Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trekker seg pga dårlig spill

Truls

over 18 år siden

Truls

Ble litt overrasket når jeg leste følgende artikkel:
http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=140302

Syntes det virker litt dumt, som pro, å trekke seg midt i en runde fordi man ikke spiller så bra som man hadde planlagt. Manageren hans sier at grunnen var at han ikke hadde sjanse til å klare cutten.

Hvordan hadde det vært hvis alle som ikke regnet med å klare cutten ga blaffen i å fullføre? Hva med de andre man spiller i ball med?

Syntes også det gir dårlige signaler utad og får det til å bli akseptabelt å trekke seg av slike grunner. Han valgte å publisere denne grunnen, men det hadde tross alt vært bedre å sagt at det var pga sykdom eller skade...

Egentlig burde han vel forsøkt å ta lærdom av situasjonen og prøvd å løfte spille istedet. Det kunne sikkert ha kommet til nytte senere.

Når jeg tenker meg om, er det joggu ikke ofte jeg har opplevd at noen jeg spiller sammen med har gått av banen, i selskapsrunder engang, fordi de spiller dårlig.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Støtter innlegget ditt. Jeg har noen få ganger hatt med noen som går av etter 9 hull pga dårlig spill. Det har faktisk vært kamerater som har stilt seg på rangen og ventet til vi andre er ferdig. Da tar man selskapsrunder tungt i så fall :)

Med tanke på de andre Orveland spilte med syns jeg det er spesielt dårlig å forlate banen. Det påvirker gruppa og det burde være en bra mulighet å prøve å ta seg inn igjen. Hvis han gikk for birdie hele veien er det ikke rart det ble høy score hvis han misset innspillene. Det er vel da man prøver å spille litt mer safe for å finne tilbake til formen.

Ja ja. Han om det.

Uvanlig

over 18 år siden

Uvanlig

Absolutt uvanlig framgangsmåte, og ikke den mest sportslige, naturligvis. Men om det er et engangs-tilfelle får vi vel se stort på det! Ikke alltid lett å takle når spriket mellom prestasjoner og drømmer blir for store. Satser jo stort og holder seg med manager og det hele, satser stort og blir sikkert fryktelig skuffet når prestasjonene uteblir.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Vi alle kan ha dårlige dager ja, og da er det kanskje best for omgivelsene å trekke seg unna.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Her er mine rutiner:

1) Ligger jeg dårligere enn tre slag under mitt hcp etter 9 hull, går jeg ALLTID av banen og trener på det jeg anser som største svakhet i minst to timer.

2) Skulle jeg slumpe til å gå en runde over 82, straffer jeg meg selv ved å fireputte på siste hull, for deretter å nekte meg selv mat i minst fire timer.

3) Jeg går ALLTID for birdie, ev. eagle. Jeg tolererer par, men straffer ALLTID meg selv med et par kjappe neveslag mot hodet når bogey inntreffer. Ved dobbelbogey dobles selvfølgelig også straffen: To kjappe knyttneveslag mot øreregionen samt to fullswingslag med aktuell kølle i nederkant av golfbagen.

Jeg vet ikke om jeg er et godt eksempel, men det funker ihvertfall. Jeg har nå - etter 10 års kontinuerlig innsats - gått ned fra hcp 36 til 7,8.

På tross av alle hodeslagene, tilsier enkel hoderegningat scratchnivå vil oppnås om ca 2 år, og etter det venter vel seniortouren eller noe sånt. Den som lever får se :-)

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Nettopp hoderegningen kan vel bli en liten utfordring etter hvert, med alle disse slagene mot hodet. Morsom kar, du NGBGT! Hadde bare alle hatt samme innstilling til eget spill og utvikling, hadde det blitt mye tvilsom, men morsom underholdning der ute!

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Mr GT. Ja det er underholdende å spille med deg. Spesielt morro er det å trampe ned ballen din i røffen slik at du garantert får bogeys :) Da slipper vi å slå deg selv.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

JEG KAN SLÅ HVEM SOM HELST OVER ØRET JEG!!!!!

jallis

over 18 år siden

jallis

er vel noe som heter etikette?? man skal ikke bare gå av banen viss en spiller dårlig! men etikette er vel noe proffene driter en lang en i, bare se tiger woods! kaster kølla slår i bakken, lener seg på putteren på green! gjør en grøntkort spiller noe sånt får han kjeft! proffene er dårlige ambassadører når det gjelder etikette og det er i grunn rart de får holde på sånn og ikke blir straffet! er det noen som vet om noen har blitt straffet for noe sånt??

king ben

over 18 år siden

king ben

hehe. skal like å se vedkommende som tør å gå bort til Tiger å gi tillsnakk fordi han kaster kølla i fullt raseri etter et dårlig slag......

!"#

over 18 år siden

!"#

Ja huff. Den forferdelige tingen når man kaster kølla si ned mot baggen er jo helt horribel, og må jo virke veldig belastende på folk, ikke minst barn, som ser på. Ishockey-spillere feks, er jo ingenting i sammenligning...

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg kasta kølla etter thomas i helgen. Dette har jeg lært av Tiger så det er han som må få straffa for mine utbrudd :)

Det spørs

over 18 år siden

Det spørs

Jeg har selv gått av banen under en seriøs turnering, og fått mye kritikk for det etterpå.
Men det disse moralens voktere glemmer var et jeg var en belastning for dem jeg gikk sammen med, den ene var en av norges beste spillere som måtte ut i røffen gang etter gang for å lete etter min ball.
Svingen min var helt idiot og etter å ha slått ut i røffen med 8-jern på 8. hullet (et par-5 hull hvor de 2 andre lå midt i fairway med driver) valgte jeg å gå av for ikke å ødelegge turneringen for de andre. Vi hadde 2 ledige hull foran oss og dommeren med stoppeklokke 10 meter bak.

De to andre spillerne takket meg etter runden, og sa det var det eneste fornuftige å gjøre på en så svart dag, men dommeren skrev rapport og hjemmeklubben kom med represalier (utestengelse fra turneringer i en tidsbegrenset periode).
Jeg synest selv jeg gjorde både arrangør og medspillere en stor tjeneste ved å gå av siden køen hadde forplantet seg helt tilbake til start, men jeg lærte en lekse og ved neste anledning skal jeg drite i alle andre enn meg selv og bare fortsette.
Ingen forventer at en maratonløper, skiløper eller syklist som sprekker skal fullføre konkurransen, så hva er så spesielt med golf ?

Helsprekk

over 18 år siden

Helsprekk

Det spørs sier: Ingen forventer at en maratonløper, skiløper eller syklist som sprekker skal fullføre konkurransen, så hva er så spesielt med golf ?

Det er vel ikke det at det er så mye spesielt med golf. Maratonløpere osv bryter fordi de fysisk ikke er i stand til å fullføre på en meningsfull måte. Og selv de bryter jo ganske sjelden. Det er ikke sjelden norske skøyteløpere sprekker i et eller annen overambisiøst rekordforsøk. Men kan aldri komme på å ha sett noen bryte i det de innser løpet er kjørt. Det hører også med til sjeldenhetene at for eksempel et fotball-lag tar tidlig kvelden fordi de ligger under 6-0 til pause.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Hva med medspilleren han var markør for - gikk han også av banen når han mistet markøren?
Det er vel uhørt uansett å gå av banen under en konkuranse.

At noen tror at Tiger er så konge at han ikke tåler tilsnakk hvis og når han gjør en feil så er de på viddene. Det er bare måten tilsnakket kommer på som er så vidt forskjellig fra her hjemme og til USA.

At det spårs ikke hadde vett til å la mistet ball være mistet ball og så komme seg igjennom runden så godt som mulig uten å være en belastning for de andre sier vel mest om Det spørs og ikke de som gikk med stoppeklokke.

Golf er spesiellt fordi det er en sport basert på konsentrasjon og etikette og ikke fysisk utholdenhet. Det er derfor mulig å komme seg igjennom runden uansett.

king ben

over 18 år siden

king ben

dette må da være opp til hver enkelt å vurdere.
personlig har jeg gått av etter ni ved flere anledninger fordi jeg følte jeg var en belastning for de jeg gikk sammen med og skapte dårlig stemning pga min frustrasjon.
når du har brukt opp 5-6 hundrelapper på baller og stort sett alt er mørkt, er det liten vits i å fortsette.
samtidig bør man tenke litt på de man går sammen med. gikk en runde med en kompis her en dag som spilte fantastisk golf på første ni. han lå -2 jeg var ikke på godfot og hadde allerede pådratt meg to triple ++
jeg var mest klar for klubbhuset etter ni. men, måtte ta meg sammen og støtte opp om den gode runden makkeren min var i ferd med å gjøre. enden på visa var at jeg spilte back på 4 over og slo makkeren min 2 slag på back. endte på en grei score 84, mens han fikk det litt på back og gikk 75.
moralen må vel bli at man, må bruke sundt bondevett!!!!

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Var det ikke på en av profftourene hvor en av toppene hadde kommet i gruppe med en amatør som hadde en skikkelig dårlig dag. Proffen ba da amatøren om å trekke seg. han mente det dårlige spillet ødela konsentrasjonen for ham.

Om du føler du er en belastning for omgivelsene er det like greit å gi seg etter 9 mener nå jeg. Og om du føler du er en belastning, blir iallefall ikke spillet bedre.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Det stemmer,mener jeg så det på TV. Men husker ikke hvem det var og når.

Det er vel noe spesielt å gå av pga dårlig spill/humør. Men kan jo hende det er det beste. Men da bør man diskutere med den evt man er markør for. Hvis man er enige er det jo greit. Hvis den andre gjerne vil ha en markør med seg hele veien rundt,så bør man være så proff at man blir med.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

King bennern: Har du brukt opp 5-6 hundrelapper på baller på frontnine bør du vel kjøpe billigere baller ;)

king ben

over 18 år siden

king ben

hehehe... det er det verste. det var billige baller....... ;-))

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Morten og spillepartnere har nok blitt enige seg i mellom, men det hadde sikkert skapt mye mindre skriving på norske golffora.

Episoden nevnt ovenfor var i Australia eller Indonesia før jul tror jeg.

Jeg ville sikkert fullført, men Morten vet sikkert hva som er best for hans del ift hans levebrød(framtidige?), og tar beslutninger ut fra det.

Heia Morten som tør å satse!

Truls

over 18 år siden

Truls

Jada, Morten er en meget hyggelig kar han og jeg håper han gjør det bra!
Stusser bare litt over hvorfor Manageren går ut og forteller at han gikk av fordi han ikke hadde klart cutten uansett. Jeg forstår tanken med å spare tid etc, men tenk om alle innenfor alle idretter skal gi seg halvvveis fordi de innser at sjansene til premie er mindre en minimal. Slik er det sjelden. Det er alltid noen som ender på 27, 48, 78. plass osv... At dem gidder! ;-)

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

jasså...skal man gå av banen dersom man er en belastning for andre spillere,...... dersom noen mener at en er en belastning...så...bort??? Eller er det når en selv føler at man er en belastning??? Dersom jeg begynner å tenke at jeg skulle være en belastbning for andre....da tror jeg fokuset mitt ble feil i forhold til å konsentrere meg om mitt eget spill.... Måtte jo...foresten vært en gylden anledning til å trene psyke....
Det er jo ofte når det ser håpløst ut at man kan hente frem ...skjulte reserver ...for så...å ta noen...store fremskritt...

Det spørs

over 18 år siden

Det spørs

Spørs på anledningen det, @lle fugler.
I min situasjon var det en internasjonal scratch-turnering og han ene jeg spilte med var så god at han nok hadde lagt ball-leting bak seg. Ballen jeg spilte i ble også fulgt av noen få tilskuere (venner og familie til han som var så god), og jeg hørte av og til provoserende uffing derfra mens vi spillere tråkket rundt i brennenesler og småkratt på jakt etter mine små hvite baller.
Det blir noe helt annet i en vanlig klubbturnering der man har med både hummer og kanari. I slike turneringer skal det nesten godt gjøres at man ikke får med minst én i ballen som spiller dårlig. Da er forventningene til spillepartner noe helt annet.

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Tror jeg heller hadde droppet ny ball og tatt straffeslag..... for å fullføre...eller sagt...uspillbar ball..... men vi er forskjellige... Må jo være en opplevelse å spille med folk som slipper å lete etter baller...ler ;)

Ali Ben

over 18 år siden

Ali Ben

12 over med 2 tripler og miste baller for 5-600?????
4 over på back, altså 8 over på front med 2 tripler

Hva er litt bløff og hva er sant i eventyrene dine KB?

king ben

over 18 år siden

king ben

hva snakker du om Ali Ben!?

Nå tror jeg du roter.... Les en gang til.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

til og med jeg, som tross alt er hoff-mobber av KB, ser at dette er manglende lesekunnskaper.

kverulanten

over 18 år siden

kverulanten

Ali Ben roter vel litt, men ikke mye.

Kompisen til King Ben spilte de første 9 på -2, og de siste 9 på +6.
(to dårligere enn KB som spilte de siste 9 på +4), altså totalt +4.
Og når +4 tilsvarer 75 slag, må banens par være 71.

KB gikk på totalt 84 slag, altså 13 over par.
Når de siste 9 ble spilt på +4, må de første 9 ha blitt spilt på +9.

Og det er jo ikke så gæli, med to triple++, og bortslåtte billigballer
(kr. 20 pr. stk.??) for 500-600 kroner, altså 25-30 baller.

Du blir nok god når du klarer å holde deg på fairwayen, King Ben!!!

...

over 18 år siden

...

king ben praktiseres tydligvis en ny form av den ellers så populære skogdroppen. Skogdropp en en dropp man gjør på fairway i nærheten av der ballen er mistet (i skogen). Man tar et straffeslag og slipper dermed praktisere tidskrevedene slag av provisorisk ball.

"Unnskyld, men jeg tror kanskje den ballen blir vanskelig å finne. Kanskje du bør vurdere slå ut en provisorisk ?"
"Ø, nei... Tar en skogdropp i stedet jeg...."

Man får dessuten bedre score også ved å velge skogdroppvarianten.

king ben har utviklet skogdropp en smule ved å la være å ta straff. Meget smart. Tipper denne varianten er et Miklagarsfenomen. Nå er det vel ikke så veldig mye skog på Mikla, men det er sikkert både vann og andre ulumskheter som kan medføre mistet ball.

king ben

over 18 år siden

king ben

Her må dere skille bart og snørr!! ;-))

dere refererer til to forskjellige episoder. Er det vanskelig å lese det!?

Det kverulanten oppsummerer er helt riktig frem til ++. Etter det er det en annen episode.....

What?

over 18 år siden

What?

Annen episode etter ++ ??

Hadde skjønt det hvis det var en annen episode etter 'fortsette.'...

king ben

over 18 år siden

king ben

nesten riktig what?

det er en annen episode etter "fortsette" i mitt inlegg det sammen som etter ++ i kverulanten sitt inlegg...

Bra!!!

Uhm

over 18 år siden

Uhm

Er det heksejakt her? Nå har vel aldri KB sagt at han brukte 5-600 i baller på den runden han spilte 84 med kompisen. I tillegg tror jeg nok det var en liten overdrivelse med baller for 5-600. Til og med med KB's enormt ustabile sving (hehe) klarer til og med ikke han å miste baller for 600 spenn på 9 hull.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Joda, men ikke på DEN runden(haha, den fikk jeg klem på).

poenget er at noen her inne klarer ikke å lese, og for å være sikre på at ingen skal vite hvem som driter seg mest ut, så er de anonyme, og angriper uten å se godt over hvorfor.

artig...

What?

over 18 år siden

What?

ikke noe heksejakt ute og går fra min side. jeg trodde bare at KB refererte til sin egen tekst ang. ++ og det fikk jeg ikke til å stemme.

samme som at han hadde sagt at kverulanten oppsummerte riktig frem til gitt avsnitt, eller gitt kapittel eller gitt golfhull ut fra det KB hadde sagt lenger oppe.

men dette fikk jeg jo oppklart, så da er det bare fryd og gammen.

god tur på golfrunden på søndag forresten. syyyykt tidspunkt på en søndag, men la gå...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

vel, i følge King Ben, så er jo jeg pensjonist, og vi pensjonister trenger ikke sove så lenge, og våkner jo med stiv rygg ved 5 tiden hver morgen alikevel. hihi..

vet du, når det er vår-varmt, sol og skodda ligger som en liten grå innsjø på fairwayene på morgenkvisten, da virker det mer sykt å vente til langt på dag med å spille golf...

:O)

What?

over 18 år siden

What?

He he. Ja, det har du vel for så vidt rett i. Men det forutsetter at man ikke har vært ute med sveisebriller og månesko kvelden før.
Det er vel uansett ikke noe stort problem for de fleste pensjonister, da dere stort sett er litt roligere på flaska enn oss 30-åringer som fortsatt tror vi er 29.

Anyway, gi en oppdatert rapport av forholdene på Tyriøya etter runden (jepps, vil ha siste mulige oppdatering). Mulig jeg stikker ut der en tur neste uke. Det er jo en jolly fun bane å spille.

What?

over 18 år siden

What?

Og en liten ting til...

King Ben, du må ikke gå av etter 9 nå da, slik at du ødelegger rytmen til Yngve!! Det er jo direkte uforskammet, hører jeg folk si :o)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Yngve bruker jo selv å forlate banen når han blir sur, så om KB joiner han blir det vel bare en koselig backnine for solskinnsgolferen alene.

Den fikk jaffal JEG klem på.

king ben

over 18 år siden

king ben

har du trukker det fluck?

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Dersom man har ambisjoner, så vil det lønne seg å gå av banen når man spiller veldig dårlig, for å trene isteden.
Man får ingen nytte av å spille videre dersom man spiller veldig svakt, og ikke skjønner hva som er galt.
Da lønner det seg å gå å trene.

king ben

over 18 år siden

king ben

Du er inne på noe Erik.

Når man spiller veldig svakt og ikke skjønner hva som er galt, er det fort gjort å begynne å "endre" på ting man tror det kan være. Det vil i de fleste tilfeller bare gjøre vondt verre...

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Erik___ Har ikke du tidligere proklamert at de fleste ikke "trener" nok mentalt spill? Hvordan skal man da takle å få motgang hvis man ikke tør trene på å komme seg ut av en dårlig periode?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hear hear Flucker. helt min tanke også.
jeg har aldri gått av etter ni, og kommer nok aldri til å gjøre det heller.
eller, altså, jeg har jo gått av, men ikke fordi jeg er frustrert eller spiller dårlig.
gå av etter ni hull, det gjør jeg når jeg planlegger å spille ni hull. det går an å bruke siste ni til trening og grep, stance, svingsjekk etc. det er i allefall mye bedre enn å bare rusle av. spesiellt dersom man er markør eller lignende.

oi... trøtt nå..

natta.. skal spille 0800 i dag...

:

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Flucker:
Det vil være bedre mental trening å gå å trene, framfor å fortsette å spille elendig

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Haha. Slagtrening på en range er IKKE mental trening, Erik____. Flucky og Camping-Yngve har helt rett. Skal man trene på det mentale, så må man VÆRE i situasjonene som oppstår, ikke stikke av fra dem.

Bare se på meg ;-)

HM

over 18 år siden

HM

Det kan være bedre mental trening å gå på rangen og kanskje finne ut av problemet. Da kommer selvtilliten, så Erik____ har nå litt rett mener nå jeg.
Å bare gå på banen og ikke finne ut av driten kan fort bli bare negativt.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

det vil aldri være mental trening å stå på rangen og finne ut en teknisk feil. det er teknisk trening.

mental trening, da trener man for eksempel på å hente seg inn etter en dårlig periode, og da må man fullføre.

å si at det er bedre mental trening å gå og trene klarer jeg ikke å se et eksempel på.

kan du komme med et eksempel, Erik?

HM

over 18 år siden

HM

Forsåvidt enig Yngve i det du sier.

Mental trening er det ikke.

Men å få orden på svingen og finne ut av feil kan gjøre at man svinger med bedre psyke neste runde.

What?

over 18 år siden

What?

Litt morsomt med et intervju med Marius Thorp jeg nettopp så. Han skjønte ikke vitset med alle som sto og hamret ball på rangen. Kommentaren hans var: "kom deg ut og spill" (eller noe i den dur).

Jeg blir nok like god som han, for jeg trener aldri og har aldri gått til pro. Bare spiller pluss oppvarming på range :o)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jepp HM. det er helt sant.

det jeg stiller meg uenig i, er å gå av banen p.g.a dårlig spill. da har man enten løvetannpsyke, eller dårlig etikette.

noen unntak til dette finnes selvsagt, så jeg prøver ikke å late som jeg vet konklusjonen på alle som går av etter ni hull, men de tilfellene vi snakker om her, mener jeg handler om innstilling og mental styrke.
det er ting man ikke kan trene på på driving range.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her