Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holtsmark - nye priser

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Ser på Holtsmark sin hjemmeside at de øker prisen på greenfee fra 400,- til 500,- for weekendspill. Og 250,- for medlemmer.

Det er en prisøkning på 25%,relativt mye synes jeg. Holtsmark har vært ofte oppe til debatt pga sin prisstruktur på medlemskap,og folk har fryktet en prisøkning. Det har ennå ikke skjedd,men nå går altså greenfee prisen opp.

Tror dere dette kommer til å bli godt mottatt av greenfeespillere og medlemmer? Eller er banen så bra at når man sammenligner med andre gode baner i Norge,så er prisen riktig?

Ha ha ha

over 18 år siden

Ha ha ha

Hva var det jeg sa, Holtsmark får enten en saftig prisøkning, eller så går de konk.
Noe til og med de involverte var inne å motkommenterte, og attpåtil fikk Webmaster til å fjerne de kritiske innleggene.
Hører også at forholdene der ikke er så supre lenger.
Tipper de holder det gående til 2010, så er de konk.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Prisene ligger på samme nivå som mange andre baner. Og jeg skal avgjort prøve den i år selv om forholdene tidlig i mai ikke er perfekte.

Siden jeg begynte å spille for 6-7 år siden har greenfee rundtom økt med cirka 50% pluss-minus.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Merkelig at man skal være full av skadefryd fordi en golfklubb øker greenfee!!!!

nå vet jeg ikke hvem "Ha Ha Ha" er, men å kalle 400-500 en saftig prisøkning når mange andre baner også har økt prisene blir bare dumt.

At holtsmark ikke er "super lenger" når vi snakker første uken i mai lar jeg stå ukommentert.

Jeg gleder meg til å spille Holtsmark for første gang, og venter litt, så jeg får en best mulig opplevelse m.h.t kvaliteten.

Jeg skal også innom kontoret til høvdingen der etter runden.

god sesong, og vi får håpe banen blir super i år også.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Da skal jeg være med også, ikke sant, Yngvebassen? Jeg synes uansett ikke at GreenFee på 500 kroner er dyrt for en bane som er designet av RTJ jr. Snarere tvert i mot.

Enig med Yngvebassen også i at hva i all verden er grunnlaget for skadefryden? At du fikk rett?

Det skjer tydeligvis ikke så ofte da :-)

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Jeg synes heller ikke prisen er avskrekkende, det var heller ikke grunnen til å ta opp diskusjonen. Men prisøkningen er mye mer enn de fleste andre baner,som f.eks Larvik som har økt med 30,- og Nøtterøy med 50,-.

Så prosentvis er økningen ganske stor. Men Holtsmark er kanskje så bra at den hører hjemme i det prisnivået på 500,-

Og jeg har selvfølgelig tenkt til å spille den endel ganger i år for det. Men litt spent på hvordan det blir mottat med en slik økning

Ha ha ha

over 18 år siden

Ha ha ha

Sier ikke noe på greenfee på 500kr for gjester.
Tenker mer på medlemmene som blir lovet gull og grønne skoger for peanuts og må betale med elefanter.
Ville du ha betalt 250kr i greenfee på hjemmebanen sin, selv om årsavgiften bare er 1/3 av mange andre baner med fritt spill ???
Skal bli morro å se medlemsutviklingen neste 2-3 årene.

kiss my ....

over 18 år siden

kiss my ....

500 kr. for en runde golf i dette landet er direkte latterlig.
Kun en bane som kan forsvare slikt, og det er Miklagard, eneste topp bane vi har i landet.

Likte Holtsmark, artig bane og mange flotte hull, men 500 kroner. KMA kiss my...

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Miklagard??? Er ikke det den banen hvor motor vegen kommer i spill på mange av hullene??? lolololol. Håper trærene kommer op der snart.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

At Holtsmark øker prisen på greenfee noe mer enn andre klubber i sin første "fulle" sesong bør ikke overraske. Uansett fornuftig å starte med en moderat intro-pris.
Interessant diskusjon om hvor "riktig" pris ligger og hva greenfeespillere synes er "fair" å betale. NGBGT tar feil når han gir sier at har banearkitekten et bra navn så er det bare å betale. Alt som teller er kvalitet og opplevelse - og det greier golfspillerne å vurdere selv.. Selv om det sto at Miklagard var designet av NGBGT så hadde jeg betalt for å spille der...

Medlemmene har , slik jeg forstår det, en avtale fra år til år og de har ingen grunn til å bli sure. Jeg er enig at det blir spennende å se om interessen påvirkes av prisøkningene. Trolig ikke - folk er sløve..

slope

over 18 år siden

slope

Dette er helt ok. Holtsmark er en topp bane og de har kun økt prisen i helger. Hvis det er noen baner som tåler det så må det jo være HoltsmarK.
Til deg HAHAHa så anbefaler jeg deg å spille Bærum, Asker eller Kjekstad i helger til samme pris, da skjønner du at 500 for en runde på Holtsmark faktisk er mer en verdt pengene.
Å bruke tid på om man har satt opp prisen med 30 eller 50 kr. blir i denne sammenheng helt uinteressant. Når en golfbane setter opp prisen gjør man dette først og fremt mht til makedstilpassning.
Mao hvis du sammenligner Holtsmark sine priser i helger med alle andre baner i samme distrikt er faktisk dette BILLIG !

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Tagerrr. Jeg tror ikke vi er så veldig uenige. Jeg har ennå ikke spilt Holtsmark selv, men har hørt mye skryt fra folk jeg stoler på. Ut fra disse uttalelsene antar jeg at Holtsmark er i norsk toppsjikt ihvertfall ut fra en designmessig vurdering. 400 kroner i helge-GF er nå ganske vanlig selv på hjemmesnekrede baner av ymse kvalitet. Derfor mener jeg (også) at Holtsmark trolig kan forsvare sin prisøkning.

Ellers takk for fine ord. Men: Hvis Miklagard virkelig VAR designet av meg, så ville den ALDRI bli så bra at du ville betalt mer enn en sprukken rangeball (maks) for å spille der.

Tarzan... Hvis du mener at veien kommer i spill, vil jeg anbefale deg å oppsøke en pro så fort som mulig. At det eneste misunnelige sjeler klarer å kritisere Miklagard for er en VEI, anser jeg som et skikkelig kvalitetsstempel. Ikke vær så j.... patetisk, vær så snill.

Måken

over 18 år siden

Måken

Motorvei i spill på Miklagard? hehe. Nei det er Nes og Drøbak du tenker på.

Holtsmark er verd 500 etter min mening.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Selv om det er dumt så er det vel ikke veldig overraskende. Var vel den eneste banen i området som hadde lik pris i helger som på hverdager. Vil nok fortsette å være medlem selv om prisene stiger noe til. Husk at for mange av de som er medlemmer på Holtsmark så er alternativet å være postkassemedlem et sted. Da er 1500 for halv greenfee uansett et godt tilbud. Hovedkonkurrenten er vel korthullsmedlemskap på Bærum.

king ben

over 18 år siden

king ben

jeg hadde betalt 1000 og jeg! for å oppleve holtsmark i samme fatning som miklagard!

banen er en av mine absolutt favoritter mtp layout. Om disse ekstra kronene bidrar til god spilleflate har jeg ingen motforestillinger..... Men, skal prisen øke og kvaliteten forbli! Da gidder ikke jeg å dra dit ofte. Ihvertfall ikke med køller.

Og blir det slik at en del av medlemmene forsvinner fordi man må betale noen kroner ekstra for en bedre spilleflate, så vil de antagelig tiltrekke seg like mange utenifra som setter pris på gode forhold og gjerne betaler ekstra for det.....

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

1 vei??? nei 2 felf begge veier på masser av hull. Det blir mange veier det. Hel erlig. Tenker du ikke på vegen i det heletatt når du går banen??? Imponert i så fall. Jeg høre og ser den ganske ofte. lol

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

først skrive, så drikke.
altså:
1. skrive
2. drikke

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Ok, skal huske på det. Vondt i hodet enda. agghhh... lol

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Tarzan, vi snakker vel her om 18-hullsbanen til Miklagard, ikke den lille treningsbanen med seks hull, som du går når du blir sjenert av to-felts motorvei.
Ang Holtsmark: Hvis banen er så bra som mange sier, er det ingenting å si på 500 kroner i helgene. Syns generelt greenfee-nivået er beskjedent på de gode banene, i hvert fall på østlandet, hvor jeg spiller mest. Spiller ellers en del i Spania, og der er jo mange av banene langt dyrere, uten at kvaliteten er nevneverdig bedre.

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Ja, vi snakker 18 huls banen. Fra gamle hull 1 til utslaget på hull 4 synes jeg den nybygde veien sjenerer. Men noen har sakt at de har masser av trær som står klare til å plantes. Håper det gjør susen.

!"#

over 18 år siden

!"#

hvis du blir sjenert av trafikken på hull 10,11, 12 og 13, da har du et sensitivitets-problem, og bør ta en tur til doktoren for å få stilt en diagnose, og få medikamenter!

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Har ikke sakt jeg har problem med trafikken. Men det er sjenerene og ja jeg hører/ser veien hele tiden på disse hullene.
Synes det drar ned intrykket av banen.
Ikke noe med kvalitet eller annet.
Skulle bare ønsket veien ikke var der.
Hvilken medisin tenkte du på?. lol Utrolig tolkning.

Måken

over 18 år siden

Måken

Veien plager meg utrolig lite. Kun på hull 12 på tee'en titter jeg på den. På hull 10 og 11 har jeg aldri tenkt på den. Da er veien i Larvik, Nes og Drøbak direkte drit-irriterende til sammenligning.

Holtsmark-besøkende

over 18 år siden

Holtsmark-besøkende

Var der i går.
Banen er utrolig tiltrekkende, utrolig vakker, utrolig spennenede.
Skjønner ikke at noen kan sammenligne den med Miklagard. Det er to helt forskjellige baner. Miklagard er en uinspirerende gørrkjedelig berg-og dalbane i triste omgivelser sammenlignet med Holtsmark.
Det eneste som stopper meg fra å velge Holtsmark som hjemmebane er prisen. Spiller over 100 runder på hjemmebanen hvert år, og som Holtsmarkmedlem vil det koste meg minst 25 lapper i året pluss 2 timers kjøring hver dag.

HM

over 18 år siden

HM

Hvorfor rakke ned på én bane for å fremheve at en annen er bra.
Jeg kunne ha spilt begge baner mange runder før jeg hadde gått lei.
Begge baner er topp. Holtsmark klarer neppe samme standard som MG på klipp av FW og greener, men begge er langt over det en norsk middelgolfer klarer å utnytte.

hmmmm

over 18 år siden

hmmmm

er litt enig med Holtsmark-besøkende i at han ikke skjønner at noen kan sammenligne den med Miklagard.

Egentlig skjønner jeg ikke at noen kan sammenligne noen baner i norge i det hele tatt ned miklagard. Jeg har spilt et 30-tall av dem og jeg har enda ikke sett noen baner som noen gang har vært i nærheten av hva miklagard leverer av spilleflate..... Jeg spiller over 100 runder i året..........Det må folk snart begynne å forstå. Det eksisterer ikke flere en en bane i norge som leverer den kvaliteten miklagard gjør. Men, når misunnelsen er større en kjønnsdrifta hos enkelte, kommer det slike posteringer......

hilsen hcp 0,3

Butros

over 18 år siden

Butros

Enkelte forlanger vel mer av en golfbane enn at spilleflaten er god...

Enig

over 18 år siden

Enig

Spilleflaten på Miklagard gir meg ikke bedre opplevelser enn spilleflaten på mange andre baner.
Men omgivelsene der er en stor turnoff.
Liker fredelige baner uten trafikkstøy som kan gi en god naturopplevelse i tillegg til god golf. Vil ikke se eller høre hverken veier, biler, tog, fly eller anleggs-støy.

RoboSapiens II

over 18 år siden

RoboSapiens II

Interesting... ;-)

Bjargis

over 18 år siden

Bjargis

Hahaha. Dere altså. Nå måtte jeg le litt.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

En sann historie fra en runde jeg hadde. Det var to stk gjester med.

Gjest 1 på hull 7: "Nei se Oddvar! Jeg ser et fly der oppe. Jeg kan også høre det hvis jeg konser på lyden. Fydda! Dette er en drittabane!"
Gjest 2: "Ja så sannelig. Skammelig dette. Vel vi får bare holde ut siden vi har betalt full greenfee"

Gjest 1 på hull 10: "Å dæven nå har vi spilt 9 hull i fred og ro, sånn bortsett fra det flyet på hull 7, også står vi her og kan høre litt bilsus bak trærne. ÅÅeh. Jeg klarer ikke konse!"
Gjest 2: "Du Geir. Vi stikker. Dette går bare ikke"
Gjest 1: "nja. Jeg har spilt bra i dag så jeg har lyst å fullføre. Vi spiller videre"

Gjest 2 på utslaget på hull 12: "Å seeeeeeeeee den bilen der. Jeg hører den enda. Nei dette gidder jeg ikke. Jeg går HJEM!"
Gjest 1: "Jeg blir med! Hadet da Fluckern"

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Kan ikke være Miklagard. Den banen er jo en bortgjemt "perle" langt unna alt. Enest må være at den er så vanskelig å finne. lol

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Reis til Nordkapp du. Kjempelett å finne :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg tror noen har lyst på en ny het miklagard-debatt.

virker som om noen på død og liv skal snakke skit om Mikla, og på meg så virker det som det ofte er misunnelse som ligger bak.

jeg mener, er du medlem på en drittbane som ligger i idylliske omgivelser hvor hverken fly, tog, bil, båt, sykkel eller andre fremkomstmidler er i nærheten av å bli observert på banen, ja da er banen din så langt ut i gokk at det er jo plent umulig å finne frem, og sannsynligvis så har den da så lavt vedlikeholdsbudsjett at det er en skikkelig drittbane å spille, siden ingen medlemmer vil være medlem på en bane som de ikke finner, så da foretrekker jeg det helt sinnsyke bråket jeg ofte hører på Tyrifjord når en båt passerer mellom Storøya og fastlandet mens jeg konser om putten på hull 15 og 16, eller evt. det helt uutholdelige levenet som jeg innimellom hører når jeg slår ut på hull 10 på Miklagard.

fysj for noen drittbaner, men bedre enn å måtte bruke GPS for å finne frem.... hver gang....

HM

over 18 år siden

HM

Sitat:
jeg mener, er du medlem på en drittbane som ligger i idylliske omgivelser hvor hverken fly, tog, bil, båt, sykkel eller andre fremkomstmidler er i nærheten av å bli observert på banen, ja da er banen din så langt ut i gokk at det er jo plent umulig å finne frem,

er det hjemmebanen din du skriver om? ;-)

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Ingen har sakt at Miklagard er noe dritt Yngve. Bare at jeg synes veien sjemmer en ellers fin bane. 2 VELDI forskjellige ting spør du meg. Det som er fint er jo at de selv gjør noe med det ved å plante trær har jeg hørt. Da er det sikkert andre også som ikke synnes veien er til banens beste. Skive bom med andre ord Yngve.

fred

over 18 år siden

fred

Det er jo faktisk slik at mange av de beste banene rundt om i verden, har en en eller annen hovedvei tett innpå.

olsson

over 18 år siden

olsson

Som en lenger opp i tråden sier så mener han at Miklagard er gørr kjedelig sammenlignet med Holtsmark. Er det så mye finere med gigantiske strømledninger som henger over banen og rangen? De dirrer til og med. Regner med de med pacemaker blir hakket nervøs av å tusle rundt i Electromans rede.

Miklagard og Holtsmark er to fantastiske baner. Utrolig at de beste banene i Norge skal få så mye fokus på de usle småtingene som IKKE er optimale.

Jævla nordmenn.. Klage syte klage klage syte klage VIL VÆRE BEST klage syte syte syte syte syte syte klage syte klage.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg har heller ikke sagt at noen har sagt at Mikla er dritt Tarzan.
jeg skrev med litt humor og tøys for at folk skulle kunne både kjenne seg igjen og trekke på smilebåndet samtidig.

skivebom er det vel ikke, for poenget mitt er som olsson skriver. det skal på død og liv fokuseres på de negative tingene med de beste banene vi har.
og dette gjerne av forsmådde gjester som ikke har fått spilt i prime-time, eller som spilte dårlig og må ha noe å skylde på, eller, som jeg til og med har avslørt en gang, som ikke har spilt i det hele tatt.

jeg siktet ikke til deg heller, men ta det som dere selv vil ;)

olsson

over 18 år siden

olsson

Også vil jeg bemerke en morsomhet. Hvis man ikke synes at spilleoverflaten på MG er bedre enn på Holtsmark, da kan vedkommende person spille hvilken som helst bane i Norge og være happy med kvaliteten.

Jasså

over 18 år siden

Jasså

Olsson mener altså at spilleflaten på Holtsmark er blant de dårligste i Norge.

Til Yngve

over 18 år siden

Til Yngve

Hva vet du om at de som ikke henger seg på lovprisningskoret til Miklagard er forsmådde gjester ?
Miklagard har helt siden før banen åpnet gått ut og skrytt av at de er norges beste bane, og siste 2-3 årene har 5-6 av medlemmene der oppe fortsatt å tømme sitt ensidige skryt utover debattforumet her.
Sånt provoserer. Det er ikke alle som synest Miklagard er så bra. Husk at i Norge har gjennomsnittsgolferen et handicap på ca GK, og for dem er raske greener og korte fairwayer der det er vanskelig å komme under ballen alt annet enn bra.
Hvordan oppleves det å spille en bane man ikke behersker som i tillegg er ekstremt dyr og ligger i litt kjedelige omgivelser tror du ?

Tror dessuten ikke at Miklagard generelt sett kan beskyldes for at de forsmår gjestene sine, men når jeg tenker på siste runden jeg gikk der i fjor med store hvite plastskjermer gravd ned i bakken rundt halve greenen og samtlige flaggplasseringer 40 cm fra forkant av greenen så forstår jeg at noen reagerer. Hadde jeg måttet betale greenfee'en min selv den dagen så hadde jeg gått av etter første hullet og forlangt pengene mine tilbake.

olsson

over 18 år siden

olsson

til Jasså: Syns du at langhåret fairway som ikke vokser tett er blant det beste i Norge? Fairways og greens på MG er i internasjonal klasse. Greenene er ikke topp nå da, men alle de 10 banene jeg har spilt på østlandet i år kan ikke måle seg. Som vanlig.

Holtsmark er en fantastisk flott bane. Håper spilleflaten blir bedre utover året.

Til "Til Yngve": Miklagard har aldri skrytt av at de er norges beste bane. Men målet er å være det. Det er medlemmer/gjester som har skrytt av banen. Berettighet? Joda, mye av det er berettighet. Men er det plutselig ulovlig av medlemmer å fortelle om forholdene på banen sin? Når de er så bra som de er, blir det ikke feil å si "Nei du det stemmer ikke" ?

Du sier at ikke alle syns Miklagard er bra. hehe. Vel du må gjerne snakke om smak og behag, men det er jo totalt uinteressant. Det kan KAN snakke om er banens kvalitet og layout. Ikke kom å fortell meg at GK-mennesker blir sure og provosert fordi de leser om at en bane er bra, som de kanskje ikke helt skjønner hvorfor den er bra.

Du reagerer på plastskjermene rundt greenene og pinplassering i fronten?? haha. kanskje du skulle spilt banen FØR man klargjører den for vinteren? Kanskje litt før Oktober kasnkje?

Hadde du betalt greenfee selv så sent på året, og blitt så skuffet, da tviler jeg vel for at du brude få pengene dine tilbake :)

Men du har helt rett i noe annet. Vi burde slippe fairwayen opp, lage trege greener, for da vil Ola Dunk trives med GK'et sitt på våre beste baner i Norge. Layout er det ingen vits å bruke penger på. Nei bygg banene der det er fin natur, for Ola Dunk vil se på fossefall og parknatur. La oss ikke lage bedre baner i Norge, men la oss forsette med Drøbak-design.

Hurra for Ola Dunk

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Tok helt av denne tråden min...vel vel,de fleste synes det var ok at prisene gikk opp på Holtsmark. Litt rart ikke flere medlemmer ytret sin mening,men men. Når det gjelder sammenligning av baner,spesielt Miklagard og nå Holtsmark,så har det vært titalls tråder om dette før. Men ikke noe i veien for å starte en ny...for den som vil

Bra olsson

over 18 år siden

Bra olsson

Nå er du virkelig i støtet. Hurra for deg!

olsson

over 18 år siden

olsson

Kevin: Helt enig med deg at prisene er ok på Holtsmark. Bare sammenlign med de andre banene rundt omkring som også tar 500, eller til og med 550.

Pristilsynet

over 18 år siden

Pristilsynet

Kevin etterlyser medlemmers synspunkter.
Med et slikt prissystem som de har på Holtsmark får de neppe særlig mange engasjerte medlemmer. Holtsmark henvender seg til kategorien golfspillere som spiller max 10-15 runder i året.
Dette er egentlig et genialt trekk, for de får da en medlemsmasse som legger igjen rundt 5000kr hver for 15 runder, mens andre "vanlige" baner får inn 5000kr fra medlemmer som ofte går 100+ runder. Dermed blir Holtsmark mye mer tilgjengelig for ikkemedlemmer som spiller på full greenfee, og de har plass til 5 ggr så mange medlemmer som "vanlige" baner.
Blir spennenede å se hvordan dette utvikler seg økonomisk. Blir det en suksess kommer garantert flere baner til å innføre samme prissystem. Ser for meg at mange av banene i utkanten av det sentrale østlandet som allerede sliter med økonomien (f.eks Nes, Mørk, Kongsberg, Norsjø) kan gå over til lignende systemer og kanskje dermed redde sin eksistens til det blir nok golfspillere i nærområdene til å holde seg i live.

olsson

over 18 år siden

olsson

Men dette er en meget trist ordning for de som bor nært en slik bane, men som ønsker å spille 100 runder. Da burde man ha flere varianter og typer medlemskap.

Tja...

over 18 år siden

Tja...

Enig i det, olsson, men i tilfellet Holtsmark finnes gode alternativer i Tyrifjorden, Kjekstad, Asker, Skoger, m.fl. for dem som vil ha fritt spill.
Denne type medlemskap egener seg for baner som ligger litt kinkig til.
Liker systemene de har i bl.a. Sverige der noen baner krever fullt medlemsskap fra de som bor nær, men aksepterer reduserte satser fra de som bor lengere unna (utomlänsmedlemsskap).

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Problemet Holtsmark har er vel egentlig at den pay-and-play orienterte løsningen egner seg best for baner med et markedssegment mer orientert mot nybegynnere og/eller de som ikke spiller så veldig mye.

Utgangspunktet var jo å lage en kanonbane og satse på medlemmer. Dette gikk ikke, dermed gikk de konkurs. Så kom de igang igjen, og lanserte dagens løsning, som sikkert ikke er så dum. Men som kanskje hadde passet bedre for en banetype som var billigere å vedlikeholde.

Det er sånn sett noe som skurrer, men jeg håper virkelig at de får det til å fungere.

olsson

over 18 år siden

olsson

Til tja...

Tror du har rett i det du sier ja. Man har valget mellom endel forskjellig.
Lurer på hvordan det hadde påvirket Holtsmark å hatt aksje i tillegg, med en årsavgift på 6-8000 slik som andre baner. Da med tanke på de ivrigste som bor nær banen.
Ikke dum den ideen fra Sverige. De har nok tilpasset seg en bra måte å skaffe seg medlemmer på siden golfen har vært poppis så lenge.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Sånn umiddelbart høres det ikke så dumt ut med en tredje løsning. Det finnes sikkert argumenter mot, men det må da bli slitsomt i lengden å være så veldig avhengig av greenfeeinntekter. Tenk hvis de får en skikkelig ræva-sesong?

Dessuten ville de - med fast betalende medlemmer - også bedre sjansen til å opparbeide et godt miljø. Hadde vært interessant å vite bakgrunnen for at de har valgt å IKKE ha denne løsningen...

Ola

over 18 år siden

Ola

Hehe, hva er egentig problemet? Er det ikke bare å nyte og spille begge baner så ofte man kan og med et stort smil om munnen?

God golfhelg:-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

til "til Yngve",

hvorfor er det slik at når noen skal svare på et innlegg som mitt, så brukes ikke eget nick eller eget navn tro?
jo, det er da lett å konkludere med at dette er folk som ikke kan stå for egne meninger, og når påstanden da er at jeg tar feil når jeg snakker om forsmådde gjester så lurer jeg litt hvorfor det kommer opp!

jeg skriver det jeg gjør ut fra tidligere poster om Miklagard, som ofte er debatter som får 200 innlegg, og hvor det som oftest står fra en eller flere gjester eller spillere som "aldri vil besøke Miklagard om de får betalt for det".

påstanden din om 5-6 medlemmer som hauser opp banen er jo helt latterlig den også. alle jeg kjenner som er medlem på Miklagard skryter berettiget av banen sin, og de få som provoserer(etter min mening) er de som på død og liv skal skryte av banen samtidig som de rakker ned på andre baner. DET er provoserende.

å si at det er provoserende at medlemmer skryter av sin egen bane er så inn i granskauen jantelov at jeg har ikke flere ord som beskriver dette godt nok.
hvis en medlem på Skoger eller Kjekstad eller nesten hvilken som helst annen bane gjør det samme, så sier ingen noenting. men hvis det sies fra en miklagardmedlem, så provoserer det!!

jaja, da er vi i allefall forskjellige alle mann. det er klart.

NB! Jeg er ikke medlem, og kommer aldri til å bli det, men banen er i en klasse for seg selv, og jeg tillater med å skryte av den alikevel!

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Hvordan har det seg at samme hva en sier for noe som blir oppfattest som negativt om Miklagard så blir man "angrepet"??. Kan ikke folk få ha sine meninger uten å bli mobbet av Miklagard "tilbedere"?. En diskusjon er hyggelig men det er visse som tyr til mobbing forde de har andre meninger. Etter min mening er det få om ingen baner i Norge som er perfekte. Miklagard er heller ikke perfekt i mine øyne og det må jeg få lov til å si. Slutt med "mobbing" av andre og konsentrer dere om saken. Og det er noen som roser Miklagard opp over skyene.
De må også tåle at noen ikke synes banen er like bra. Godt at folk har forskjellig smak slik at vi får baner som er forskjellige. Tenk om alle golfere på østlandet bare ville spille Miklagard. Så j.... kjedelig da.

Ja heldigvis

over 18 år siden

Ja heldigvis

så slipper vi Tarzan som oier seg i lianer ute i jungelen.

Bonavida

over 18 år siden

Bonavida

BONDEFANGERI??
En mer interessant debatt enn den om Miklagard, spilleflate, Holtsmarks priser er følgende:

Golfklubb medlemmer i Norge må bestemme seg for om de vil være medlem i en klubb innen 31.des, UTEN at de vet hvilken økonomisk forpliktelse de påtar seg!! Når 1. januar kommer er du bundet til hva klubbens ledelse/styre måtte bestemme seg for av årsavgifter/medlemsgreenfee.

På godt norsk kaller jeg det BONDEFANGERI.

Jeg vet om klubber som de siste 3 årene har økt årsavgiften med betydelige summer.
Melder du deg ut før 31.des., for å melde deg inne i en "valgt" klubb, så kommer innmeldingsavgiften på nytt!!!!

Jeg kan være enig om at Holtsmark er verdt 250,- i helgen for medlemmene, men problemet er at markedsføringen mot de nå over 3000 medlemmene var vellykket bl.a fordi 200,- er en hyggelig pris.
Nå gjør Holtsmark det samme som andre klubber. De har 3000 medlemmer forpliktet, og ganske enkelt øker medlemsgreenfee som de vil. Jeg spår at neste år øker årsavgiften til 2.000,- eller medl.greefee til 300,-, elle kanskje begge deler på Holtsmark.

Norges Golfforbund bør nå sørge for at man får et reellt valg av klubb basert på en forpliktet årsavgift/medlemsgreenfee ved å sørge for at klubbene budsjetterer og annonserer neste sesongs priser til medlemmene INNEN årskiftet.

Da vil også kjøp/salg av aksjer/andeler øke mellom medlemmene.

Skulle håpe Golfforbundet tok en titt på saken!?

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Bra innlegg og deler dine tanker og spådommer. Disse reglene rundt innmelding/utmelding gjør at det er "legitimt" å drive bondefangeri.

Bonavida

over 18 år siden

Bonavida

Jeg har etablert en egen debatt-tråd for "Bondefangeriet....

Så følg opp der, de som er interessert..

HM

over 18 år siden

HM

Bonavida skrev; "Når 1. januar kommer er du bundet til hva klubbens ledelse/styre måtte bestemme seg for av årsavgifter/medlemsgreenfee."

Dette er direkte feil.

Det er årsmøtets flertall som avgjør hva neste års pris skal være. Det motsatte av hva du betegner som bondefangeri er ansvarsfraskrivelse. Hvordan skal et styre klare å budsjettere for neste år uten å ha anelse om antall medlemmer?

Duro

over 18 år siden

Duro

"Hvordan skal et styre klare å budsjettere for neste år uten å ha anelse om antall medlemmer?"

Tja, hvordan budsjettere med inntekter man ikke vet nøyaktig størrelsen på ?

Ved å gjøre slik som alle andre gjør. Nemlig ved å anslå inntekter.

De som føler seg bondefanget ved å måtte betale et par hundrelapper mer enn de regnet med kan jo bare la være å melde seg inn. Når de snere får oversikt over kostnadene (mars/april) kan de velge den klubben de synes gir mest for pengene.

Ingen kan kreve at man er medlem til enhver tid. Kun hvis man skal spille golf i Norge er dette et krav. I Norge er de fleste baner stengt i perioden januar til mars.

HM

over 18 år siden

HM

Hadde kanskje vært enklere hvis jeg formulerte det slik at det er årsmøtet som vedtar klubbens regler og vedtekter. Skal disse endres kreves det ofte minst 3/4 flertall for endring. Når da reglene er at man må melde seg ut før årsskiftet så er det etter medlemmenes ønske, for å ha bedre styring med økonomi og mer stabilitet.
Husk at styreverv i norske klubber er ulønnet arbeid. Styret koordinerer årsmøtets/flertallets ønsker. Man må kunne gi dem noenlunde gode rammer for å gjøre en jobb.

helse

over 18 år siden

helse

til bonavida

Du er nok ikke helt oppdatert hvordan dette fungerer.
For det første det er ikke NGF som kan lage regler på når man kan melde seg inn eller ut av en klubb. NGF er som alle andre særforbund tilsluttet NIF forpliktet til å følge de regler som gjelder der. Mao det er NIF som bestemmer overgangsregler etc. og ikke NGF
Det er dermed her problemet ligger at NGF er styrt av idretten og må følge de regler som gjelder her.

Når du skriver om bondefangeri så blir dette bare dumt og useriøst. Så vidt jeg har forstått trenger du ingen aksje eller spillerett på Holtsmark men kun et årsmedlemskap på 1500,- i året og du kan melde deg ut hvert år vis du ønsker.
I tillegg betaler du 200,- i greenfee de ganger du spiller. I tillegg har de lagt på prisen til 250 kun i weekend.

Holtsmark er en glimrende bane (spilte der for 3 dager siden) og en greenfeepris på 500 i weekend er det ingen ting å si på.
Hvis du som medlem eller kritiker ragerer på at medlemmer må betale 50,- mer for en runde i en weekend vil jeg påstå at det er du som er problemet og ikke prisen !

Jeg er glad for at det er kommet konsepter som Holtsmark hvor du tross alt kan melde deg ut og inn som det passer deg. Det må jo være mye verre å sitte støkk med en aksje i en klubb med dårlig bane hvor årsavgiften øker hvert år.

NB: Golf er utrolig billig i Norge og vi får bare håpe at det fortsatt blir liggende på samme nivå fremover, men å lage en diskusjon på en femtilapp sier vel mer om den som har satt i gang denne debatten en selve problemet eller prisøkningen, hvis man kan kalle det.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Og hva mener du med det? At det er feil å ta opp at prisene øker med 25 prosent? Da er den som starter tråden det er noe feil med?? Jeg biter meg selv i armen(og ler) mens jeg ser du slår "OB"....way out.

Ja 50 kr høres kanskje ikke så mye ut,men når man øker prisen med det så er det faktisk prosentvis ganske mye. Det er ikke noe galt med å heve prisene,utifra konsumprusindeks o.l,eller fordi man har hatt ekstraordinært store utgifter og ber medlemmene være med å dekke inne dette. Og hvor ellers har noen priser økt med så mye?

For et medlem som spillte 50 runder i fjor,betalte man 1500,- + 10 000,- i greenfee.
I år vil man altså måtte ut med 1500,- ekstra hvis 30 av rundene spilles i weekend. Så 1500,- + 11500,- =13 000.
Altså nesten dobbelt så mye som å leie spillerett på mange toppbaner,f.eks Miklagard.

250,- for medlemmer og 500,- for greenfeespillere er kanskje riktig nivå for Holtsmark,som jeg har sagt før. Banen er normalt(ikke nå) super,og da er det kanskje rett nivå. Men som jeg og noen andre her har vært inne på,var det veldig mye fokus på dette konseptet i starten. Og veldig mange spådde at prisene kom til å stige ganske mye,spesielt årsavgiften. Nå har man gjort en vri og heller høynet prisen å spille. Og dette er kanskje bare begynnelsen..det gjenstår å se

helse

over 18 år siden

helse

Hvis det er så galt som du sier så er det jo bare å melde seg ut å kjøpe seg en spillerett å betale 5-6000,- i året i en annen klubb.

Jeg tror nemelig ikke at medlemmer på Holtsmark spiller det antall runder som du påstår.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Har ikke påstått at noen spiller det antall runder,det var et eksempel. Ja folk kan melde seg ut hvis de ikke er fornøyd og alt det der. Jeg er ikke medlem der og kommer aldri til å bli det heller. Til det spiller jeg "altfor mye" og det ville være svært ulønnsomt.

Jeg tok opp denne saken fordi man høyner prisene prosentvis mye,og ville høre hva folk mente om det,spesielt for medlemmene. Også fordi dette ble gjort nå i mai i år, og begrunnelsen virker noe tynn:

"I forbindelse med at hovedbanen nå er ferdig etablert og kvaliteten er blitt meget bra informerer vi om at priser på greenfee i helger vil bli justert fra førstkommende helg.
Ny pris greenfee i weekend og på helligdager vil bli 500,- (medlem 250,-)"

helse

over 18 år siden

helse

jeg er i hverfall veldig glad for at vi ikke har slike medlemmer som er så kjipe som deg. vedder på at du er også den typen som har med seg olapakke og ikke legger igjen 1 kr. til klubben din hvis du ikke MÅ !!

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Som vanlig så begynner man med drittslenging når man ikke har gode argumenter. Det kan du spare deg for. Hvor mye jeg legger igjen har du ingen anelse om.

Jeg har kjøpt min aksje i min klubb,betaler årsavgift,handler i kroa og proshop. Samt at jeg bidrar på dugnad,og frivillig arbeid på banen vår. Deltar også i organisasjonsarbeid.

Nok en gang OB.....og olapakka smaker dritt. Dagens middag i kroa,og vaflene er å foretrekke

helse

over 18 år siden

helse

flott, da synes jeg du skal fortsette med å være fornøyd med din egen klubb og spille der og ikke henge ut andre klubber

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Henge ut??? Gi deg nå da..dette er en saklig og berettiget debatt. Henger ikke ut noen klubb eller klubber...Og nå gidder jeg ikke svare på mer useriøst tull fra deg

Har fått seriøse svar ang temaet,og ferdig med det

!"#

over 18 år siden

!"#

Forsåvidt enig med Kevin her. Men, som markedsøkonomi forøvrig, så får man håpe at dette løser seg som det pleier å løse seg, at folk enten godtar det som skjer, eller rett og slett flytter på seg... Nå begynner det å bli såpass mange "bra" golfbaner i området, så man kan heldigvis "true" litt med det...

For tiden kan man få kjøpt aksje på Norges beste golfbane for ca 10.000kr, eller leid på årsbasis for litt mindre! Og hvis du spiller noen runder i året, så lønner det seg fort! samt at du spiller på en virkelig kvalitets-bane! Jeg var innom haga forleden, og der traff jeg en mann på ca 75 år, som mente at jeg burde kjøpe aksje der nå, for det var så billig! Kunne få en aksje for 95000,-!!! Han hadde like godt kjøpt to stk...

Som sagt; 20 min nord for Oslo, (og vekk fra Bærums-s***), så kan du få aksje på en vesentlig bedre velholdt bane, for en 10-del av prisen...

Bonavida

over 18 år siden

Bonavida

Man er bondefanget når:
1. På Holtsmark forplikter du deg til 1500,-/år uten å vite om greenfeeavgiften endres eller ikke. Meg bekjent bestemmer ikke noe årsmøte på Holtsmark dette!?
2. På de fleste klubber er det årsmøtet som bestemmer - OK, jeg kjøper argumentet om at man da er med å bestemmer. Likevel er du bundet til flertallsavgjørelsen, og kan ikke trekke deg. Det hadde vært bedre om et ekstraordinært årsmøte kunne behandle dette FØR årskiftet. Jeg vet at det finnes klubber som gjør det.

Forslaget mitt er at alle klubber i NIF må annonsere en forpliktende medlemsavgift innen årskiftet, slik at alle har en mulighet å vurdere de økonomiske (i tillegg til de sportslige, selvfølgelig!) forholdene før man melder seg inn eller opprettholder et medlemskap.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

1. Feil. På Holtsmark så kan man melde seg ut på slutten av året. Når man kjenner (greenfeee) prisen på nyåret kan man melde seg inn igjen. Dette helt uten økonomisk kostnad /risiko. Det er riktig at det er styret som bestemmer prisen på Holtsmark.
Til Kevin: Grunnen til at Holtsmark øker prisen er at dette anlegget er privateid og de ønsker et så godt økonomisk resultat som mulig. Så langt så tror jeg fortsatt de vil slite med røde tall, slik at de trenger å sette opp prisen om markedet godtar det.
2. Hvilke(N) klubb(er) har ekstraordinær årsmøte/generalforsamling før årsmøtet hvor årsavgiften blir bestemt? Konkrete navn takk!

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

2. Det skal selvfølgelig være før årsskiftet... Beklager.

???

over 18 år siden

???

Årsmøtet fastsetter medl.kont. ifg. vedtektene. Spillerettavgiften trengs ikke vedtas av årsmøtet. Men det er naturligvis smart å gjøre det.

For de fleste består medl.kont. av medl.k. + bladavgift + spillerett. uten at dette splittes opp.

Viktig at klubbene vet omlag hvor mange medl. det blir i budsjettprosessen. Har ikke sans for ekstr.ord. årsmøte Tagerrr. Derimot at folk kan melde seg ut innen 3112. med rett til å melde seg inn igjen uten konsekvenser feks. innen 0103.

Tagerrr

over 18 år siden

Tagerrr

Ekstraordinært årsmøte er ikke mitt forslag (se ovenfor), og jeg tviler på om noen faktisk praktiserer det. Derfor ba jeg om konkrete navn på klubber (Bonvida) som hadde dette.
Styret kan jo forsøke , i den grad man har oversikt over økonomien, å gå ut med sitt forslag til årsavgift før årskiftet. Normalt vil det ligge i nærheten av fjorårets nivå dersom klubben er godt drevet og inntektssiden stabil.
I mange klubber er det problematisk å melde seg ut/inn pga innmeldingsavgifter/aksjer. På Holtsmark går det greit , men andre klubber vil nok innføre mer av slike avgifter for å unngå taktisk/uforutsigbar bevegelse i medlemmsmassen

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Er litt som med høna og egget dette her. For å vite hvor stor årsavgiften skal være må man jo vite hvor mange medlemmer man har, og for å vite hvor man vil være medlem så må man vite hvor stor årsavgiften er. Personlig synes jeg ikke dette er så problematisk, det er jo sjelden at avgiften blir så voldsomt mye høyere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her