Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF og SANDBAGGERE

Rasputin

over 18 år siden

Rasputin

Bravo NGF. Nå har dere plumpa i myra igjen med en ny særnorsk variant av handicap-bestemmelsene.
Hva er egentlig hansikten med at man ikke kan skrive seg ned uten at man har registrert runden på forhånd ?
HVA F... HAR DET MED SPILLESTYRKE Å GJØRE OM MAN HAR REGISTRERT RUNDEN PÅ FORHÅND ELLER IKKE ?????
Som sikkert de fleste klubber har også min golfklubb en del personer som er glad i å vinne turneringer ved hjelp av et "forsiktig" handicap. Er nettopp kommet inn etter en runde med en av klubbens kjente sandbaggere. Tidligere sesonger har andre spillere passet på og nærmest tvunget vedkommende til å skrive seg ned etter når han har spilt en god runde. Men i dag oppnådde gubben 43 poeng, og "beklaget" at han ikke hadde registrert runden før han gikk ut. Fikk også høre at han hadde spilt 41 poeng på onsdag men heller ikke da hadde kunnet justere handicappet.
Nå gleder alle seg til neste klubbturnering.
Vi gleder oss også til idiotene i NGF går av med pensjon.

jonag

over 18 år siden

jonag

er vel litt enig i poenget her. Før var det iallefall en jungellov som fordømte de som ikke skrev seg ned. Idag er det helt etter reglene.

Men handicapkomiteen kan faktisk gi ham et nytt og bedre hcp om de synes han har for høyt hcp.

Hele Europa

over 18 år siden

Hele Europa

Slik fungerer handicapsystemet i hele Europa. Dette er ikke noen særnorsk variant som NGF har funnet på.

Helt korrekt som jonag sier, hvis noen åpenbart har feil handicap så skal handicapkomiteen justere dette.

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Er det ikke slik at turneringsledelsen kan sette krav til antall registrerte hcp-tellende runder en spiller må ha for å delta?

Uansett, det er ikke noe i veien med systemet men med spillerne. Stableford-konkurranser forutsetter en gentlemen's agreement.
Karen du nevner Rasputin er en jukser - kort og godt. Burde straffes på lik linje med juks på banen under turnering, type utestengelse fra videre konkurranser osv.

Facit

over 18 år siden

Facit

Nå må du slutte, Rasputin! Det er EGA som trer handicapbestemmelsene ned over hodet på alle europeiske land. Ergo; NGF må følge det EGA bestemmer!

Bamse

over 18 år siden

Bamse

Nå er det vel fortsatt slik at man MÅ skrive seg opp/ned i turnering, er det ikke?

jonag

over 18 år siden

jonag

Ja jeg forstod det slik at det bare var justering utenom turnering som ble endret. Og i turnering har man stempel i kortet og må derfor justere uansett.

Rasputin

over 18 år siden

Rasputin

Facit, nevn et annet land som har samme system som Norge

Europa

over 18 år siden

Europa

Alle disse landene (bortsett fra GB&I):

http://www.ega-golf.ch/020000/020100.asp

Nope

over 18 år siden

Nope

Kjenner ikke til alle landene, men Frankrike, Sverige, Tyskland, Belgia, Nederland, Luxembourg, Sveits, Italia og Østerrike har ikke samme system som Norge.
Hva er egentlig vitsen med å slenge ut slike påstander når du ikke har peiling, Facit ???

b

over 18 år siden

b

Peiling det har derimot Nope. Alle de nevnte landene han nevner har han inngående kjennskap til regulering av handikap i. Det skal jeg tro...

Nope

over 18 år siden

Nope

Ja det har jeg faktisk, ja.
I tilleg til Storbritannia og Irland, men de var allerede ekskludert fra liste av "Europa".

Nederland

over 18 år siden

Nederland

Hadde vært morsomt om Nope kan forklare på hvilke prinsippielle punkter det nederlandske systemet er forskjellig fra det norske.

Facit

over 18 år siden

Facit

Dette står hos NGF:

Hva er egentlig NGFs handicapsystem?
NGFs handicapsystem er en oversettelse av EGA Handicap System som benyttes i rundt 20 land. EGA Handicap System er utarbeidet av European Golf Association (EGA) og deres målsetning er et likt handicapsystem over hele Europa (tilsvarende bl.a. Golfreglene). Se også punkt 1.3.

Hvorfor har NGF endret i handicapbestemmelsene?
NGF er medlem av EGA og følger dermed EGA sine handicapbestemmelser (EGA Handicap System). Siden EGAs handicapbestemmelser er revidert før 2007 sesongen er dermed også
NGFs handicapbestemmelser revidert.

Er det feil, Nope?

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Må si meg enig med facit; Nope, det er enkelt å slenge ut påstander, men uten noen form for ref. er de lite verdt.

Her står alle retningslinjene: http://www.ega-golf.ch/030000/documents/EGA_Hcp_Int.pdf

Tilbake til spm om sandbaggere:

"4. If the player does not supply sufficient data to the committee his handicap cannot be maintained and should not be acceptable for entry into a competition that requires an EGA Handicap."

videre:
"The Player shall return at least 4 Qualifying Scores"

king ben

over 18 år siden

king ben

Spilte i dag med en 19hcper....... Har aldri sett noen med så høyt hcp spille så stabilt. Med mitt hcp burde jeg ha knust vedkommende brutto. Men, jeg måtte slte til the bitter end. slo ham med to fattige slag. 82-84!
Når en 19 hcp spiller 12 over får jeg litt misstanke......

Nattsvermeren

over 18 år siden

Nattsvermeren

I de fleste land sørover i Europe justeres handicap bare i turneringer. Det er fortsatt etter boka til EGA, men en vesentlig forskjell fra Norge, som nå har legalisert handicap-juks.

?

over 18 år siden

?

King Ben - skrev han seg ned i hcp?

Holy Slicer

over 18 år siden

Holy Slicer

Skjønner at du er irritert, Rasputin. Har et par stk. i klubben jeg er medlem av også. Lat "gubben" holde på, lat han ta i mot premier med en flau bismak. Han skjønner godt hva han holder på med, og det gjør sikkert de fleste andre medlemmene også.
Jeg synes personlig det nye HCP systemet er bra - jukserne vil være der uansett.

Ernie

over 18 år siden

Ernie

Har ikke vært inne her på et år eller to, men tenker nå å starte et politisk parti som har kun én sak, og det er å kvitte seg med handicapsystemet i sin helhet. Hvis jeg får 5,000 stemmer kan jeg stille til kommunevalg (tror jeg. Har ikke sjekket en gang siden jeg tar det for gitt).

Mottoet er: spill brutto, så slipper dere bli sure over at dere taper 1.premien mot en sandbagger. Da vinner nemlig sandbaggeren fortjent hvis han "egentlig" har så utrolig lavt handicap. For da er han best :o)

Nei. Takke meg til AmaTouren. Der er det bare jålehandicappere, og de er jo dritenkle å slå, for de kan ikke spille golf uansett...

Ler meg ihjel av handicapdiskusjoner som dere kanskje skjønner!! Dere må jo forstå at det hjelper ikke uansett hvor mye dere klager. Systemet er dømt til å mislykkes når man uansett er så misfornøyd som man er i Norge. Skriver man seg ned for mye er man jåle, skriver man seg ned for lite er man sandbagger.

Kan dere ikke bare spille golf uten handicap? Da slipper dere denne irritasjonen.

(Men for all del, skaper humor i min hverdag)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nattsvermer:
det du skriver er jo en ENORM selvmotsigelse.

det handler ikke om legalisering av hcpjuks, men en tilnærming til det som brukes f.eks. i skottland, hvor man kun kan skrive seg ned i turneringer, som du selv sier.

hvis vi hadde hatt dette systemet i Norge, hva ville du sagt da da?
det er jo enda verre i din målestokk!!

vi har en dreining i hcp systemet, noe som gjøre det mer korrekt enn før FOR DE SOM FØLGER REGLENE!!!!
de som jukser, de jukser uansett hva reglene sier!

neste steg blir å kun tillate hcp justering ved turneringer, og da har vi kommet langt. hcp vil da representere en spillestyrke, og ikke en rekke "lucky shots",

kan virke motsatt i starten, den ser jeg, men jeg tror at på sikt så er dette det eneste rette å gjøre!

Nattsvermeren

over 18 år siden

Nattsvermeren

Hvis vi hadde hatt dette systemet i Norge hadde jeg hilst det velkommen.
Bodde i et land som hadde dette systemet fra 1998 til 2003, og det er et mye ærligere system fordi det blir praktisk talt umulig å fuske med hcp.
Svakheten (og kanskje styrken) er at de forholdsvis ferske spillerne i fremgang vinner mest. På den andre siden fremmer det en hevning av nivået.
Alle steder finnes det spillere som ønsker å vinne spesielle turneringer for enhver pris. Her i Norge benytter disse seg av handicapplanlegging, mens der de kun justerer handicap i turneringer er eneste utvei å trene mer for å bli bedre.
Se på resultater fra slike turneringer der man gjerne må kvalifisere seg på hjemmeklubben, videre gjennom en regions eller landsfinale for å komme til en internasjonal finale et eller annet spennende sted. At noen navn går igjen 2 år etter hverandre er i seg selv unormalt, men når samme personen klarer å kvalifisere seg til landsfinalen 3 år på rad er det noe muffens. Alle vet det men ingen andre enn "mobben" kan gjøre noe med det. NGF ser ikke ut til å bry seg, og EGA forstår antakeligvis ikke problemene i et så ferskt golfland som Norge.
Har hatt en jobb der jeg har flyttet fra sted til sted og land til land siden 1992. Har vært medlem i rundt 20 forskjellige klubber i 7 ulike land, og opplevd flere typer handicapsystemer, så jeg vet litt om hva jeg snakker om.
Helt rettferdig blir det aldri, for det vil alltid være noen få prosent av spillerne som ikke er modne nok til å skjøtte sitt eget spill. I tillegg til handicapjuks forekommer også juks i selve spillet. Noen kulturer er værre en andre, og av det jeg har sett og opplevd skiller nordmenn og portugisere seg klart ut som de "smarteste" golfspillerne. Størst redelighet har jeg opplevd i Storbritannia og Sverige. Derfor bør NGF ta følgene av dette og gjøre det vanskeligere å planlegge handicappet samtidig som vi andre må si fra når vi ser spillere jukse.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Nattsvermer glemmer en ørliten sak.

De nye reglene kom i år og hans referanser til "alle andre Europeiske land" er ikke relevant lenger. Dette er regler man er enig i og NGF bare videreformidler.

XXXL

over 18 år siden

XXXL

Du vet visst ikke så mye du.
Sjekk litt rundtomkring hvordan de andre landene praktiserer handicapsystemet så kan du komme tilbake å kommentere etterpå.

XXXL

over 18 år siden

XXXL

Og så bør du lese reglene også, så du vet hva du snakker om

good old sam

over 18 år siden

good old sam

Norge har i alle år hatt en fullkomment stupid justering av hcp og konsekvensen av stupiditeten er at alle nordmenn har lavere hcp enn vi egentlig burde ha. Justering av hcp i selskapsrunder fra gul eller rød tee er og blir å lure seg selv, i forhold til spillere fra land med tradisjon for golf.
Hcp bør selvsagt reflektere din spillestyrke, men da i konkurranser og fra back tee. Det som britene kaller Medal Tees. Slik reguleres hcp i Skottland. Og i Spania, for å nevne to land. En konkurranse legger et visst press på deltagerne. En koserunde med Titten Tei og Sjonkel Rolf blir ikke helt det samme.
At NGF presterer å gjeninnføre hcp-reg på 9 hulls runder for spillere med hcp så pass lavt som 11, er bare tragisk. Like ille er det at Forbundet nå er kommet til at man skal stemple kortet FØR man går ut, for at runden skal bli tellende. Hva for noe byråkratisk surr er dette?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Kortet skal vel ikke stemples før runden, runden skal bare registreres, det kan til dømes gjøres med en dertil egnet penn.

Slik jeg ser det er det ikke all verdens interessant hva gud&hvermann gjør for å tilpasse sitt hcp, jeg justerer mitt utfra min spillestyrke basert på resultat, evnt manglende sådanne. Men folk er ulike.

Å skylde på forbundet fordi det finnes et system som gjør at de som ønsker å jukse kan jukse har ingen hensikt, de som vil jukse de jukser, om det nå er med god eller dårlig eller ingen samvittighet.

Spill golf for å ha det moro!

Foooooooooooooooore

Hååår

over 18 år siden

Hååår

Ikke helt riktig.
De som vil jukse med hcp får det uhyre vanskelig hvis man bare kan skrive seg opp på turneringer.....

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Det er vel ingen regel at hcp bare kan endres oppover i turneringer?
Eller har jeg mista noe igjen? Det kan jo godt hende...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nei, oppover skriver man seg nå hver gang man spiller en registrert tellende runde.

Artig

over 18 år siden

Artig

Artig å lese at alt er så mye bedre i Skottland. Saken er at de også godtar selskapsrunder, men med fler begrensninger enn i Norge:

http://www.scottishgolfunion.org/index.cfm?action=handicappingpage&keyID=7&htype=1&CFID=19802463&CFTOKEN=88227433

Til Fooore

over 18 år siden

Til Fooore

JA du har mista noe. Oppskriving i selskapsrunder er ikke mulig i mange land på kontinentet.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Akkurat ja. Learning all the time. Man takker!

Er det mer vanlig å spille turneringer i andre land? Har inntrykk av at det spilles mer, og selskapes mindre. Norge er kanskje foreløpig et selskapsland golfmessig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her