Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HCP pA pgatour

jeg bare lurer

over 18 år siden

jeg bare lurer

Her sitter jeg og sjekker resultatene på pgatouren denne uken.. og det forbauser meg at folk som driver med denne sporten hver eneste dag, hver uke, hele året, kan spille 82+82 og 74+87. HALLO, det er snakk om spillere som folk som spiller på heltid, og ikke en gang klarer å gå under 80 slag.. til og med jeg kunne gjort det... er latterlig at dårlige spillere som John Daly, Todd Hamilton, Greg Owen og Jeff Quinney skal ta plassen til andre hackere som definitivt burte hatt plassen... ganske likt som ama-tour og p4 tour her i Norge og... Burde ikke disse "profilene" spille under 70 HVER gang? ingen som klager på de når de har en dårlig dag der ute, men med en gang det er en som spiller en dårlig på p4tour så debatten her i fyr og flamme... jeg synes disse som spiller over 80 på pga-touren bare burde starte å spille klubb turneringer og så finne seg et nivå de passer i, som feks en ama-tour i usa, hvis det finnes? men hvis de går 80 hele tiden burde de oppjustere sitt HCP, og da blir det jo ingen turneringer....

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Sånn kan det gå når man logger seg på i grisefylla. PC'er burde komme med alkolås.

ha ha ha

over 18 år siden

ha ha ha

Hvem skulle ta plassen til John Daly, Todd Hamilton, Greg Owen og Jeff Quinney??
John Daly har forøvrig ingen spillerettigheter på PGA lenger, de gangene han er med er det fordi han har blitt spesiellt invitert av arrangøren.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Daly har Minor Medical Exemption fra i fjor..... har spilt 9 turneringer i år og er altså ikke helt invitasjonsavhengig

Fred

over 18 år siden

Fred

Ufattelig tåpelig. Banene som spilles på PGA-touren er MYE MYE MYE verre enn de her hjemme.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Vel...sannheten er at Daly har sendt forespørsel om wild card til alle turneringene,og faktisk har stort sett alle sponsorene ønsket at han skal spille deres turnering,så han må faktisk si nei til noen...han er veldig populær.

Men han er langt unna storformen

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

...og fordi han får wild cards så har han ikke Med exemption? Ødela en finger etter Frys.com i fjor og fikk det da - se johndaly.com

huff á meg..

over 18 år siden

huff á meg..

Sjekk scorekortet til Jenna Daniels på LPGA Touren i dag.
Er det mulig med 16 slag på et par 3 hull? Eller er det skrivefeil?

kombob

over 18 år siden

kombob

Mr. "jeg bare lurer". Jeg skal vedde på at du hadde sliti med å spille under 95 slag på de banene de spiller på PGA-touren. Idiotisk innlegg.

huff á meg

over 18 år siden

huff á meg

Det var skrivefeil på Jenna. Gudskjelov.
Ellers er jeg enig med "kombob"

VB

over 18 år siden

VB

innlegget var bra det! Kan vedde på at vi på amatour spiller på MYE dårligere greener, men pinneplasseringer er like tøffe, om ikke tøffere enn finale-dagen på en pga-tour-runde!

Det virker fortsatt som man tror at 1-4.5 hcpere er sinnsykt gode, og på høyde med de beste i utlandet, ala pga-tour.

Og ja, "jeg bare lurer", og ALLE vi andre(bortsett fra noen FÅ proer her i landet) hadde slitt med å spille under 95 på en pga-tour-oppsatt bane. Men det er jo ikke poenget med det han skriver?? Følg med litt, eller hold kjeft!

@kombob; Idiotisk inlegg.

Er det ingen...

over 18 år siden

Er det ingen...

...som skjønner at dette er et ironisk innlegg som et svar på alle tullete innleggene om AmaTourspillere som "ikke er gode nok"??

Jeeez....

jeg bare lurer

over 18 år siden

jeg bare lurer

Endelig en som tok det :) Skrev jo bare for å hisse opp, det er jo sånn scangolf er :)

HrG

over 18 år siden

HrG

Jeg leste engang at en PGA-spiller og en "vanlig" scratchspiller ble sammenlignet på en bane på finaledagen. Jeg mener det skilte ca 10 slag på disse to (Ja, scratchspilleren spilte 10 slag mer om det skulle være noe tvil)... Så jeg mener at de som spiller på pgatour fortjener det fordi det bare er så usannsynlig gode.

Dårlig sammenligning

over 18 år siden

Dårlig sammenligning

På PGA må man kvalifisere seg, har ingenting med handicap å gjøre.
Sånn burde det til en viss grad være på ama-touren også så lenge spillere med bittelite handicap blir slått ned i støvlene gang etter gang av de med lite handicap.

HrG

over 18 år siden

HrG

Man må være scratch eller bedre for å få lov til å kvalifisere seg.................................

Snakker du gjennomsnittlig på ama-tour, eller enkeltilfeller?

Nehei

over 18 år siden

Nehei

Så enklet er det ikke.
Man må ha scratch for å få spille Q-school, men det finnes mange andre måter å kvalifisere seg på som ikke stiller krav til hcp i det hele tatt.
Ikke dermed sagt at jeg tror noen som har dårligere enn scratch noen gang klarer det......

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Burde jo ikke være så vanskelig å spille to kval-turneringer på to forskjellige baner til amatour hver høst - så får x av disse "kort" til turneringene mens y plasser holdes av til de som mener de har hcp til det men som ikke spilte turneringen. Hvis noen blant disse ikke blir blant de z beste må de stå over neste gang..... Da blir det spill og ikke hcp kort som avgjør....

Flucker

over 18 år siden

Flucker

I dagens system: Hvis en spiller ikke kommer med fordi han har gått opp i hcp, la oss si fra 4,4 til 4,7. Da må han bare innfinne seg i å ikke få spille en amatour som ender opp med 4,5 i grense. Selv om han kanskje er en bedre spiller enn en ferskas som akkurat har gått til 4,5.

For de som mener de er så gode at de burde få spille, ja da burde klare å spille en selskapsrunde og skrive seg ned igjen til 4.5. Eventuelt spille en turnering for å gå ned ytterligere.

Jeg ser ikke helt problemet i dagens løsning med tanke på handicap-kval. Å ha en turnering året før som gir deg kort er jo ikke noe dum idé da. Kanskje en kombinasjon kunne vært ok.

Uansett blir vi aldri kvitt at vi amatører har forferdelige dager innimellom der vi spiller opp mot 90. Selv om handicapkortet sier noe annet. Spilte nettopp Miklagard på 75 fra gult på en halvgod dag, og spilte den også 89 i går på en vanskelig dag. Dog mye vind, men tro det eller ei så kan det blåse i turneringer også :)

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Det er en kombinasjon jeg foreslår - da kan de som spiller seg kraftig ned få sjansen i løpet av sesongen. Samtidig får man spilleferdigheter som målestokk - ikke nedskrivningsferdigheter. Slenger man på noen wild cards så er man helt sikker på at det blir bedre.

Ragatango

over 18 år siden

Ragatango

Ikke enig der, Flucker.
Ama-tour er en seriøs konkurranse-serie som bør tømmes for useriøst oppsop.
Er enig med Flucker i at at den som har vist at han kan oppnå gode resultater i disse turneringene bør slippe å bli vurdert på handicap.
Sammenligning med tilsvarende turneringer i Sverige viser at handicap i Norge er en vits som indikasjon på nivå sammenlignet med Søta Bror.
Leser vi resultatene på en minitur med handicapgrense på 6 i Sverige og sammenligner med resultatene på Ama-tour med deltagergrense på 4,5 her hjemme så finner vi at 1/3 av ama-tour spillerne vil være bak sistemann i Sverige.
Halvparten av Ama-tørene har forventede resultater, men nederst på lista sprer møkka seg langt opp på 90-tallet, og ofte også over 100.

Ragatango retter

over 18 år siden

Ragatango retter

Sorry, Beklager
Mente i forrige innlegg at jeg er enig med Smilende Sam, ikke Flucker

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Ragatango:
Mye mulig du har rett i det du sier men jeg kan ikke de andre landenes handicapsystemer, eller hvordan slike turneringer funker der.

Men legger man handicap til siden så hjelper det lite på scoren. Vi er bare langt bak Sverige på resultater uansett. Vi er bare ikke bedre, og vi har bare en knippe spillere (20-30?) som stabilt spiller amatourer på 70-tallet. Der er det største problemet, og ikke handicap-kvallinga.

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Det dere glemmer er at hver Amatour har en kvote til medlemmer, og der blir handicapgrensen ofte rundt 10.

Det er altså mange spillere med opptil 10 i hcp på hver Amatour.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Det har du rett i Hacker. Disse vil selvsagt statistisk være blant de som scorer langt over 90. Jeg har lenge syntes det er tullete å ha med 10-handicappere på slike turneringer. Man leter mer etter baller, og har ofte sinte 10-handicappere i gruppa som tror de er på vei til scratchnivå.

Det er klart at treningen er god for de som ikke har spilt mange slagturneringer før. Men disse kvotene er ofte altfor store etter min mening. Mener det var 1/3 på Trophyen på Bogstad i fjor? Correct me if Im wrong.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Jeg tror man skal tåle at de beste lokale gutta får være med, men det må settes et max hcp for disse og antallet bør være rundt 10. Hvis ingen lokale spillere er gode nok ift max hcp, så kan kanskje tallet tas ned til 3 som uansett nivå får spille. Det får man tåle i rekrutteringens og inspirasjonens navn....

Er enig med Flucker i at nivået sikkert er skralt - men det blir ikke bedre av at det er formalistiske hcp krav som styrer tilgangen til slike turneringer. Det viktige er at de beste spillerne får spille - ikke de som har lavest hcp - det er vi vel enige om?

For ordens skyld - jeg er ikke i nærheten av god nok og kommer aldri til å bli det så det er ikke meg selv jeg argumenterer for her.

Bart Blyant

over 18 år siden

Bart Blyant

Det er en ting dere glemmer.
N E R V E R !!!!!!!
Mange spillere sliter veldig med nerver i viktige turneringer.
Særlig når de skal slå vanskelige slag som kan få store konsekvenser.
Derfor kollapser mange på både klubbmesterskap og ama-tour, som oftest er første kontakt med scratch-spill.

Jeg slet selv veldig og sliter fortsatt med å prestere normalt på enkelte turneringer. Har typisk spilt inn baner for ama-tour på 2-3 slag over par, og kommet tilbake dagen etter og spilt 18-20 slag over par i selve konkurransen(og likevel greid cut......). Vet om andre som har det på samme måte.

Noen takler nerver mye bedre enn andre. Derfor viser handicap både 10 og 20 slag feil for enkelte, og burde derfor ikke være eneste tellende kriterium for start.

Et system kunne være å gi f.eks 50% av plassene etter et order of merit system, 25% til hjemmespillerne, og deretter siste 25% etter handicap.

fersking

over 18 år siden

fersking

hvor mye skriver man seg opp når man havner utenfor buffersonen.... 0,1 eller 0,2 ( etter hcp kat. ) eller blir det 0,1 eller 0,2 ganger så mange poeng du var utenfor buffersonen ??

Oppskriving

over 18 år siden

Oppskriving

0,1 eller 0,2 (avhengig av handicap-kategori) uansett hvor lite poeng du får. Du skal altså ikke gange opp med antall poeng under buffersone.

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

vet at det var et ironisk innlegg, men jeg synes allikevel det er artig at Jeff Quinney leder TPC etter en rund på 64 ;-)

Erik____

over 18 år siden

Erik____

jeg bare lurer: Skjønner du ikke at det er ekstremt stor forskjell.
Disse proffene går kanskje 2 runder på rad over 80 1 av 250 ganger maks.
Mens du kanskje går under 80 1 av 250 ganger, en liten forskjell det.

jeg bare lurer

over 18 år siden

jeg bare lurer

joa, jeg vet det. Jeg er helt klar over hvor gode de er, jeg bare kjedet meg her en dag og følte for å provosere :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her