Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Shanker chipper og pitcher

GOLFMANNEN

over 18 år siden

GOLFMANNEN

Av en merkelig grunn har jeg begynt og shanke chipper og pitcher. alt fra lang til korte.. Vet ikke hva jeg gjør galt.. Har hatt ganske god kontroll før.. Har det noe med at jeg har plutselig begynt å treffe bakken litt før på drivern også og den går rett ut til høyre. egnntlig går nesten alt til høyre. Men det er værst på chipper og pitcher. da er det shank med engang. trenger noen tips. Har ikke fått protime før til mandag 14 mai.

Tips

over 18 år siden

Tips

Kjapt tips: still deg litt lenger unna ballen, og prøv å chip/pitch med tåa på kølla. Altså mer mot tuppen. På chipping kan du prøve å bruke mindre håndledd i svingen. Chip med stive håndledd. Legg også ballen tilstrekkelig bak i stancen. Ikke foran midten.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Ift det Tips her kommer med, så var det nettopp det jeg gjorde for å bli sikrere på den type slag, og det funka!

Mye mer moro å tro at slaget blir bra, enn å riste som et aspeløv før du skal slå....

anonym

over 18 år siden

anonym

Ikke gå så mye inside i baksvingen!!!

Kjetil

over 18 år siden

Kjetil

Jeg har hatt akkurat samme problem. Jeg gikk til en pro og han fikk ordnet svingen min. Jeg spiller nå bedre enn noensinne. Proen het forøvrig Jan Strømsrud og har vært borti dette flere ganger.

Sjekk grepet ditt. Er det for svakt? Har du hendene fremfor ballen ved adressering? Peker V'ene opp mot høyre øre? I starten kan du godt overdrive ved å ha et ekstra sterkt grep.

Balanse: Vekten på hælene. Sett deg godt ned. Bøy godt i knærne.

Tren med bare 1/8 sving. Ingen knekk i håndleddene. Slå et tjuetalls baller slik til du begynner å få selvtilliten tilbake. Etterhvert som du begynner å treffe så kan du teste en større sving. 1/4 og 1/2 sving. Begynner du å misse så start med chippe sving igjen.

Prøv også å slå noen baller med høyre bein bak slik at det blir en lukket, smal stance. Ballen vil skru kraftig mot høyre, men det er praktisk talt umulig å shanke i denne posisjonen.

Dette kan ta en god tid å bli kvitt og det kan være veldig frusterende en stund. Men jeg kan love deg at du kommer til å komme styrket ut av det. ;-)

golfmannen

over 18 år siden

golfmannen

takk for tipsene, har testet ut de på rangen,.. går fremover.. så takk

gamebreaker

over 18 år siden

gamebreaker

Prøv en liten pause på toppen av baksvingen, før man akselerer nedsvingen. Men ikke overdriv.

dårlig tips

over 18 år siden

dårlig tips

Det tips sier om å gå lenger unna ballen er et flott dritt tips!!
Mange tror dette hjelper men det er faktisk akkurta det man ikke skal gjøre når man shanker.....

Flucker

over 18 år siden

Flucker

til dårlig tips: Tullprat. Nå har det seg slik at man har stor sannsynlighet for å slå en shank om man står for nærme ballen. Eventuelt duff. Det er ofte et godt tips å gå lenger unna ballen hvis man shanker.

Godt tips

over 18 år siden

Godt tips

Adresser ballen mot helen av køllebladet.
Det høres litt bakvendt ut, men du vil garantert ikke shanke mer.

Nok noen tips

over 18 år siden

Nok noen tips

Sjekk om du har venstre arm litt bøyd ved adressering og kanskje retter den ut når du slår gjennom. Da blir det lett shank. Og husk løst grep.
Og husk å rotere med skuldrene og overkropp, ikke bare armer.

dårlig tips

over 18 år siden

dårlig tips

nei!

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Pensjonert golfer med pensjonerte tips: Stå lenger unna ballen etter at du har slått!

Eller

over 18 år siden

Eller

lukk øya og klin til alt du har... Spøk til side - det beste er vel å gå til en pro. Gikk den bra forresten?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her