Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

skaftforlenger?

langemann

over 18 år siden

langemann

hei!
Er det noen på forumet her som har prøvd disse skaftforlengerene.

LINK: http://www.golfsmith.com/products/277U

tror dere at det vil fungere? eller blir det bare tull?
Må man ødelegge grepene når man setter det på?
Det virker jo ganske genialt?

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Jeg har ikke prøvd akkurat denne typen, men flere med tilsvarende egenskaper. Er du nøye mens du jobber, kan det bli veldig bra. Faren er om du får luftbobler mellom de ulike materialene, da løsner det garantert.
Selv bruker jeg heller forlengere med riktig tykkelse til angjeldende skaft, det er enklere og sikrere.Billigere er de også.
Du kan greie å berge grepene dine, men det er en j... jobb.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

er ikke så mye pes å berge grepene hvis du bruker kompressor og blåser dem av, men det krever jo at du har det rette utstyret da.

jonag

over 18 år siden

jonag

Hei
Bare lurer på hvorfor du vil øke lengden på skaftene ?

langemann

over 18 år siden

langemann

Jeg vil øke lengden på skaftene fordi at jeg er 1.96 høy og spiller med standard lengde på køllene. Jeg føler også at de er litt korte, føler at jeg blir stående litt krokete.. :)
Da jeg tok grønt kort (ifjor), "hintet" også proen om at jeg burde ta og forlenge køllene... eller kjøpe nye køller da...

Ivrig

over 18 år siden

Ivrig

Det er ikke automatikk at man skal ha forlengede køller selv om man er lang. Det kommer bla hvor lange armer og bein du har. Men det finner du fort ut av ved å få ett sett tilpasset.

jonag

over 18 år siden

jonag

Det finnes kalkulatorer på nettet for å få et hint om dette. Du må gi inn 2 forskjellige kroppslengdemål (høyde og wrist-floor).
Se f.eks http://www.pureimpactgolf.com/golf/ClubLength.htm
Jeg har standard høyde og armlengde og spiller standard køller.

Problemet når man forlenger køller er at de blir raskt tunge og vanskeligere å svinge. I tillegg må man ofte justere lievinkel relativt mye. Lengre køller vil ikke automatisk gi lengre slag.

Men med tilpassning fra en med peiling kan du få deg godkøller...

langemann

over 18 år siden

langemann

Jeg har tatt diverse tester på nettet, og de har alle kommet fram til at jeg bør ha 3/4 tomme til 1 tomme forlenget skaft.
De har også kommet fram til lie angel på 3 grader upright. Har de 3 gradene mye å si. Jeg har jo høyt handicap og det er jo ikke sikkert at jeg stiller meg opp like langt fra ballen hver gang engang...

Er forsåvidt ikke ute etter å slå lenger, bare å gjøre det slik at køllene passer best mulig til meg...

jonag

over 18 år siden

jonag

OK :-)

3 grader upright er fordi du øker skaftlengden og du vil adressere kølla noe brattere enn f.eks meg. Om du har for flat lie (ikke justerer) kan du ende opp med å slå konsekvent fade selv om du slår perfekt. Det gjør vel ikke golf lettere egentlig.

Dersom du liker at køllene føles tunge og roer ned svingen din skal en forlengelse være OK. 1 tomme vil du absolutt føle. Det kan hende du er tjent med et sett med lettere og lengre skaft for å utligne at tyngden du føler i svingen øker.

Det er mange som kan hjelpe deg her regner jeg med. De trenger litt peiling og en lie-bøyemaskin. Men det er mange køller (støpte, billigere) som ikke kan bøyes så mye uten fare for å brekke.

Rett lie kan du sjekke selv ved å sette tape under og slå baller fra matte og se hvor sålen på kølla treffer bakken. Merket skal være rett under sweespot (midt treffpunkt)

M05

over 18 år siden

M05

Jeg vil anbefale deg å rette opp lie vinkelen også!
Har vært igjennom det samme selv, med prøve og feile metoden, der jeg først prøvde med kun lengre skaft.
Har siden bestilt køller slik jeg ønsket dem via http://www.divotmastersgolf.com.

Siden du skal ha såpass mye liejustering som 3 grader må du gå for smidde jern (kan tåle opp mot 6 grader justering). Vil også anbefale litt lettere skaft, siden du skal ha litt lengre køller.

Jeg gikk for dette:
http://www.divotmastersgolf.com/CustomClubDetails.asp?productID=43
- Skaft: TT Dynamic Gold SL (SuperLight) PURED (5'er jern 38.5")
- Grep: Men's +1/32" (Midsize) Tour Velvet Round by Golf Pride
- Lie 3 grader upright (oppgis i nederste felt, da det kun kan velges opp til 2 graders endring i lie-justerings feltet)

Jeg har ikke angret et sekund.
Det var en helt ny verden å kunne inta en naturlig positur, når man stilte seg opp og hadde køllen plant med underlaget!

Hvis du kan komme deg på en demodag fra Ping eller lingnende, der det er mulig å prøve køller med forskjellige lievinkler og skaft lengder, vil jeg anbefale dette på det sterkeste, slik at du får sette hvor riktig det føles å ha et bedre tilpasset jernsett.

HM

over 18 år siden

HM

Til M05
Hvor mye vekt-forskjell er det på TT Dynamic Gold SL og TT Dynamic Gold?
Jeg har tilsvarende til TT DG med + 1 tomme og 3 grader upright og jeg føler kanskje at jeg har litt tunge køller. Men hvor mye spiller det inn på lengde på slagene. Jeg har middels svinghastighet, men er rimelig sterk. Med driver har jeg erfart at lette skaft er riktig for meg.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

svingvektmessig utgjør det en hel del med 1 tomme, da havner du vel på D8 eller E0. med sl skaftene kan du komme ned mot mer normale D4-D5. selv har jeg 1 1/2" forlenget med sl skaftene, og jeg har ekstra vektporter i "rumpa" på skaftet for å få ned svingvekten til D4.

jonag

over 18 år siden

jonag

Siden jeg spiller med DG SL så vet jeg. Litt avhengig av flex, men det blir fort 15-20g pr skaft i forskjell.

Totalvekten spiller ikke så mye rolle på lengden om den ikke er over 50g og det kan man oppleve på en driver med tungt eller lett skaft. Tyngden man snakker om er den følte motstanden i svingen eller rettere sagt treghetsmomentet (ref MOI-tråd). Et lengre skaft vil gjøre at det blir tyngre å svinge køllehodet rundt, men om man utligner med et skaft som er lettere å svinge så kan det bli OK likevel.

jern er laget for nøyaktighet og ikke lengde, så det vi snakker om er et sett som passer deg, ikke nødvendigvis som du slår langt og gæli med :-)

Det diskuteres om vekt i grependen er noen vits. Den endrer svingvekt og totalvekt, men ikke køllas treghetsmoment om grependen.

Men det viktigste er at hele settet føles relativt likt å svinge og det blir det selv om man øker lengden med 1 tomme over hele settet, men det vil bli noe tyngre å svinge...

M05

over 18 år siden

M05

TT DG er 130 gram (full lengde)
TT DG SL er 106 gram (full lengde)

pro

over 18 år siden

pro

Når du forlenger golfkøller så blir lie vinkelen automatisk mer upright.
Ta en tur til en god pro og heller betale for å få en fitting.

M05

over 18 år siden

M05

Nei, nei, nei, der tar du nok feil mr. pro.
Lie vinkelen har ingenting med skaftlengden å gjøre.
Lie vinkelen kan kun endres med å bøy på køllehode/hosel.

Myllarguten

over 18 år siden

Myllarguten

Ble visst litt vanskelig for deg dette, M05.
Det pro mente var nok at dersom du forlenger skaftet så vil du få et flatere svingplan og dermed peker tåa på køllebladet mer opp.

M05

over 18 år siden

M05

Nei, for meg var det jo ikke vanskelig. Jeg hadde jo rett. ;-)
Det ser mer ut som det ble litt vanskelig for deg Myllarguten, da det er kun er første del av den siste setningen din som er korrekt.

??????

over 18 år siden

??????

Kan du forklare hva som er feil med siste del av den siste setningen da, M05.
Venter i spenning

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Om du stiller deg opp med for kort skaft, men oppstilling som vanlig, vil tåa på jernet peke nedover. Forlenger du skaftet da, vil vinkelen mot underlaget bli vannrett. Det er derfor ikke noe automatikk i at du må endre lievinkelen på jernene selv om du forlenger skaftet. Tvert i mot, du kan unngå lengre skaft ved å endre lievinkelen i stedet. Du kan således beholde den svingvekten du har.

M05

over 18 år siden

M05

Nei, det har du rett i, den første delen av setningen din var heller ikke riktig ved nærmere ettertanke.
Når man forlenger skaftet oppnår man to ting, man kommer lengre vekk fra ballen i både høyde og lengde retning. Alle vinkler forblir de samme, unntatt ”kroppsvinklene” (rygg/knær etc.), som man endelig kan rette litt ut.

Til info: Jeg tilpasser oppstillingen min ved adressering, slik at den kølla jeg skal slå med er plant med underlaget.

Det virker som om du tenker omvendt, og alltid stiller deg opp på en spesifikk måte, så avgjør utstyret du bruker om kølla ligger plant med underlaget eller ikke ved adressering.

jonag

over 18 år siden

jonag

Takk Børje, innså jeg hadde litt feil.
er det ikke en mulighet å bare justere lengden på de korte jerna og kun lievinkel på de lengre ?

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Det er selvfølgelig mulig, men da får du ikke ett sett med like egenskaper. Svingvekten blir endret på de forlengete jernene, mens de korte blir uendret.Tror heller ikke det er noe lurt med ulik lievinkel i settet.
Hovedregelen er jo at du skal ha like egenskaper gjennom hele settet, og da skal det meget gode grunner til å endre dette. Untatt er wedgene, som må tilpasses din spillestil.
Savner ellers innspill fra Køllekalle for tiden, han er god på dette.

jonag

over 18 år siden

jonag

:-) ?

Ja de korte jerna blir tyngre rent svingvektmessig, men dette kan jo justeres på det lengre om man vil (dog blir da svingvekten jevtn over noe tung). Mange mener at wedgene gjerne kan være tyngre svingvektmessig for kontroll. Dette med lievinkel kan jo ikke være noe problem, om man treffer bakken midt under kølla så gjør man det. Mulig det kan være noen visuelle faktorer, men vi snakker jo om å gjøre en glidende overgang som man lett tilpasser seg. I tillegg vil jo f.eks MOI-matching reelt gi en økende svingvekt fra lang til kort kølle, så kanskje dette ikke er så galt likevel gitt at svingvekten er glidende minkende fra kort til lang ?
Selv spiller jeg med et MOI-matchet sett og har en halv tomme forkortet 3-jern og en kvart tomme forlenget gapwedge og er veldig fornøyd med det. svingvekten går fra C9/D0 til D4 gjennom settet.

snappy

over 18 år siden

snappy

Lie vinkelen harveldig mye å si. Forlenger/forkorter man et skaft må man enten endre oppstilling eller lie vinkelen. Denne har alt og si.

Ikke bare det at man kan slå fader og drawer konsekvent, men man kan også duffe/skinne ballen hele tiden.

Jeg spilte med Mizuno MP-33 før. Disse slo jeg godt. En kamerat av meg kjøpte Titleist MB 690 (tror det var disse).. Blades iallefall.. Disse fikk jeg ikke til å slå i det hele tatt.. Følte jeg traff køllene dårlig, og ingen ting var i spotten.

Etter noen uker kom det frem at disse køllene som skulle være ganske like å slå med som mine egne hadde annen lie vinkel en det jeg hadde. 2 grader forskjell var det, og det utgjorde enormt mye for meg iallefall.

Har prøvd samme køllene på demodager senere og de har fungert meget bra.

Pass også på at køllene er laget slik at man faktisk kan endre lie vinkelen. Ikke alle er det, de kan knekke om de ikke er laget for det. alle smidde køller kan man endre lie vinkel på, men gå til kølle maker. Børje Pedersen og han på Indoor senteret (eller var der, jeg vet ikke om han er der enda) kan sikkert hjelpe deg med det om du bor på østlandet. Bor du på vestlandet kan Matz på Huglo fikse dette. Men ta med sjekk hefte og øreplugger.. Denne mannen kan prate en fisk knusk tørr, og mange idioter ender opp med et nytt sett til 20.000 som de legger i hylla etter noen mnd. Kjenner faktisk ingen som føler køllene han lager bra. En tur til østlandet kan svare seg heller vet jeg.

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Beklager Snappy, Nettogolf endrer ikke lievinkler selv. Jeg sender konsekvent disse kundene til Lasse på Golftek, da er de i de beste hender uten å bli flådd.(Se annonse denne siden)

pro 2

over 18 år siden

pro 2

skal køllehode ligge plant med underlaget ved adr. da M05 ?

M05

over 18 år siden

M05

Jeg ventet på den pro 2. Jeg gadd ikke å begynne en forklaring på det punktet i forrige innlegg.
Så svaret er; Nei, ikke helt...hvilken vei og hvor mye den skal tiltes, må du selv finne ut av....
:-)

Lars Chr Hansen

over 18 år siden

Lars Chr Hansen

Hei Langemann

De forlengerne du refererer til er universalforlengere som brukes til både grafitt og stålstenger. Du må fjerne grepet for å sette dem på.
Liggevinkeler på køllehodet har med retning sideveis å gjøre. Køllehodets riller skal være parallelle med underlaget når du treffer ballen.
Har du riktig liggevinkel i settet ditt og forlenger det, vil liggevinkelen bli for høy, og ballbanen vil tendensere mot venstre, gradvis økende mot de korte jerna.
Det er normalt ingen fare med å forlenge eller forkorte drivere og woods uten å justere liggevinkel fordi løftevinkelen er så liten på disse køllene at endringen i retning blir minimal.

Når du adresserer en ball skal køllehodet hvile lett på hælen. Det er et bra utgangspunkt.
Jo mer løftevinkel i kølla, jo viktigere er riktig liggevinkel

God golfhelg ;)

Mvh

Lars Chr Hansen

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her