Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nærmeste åpne bane fra Oslo!!

Holmestrand

over 21 år siden

Holmestrand

Solum GK i Holmestrand åpner banen for spill lørdag 17 april klokken 12.00. Banen ligger kloss inntil E18 kun 40 minutter fra Oslo sentrum. Finnes det åpne baner nærmere Oslo enn dette?

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Mulig at det nærmeste 9 hullsbane - og det holder ikke helt..
Borre åpner søndag.

Nøtterøy

over 21 år siden

Nøtterøy

Nøtterøy har holdt åpent siden helgen før påske.

Fantastiske greener og teesteder (bedre enn på de fleste norske baner midt på sommeren). Fairwayene er derimot ikke bra ennå, men med ballplassering er ikke det noe stort problem.

Ellers er vel også Larvik åpen (har ikke vært der ennå i år)

Ivrig

over 21 år siden

Ivrig

Jeg spilte Nøtterøy i påsken. Helt enig i at greener og teesteder var meget bra, årstiden tatt i betraktning. Jeg skal ikke klage på fairway'ene som tidligere nevnt var dårlige. Dette er forståelig, men å betale 450 kroner er i meste laget!

Det kaller jeg blodpris for en golfrunde på en bane som er langt fra perfekt!

Nøtterøy

over 21 år siden

Nøtterøy

Enig i at 450,- er mye, men det blir som med jordbær - de er dyrest tidlig i sessongen.

Golfspillere genrellt (meg spesiellt) har høyere betalingsvilje i april enn i august

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jordbær analogien er vel noe malplassert eller kommer Nøtterøy til å sette ned prisene utover sesongen ? At betalingsviljen er høyere er muligens riktig, men Nøtterøy burde kanskje tenke noe mer langsiktig for å trekke folk resten av sesongen også eller mener de at business planen til Onsøy er så genial siden de kopierer den ?

Nøtterøy

over 21 år siden

Nøtterøy

Smilende Sam: Prisen på Nøtterøy (eller på andre baner for den del) blir sikkert ikke lavere utover sommeren, men produktet de da har å selge vil trolig være mye bedre.

(er forøvrig ikke medlem på Nøtterøy)

Simon Augustsson

over 21 år siden

Simon Augustsson

Fet Golfklubb. ca 20 min från Oslo centum har öppen bana med sommar greener. Drivingrangen är också öppen.
Fet Golfbana, är per idag en sexhålsbana. Det kommer att utökas till nio hål i år.
Det är också planer om att sätta igång med byggandet av 18 hålsbanan våren 2005.
Det är ett fint område, med mycket goda klimatiska förutsättningar.
Med USGA spec greener kommer det att bli en mycket tidig öppning för att vara i Oslo området.

MVH
Simon

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

As a good friend of Simon, I have to say that the area for the 18 hole golf course is going to be superb. It is absolutely beautiful.

I tried my hardest to get the contract for the design but lost out to another architect.

However, if you live in the area, I would definately have a look at joining as it is a stunning landscape in that area.

As Simon says the area has it's own microclimate so it looks like the main course will be one of the first to open in the Oslo area after the cold winters.

Brian.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Nøtterøy, jordbæranalogien din blir fortsatt like dårlig.... siden poenget der er at produktet både blir bedre og prisen lavere utover sesongen...

8

over 21 år siden

8

Spilte Nøtterøy 6 ganger i påsken og alle dagene var det så godt som fullt. Hvorfor skal man ikke ta den prisen man kan?? At man skal drive med en slags veledighet ovenfor mindre betalingsvillige golfspillere virker for meg helt uforståelig når man fyller banen. For det andre er Nøtterøy i første rekke en klubb som ønsker å prioritere sine medlemmer, derfor vil en relativt høy greenfee være helt naturlig.

8

over 21 år siden

8

De vi også kommer til å se fra flere hold i løpet av de nærmeste sesongene er samarbeidsavtaler mellom klubbene. Kommer helt sikkert mellom Nøtterøy og Miklagard da de respektive daglige ledere er tvillingbrødre. Nøtterøy kommer også til å ha en avtale med losby, kragerø og evje sannsynligvis. Dette var også tilfellet i fjor.

Dette er en trend jeg ønsker velkommen og som jeg tror vil gjøre det mere verdifullt og være medlem i en ordentlig klubb kontra postkasse.

Poenget

over 21 år siden

Poenget

Så hva er poenget med dette?
Stenge ute de mindre betalingsdyktige menneskene i dette landet som faktisk har lyst til å spille mer golf?

De banene du nevner er baner hvor NGA a/s er involvert i. Det dette betyr er at NGF's hensikt med sin eksistens er null verdt. "Golf for alle" prinsippet fungerer ikke lenger. Det det også betyr er at NGA a/s har større makt en NGF og kan kontrollere utvikling av golf i Norge. Dette har de da også gjort de siste 4-5 årene. Det er til å spy av! Men jeg vet ikke hvem som forsårsaker mine brekninger; NGF elle NGA...

Joje

over 21 år siden

Joje

Poenget er vel at det bygges forskjellige baner til forskjellige priser. "Golf for alle" betyr vel ikke akkurat at alle skal få spille på den banen de vil uten å måtte betale for det.

Jeg mener - det hadde jo vært en fin tanke, men det blir vel like dumt som å forlange at alle nordmenn skulle få gratis Mercedes SLK (eller noe sånt).

Men selvfølgelig - er man naiv nok, så er det jo bare å skylde på de som har penger. Lettere enn å skylde på seg selv, liksom.

Holmestrand

over 21 år siden

Holmestrand

På Solum GK har man valgt en utradisjonell måte å organisere bane/klubb. Man kan være medlem i klubben uten å måtte kjøpe spilleandel i bane. Når klubbavgiften er på 475,- i året (man må da selvfølgelig betale greenfee) kan man spille mye golf for en billig penge uten å være medlem av en postkasseklubb. (Solum GK har 9 hullsbane nå og får fullverdig 18 hulls bane iløpet av våren).

Man kan også kjøpe spilleandel for 15.000 i banen og spille så mye man vil!

Hvorfor er det så få baner/klubber som er organisert på denne måten?

Terje

over 21 år siden

Terje

Bra sagt Joje

Sålenge det offentlige ikke bidrar med midler til å bygge golfbaner i Norge må dette nødvendigvis finansieres av private. Mener du "Poenget" at det skal være slik at de som ikke har midler/vilje til å spytte penger i et golfbaneprosjekt skal få spille på banen for en symbolsk sum?

Medlemmene har vært villige til å ta risiko og samtidig betaler en årlig avgift tilsvarende 10-15 greenfee (alt 30 greenfee dersom greenfee ble satt til 200,-)?

Terje

over 21 år siden

Terje

Holmestrand - hvilke rettigheter har medlemmene som betaler 475,- ift bestilling av starttider på Solum?

8

over 21 år siden

8

til poenget:

Årsavgiften i Nøtterøy golfklubb er 5 900,- per år. Det betyr at man kan spille 13 runder til 450,-. Det satses betydelige midler på at banen skal holde en god standard og dette betales i første rekke av medleme selv. Hvordan du synes det kan være rimelig at medlemmer skal subsidiere andre som ikke ønsker å betale kostnaden det innebærer å bygge en kvalitetsbane er for meg merkelig. I den virkelige verden som vi andre lever i må man betale for de varer og tjenester man ønsker, selvfølgelig hadde det vært toppen om alt var gratis. At klubber inngår greenfeesamarbeid synes jeg utelukkende er positivt. Dette er en vinn-vinn situasjon for klubbenes medlemmer, man får et bedre produkt for pengene man betaler. Golfklubber driver i utgangspunktet ikke veledighet og at man tar seg betalt er vel bare rett og rimelig? Dessuten synes jeg ikke 450,- er en stiv pris overhodet.

Poenget

over 21 år siden

Poenget

Når jeg sier utvikling tenker jeg på de siste banene (18-hulls) som er bygget her i landet. Bl.a. Losby, Miklagard, Haga, Nøtterøy, Evje med høye byggekostnader. Hva er galt med "billige" baner som f.eks. Drøbak, Arendal, Tyrifjord, Bogstad, Grenland etc, etc...

Har vi egentlig behov for disse superbanene når folket heller velger å spille disse "billige" banene. Drøbak er langt fra den beste banen i Norge, men allikevel er det den desidert mest besøkte. Deretter kommer vel kanskje Tyrifjord og Bærum?

Jeg forstår selvsagt at greenfeeprisene må være høye på anlegg med høye byggekostnader når de allerede er bygget, og at medlemmene sikkert vil ha banen for seg selv, men det er denne utviklingen jeg ikke liker.

Joje

over 21 år siden

Joje

... og jeg synes fortsatt at det er fint at det bygges både billige og dyre baner. Men jeg er enig i at det godt kan bygges flere billige baner.

Det er jo bare å sette i gang, det..:-)

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Selv om "Poenget" ikke liker utviklingen så er det en fordel for alle at antall baner øker. Det frigjør kapasitet på billigbanene også.

En av de siste banene som er bygget i området er Krokhol - billigbane, og Bogstad, Drøbak, Tyrifjor er ikke billigere enn Hauger, Evje ...

Hvis du mener med mest besøkt mener antall greenfee runder så har du kanskje rett i Drøbak og Tyrifjor, men i antall runder spilt så topper Bogstad desidert og her ligger Losby, Hauger - i år Haga rett etter. Miklagard har faktisk hatt relativt høye grennfeeinntekter de siste årene-

Ellers enig i at det er fint med billigbaner, men er det medlemmer til dem (ref Østmark)?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Drøbak er populær fordi at den er en bane som er hyggelig å spille, selv om den ikke er championship bane. Jeg tror det er så enkelt. Sliter litt med hva dere mener med billigbane, særlig når Bogstad, Arendal og Tyrifjord nevnes i samme åndedrett. Alle fire er ålreite baner - og populære blant greenfee spillere. Det har aldri vært forbudt å være populær....

Det er helt opplagt at det må være baner for enhver smak og til forskjellige priser. Jeg overlater lett prisingen til den enkelte klubb. Om Miklagard tar 900 og Drøbak 375/325 så henvender de seg til forskjellig publikum - akkurat som Rema 1000 forholder seg til andre enn de som handler på Jakobs på Holtet... Helt greit. Et variert produktspekter er til alles fordel.

Greenfee på 450 spenn i april krever at banen er i bra stand. Jeg har råd til de 450 men gidder ikke å betale den prisen når banen ikke er bra. Da går jeg heller på rangen - og det er sikkert klokt uansett....

Poenget

over 21 år siden

Poenget

Har egen chipping-treningsbane på 40 meter i hagen. DEN var ihvertfall billig! :-)

"Problemet" mitt er at det bygges stadig flere dyre enn billige baner.

De som er medlem i klubber med dyr bane og dyrt medlemsskap vil sikkert spille på andre baner de også (ikke bare "vennskapsklubbene" sine) uansett hvor mye de kan ha sin egen bane for seg selv. Da er det godt at det finnes billige alternativ, hehe. Kanskje det er derfor det er "billigbanene" som er mest besøkt? ;-)

Til Hr. "8": 450,- ER en stiv pris! Kanskje ikke hvis du bare er en søndagsgolfer, men når man støtt farer rundt og spiller golf på forskjellige baner blir utgiftene ganske så høye. (Jeg er redd kona snart setter en stopper...)

Jeg er ikke medlem i en postkasseklubb, men spiller allikevel langt over 50% av mine runder på greenfee.

Poenget

over 21 år siden

Poenget

Smilende Sam:
Jeg er også enig i at det burde være et variert produktspekter, men når sikkert 95% av Norges befolkning velger Rema, Rimi eller Kiwi fremfor Jakobs på Holtet eller Smørpettersen på Majorstua, må man jo ha dette i tankene ved videre utbygging!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ikke uenig med deg i det og særlig i Oslo området vil man nok se at etterspørselen etter low cost nærmiljøbaner vil øke. Jeg tror blant annet derfor at baner som Grønmo kan bli en suksess. Problemet er at det ikke er billig grunn tilgjengelig i Oslo området, det er det bare ute i distriktene. Derfor vil trolig Oslo være "forbannet" med relativt dyre baner - som alle hovedsteder.....

Boggie

over 21 år siden

Boggie

En aksje på Grønnmo koster 24000.- og årsavgift er 4500,-, og dette er en nihullsbane....
Hauger og Losby stiller i samme prisklasse som anerkjente 18 hullsbaner...,. Skjønner ikke at det er en bedre "deal"

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Boggie, tror du misforstår meg - og forstår at du gjorde det. Poenget er at Grønmo kan bli en ganske populær bane hvis den holder greenfee mellom 300-350 (og da kan faktisk årsavgiften gå ned....) Jeg ville personlig mye heller vært medlem på Hauger og Losby pga banekvalitetene. Problemet er at de to banene risikerer å miste en del trafikk hvis det blir mange bynære baner og da kan årsavgiften gå opp der.

Er selv medlem av Drøbak - 3900 pr. år nå og 14000 i innmelding i sin tid - det er faktisk en OK deal synes jeg....

TAH

over 21 år siden

TAH

Er det ikke i golf som med allt annet; Etterspørselen avgjør hva som tilbys? De såkalt "dyre" banene som Haga og Miklagard med fler hadde ikke overlevd dersom folk ikke var interessert i å betale for morroa! Dette blir jo som å si at det er på tide å slutte å bygge 5/6 stjerners hoteller fordi 95% av befolkningen kun er interessert i å betale for 3/4 stjerner alikevell.....Hadde ikke nok folk vært interessert i å betale for å bo på 5/6 stjerners hotell hadde de ikke blitt bygd!!!!!
Forresten: Må golf absolutt være for ALLE? Hvorfor det? Svært få aktiviteter er for alle. Alle skal selvfølgelig få lov til å spille om de ønsker og har råd, men jeg mener det er feil å styre utviklingen av golf med "golf for alle" som mål.
Eksempel; Jeg prioriterer innendørs trening på sandaker fremfor årskort i et skisenter. Greit at ski er for alle, men alle har ikke økonomisk frihet så de kan gjøre allt de ønsker. Jeg velger golf, noen velger ski og noen velger begge deler. Det er ikke noe mål for meg at vi skal lage billigbaner så de som velger ski skal kunne gjøre begge deler.
PRIORITERINGER!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her