Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tvilsom investering

skeptiker

over 21 år siden

skeptiker

Ser at Haga Golf skal selge flere aksjer til 90 000,- pr. stk. Er de som kjøper klar over at aksjen bare varer i 45 år !!! Etter 45 år skal aksjen på nytt legges ut for salg av grunneierne. Var det noen som nevnte ordet grådig ???
Iht prospektet som er lagt ut har du heller ikke stemmerett i selskapet. Hva skjer med prisen på akjsen når det er 10- 15 år igjen av leietiden ??

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Det riktige spørsmålet er hva skjer med aksjekursen i morgen ? Som vi har drøftet tidligere kjører Haga den vanlige modellen for norske golfprosjekter. Først melker de markedet for de som er villige til å betale 150.000. ca. 250 stk tror jeg det var. Nå melker de markedet for de som er villige til å betale 90.000, det er sikkert en del. Så for de som vil betale 50.000 osv. Når alle aksjene er solgt begynner markedskreftene å virke og prisne synker for alle til området alle aksjer på golfanlegg ligger på i norge, 15.000-35.000.

Mitt råd er kjøp aksje i en etablert klubb med god bane som har satt seg for en billig penge eller vent 3-5 år med å kjøpe på Haga, da vil prisen være den riktige. Ikke bli en av tullingene som fyller lommene til eierne som er rike fra før....

Løp og kjøp

over 21 år siden

Løp og kjøp

jo flere som kjøper nå, jo raskere blir anlegget nedbetalt, og da synker prisen på medlemsskapene så jeg også får råd...

Marked

over 21 år siden

Marked

Dette har du ikke skjønt så mye av "løp og kjøp". Anlegget på Haga er langt på vei nedbetalt. Det var budsjettoverskridelser som grunneierne garanterte for - de måtte dermed levere en del aksjer som nå blir emmitert . Når det er gjort (snart)så er anlegget nedbetalt og klubben har ikke flere å selge.
Poenget er dermed at du må kjøpe aksjer i annenhåndsmarkedet, og prisen blir kun bestemt av tilbud/etterspørsel . Grunneierne har fortsatt en del aksjer å selge, men blir etterspørselen stor så går prisen likevel opp. Det at anlegget er nedbetalt sikrer mot (alt for) ubehagelige overraskelser på årsavgiften og er dermed heller positivt på prisen på medlemskap.

Sorry, Marked

over 21 år siden

Sorry, Marked

Det er du som er tulling her. Poenget er at likevekten mellom etterspørsel og tilbud etter alle solemerker vil stabilisere seg *langt under* 90.000,-. Den som gidder å vente, får se...

Marked

over 21 år siden

Marked

Jeg har ikke sagt noen ting hvor likevekten er eller kommer til å være, men bare vist til at et nedbetalt annlegg ikke er ensbetydende med lavere pris på spillerettene....
(Til med pekt på et mulig overskuddstilbud fra grunneierne)

...det var dette med å være i stand til å lese innenat ,da....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her