Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Handicap på AMA-tour

Kim Il Sung

over 18 år siden

Kim Il Sung

Kan ikke dy meg. Må bare starte en ny tråd angående dette temaet, selv om det har vært oppe flere ganger tidligere.

Sitte og følger med på resultatene på Solastranden, og etter at halvparten av gutta har kommet inn er scorene så dårlige at det er pinlig.
Feltet har hcp 4,5 eller bedre (bortsett fra noen hjemmespilelre som veier opp et dårligere hcp med å spille på hjemmebane), og dårligste score hittil er en kilometer over par. OK, det blåser sikkert noe innih... tenkte jeg og sjekket værmeldinga: Men den sier flau vind 1 m/s, altså er dette ikke en faktor som innvirker på resultatene.

Slopetabellen sier at en 4,5 handicapper får 3 tildelte slag. Er vel sjelden at noen (uansett hcp) spiller dårligere enn 25 slag stableford, og bedre spillere er vanligvis mer stabile enn høyhandicappere.

Jeg våger påstanden at alle som er mer enn 14 over par ikke har helt rent mel i handicapposen sin. Og det blir ikke så få på Sola.

Hva om arrangøren av hver ama-tour sender brev til handicapkomiteene til spilleren som driter seg ut på ama-turneringene og ber dem sjekke handicappet til de respektive ????!!!!!!!

Et stort paradoks er at en av mine gode venner som kvalifiserte seg til P4 på en av de siste ama-tourene i fjor plutselig ikke er god nok til å få være med på Solastranden. Her er det noe som ikke henger på greip!!

amatør

over 18 år siden

amatør

spilte selv der ute i dag, og kan si at d blåste mer enn 1m/s i hvertfall. dessuten er greenen helt sykt vanskelige, små, harde å ondulerte! men må si meg enig i det er mange som sikkert ikke spiller til handicapet sitt!

705

over 18 år siden

705

Urovekkende mange som har trippel på hull 16. De som har spilt der endel vet at utslaget er trangt og 3 eller 4 er jernet er et bra redskap. Sikkert mange som drar frem både 3 wood o.l. og sender den OB til venstre. Hullet er dønn rett frem. Ellers så er alltid greenene vanskelige på Solastranden. Deres egen pro Kjartan kom inn et slag fra cut grensen. Det er kanskje under 10 personer som har spilt til handicappet der ute og det er generellt for dårlig, men tidligere har faktisk cuten gått enda høyere. Rart at ingen kom under par, det er noen gode med.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Det som er enda mer pinlig er dere som sitter og tror at alle jukser ned handicappet sitt fordi man spiller bogey-golf i turnering. Det er så patetisk at jeg sliter med å si hva jeg synes om det :)

Forstår dere ikke at dette er Amatour med mange amatører som lever av helt andre ting enn golf? Forstår dere ikke at det er tidlig på sesongen og at greenene neppe er gode nok? Nå snakket jeg akkurat med en kompis som spilte der og han sa at greenene var vertikalskjærte og steinharde. Da renner det fort inn 5-6 ekstra slag.

Når skal dere sutrekopper vise oss at dere er så mye bedre?

Jeg har 4.2 i hcp og spiller stort sett hjemmebanen til handicap. Om så det er fra gult, hvitt eller backtee. Men når jeg kommer på andre baner blir det kjapt 80 slag pluss minus. I turnering hopper jeg litt fram og tilbake men har holdt meg stabilt på mitt handicap i 2 år nå. Innimellom på Amatour kommer det 85-runder, men har jeg jukset ned handicappet mener dere? Hva skal jeg gjøre for å ikke drite meg sånn ut da?

Hvordan skal jeg nå tørre å spille amatour hvis handicapkomiteen skal fortelle meg at jeg driter meg ut med å spille bogeygolf innimellom?

Gi meg svar dere som kan dette.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fine forhold på Solastranden, lett bris og sol. Greenene er som vanlig knallharde og med en del skjærestriper. Noen liker å kalle det en linksbane, problemet er ofte at man ikke kan lande kort fordi det kun er greenene som er harde og ikke hele banen. Lander man PÅ greenen så spretter man av, lander man kort så stopper man foran. Sånn er det bare, for å score lavt krever det at man har chip og en-putt i bagen. Det er det ikke alle som har så tidlig på våren.

Cutten gikk på +11, lavere enn vanlig Amatour i forhold til par. Spesielt med tanke på at det sikkert er flere som har hatt lite gress under føttene de siste 7 mndene.

Merkelig at folk som til enhver tid (uansett bane og tidspunkt i sesongen) er i stand til å forsvare sitt hcp likevel ikke har lavt nok hcp til å være med her. De må enten spille 36 poeng hele tiden eller sandbagge ettertrykkelig :)

I morra er det en ny runde, og jeg skal etter mitt spill naturlig nok tidlig opp og kanskje gi dere noe å skrive om. Ha en fin golfdag!

Kim Il Sung

over 18 år siden

Kim Il Sung

Neppe helt slik at de som sitter her og kritiserer alltid forsvarer sit hcp. Heller ikke slik av vi (jeg ihvertfall) ikke har lavt nok hcp til å være med. Men gidder ikke å dra til Stavanger for å spille ama-tour. Venter til den forflytter seg lenger østover.
Ser også at siste del av startfeltet heldigvis spilte mye bedre enn første halvdel, ellers hadde det sett mørkt ut. Cut på +11 er tross alt bra når det er slik Fjosok beskriver. Har sett det flere ganger på vestlandet at det har vært harde fine raske greener mens resten av banen har vært en salig suppe.

tal

over 18 år siden

tal

Har selv spilt meg rundt i dag.
Det var veldig fine spilleforhold i dag, og en kjempesjangs for at Solastranden Open kunne fått sin første runde under par. Eneste unskyldning som finnes for dårlig spill i dag, er at det er tidlig på sesongen. Greenen som mange klager på var bra. Ballen satt på greenen(for min del), og puttet man bra, gikk ballen i hullet!! Det er da veldig rettferdig!!

Kremt

over 18 år siden

Kremt

Hva skal man med unnskyldning for å ikke spille til handicap? Dette er en utrolig trist diskusjon. Typisk sutrenorsk.

Spill golf og ha det morro. Og synes dere nivået er så dårlig på Amatour, så gjør noe med det og still opp selv da?

Høh..

over 18 år siden

Høh..

Er vel ikke akkurat det å spille til handicap som etterlyses. Men å spille sånn noenlunde innenfor normale marginer.
Ser på turneringer i Sverige med tilsvarende sterkt startfelt så ligger de dårligste 10-12 over par, mens på amatour er det mange som ligger mer enn 20 over.
Lurer på hvorfor ???

Mathias

over 18 år siden

Mathias

JukseHcp er allt før vanlig i Norge.

Skillnaden mellan hcp i Sverige och Norge är att man har lite längre traditioner i Sverige där folk vet att det inte är lønt att juksa. Då gör man bara bort sig.

I norge är det ju tvärtom. Den som juksar mest får spela mest turneringar.

Men sen är det ju första turneringen för säsongen.
Jag hade själv 89 slag på Evje för 3 veckor sen för att sedan spela Holtsmark -1 igår.

!"#

over 18 år siden

!"#

Dere tror at vi amatører er så jævlig gode?? Samme idiot-diskusjonene hvert år.

Klart, 29 over par er drøyt, men da har man sikkert gitt faen til slutt, og bare villet kommet seg av banen og hjem... ALLE andre scorer der kan skje, og VIL skje, hele tiden.

De fleste av oss trener 1 til 3 dager i uka, sånn smått. Se på pga-tour gutta(ingen sammenligning forøvrig...). Denne uka misset man køtten på 1 over par. Men det var MANGE av de gutta som gikk 3,4 og 5 over par på en runde. Så kan man spørre, hvor gode er de i forhold til oss? Dobbelt så gode? 3xgode? 5xgode?? Trener hver dag, bra opplegg, supre baner. Og fortsatt går de 5 slag over par???
La oss si de er 3xså gode som ihvertfall meg! (Sikkert 10 x så gode..)og har 3 x så gode forutsetninger for å score bra. 5 slag over par, bør jo da bli sånn ca 15 slag over par for meg... Hver gang.

Dette blir litt teit eksempel, MEN, dere må jo snart skjønne at FORUTSETNINGENE er så sinnsykt forskjellig! Man kan ikke kreve at en norsk amatør, som spiller golf for moro skyld, skal være på eller bedre enn hcp i en Turnering. Det kommer til å skje svært sjelden faktisk!

Så stopp tullpratet, slutt og klag på andre, og gjør det bedre SJØL!

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Gunde Svan ble en gang spurt av en journalist etter ett middel løp om hvorfor han ijkke løp fortere. Da svarte han kjapt mot journalisten:

ÅK SJÄlV!

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at spillere på 5 i hcp, kan gå runder på 15-16 over par.
Man ser selv på pga-touren at scorene i verste fall for meget gode spillere kan variere med opptil 15 slag fra en dag til neste.
I ekstreme tilfeller tilog med enda mer.

Janec

over 18 år siden

Janec

Minner fremdeles på Ralph Reahard. Sjekk scorekortet hans på denne ukens NW turnering.Hvis han kan, så kan vel også de på AmaT.!!

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Har en kompis - som jeg spiller mye med - som har spilt amatour, P4 og NM de siste årene (har "lagt opp" i år) og som jeg har vært caddy for ved flere anledninger (bl.a. NM på Losby). Det kan si at det er noe helt annet å spille en turnering og en "ordinær" runde på hjemmebanen din. Flaggplassering, av og til baneoppsettet (rough'en), det mentale osv. Han pleier (eller rettere sagt pleide) å spille steady 70 runder, men havnet ofte på 80 tallet i turnering.

Med det hcp-systemet vi har, så vil mange komme lavt ned i hcp på hjemmebanen sin, men stagnere når de skal lengre ned da de må skrive seg ned i turneringer.

Til dere som klager; følg med en turneringsrunde med en amatourspiller :-)

999

over 18 år siden

999

Traff du greenen på innspillene i dag, rant ballen ofte av, Solastranden er kort, men den var ikke på alle måter lett.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Med tanke på sammenligningen til Sverige så går det ikke bare på dette med juks. Det er sikkert flere nordmenn som jukser, men jeg har ikke sett så mange statistikker på dette ;) I Sverige har man mye bedre nivå på singlehandicapperne i Norge. Golf i Norge er forholdsvis nytt, og derfor er nivået mye lavere.

En annen ting dere bør tenke på er at det er ganske kurrant å komme seg ned til 4.5 i hcp hvis man spiller jevnlig, men å etablere handicap under denne grensen er hardt - nettopp fordi man må prestere i turnering. En som nylig har kommet seg til 4,5 i hcp spiller absolutt ikke stabilt på dette handcappet, og enda verre i turnering. Så å da gå runder på 80-85 må jeg nå si er ganske ok?

Jeg har selv spilt amatour på Nøtterøy og spilt 92 slag fra svart. Ikke at jeg er spesielt kry over denne prestasjonen, men det betyr ikke at handicappet er jukset ned :) På selskapsrunde har jeg spilt samme bane på 74 fra samme tee. Turnering er annerledes.

Men dette finner dere som syter ut av når dere blir så god som oss som allerede har driti oss ut på Amatour :)

snappy

over 18 år siden

snappy

Den var akkurat vankelig nok... Banen er kort, og det meste står på nærspillet... Vertikal skjæringen er det ingenting å si på.. Den merket ikke jeg noen ting til, hverken i dag eller i går.

Man kan nok fort tre putte på Solastranden når greenen er så harde, og raske som nå... På onsdag er banen slik den pleier å være igjen..

PS: Vinden var mer en 1m/s... Iallefall mellom 4-8 m/s.. Vil tippe på en bris.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Sakset fra en artikkel av Terje Morstøl, som representerer Norge i EGA Handicapping & Course Rating Committee:

Hva kan jeg forvente å spille til?
Det kommer an på hva du har i handicap. Generelt er det slik at jo lavere handicap en spiller har, jo høyere vil den forventede Stableford-poengsummen være:

Handicapkategori Forventet antall Stableford-poeng
1 34 p
2 32 p
3 30 p
4 29 p
5 28 p

En spiller i handicapkategori 5 vil i løpet av året ha en gjennomsnittsscore i nærheten av 28 poeng, mens en spiller i handicapkategori 1 vil ha en gjennomsnittsscore i nærheten av 34 poeng.
Mao, en spiller i den aktuelle kateorien mht amatour kan altså forvente å spille 2 over sitt netto par i gjennomsnitt for sesongen, eller omtrent 5-7 over par eller deromkring. Hvis resultatene har normalfordeling, så skal det ikke mye til før man spretter over 80, spesielt når nerver og kanskje en vanskelig oppstilt bane tas med i regnestykket.

...

over 18 år siden

...

Nettopp. Og statistikk er statistikk. At EN spiller i kategori 1 får 25 poeng i er slettes ikke oppsiktsvekkende. Hvis derimot gjennomsnittscoren for et stort felt i kategori 1 får 25 poeng uten at det er spesielle forhold som kan forklare det er det grunn til å undre seg en smule. Det er tilnærmet statistisk umulig hvis feltet består av spillere med korrekt hcp.

king ben

over 18 år siden

king ben

Helt utrolig at noen skla rakke ned på hobby-spillere som synest det er gøy å være med på turneringer.
Spiller man mye og trener en del vil man få et lavt hcp. med det systemet vi har i dag i Norge. Slik er det bare!
Prestasjonene vil variere og spesielt for de som ikke har spilt lenge, men mye...... Det tar tid å bli stabil. Lavt hcp går fort.
Personlig er jeg i den kategorien som har spilt mye og ikke lenge, og variasjonene kommer deretter. Spilte 84 i går 104 for en drøy uke siden og 83 i dag fra Back.!!!
Dette er da i selskapsrunder. I turneringer er antagelig alt annerledes og presset mye større, samtidig som banen antagelig spiller vanskeligere.

Ricko

over 18 år siden

Ricko

Kim II Sung => Ikke si Sola mår du mener Solastranden... det er to forskjellige baner

Kim Il Sung

over 18 år siden

Kim Il Sung

Solastranden GK ligger så vidt jeg kan bedømme på Sola. Hvis jeg tar feil beklager jeg det, er ikke så kjent vest for Sandvika.

Sju

over 18 år siden

Sju

Hvem spiller amatour? Er det juniorer/unge spillere med ambisjoner? Eller er det stort sett litt seriøse hobbygolfere som gjerne har passert 30?

Kim Il Sung

over 18 år siden

Kim Il Sung

Det er alle slags spillere.
Unge fremadstormende, gamle fremadstormere og mange stagnerte som liker å konkurrere. Juniorer på 14 med overivirge pappaer som drar bagen, og seniorer på 60 med barn og barnebarn til caddie i salig blanding.
Og dessverre noen som uten tvil har bedre handicap enn de skulle ha, selv om de har oppnådd det på "lovlig og korrekt" vis.
Jeg spiller både ama-tour og minitourturneringer i Sverige. Der borte "oser" det konsentrasjon og fokus i ballen, mens stemningten i ama-tour ballene oftest er som i en gjeng russ på frokost-tur til MacDonalds den 1. mai.
NGF har tydeligvis oppdaget at handicapordningen ikke egner seg til å gjengi de fleste norske spilleres kapasitet, og har derfor endret regelverk før denne sesongen. Kanskje hjelper det litt, men mange som ligger på vippen til å ikke komme med på turneringer vil garantert justere handicappet sitt "med omhu".
Når spillere som havner helt i toppen på en ama-tour ikke får være med på neste fordi han har et par desimaler for høyt handicap, er det noe fryktelig galt.
Forbundet burde derfor opprette en slags exempt-liste

Hacker

over 18 år siden

Hacker

På Amatour er det også en "hjemmekvote", dvs. spillere fra hjemmeklubben som kommer med på egen hjemmekvote. Her kan det være spillere med hcp. opp til minst 10, og disse trekker selvfølgelig gj.snitt score opp.
Jeg er selv en av disse, og må si jeg synes det er artig å få prøve seg mot bedre spillere en gang i blant. Jeg har forøvrig klart cutten over 50% :)

Enda mer skremmende

over 18 år siden

Enda mer skremmende

Spillere som bruker 10-15 slag mer enn hcp på hjemmebanen....
Fordelen av hjemmebane er gjerne 4-6 slag, dvs at en 10-handicappet hjemmespiller skal spille circa like bra com en 5-handicappet gjestespiller.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det plager meg litt at jeg ikke har fått den tyn jeg fortjener. Litt som når jeg gjorde noe galt som liten, og foreldrene ikke kjeftet men bare viste at de var skuffet ved ikke å snakke.

La meg i det minste bli kalt jålehandicaper eller noe...!

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg tenkte å mobbe deg litt, men fant deg ikke på listen...

Har hatt litt problemer med scroll-funksjonen, kan kanskje være noe der?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

NGB: For å si det sånn, hvis du starter øverst og scroller nedover så har du scene-betennelse før du finner meg :)

Bamse

over 18 år siden

Bamse

Tyn!
TYN!
T-Y-N!

Fornøyd nå?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Fjosok: du er en skam for Miklagard. Tenk å spille så dårlig. Og tenk å ha jukset deg ned til, ja hva er det du mener du har i handicap da? 3 og noe? Det er jo helt latterlig spilt. Nei jeg får vise klubben hvem som har riktig handicap neste gang jeg spiller amatour. Du burde få refs av handicapkomiteen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Fjosok,
din jålehandicapper. du trur at vi itte legger merke terei nåru jokser bare fordi atte du er fra bøgda?

tell å me je sku klart en slek 87 runde på solastranden..

sånn. var det bra tyn?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Tusen takk, jeg visste jeg kunne stole på dere :D

Tobben

over 18 år siden

Tobben

4,5 ble kravet på Nøtterøy til helgen.

king ben

over 18 år siden

king ben

Det er litt kjipt for en del av de på venteliste...... har kompiser som spiller på 4,6 som ikke får være med å må vike for hjemmespillere med 10 og 11 i hcp......

bobo

over 18 år siden

bobo

flere på 4,5 som også ikke får være med på nøtterøy... ikke bare 4,6

!"#

over 18 år siden

!"#

På Nøtterøy fylte de opp alle plassene med spillere UNDER 4.5. Så plusset de på med sine egne spillere, så de tok ingen plasser fra andre.
Men nå skal de også ta med alle på 4.5, så vidt jeg skjønte.

Nurket

over 18 år siden

Nurket

Sett opp grensen for handicapkategori nr. 1 fra 4,5 til 5,0, så kommer grensen for deltagelse til å gå på 5,0.
Eller forandre nevnte grense til 3,0 så kommer grensen for deltagelse til å gå på 3,0.
Har selv vært under 4 i hcp noen få ganger, men har en tendens til å havne tilbake på 4,5. Der møter jeg flere spillere som har ligget på 4,5 i flere år men aldri vært lavere, og som alltid spiller på 85-95 slag i turneringer når jeg selv ligger på 76-80 slag.
Ingen skal komme å fortelle meg at handicapsystemet blir riktig brukt av alle. Og når handicap-jukserne tar plassene fra andre er det på tide å innføre et system som luker dem bort. F'eks en slags OoM som gir fortrinnsrett til de som har prestert tidligere.

Nurket

over 18 år siden

Nurket

Forøvrig hyggelig at så mange holder så høyt nivå. Snart har vi så mange gode spillere at man må ned på 3-tallet for å få være med på de mest populære ama-tourene, så da blir man kvitt jåle-handicapperne på disse turneringene ihvertfall.

705

over 18 år siden

705

Imponerende av Joachim Aslaksen med 74 fra svart tee på Bjaavann og ny banerekord, i sterk vind og småregn. Eneste som klarte to runder på 70 tallet. Tror snittscoren på hull 18 var mellom 8-9 slag. Her ble gode spillere som Bambi på glattisen.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Gratulerer så mye til Joachim! Å spille +2 på lørdagen var abnormt bra.

Jeg må bare få le av meg selv i helgen. Sleit noe grusomt i vinden på lørdag. Men på søndag var det litt bedre, dog mye vind innimellom. Jeg fikk til og med erfare å få 5 og 10 slag på hull 18.

Store gratulasjoner til Bjaavann for en fantastisk bane. Etter min mening er denne topp 3 i Norge med tanke på layout - sammen med Holtsmark og Miklagard.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her