Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sakte spill

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Nå er det snakk om uker før de fleste banene er åpne.
Eneste skår i gleden er at vi i Norge bruker ca 5 timer på en runde.
I påsken spilte jeg noen baner i Danmark. En av dagene gikk jeg sammen med to danskere på deres hjemmebane i Aalborg. På 18 hull brukte vi 3,5 timer, men det var litt kø foran oss. Dette var de litt misfornøyde med da de mente vi burde ha brukt 3,15 timer.
Jeg tror nordmenn generelt har noe å lære av utlendingene hva angår tidsforbruk på banen. Håper at banemarshallene tar fatt i dette. I mine øyne er ikke tidsforbruk på banen noe som alene skyldes GK-spillere. I min klubb Hauger er det Hcp begrensninger, og jeg opplever vel så ofte å bruke ca 5 timer her.

Så folkens skjerp dere, og stram opp de du går sammen med så vi holder flyt i spillet.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Du kan ikke sammenligne en paddeflat bane i dannmark med berg og dalbanen Hauer. Mange oppoverbakker og dype skoghull gir lengre gåtid i tillegg til at vi mister flere baller i den norske topografien med mye trær etc.....mye mer leting enn på en flat parkbane i utlandet.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ikke enig Leadtape. Jeg har spilt vanskelige Links baner i Skottland på 3,5 timer uten noe problem med fire mann i flighten og full bane... Dette har lite med bane å gjøre, mest med spillernes innstilling.

Silverpad

over 21 år siden

Silverpad

Dette er typisk på Norske og Svenske baner med mange nordmenn.
Spilte på Onsøy første påskedag og brukte over 3 timer på 11 hull. Dette er faktisk så irriterende av jeg valgte å gå av.
Det har ingen betydning om man har GK eller singel hdc. Så her får klubbene ta ansvar. Det er faktisk en skam å betale greenfee penger når en runde skal ta så lang tid......

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I hate to say but Norwegians are the SLOWEST players I have ever, ever played with...

Sorry..

Stop playing stableford and stop worrying about putting out on every hole, play more matchplay and enjoy having a match and fun with your friends not with your pencil and paper...

Brian

Hans E

over 21 år siden

Hans E

Enig med Brian. Det er faktisk ikke nødvendig å lete i 5 minutter etter den ballen du slo i vannet..... og det er vel så mye golf å lære av å spille match, slag eller andre former. Mitt tips hvis man spiller med tre man kjenner - spill fire ball best ball. Morsomt og ganske raskt...

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Mange gode forslag, men det er i mine øyne noe fundamentalt galt med det norske tempoet. Selv om man spiller match går man og stanger hele veien. Det å gå igjennom en fligt betyr ofte at man stanger i en ny.

Det trengs påminnelser, banemarshall, og konsekvenser for de langsomme

sakte

over 21 år siden

sakte

Er det ingen saktegående på forumet?

BT

over 21 år siden

BT

Med det fokus det er på hcp, så tør ikke vi nordmenn å spille annet enn stableford. Har foreslått mathc og andre former med spilleparntere og gode venner, men alle er jo livredde for at dersom man skulle være heldig å spille en knallrunde i match så får man ikke regulert hcp'et. Så i beste fall ender vi opp med å spille match eller noe annet, men stableford i tillegg...... I tillegg har vi ikke golfkultur nok til å være bevisst vårt handlingsmønster på banen, mange blir alt for fokusert på eget spill og glemmer alt som har med effektivitet, bevegelse etc å gjøre. P.t. tror jeg kun at marshall tjeneste (med en erfaren marshall) er det eneste som nytter for oss.

Saktgående

over 21 år siden

Saktgående

Hva skjedde med Marshall-hjelpen fra USA etter krigen?
Hvor er den når du trenger den?

Forøvrig.
Norges beste Marshall, Morgan Kane, ville nok gjort vei i vellinga her.
Flere skudd, færre gamlinger i alle aldre.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Jeg har spilt mye i Danmark og Sverige. Det er tull at de er så veldig raske. Det er derfor de har systemer for å følge opp langsomt spill.

Det vanligste er kapteiner, marshaller og max HCP pr. flight.
Er det en spillere med mer enn 36 i HCP må det være en kaptein i flighten som følger opp hastighet etikette, regler, osv.
Marshall følger opp at forbrukt tid er i henhold til avtalte retningslinjer som er trykt på scorekortet.
Max Hcp kan være 70, 80, 90, 100. Ofte er det tidstpunktet som avgjør. Det som kalles klubbens primetime har lavest hcp krav.

Alt dette er ordninger som medlemmene klager på, men som har vist seg nødvendig for å få hurtigere spill.

Forøvrig - Dr. Leadtape. har du spilt golf i (paddeplate) Danmark?

t

over 21 år siden

t

Jeg tror en av årsakene til at det tetter seg på norske baner er at det ofte er 7-8 minutters intervall mellom starttidene. Dette er for lite. Spilte 6 runder på Nøtterøy i påsken og 5 av disse var under 4 timer og det var så godt som fullbooket alle dagene. Her var det 10 min. intervall og bare disse 2-3 minuttene hjalp veldig.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Spilte Bogstad ifjor på 3timer og 10 minutter, spilte Bærum på 3 timer og 15 minutter. Spilte Hauger på 3 timer og 30 minutter. Vi var tre spillere i samtlige flighter. Det skal bemerkes at vi ikke hadde noen slendrianer som tror de er ute og spiller en "major" foran oss. Sakte spill skyldes holdninger. Noen tar en golfrunde som en ren søndagstur, uten hensyn til flyt i spillet. Min anbefaling til disse er - slutt med golf - kjøp hund. Bikkja liker deg sikkert det gjør ikke jeg.

sakte

over 21 år siden

sakte

Hva med oss som er allergiske mot hunder? flyer.

Og har et vondt ben samtidig
Problemet er bråkebøttene og kjeftesmellene som tror de er bedre enn andre. Vi slipper gjennom hyggelige og forsøker å være hyggelige selv.

Golf skal være morsomt og sosialt, ikke stress

Terje

over 21 år siden

Terje

Det å vente på andre er mer stressende enn å gå en 18-hullsrunde på 3 timer!!

Når det er sagt er det selvfølgelig mange hyggelige mennesker der ute som er flinke til å slippe forbi, men det løser dessverre ikke problemet.

Mens en gruppe går forbi står en gruppe mer eller mindre stille i noen minutter, og dette forplanter seg raskt bakover.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

The only thing that makes Norwegian players play slow is that they either play stabelford or strokes...and both are bloody boring....especially if you are crap like most of us in Norway..

The average handicap in Norway is something like 33...

What the hell is a person with a handicap of 33 even allowed to start playing strokeplay?

Play match play and you will learn to relax on the golf course because you are playing against your opponent not the scorecard or the golf course. Leave strokeplay and stabelford to competition days...

Try it for a month and I bet you will get more out of your golf...

I have played all over the world and Norway has the S l o w e s t players that I have ever seen..

Brian.
www.niblickgolfdesign.com

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Sorry to labour the point but..

I spent a year in Scotland playing about once to twice a week studying the best courses over there and I did not play one strokeplay game!!

Not once did I ever play strokeplay when I was with friends!! We always played a match fourball better ball as partners. Two against two...it is the best golf there is..

Did you know that when golf was invented and the rules of golf first started that there was NO such thing as strokeplay!!

At Muirfield, if you ever visit there you have to play the morning game as a foursomes!!

That is two balls and four players!!

Brian.

Bert

over 21 år siden

Bert

Jeg tror det største problemet mht. lang spilletid er all fokus
som settes på ens spillehandicap samt at alle som spiller på green-fee
vil spille slagspill/stableford siden de gjerne bruker 300-500 kroner
på runden. Green-fee spillere vil ha mest valuta for pengene og vil derfor
hulle ut på alle hullene.

Det er mye lettere for en medlem som spiller på sin egen bane å
variere spilleformen (match/fourball) i og med at det ikke koster ham/henne
noe ekstra.

Et annet poeng og satt litt på spissen: Har en green-fee spiller rett til å klage
på spilletiden for en runde? En green-fee spiller kan vel karateriseres som en selv-innbudt gjest og det er ingen som tvinger ham/henne til å spille på banen.

Bert, medlem i postkasseklubb.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Bert,

Every round I played in Scotland was greenfee. If you are playing a course that is not your own course then you are more likely not to play to handicap so what is the point in trying to play strokeplay or stableford?

I know you were playing the devils advocate about greenfee rights but as soon as you have paid your greenfee then really you become a member of that club for the day and should have the same rights as any other member.

It isn't about rights of membership, it is about etiquette and slow play no matter who you are is poor etiqutte...in fact it worries me that you would even say something like you said even if it was in jest.

Brian

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hei igjen Brian.

Jeg har reisefeber, turen til St. Andrews starter på lørdag....

MEN til spørsmålet: har du noe forslag til "tidsbesparende" golf for oss som 3-ball (vi er 6 stk, 2x3).

Jeg tror vi også skal gi TV sendingene en del av skylden for sakte spill... for mye av oss "lærer" golf på TV, og proffene tar 2-3-4 prøvesvinger, sjekker linjer fra alle mulige vinkler osv. If you are going to miss, do it FAST ! var det vel en kjent golfspiller som sa.....

Et lite spørsmål "off topic" også: hva gir man en caddy i tips etter runden... Jeg er ikke rik, men vil jo heller ikke være kjip heller......

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

God norsk: for mye av oss... mener selvsagt "for mange"

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

I am jealous, I was in Glasgow last week but didn't get a chance to play as I was doing a presentation.

When we had three of us playing we still played matchplay but it was skins. We also played snake..this is a game that whoever 3 putts gets the snake until someone else 3 putts. A putt is only a putt if it is on the green. The person holding the snake at the end of the round has to buy the first round!

I would give about £10 to a caddie. Always find out what handicap a caddie has before you start listening to his advice...

Brian.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian.

Takk for gode forslag.

Dette med caddie. Hvis du skulle spille Old Course for første gang, ville du tatt caddie ? Jeg har hørt "skrekkhistorier" hvor spillere ikke vet hvor de skal slå, at de har rotet seg inn på en av de andre banene.. Hørte en historie om noen fra japan som kom inn etter en runde og hadde spillt 19 hull.......

En annen ting: vi er som sagt 2x3, og vi vil sikkert blir spurt av starteren om vi kan ta med en nr. 4... Jeg er litt "redd" for å ha problemer med å holde farten på banen, kanskje det er en fordel å være bare 3.. Men jeg vil jo ikke fornærme noen ved å si nei.... På den annen side synes jeg det er veldig morsomt å treffe nye mennesker.. Noen tanker rundt dette ?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian.

Takk for gode forslag.

Dette med caddie. Hvis du skulle spille Old Course for første gang, ville du tatt caddie ? Jeg har hørt "skrekkhistorier" hvor spillere ikke vet hvor de skal slå, at de har rotet seg inn på en av de andre banene.. Hørte en historie om noen fra japan som kom inn etter en runde og hadde spillt 19 hull.......

En annen ting: vi er som sagt 2x3, og vi vil sikkert blir spurt av starteren om vi kan ta med en nr. 4... Jeg er litt "redd" for å ha problemer med å holde farten på banen, kanskje det er en fordel å være bare 3.. Men jeg vil jo ikke fornærme noen ved å si nei.... På den annen side synes jeg det er veldig morsomt å treffe nye mennesker.. Noen tanker rundt dette ?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

I would definately use a caddie the first time you play The Old Course. The last time I used one it was in the winter and I think they were £35 or £40 each. It is fun as they compete between themselves as well.

By having caddies they will help you keep up the pace but at The Old Course the pace is pretty slow anyway because people seem to take their time as they have finally reached the 'holy grail' of golf. That is fair enough in my eyes.

My best advice is to trust your caddie 100% when he talks about where to hit the ball and to trust yourself on the pace of your putts. The tee shots after the 2nd are blind by the way!!

Did you ever by the book 'St.Andrews - How to play the old course'?

If not do you want to borrow it? I could send it in the post if you want.

Brian

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Vi går ut meget tidlig om morgenen så det er ikke mange foran oss, har derfor ikke lyst til å bli en "propp" i systemet.. Men jeg tar ditt råd og tar caddie. Er det så mye behov for caddie at jeg må bestille nå tror du ?

Jeg har kjøpt boka. Den er meget bra så langt jeg har kunnskap til å vurdere slikt. Utrolig synd at Tip har gått bort, det hadde vært en fryd å truffet han men... slik er livet.....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Forresten: dersom det er noen som leser dette som kunne tenkt seg å tatt en tur til "The Home of Golf" og ønsker noen tips så er det bare å sende en mail til meg.

Vi er 6 gutter som reiser, hele turen (en uke, lørdag til lørdag) kommer på 6800,- pr. pers. inkludert fly, leiebil (kassevogn m/ 7 seter), hus (4 stjerner), 6 golfrunder (inkl. 1 runde på Old Course). Fixa alt selv via internett. No problem !!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

No you shouldn't need to book a caddie. You have no idea how envious I am of you!!

Brian

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Er det noen som har spilt golf i USA eller Canada.
5-6 timer er helt vanlig på de fleste public courses.
OG der trenger man ikke grønt kort, bare kjøp køller og hiv deg i vei.

Men sant skal sies, der borte korker det seg fordi banene er smekkfulle av kjerringer og tomsinger som ikke vet hvordan man håndterer en golfkølle.

Men her hjemme på berget går det treigt fordi enkelte ikke får ræva i gir, eller koseprater seg i hjel, eller havner i "bizznizzdiskusjoner" og glemmer hvor de er.

Og på de banene som går treigt i USA her det opptil flere Marshaller som virkelig trykker på, men i Norge tror Marshallene de bare er ute for å sole seg, og er ofte ikke glupe nok til å dytte på der det korker seg, men dytter bakerst i korken i stedet....

De fleste her inne husker sikkert hva jeg mener om prisnivået på Miklagard, men Marshalltjenesten deres er ihvertfall den ENESTE som duger i pottitgolf-Norge.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her