Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nivået på ama-tour

AMA-tør

over 18 år siden

AMA-tør

Ser ut til at det blir en kraftig nivåøkning på ama-tour i år.
I fjor klarte de ikke å fylle opp startfeltene på mange av turneringene, i år begynner ventelistene langt nedpå 4-tallet.
Ser ut til at man blir kvitt jålehandicapperne som ikke kommer lenger ned enn 4,5.
Gleder meg til tøffe tak i sommer.

!"#

over 18 år siden

!"#

Tror vel at det er akkurat motsatt! Nå er det flere enn før som har 4.5, og alle disse har meldt seg på.

I tillegg er det MANGE plasser på disse amatourene til årets første p4-tour, så det er extra mange som har meldt seg på pga disse.

Forøvrig et patetisk forsøk på å drite ut alle som har spilt seg ned til 4.5...

seb

over 18 år siden

seb

forstår ikke hvorfor så mange er opptatt av hva andre gjør , så lenge folk ikke jukser i turneringer så dritter jeg hva hcp de sier de har eller om de har en dårlig dag osv .

typisk norsk å fokusere på hva andre har / gjør .

snappy

over 18 år siden

snappy

Hei Seb...

Om du spiller golf i Haugesund vet jeg helt sikkert hvem du i det virkelige livet.

At du ikke forstår at folk blir irritert på at folk driver med kollektiv nedskrivning for å komme forran i køen i å delta i Ama-Tour. Da vil ærlige spilere med et faktisk større spille nivå ikke komme med.

Kollektiv nedskivning finner man også på Haugalandet. Man skal ikke lengre en over en bro, sving høyre, så venstre, så høyre og så venstre igjen så kommer man til en 18 hulls bane som har mange mange spillere som skriver seg ned kollektivt. Man skal ikke jukse til et hcp som er for lavt eller for høyt.

Spillere fra denne klubben har 4.5, 4.6, 4.7 osv.. Men scorene i klubbturneringer viser scorer på 80 tallet.

Dette må det bli slutt på... Dette er det kraftige straffer på... Håper de blir tatt... lubben begynner å bli kjent pga dette... Langt ut over Haugalandet

dommer'n

over 18 år siden

dommer'n

nei Snappy, det er ikke straffer for å ha for lavt handicap. Bare for høyt.

!"#¤%&/()=?

over 18 år siden

!"#¤%&/()=?

kraftige straffer??? hahahahahhahhHAHHAHAHahahahah!!! For hva da? For å ha klart det kunststykket å kanskje gå EN runde på et år, som gjør at du kommer ned til 4.5???
Skriver seg ned kollektivt?? Hva betyr det? At det er 3-10 spillere som bare blir enige om å skrive seg ned? For det er det du skriver.

Snappy, stfu, eller forklar deg litt bedre, for du pleier da å gjøre det bedre enn det der??

mvh

snappy

over 18 år siden

snappy

Kollektiv nedskivning eller avtalt nedskrivning er ulovlig. Da setter to eller flere spillere seg ned å skiver seg ned i HCP uten at de har spilt en runde golf. Dette er ulovlig. Har pratet om dette med NGF.

Dette er det fokus på i disse tider: MAn se ofte spillere som har hcp 4,5.. Så ser man de på banen og tenker "What a fuck"... This is wrong...

seb

over 18 år siden

seb

snappy ...er fult klar over at der er mye hcp juks....ser på det som rimelig patetisk av dem som jukser . Er også enig med det at der er surt for de som er ærlige og havner på vente liste i pro am turneringer som kanskje burde fått startet .

så var lit rask på avtrekkeren her .

men synes forsatt ( sev om griningen her var ok ) at der er for mye sutring over andres hcp i norsk golf . Men er selvsagt et problem når det gjelder et kvalifisering til slike turnering .

jeg var kanskje lit hårsår og grinete av den grunn at forleden dag da jeg spilte en runde gikk jeg med 2 stk med 4.7 og 5,3 i hcp . etter 7 Hull hadde jeg 6 dobbel bogeys og en trippel . Han en så på meg sa jeg umulig kunne ha det hcp jeg hadde sagt og sa jeg burde skrive meg opp og ikke jukse meg ned ( var veldig hånlig i tonen ) . jeg gikk da over til min gamle sving. hadde etter det 9 par 1 birde og en bogey( gunnen jeg legger om svingen er rygg / akillis problemer ) .

etter runde så jeg takk for runden strakte ut hånden til den ene. Han så på meg å sa " sånne sandbaggere som deg skulle vi vært foruten i norge " .......

jeg forsto fint lite av dette .........

Ingen klarer å spille på sitt best hele året ( not even tiger :) ) . Men føler at en blir veldigt for dømt begge veier a ) du spiller det for raskt ned (eller raskere en andre ) .tross alt så har noen mer talent en andre , noe som mange har problem med å se . b) enkelte runder/perioder er helt ræva sånn er det bare . og da har selvsagt jukset seg ned .

men håper forsatt på et hcp system som går mer på slag og på flere registrete runder .

705

over 18 år siden

705

Sikkert mye rett i det folk skriver. Jeg synes å dra kjensel på endel spillere i turneringene som alltid går over 80 slag, men som aldri får noe høyere handicap, snarere tvert imot. De ligger også langt nede på listene i klubbturneringene, hvordan kan de samme da aldri gå opp i handicap? Det er også en utstrakt kultur at noen lavhandicappere går sammen og lager egne turneringer på hverdager der både en og to meters putter blir gitt og man skriver seg ned etter runden.
Spiller man amatours og p4 nesten hver helg og sjelden eller aldri spiller til sitt handicap, så er det jo såre enkelt at en skriver seg på hver turnering og vips så har man gjerne gått opp alt fra 0,8 - 1,5 totalt iløpet av få uker. Har man da 3,5 til 4 i handicap så er man kjapt oppe på 5. Men det ser jeg aldri. De har fortsatt det samme handicappet. I deres hjemmeklubber blir de lagt merke til, men de samme fortsetter med sitt juks likevel. Det er så viktig å ha sitt lave handicap, for seg selv må det vel da være og for å kunne bli med i turneringer. Lykke til videre.

80-spiller

over 18 år siden

80-spiller

Vel..
Nå har det seg slik at det er stor forskjell på hva handicappet blir alt etter hvor man spiller.
Er du medlem på en snilt slopet bane (f.eks Kongsberg eller Hauger) og har et handicap på 5 oppnådd på den banen vil du ha store problemer med å komme under 80 slag på mange andre baner. På større turneringer på ukjent bane med litt vanskelige flaggplasseringer kan det også lett tippe over 90.
Dessuten vil det for mange komme nerver inn i bildet. Jeg går nå inn i min 4de sesong på ama-tour, og må innrømme at første 2 årene var jeg en av dem som holdt til langt nedpå 20-tallet hva angår stablefordscore på ama-turneringene. I fjor følte jeg med derimot mye mer avslappet, og skrev meg faktisk ned et par runder på ama-tour.
Har ligget på samme handicap mellom 3,5 og 5. Spiller jeg mange turneringer på andre baner sklir handicappet oppover, men vet at jeg alltid blir det så høyt at jeg står i fare for å ikke komme med på neste ama-tour så tar jeg meg bare en runde fra back-tee på Hauger eller hvit på Miklagard så er jeg ihvertfall nede på 4,5 igjen...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her