Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gresskvalitet på norske baner

Ola-Ola Heia

over 18 år siden

Ola-Ola Heia

Glem hvordan banen er designet og hvor god banearkitekten er..
Hvilken bane i Norge har god kvalitet på gresset. Hvilken bane har grunn til å være fornøyd med greenkeepern?
For å sette ting i perspektiv så er det kun på Miklagard, Bogstad og Tyrifjorden jeg har møtt sannferdige raske greener.
Baner som Skoger, Kjekstad, Kongsberg, Nes, Bærum, Grenland, Vestfold, Mørk, Randsfjorden, Kragerø m.fl. holder ikke mål. De har dårlige greener, småchipper spretter i hytt og pine og puttene blir slått ut av linja av ujevnheter og langt gress.
Nå er neppe mine erfaringer helt 100% riktige siden jeg ikke har spilt alle banene til alle årets tider. Kanskje har jeg vært på noen av banene til feil tid når ting ikke har vært optimale.
Ber derfor om råd fra debattantene her: Hvor skal jeg spille for å slippe å putte i sirup eller at ballen hopper og spretter dit den vil selv ?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Sikkert uansett litt for tidlig pååret til å trekke de store konklusjoner, men generelt synes jeg Grønmo, Evje, Drøbak, Skjeberg har veldig gode greener og spillefelt.

Dårlige? Ingen.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg er enig at Miklagard har hatt særdeles gode greener. Tatt i betraktning at Holtsmark hadde sitt første år ifjor så var de greenene også i svært godt stand.

Terje_*

over 18 år siden

Terje_*

Nøtterøy har ikke vært så bra hittil i år (hovedsakelig pga dressing av greener), men var i fjor den banen med best gresskvalitet jeg har spilt på i Norge (både greener, fairway og tee-steder)

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Nå vant vel Larvik en konkurranse i fjor,om å ha det beste gresset. Husker ikke helt kriteriene,men ingen tvil om at Larvik har veldig bra kvalitet på gresset.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Her ligger artikkelen,og jeg stemmer i...Larvik er veldig bra
http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=95988

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Larvik, Miklagard, Nøtterø m.fl har gode greener. Bogstad har vel aldri hatt spesielt bra greener, det er vel derfor de nå skal oppgradere.

aksel

over 18 år siden

aksel

egersund golfklubb har utrolig bra greener til å bare være andre året banen er i bruk.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg spilte både Nøtterøy og Miklagard i fjor, og syntes nok Miklagard sine greener var et hakk bedre og mer sannferdige, men Nøtterøy henger ikke langt etter.
Larvik har fantastisk gresskvalitet, uten tvil, men faller litt etter p.g.a jevnheten på de to ovennevnte som er helt suveren etter mitt skjønn.

Tyrifjord har hatt noe variabel jevnhet, men i fjor på sensommeren begynte de virkelig å bli bra, og så langt i år er de faktisk veldig jevne, om noe trege enda.

Bogstad har veldig gode greener når de er bra, men de blir fort ruinert av dårlig vær, så der må vi vel vente spent på oppgraderingen som blir helt essensiell for kvaliteten der.

Holtsmark gleder jeg meg til å teste, også på grunn av valgene de har gjort m.h.t gresskvalitet etc.

Evje er også helt i toppklasse hva gresskvalitet gjelder, og disse greenene er helt i klasse med Nøtterøy og Miklagard når det gjelder jevnhet og hastighet også.

golf er herlig, det er helt klart.

Egersund har jeg ikke testet, men gleder meg til å reise bort og prøve den banen. den ser spektakulær ut, og høster mye lovord.

Brian og teamet hans har nok gjort en superjobb her..... :O)
Ellers har jeg hørt mye fint om Kragerø

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Ikke for å være slem med Evje og Nøtterøy, men jeg synes selve designen på greenene er bedre på Miklagard. Her ligger Miklagard og Kragerø helt i topp, sannsynligvis sammen med Holtsmark (som Yngve og jeg skal spille snart, ikke sant Yngve?), Meland og Bjaavann i Kristiansand.

Og trolig også Bogstad, når de får lagt nye greener.

Jeg har på langt nær spilt alle baner i Norge da. Så ikke kjeft på meg hvis jeg har glemt noen.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Holtsmark har suveren design på sine greener,er litt spent på å se hvordan de klarer seg slitasjemessig utover i denne sesongen. Den blir nok godt besøkt i år,og trenger sikkert godt stell.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg synes designet på Evje er ok på greenene, men på Nøtterøy er det veldig rart med den foregreengreia som gjør det umulig å se om man lander på greenen eller foregreenen.

Meland og Bjaavann har jeg ikke testet, men håper på Bjaavann i år.
Meland gidder jeg ikke tenke på engang. er for langt å reise tvers over landet for å spille en golfbane.... selv om den er både forhatt og skrytt i skyene samtidig, noe som bør gjøre den til en ettertraktet bane... :D

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Gunnar Bølla: Jeg vil også være med på Holtsmark. Får vi med oss Solskinnsgolferen? Blir vi invitert av han kanskje? :)

Sunny dude. Hör ni mej?

Tom

over 18 år siden

Tom

Skjønner ikke hva dere snakker om når det gjeller Nøtterøy. Har spilt den mange ganger hvert år og har ikke problem med å se hvor flagget står. Kansje en eller 2 steder men ikke flere en vanlige baner med motorvei ved siden av noen teestender og greener.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hehehe.....

kan du ikke lese tom? jeg skriver ikke at jeg ikke kan se hvor flagget er!!!!
Jeg sier det er vanskelig å se overgangen mellom foregreen og greenen på flere hull på Nøtterøy.
hvis du ikke er klar over det, så har du antakelig puttet mye på foregreen der nede.... :D

Mikla?

over 18 år siden

Mikla?

Gunnar Bull. Hvorfor må du dra inn designet på greenene da det er spurt om gresskvalitet?

Det er det samme hver gang. Miklabanden forsvarer seg og avleder oppmerksomheten :)

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Jeg har spilt Nøtterøy 10-15 ganger de siste årene og har aldri reagert på at det har vært vanskelig å skille foregreen og green. Er dog vant til å spille mye i USA hvor dette er vanlig på finere baner.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Merkelig hvor piggene kommer ut med en gang jeg skriver noe positivt om Miklagard. Bare sånn for ordens skyld så er det foregreener på Miklagard også. Men det er ikke vanskelig å se forskjellen på grunn av fargeforskjellen på gresset. Det er et problem jeg synes de har på Nøtterøy, fint hvis det bare er meg som blir irritert over det.

Ellers er Nøtterøy blant mine absolutte favoritter her i landet. Ja Tom, jeg vet du synes Nøtterøy er bedre enn Miklagard :-)

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Mener dere seriøst at dere synes det er vanskelig å se forskjell på foregreen og green? Og i så fall,.... hva er problemet?

Det vil ikke ha noen effekt på innspillet. Da sikter du uansett på greenen. Og det vil i hvert fall ikke ha noen effekt på slaget du eventuelt slår fra foregreenen. Da er du nærme nok til å faktisk se gressforholdene på nært hold og avgjøre slagtype.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Dette er ikke noe problem for de som spiller banen ofte. Jeg spiller Nøtterøy maks to ganger per år, har mager langtidshukommelse og sliter med å forstå innspillene hver gang. Mulig jeg også sliter med uvanlig dårlig utviklet dybdesyn, men slik er det ihvertfall. De fleste jeg kjenner er for så vidt enige med meg, men jeg kjenner jo ikke så mange da :-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Mitt problem er identisk med NGB GT, og jeg vet om flere som opplever det samme, men ærlig talt. ta nå ikke det personlig da!! vi er sikkert dumme og trenger briller, men ble spurt om gresskvalitet på banene og subjektive meninger om det. her kommer de, og slik er det!

Vestfra

over 18 år siden

Vestfra

Har spilt Mikla et par ganger. Den ene gangen var den klein med nylagte fairwayer og nysandede greener - den andre var den stor sett perfekt men ikke kr. 500 bedre enn andre nesten likeverdige baner. Første gangen skulle vi vært advart.....

Yngve bør også ta turen innom Kvinesdal bare for å se hvor dårlig den banen er - det hadde vært intresant å høre en bedømmelse han skal den veien med Egersund og Bjåvann likevel..... (det er samme arkitekten på Kvinesdal og Egersund for det meste). Det er garantert trygt.......

Nye M'Fufu GT

over 18 år siden

Nye M'Fufu GT

N'Sisu Guffu?!? Er du her? Hallo?!?

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Tok det ikkepersonlig, og beklager hvis det virket slik. Jeg har ingen tilknytning til Nøtterøy. Syntes bare problemet var pussig i og med at jeg aldri har sett på det slik selv.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

De største og beste banene blir alltid gjenstand for diskusjon,som vi ofte ser med Miklagard. Har bare spillte der 1 gang i øsende regnvær. Men husker Colin Montgomerie omtalte greenene som meget bra,europa tour standard ikke minst pga hastigheten.

Kongsberg har også noen år hatt veldig bra greener,meget bra på hastighet.

Skjønner jeg har spillt for få baner i Norge for å ha mening om så mange,får bøte på det og "heve kompetansen" ved å spille flere baner i år...kanskje også noen baner som ikke er på østlandet så man er kompetent til å debattere de også (les: sør/vestlandet)

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Interessant Kevin, når har Kongsberg hatt veldig bra greener med meget bra hastighet?

Kevin

over 18 år siden

Kevin

De gangene jeg har vært der har de vært veldig bra,var der et par ganger i fjor og et par ganger året før iallefall. Husker ikke helt stimp verdiene,men de har hatt "høye" verdier når banen har vært på sitt beste,det har vært kommentert flere ganger...jeg husker ikke når og hvor,så det blir min "subjektive" mening da,nei jeg er ikke medlem der:)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Hvis du seriøst mener at Kvinesdal er dårlig, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal dit!

Jeg reiser ikke rundt for å lære å kjenne alle baner i Norge, og Egersund er nok tvilsomt. skulle likt å sett den, men kjører heller ikke dit for å spille golf.

jeg lever fint på de banene jeg har innen en time eller to kjøretur.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

N'Sisu Guffu er ikke til stede just nu, han er nede i en vinflaske eller to..

Nye M'Fufu GT

over 18 år siden

Nye M'Fufu GT

Hmmm... Javel. Ok. Det er tross alt onsdag i dag :-)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg er ganske så enig med Gunnar og Yngve angående foregreens på Nøtterøy. Men nå er jo vi med i Miklabanden da (Yngve har vi bare lånt pga den frekke munnen hans).

Problemet kommer på Nøtterøy hvis man ikke har med seg scorekort, eller hvis flaggene ikke står i 1, 2 eller 3 som angitt på scorekortet. F.eks hvis man ikke har scorekort, og står på 150 meter til flagget, da er det veldig mange greener man ikke har spesielt godt innsyn til. Det er da umulig å vite om flagget er i senter, midt eller bak på greenen nettopp pga foregreens. Jeg spilte banen uten scorekort i bagen og da sleit jeg noe vanvittig. F.eks på hull 2, hull 3, hull 6, hull 8, hull 10 og hull 11. Står flagget i forkant, og foregreenen ser ut som green. Ja da slår man et 150 m slag og regner med å være nært. Men neida, da ligger man 10 meter inn på den svære greenen.

Det forundrer meg hvorfor de klipper foregreenen slik at den ser ut som green på avstand. Men problemet er borte såfremst man har scorekort, og at flaggene står på én av ID'ene slik at man vet om det er i forkant, midt eller bak på greenen.

Forøvrig er Nøtta på min Topp 5 liste i Norge ;) Spiller den ofte hver sesong.

Vestfra

over 18 år siden

Vestfra

Tvert imot, Yngve, Kvinesdal er bra, ta turen og bli positivt overasket....!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jada, jeg har vel egentlig hørt det. tøyser bare med deg som sier at den er dårlig.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Sikre kilder sier at N'Sisu Guffu har kjærleiksproblemer. Jeg kan jo selvsagt bare snakke for ham, men han ser ut til å ta det alvorlig. Heldigvis åpner Holtsmark til hekgen slik at han kan komme seg ovenpå.. :)

N'Sisu Guffu

over 18 år siden

N'Sisu Guffu

Etter å hatt stammeråd med bryllupsforbredelser (les 4 flasker rødvin) er jeg nå tilbake. Jeg synes det var utrolig hyggelig at dere vil ha meg med en runde på Holtsmark. Send meg en mail så blir vi enig om en tid. :)

Jesus er forøvrig bare misunnelig for at jeg har funnet "a crazy naked zebra bitch" som jeg skal gifte meg med. Jesus er nylig utsatt for "I want half!" syndromet.

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Flucker,

Det ser jeg kan være et problem! Takk for oppklaring.

Anbefalling: Ha med avstandsmåler!! Alfa og omega på baner man ikke spiller så ofte.

Cuttæn

Nye M'Fufu GT

over 18 år siden

Nye M'Fufu GT

Det låter bra. Jeg synes det er en fin ting at de forskjellige stammene kan møtes i vennskapelig kappestrid, i stedet for å krysse korder som man gjør i visse andre fora.

(hehe)

Din stamme vil få høre fra vår stamme med det første, vi må bare spre våre frø på hjemmebanen først.

Med ønsker om et godt jordsmonn,

M'Fufu

Greener på Kongsberg

over 18 år siden

Greener på Kongsberg

Kongsberg stimper greenene hver dag og legger resultatet ut på hjemmesiden sin de dagene det ruller bra.
I fjor var makshastighet så vidt over 8 fot, den som kaller dette raskt har ingenting i denne diskusjonen å gjøre.
Goodbye Kevin

cuttænaijoe

over 18 år siden

cuttænaijoe

Diskutere må de vel få lov til å gjøre? Selv om jeg er helt enig, greenene på Kongsberg er trege og generelt sett under middels kvalitet.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Mente å ha sett at de hadde vært over 9 også,men kan ikke dokumentere det,så da bør jeg vel ikke si noe mer om det. Så la ikke denne tråden bli om hverken Kongsberg eller stimp. Jeg har ihvertfall vært fornøyd. Men de sliter på begynnelsen av sesongen,også i år visstnok.

Ikke noe goodbye nei:)

N'Sisu Guffu

over 18 år siden

N'Sisu Guffu

Etter å ha spurt medisinmannen min uten å få svar må jeg få lov til å spørre om følgende:

Hvordan beregnes stimpen.

Jeg skjønner at det er et mål på hvor rask greenen er og at det er hvor langt ballen ruller på flat green etter et fast bestemt slag, men hvordan måles det rent reellt?

Har man en egen stimpmåler?

!"#

over 18 år siden

!"#

man har en pinne med en bestemt lengde, med et spor i, hvor man legger ballen i, så løfter man enden med ballen i opp, til ballen begynner å trille ned, og deretter måler man hvor langt ballen trillet. Altså antall fot den trillet. Dette gjør man fra forskjellig retning på en green, så man får et snitt. Dette er ihvertfall slik jeg har sett det bli gjort.

tolle

over 18 år siden

tolle

Helt korrekt med hensyn til Stimpmeteret. Så vidt jeg vet er det kun Bayco i Canada som lager godkjente stimpmetere. Man måler i 4 retninger, og helst på flere greener. Problemet hos enkelte som måler er at man har en tendens til å gi ballen et ekstra "puff", og dette gir jo svært raske greener:) Det ble påstått at en Norsk bane hadde målt over 14 fot på stimpen, og det er nok litt mye.. PGA Tour baner ligger gjerne på ca 11 til 11,5 under turnering. Miklagard har vært på 12,5, men det er ekstremt. Begynner det å blåse med mer enn 11 på stimpen vil ballen gjerne stikke av gårde uten hjelp.
Det aller viktigste er at ballen ruller jevnt og at greenen er "ærlig". Challenge og Europa Tour vil helst ikke ha mer enn 10,5. Vanlige klubb-baner ligger på ca 6,5 til 7,5 fot, og mesterskapsbaner fra 9 til 10,5 på vanlige dager. Miklagard har som mål å ligge på 10 til 10,5.

bruno

over 18 år siden

bruno

Jeg referer til Golfforbundets representant og eks-pro-golfer, Erik Dønnestad, som sa dette om finalerunden i P4-touren på Evje i fjor;
"Dette er en veldig bra organisert turnering. Det er nok folk med her, og det spilles på en bane med internasjonale mål. Og greenene er de beste i landet, og utrolig raske. Her spilles det under helt optimale forhold"

Personlig holder jeg en knapp på Milkagard og Evje mht. kvaliteten på greenene.
At Bogstad anses å ha raske greener er for meg en gåte...

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

http://www.usga.org/turf/articles/management/greens/stimpmeter.html

Dilter

over 18 år siden

Dilter

tolle: Miklagard har som mål å ligge på 10 til 10,5.

USGA: Experience shows that trying to keep the speed above 10 feet on a consistent basis usually causes difficult-to-manage turf problems and is not recommended.

Hmm.

doc

over 18 år siden

doc

..jeg anbefaler Ola-Ola Heia og andre med kronisk greenitt snarlig emigrasjon. Det å grine seg rundt på et utall norske greener de få månedene man -i årlig tilbakevendende og ofte håpløs kamp mot landets naturkrefter-greier å få til noe som i beste fall ligner greenene i Florida, vil trolig bare forverre hans greennevrose og i ytterste fall kanskje også hans kropslige funksjoner. Good gracious!

veggiss

over 18 år siden

veggiss

perfekt å ha det som mål da, så har de noe å strekke seg etter. med sas systemet i greenene så blir det sikkert enda bedre.

gleder meg til holtsmark på lørdag...er meldt knallvær!!!

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Veggiss: gir du oss en banestatus etter runden da? Er spent på forholdene og skal spille der snarest jeg og...

snappy

over 18 år siden

snappy

Haugaland GK er den eneste banen jeg har spilt i Norge som har både bra greener og fairways... Tee-stedene kunne vært noe bedre, men alt i alt så er denne banen av meget god kvalitet.. Spilte P4 på Nes i 2005.. Da var det raske greener der..

MEn en ting er sikkert... Alt skjer ikke på greenen.. Ingenting er verre en å slå en bra drive midt i fairway, og ha dårli lie på fairway.. Fairway er likeviktig som greener (nesten)..

Meland har bra greener... Har hørt at Kvinesdal GK også har fantastiske greener...

!"#

over 18 år siden

!"#

Ok, med fare for å (igjen) dra igang en Miklagard-debatt(unødvendig sådann...), så kan jeg nå legge hele green og fairwaydebatten DØD!

Kom akkurat hjem fra årets første runde på mikla; greenene er helt fantastisk supre, og strøkne! De kan faktisk nesten ikke bli bedre, men de skal nok gjøres noe raskere utover sommeren, selv om de allerede nå overkjører de fleste andre baner i norge på hastighet og jevnhet!

Igjen, værsåsnill og ta en tur opp til Mikla hvis dere har/får mulighet i sommer, så slipper dere å betale det det koster å reise til utlandet for å oppleve liknende, for andre steder i Norge finnes ikke maken.

tertit

over 18 år siden

tertit

Trodde Mikla åpnet først i morgen.

Bamse

over 18 år siden

Bamse

Det er noe som kalles dugnad, og for de som gir litt av sin fritid for å rydde litt rundt klubben var det mulig å tjuvstarte i dag :o)

HELT UBESKRIVELIG BRA!

tertit

over 18 år siden

tertit

Det er bra at de som deltar på dugnader får gleden av å åpne banen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her