St. Able Ford
Jeg ønsket faktisk å få høre om redaktøren virkelig hadde en policy på at innlegg ikke måtte inneholde lenker til andre nettsteder, men må altså registrere at en debatt om dette var uønsket på Golfsiden.
Her følger i sin helhet det siste innlegget som ble strøket. De to andre innleggene som ble strøket inneholdt ikke noe annet eller "sterkere kost", men disse har jeg dessverre ikke tatt vare på. Her er innlegget:
"Sensur-policy
Under tråden om begrepet "innspillskølle" opplyste redaktøren at årsaken til at han hadde strøket en lenke til en artikkel på et annet nettsted, var at han ikke drev med gratisreklame (underforstått ved å gjengi lenker til andre nettsteder). Flere innlegg ga uttrykk for at dette var en underlig praksis. Når jeg i et innlegg gir uttrykk for at jeg er spent på hvordan AR vil forsvare / forklare / argumentere for en praksis hvor kildeangivelser (lenker) til relevante artikler blir strøket, - blir innlegget mitt strøket... (Det var bl.a. annet denne setningen som ble strøket med følgende begrunnelse: Ønsker du å ta opp redaksjonelle ting her, kan du ta kontakt med meg direkte via eposts så skal vi ta en konstruktiv prat om det. Skriv om golf, så tar vi andre ting direkte. Hvis du tør å stå fra som en mann. Denne tråden handler om "innspillskølle" på en humoristisk måte og ikke hetsing av redaktøren. Red.")
Med hånden på hjertet kan jeg ikke se at noen av mine to innlegg som ble strøket inneholdt noe som kan karakteriseres som "hetsing av redaktøren". Jeg har ikke hetset redaktøren! Kun stilt spørsmål ved en praksis som går ut på å stryke deler av innlegg som inneholder lenke til et annet nettsted. Jeg påpekte at dersom det var en del av redaktørens praksis burde det framgå av hans egen policy ("Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, vil bli fjernet.").
Og hvorfor skal jeg henvises til å drøfte dette pr e-post med han? Denne typen forum lever jo av at debatten framføres i full offentlighet og ikke som en lukket e-postkommunikasjon. Og jeg er tydeligvis ikke alene om å reagere på praksisen om å stryke lenker, jf. nevnte tråd. Jeg mener det kan jo være greit å vite om dette gjelder alle slags lenker. Skal Golfsidens debattforum være et forum hvor det ikke er anledning til å oppgi lenker? Det vil jo i så fall sterkt redusere forumets nytte- og underholdningsverdi…
Registrerer ellers at redaktøren uten å dokumentere sin påstand, kan påstå at jeg har hetset han. Jeg vil ikke ha hengende på meg at jeg skal ha hetset redaktøren."