Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sensur-policy

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Dette forum og Golfsidens debattforum har mange av de samme bidragsyterne/leserne. Jeg ønsker derfor å opplyse om hva som ble strøket av sensuren på Golfsiden. Redaktørens begrunnelse for å stryke mine innlegg inneholder en udokumentert påstand om at jeg skal ha hetset redaktøren. Dette er ikke korrekt. Jeg har ikke hetset noen. Lesere av Golfsidens debattforum får nå et inntrykk av at redaktøren har grepet inn og strøket mine innlegg fordi de inneholdt hets av redaktøren. I og med at lesere av Golfsiden nå får inntrykk av at jeg skal ha hetset redaktøren, synes jeg det er greit å få fram hva som ble strøket.
Jeg ønsket faktisk å få høre om redaktøren virkelig hadde en policy på at innlegg ikke måtte inneholde lenker til andre nettsteder, men må altså registrere at en debatt om dette var uønsket på Golfsiden.
Her følger i sin helhet det siste innlegget som ble strøket. De to andre innleggene som ble strøket inneholdt ikke noe annet eller "sterkere kost", men disse har jeg dessverre ikke tatt vare på. Her er innlegget:

"Sensur-policy
Under tråden om begrepet "innspillskølle" opplyste redaktøren at årsaken til at han hadde strøket en lenke til en artikkel på et annet nettsted, var at han ikke drev med gratisreklame (underforstått ved å gjengi lenker til andre nettsteder). Flere innlegg ga uttrykk for at dette var en underlig praksis. Når jeg i et innlegg gir uttrykk for at jeg er spent på hvordan AR vil forsvare / forklare / argumentere for en praksis hvor kildeangivelser (lenker) til relevante artikler blir strøket, - blir innlegget mitt strøket... (Det var bl.a. annet denne setningen som ble strøket med følgende begrunnelse: Ønsker du å ta opp redaksjonelle ting her, kan du ta kontakt med meg direkte via eposts så skal vi ta en konstruktiv prat om det. Skriv om golf, så tar vi andre ting direkte. Hvis du tør å stå fra som en mann. Denne tråden handler om "innspillskølle" på en humoristisk måte og ikke hetsing av redaktøren. Red.")
Med hånden på hjertet kan jeg ikke se at noen av mine to innlegg som ble strøket inneholdt noe som kan karakteriseres som "hetsing av redaktøren". Jeg har ikke hetset redaktøren! Kun stilt spørsmål ved en praksis som går ut på å stryke deler av innlegg som inneholder lenke til et annet nettsted. Jeg påpekte at dersom det var en del av redaktørens praksis burde det framgå av hans egen policy ("Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, vil bli fjernet.").
Og hvorfor skal jeg henvises til å drøfte dette pr e-post med han? Denne typen forum lever jo av at debatten framføres i full offentlighet og ikke som en lukket e-postkommunikasjon. Og jeg er tydeligvis ikke alene om å reagere på praksisen om å stryke lenker, jf. nevnte tråd. Jeg mener det kan jo være greit å vite om dette gjelder alle slags lenker. Skal Golfsidens debattforum være et forum hvor det ikke er anledning til å oppgi lenker? Det vil jo i så fall sterkt redusere forumets nytte- og underholdningsverdi…
Registrerer ellers at redaktøren uten å dokumentere sin påstand, kan påstå at jeg har hetset han. Jeg vil ikke ha hengende på meg at jeg skal ha hetset redaktøren."

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg tror det bare er å innse at AR driver golfsidens debattforum etter sine egne regler. Terskelen hans for sensur er svært lav, jeg har vært like frustrert som deg. Jeg tror alle kjenner denne lave terskelen og derfor ikke tror at du virkelig har æreskjelt redaktøren. Det er nok dessverre ingen annen løsning på problemet enn enten slutte å skrive innlegg hos AR eller å infinne seg med tildels usaklig sensur, men jeg skjønner frustrasjonen din.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

AR sletter det han vil, det er hans side.

Sånn er det.

haha

over 18 år siden

haha

byn å grin a.... hans side! hvis du ikke liker deg der så stikk!

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Er fullstendig klar over at det er AR's side. Det er hans suverene rett som eier og redaktør, å redigere den og stryke det han mener bør strykes. Det er ikke denne selvsagte retten, som jeg stiller spørsmål ved. Jeg mener det kan ha en snev av interesse, også for andre, å vite hvor denne grensen går.

Dessuten oppleves det ikke som spesielt hyggelig å bli strøket av sensuren med begrunnelse "hets av redaktøren".

Jeg registrerer ellers at Golfsidens og Scangolfs sensur-policy er svært lik ("useriøse innlegg", "krenkende" og "støtende"). Jeg mener faktisk at dersom relevante lenker til andre nettsteder skulle være en årsak til å fjerne innlegget, er det i seg selv prinsipielt interessant og burde vært formulert som en del av policyen.

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Støtter opp om synet på Golfsidens sensurpolicy.
Kommer av og til an på dagsformen til Asbjørn hva som passerer! :)

...

over 18 år siden

...

Ved å nekte at lenker legges inn oppfordrer faktisk AR til ukritisk kopi av stoff. Dette er vel nesten på kanten av hva som kan ansees som en forsvarlig linje presseetisk samt at fofatterene av orginalartiklene vil kunne påberope at en slik linje er brudd på åndsverkloven. Har vondt for å tro at det er grei politikk å kopiere andre journalisters artikler uten korrekt og fullstendig kildehenvisning. En lenke er en fin måte å refere kilden på. Da vil det fremgå både hvor artikkelen er offentliggjort og navnet på forfatteren.

Korrekt kildereferanse burde være en selvfølge og ikke sensureres bort.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

For de av dere som skulle være interessert i å se bakgrunnen for at hele linken ble fjernet så kan dere jo gå inn på denne adressen: http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?ID=2260

jonag

over 18 år siden

jonag

Det er alltid lov å gjengi deler av tekst i fnutter "" og anngi opphavsperson, elller sykler jeg nå mer enn jeg spiller golf ?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

På generelt grunnlag er det neppe så lett jonag (man kan f.eks. ikke sette en hel bok i "snutter" og henvise til forfatteren og så utgi den selv, men dette er naturligvis å sette det på spissen), men i forhold til et debattforum så må det være greit. Dersom golfsiden.com regner seg som et offentlig medium som driver komersiell virksomhet så kan det hende saken stiller seg annerledes.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Til orientering:
De to første innleggene ble strøket fra tråden om "Innspillkølle....) http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=2253 .
Da red. påpekte at denne tråden handlet om .... (ja hva handler den eg. om...? ;-), opprettet jeg en ny tråd om Sensur-policy (jf Solskinnsgolferens lenke), med det innlegget som er sitert over. Dette ble relativt raskt strøket.

Foreløpig har et nytt innlegg fra meg på denne tråden fått bli værende så kanskje er redaktøren i ferd med å revurdere sitt standpunkt...?

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

En ting er hva jusen sier om kildeangvelser.

Jeg er også opptatt av at mange lenker, - både på dette forumet og på Golfsiden, har bidratt til å gjøre debatten og forumet bedre, mer levende og mer givende. Selv har jeg hatt mye nytte og glede av lenker som bidragsytere har angitt i sine innlegg.

Relativt spesielt at AR stryker en del av et innlegg som inneholder en lenke til Aftenpostens nettsider (som forøvrig inneholdt noe om forslag til en forbedret (?) norsk golfterminologi), med begrunnelse av at han ikke vil reklamere for andre sider gratis.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Nå har hele tråden forsvunnet fra debattsiden, men den kan enn så lenge leses på:
http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?ID=2260
ja, ja...

(Kan ikke fri meg fra at det må oppleves som litt underlig for et medium som påberoper seg stor takhøyde, at en saklig diskusjon om forumets sensur-policy blir henvist til et konkurrende forum...)

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg har nå levd med Ramnefjell i mange år, og denne politikken hans med hva som godtas, eventuelt ikke godtas har alltid vært avhengig av hans egen dagsform.

I det siste har han hetset alle som er uenige med ham som bruker nick, kalt dem feige, og nå nylig prøvde han å latterliggjøre meg med at han aldri hadde hørt om "utslagskølle", men derimot "utslagsvask". Det var vel dette han anså som "humoristisk syn" (hehe).

Uansett, jeg ble så utrolig lei av at han tydeligvis ikke gadd å lese bakgrunnen for hele problemstillingen at jeg i morges skrev dette innlegget:

"OK, jeg gir meg. Verden er liksom snudd på hodet.
Fra nå av gjelder følgende regel: 007 er en golfguru, Ramnefjell er ydmyk, og jeg er fra Afrika."

Dette innlegget ble faktisk også slettet. Imponerende ydmykt.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Er du virkelig fra Afrika?
jeg har lurt lenge!

705

over 18 år siden

705

Nok engang noen som sutrer over å få sensurert innlegg. Han har tidligere gjentatte ganger til det kjedsommelige sagt at lenker til andre nettsteder ikke godtas, da må du også kunne godta det. Hver gang en blir sensurert så er det rett over på scangolf og sutre, sutre osv. Tåler dere ikke at sensur er på sin plass så la være å skrive i det hele tatt. Derfor har foreløpig golfsiden er godt forum.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Som svar på dette innlegget, skrev jeg at jeg herved ville kalle deg for Nye M'fufu GT.

Den røk i samme slengen.

Men kan jeg kalle deg det?

!"#

over 18 år siden

!"#

Apropo AFrika, var du på Nes og spilte idag? Hadde tenkt å joine dere, men det kom litt for mye vann ned, til at de slitne lungene mine orket tanken på en vandring i regnet...

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tror AR tidligere har nevnt at linker til norske golffora ikke godkjennes.

Vet ikke om denne tråden forbedrer et evnt syn på trådstarter, ingen bryr seg filla om noen mener at noen har hetset noen, men laaaange forsvarstaler legges merke til...

Whatever for meg.

Jeg har også blitt sensurert av AR, helt greit.

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Foore:
For meg hadde det også vært helt greit å bli sensurert dersom det var et avklart grunnlag for det.

Dersom det er slik som du sier at "AR tidligere har nevnt at linker til norske golffora ikke godkjennes." - så kan han jo bare skrive det inn i sin policy slik jeg foreslo i mitt sensurerte innlegg: (Useriøse, krenkende, støtende innlegg eller lenker til andre nettsteder, vil bli fjernet.)

Og Foore... Hva denne tråden eventuelt gjør med synet på meg er vel rimelig off topic og helt uinteressant...?

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Fikk mitt innlegg i samme tråd helt slettet i dag jeg og,faktisk er den helt borte uten spor. Ingen forklaring eller noe. Skulle gjerne sagt mye om det,og endel annet rundt det forumet. Men må jo bare le nesten,det er jo tragikomisk. Redaktøren slår OB hele tiden,og blir det verre nå så gidder vel ikke folk å debattere skikkelig lengre.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Etter hvert blir sensuren morsom. Det blir rett og slett en egen underholdningsfaktor.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Vet ikke det helt,fikk til svar at innlegget mitt var trolig useriøst eller saklig. Men hvis det var teknisk feil så beklaget han det...huff,trist blir det bare. Får vel la være å bry seg bare

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Har kommet til at AR må ha hatt en dårlig dag...
Ser nå at han tillater seg regelrett å forsøke å drite ut et innlegg (eller kanskje aller helst forfatteren - Solskinnsgolferen), - i en tråd som fram til da faktisk hadde vært rimelig saklig. Her må man vokte seg vel for å uttrykke seg slik at det kan bli avslørt at man ikke har spilt golf i tretti år....
http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=2262, kl 22:30 og 22:37.
Eller er det kanskje bare redaktørens forsøk på en morsomhet...?

roAR

over 18 år siden

roAR

AR og hans såkalte "debattforumer" jo kun en tragikomisk kuriositet, og tas kun seriøst av et par eksterme disipler. Det største paradokset er kanskje at mannen forsøker å drive et nettsted uten å forstå internetts grunnleggende natur, som f.eks. linker til kildeinformasjon.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Det som er interessant er jo at han åpenbart er en flittig leser også av dette forumet jfr. hevisningen til "sutring på andre fora" i en kommentar.

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Oppfordrer Asbjørn til å tillate kildehenvisninger (linker) som andre redaksjonellt styrte internett sites.

Moderator

over 18 år siden

Moderator

Vi syntes ikke det er særlig gunstig at man skal kritisere andre fora her og spesielt ikke personfokusert kritikk av de som har ansvaret for de. Selv om vi ikke har nøyaktig de samme reglene her, har vi allikevel regler man bør følge. Innlegg som kritiserer enkeltpersoner på en lite konstruktiv måte vil forståelig nok bli fjernet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her