Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Problem med sving - trenger tips

JTull

over 18 år siden

JTull

Av en eller annen grunn så har jeg forskøvet treffpunket lenger bak mot høyre benet.
Skal jeg slå med en wedge så ligger ballen nesten helt ved høyre foten. Ved slag med 7'er jernet så på ballen ligge til høyre for midten.
Samt 3 Wood - må også ligge lenger til høyre en normalt - nesten helt i midten av stancen.

Noen ide hva som jeg gjør feil ?
Hvis jeg legger ballen som den gjorde tidligere - så bare topper jeg den.

snappy

over 18 år siden

snappy

Enkelt å høre hva du gjør.

Det som skjer er at du gjør en feil som utløser en hendelse av andre feil:

Grunnfielen er at du mest sannsynlig ikke roterer hoften din riktig i nedsvingen. I stede for å rotere hoften rundt og tilbake skyver du nok hoften frem over og ikke rundt.

Dette gjør at du ikke klarer å opprett holde vinkelen du har mellom lår og overkropp gjennom hele svingen. Når du skyver hoften mot venstre i nedsvingen vil dette føre til at høyre side av overkroppen synker ned mot ballen mens du løfter hele overkroppen. Dette vil gi de slagene du beskriver.

Løsnigen på dette problemet er å ha litt mindre knekk i kneerne ved addresering. Det skal kun være en liten knekk i knee (nesten som om du står med stive ben). Klarer du dette opprett holder du både vinkelen i kneet, hoften mye bedre.

En trenings metode er også å stå med samlede ben å svinge med hoftene. Ikke tenk på overkroppen, bare hoftene. Jeg liker personlig ikke denne øvelsen ettersom det ikke er så enkelt å gjøre midt i en turnering. Knock down slaget er også å anbefale når dette problemet oppstår.

PS: Husk å sving opp helt til vestre skulder er over høyre knee. Og lite knekk i knee, holde samme knekk i både knee og hofter gjennom hele svingen.

Lykke ti

JTull

over 18 år siden

JTull

Tusen takk for svart.
Skal prøve det du beskriver - får håpe at jeg får tilbake riktig treffpunkt.

Garry Mccombie

over 18 år siden

Garry Mccombie

Det er viktig å ikke gjøre ting mer kompliserte en det det er.

Det er ikke så lett å fortelle noe hva de burde gjøre uten å kunne se de slå.
Utifra hva du sier så kan problemet være med vekt overføring.

En øvelse du kan prøve er å slå noen baller med å ta opp hele venstre foten i backsvingen slik at du kun står på en bein. På vei ned til ballen så setter du ned venstre foten og tar opp høyre foten.

Klarer du dette med god balanse så har du fått bra vekt overføring.

Lykke til.

kill buljo

over 18 år siden

kill buljo

spis mere mat, og tren !!!!~!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her