Vinkel
Vet du utgangsvinkelen på driveren din?
Det kan være svingen, skaftet eller den effektive utgangsvinkelen din som er feil.
Finn riktig utgangsvinkel. Et tips kan være å finne et innendørssenter, slå mot lerretet og måle hvor høyt opp på veggen driven din treffer. Finn avstand til bakken og fra lerret til peg. Litt vinkelregning og utgangsvinkelen din skulle være der.
Personlig har jeg ca 100 - 105 mph med driver, en driver med 9 gr og effektiv utgangsvinkel på ca 16 gr (treffer ballen 7 gr undenfra). For min svinghastighet gir det best totallengde ved normale forhold. Jeg forventer carry på 220-230m , men ikke mer.
Jeg slår 7 jern 145m med en svinghastighet på ca 87 mph.
Det er den effektive loftet som teller, og det kan du endre ved køllevalg eller teknikk (pegg høyere og lengre mot venstre tå for å treffe ballen på vei opp).
En siste løsning kan være at 7 jernet ditt egentlig er et 6 jern (hva er loftet?) eller at du slår ballen langt bak i stancen og har derfor mindre effektivt loft på 7 jernet. En carry på 215 meter betyr i så fall mest sannsynlig at du har en rimelig bra tilpasset driver....