Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tips til skaft...

halex

over 18 år siden

halex

Jeg er meget usikker på om jeg har rett skaft (flex) i køllene mine. Jeg slår ett 7-jern ca 145m carry og driveren ca 215 carry og har valgt s-flex. Burde jeg hatt regular, eller er stiff rett for meg? Jeg bor norpå ca 100 mil fra oslo så tilpasning i launchmonitor er enda utelukket... i jerna har jeg Truetemper dynamic gold s300. Skal jeg slutte å tenke på skaftene og heller spille golf?? :)

jonag

over 18 år siden

jonag

Om du har kontroll på ballbane og retning er det sikkert bra, men bare carry indikerer egentlig lite. Jo stivere jo mer kontroll og sjelden mer lengde. jJo mykere jo mindre kontroll og mer lengde. Men svinghastighet og tempo er mer viktig enn carry i valg av stivhet. Et for mykt skaft passer ikke til høy hastighet og høyt tempo. Du får teste deg frem.

Tom

over 18 år siden

Tom

Lengden på 7 jernet betyr at du skal ha jerna du har. Drivern bør du derimot kansje gjøre noe med. Det var ikke langt når 7 jernet går såpas.

Vel

over 18 år siden

Vel

I de fleste tilfellene er det vel teknikken som er den største begrensningen. Med 215m drive gjør du et eller annet feil.

Eriksen

over 18 år siden

Eriksen

Tom og Vel - er 215 carry så dårlig da? Legg på 30 meter rull så er det en hyggelig drive de fleste golfere vil misunne! Men dere driver vel 280 meter midt i fairway hver gang dere, hehe.

Umulig å si noe generelt, men ut i fra målinger gjort på launch monitor så lå jeg i i stiff-regionen med ca. 200 meter carry og 235 total lengde. Kunne også hatt regular med høyt kick-point. Så jeg tror halex kan leve med begge deler, avhengig av endel andre parametere.

halex

over 18 år siden

halex

takk for innspill. Jeg tror grunnen til lengdene er at jeg drawer ballen med alle jerna, mens med driveren kommer det en cut... Mulig derfor det ikke er helt samsvar med lengdene. Hvorfor dette skjer aner jeg ikke, men det er noe rart med driveren ja.. Akkurat som at driveren er helt annerledes å svinge med... Mulig det har noe med svingvekt å gjøre, eller at det er noe feil mellom ørene.... Kanskje jeg bare må kjøpe meg en ny driver.... :)

Tom

over 18 år siden

Tom

Mente ikke at 215 carry er et dårlig slag. Men tar man lengden på 7 jernet og driveren, stemmer det ikke god overens. Han burde hatt lengre carry med driveren om man tar 7 jerns lengde i betraktning.
Hvorfor, er umulig for meg å si.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Gjør vel ikke noe feil når man har 215 meter carry på driven.
Man får mye rull med en driver.

Colibri

over 18 år siden

Colibri

215 meter carry er godt over gjennomsnitt.
Selv har jeg ca "bare" 220-230m carry på flatt lende en stille sommerdag, men til tross for det driver jeg lenger enn de aller aller fleste.
Spiller på ama-tour og det er sjelden jeg ikke har lengste drive av de jeg spiller med.
Var på fjorårets longdrive-"NM" på Mørk, og sterk medvind var det flere av 270m-debattantene her som hadde store problemer med 240m.
Er nok ikke alle som vet hvor lang en meter er.

215m vil for de fleste skafttyper gå greit med R-flex afhengig av tempo i svingen. Har lest at John Daly i sine glansdager spilte med et R-flex Penley-skaft som var tip-trimmet en halv tomme (flex mellom R og S).

Info

over 18 år siden

Info

Intressant:

http://www.golf.se/extra/link/?module_instance=4&action=link_show&id=197

halex

over 18 år siden

halex

Nå begynner jeg å bli småforvirra her.. I driveren min som er en TM R5 dual N står det ett Fujikura Vista Pro 70 skaft s-flex. med mine 215 m, byrde jeg bare beholde denne eller bytte den ut?

Vinkel

over 18 år siden

Vinkel

Vet du utgangsvinkelen på driveren din?
Det kan være svingen, skaftet eller den effektive utgangsvinkelen din som er feil.

Finn riktig utgangsvinkel. Et tips kan være å finne et innendørssenter, slå mot lerretet og måle hvor høyt opp på veggen driven din treffer. Finn avstand til bakken og fra lerret til peg. Litt vinkelregning og utgangsvinkelen din skulle være der.

Personlig har jeg ca 100 - 105 mph med driver, en driver med 9 gr og effektiv utgangsvinkel på ca 16 gr (treffer ballen 7 gr undenfra). For min svinghastighet gir det best totallengde ved normale forhold. Jeg forventer carry på 220-230m , men ikke mer.
Jeg slår 7 jern 145m med en svinghastighet på ca 87 mph.

Det er den effektive loftet som teller, og det kan du endre ved køllevalg eller teknikk (pegg høyere og lengre mot venstre tå for å treffe ballen på vei opp).

En siste løsning kan være at 7 jernet ditt egentlig er et 6 jern (hva er loftet?) eller at du slår ballen langt bak i stancen og har derfor mindre effektivt loft på 7 jernet. En carry på 215 meter betyr i så fall mest sannsynlig at du har en rimelig bra tilpasset driver....

jonag

over 18 år siden

jonag

Alle jerna, iallefall de større enn 5-jern må slåes mer bratt ned i ballen pga at de er jern (slå ned) og fordi de har kortere skaft
Driver, wood og lange jern må komme flatere inn mot ballen, ellers vil de vanligvis cutte mer.
Dette kan være en forklaring. Mere rund og "flat" sving med lange køller

Tom

over 18 år siden

Tom

Det skaftet du har er veldig bra. Men det er ganske stivt men det behøver ikke å bety for stivt. De fleste skaft leverandørene har skaft som overlapper hverandre. De sier at sving hastigheten på et reg skaft er (F.K.S) 85 mph til 100. De sier da også gjerne at stiff er fra 90 til 110 og Xstiff fra 105 og oppover. Om du svinger i mellom sier de at velg oppover hvis du ønsker stabilitet og ned hvis du vil ha mere lengde. En pro vil nok som regel be deg ta det stive skaftet. Med tanke på 7 jernet ditt tror jeg du har riktig skaft men kansje trenger noen protimer med driveren. Lykke til. =;-)

halex

over 18 år siden

halex

Mange takk for tips.. Det var helt nytt for meg det med at mykere skaft gir lengre slag, men det er jo i og for seg logisk... Mere spenst.. Nei jeg trur mye ligger oppi knollen.. Jeg som mange andre har jo en tendens til å gi på litt ekstra med driveren i hendene...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her