Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pingler

Erik____

over 18 år siden

Erik____

For noen pingler spillerne er på pga-touren, må avbryte spillet bare fordi det blåser litt.

Pingle-erik___

over 18 år siden

Pingle-erik___

For en pingle du er Erik___ som ikke forstår at det ikke er spillerne som bestemmer at spillet skal avbrytes!

Kevin

over 18 år siden

Kevin

He he Erik___ du følger jo ikke med en gang. The weather channel anbefalte folk å holde seg innendørs,og når man så bildene skjønner man det godt...

Erik____

over 18 år siden

Erik____

det stod de sterkeste vindkastene var ventet opp mot 45mph, det er vel ikke mer enn en liten storm/vanlig storm.
Jeg har selv spilt i vind over 40mph vertfall, gikk greit det.

Pingle-erik___

over 18 år siden

Pingle-erik___

Ring turneringsledelsen og fortelle dem det, så starter de sikkert turneringen igjen!

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

45 mph er vel det samme som 80 km/t omtrent. Det er ikke vanskelig å spille golf i slik vind, så lenge man ikke får ballen opp i lufta :-)

Når det blåser så mye, blir det ofte vanskelig å få ballen til å ligge stille før du skal putte. Da er det ikke golf lenger.

Pann

over 18 år siden

Pann

45 mph er da 72,4 km/h noe som motsvarer 20 m/s (Sterk Kuling).

Enig i at det høres litt lite ut for å avbryte en golfturnering.
På Sola har det blitt spilt P4 Tour i full storm (25 m/s) uten att så mange sutret.

Men tipper at tingen er at greenene på Harbour Town er mye raskere enn på Sola, noe som gjør det vanskeligere for ballene og roe seg ned på greenene. Det er vel først og fremst på greenene som banen først blir uspillbar pga. vind. Selvfølgelig blir det vanskelig på de lange slagene, men ikke noe mer enn at en må bruke litt annerledes slag og taktikk.

Men det virker på spillerne at de syntes at de avbrøt konkurransen litt for tidlig, at de kunne spilt en halvtimme/time til... men men, blir spennende ikveld å se hvem som vinner

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Om man har spillt selv i orkan om så er egentlig helt uvesentlig,konkurransen ble stoppet fordi det blåste altfor mye. Dette basert på at ikke vinden skape fare for tilskuere,sponsorer og spillere. Og selvfølgelig at det knapt var mulig å spille i den vinden. Dette er ikke noe nytt,det gjøres i andre utendørs idretter og på PGA touren er svært nøye med dette. På samme måte som når de stopper spillet når det er fare for lyn og torden,altså de venter ikke til det faktisk lyner og tordner.

Bildene fra harbour town talte sitt tydelige språk,det ville vært uforsvarlig å spille videre

For det som fulgte avslutninga på damenes turnering i går så er det jo helt klart at vinden spillte en betydelig rolle der også

Trippelbogey

over 18 år siden

Trippelbogey

Pann,

Storm og storm....

P4-tour ble spilt 5-7 mai 2006. Da var det ifølge met.no sine statistikksider på Sola max. vind 13,8 m/s (liten kuling) og middel vind ca. 7 m/s (laber bris). Og det er målinger ute på flyplassen. Banen Sola GK ligger mye mer skjermet enn det.

Gamle-Erik

over 18 år siden

Gamle-Erik

Enig med Erik, PGA-spillerne er noen pingler.
Golfspillere generelt er også noen pingler fordi golf er en av de mest pinglete aktivitetene som finnes.
Når noen klager på at f'eks Skoger golfbane er så tung å gå, eller at greenene på Nes er for raske, eller at en runde på Asker GK tar altfor lang tid, eller at det regner/blåser/snør/er for varmt så beviser det tydelig at de er pingler. Puslete Pingler.
Hvem vil identifisere seg med pingler. Når jeg forteller at jeg spiller golf til mine kollegaer eller idrettsvenner fra "gamle dager" som jeg gikk langrenn og drev friidrett eller sykling sammen med, så blir jeg satt i Pingle-bås med en gang.
Å spille golf er et nederlag. Det er laveste nivå i tøffhetspyramiden. De som er veike og pinglete, som har dårlig koordinasjon og motorikk, og ikke tåler at pulsen kommer over 100, de velger golf.
De som har kroppsfasong som Erna Solberg i stedet for Linford Christie, og som ikke tåler å være utendørs annet enn når det er oppholdsvær og mellom 15 og 25 graderde velger golf.
Fysj for en gjeng vi er......

Yankee

over 18 år siden

Yankee

Så på amerikanske Golf Channel i går. Runden ble avsluttet da de første spillerene kom til green på hull 16. Denne ligger værutsatt til, samtidig som greenene er noe raskere enn det man vanligvis ser i Norge. Når de la ned ballene på greenen for å putte, kom det vindkast som blåste ballene av greenen. Dommer ble tilkalt, og han valgte umiddelbart å stoppe turneringen.

Ikkerik_____

over 18 år siden

Ikkerik_____

Men, da er de ikke pingler alikevel da jo...
jeg som trodde PGA spillerne var pingler... jaja....

!"#

over 18 år siden

!"#

Hehe, så finalerunden i går. Det blåste litt da også..! Pgatour-gutta brukte 5 jern o.l på par 3 hull som var 125 yards(ca 110m?).

Greit å vinne som BOOoO gjorde da, med å chippe inn par save på 17 OG 18!. Hadde bare en av de bommet, så hadde det blitt omspill med Ernie, etter hans KJEMPE-innspill på 18. for birdie!

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Gamle-Erik mye av det du beskriver stemmer med det mange tenker om golf. Men at golfspillere har dårlig koordinasjon rimer ikke. Det er tvert i mot de som driver med ski/løping o.l. som har for dårlig koordinasjon til å drive med ballspill!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Hacker,
jeg har en biiiiitteliten følelse av at Gamle-Erik er ironisk da... men, jeg kan jo ta feil.... ;)

Gamle-Erik

over 18 år siden

Gamle-Erik

De som spiller god golf (single hcp) har sikkert ikke problemer med koordinasjonen, men ta en titt på når GK kurset stiller seg opp på rangen første gang så er du at de fleste har alt annet enn naturlig talent.
Ta en titt på samme spillerne 2 år senere så ser du at mange av dem fortsatt bare har GK. Det kaller jeg dårlig koordinasjon/motorikk.
Det var ironisk ment det jeg skrev lenger opp, men det er uten tvil en god porsjon sannhet i det også.

seb

over 18 år siden

seb

hacker ...synes å huske at håkonsen var et sinnsykt fotball talent ...samma var vel shampo knutsen og ..... men tar ikke helt denne forskjellige idretter kontra talent for koordinasjon/motorikk debatten helt seriøst da , de fleste som er stor talent i noe har ofte talent i flere idretter .....

Pann

over 18 år siden

Pann

Trippelbogey =>

Hva fikk deg til å tro at det var år 2006 jeg mente???

Dessuten så ligger hull 1-11 og 18 på Sola veldig åpent og det pleier faktiskt å blåse like mye eller mer noen ganger der enn på flyplassen selv om det ofte rent logiskt kan virke som om det burde blåse mer på flyplassen...

M05

over 18 år siden

M05

Pann jeg svarer på TB's vegne:
Det faktum at det ble ramaskrik i 2006, når to reklameskilt veltet i et vindkast... ;-)

Jeg driver med vindsurfing, og har derav erfaring i å lese vind.
Og vinden man kunne se på TV-bildene fra søndag, gav ingen andre valg enn å avlyse.
Det var også langt mer vind enn på P4-tour på Sola GK i 2006.
TB’s værstatistikk passer bra med hvordan jeg opplevde det på Sola.

Sterk kuling er jævlig mye vind, og det var ikke så mye vind på Sola GK i 2006.

snappy

over 18 år siden

snappy

Til Trippelbogey

Det blåste mye mer en det på Sola i fjor.. Dessuten får vinden mer fart når den går over kjerrberget..

Slår normalt 165m med 6 jern... Slo 6 jern kort fra 95m på sola i fjor på hull 15 i motvinden...

Hull 16 slo jeg 2 jern til 70m fra pinnen.. Dette hullet er nesten 400m (395m) om jeg ikke husker feil... Jeg slår normalt ikke 2 jern 330m..

Så ikke kom her å si at det ikke blåste på fredagen.. Det var sykt

Erik____

over 18 år siden

Erik____

!"#: 125 yards er ikke 110 meter, det er nesten 115 meter.
Alltid trekker folk fra 10% når de skal regne om fra yards til meter,det er altfor mye.
8,56% skal trekkes fra. På ett hull på 600 yards, vil det å trekke fra 10% framfor 8,56% gi ett avvik på over 8,6 meter på den faktiske lengden på hullet.

Navn

over 18 år siden

Navn

Ja og ene turneringen (husker ikke om det var P4-Tour, men i hvertfall noe lignende) noen gang i perioden 2001-2004 blåste det så sterkt sør-øst at nesten ingen (maks 10%) kom ut på fairwayen på hull 8 (det er det første hullet som blir latterlig hvis det blåser 25m/s+++ særlig da sør-øst).

Skjønner heller ikke hvorfor M05 må framheve at han vindsurfer??? Alle som har spilt mye golf i vind er jo flinke til å se hvor mye det blåser. Var jo ikke en gang liten storm i USA, men det er klart at de har så mange tilskuere og de blir vel saksøkt hvis noen av de skulle være så uheldig å få en grein på foten der borte, så jeg skjønner godt att de feiger ut =)

Yard

over 18 år siden

Yard

1 yard = 0,9144 m
1 m =1,0936 yard

Og de stoppet å spille fordi ballen ikke kunne ligge i ro på greenen.
Bunker på hull 16 var nesten tom for sand. Sanden lå som et hvitt teppe på fairway. Det var snakk om en svær bunker.

Navn fra 02:58. Du er ikke videre troverdig

snappy

over 18 år siden

snappy

For å krangle litt i go gammel dags Scangolf ånd kan jeg si at det ikke er en bunker på hull 16.. Var iallefall ikke bunker der i fjor..

Green

over 18 år siden

Green

Hvis man ikke klarer få ballen til å ligge i ro på greenen, så blåser det for mye til å spille PGA-turnering.

Hvordan det var på Sola under en P4-turnering i hine hårde dager er jo totalt irrelevant. P4-touren i Norge er en litt annen greie enn PGA-touren.

Det er jo faktisk like uinteressant som at jeg har spilt 3.divisjonsfotball under dårligere forhold enn når kamper har blitt avlyst ellers i Europa. Og DET er uinteressant det...

P4 deltager

over 18 år siden

P4 deltager

Jeg spilte denne P4Touren det snakkes om og jeg må si at det er noe av det kraftigste vind jeg noen gang har spilt i. Det var jo rene sandstormen når man spilte hull 1 og 2. Var som et grått teppe man måtte gjennom. Og jeg er ikke i tvil om at vinden var kraftigere enn det som står oppgitt det var på flyplassen. Bagger blåste over ende...reklameskiltene flaksa....men morro å prøve sånn syk vind også!

!"#

over 18 år siden

!"#

Godt du fant noe å krangle på i innlegget mitt. Det var jo ABSOLUTT det viktigste punktet der... I tillegg skrev jeg vel CA.110 meter, i parantes vel å merke?

Fortsett med det der du ERik______ (idiot er vel ordet man skal fylle inn på den linjen??)

Trippelbogey

over 18 år siden

Trippelbogey

Penn,

Kanskje fordi jeg klarer å huske tilbake til all sutringen over vinden, og det var ca. 1 år siden. (Dessuten vet jeg ikke om Sola har arrangert flere enn en P4-Tour).

Ellers høres det ut som de som har skrevet om det er en gjeng godværsgolfere som aldri er vant til å spille når det er litt løft i flaggene, og er ivrige etter å overbevise alle andre om at det var så fæle forhold i brisen/kulingen (for å unnskylde sin egen score?)

TB

Yard

over 18 år siden

Yard

Snappy. Jeg trodde det var hull 16, er ganske sikker på det. Dogleg venstre med et svært tre midt i dogleg. For to år siden var venstre side fra dogleg mot green et waist-area. Stewart Cink fjernet en masse sand bak ballen før han slo inn og mange var i harnisk over det han gjorde. Derfor laget de bunker der.
Samme hvilket hull, det var på banen ;-) og det så ikke bra ut.

Og folkens. Amatour eller P4 Tour i Stavanger med et krus i premie vs en PGA Turnering med millioner i premie. Er vel greitt at banen er spillbar når det skal avgjøres.
Tipper at PGA-proffeneer like mye tøffere mht å tåle vind som de er bedre spillere en P4-spillere.
Tenk dere om.

kabelarne

over 18 år siden

kabelarne

Slutt å mess om amatour og P4 touren....Nivået der er som i 8-9 divisjon i fotball sammenlignet med Premier league. Totalt uinteressant om det blåste kaniner/bønder/griser i P4 turnering. Herregud.

snappy

over 18 år siden

snappy

Yard: Stemmer det du sier... Trodde det var waist-area enda jeg.. Fikk ikke sett turneringen i helgen... Jævla VIASAT.. Så det gikk en reprise, men det er jo forholdsvis uintressant..

Yard

over 18 år siden

Yard

Hadde du hatt Viasat Golf så haffe du sett at det var hull 16 og at det var en bunker ;-)

Yard

over 18 år siden

Yard

f og d ligger ganske nærme hverandre på tastaturet

Yankee

over 18 år siden

Yankee

På pressekonferanse søndag kveld (vist på Golf Channel) opplyste turneringsledelsen at man ikke vill klippe greenene til fortsettelsen av 4. runde på mandag. Videre ville man vanne greenene i løpet av natten. Dette var et ledd i en strategi for å gjøre greenene trege nok til at ballene skulle bli liggende i de sterke vindkastene man fortsatt forventet å få på mandag, slik at det skulle bli mulig å fullføre turneringen.

Navn

over 18 år siden

Navn

Yard => Og hvorfor er jeg ikke troverdig???

Turneringen for 4-6 år siden sluttet med at de måtte flytte frem teeklossene på både hull 8 dagen etterpå og muligvis hull 5 og til og med 15 hvis jeg ikke husker feil... (den type vind eller enda sterkere er slettes ikke uvanlig på Sola, men pleier ikke så ofte å intreffe i perioden Mai-August, da de fleste større turneringene spilles.)

Nøyaktig hva er det i det jeg sier som du ikke synes virker troverdig???

Og nei, ingen her har sammenlignet P4-touren med PGA-touren helt rett av. En del bare reflekterer over hvor mye mer vind som noen baner i Norge greier (pga. trær er mer vant med det og dessuten treigere greener)...

Bare fordi en del nevner P4-touren betyr jo ikke det at de automatiskt mener at den er 100,00% representativ for å sammenligne PGA Touren med...

Tøffing....

over 18 år siden

Tøffing....

du tror vell du er så tøff som sier du kunne spilt i det været!! du hadde vell driti i buksa på hull 2

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her