Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HCP FQA fra Haugers hjemmeside

Turid H.G.

over 18 år siden

Turid H.G.

Jeg har alltid forstått (feil) at vi alle er pålagt å sende inn 4 registrerte runder med score i løpet av et år for å få nytt hcp kort neste år igjen. Dette er da feil i følge en Pål Melby som forklarer hcp for folket.

Man mister ikke retten til hcp kort eller medlemskap hvis man IKKE sender inn hcp kort med reistrerte runder. Det som kan skje er at man kan bli nektet i enkelte konkuranser.

Og det beste av alt er at de som er flinke og sender inn 4 eller mer registrerte runder får en stjerne ved navnet sitt på de nye hcp kortene. Jeg husker det der fra barneskolen. Fikk aldri noen stjerner og det blir sikkert magert med de nå også :-)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Her er det korrekte tatt fra Golfregler.no

turneringshandicap

Leser om NGFs Hcp bestemmelserfor 2007 at du nå må ha minst 4 handicaptellende runder i løpet av et år for å opprettholde et turneringshandicap.
Av: Webuser Webuser
Publisert: 24.mar 2007 kl.11:42
Sist oppdatert: 29.mar 2007 kl.12:14

Hva skjer med ditt handicap om du ikke har 4 tellende runder, eller at du ikke har rukket å få 4 runder før første turnering. Står du da uten handicap, blir du nektet start i turnering eller hva skjer?

Svar:
Det er nok mange som lurer på det samme som deg. Hva skjer hvis jeg har færre enn fire registrerte runder i løpet av sesongen???
Aller først - for å ha en godkjent runde, må du enten ha skrevet i handicapkortet at du vil registrere runden FØR du går ut, eller du får pro shopen til å stemple kortet. Deretter MÅ resultatet føres inn i kortet, og med den koneskevens poengene dine måtte tilsi.
NGF følger her de reglene som er utarbeidet av EGA (European golf Association). Og for å få en riktig handicap, vil de at alle som skal konkurrere, skal ha en mer eller mindre korrekt handicap. Mange har i dag en handicap, som over hodet ikke stemmer med deres egentlig spillestyrke, og det er noe av motivet bak dette kravet. Det kan derfor meget vel hende at om du kommer til en turnering uten dine fire godkjente, vil du få tilbakemelding om at din handicap ikke kan godtaes. Kanskje aviser de deg, kanskje setter de deg med handicap 0...
Når dette er sagt, vil nok dette ha virkning først fra neste år, tror jeg.

Turid H.G.

over 18 år siden

Turid H.G.

Ja ok det der, men det står ikke noe om konsekvenser utover det å ikke få delta i enkelte konkuranser.
Så utfra det som står på Hauger's hjemmeside og det over skulle man anta at man kan gi blaffen i å sende inn hcp kort med score på. Man får likevel et nytt neste år med samme hcp.

Så er vel det nye systemet greit likevel da?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det kan godt værfe at det blir konsekvensen på Hauger. Jeg er rimelig sikker på at de fleste klubber har langt mer oppegående handicapkomiteer som vil kreve at kandidater som vil ha nytt kort må først gå noen runder med markør fra komiteen.

bbb

over 18 år siden

bbb

da er det jammen kjekt å være postkasse-medlem i huttiheita....

bbb

over 18 år siden

bbb

Hva med spioner ute på banen som rapporterer folk som får til bedre slag enn de burde. Da kunne vi tatt mange.

b

over 18 år siden

b

Se denne oversikten og skriv den ut:

http://www.golfsiden.com/handicapjust130407.html

Det er en konkurerende nettside men dette var bra skrevet av Terje Morstøl

H

over 18 år siden

H

Er det noen som vet om Sverige og Danmark har samme system som Norge for justering av hcp? (Tenker da iht det nye som kom i år)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her