Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er det med Østmarka?

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Østmarka GK.. Prisene raser og sidene flommer over av annonser for salg og utleie hos nettopp den klubben.

For å prøve meg på en seriøs oppsummering:
+++++
Svært hyggelig klubb og miljø
Kun 20 min fra Oslo
Rimelig aksje, årsavgift og gebyr
Åpen og fin parkbane de første 12 + siste 3
Banen og naturen blir bedre, plantet mange trær osv
Dyktige proer og fin shop
Fint klubbhus og kafe

-----
Langt fra en mesterskapsbane
Hatt problemer ifjor med sopp på greener
Enkel og kjedelig i lengden for noen
Noen kjipe hull i skogen
Ingen status å være medlem

Jeg prøver å legge alle fakta på bordet, har ingen skjulte hensiher som aksje til salgs el.

Kommentarer?? Hvorfor vil alle bort herfra?

Undrende

over 21 år siden

Undrende

Pussig, jeg trodde den var kjempepop. Når det er sagt, har jeg lurt på hvorfor. Har spilt den en 4-5 ganger, og hver gang har jeg syntes den har vært en kjedelig bane. Egentlig litt merkelig, har lurt på hvorfor jeg har følt det slik. Min siste konklusjon var at noen få hull ødela inntrykket, og at dette var de hullene som ligger mellom klubbhuset og rangen, "langs bekken". Jeg sitter nemlig igjen med inntrykket av å ha gått frem og tilbake i sikksak på et jorde "hele tiden"... Selv om det bare gjelder noen få hull når det kommer til stykket...

Donald

over 21 år siden

Donald

Temmelig enig med Freddie.. men 20 min fra Oslo... Da har du ikke prøvd fra Oslo sentrum i (i rushtrafikken..) Tror jeg ville sagt 35-40 min fra Oslo

OK bane og fin klubb å spille golf i inntil man eventuelt blir villig til å legge mer penger inn for å få bedre kvalitet.

Inngangskostnaden synes nå å ligge på ca. 8000.- og det er forholdsvis lav årsavgift.
Et fremragende eksempel på at det er BILLIG å spille golf i Norge med et sånt tilbud i nærheten av hovedstaden. Det er rett å slett overraskende lite etterspørsel etter golfmedlemskap i Norge.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Østmarka merker kanskje konkurransen fra nye baner som er kommet til: Krokhols 18 hull, Grønmo GK, banen ved Gjersøen, Moss GK, hva vet jeg...

Klubben for øvrig er jo riktig hyggelig, både i proshop og kafeteria.

Minsten

over 21 år siden

Minsten

Østmarka sliter med dårlige greener og teesteder. Men at dette er en bane som går frem og tilbake er jeg enig i. Men det er flere baner som er slik. Bl.a Nes.
Men det er ett hyggelig miljø og fine turneringer som spilles der ute og det er jo positivt.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Jeg har også stusset over hvor billig Østmarka er. Klart den ikke er en mesterskapsbane, men dem er det ikke mange av i Norge, uansett.

Personlig liker jeg meg godt på banen, og selv med relativt lavt hcp (13.8), så er det ikke spesielt lett å få lav totalscore. Det arbeides også nå godt med forbedring av hull 14 og 18, bygging av nytt nærspillsområde, generell beplantning og meget tidlig preparering av greenene i år. Dette lover godt for sesongen.

Marianne i sekretæriatet er i tillegg norges hyggeligste og serviceinnstilte representant for en golfklubb.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

The club has just had a putting green constructed by Ross Whitehead who is probably the best shaper in Norway if not Scandinavia.

I think they are thinking of using him on some other things around the course. Go have a look at his putting green.

Awesome...

Brian

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Det er hyggelig å se at mange andre også er enig med meg at Østmarka er en hyggelig og fin klubb og bane. De som jobber der er også svært hyggelig som det blir nevnt.

Men jeg stusser likevel hvorfor prisene raser og så mange vil bort. Det sies alltid at det er svært mange golfspillere i Oslo og Akershus, men ingen "billige" og folklige klubber, men her er altså en, hvorfor heller da være postkassemedlem?

Grønmo virker bra og Krokhol er forbedret, men ellers er det da ikke kommet så mange andre greie baner som tar alle medlemmene?

Ang kjøretid, tid i rushtrafikk er alltid umulig å spå, men fra Ryen og ut tar det maks 20 min hvis det går uten stans.

For et par år siden lå markedsprisen på Østmarka på ca 17000 og man trodde da at man gjorde et godt kjøp, det viser seg nå altså at det gjorde man ikke.. Snodig dette golfmarkedet.. :-)

Frode

over 21 år siden

Frode

Tror nok at det er den generelle utflatingen av veksten som må ta en del av skylda fror dette. Jeg har spillt Østmarka noen ganger og synes banen er grei. Greenene var dårlige de gangene jeg var der, men det er vel neppe årsaken til at folk selger seg ut. Det er jo andre klubber som det tidligere var et par års ventetid som du nå kan melde deg inn i på dagen.

Karsten

over 21 år siden

Karsten

Veldig vanskelig og si, klubben er preget av et godt miljø, forholdsvis varierende og spennende hull, hvis man ser bort fra enkelte av de bakre hullene. Tror egentlig ikke det er konkurranse fra Krokhol som skaper mest konkurranse, er vel heller noe med ventetiden som har blitt forkortet på andre kanskje mer tiltrekkende klubber.
Østmarka er uansett et godt valg ettersom banen er relativt bra og billig.
syntes nå jeg :)

Østmarkamedlem

over 21 år siden

Østmarkamedlem

Enig med mye av det som tas opp i tråden hva gjelder kvalitet o.l. Men allikevel syntes jeg Østmarka skal ha credit for måten de om dagen forvalter banen. Ny green på hull 3 laget av samme personer som lagde treningsgreenen (Ross Whitehead). Ser ut til å bli veldig bra! De sliter litt med grunnarbeidet fra oppstarten, men velger å ta oppgraderinger i forhold til lommeboken og ikke ut i fra ønsket om en ny Augusta; koste hva det koster vil.

Ellers er det en veldig hyggelig klubb med variert medlemsmasse , som gjør at man alltid har en hyggelig runde. I tillegg kanskje en av landets bedre proshoper som ikke bare har topp-modeller og "mikke mus"-utstyr for nybegynnere, men veldig mye forskjellige som gjør turen til proshopen til en naturlig del av golfrunden.

Ser man på kvaliteten på banen i forhold til f.eks miklagard/losby så er det vel kanskje greit at de ligger 3 gangeren høyere i pris . Man skal ikke glemme at det er flere medlemsskap som har opplevd 50 % nedgang i verdi de siste par årene. Prisnivået på Østmarka utgjør i mine øyne et overkommelig alternativ til postkasseklubbene . og det er tross alt fint å kunne spille både selskapsrunder og klubbmesterskap på sin egen bane!

Med over 100.000 registrerte spillere i Norge er det fint at det er et overkommelig tilbud til de fleste.

-- Fornøyd Østmarkaspiller --

Fick Naldo

over 21 år siden

Fick Naldo

Jeg er også medlem av Østmarka, og har vært det i 4 år nå. Det jeg vil framheve med klubben, er den servicen man alltid får. Vi spiller en del bedriftskamper. og disse må avtales i relativt god tid. På ØGK er dette ingen problem, og jeg kan booke to 4-baller 1-2 uker i forveien hos den meget flinke klubbsekretæren, Marianne. (På andre baner hvor vi har gode bedriftsavtaler er dette utenkelig...)

Ellers fungerer booking med Tee Play bra. Banen har sine svakheter, men som "lavkostbane" holder den en OK standard. Fairway er ofte bra, mens greenene sliter de mer med. Som "Østmarkamedlem" sier, så oppgraderer de banen og treningsområdet løpende og setter tæring etter næring. Etter min menig er ØGK et godt alternativ for medlemskap rundt Oslo med lav innmeldings- og årsavgift, gode medlemsfordeler og relativt OK bane.

Selv om jeg bor i Oslo sentrum, så kommer jeg til å være medlem på ØGK fremover.

Østmarkamedlem

over 21 år siden

Østmarkamedlem

Samme opplevelser som deg Fick Naldo.
Spille turneringen i morgen? Ser frem til et bra arrangement

Etter at de får gjort ferdig E6 ved Klemetsrud blir turen til Østmarka greiere også etter jobb, da man slipper å sitte i kø fra Ryen og ut.

Også bosatt i Oslo med planer om videre medlemsskap.

gogo

over 21 år siden

gogo

Det er ikke noe galt med Østmarka.
Problemet med denne klubben (og andre "ukurante" klubber) oppstår når du av en eller annen grunn vil ut. Aksjen er nærmest uomsettelig og også nesten umulig å leie ut, prisene på nettet er nå nede i henholdsvis 4000/1200.
Og når du er i besittelse av en aksje er du forpliktet til å betale årsavgiften på 4000, uansett om du har flyttet til Svalbard, har amputert foten eller rett og slett er lei av golf.

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Ser at Namsmannen i Oslo også har aksje til salgs... Jeg har sittet og sitter fortsatt på gjerdet angående medlemskap i Østmarka. Har spilt der endel og trives godt, men blir svært skeptiskt da det virker som om folk vil ut nærmest for enhver pris. Hva skal man tro?

Freddie

over 21 år siden

Freddie

Som trådstarter kan jeg ikke si annet enn at jeg heller ikke skjønner hvorfor så stor prosentandel av selgere er fra Østmarka. Det er overhodet ingen grunn til det.
Banen er nå meget bra med fine forhold pluss alt det andre flotte med klubben som allerede er nevnt.

Østmarkamedlem

over 21 år siden

Østmarkamedlem

Quasimodo.
Deler forumets undring om hvorfor folk til enhver pris vil ut. Har spilt ca 25 runder på banen i år, uten at jeg en eneste gang har hørt problemstillingen der. En del av rundene har vært arrangementer i regi av klubben.

Det som allikevel er sikkert er at alle jeg snakker med begrunner sitt medlemsskap i det sosiale og uformelle miljøet samt avstand til Oslo.

Spilte banen senest i går og i mine øyne har aldri banen vært i bedre stand (til og med greenen er i meget god forfatning). Med den inngangsverdien som er nå , er det bare å følge Elkjøp-slagordet ..... LØP OG KJØP (og se frem til en meget bra golf-høst)

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Billigsalget fortsetter:

Østmarka Golfklubb
Billig ! Jeg gidder ikke mer !

Andel selges for kr 5000. Årsavgifter t.o.m 2004 er betalt.
Send en email idag !

Hvorfor?

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Skjønner ikke grunnen til billigsalget jeg heller. Leide spillerett der i år, og banen var i utmerket stand. Spilte flere andre baner på Østlandet (Bogstad, Tyrifjord, Evje, Mørk etc.) og jeg må si at kvaliteten på fairwayer og greener var meget bra sammenlignet med disse. Riktignok er ikke banen like vakker som f.eks. Tyrifjord og Bogstad, men alt i alt skjønner jeg ikke hvorfor aksjene er så billige.

Upåklagelig service (Marianne er MEGET hyggelig og flink), hyggelig tone på banen og det er nærme Oslo.

H

over 20 år siden

H

Selv om mange selger seg ut behøver det ikke å være noe galt med Østmarka. Det kan være så enkelt som at de som selger seg ut og bytter til Miklagard, Mørk, Evje etc. bor nærmere de banene og at de dermed bytter klubb for å ha kortere vei til/fra banen. Før disse banene kom var kanskje Østmarka nærmeste mulighet.
Det samme har vi sett i Bærum/Asker/Kjekstad. Medlemmer fra Oslo-området selger seg ut og velger baner som ligger nærmere arbeidsted/hjem.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

H:
Men å selge seg ut til 5000?
Er det ingen kjøpere over denne prisen

H

over 20 år siden

H

Skjønner hva du mener, men mange kvitter seg med det gamle medlemsskapet nå før nyttår for å slippe forpliktelsene ved neste års kontingent til klubben. Da blir prisen lav.
Kanskje bedre å tape 5000 på aksjen enn å måtte gå videre med
4-5000 i utlegg på årsavgift og ikke spille neste år + sitte med samme problemet om nok et år.

Calvin Cline

over 20 år siden

Calvin Cline

Østmarka suger! Har aldri spilt der men hallo: vi snakker om ENEBAKK!!! Reidar-land!!! Golf bør spilles vest for Oslo! Go Bærum GK!!!

golf

over 20 år siden

golf

Du kunne vel hatt et poeng om de beste banene hadde ligget vest for Oslo....hehe

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Spennende planer for Østmarka:
http://heim.ifi.uio.no/matseb/div/baneutvikling.pdf

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Det ser fint ut på bildet, men når man først skal lage en par-72 bane mener nå jeg at den bør strekkes til godt over 6000m, med hvite teesteder bør den være rundt 6500m.

Mentaliteten i Norge er å ha en høy par-verdi og lav meter-verdi. Det blir det bare puslete baner av. En som ikke klarer å slå mer enn 180m skal ikke kunne ha single hcp.

Nick

over 20 år siden

Nick

Gary. Det er ikke lengden som teller. Man kan fint lage en bane under 6000 m som er både utfordrende og vanskelig. Jeg liker selv lange baner, men de jeg scorer dårligst på, er gjerne de korte. Les Hevingen

Gary Hogan

over 20 år siden

Gary Hogan

Helt enig angående scoren, men det er likevel mer utfordrende å spille en lang bane.
En lang bane bør også ha trange partier, og være taktisk krevende.

Som jeg nevnte så bør ikke en kortslående spiller klare å oppnå en lav bruttoscore. Det kan sammenlignes med skihopp. En som hopper mye kortere enn de beste skal ikke kunne vinne på høye stilkarakterer.

En golfspiller skal måtte slå både langt og rett for å være god. Skal ikke kunne bli belønnet for BARE lange skeive slag som på Kongsberg, eller BARE korte presise slag som på Kjekstad.

Norsjø synest jeg har en fin kombinasjon av presisjon og lengde.

Et titalls andeler til salgs

over 20 år siden

Et titalls andeler til salgs

Dette er jo helt villt. Alle går nesten ned til prisen det koster å leie.

100 kr!!!!

over 19 år siden

100 kr!!!!

Østmarka Golfklubb
ANDEL KR 100!!!!

Andel selges høystbydende over kr 100 (hundre)... pga flytting til utlandet.

Østmarkamedlem jeg og

over 19 år siden

Østmarkamedlem jeg og

Her er litt av forhistorien til Østmarka later det til..

Har det blitt noe bedre?

Nei det har blitt mye værre..

I dag får man ikke engang gitt bort sin aksje tydeligvis

Les den andre Østmarka tråden

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her