Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Biltema-baller

Steven

over 18 år siden

Steven

Hver gang jeg er på Biltema, kjøper jeg med meg en haug av baller. Jeg spiller på 24 i handicap, og må ærlig innrømme at har vanskelig for å tro at dyrere baller hadde gitt med en bedre score.

Har jeg rett?

Kjetil

over 18 år siden

Kjetil

Ja.

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Hvor ofte er du på Biltema og hvor store er de haugene du tar med deg hver gang?

Steven Patrick

over 18 år siden

Steven Patrick

Jeg har med tilhenger hvis det var det du ville vite!

Hvis du finner Lommedalen full av baller, så vet du hvem som har vært i sving!

HrG

over 18 år siden

HrG

Nei, om man slår lang/rett/presist går hcp ned... spiller ingen rolle hvilken ball amn bruker da...

Tjohoi

snappy

over 18 år siden

snappy

Golfere som ikke treffer ballen bra kan godt spille med Biltema baller.

For en 24 hcp er det ikke nærspillet som er den største utfordringen. De må bare prøve å holde ballen i spill.

Kommer man ned i hcp, eks under 12 vil ballene utgjøre en større del av total scoren.

Slik jeg chipper ballen, slår wedgene etc krever en mykere ball med mer spinn. Jeg ville hatt en dårligere score med biltema baller en med en ProV1 ball.

Slik er det bare.

Så svaret mitt er tja som går mot nei..

Who are you!

over 18 år siden

Who are you!

Slår du 100m vil en ProV1x-ball gå ca like langt som en Biltema-ball.
Slår du 150m vil en ProV1x-ball gå 3-4m lenger enn en Biltema-ball.
Slår du 200m vil en ProV1x-ball gå ca 10 m lenger enn en Biltema-ball.
Slår du 250m vil en ProV1x-ball gå 30-40 m lenger enn en Biltema-ball.
I tillegg er dyre baller bedre for gode spillere rundt og på greenen.
Mao, har du høyt hcp og ikke slår så langt så er du dum hvis du kjøper dyre baller. Men gode spillere vil aldri spille Scanna.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Who are you!: Det vil overraske meg veldig om ikke Scanna Distance ballene går lenger enn ProV1x ballene. Forskjellen på de dyre ballene og de billige går først og fremst på mykhet og spinn. Billige distanceballer går rettere og lenger enn f.eks. ProV1x, men man får ikke like god stopp og muligens også litt dårligere følelse med en klinkekule enn med ProV1, men lengden er som regel bedre fordi kraftoverføringen er bedre mellom driver og klinkekule (det går ikke så mye energi med til deformasjon, alt blir overført til lengde).

Det er en grunn til at de fleste som driver med long-drive konkurranser slår Pinnacle Gold Distance baller og ikke ProV1...

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Hvor finner man oversikt over hvilke baller som brukes i longdrive-konkurranser?

:-)

over 18 år siden

Solskinnsgolferen:
Det er det som gjør proV1 til en så fantastisk ball. Den går veldig-veldig langt og er deilig å spille rundt green. Det er skallet og det nest ytterste laget er som er mykt, ikke resten av ballen. (tror jeg)

I en periode med litt lite likviditet byttet jeg fra prov1 til precept, først da forstod jeg hvor bra proV1 faktisk er. Jeg husker at det var overraskende hvor mye lengre ProV1 gikk. Precept u-tri er jo en bra ball det også, men lengden matcher den ikke.

Biltema ballene går mye kortere en proV1 det kan jeg love deg. Prøv selv så skal du se. Derimot vil nok biltemaballen gå rettere (hvis den er rund da).

Long-drive deltagerne bruker nok spesialballer, men så svinger de også 30% hardere enn den normale pga-tour spilleren. Ingen av delene kan sammenlignes med en norsk hobby spiller.

Tour trajectory

over 18 år siden

Tour trajectory

Hull 10 på Kongsberg er et fint sted å teste baller. Der må man ha 235m carry for å komme trygt over vannet. Det klarer jeg med god margin med dyre baller (Pro V1, Calla HX-Tour, Nike one). Jeg klarer det også nesten hver gang med distanseballer som Calla HX-hot, Maxfli A10 Solid, Pinnacle Gold mm. Men jeg lander alltid midt i vannet (mangler 15-20 meter til kanten) med baller fra Scanna, Farmax, og en del andre budget balls. Ingen tvil om at disse ballene mangler lengde.

Jeg kjøper aldri baller, bare spiller med det jeg finner rundtomkring enten de heter Scanna eller ProV1. På de lange hullene der jeg trenger noen ekstra meter tar jeg alltid en lang ball, mens billigballene sliter jeg ut på de korte hullene.

Longdriverne bruker oftest baller fra Toppoint og Pinnacle som er sponsorer for long drive konkurransene

Tour trajectory

over 18 år siden

Tour trajectory

Pinnacle Gold Long Drive er offisiell ball for RE/MAX World Long Drive Championships

PROV1X

over 18 år siden

PROV1X

går ikke langt for en med svinghastighet som en middelgolfer.

Med driver vil en middelgolfer oppleve at ProV1X dipper lenge før en ProV1 eller en TopFlite.
Grunnen til dette er hardhet på kjerne + størrelse på dimples.
ProV1X er laget for spillere med høy svinghastighet som ønsker mindre spinn. På korte slag er de ganske like med ProV1
Who are You er nok litt på bærtur med sin tabell.

over 18 år siden

Jeg synes tabellen stemmer med mine erfaringer.

PÅ hjemmesiden til Titleist står det at ProV1x går legre enn proV1 for de fleste golfere.

PROV1X

over 18 år siden

PROV1X

Det er jo kjapt å teste dette i praksis.
Slå 10 baller av hver type med driver og se hvilke lengder du får ut.

Jeg har erfart at x går kortere, men nå er ikke jeg en longhitter da -;)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Uten å inneha særlig annen kompetanse enn god synsing så vil jeg våge å påstå at for 95% av norske golfere så vil scoren bli det samme med ProV1/ProV1x som med Scanna baller. De golfere som sliter med Slice/hook vil sågår score bedre med scanna baller fordi de ikke spinner like mye og dermed ikke svinger like mye som ProV1. Derfor blir slicen mindre og ballen er kanskje såvidt i spill istedenfor såvidt ute. Det er ikke de 15 metrene +- på utslagene som skiller en god score fra en dårlig.

Tour Trajectory

over 18 år siden

Tour Trajectory

Helt enig med Solskinnsgolferen, 95% av norske golfere kan bruke whatever ball they like. Men for mange er det et mentalt handicap å tro at de ikke bruker beste ballen.
Rundt greenen er det for mange uerfarne og middels gode spillere en fordel å bruke distanseballer. Det skal en stødig sving og et godt balltreff til for at en 10m chip med en tour-ball skal oppføre seg likt hver gang. For en typisk club-golfer vil en slik chip noen ganger bråstoppe pga backspinn, andre ganger triller den som faen fremover. Han vet aldri hva som skejr før ahn har slått.
Spiller man med en distanseball vet man at i det minste at den triller hver gang. Norske greener er sjelden så raske at distanseballer byr på problemer.
Ha en riktig god kveld, working day is over.

jonag

over 18 år siden

jonag

Endelig begynner jeg å kunne kontrollere både ballbane og spinn. Har spilt det jeg finner på banen hele tiden, men når jeg slår en pitch med spinn og den bare ruller avgårde må jeg dessverre innrømme at en mykere ball hadde vært bedre. For andre slag ser jeg ikke mye forskjell uten å ha gjort det vitenskapelig.
Så jeg får vel begynne å tenke på hva jeg spiller med...

over 18 år siden

Du skal ikke være veldig god før du får glede av en ball som kan kontrolleres. Selv beynnte jeg vel å skru ballen når jeg hadde hcp 18. Og det å kunne slå en draw/fade/hook/slice har reddet meg ut av mange situasjoner. Dette krever en litt bedre ball enn biltema skrotet.

Det å måtte beregne hvordan en ball ruller etter landing gjør det jo ikke akkurat lettere å spille golf. En ball som stopper raskt når du ønsker det er et must for min del. Det er jo heller ikke noe probmlem å få en proV1 til å rulle hvis man ønsker det.

Golfen en utolig mye morsomere når man kan styre ballen litt.

En annen ting er jo at billig ballene ofte er i ubalanse, og noen oppfører seg helt anderledes en andre av samme type.

Jeg tror de aller fleste er tjent med å kjøpe baller av en annerkjent produsent, med middels kvalitet. Det kan godt være billige baller, men å velge det aller billigste tror ingen er tjent med, utenom biltema da.

Golf er vanskelig nok som der er. Ikke velg utstyr som gjør det enda vanskeligere.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Var nå på biltema igår og snopte meg ny bag og en eske baller. Hvis ting går skeis til helgen så kan jeg ihvertfall skylde på ballene. Er jo greit å ha noe å skylde på også. Når det gjelder forming av slag så er jeg mest mulig ute etter å bli kalt linjalen, så jo mindre jo bedre. :)

Placeboeffekten skal forøvrig ikke undervurderes som TT korrekt påpeker.

...

over 18 år siden

...

Mange er veldig opptatt med å få balllen til å stoppe ved å sette mest mulig underskru i ballen. Dette er selvfølgelig viktig, men jeg har opplevd mange gode spillere som i liten grad vurderer greenes helning og hvor på greenen de ønsker å lande. Heller greenen fra deg vil ballen rulle mye. Heller den i mot stopper den fort. Effekten av noen graders hellning fra/mot er betydelig og ofte langt viktigere enn hvor mye man kan manipulere ballspinn. Ellers har jo ballens lie mye å si. Ligger ballen i i kort gress på hard fairway innbyr det til å sette mye skru i ballen. Ligger ballen litt løftet får man mindre spinn. Da må man vurdere å en cut hvis man ønsker betydelig bakspinn i ballen. I hele tatt er det veldig mange parametre man må tenke på for å kontrollere hvor for ballen stopper. Ballens egenskaper er bare en av disse parametrene.

I farten kommer jeg på følgende parametre av betydning.

- Hvor myk greenen er
- Greenens helning der ballen lander
- Greenens helning der ballen ruller
- Loft på kølla
- Hvordan ballen ligger
- Ballplassering i stance
- Vind
- Ballens egenskaper
- Type slag

Sikkert glemt 3-4 andre parametre i farten

;-)

over 18 år siden

;-)

Siden du ikke bryr deg om resultatet regner jeg med at du spiller på køller fra biltema også.

mcs007

over 18 år siden

mcs007

Jeg har spillt mye med både biltema baller, ProV1 og Prov1x.
(Avhengig av sesong og hvordan svingen sitter)

En av banene jeg spiller mye på har harde opphøyde greener. Den store forskjellen er hva som skjer når ballen treffer green.

Scanna ballene spretter og triller over, mens Titleist ballene stopper. Sistnevnte baller gir meg muligheten til å angripe pinnene på en hel annen måte.

biltemaBaller

over 18 år siden

biltemaBaller

Når vi først diskuterer baller fra Biltema - De selger jo tre ulike typer - control, distance og whatever. Er det noen som har merket forskjell på disse, eller er det bare forskjellige fine lokk på eskene ?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Du kan lese om de forskjellige ballene her. Vil tippe at de egentlig er ganske like...

http://www.scanna.com.tw/

Til :-)

over 18 år siden

Til :-)

Jasså, du begynte å skru ballen fra hcp 15 ??
Jeg greide å slutte å skru ballen når jeg kom ned i hcp 15.
Lykke til med skruinga.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her