Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kjøp av køller

ras

over 18 år siden

ras

Jeg tok grøntkort på slutten av sist sesong og brukte noen gamle køller jeg hadde fått tak i. Nå tenkte jeg at jeg skulle kjøpe mitt første sett og har tittet litt på merket Olyo, jeg ser at de koster 1/3 av de mer kjente merkene, er det vært prisen å legge til 4000,- kroner for de mer kjente merkene eller betaler du kun ekstra for merkenavnet ???

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Ettersom du er såpass fersk så kan du helt fint spille på Olyo køller i flere år. I det første årene er det viktigste å jobbe med svingen. Jeg spilte med Orbiter køller de 3 første årene, og var fornøyd med det. Når jeg ble bedre kjøpte jeg Taylor Made og da fikk jeg mer utbytte av de enn om jeg kjøpte meg de med en gang....kjøp Olyo og bruk heller noen kroner på protimer.

Steven

over 18 år siden

Steven

Enig!

Som nybegynner er det som regel ikke køllene det står på når ballen går i skogen, men svingen.

Jeg gikk i fjor fra GK til 24 i handicap. Det er som gjør at jeg stadig krabber nedover er ikke at de gode slagene er blitt så mye bedre, men at jeg stadig slår færre dårlige slag.

Når jeg har 12 i handicap tenker jeg det er på tide å spisse utstyret mitt.

...

over 18 år siden

...

I stedet for et nytt Olyo sett kan man selvfølgelig vurdere et brukt sett til samme pris. Da kan man vrake og velge i Callaway, Titleist, Ping, etc etc.

Som mange andre hadde jeg også Olyo til å begynne med. Min personlige oppfatning av de Olyo køllene jeg hadde (var nok de billigste) er at følelsen av å svinge med f.eks 5 jern og 8 jern var veldig forskjellige. De køllene jeg har nå føles relativt like å svinge med(tilnærmet lik treghetsmoment heter det vel eller MOI). Forsøk flere køller. Ta de som føles gode å svinge med. Men pass på å kjøpe køller som er laget med tanke på tilgivenhet. Sjekk med noen du kjenner som har spilt golf en stund eller snakk med en Pro før du velger.

ras

over 18 år siden

ras

takker for svar !

Det jeg er på jakt etter er køller som er lett spilte og kansje tillater litt feil treff. idag har jeg en blanding av noen gamle callaway x-12/14 og wilson staff. de få jeg kjenner som spiller golf syns køllene så bra ut men nevnte at de kansje ikke er så tilgivende som ett sett som er laget kun for nybegynnere. hva skal jeg se etter ? (bred såle M.M.)

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Prøv på range og snakk med pro mens du slår.

Nick-laus

over 18 år siden

Nick-laus

Var akkurat i samme situasjon. Mitt tips: Snakk med køllemaker/pro først og få hjelp med hvilken flex og skaftlengde som passer akkurat deg. Du får sikkert noen tips om modeller som kan være passende for deg samtidig. Så kjøper du brukt hvis du finner. Var køllemakeren snill gir du ham jobben med å sette på nye grep om det trengs ;-) Fikk selv tak i et ca 10 år gammelt sett Callaway Big Bertha med lange (nok) skaft for to laken i fjor. Siden har jeg ikke sett meg tilbake.

Tips

over 18 år siden

Tips

Det er et Callaway X12 til salgs her på bruktforumet.

Lettspilte og gode køller.

Tips

over 18 år siden

Tips

Men, når jeg sjekker etter så var det med stiff skaft. Neppe rett skaft, var litt kjapp der.

Men titt gjennom Bruktmarked. Flere CW for 2-2500 kr

ras

over 18 år siden

ras

Er ikke Callaway X serien for viderekommende spillere ??? eller mener dere "proffe" at jeg bør beholde/bruke mine X12/X14 køller selv om jeg er nybegynner ???

eller for å si det på en annen måte, hva hadde gitt dere mest glede som nybegynnere hvis valget var å beholde ett gammelt X12/X14 sett og levert dette til en pro for nye grep og skaft eller kjøpt nytt Olyo sett, prisen blir ca det samme (2000 - 2500).

ras

over 18 år siden

ras

Når det gjelder å snakke med en pro så føler jeg at han har en tendens til å anbefale og selge deg det han har inne på lager så hvis han ikke har det produktet du burde kjøpe så ender du opp med noe annent som kansje ikke var helt optimalt for deg.

Etter å ha gjennomført min første golf runde tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en ny kølle for å feire starten på golf karrieren, jeg tar med meg golfbaggen inn i proshoppen og forteller pro'n at jeg kunne tenke meg en ny kølle som en gave til meg selv og om han kunne anbefale en kølle for meg. (dette er den samme pro'n som jeg gjennomførte kurset med) først sier han at jeg bør kjøpe meg en hybrid, men etter litt leting så viser det seg at han ikke hadde noen inne så da anbefalte han en 52 grader Cleveland wedge. Jeg betalte mine 1100,- og var glad å fornøyd, etter et par Mnd spiller jeg sammen men noen venner og han ene spør hvorfor jeg har en 52 grader og en AW i baggen, for han trodde det var liksom det samme grade antallet på AW også.

Tror ikke jeg kjøper noen kølle av han igjen.

og jeg har faktisk hørt om flere tilfeller der folk rett og slett føler seg litt lurt av de i golf butikken/pro shoppen fordi de ikke vet nøyaktig hva de skal ha og de er så ferske at de vet rett og slett ikke hvordan en god/riktig kølle skal føles, vi har jo ingen ting å sammenligne med.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

de som opplever det har dessverre da en dårlig pro tilgjengelig.
er jo naturlig at en pro anbefaler noe han selger selv, men alle merker har sett som er laget for nybegynnere, og en god pro bør skjønne hva du trenger.

på den annen side, hvis du leser de to første svarene i tråden din, så er nok det enkleste rette svaret å kjøpe køller som du både har råd til å knekke, og køller som er lettspilte og tilgivende.

jeg prøvde i fjor et sett med Toski køller fra nettogolf som resultat av en diskusjon vi hadde her inne på forumet.
jeg skal ikke reklamere for nettogolf, men disse køllene er noe av de mest lettspilte jeg har prøvd noensinne.
med unntak av grepene som fulgte med, så virket de solide og skikkelig bygget også. (grepene som skulle fulgt med var de tomme for, så da måtte jeg nøye meg med noen kjipere)

det er mange andre også som har gode lettspilte køller, men her har du i allefall en opsjon.

uuufff

over 18 år siden

uuufff

ras : høres ut som du har vært i proshopen på bærheim / sandnes :) .

vet om personer som hr kommet ut med pensonist- flex og de som har kjøpt ping wedger som er 3 grader up som overhode ikke skulle hatt det .

men over til olyo du kan like gjerne bestille køller fra gigagolf som å spille på olyo. Ikke bli lurt av dette norsk merke tullet det eneste som er norsk er vel navnet resten er plaukket ut av en katalog fra kina .....

olyo kommer i år med nytt skaft i grafitt . er spent på å se om det er aldila eller om de bare har tatt et kopi skaft som ligner i fargen .

styr unna olyo...... finnes masse glimrende brukt utstyr både her til lands og på nettet som f. eks callawayprowned.com eller globalggolf.com ( jeg har kjøpt flere køller her i det dårligste kategorien og de er i meget god stand i forhold til brukt utstyr jeg har sett her til lands ) .

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Spilte de første årene med et halvsett fra Vantage, pluss noen 50-kroners køller som supplerte, helt greit NOK 1200 på Sportshuset.

Etter noen år fant jeg ut at golf ville jeg bruke tid på, og kjøpte et lettspilt sett.

En pro bør vite hva du trenger, en forutsetning er dog at man stoler på vedkommmede, noen avvik rundtom er det sikkert som i alle andre bransjer.

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

uuufff;
tenkte akkurat det samme som deg da jeg så de grønne Olyo skaftene; har sjekkt på http://www.olyogolf.com/ og det viser seg at det ikke er Aldila skaft, men bare "vanlige" olyo skaft i grønnt og rosa - aldila NV/NV Pink ripoff anyone? Sjekk selv; http://www.aldila.com/product14.html

ras;
kjøp lettspilte køller med lette stålskaft (såfremt du ikke svinger
veldig hardt) - mye bra brukt fra callaway, TM osv. Det du har nå er i utgangspunktet veldig bra, men det er heller uheldig at det er to modeller, selv om det er fra samme merke. TM OS/OS2 er f.eks. veldig lettspilte.

Nick-laus

over 18 år siden

Nick-laus

Ras, X12 er CW Big Bertha mens X14/X16 er i CW Steelhead-serien. De har ikke like egenskaper og det er sikkert ikke bra for deg å blande. BB er tilgivende køller hvis du har skaft og grep som passer for deg. Du sier ikke hvilke jern du har av hvilken modell. Har du f.ex 5-7-9 i X12 kan du kanskje nøye deg med dem første sesong?

- Bedre med et helgodt halvsett enn et halvgodt helsett :-)

jorgeneriksen

over 18 år siden

jorgeneriksen

Ras. Det finnes i hovedsak tre typer køller, blad-køller (for proffer, feks Ben Hogan Apex), game-improvementkøller (for mid til høy hcp'ere, f.eks X-18/20) og super game-improvement-køller (for gamlisser og nolduser uten ballteft, f.eks Big Bertha). Jeg startet å spille i fjor på et Olyo-sett og raste fra GK til 23,2. Dersom du har et snev av ballteft, vil jeg tro at du fort er nede på ca 20-25 i hcp. Da mener jeg at du like greit kan kjøpe et game-improvement sett a la X-18 eller Taylor made R7 brukt.

Golf køller nå om dagen fra de store produsentene er uansett veldig bra køller og de fleste merkene benytter prinsipper som Cavity Back, lavt tyngdepunkt og høy MOI (Moment of Inertia) for å gjøre køller lettspilte. Til og med proffer spiller på køller som benytter slike prinsipper. (Det finnes Tour-versjoner av feks X-18 og X-20). Poenget er at man godt kan investere i køller som er litt for bra for nybegynnere fordi køllene spenner over et såpass stort hcp-spekter.

Jeg ville gått for et sett av en nyere modell, enten helt nytt eller brukt. Bare pass på at lengde og lie vinkel er tilpasset kroppslengden din.

Lykke til!

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Det viktigste er skaftene. Køller med mid/high kickpoint (som f.eks. er vanlig på "tour"-køller som x-20 tour og R7 TP) gir deg en lavere ballbane enn køller med low kickpoint (type BigBertha).

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Kanskje nybegynnere ikke bør ha "tilgivende" køller. Hvis man skal "kamuflere" et dårlig treff, vil det ta lengre tid å faktisk gjøre noe med grunnen til at tilgivende køller er nødvendig ...

Olle

over 18 år siden

Olle

Kanskje nybegynnere vil legge opp fordi de ikke får det til, hvis de ikke har lett-spilt utstyr.

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Hvis de legger opp fordi de møter litt motstand bør de kanskje begynne med ludo i stedet :)

ras

over 18 år siden

ras

Jeg tenkte jeg fikk ta meg en tur til Fornebu og se om de har noe som passer en hcp 36+ og hvis ikke det hjelper får jeg heller kjøpe Tiger Woods 07 det er sikkert mer moro en ludo :)

Takk for alle råd

morten

over 18 år siden

morten

har selv 28 i HCP, har litt for stor svinghastighet for mine regular-køller fra golfplayer.no. Har folket her noen anbefalinger til nytt sett?

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Har testet køllesett med både reg og stiff uten at man kjenner at noe er feil eller at det blir forskjell på scoren. Det jeg merket forskjellen på er lengde og ballhøyde. Burde vel spilt med stiff om man tar sving hastighet men trives best med reg i jernsettet. Får en ganske høy ballbane og ballen stopper ganske fort.( Har True Temper - Dynamic Gold skaft ) disse er ganske tunge og passer derfor kansje bedere når man er mitt i mellom. Ellers er driver og wooder i stiff. Med andre ord. ikke kjøp før du har testet opp not hverandre. Både reg og stiff kan passe, men spille med de du føler for.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her