Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fy LARVIK!!

Erik Venner

over 21 år siden

Erik Venner

Reiste ned fra Skedsmo søndag morgen for å spille en runde på Larvik, som forøvrig er en av mine favorittbaner.

Værmeldingen var dårlig, men det regnet ikke og til vår forbauselse var det kun noen få biler på parkeringsplassen. Banen var åpen og i proshop'en ble vi møtt av ei dame som bestemt ba om handicap kort for 2004 før vi kunne spille.

Dette hadde ikke undertegnede mottatt fra klubben enda, så forbauselsen var stor da jeg ble nektet spill uten 2004 kort eller bagtag fra hjemmeklubben for 2004.

Etter en diskusjonsrunde fikk jeg henne til å ringe klubben, og etter et par forsøk fikk hun tak i noen i proshop'en som kunne bekrefte at alt var i orden.

Kortet fra 2003 går ut 31.03, men en viss smidighet bør kunne utvises de første ukene. Jeg har allerede spillt en god del runder i Sverige uten problem.

Det var med bismak jeg betalte 450.- i greenfee og de første hullene ble preget den negative og ugjestfrie behandlingen vi fikk.

Nei Larvik - skjerp dere!

Forøvrig gikk runden bra og vi hadde banen for oss selv...

-erik-

Ole-Martin

over 21 år siden

Ole-Martin

Hadde du sendt inn fjorårets hcp kort ved nyttår som du skal, hadde ikke dette vært noe problem.

PS: kampestein i glasshus, sendte inn mitt på fredag...

Tull

over 21 år siden

Tull

Ole-Martin:
Det er ikke tilfellet, mange som ikke har fått hcp-kortene enda i flere klubber. Dette skal etter sigende skyldes sommel hos NGF.

Erik Venner

over 21 år siden

Erik Venner

Kortet har jeg personlig hentet i dag hos klubben min. Poenget er snarere at en viss fleksibilitet bør man kunne utvise 4. april......

-erik-

Heheheh

over 21 år siden

Heheheh

Har en kompis som ikke har grønt kort men har spilt nesten alle baner i landet for det. Bare klager, syter og ber de i proshoppen ringe hjemmeklubben hans å høre at alt er i orden. Flere ganger har de ringt til klubber han bare har faket medlemskap i og alle har svart bekreftende på at han er medlem....Jeg ler meg i hjel av norske klubber....

Dette har han holdt på med i flere år og der har irritert meg noe så inni hel.... Men så kom han på Larvik GK og da sleit han livet av seg. Ble tilslutt bedt om å gå...hehe han fikk ikke spille så det syntes jeg var superkult... Så heia Larvik vil nå jeg si...

Har kanskje ikke noe med det du skriver men jeg måtte bare få det ut...

JanB

over 21 år siden

JanB

Gikk en runde på Larvik i dag og det ble helt riktig spurt om 2004 kortet i Proshopen. En svært hyggelig betjening med svensk morsmål hadde ikke hatt noen problemer med å slippe oss ut om vi ikke hadde hatt det. "Litt fleksible må man jo være" var den spøkefulle kommentaren.
Larvik var ellers en fantastisk opplevelse. Kanskje litt underlig at jeg alltid skal spille så godt i sur vind og regn. 42 poeng så tidlig gir en hard sesong. Det er helt klart at en ukes treningsleir i Spania nå i februar har gitt resultater.
Larvik var et hyggelig bekjentskap som jeg lover å komme tilbake til.

HejDaniel

over 21 år siden

HejDaniel

Synes det er litt vel mye hysteri i Norge med handicapskort hit og dit og at de må være fra dette året.

Bor i Sverige September-Mai og i Norge Juni-August men har handikapskortet i Norge hele veien, men har aldri støtt på noen problemer av den grunnen når jeg skal spille en runde her i Sverige.

Det gjelder jo for de på banen å bruke sund fornuft, en merker jo ganske raskt om en spiller har tilfrestillende golfferdigheter samt etikette for å kunne bruke banen på en respektabel måte...

Om du da i tillegg hadde 2003-kortet virker det jo helt urimelig... Må bare si at det er ganske deilig å spille golf i Sverige noen ganger. For her slepper en alles hysteri om å spille på så og så mange slag og stablefordpoeng hit og dit. Men det har vel å gjøre med at det finnes så mange nybegynner i Norge, så det blir sikkert en mer avslappet forhold på norske baner om 5-6 år. :-)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Enig i at det er litt tidlig å kreve 2004 kortet.... MEN når man kommer etter 1 mai med feil kort, da er det ingen nåde etter min mening.
Dersom man ikke klarer å få tak i kortet sitt til den tid, da er det noe veldig galt med enten personen eller klubben.

Man skal ha med kortet, det vet alle. Kortet er garantien på at man har betalt kontingenten til hjemmeklubben sin, ikke bare at du "kan golf".

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Skyld deg selv Erik, det er barnelærdom fra grønt kort kurset at man skal vise hcp kort og medlemstag for å få gå på andre baner. Larvik gjorde helt rett. Har du ikke motatt kort i tide er det fordi du ikke har sendt inn i tide eller fordi hjemmeklubben din surrer.

Hvorfor ? Fordi det er mange svindlere i Norge som prøver å slippe å betale for seg på golfbanen. Spilte selv Larvik første dagen og marshallen viste flere medlemmer av Larvik av banen fordi de ikke hadde betalt årsavgiften. Ydmykene for disse men oppdragende.

Ellers må jeg si det var deilig å komme igang med skikkelig golf på en bra bane alerede 3 april. Til JanB må jeg si at jeg også spilte bra relativt sett. Årsaken til dette er at ruffen ikke kommer opp før om 2 - 3 uker og Larvik banen fremstår derfor mye lettere enn normalt. Ruff er det primære hinderet på alle hullene i Larvik, i tillegg var teestedene satt helt frem og banen spilte relativt kort. Om 3 uker vil skjeve utslag bli straffet knallhardt som vanlig....Moderat hastighet på greenene gjør også chipping og putting lettere enn når hastigheten øker.

Hva f...

over 21 år siden

Hva f...

betyr det om man har hcp-kort fra i år eller ikke. Det er tross alt bare et stykke papir.
Selv har jeg ikke fornyet hcp-kort siden 2001, og aldri hatt problemer med det. Det er utskrevet i BC, Canada, og viser et hcp på 9.1. Fint at noen klubber vil forsikre seg om at de ikke sender noviser ut på banen, men så lenge man kan bevise at man har et visst nivå så er ikke årstallet det viktigste.
Det viktigste er uten tvil pengene man legger igjen, og ubenyttet spilletid til 4-500kr har ingen klubber råd til (unntatt Larvik..??)

Nå skal det sies at jeg i løpet av ca 40 greenfeerunder i fjor ikke måtte vise hcp-kort en eneste gang, dette inkluderer også to runder på Larvik.
Ble sist spurt på Miklagard i 2002, og det gikk helt greit selv om jeg ikke hadde det med engang...

Hans E.

over 21 år siden

Hans E.

Det er ikke bare i Norge slikt skjer;

Skulle spille i Italia (Punta Ala) med en skotsk kompis, hcp. 2 og tidligere guttelandslagsspiller. Han hadde ikke hcp. angitt på medlemskortet fra klubben sin og fikk beskjed om at det måtte han ha for å få spille. Etter mye om og men ble han enig med italieneren om at han skulle få en sjanse til å dokumentere at han kunne spille. Han lånte da mitt 1 jern (tungt smidd Mizuno jern) og labbet mot første tee sammen med klubbens pro. Der la han ballen til ro, tok en prøvesving og banket den så 220 meter bortover fairway. Proen gliste og ba om en til. Den endte opp under 5 meter fra ball nr. 1. Fyren hadde da ikke spilt golf på fire måneder grunnet arbeid i Jordan.... Det hele endte med at proen gikk opp til sekretariatet, kom tilbake med gratis green fee og buggy for begge....siden det var en "honor to have Mr. Ward play this course".........

....men å be om hcp kort for 2004 nå er bare klønete. Sikker på at Larvik lærer "etterhvert"

Løyrom

over 21 år siden

Løyrom

HCP kort for året er dokumentasjon på at du har gjort opp for deg i din hjemmeklubb og dokumenterer at du kan bla sikkerhetsregler og etikette regler. Bra at noen baner som Larvik tar ansvar og følger opp et solidarisk ansvar ovenfor andre klubber.

Antar at de som sutrer over disse enkle reglene er de samme som oppfører seg uhøfflig på banen og bruker 5.5 time på en runde, legger igjen store divots og ikke reparerer nedslagsmerker.

Det er vel også disse sutregutta som stiller med HCP kortet sitt i august i HCP konkurranser uten en eneste tellende HCP runde og vinner, selvfølgelig fordi de jukser også på dette området i livet...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Løyrom,

Du kjenner tydeligvis ikke praksis rundt i klubbene. En del klubber har årsmøte et stykke ut i mars og der fastsettes kontingenten. De skal så sende ut fakturaer og gi folk en fornuftig betalingsfrist. Jeg vet positivt at en del klubber hadde denne fristen frem til 5. april. Hvis et medlem betalte 1. april ville han ikke i normal postgang få kortet sitt før palmehelgen

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Når jeg leser hva "Hva f..." skriver blir jeg oppgitt. Jeg håper at ALLE baner setter en dato feks. fra 01.05.04 skal man ha hcp kort fra 2004, har du ikke det får du ikke spille. Enkelt og greit.

Hvor vanskelig kan det være å ha hcp kortet i lommeboka eller i golfbaggen da ??? Hva er problemet ?

Hører om folk som bruke gamle hcp kort for å snike seg unna å betale medlemsavgiften, og folk som går ut på ballrenne uten å betale... FY SKAM SEG !!! Sett dem i gapestokk på rangen og sett dem på 50 meter...... Vel... kanskje litt drastisk men....

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Nei, sett dem på 30 METER!

super proffen

over 21 år siden

super proffen

nei, sett dem på 2metern

Hva f...

over 20 år siden

Hva f...

skal man med det hcp-kortet. Det er jo bare et kort. Idiotisme, og nå er det snart på'n igjen. Jeg vet ikke om jeg gidder å bry meg med hcp-kort i det hele tatt i år. Jeg bare spiller golf jeg.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her