Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges dårligste bane?

OlaHacker

over 18 år siden

OlaHacker

Jeg synes det er så mye snakk om hvilken bane som er best osv..
Har dere på forumet her noen mening om hva som er landets dårligste bane?

Personlig synes jeg Asker er en skikkelig rotte bane selv om den kan være morsom å spille. Hater hull 5 på Asker hvertfall. Desidert landets verste møkkahull, men er nok ikke Norges verste bane for det..

Hvilke baner i Norge hadde vi klart oss uten?

OleHacker

over 18 år siden

OleHacker

Krokhol, Asker, Kristiansand, Nes, Fet, Grorud osv

Gudrun

over 18 år siden

Gudrun

Miklagard, MIKLAGARD, M-I-K-L-A-G-A-R-D

kabel

over 18 år siden

kabel

Aurskog kan man gi til grisene

Loco

over 18 år siden

Loco

OleHacker:
Hvorfor i all verden ønsker du en slik "kåring" ?
Alle baner er ikke like og noen liker den banen bedre enn andre baner...
Eneste du oppnår med dette er, "drittslenging" om enkelte baner.
La oss golfspillere være glad for alle baner vi kan velge å spille - og heller la være å spille de vi ikke liker.
For min del kan du holde "drittslengingen" for "dæ sjæl"

God påske !

Amici Sumus

over 18 år siden

Amici Sumus

Hei !

Denne tråden hadde vi engang i fjor også og da stemte jeg

Krokhol ...

Har ennå ikke spilt noen som er dårligere så det er fortsatt mitt valg.
Men Randaberg var veldig close ... !

God påske videre !
Ray

Også Hacker, men

over 18 år siden

Også Hacker, men

istedet for å nevne dårlige baner så synes jeg man kunne sette opp en liste over hva som oppfattes som dårlig med en bane.
Jeg irriterer meg over noen baner som har åpnet nå, men som ikke gidder å rake bunkerne før de slipper spillere utpå. I tillegg så er det mange som ikke klarer å sette hull uten å lage forhøyninger rundt hullene. Man må putte mot et hull som ligger på en liten topp. Ser ut som en mini-vulkan.
Og: Hvorfor er norske hcp-komiteer så kjipe med å beslutte at det skal være vinteregler med ballplassering. Sparer både bane og slag for spilleren.
De fleste baner er OK nok, men det skorter en del på kompetanse hos den som driver banene. For mange ikke-spillende daglige ledere/greenkeepere i Norge.
God Påske

!"#

over 18 år siden

!"#

Det irriterer meg At Solum golfbane tar 300 Kr. for en runde på vinterbane, riktignok sommergreener, men langt unna normalt gode forhold!

#"!

over 18 år siden

#"!

Spill en annen da vel. Jeg synes det er fint hvis de tjener litt penger slik at de kanskje kan forbedre banen.

Reidar Reidar

over 18 år siden

Reidar Reidar

Jeg synes Miklagard suger noe helt enormt.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Jepp. Og det er godt å bli sugd...

miklis

over 18 år siden

miklis

MILKAGARD, er den verste banen jeg har spilt ever...

()=

over 18 år siden

()=

hmm, jeg som trodde det var hcp-grense på mikla? burde være en iq-grense også... hadde vel kanskje excludert de fleste her på forumet?!

milkis

over 18 år siden

milkis

hehe , ta det med ro, jeg har hcp 5,4 og slapp fint inn på Miklagard, men helt seriøst er det den verste banen jeg har spillt

=)(

over 18 år siden

=)(

Kan du utdype litt mer? For jeg føler at mange har diamentralt motsatt mening av det du har?

Må være noe spesifikt du ikke likte? Hvilket teested spilte du fra? Når spilte du?

tak,oslo

over 18 år siden

tak,oslo

Milkis.

Mulig at du forsøker å provosere her, men med hcp på 5,4 så må du
jo ha spilt en god del og da på mange baner rundt omkring.
Du må være en meget priviligert herremann hvis Mikla er den
dårligste du har spilt.

Hvor er du selv medlem forresten?

Erik Sandnes

over 18 år siden

Erik Sandnes

Jeg er ikke enig med miklis om at Mikla er den værste banen JEG har spilt, men den lever ikke opp til hva den er oppskrytt til her på forumet. Bra for all del, gode greener men layouten var litt rar noen ganger synes jeg. Dårlig skilting var et mareritt for en nykommer som ikke alltid gikk i riktig retning. Den settes opp til å være fullt på høyde med gode baner i utlandet, men jeg synes kanskje det er å ta i litt mye. I hverfall på de beste jeg har spilt på i England.

Men å skrive at du (miklis) synes den er den værste banen du har spilt på er bare tull. Enten driver du bare og surrer her eller du har ikke peiling i det hele tatt.

Oddemann

over 18 år siden

Oddemann

Hehehe. Milkis tuller jo bare med dere. Dere gikk på limpinnen!

miklis

over 18 år siden

miklis

Hehe sorry:) Spilte miklagard i fjor høst og ble VELDIG skuffet bare, men er jo selfølgelig ikke den dårligste jeg har spilt da..
Og du deg tak,oslo så er jeg medlem på Meland..

Oddemann

over 18 år siden

Oddemann

Det er vel ikke akkurat The News of a Lifetime at visse bergensere ikke liker de gode banene på østlandet :)

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Noen liker mora, andre liker dattera. Det er helt greit. I og med at både dårlig skilting og England kom opp, fikk jeg lyst til å fortelle en liten historie fra i fjor sommer.

Da dukket det opp to flighter etter hverandre med spillere/trenere o.l. fra Newcastle, som var i Norge for å spille fotball mot Lillestrøm. Jeg jobbet den dagen som Player Assistance, og nettopp fordi banen var snudd og skiltingen var heller mangelfull, hjalp jeg de litt i starten med å forklare hvor de skulle gå osv.

Etter runden var de svært ivrige og da de så meg vinket de meg bort og spurte om mulighetene for å spille der senere. De hadde aldri trodd det var mulig å finne en så fin bane i Norge, og sa ting som var så positive at det bare ser kårni ut på trykk. Poenget er uansett at dette er folk som spiller rundt omkring på de beste banene i hele Europa, og når de sier "one of the best courses I've ever played", så er jeg temmelig sikker på at de mente det.

Som jeg sa innledningsvis - noen liker vann, andre liker trær, noen liker flatt, andre liker kupert, noen liker åpent, andre liker trangt. Det er helt greit om du ikke liker Miklagard, men å si det er en dårlig bane blir bare sååååååååå forutsigbart teit.

Jeg har også spilt baner jeg synes er bedre, både på layout, design og omgivelser. Det skulle da bare mangle. Men i norsk sammenheng, og når man snakker ren kvalitet og vedlikehold over en hel sesong - da er det vanskelig å bli stort bedre.

Mener jeg :-)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Enig med NGB GT at mikla er en meget bra bane og kanskje den best vedlikeholdte i Norge.

Om den også er best på design og layout er en annen diskusjon.

Da blir det som NGB GT sier "noen liker mora andre liker datteren"......

Hvis "Miklis" står for det han skrev om at Mikla var den dårligste banen han hadde spilt, er dette min påstand.

: "Miklis har 5,4 i hcp og har spilt 2 baner så lenge han har spilt golf. Den ene er hjemmebanen Meland, og den andre er Miklagaard. "Miklis" liker hjemmebanen sin best , og dermed er Miklagaard den værste han har spilt.....

Dette er den eneste logiske slutningen en kan trekke av hans utalelse...:-)

Eller

over 18 år siden

Eller

Miklis har ikke 5,4 i hcp, og aner ikke hva an snakker om.

Erik Sandnes

over 18 år siden

Erik Sandnes

Jeg har spilt begge de to banene, Mikla og Meland, og Mikla er mye bedre enn Meland med tanke på greener og mange fairwayer, men natur delen på Mikla er jo bare sorgen, sier en Romeriking, men likevel, det er jo bare jorder og en ganske tam naturopplevelse.

Meland derimot har mye fin natur flere fine utstspunkter og et flottere område banen ligger, men som sagt ikke like bra som Mikla banemessig.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Han som ikke ser det vakre...

- i det bølgende landskapet
- i de kirurgisk friserte fairwayene
- i kontrasten mellom myke linjer og kvadratiske teesteder
- i nyansene av grønt mellom green, semigreen, fairway og rough
- i linjene rundt de perfekt plasserte bunkerne

Han som ikke ser det vakre i kvalitet kontra kitch, ja han ser heller ikke det vakre i Miklagard.

Han som ikke ser at enhver golfbane er vakker, ja han ser heller ikke at det uskjønne... er i ham selv.

Gunnar

over 18 år siden

Gunnar

Solum har mye å rette på! Makan til slett banestell har jeg aldri sett! Krater rundt alle hullkopper, uraka bunkere fulle av dype render og greener som ikke har vært raket og er fulle av kvister og annet nedfall.
Da får man heller leve med kalde pølser og ventetid på reine kaffekopper i proshoppen.

H

over 18 år siden

H

Helt enig Gunnar.
Jeg spilte Solum i påsken og det er for ille at de ikke klarer å rake bunkere og sette hull på en bedre måte.
Når man putter mot noe som ser ut som en "vulkan" så blir det bare tull.
Og bunkerne er ille. Mer gress der enn på greenene.
Og, dette har ingenting med årstid å gjøre. Det er enkelt å lage flat green rundt hullet + rake bunkerne med maskin.
Tipper det er manglende kompetanse fra de som driver banen som gjør dette.

Dag

over 18 år siden

Dag

Si i fra i proshoppen!!

Slike tilbakemeldinger må Solum ta affære på!

H

over 18 år siden

H

Bare for å si det. Jeg mener overhodet ikke å vinkle mitt innlegg iht trådens navn. Solum er bra nok bane for meg, men de kunne vedlikeholde bedre.
Enkle ting som ikke koster å gjøre bør absolutt kunne være i orden.

Gunnar

over 18 år siden

Gunnar

Enig med H, banen er bra nok for meg. Men banen har et ansvar for varen de selger. For 350kr runden venter jeg meg ikke Augusta, men at greenen er raket og at bunkerne er spillbare må jeg jo kunne vente meg? Det bør vel egentlig være fast rutine å sjekke banen før de åpner for dagen/lukker for kvelden?

Nøtterøy

over 18 år siden

Nøtterøy

er ikke norges dårligste, men den mest oppskrytte.

OlaHacker

over 18 år siden

OlaHacker

Enig med Nøtterøy
Miklagard er så sykt oppskrytt!
Men det er jo en super bane når det kommer til kvalitet.
Synd at de bygger en så fin bane i så stygge omgivelser.

Harald Blåøye

over 18 år siden

Harald Blåøye

Er så morsomt med alle som bare skal hisse opp med miklagarddiskusjoner... kommer ikke en dritt ut av de, bare masse folk som sier at det er en dårlig bane som ikke er verdt å spille... Miklagarddiskusjoner ftw!!

Happy Gilmore

over 18 år siden

Happy Gilmore

Klassiske eksempler på misunnelse.
man bor ved en bane som stinker, og må hetse de beste banene i Norge for å holde seg oppe.

ingenting å gjøre med det, for misunnelse er den dødssynden som i dette landet troner toppen.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Morsom diskusjon :)

Det er tre baner som får utrolig mye pepper for å være oppskrytt her på forumet. Og alle disse tre banene er mine favorittbaner i Norge. Holtsmark, Miklagard og Nøtterøy. I prioritert rekkefølge. Ganske så fascinerende.

Roy

over 18 år siden

Roy

Hei, jeg ser at denne debatten har gått en stund nå, og det er en ting som forundrer meg...
Av alle de "dårlige" banene som er blitt nevnt så har ikke HAUGER GK blitt nevnt en eneste gang! Hva skyldes dette?
Denne banen er helt latterlig dårlig, tross sitt "gode rykte". Den skal vistnok være lang og krevende, men i mine øyne er dette bare vissvass! Selv om banen er lang, synes jeg hvert eneste hull er et desperat forsøk på å oppnå internasjonal standard.
Håper flere på dette forumet er enig med meg, og kan bekrefte at

HAUGER GOLFKLUBB HAR NORGES DÅRLIGSTE GOLFBANE

Scangolfboy

over 18 år siden

Scangolfboy

Hei, ROY!

Selv om du ikke er i stand til å spille Hauger slik den skal spilles, så betyr ikke det at det er en dårlig bane. Hauger har i alle år blitt sett på som en av norges beste baner, og dette ikke uten grunn. Det er en tøff og krevende bane. Helt korrekt, men jeg synes det er har vært en fryd å spille på hauger hver eneste gang. Den holder god standard, og er en bane hvor man får noe å bryne seg på. Tror heller det ligger i at vi norske golfere er vant til korte MEGET lette baner, og derfor ikke aksepterer lengre baner som Hauger, Losby osv.
Under nordisk mesterskap for 2 år siden fikk Hauger KUN skryt av samtlige golfere fra scandanavia!

SÅ, hauger er en fantastisk bane, alle burde få spilt.

Olle

over 18 år siden

Olle

Ser ut som om noen har trøbbel med å skille på baner som ikke svarer til forventingenen og dårlige baner.

Det blir som å ligge med Halle Barry, selv om hun er finere på film enn i virkligheten, så er hun garantert ikke den styggeste dama du har ligget med.

Rude

over 18 år siden

Rude

Jeg har spilt Hauger i tosesonger og den er ikke Norges dårligste bane. Den er lang krevende og tung å gå, men hvem har vel vondt av litt ekstra trim. Det jeg ikke liker med den er at det er litt for mange hull som er dustehull.

Ta hull nr 3 f eks. Du kan slå en flott drive som da den lander skener ned en skråning og legger seg på samme steds som alle andre ligger. Selv de som slå en håpløs drive kan ende opp på samme sted fordi alt triller ned den veien og stopper i samme "kroken". Sånne hull er bare tull spør du meg. Man skal få betale for et dårlig slag og et fortjent ved en god drive.

Ikke gjør de noe med det heller, hull tre skulle vært par 4 og hull 4 skulle vært par 5 så hadde det blitt litt mer retferdig å spille de. Sånn er det med et par andre hull også. Det er det jeg liker minst med Hauger.

doc

over 18 år siden

doc

hull 3 skiller bra nok det synes jeg :en flott drive går/triller ned på flata, de mindre flotte og håpløse blir liggende i skråningen eller i rough/vei/ kornåker-eller skog/rough venstre. Slår selv noen ggr først til toppen av skråning, får derved en "andre drive" for å slippe å slå andreslag fra skråningen, som jeg synes er et vanskelig slag. Men det er et langt hull- som mange andre på Hauger. Synes det er vanskelig å greie den under 100 slag.Men liker meg veldig godt der nettopp pga at man må slite litt.

hva snakkes det egentlig om?

over 18 år siden

hva snakkes det egentlig om?

først så virker det ikke som om Roy har store problemer med at Hauger er lang og krevende. og jeg sier meg helt enig med Roy. det er et par hull på siste ni som er lange og krevende (13 og 15). for øvrig er ikke hauger så veldig vanskelig. front 9 syns jeg faktisk er MYE lettere enn flere andre "gode" baner (som f.eks. Losby, Miklagard, Oslo, Evje etc.). den tar seg noe opp på back, men alt i alt mener jeg hauger er slopet totalt feil i forhold til andre baner.

uansett, poenget mitt var at det her spørres om norges dårligste bane!!! har ingen av dere spilt 6 og 9 hullsbanene rundt omkring i landet?? eller teller bare 18-hullsbaner? i så fall er aurskog den dårligste jeg har spilt. men så har ikke jeg spilt alle heller da :o)

hadelandsgutten

over 18 år siden

hadelandsgutten

jeg er selv medlem i denne klubben, men kan allikevel konstantere at,

GRAN GK HAR NORGES DÅRLIGSTE GOLFBANE!!!!

basta!

xx

over 18 år siden

xx

Til - hva snakkes det egentlig om -
Her er det kun en ting som gjelder - alle som skriver her har noe de synes er urettferdig i verden.
Har mor vært sur en dag så finn en golfbane å sleng dritt om,
eller sjefen oppdaget at du surfet i stedet for å jobbe så finn en golfbane å slenge dritt om,
du hadde en dårlig runde fordi dama slo opp i går derfor suger banen og Daglig Leder er en dritt.....

Det kan være så mange årsaket til å gi en golfbane en omgang at du aner det ikke, men det meste ligger i psyken til den som snakker på dette viset - det sier Sakrison nemlig - det sitter mellom ørene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her