Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bjørnstad...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Han er ikke akkurat i storslag for tiden, vårt golfhåp Henrik Bjørnstad!

I Portugal er han nå +10, og han er enda ikke ferdig med runde to!! (spilt 16 hull). Cut og prispenger kan han, også denne gang, se langt etter.

Golfnorge sliter...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

....og Sverige har ni spillere under par...

Syt ikke

over 21 år siden

Syt ikke

Gjør noe med det i stedet! Gå ut og spill golf og ta med barna! Så får vi nok noen gode stbile tourspillere etter hvert.....
God påske!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Vel, Herr Syt ikke. Tror ikke det hjelper Henrik at jeg spiller golf, men det er absolutt verdt er forsøk!

Blir bare så skuffet over at vi normenn ikke klarer å få fram noen gode, stabile herrespillere. Årets sesong ser faktisk mørkere ut enn på lenge. Håper av hele mitt hjerte at Henrik klarer kortet i år, men jeg må si at jeg tviler...

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Jeg stiller et spørsmålstegn ved dette utrolig talentet de fleste nordmenn mener Bjørnstad har. Jeg tror han oppskrytt fordi han er den eneste norske golfspilleren som er i nærheten av europeisk tour-standard. Misforstå meg rett, jeg ønsker fyren lykke til og håper han snart viser frem dette talentet han etter sigende skal ha, men jeg tviler.

Jeg tipper at Bjørnstad om 20 år kun er en fotnote i norsk golfhistorie og at vi snart får opp noen virkelig talentfulle spillere som har hodet på rett plass.

God Påske!

Anonym

over 21 år siden

Anonym

Om 5-6 kommer vi kanskje få se Tage oftere på TV enn noen annen norsk golfer tidligere. Synd at Bjørnstad får så mange doublebogeys hele veien, de ødelegger jo så mye, 7 double bogeys på de 6 siste rundene om jeg ikke tar feil. Håper han kan bli litt mer stabil. Synes også det er helt urimelig å sammenligne de norske resultatene med de svenske.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Noe er galt. Feilen sitter nok mellom ørene. Det lar seg nok reparere.

Bunkers

over 21 år siden

Bunkers

Henriks statistikk i turneringen fra europeantour.com
Sand Saves from Bunkers
0 / 5
Dette virker litt dårlig.
Jeg har jo 1/3 til nå i år.
:-)

Det nytter ikke

over 21 år siden

Det nytter ikke

å trenge golf på snowboard.
Henrik har sannsynligvis et kjempetalent, og han kommer fra den eneste klubben som klarer å skape seriøse golfspillere i Norge.
Men når man vokser ut av klubben og inn i NGF så går det på ræva.
Jeg henger meg på dem som stiller spørsmålet: Hva skal vi med NGF.
Styret i golfforbundet er der bare for egen personlig interesse.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Det er jeg helt enig i. Hva skal vi med en forbund i en idrett som er 99% privatfinansiert. Så vidt meg bekjent er det kun to klubber som drives som en idrettsklubb, og det er Oppegård og OGK. Når alle andre må gjøre dette gjennom private midler utspiller forbundet en av sine viktige roller, å sørge for breddeidrett. Det er det vi som aksjonærer i golfklubbene som gjør.
I mine øyne bør forbundet ihvertfall begrense res.bruken til å fremme noen få talenter som vil bringe sporten i Norge opp til et internasjonalt nivå, og ikke late som om de representerer allmenhetens interesse.
Allikevel har jeg tro på at Norge om 5-8 år vil kunne ha noen talenter med på EPGA-tour.

Det nytter ikke

over 21 år siden

Det nytter ikke

Jeg håper du har rett,
men,
vi skal ikke glemme at golf er en idrett i kraftig akselerasjon over hele verden.
Særlig de asiatiske landene er i ferd med å få igang samlebånds-produksjon av tourspillere både på herre og damesiden, det begynner å bygge seg til i Afrika, snart kommer Øst-Europa, mens i Norge holder vi på å krangle om vi skal bruke metall eller stål-spikes, og banene som bygges skal være av internasjonal toppklasse fra første dag med tilhørende skyhøye avgifter. Golf-Norge sakker akterut big-time når det gjelder å få frem spillere på topp-nivå. Våre suverent beste spillere sliter med å holde seg i gang på tour-ene, og avstanden fra våre nest-beste og opp virker uovervinnelig.

Midt oppe i dette har vi et sentralforbund av meningstomme dustehuer som er fullstendig usynlige. Det eneste jeg har fått med meg av forbundsstoff etter å ha lest alt av golfblader som er kommet ut på norsk og surfet internett hver dag er at de Anker-Rusk-og-Rask bruker alle sine ressurser på å snu forbundets!!!! økonomi og sannsynligvis har driti på draget med valg av ny leverandør av datautstyr og dermed belaster golfkassa med en dyr rettsak.

Jeg kjenner ikke til hvordan Oppegård og OIK driver sine klubber, men ære være dem hvis de bruker idrettslagsmodellen. Jeg ser på klubber som Losby og Drammen at de driver seriøst barne og ungdomsarbeid fullstendig uten hjelp og støtte fra forbundet, og talentene blomstrer. Snart er de gode nok til at noen fra forbundsstyret kan henge seg på som femte hjul på vogna for å forsøke å ta noe av æren når de oppnår gode resultater internasjonalt.

Dette er like dumt som å kalle ut noen fra kongehuset for å klippe snora når en ny veistubb skal åpnes, snorklipperen som ikke har hverken tatt et spatak eller i enkelte tilfeller ikke kjent til prosjektet engang før seremonidagen.

I min klubb har jeg sett representanter fra forbundsstyret kun to ganger. Begge gangene har vært når de har kommet med sine gratis-spill kort for å ta seg en hyggelig søndagsrunde selvfølgelig utenfor embeds medfør......

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Vi får kanskje satse på vintergolf i stedet. Her stiller vel nordmenn psykisk sterkt med sine arktiske tradisjoner...
Ikke så sterk konkuranse da!

http://www.drambuie.com/

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Som relativt fersk golfspiller må jeg bare få si følgende. Golf er et herlig spill og jeg nyter hver runde, men hvorvidt Norge har eller har ikke golfspillere i verdenstoppen, ja det bryr meg faktisk midt i ræva!
mvh
Quasimodo

Det nytter ikke

over 21 år siden

Det nytter ikke

Quasidomo, jeg har spilt golf siden før Eurosport dekket sin første golfturnering, og jeg er helt enig, jeg driter i om Norge har golfere med i verdenstoppen eller ikke.
Det som betyr noe er hvor ofte og lenge jeg selv får spille golf.
Men som tidligere landslagsutøver i en av våre krevende skidisipliner får jeg frysninger når jeg ser hvor mange idioter som sitter i styre og stell og skal ordne med bane og medlemsskap og rekruttering og ikke minst det de kaller "elitegrupper".
Disse maktsyke tullingene er en del av min daglige omgang på golfbanen, men oppnår sjelden resultater hverken sportslig eller når det gjelder å skape miljø og entusiasme.
Fellesnevneren er halvgammel sidrumpa mellomleder som aldri har hatt en joggesko på foten.
La os få golfledere av typen Bjørn Wirkola og Mini Jakobsen, så går i det minste verden fremover.
Bjørnstad får gjøre så godt han kan, det er hyggelig når han vinner, men idiotisme når noen på dette forumet går ut og kritiserer han personlig. Han er suverent best i landet, selv på en dårlig dag....

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

... og det bryr meg midt i ryggen om du har vært "tidligere landslagsutøver i en av våre krevende skidisipliner".

Dust.

SB

over 21 år siden

SB

Dere må si hva dere vil, men det er alltid kjekkere å se sport når man har "noen å følge". Det er for eksempel kjedelig å se "krevende skidisipliner" hvis nordmenn ikke er med. I golf har vi jo vært sultefora på nordmenn så man har fått sine utenlanske favoritter, men golf er heldigvis spennende selv om det ikke er nordmenn med. Men jeg tror nok jag hadde sittet litt mer klistra til skjermen hvis en nordmann kjempet i 4. dags siste flight...

HejDaniel

over 21 år siden

HejDaniel

Synes golf-Norge ikke fokuserer nok på at det skal være gøy for barn å spille golf. En må gi 7-14 åringer mer spillerom å utvikle sin egen sving, stil og væremåte istedet for å prøve produsere golfproffer på samlebånd. Tror ikke det vil sette noen stopper på den norske utviklingen av elitegolfspillere. Det kan til og med vise seg å gjøre det lettere. Oj hva golf er gøy.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Hvorfor går ikke norsk turneringsgolf bedre ? Faktisk er vi ikke bedre nå enn for 15-20 år siden. Vi har en mann som er mellom nr 100 og 200 i europa, thats it !

Personlig tror jeg mye av svaret ligger i oganiseringen av "idretten" golf. Hvor mange aktive seriøse idrettsutøvere har golfnorge ? svar noen få hundre inkludert alle juniorer. Treningen av disse skjer stort sett på eget initiavtiv, i noen få klubber er faste trenignger med pro satt i system. Med en så liten masse å ta av blir det svært naivt å tro at vi skal produsere tourspillere på løpende bånd. NGF markedsfører seg med 110 tusen medlemmer/golfspillere. Faktum er at 107 tusen av disse ikke vet hva seriøs aktiv turneringsgolf er.

Jeg tror eneste farbare vei er å organisere golf som fotball og håndball med seriesystemer og lagfølelse/temafølelse. Det blir lettere å få mange til å satse hvis de føler at de er medlem av et lag i nærmiljøet.

En annen årsak til at de få spillerene vi har svikter er at de ikke er godt nok utdannet i ung alder. De har ikke gått steg for steg og svikter derfor i møtet med konkurenter fra andre land som har vært i konkuransesituasjoner på lavere nivå tidligere i karrieren. En junior som nærmer seg scratch nivå i norge blir automatisk en helt i klubben og kan spasere gjennom de få turneringene vi har her hjemme.

Når vi spør hvorfor vi ikke lykkes på europatouren må vi etter mitt syn i steden spørre. Hvorfor er det ingen nordmenn som lykkes på Telia tour ? Hvorfor er det ingen normenn som lykkes på Challenge touren ? Hvorfor er det ingen nordmenn som lykkes på sør afrika/Asia/australia touren ? eller nationvide tour i USA ? La oss glemme topplasseringer på EPGA eller US PGA til vi har flere som har lykkes på disse mindre tourene.

Mitt råd til norske juniorer er, skal du bli god må du bli en del av det amerikanske eller svenske utdanningssystemet for golfspillere. Norsk golf har en lang vei å gå før vi har tilstrekkelig bredde å kompetanse til å kunne skape toppspillere.

Når det er sagt er det mange av oss som jobber hardt for å gjøre noe med dette, men det tar tid og krever ressurser......

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Spikeren på hodet, doktor blytape!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her