Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor har veksten flatet ut?

Donald

over 21 år siden

Donald

Veksten i golfsporten i Norge har flatet ut og behovene man så på anleggssiden er langt lavere enn man estimerte for 5-10 år siden. Ganske dramatisk egentlig. Sverige har fortsatt nesten seks ganger så mange spillere som oss, og det er nærmere dobbelt så mange svenske kvinnelige golfspillere i som det er spillere totalt i Norge. Vi operer med kanskje 80.000 reelle medlemmer i Golfforbundet og halvpartene av disse har grøntkort. I praksis så er det altså relativt få som spiller middels/mye golf.
Dette har resultert i tilnærmet overkapasitet på golfmedlemskap i østlandsområdet og meget behagelige/lave priser for nye medlemmer. Likevel synes etterspørselen å være laber.
Man kan melde seg inn i klubber med kurrante baner som f.eks. Østmarka for 8000.- (eller mindre) + moderate årsavgifter, eller meget gode baner som Hauger og Losby for 20-25.000.- i pris for spilleretten. Dette er på eller under kostpris for baner som er etablert for flere år siden. Nærmest samtlige baner (Oslo Golfklubb untatt) er åpne for medlemskap, så hvor ble det av bølgen med nye spillere?

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Tror dette følger de økonomiske samfunnskonjunkturene ellers. Veksten er ikke linjær, men går i bølger. Jeg mener at bunnen av en bølgedal ble nådd i fjor, og at vi i år vil få en viss vekst. Lav rente burde være med å borge for dette.

Jens

over 21 år siden

Jens

Tror Proffens poeng kanskje er blant de viktigste. En annen ting som kanskje kan spille inn er serier av hhv. gode/dårlige somre... Selv spilte jeg f.eks. nokså lite golf i fjor, delvis fordi hjemmebanen åpnet greenene langt ute i juni, om jeg husker rett, og de var ikke mer enn "akseptable" før ut i juli... Blir det flere slike etter hverandre faller nok noen fra.

Jodder

over 21 år siden

Jodder

Jeg tror Proffen har rett, men at grunnen ligger hos bedriftene. Det var nemlig enormt populært en periode å sende de ansatte på grønt kort kurs. Dette var nesten en trend i en periode. Nettopp den perioden hvor veksten var størst.

Utfallet var en hel haug med nye grønt kort utstedelser, men bare et fåtall som ønsket å fortsette. Jeg kjenner til veldig mange tilfeller hvor vedkommende fikk grønt kort kurs av jobben, men gav blanke i å følge opp. Alt man får gratis tar man jo i mot... Denne trenden har nå stoppet opp.

NGF kunne skryte av en enorm vekst i golfnorge. Mange klubber bet på agnet og skrudde opp budsjettene. Mange større prosjekter ble satt i gang. Utfallet kjenner jo de fleste til; underskudd i så og si alle klubbene på østlandet.

Dobbeltagent

over 21 år siden

Dobbeltagent

Mangel på vekst i Norge har å gjøre med mangel på kvalifiserte golfledere.
I Norge har golfbaner og golfklubber blitt startet og styrt av peroner uten golfbakgrunn. det er synd å si det, men mange golfledere innkludert styret i NGF er noen tullinger som burde holde seg langt unna alle former for verv og styrer.

Jeg bor i Sverige og jobber i Norge, og er medlem i golfklubber begge steder. Det er en skremmende stor forskjell i holdninger, etikette og hvordan man blir møtt både som greenfeespiller og medlem.

Nordmenn virker naive og uerfarne. I Sverige er golf blitt en forholdsvis rimelig folkeaktivitet mens mange i Norge tviholder på snobberiet, særlig i Oslo-området.

Golfer

over 21 år siden

Golfer

Tror "dobbeltagent" har mye rett i det han skriver. Jeg vil dra det litt lenger å si at Pro'ene har mye av skylden. Jeg har drevet med andre idretter (på landslagsnivå i en). Vi ble fulgt opp på en helt annen måte en det man i dag finner i golfsporten i Norge. I dag fører pro'ene folk gjennom det grunnleggende (grønt kort). Ønsker man mer så er tilbudet kun privattimer til flere hundre kroner timer.
Så, kjære pro'er, start kurs på alle nivåer. Ta tak i de unge!
Den gang jeg begynte å få det til i den idretten jeg kom ganske langt i så var det ikke jeg som oppsøkte treneren, men han som kom til meg.
Det er nok for sent for meg å bli golfproff nå, men jeg sitter i styret i en golfklubb og jeg skal love at jeg skal forsøke å holde pro'ene i øra.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Tror mye av årsaken ligger i at golf i sverige er organisert som en idrett på lik linje med fotball eller håndball. I Norgfe prøver NGF å gjøre det samme men sliter veldig med å få opp entusiasmen og antall aktive ungdommer. I sverige spiller man golf i skolelaget, i idrettslaget og får til en "normalisering" av idretten sammen med andre ungdommer. I norge har golf idretten fortsatt et annstrøk individuell idrett, av noe sært og en idrett for noen utvalgte, med tilhørende for høyt kostnadsnivå for juniorer. I sverige har de svært mange klubbaner med middels banekvalitet og lave kostnader for medlemskap. I norge skal mange prosjekter være mesterskapsbaner, noe som driver kostnadene opp både for innmelding og årsavgift.

Tror også en viktig årsak er at svenskene i 20 år har hatt mange store profiler både på herre og damesiden på verdensnivå og tilsvarende bredde på elitesatsingen sin på klubb og regionsnivå. Vi må ikke glemme at svenskene har per i dag 25-30 mann som er bedre enn Henrik Bjørnstad og 10 damer som er bedre enn Susann Pettersen. Slik bredde i toppen gjør selvfølgelig mye med rekrutteringen til aktiv golf. F.eks vant C.Hanell på Europatouren i helgen og han er ranket som nr 30 i sverige !

Når man først har kommet inn i aktiv golf blir man en golfspiller livet ut, dette er nok noe av forklaringen på svenskenes suksess.

John A. Carlsen

over 21 år siden

John A. Carlsen

Dr Leadtape. Du har endel gode poenger. Men jeg vet ikke hvilke statistikker du leser, for Suzann hadde 2 svensker foran seg på pengelisten i fjor. Og hun har som kjent ikke spilt ennå i år p.g.a. skade.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Liselott Neuman er ranket som nr 5 i Sverige og hun har vunnet 24 ganger, mange av disse på US LPGA. Totalt innspilte premier ca 40 mill. Susann har vunnet 2 ganger på ELPGA som er en betydelig dårligere tour og hun har vel spilt inn 5-7 mill kr

Må innrømme at jeg sliter "big time" med å si at Susann er en bedre golfspiller, selv om jeg ønsker henne lykke til på alle mulige måter.

Ta David Duval som er "skadet " i huet for øyeblikket. Verdens beste spiller for noen år siden, gikk på 59, vant The Open. Nå sliter han som f.... Hvem er best av David og Henrik Bjørnstad per i dag ? I match ville sikker Henrik vunnet per i dag, men jeg sliter med å si at Henrik er en bedre golfspiller.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Suzann har vunnet kun en turnering - Ladies French Open.

Men Leadtape, blir det ikke litt pussig å si at LL Neumann er bedre enn Suzann p.t. pga historiske forhold ? Betyr det at Bjørn Dæhlie er bedre enn Frode Estil ? Han er jo ikke det nå lenger. I en diskusjon om hvem som er best i noe må man se det i et siste års perspektiv - ikke de siste 20. Og for å ta Duval eksempelet - per i dag er han kanskje dårligere enn Henrik B, men det er ting som tyder på at han ville kunne passere HB igjen på et senere tidspunkt....

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Enig hvis spilleren har lagt opp, men Liselott ble ca nr 60 på US LPGA touren i fjor og i øyeblikket er jo Susann skadet, så akkurat nå er vel helt klart Liselott bedre.

Interesant diskusjon, perosnlig mener jeg at i en så spesiell idrett som golf må man se litt videre på det enn pengelisten til en hver tid, for å bedømme hvor gode spillere er. F.eks har noen spillere en unik evne til å få frem en syk formtopp en sjelden gang og vinner derfor en del turneringer, mens de ellers i året sliter nede på listene. Er den en dårligere spillere enn en som er rankeet høyt og stabilt men aldri klarer topplasseringer ?

Dobbeltagent

over 21 år siden

Dobbeltagent

Nå har diskusjonen sporet litt av.
Likevel morsomt å diskutere hvor god Henrik og Suzann er i Sverige.
Tror ikke det er noen tvil om at begge to er helt i verdenstoppen...av og til. Men aldri gjennom en hel turnering.
Tror dette har noe med oppveksten i norsk golfmiljø å gjøre. Både Henrik og særlig Suzann har vært så til de grader suverene gjennom tenårene at de ikke har behøvd å tilegne seg den mentale styrken som trengs for å vinne 4-dagers turneringer, eller spille godt 18 hull på rad for den del.
I Sverige møter ungdommene høyere nivå tidligere. Ingen svenske juniorer har kunnet surfe seg gjennom nasjonale juniorturneringer som Henrik og Suzann grunnet manglende "motstand". I Sverige (og særlig i Storbritannia og Frankrike) finnes et hundretalls juniorer under 15 år med negativt handicap. I Norge vet jeg ikke om det finnes noen i det hele tatt. Dette avler ikke golfstjerner selv om de beste en sjelden gang kan prestere et blaff og få en høy plassering. Henrik har jo berget kortet sitt gjennom den éne topplasseringen han har hatt hver sesong.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her