Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trampoline effekt og proffer

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Denne artiklen står på golf.no: http://golf.no/article1697718.ece

Journalisten/forfatteren der skriver at proffer ikke kan bruke køller med trampoline effekt. Er dette tilfelle at det fra 2008 (for amatører) ikke er tillatt med trampoline effekt overhodet? Jeg trodde det bare var satt en grense og at mesteparten av driverne som har vært i salg de siste årene er innenfor denne grensen.

H

over 18 år siden

H

I 2002 kom en regel om at alle drivere som skal brukes i konk/tellende runder etter 1.1.2008 skal ha COR ikke høyere enn 0,83.
Alle køller har en trampolineeffekt, men den må ikke overstige 0,83.
For alle store Tourer ble dette innført fra 2003.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

H, takk for svaret, men det der gjorde meg ikke så mye klokere. Jeg har overhodet ikke peiling på hva COR verdi 0,83 betyr. Finnes det noen liste over hvilke drivere som blir ulovlige f.o.m. 2008?

Dilter

over 18 år siden

Dilter

The Royal and Ancient har lenker her til lister over hvilke køller som er lovlige og hvilke som ikke er det.

http://www.randa.org/index.cfm?action=rules.equipment.drivingClubPolicy&cfid=5102544&cftoken=59277000

H

over 18 år siden

H

COR = Coeffecient Of Restitution.
Dvs hvor mye slagflaten gir etter / fjærer før den går tilbake til normal.
De måler den ved å slippe et stållodd i en pendel mot slagflaten og måler hvor mye "sprett" loddet får.
Max teoretisk COR er 1,0, men i praksis går grensen mellom høyere COR og utnyttelse ved 0,93.

Dette har jeg lest i GD og det er skrever av Frank Thomas som er ex teknisk sjef i USGA

GolfClude

over 18 år siden

GolfClude

det er ikke noe som heter COR 0,83 lenger, dette tallet og denne målemetoden ble avskaffet for 3-4 år siden.
Nå heter det CT (Characteristic Time) og CT skal være under 257 millisekund.
Denne tiden det her er snakk om kommer fra et laboratorieforsøk. Driveren spennes fast i en benk og en stålkule slippes som en pendel mot slagflaten. Tiden kula er i kontakt med slagflata må være maks 257 millisekund. Hvis kontakttiden er lenger betyr det at slagflata er for myk, eller mao den har for høy trampolineeffekt.

Tallet 0,83, eller 83% ble brukt i gamle dager da man "skjøt" en spesiell testball mot driveren under gitte forhold (temperatur, atmosfæretrykk, hastighet, luftfuktighet mm) og målte returhastigheten. Hvis returhastigheten til ballen var mer enn 83% av inngangshastigheten ble driveren kjent "ulovlig".

Et problem med drivere med høy trampolineeffekt er at spillere med høye svinghastigheter deformerte slagflaten.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Ok, takk for svarene, da kan jeg konkludere med at den nevnte artikkelen har en feil, og at jeg ikke trenger å kjøpe ny driver neste år. :-)

H

over 18 år siden

H

Jeg er dårlig oppdatert.
Du har rett i det du skriver Golfclude, men det står 239millisek i R&A's regelverk.

Her er link :http://www.randa.org/rules/equipment/downloads/PendulumProtocolRA.pdf

GolfClude

over 18 år siden

GolfClude

Ser at jeg også er dårlig oppdatert.
Det står som du sier 239 mys.
(Skal selvføglelig være mikrosekunder, ikke millisekunder)
Jeg har en printout jeg tok for flere år siden fra en eller annen webside der det står 257 mys, men her er det ikke nevnt noe om toleranser. Mulig 239 mys + toleranser er det samme som 257 mys inkludert toleranser.

Leste også nettopp at samtlige NIKE Sumo2 (firkantede) drivere fra Nike som har blitt solgt har for høy trampolineeffekt, og at de som allerede har kjøpt kan få bytte til seg en lovlig driver gratis fra NIKE-forhandlere. Snakk om å drite på draget. Og de stakkarene som kanskje har testet flere drivere mot hverandre og funnet ut at NIKE var den beste må nå bytte til en dårligere driver. Jeg for min del ville heller hatt pengene igjen.

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/20070316nike.html

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her