Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Jeg vil ikke være med på hcp-systemet

Andreas

over 18 år siden

Andreas

Jeg var forleden med i en diskusjon angående hcp systemet. Mange mente at det egentlig er helt feil at man må sende inn scorekort til klubben for å få lov til å spille golf. Det finnes vel ingen andre sporter hvor slikt skjer.

Tenk deg en skytter som blir pålagt å vise frem 4 skiver hvert år for at klubben skal vite hvor flink han er og for å få lov til å fortsatt være skytter. Vel konklusjonen på diskusjonen ble at det skulle være mulig å registrere seg som slagspiller eller som hcp spiller. Ja hvorfor ikke? Det skader jo ingen og for de som liker hcp systemet er man jo ikke i veien. Da skulle man jo få slutt på det evinnelige hcp maset også. Og man slapp å registrere, sende inn scorekort.

Man måtte selvfølgelig ta grønt kort eller et ferdighetskurs for å overholde sikkerheten, og var det opp til meg skulle det være mye mer omfattende sikkerhets opplæring for nybegynnere også. Det er så mange nisser ute på banen at det er til å få knatt av. Duster som plukker opp andres baller og ikke roper Fóre. Vel. Jeg sporet av litt der, men saken er at det skulle være frivillig å være hcp-spiller eller slag-golf spiller.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er det da også. Du må bare spille på baner hvor dette aksepteres ( stort sett pay and play baner) og holde deg borte fra turneringer arrangert av klubber som er medlem av NGF. Der det fritt frem merd hva du vil, men husk å tegne ansvarsforsikring først.

Marianne

over 18 år siden

Marianne

Hvorfor kan man ikke spille på vanlig baner da? Fordi man er utenfor NGF kontroll? Hvorfor aksepteres ikke folk som ikke er med i turneringer eller legger vekt på hcp. For mange er vist hcp viktigere enn å spille golf...

H

over 18 år siden

H

Du kan spille på de fleste vanlige baner med bare GK.
Men, du kan ikke delta i turneringer som krever registrert hcp. Hvis ikke klubben har krav til hcp kan du faktisk spille i alle scratchturneringer.

Men, hvorfor se på dette som bare mas da? Det er vel bare å stemple noen runder.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Handikapkortet er også ett medlemsbevis som sier at du er medlem i en golfklubb.
Dette skal du ha for å være dekket av forsikringene klubben din har betalt for dersom du skulle treffe noen med kølla i hodet eller en ball mellom øya på medspilleren din. For å slippe å ha to kort - ett for de som ønsker å være en del av helheten i Golfnorge og ett for dere andre ikke vil registrere rundene så er det ett kort som dekke alt. Strengt tatt kan du jo bare skrive inn rundene og levere - dersom det ikke brukes for regulering i konkuranser betyr det jo lite....

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Hvem pokker gidder delta i latesom konkuranser hvor en som suger i golf vinner fordi han flyter på en million tildelte slag. Det er jo bent-frem latterlig at en som ikke er den beste golfspilleren vinner. Jeg har møtt dem, som skryter av å vinne og som er helt på bærtur når det gjelder å spille bra golf...

Neivel

over 18 år siden

Neivel

Ingen som tvinger deg, Andreas.
I Storbritannia er det ganske normalt å ikke ha handicapkort eller handicap. Dette trengs bare hvis du skal spille turneringer, og på noen baner er det maksimumshandicap for å få spille på greenfee.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvordan defineres en "vanlig bane"?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Titleist.
Sånn ca godt og vel 90% av alle som spiller turneringer gidder det.
Det er faktisk det som gjør at det er så mange som spiller golf at den minoriteten som du tydeligvis representerer i det hele tatt har en bane å spille på.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Kommer du som gjest til ett anlegg er det et krav at du har med gyldig medlemskapsbevis i klubben du er medlem av. Dette legges frem i form av gyldig handikapkort. Dette på grunn av forsikring.

Andre baner setter krav til at du har spilt før og setter handikapkrav for å spille og da er hckortet godt nok bevis. Jukser du på dette så ja vel, da kan du risikere å bli avslørt på første tee og sendt av banen uten vederlag som straff. Beviskravene er ikke store i ett sånt tilfelle.

Til Titleisten der oppe så kan du vel se litt på deltakelsen på turneringene så ser du hvem pokker det er som gidder. Det er ikke så få når alt kommer til stykket. De fleste er med for det sosiale fellesskapet dette skaper i klubben. Du virker ikke som om du er særlig bereist hverken i golfmiljøet eller handikapfunksjonen, men ta ett grønt kort kurs så kan du også begynne å spille og bli fasinert av hvor bra det egentlig er.

Todd H.

over 18 år siden

Todd H.

Pga sikkerhet og hastighet på banen er det vel greit at alle tar det grønne kort. Virker som alle er enige i det. Hvis noen på død og liv absolutt vil være "slaggolfere" er det ikke verre enn å spille noen runder som er godt nok til et HCP-kort. Om du har hcp-kort som sier 33.5, men spiller rundene dine på rundt 80 slag i snitt spiller ikke det noen rolle så lenge du ikke spiller hcp-turneringer. Det blir opp til hver klubb om du får spille bruttoslag-turneringer - avhengig av hcp-krav eller ikke. Så er det bare å sende inn kortet hvert år med hcp 33.5. Du blir ikke ekskludert fordi du ikke justerer dette. Mange klubber nøyer seg med en mail hvor du skriver at hcp fortsatt er 33.5. Det er vel ikke for mye forlangt av man sender en e-post hvor en sier at en ønsker å være medlem til neste år og hcp fortsatt er det samme som ifjor. Da er du vel ikke så langt unna pistolskytteren som slipper å levere inn skivene sine.

Dessuten er det ikke bare i golf en må ha et kort med seg til kamp/konkuranse. I eks håndball må en betale lisens til NHF. Hvis en ikke har med lisenskortet til kamp og det blir kontroll riskikerer spiller/lag bøter og til slutt kampnekt. Forbauser meg ikke hvis det er sånn i en rekke andre idretter...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

For en gangs skyld så er jeg enig med Aagolf.... ;)

Dette er så enkelt at det nesten ikke kan forklares engang. det store av flertallet av samtlige golfere i hele norge spiller på hcp, og ikke på slag!
De aller fleste turneringer er lagt opp rundt stableford(synd kanskje, men sånn er det bare).
Personlig liker jeg best å spille slag og match, men lar ikke vær å spille bare fordi man spiller stableford. jeg spiller golfen min uansett om det er hcp, slag eller match, og prøver å gjøre mitt beste som en høyhandicapper kan.

Når det gjelder påstanden om at det er noe "pes" å ha med handicapkort, så synes jeg dette er helt patetisk. hvis en ikke har tid til å ta opp og vise frem hcp kortet før en runde, så er det kanskje feil sport man har valgt. du skal være ca. 4 timer på en golfbane, og mener det er pes og tullete å bruke 10 sekunder på å vise frem kortet som beviser at du er medlem og er forsikret?

merkelig holdning, men det vitner vel mer om manglende forståelse for banen og klubbens holdning til sikkerhet og evt. søksmål. dette er så enkelt at hvis en klubb slipper ut en person de ikke kan få bekreftet at har medlemsbevis/hcp-kort, så kan de få trøbbel dersom ulykken skulle skje med nettopp denne personen.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Man kan eventuelt gjøre som meg når jeg arrangerer (single) herreturneringer i egen klubb.

2 klasser: en for slag og en for stableford.
De som spiller slag deltar i begge klassene.

Begge leire får sitt og alle er fornøyd:-)

Håkon Meland

over 18 år siden

Håkon Meland

Det tråstarter sikter til er vel ikke at det er "pes" å ha med seg et medlemskort. Det er vel mer at det synes å være litt tullete at man skal ha plikt å fortelle gud og hverman at man har blitt flinkere eller dårligere til å spille. Han mener sikkert at det er et "must" å ta en prøve for å komme gjennom "nåløyet", men at den videre prosessen med en eventuell utvikling som golfspiller er privat.

Det er sikkert mange som ikke har lyst til å opplyse hvor flinke de er. Mange er raske til å spørre om hva man har i hcp, selv om man ikke kjenner vedkommende. Det kan jo oppfattes som snoking i privatlivet sikkert.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tror også det er "problemet" til TS, men vil man ikke si det så lar man vel være?!

Poeng nummer en, ha det gøy på banen!

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Tja Håkon Meland. Nå er det vel ikke lett for noen å vite hva trodstarter tenker.
Men det er nå engang slik at dersom en vil gå ut på en bane som er regulert av et regelverk så er det liksom meningen at en skal følge dette regelverket.
Liker en ikke det så er det bare å finne seg en bane som ikke har slikt regelverk.

Skal en spille i en ball sammen med andre er det alltid en fordel at alle vet spillestyrken til de andre.
Det gør det mye lettere å få flyt i spillet.

Oppfatter en sin golf som en privatsak så bør en vel bygge seg en privat bane.

Terje Innøy

over 18 år siden

Terje Innøy

Kan ikke helt se koblingen mellom det å ha kjennskap til andres hcp og spilleflyt da men. Litt morsomt det siste du skrev Aagolf. At ens golf ikke er en privatsak, men noe som alle tydeligvis har en rett til å ha kjennskap til.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da mulig det Herr innøy. Men dersom du skal holde din golf privat da må du jo spille et sted hvor du ikke blir sett av andre.
Har de øvrige kjennskap til alles HCP så vet en jo hva en skal ta hensyn til.

Thomas H.

over 18 år siden

Thomas H.

Det det menes over er vel at man ikke skulle behøve å fortell hva man har i hcp. Men at det bør regnes som privat. Ikke at noen ser en spille.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er sikkert en ørliten minoriotet som tenker slik Thomas H. Men det er ikke min erfaring gjennom 50 år. Og med ca 90 turneringer hvert år så har jeg attestert en uendelig rekke med HCP kort. :-)

H

over 18 år siden

H

Vanligvis så er du i minoritet hva gjelder å ha tilslutning til meninger Aagolf, så kanskje du ikke skal uttale deg så sterkt om hvor mange som tenker som TH.
Hvorfor har ikke du din hcp i sammenheng med din registrering her da?
Det er jo ikke privat sier du?
I en ikke tellende selskapsrunde så er ens hcp akkurat like privat som her på forumet. I stableford-konk er det noe annet.
Sånn tenker jeg.

hope

over 18 år siden

hope

Helt enige med starter av denne tråden.

Har bodd i USA i 7 år og kommet tilbake til norge og er milt sagt sjokkert over hvor strengt det skal være med golf. Er selv 12 HCP og lærte å spille golf i USA. Spilte ukentlig på baner som ligger i verdensklasse uten krav til nor HCP kort. Det finnes i dag ca. 15 000!!!
public courses i USA hvor de fleste kun spør etter penger og ikke hcp kort. Dette er antaglighvis det beste måten å gjøre golfen til en folkesport.
Lag et kurs som heter ferdighetskurs for alle nye golfere og så får det være frivillig for dem som ikke ønsker å spille turneringer.
NB: 99% av norske spillere spiller aldri turneringer hvorfor skal man da være underlagt et system som først og fremst tar hensyn til dette og hcp tellende runder.
Stift et nytt forbund hvor det ikke er krav til hcp kort eller slop. La folk få spille golf å ha det hyggelig
Se får deg at du kommer til slalombakken å blir bedt om å vise frem skisetifikat før du går i heisen. Da hade det vel ikke vært så mange som kjørte på ski !!!

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Å være i minoritet her på forumet er da bare en ære. Noe helt annet er det ute i den virkelige verden. Det ser vi hver dag på banene.

H

over 18 år siden

H

Ja Aagolf, det tror jeg definitivt.
Det er neppe noen ære å være en regelpirker ute i den virkelige verden, på banen. Gir nok mer ære å spille bra og være litt raus med andre.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

og DER gikk "H" tom for argumenter...

H

over 18 år siden

H

??
Har du byttet nick nå igjen Aagolf?

Aagolf sier selv oppe i tråden at det ikke er lett for HM å tenke hva trådstarter tenker.
Deretter kommer han med "Det er sikkert en ørliten minoriotet som tenker slik Thomas H. "
Hva faen gjør Aagolf så spesiell at han tror at han vet så mye mer enn andre?
Han har jo klart å tulle med forskjellige nick på et annet forum også og ble tatt med buksa nede der senest i dag.
Og han sier at han følger regler.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

H kommer igjen med sine saklige argumenter om HCP systemet.
Det er bra.

At jeg valgte å gi første innlegget til et fornuftig spørsmål på viskelærkanalen var helt enkelt for at trådstarter skulle få et skikkelig svar.

Så unngikk vi alle personangrepene.
Til enkeltes store forargelse.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

H,

vennligst ikke trekk paraleller mellom meg og den østlendingshateren Aagolf.
jeg har ingen sympatier for hans fremgangsmåte, men du brukte et skikkelig dustesvar når han prøvde for en gangs skyld å argumentere uten å stigmatisere, og da stakk jeg deg i siden.... traff tydeligvis også.

Kverulanten

over 18 år siden

Kverulanten

Andreas - en liten kommentar til eksemplet ditt innledningsvis vedr. aktivitet og skyttere. Også skyttere må strengt tatt kunne dokumentere aktivitet for å kunne ha våpenkort til konkurransevåpen - så er det sagt....

Ellers er hcp-opplegget ok for meg. Greit å ha noe å strebe etter. Å få til et system som alle er fornøyd med i dette landet er jo håpløst uansett.

Indek Satten

over 18 år siden

Indek Satten

Nordmenn blir aldri fornøyd uansett. Det er det samme som skorpionen som skulle sitte på ryggen til frosken over elva. Den måtte bare stikke den så de begge drukna.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er vel så
at en bare må
finne noe å klage på.
Om en er av de små
som må stå på tå
Da kaller en seg en H.

Natti

snappy

over 18 år siden

snappy

Hei Andreas

HAr du noen bedre ide på hvordan klubbene skal sikre at spillere som spiller turneringer har riktig hcp?

Hadde klubbene sendt ut et blankt hcp kort til alle i Norge ville nok mange skrevet på et for høyt hcp, for å vinne flere poeng turneringer.

HCP system er det i alle siviliserte land, noen forskjeller er det blandt disse landene, men stort sett gir det samme resultat.

Snappy

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Det menes vel at man ikke skulle være tvunget til å skrive noe som helst. Hva skal man med hcp til egentlig, spør tråstarter.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Jeg vet ikke om jeg har misset et viktig poeng her, eller ?
Som Aagolf var inne på helt i starten er det vel ikke noe krav om en må ha Hcp-kort for å spille golf i Norge. Kravet er vel stort sett at en skal ha grønt kort for å dokumentere at en har visse basiskunnskaper om regler og etikette, samt at en er medlem i en klubb tilsluttet NGF. Det går vel glimrende å spille golf kun med grønt kort på de fleste banene i Norge, så muligheten til å slippe Hcp-maset er vel tilstede allerede.
En fraskriver seg da riktignok retten til å delta i turneringer, og får ikke spille på baner som krever at en kan dokumentere et visst ferdighetsnivå for å slippe til, men dette er jo bare en masse pes uansett. Så hva er egentlig problemet?. Hvis en ikke orker all jobben som skal til for å opprettholde et hcp er det vel bare å la være.

hope

over 18 år siden

hope

Hei tilskuer

Her er det kansje du som ikke har fått med deg poenget.
Problemet slik det er nå er at alle såkalte "attraktive" klubber med respekt for seg selv og NGF krever min. grønt kort for at du som medlem eller gjestespiller kan spille på den aktuell banen. Det er dette som må bort. Den dagen banene og klubbene blir enige om at man tillater spill uten krav til disse kortene og at dette blir en frivillig sak, ja da er NGF dø som organisasjon og det var det som var mitt poeng. Det må da være en frivillig sak om man ønsker å være medlem i et forbund eller ikke, sånn er det jo med alle andre idretter.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hei Hope.
Nå vil jeg på ingen måte svare for tilskuer. Det klarer denne godt selv.

Mensånn litt på kanten før jeg stikker ut på banen så lurer jeg jo veldig på hvilke baner du skal spille på dersom dene meninger skal gjelde.
Det vil jo ikke bli bygget noen.

hope

over 18 år siden

hope

Hei Aagolf

Nei du har et poeng der og det er det som er problemet med golfnorge.
Alt er styrt gjennom NGF og den organiserte idretten. Derfor peker jeg på at hvis vi skal komme noen vei må vi få flere klubber og baner som tillater spill på uten krav til kort. Et eksempel kunne være og begynne å tillate dette på formidagger hvor de fleste baner har tomt eller dårlig belegg. Noen må bare begynne

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Trodde klubbene satt egne begrensninger(min grønt kort) utfra spilleres sikkerhet, flyt i spillet og for å unngå at banen ble "ødelagt".

Skulle jeg blitt sendt ut på banen før mitt grønne kort - eller tilsvarende opplæring/læring - hadde jeg pløyd vekk mye fint grønt gress tror jeg.

Feil

over 18 år siden

Feil

Hope:

VIsste ikke at det var frivillig å være medlem i et forbund i andre idretter. Både NFF og sikker også håndballforbundet krever at man betaler lisens for å drive med de respektive idrettene. Har noe med forsikring å gjøre vettu smarten. Tipper det er sånn storet sett over hele fjøla jeg, men dette kan sikkert du utbrodere

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Tråden startet med at Andreas ville melde seg ut av hcp-systemet, og det mener jeg er fullt mulig allerede i dag. Det er bare å la være å etablere hcp. De fleste (også trådstarter) er enige i at det bør være en "grunnutdanning" for nye golfere, og det har vi også i dag gjennom grønt kort- kravet. Så derfor skjønte jeg ikke helt problemet.
Hvis problemet nå er at en må være tilsluttet en NGF-tilsluttet klubb for å beholde grønt kort er vel dette en litt annen debatt.
NGF ville ikke dø som organisasjon om alle grønt-kort medlemmer falt ut fordi det fortsatt vil være mange som vil delta i organisert golf - d.v.s golfturneringer. Og det er faktisk vanlig i de fleste andre idretter at de som skal delta i organisert konkurranse må være medlem av en klubb. Det er faktisk ikke slik at du bare kan ta med deg børsa og stikke opp på den lokale skytebanen og skyte noen serier. Forøvrig har vel også skytesporten klasseinndeling basert på tidligere oppnådde resultater så jeg synes ikke sammenligningen med skyting er så veldig vellykket.
Å åpne banene for at spillere uten noen som helst form for opplæring skal slippe til tror jeg ikke noe på. Dette vil ikke være i klubbens interesse, ikke i medlemmenes interesse, ikke bra for banene og kanskje ikke bra for de som skal spille der heller. De eneste som ville tjene på dette er de ikke ser seg råd til å betale 6-700 kroner i året for et medlemsskap i en klubb.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

I USA fungerer det vel slik at man kan spille uten opplæring og også uten hcp. Slik jeg har forstått det er det på en måte valgfritt om man ønsker å etablere eller benytte sitt hcp.

Husker jeg leste en diskusjonsside hvor mange var dritlei av 5-6 timers golfrunder og folk som ikke kunne oppføre seg. Der ble den nordiske modellen (altså med opplæring og "sertifikat") vurdert som svært positivt.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det jeg lurer på er om det er at krav om at man skal etablere eksakt hcp i Norge, i så fall har jeg misset poenget helt. Jeg trodde det gikk an å spille på grønt kort så lenge en ville. I så fall er det frivillig å etablere og benytte sitt hcp i Norge også.

Andreas

over 18 år siden

Andreas

Det er godt at mange har et nyansert syn på hcp. Jeg får til tider en del ukvemsord da jeg ofte ikke opplyser om mitt hcp, simpelhen fordi jeg ikke vet hva det er eller at jeg bare sier et tall og medspillerne følger med på mitt spill og oppdager at det tallet jeg gav ikke er riktig.

Mange er så opphengt i hcp at de bruker med energi på andres spill og hcp enn på sitt eget. Jeg har også fått høre av enkelte at de skal rapportere meg til klubben fordi de er overbevist om at jeg har feil hcp. Sier jag da at jeg ikke bryr meg om hcp så blir det den vanlige leksa, at man "er gæern" "skjønner ikke hva golf er" "hcp sniker" og gud vet hva. Virker som hcp er en slags idenetitet som jeg ødelegger....jaja

Feil

over 18 år siden

Feil

Er enig med deg om det Andreas, så lenge man ikke spiller turneringer er det jo, eller burde det i allefall være, ett fett hvilket handicap man har

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hei Hope.
Nå vet ikke jeg hvor i landet du er når du mener at banene er tomme om formidagen.
Her vestpå er formidagene meget godt besøkt.
Selv prøver jeg å gå ut før kl. 0900 for å være foran køene.

Prinsipiellt bryr jeg meg lite om HCP da jeg skjeldent kan bruke dette til noe, men..................
Det er et helt OK måleparameter for dyktighetsgraden for dem som bruker systemet aktivt. Dvs spiller mange turneringer eller tellende selskapsrunder.

Det er et godt måleparameter for å sette sammen baller med tilnærmet lik dyktighetsgrad som vi ofte benytter for å få flyt i spillet på banenn

4 med HCP ca 12 spiller ca like fort som 3 med hcp ca 25

slik kan en fortsette, men argumenter hjelper neppe på folk som mener det er "pes" å skrive tre tall på et papir. :-)

Jeg

over 18 år siden

Jeg

undres jo mest på hvordan så late folk orker å slå til ballen. For ikke å snakke om å gå frem å slå en gang til.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nå er det jo slik at for en østlending som har fusket seg til et HCP under 10 er det utrolig viktig å ikke møte golfspillere som bor nord eller vest for sinsenkrysset.

Da kan de jo risikere å måtyte forsvare sitte fuskehandicap.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Ja haha jævla jukse-østlendinger altså, du vet å få sagt det aage "oluf" larsen! Ikke stopp nå, kom an, la vittighetene flyte! Herregud forventningene om flere vestlandske humor-pærler gjør meg intet mindre enn kjempeklam i posteikjøkenet!

Iren

over 18 år siden

Iren

Aagolf. Leser jeg det du skriver så kan man vel ikke være hcp fusker når man ikke vil ha eller ikke vet sitt hcp. Det er jo tråstarters poeng. Han blåser i hva hcp han har. Bare spiller og har det gøy der det ut til.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Østlendinger er østlendimger. Det må resten av Norge desverre leve med.
Jukser gjør de fleste av dem.
Slik er det.

I

over 18 år siden

I

alle sammenhenger desverre

Jaja

over 18 år siden

Jaja

Vi må alle leve med det vi sliter med dessverre. Personlige sliter jeg med erkebergensere, senior-golfere, spillere med hvite golf-sko og de med Olyo-køller. Juksere alle sammen, Prøver å ta det med et smil, og ikke la irritasjonen min plage andre.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

æh, du kan bedre enn det aagolf..
Den siste der var jo kun en ren repetisjon av den forrige, ofte kalt; "hakk i plata
Sånt ligner da ikke deg!

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Jeg forstår at vestlending føler seg underlegne ovenfor østlendinger etter å ha lest denne tråden. Det har vært tendenser på dette forumet før også, men her slår det ut i full blomst.

Ta det med ro vestlendinger, jeg tror ikke jeg er bedre enn dere. Jeg har spilt mye der borte og det er helt ok det. Så slutt med det sutre-tullet.

Langemann

over 18 år siden

Langemann

Med det nye Hcp systemet er det jo enklere å holde seg borte fra "systemet".
Registrer rundene enten som trening eller spill match . Da blir det hverken opp eller nedskriving.
Burde uansett ikke vært lov til å skrive seg ned annet enn i turneringer , men det er min mening da

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Hcp-systemet bygger altså på den grunnleggende forutsetning at spilleren ønsker å ha rett handicap, og for å få dette må en altså registrere flest mulig av de spilte rundene. Hvis en ønsker å ha riktig hcp er ikke dette så veldig vanskelig. Hvis en ikke ønsker å hcp er også dette lett. Hvis en ikke ønsker å ha riktig hcp er også dette relativt lett å få til, men dette skyldes virkelig ikke hcp-systemet. Det skyldes brudd på forutsetningen om at vi golfspillere er ærlige idrettsmenn.
Det er det samme som med reglene. Golf er vel den eneste sporten hvor du får være din egen dommer, og dette må vel opprinne fra den tiden sporten ble utøvet av de høyere klasser, - altså folk med dannelse og integritet.
Av og til lurer jeg litt på om ikke tiden har gått litt fra oss, og om ikke systemet burde revideres.

Sonja

over 18 år siden

Sonja

Så tilskuer, følger jeg ditt ressonnement så er alle som blåser i hcp systemet og bare spiller i vei, uærlig mennesker som ikke har integritet og dannelse.

Og du, pass på at du ikke faller ned av verdens høyeste hest ...

Er vel ikke...

over 18 år siden

Er vel ikke...

...helt det tilskuer sier, nei.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Jeg har full respekt for at enkelte ikke vil ha hcp, og jeg har full respekt for de som legger vekt på å ha riktig hcp. For de som bevisst går inn for å "lure" hcp-systemet har jeg ikke fullt så stor respekt. Dette med dannelse og integritet skal en selvfølgelig være litt forsiktig med å trekke for langt utenfor golfbanen, men å jukse med hcp er ihvertfall et brudd på en slags "gentlemens agreement" som golfspillet er basert på.

Men....

over 18 år siden

Men....

hvor går grensa for juks med handicappet sitt ?

Er det juks hvis man på en selskapsrunde gjør følgende:
- bare spille på lette baner ?
- bare spille på vanskelige baner ?
- med vilje velge å slå vanskelige slag som ofte ender i trøbbel og ekstraslag ?
- ikke stemple handicapkortet hvis det er unormalt gode eller dårlige forhold ?
- konsekvent slå ut med jern i stedet for driver selv på lette utslag ?
- slår en ekstra treningsball etter f.eks et dårlig innspill og legger til straffeslag ?
- slår en ekstra treningsball etter f.eks et dårlig innspill og IKKE legger til straffeslag ?
- plukker opp ballen 10cm fra hullet og later som man har hullet ut på neste slag ?
- plukker opp ballen 10cm fra hullet og stryker runden etter å ha spilt eksepsjonelt bra/dårlig

Hva med dette eksemplet:
En nybegynner velger å utsette kjøp av medlemsskap på den lokale golfklubben fordi han ønsker rask fremgang og heller vil satse på å trene i stedet for å hacke runder på banen.
Han trener chipping og putting på treningsfeltet, og slår 2-3 bøtter på rangen hver dag.
Mot slutten av sesongen føler han at han begynner å få tak på spillet, og deltar (på greenfee) i noen turneringer som han vinner.
Klart en sandbagger, men han har fult alle handicapbestemmelser og ingen kan beskylde han for å planlegge handicapjuks.

Eksemplene over viser hvor dumt det er med handicap i turneringer.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Mange argumenter som ikke har rot i virkeligheten... Egentlig bare tull. Siden golf er og blir en sport med en Gentlemans agreement i bunn og grunn til du begynner å komme ned i hc så blir ALT DET SOM BLIR GJORT FOR Å SKJULE DIN EGENTLIGE SPILLESTYRKE for juks å regne.

Spiller du
- bare på lette baner ?
- bare på vanskelige baner ?
- med vilje vanskelige slag som ofte ender i trøbbel og ekstraslag ?
Eller
- stempler du ikke handicapkortet hvis det er unormalt gode eller dårlige forhold ?
- konsekvent slår ut med jern i stedet for driver selv på lette utslag ?
- slår en ekstra treningsball etter f.eks et dårlig innspill og legger til straffeslag så skal du kanskje diskes.

og så videre så har du jukset og du lurer dine egne kamerater i klubben og de du spiller sammen med.

Du kommer garantert til å bli tatt med buksa nede på knærne en gang og avslørt. Dette kan da få konsekvenser i form av at du kan bli utestengt gjennom en hel sesong for eks. Ved gjentakelser kan det bli på livstid.

Dette er det nå på tide å ta tak i og det blir vistnok også gjort. Disiplinærkommiteen er på banen og etterlyser saker slik at dette kommer inn i de rette formene og blir mere likt Sverige og Danmark som har mange slike saker gjennom året. Klubbene skal sende inn saken til denne kommiteen og der må klubbene på banen. Hvem er klubbene - er det noen andre enn deg og meg???

Moderator

over 18 år siden

Moderator

Aagolf, du har tidligere fått advarsler for din hissige provokasjon av såkalte "østlendinger". Du har blitt bedt om å stoppe det ellers vil du bli utestengt. De fleste tar sikkert dine utsagn for å være et forsøk på å være morsom, men ikke alle. Så, er du klar for å bli stengt ute, eller vil du oppføre deg pent og vise respekt for andre fra nå av?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

viva la moderator......

Østlendinger

over 18 år siden

Østlendinger

må være utrolig hårsåre. Alternativt føler de seg truffet.
Når en leser alle beskrivelsene av Aagolf som tillates undrer en også på hvorfor.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

makes sense...

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Skal golf bli en heksejakt og en angiver sport? Jeg bryr meg filla om hva hcp andre har, de kan ha 36 på kortet og spille til 3 for alt jeg bryr meg. Så hvorfor er det noen som skal anmelde folk, lage kommiteer og alt annet sludder? Dette er jo kun moro og en sport ikke STASI...

Får lyst til å si "get a life".

Yngve

over 18 år siden

Yngve

"Østlendinger",

tror du ikke kanskje det kan være at østlendinger er lei av latterlige uttalelser bare? at man kanskje ikke blir veldig fornærmet, men mer "rulle-med-øynene-oppgitt"?

det gjelder i hvertfall meg, uten at jeg skal snakke for noen andre

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Det må skilles mellom selskapspill og turneringer, det er her hcp blir et "element".

I selskapsammenheng er folk bare nysgjerrige ift hcp, det er ikke alle som gidder diskutere renteøkninger og den nye bilen Audi kommer med, pluss pluss.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Tror nok du er inne på et vesentlig poeng Fooore.
Golf er både en idrett og en fritidsbekjeftigelse/hobby. Det som er litt spesielt med golf i forhold til annen idrett er vel at en i større grad har lagt til rette for å blande den "organiserte" og den mer "uorganiserte" delen. For at alle skal kunne delta på "like" vilkår har en innført hcp-systemet. I utgangspunktet en god ide for å gjøre turneringer mer sosiale, men det virker som om systemet har svakheter og kanskje åpner for "misbruk".
Nå er det i en annen tråd her foreslått en glimrende modell for premiering i klubbturneringer som kan tilgodese begge grupper, men som gir de beste spillerne den lille fordelen de kanskje bør ha. Ellers er det vel vanlig å spille turneringer med redusert hcp-uttelling og rene slagturneringer men med premiering innenfor forskjellige hcp-klasser. Det siste ligner jo mye på skytternes konkurranseform.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Moderator hadde sitt inlegg like under mitt innlegg - jeg regner likevel med at han virkelig mener Aagolf selv om jeg går relativt hart ut mot det som kalles juks.

Kan ellers ikke se annet enn at Aagolf provoserer en del på generellt grunnlag - ikke en gang enkeltpersoner tar han stort sett, så motstanden mot ham er vel bare generell uvilje på grunn av meninger - da blir det litt ------- å drive jakt på ham. Det er jo bare for å skape litt røre han holder på - at folk blir provosert sier vel bare en del om tilstanden til golfspillere på denne tiden av året..... Moderator kunne like gjerne bedt de andre om ikke å svare på våset....

Fusk
Fooore holder seg vel til saken og der er jeg relativt enig. Det er bare det at dersom jeg slipper en ball ut av lomma for å vinne "selskapsrunda" så tror jeg straffen blir enda hardere enn i turneringsspill. Selvfølgelig er det ikke aktuellt å rapportere inn noen som helst på grunnlag av hverken selskapsspill eller juks på en enkeltrunde i en turnering. Det er dersom man jukser med overlegg gjentatte ganger for vinningens skyld at man bør og skal bli anmeldt og straffet.
Det er jo likevel en viktig del av golfen å stole på folk og være så sikker som mulig på at de man spiller med ikke jukser. Det blir helt umulig å sjekke alt og alle og derfor må straffen bli veldig hard dersom man virkelig blir tatt.

Titleisten er på tur dersom han ikke bare surrer rundt med seg selv uten venner. Med en gang han skal forholde seg til andre og andres regler så svikter argumentasjonen.

Det er kjempestor forskjell på å anmelde en som gjør noe galt i henhold til vedtatte normer og regler og å angi noen som gjør noe positivt til noen som ikke ønsker det positive skal skje - ref angivere under krigen som anga motstandsbevegelsen...

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Ja mulig jeg er på tur, men jeg teller bare slag jeg bruker rundt banen og det er det. Veldig enkelt egentlig. Jeg kritiserer aldri hva andre driver med, de kan skrive seg opp og ned så mye de vil. Og jeg spiller mine runder med kun telling av slag enten de i flighten spiller slag eller hcp.

Det vedkommer da ikke meg? Jeg kan da ikke legge meg opp i hva andre gjør heller? Virker som det er mange som driver med akkurat det. Så derfor er hcp fullstendig uinteressant for meg. Likeledes morsomt er det når andre i flighten begynner å telle mine slag, ehhe. De til og med kan påstå hva mitt score er uten at jeg har spurt om det. Det vet jeg jo selvfølgelig selv.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Åja, trenger jeg å forholde meg til andres regler da? Jeg følger de sikkerhetsregler og andre regler som gjelder for banen. Følger på flighten foran og slår aldri ballen opp i hælene på de foran. Jeg forholder meg til etikken ved å ikke forstyrre andre spillere og vente på min tur, slå med en gang det er min tur osv, man altså hcp synes jeg et litt barnslig så.....

Hva mar skal jeg forholde meg til? De andre i flighten er jo også underlagt de samme regler. Ikke sant?

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Du skriver om juks - slik at de som jukser skal få lov til det - det vedkommer da hverken deg eller andre, du angriper hele systemet golfen er bygget opp rundt...

Du skriver om heksejakt, angivere og stasi. De to siste er systemer man forbinder med totalitære regimer som bruker makt og vold for å få sitt syn igjennom.

Jo du er nok ganske langt ute på jordet......

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Kan ikke se at det er juks å skrive opp de slagene jeg bruker jeg da. Jeg angriper ikke systemet systemet, jeg gidder bare ikke å delta i hcp tullet.

Jeg sysnes bare at hcp systemet er barnslig fordi ikke bestemann vinner og det er det. Lek hcp-golf så mye dere orker, bland bare ikke meg inn i det. Det er det eneste jeg har sagt hele tiden.

?

over 18 år siden

?

Hva er det som er så vanskelig med å føre inn slagene og regne ut poengene slik at riktig hcp står på kortet???? Dette skal gjøres av alle som spiller golf. Det er fusk om man ikke har hcp som er i nærheten av spillestyrken. Om Titleist har si: 15hcp på kortet og spiller en runde som gir 42 poeng og han da ikke skriver seg ned da er han en juksemaker. Han følger ikke reglene og skal innrapporteres til hcp komiteen som setter et hcp. gjentatte forseelser fører til utestengelse fra spill og klubb. Alle skal følge reglene. ingen kan lage sine egne regler.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

De som aldri spiller turneringer kan vel droppe dette med opp&ned-skriving?

Ellers: ha "riktig" hcp på kortet, som tilsvarer spillestyrken!

Tror ikke mange synes det er en ok følelse at andre mistenker en for å være mye bedre enn sitt hcp, som gjør at man vinner stable-turneringa.

?

over 18 år siden

?

Når du får hcp kortet så står der et hcp tall på dette. Står der 28 hcp på dette og du spiller en runde som tilsvarer 10hcp uten å skrive ned hcp skal du innrapporteres til hcp utvalget for da er du en juksemaker, Uavhengig av om du spiller hcp turneringer eller ikke. Klart at alle som begynner å få til spillingen kan få noen superrunder i forhold til sitt hcp og vinner en hcp turnering, men de skriver seg garantert ned så neste gang blir det vanskeligere.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvorfor kan ikke alle bare akseptere at det er et regelsett forbundet med å spille golf?
det kan da ikke være så vanskelig å forholde seg til reglene som de er satt!

Dette er så enkelt som det kan få blitt! Dersom du spiller på en bane som krever et visst ferdighetsnivå, så må du vise HCP kort. dette kortet er gyldig over store deler av verden, og skal reflektere et nivå. dette gjelder uansett om du spiller turneringer eller ikke. hvis du virkelig ikke vil forholde deg til HCP, så la være, men ikke prøv å legge skylden over på de som prøver å holde et visst nivå når det gjelder orden av den grunn. det er du som nekter å forholde deg til HCP som er vanskelig her, ikke HCP systemet.
HCP systemet er laget for ærlige folk, og hvis man ikke kan forholde seg til det, så vil det temmelig enkelt bli rettet mistanke mot vedkommende og juks vil anslås å være naturlig. Dette er også naturlig, da vi som mennesker er skeptiske og mistenksomme av natur.

Spill golf som det ønskes, men aksepter at det er noen gitte regler å forholde seg til. alle kan ikke føyes når man skal lage et bredest mulig dekkende system å forholde seg til.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Har problemer med å skjønne hvem jeg jukser jeg da. I min enfoldighet prøvde jeg å spille en konkuranse en gang for mange år siden på Østmarka, men da jeg skjønte opplegget gikk jeg av på 5 hullet.

En jeg spilte med ledet over meg sa han, og han traff ikke ballen, men han hadde en dullion tildelte. Ja da skjønner vel alle med litt over snippen at dette er barnehagesport. Skal en som har 30 i hcp vinne over en som har 4 bare på grunn av hcp systemet? Snodig sport dette her.

Jaja, lek så mye dere orker, men aksepter at noen av er kommet forbi barnehagen....

Olle

over 18 år siden

Olle

Hva var premien, en bil, 100.000 eller var det sågar en av disse klubbturneringene med 1 mill i premie??

Hvis du blir muggen og nekter å delta i en vennskaplig stableford turnering, fordi du er redd for at en med hcp 32 skal slå deg, så synes jeg litt synd på deg.

Får melde deg på PGA'n der er deg ikke hcp.

Keyser

over 18 år siden

Keyser

Titleist: "Skal en som har 30 i hcp vinne over en som har 4 bare på grunn av hcp systemet?"

Ja - det er slik hcp-systemet fungerer! Normalt sett vil ikke en 4-hcp'er spille mot slag-konkurranse mot en 30-hcp'er. Men dersom en en 4-hcp'er spiller en klubb-turnering med hcp, og taper mot en 30-hcp'er bør han ta det med et smil.
- Det er ikke en konkurranse der det å vinne hverken gir status eller særlige premier for en lav-hcp'er
- Det vil være motiverende for "dårlige" klubb-spillere å spille mot gode spiller...og slå dem
- Det vil være sosialt av lav-hcp å være med og for at en golfklubb skal fungere så bør den også ha et sosialt aspekt, ikke være delt inn i "oss" og "dem"

Så vær med å lek golf med oss barnehagebarn i hcp-turneringer, så kan du leke med de voksne i større slag-turneringer

?

over 18 år siden

?

He He Titleist der røpet du deg du er en barnslig furteunge som ikke tåler å stille med hcp slik at alle har en mulighet til å komme likt i mål. Spiller du til ditt hcp får du 36p en dårligere som spiller til sitt får også 36p. kjempegreit og en inspirasjon for å trene og stille opp i konkuranser. Et kjempe system for å fremme interessen for sporten. Når en travhest får 40meter tilegg og blir nr2 med 1m sitter ikke eieren og sutrer over at en dårligere hest vant alle pengene. Han akseptere at reglene er sånn Dere er noen sutreunger som tar dette alt for alvorlig og tåler ikke å tape. Stiller ikke i konkuranser men går og innbiller seg at de er like gode eller bedre enn de som går på feks 78 slag i en ama tour ol. på en bane de har spillt bedre en tidlig morgen alene. Patetisk.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Aagolf har blitt detronisert fra førsteplassen, gratulerer Titleist!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her