Tim Johansen
Proffen
Hvordan Teeplay utvikler seg i Irland er enda ikke klart.
I Norge har antallet klubber som benytter teeplay faktisk økt siden i fjor.
Du må være klar over at teeplay er i en meget spesiell konkuransesituasjon, iom at klubben Online og Golfbox leveres klubbene til en svært lav pris (noen små tusenlapper i supportavgift).
Resten betaler medlemmene gjennom den pålagte avgiften til NGF.
Vi er altså pålagt å betale for løsningen om vi vil eller ikke, om klubben benytter systemet eller ikke.
En annen ting dere sikkert ikke vet, er at det fremdeles er mange klubber som fremdeles benytter den "gamle" løsningen, GK 96. De har også hatt en svært god utvikling av sitt program, med bla On Tee som bookinsystem.
Det ble stilt endel kritiske spørsmål på årsmøtet i Oslo Gk om hvorfor vi ikke benytter forbundets løsning, og vinklingen der gikk også på Golfonline ("Forbundets løsning") vs Teeplay. Jeg nevner igjen at fremdeles bruker mange klubber GK 96, og noen bruker Albatross. De som har fulgt med i timen vet at dette ikke dreier som om kun to systemer!
Svaret er ganske enkelt at det er totaliteten i systemet som er det viktigste her. Dette er ikke bare et bookingssystem, men et administrasjonssystem for medlemshåndtering, statistikker, grensesnitt mot økonomi, utskrifter (svært viktig i en golfklubb!) av etiketter og rapporter, turneringssystem m.m. Vi viste hva vi hadde, var og er fornøyde med Teeplay og ville ikke være forsøkskaniner.
For egen regning vil jeg si at det var riktig av golfforbundet å si opp avtalen med Epani om GK 96. Å kaste seg inn i en ny prosess med avtaler om utvikling av et nytt system alle må være med å betale på synes jeg derimot er helt god natt!
Kunne vi ikke brukt litt lengre tid, og la markdskreftene få styre prosessen? Jeg tror det hadde vært den beste måten å, over tid, få utviklet et nytt system.
Hos oss er det heldigvis opp til administrasjonen å velge hvilket system vi skal få bruke. Selvfølgelig skal styret holdes orientert, men de vet ofte svært lite om hvilke verktøy man trenger for å drive en klubb. Så langt har klubben online imponert meg lite. Jeg synes synd på de klubbenes administrasjoner som blir overkjørt av sitt styre, som ønsker å være lojale eller politisk korrekte. Samtidig har jeg respekt og forståele for de klubbene som velger den gratis leverte løsningen av rent økonomiske årsaker.
Nå hører vi at flere klubber sliter med fakturering, utskrifter av etiketter til handicpkort. Såpass at at feks Kjekstad Gk, som har brukt systemet et år har gått tilbake til Teeplay. En person fra både Asker og fra Vestfold satt i IT rådet som anbefalte "Forbundets løsning". Begge disse bruker i dag Teeplay.
Jeg håper ikke vi ser slutten på Teeplay, men det er klart at det blir vanskelig å fortsette over tid når volumet ikke er større. Samtidig sier det seg selv at når 100.000 golfspillere hvert år putter et ukjent beløp inn i den nye løsningen, at den vil bli bedre.
SÅ SPØRS DET OM DET DET ER SLIK VI ØNSKER AT KONKURANSEVILKÅRENE SKAL VÆRE?
Har du noen interesser her Proffen?
Tim Johansen
Sports- og markedssjef
Oslo Golfklubb