Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Shanck.........hvorfor?!?!?!

Gamebreaker

over 18 år siden

Gamebreaker

Her et par uker siden dro jeg på Fornebu for å slå noen bøtter.
Fylte opp den største bøtten med 90 baller, tøyet og varmet opp som vanlig. Jeg klarte ikke å få til et orntlig slag! 1 meter over bakken og rett høyre. Ikke bare noen ........MEN ALLE!!
Har dette skjedd med noen andre?
Hvorfor skjer dette?

anonym

over 18 år siden

anonym

Sving mer rundt kroppen, du tar sannsynligvis køllen opp for tidlig og er dermed utenfor svingplanet ditt.........kanskje ;)

Tenk at hendene skal bak høyre øret (høyrehendt), da er sjansen større for at du holder deg under svingplanet til du kommer til ballen.

Keyser

over 18 år siden

Keyser

Jepp - shanket alt i 3 uker for noen år siden. Klarte ikke enkel kort pitch engang, alt gikk rett høyre. Måtte ha pro-timer for å fikse det. Slet av "shanke-angst" og dårlig golf-psyke lenge etterpå.

Tar du en pro-time, ser nok han/hun hva som er galt med en gang

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Det dere beskriver er sannsynligvis ikke shanck. Shanck er vel det som skjer når man treffer for langt inn på køllebladet, slik at den treffer krummingen/vinkelen der. Dette medfører at ballen går rett høyre.

Det som skjer med Gamebreaker er vel at køllebladet er åpent ved impackt. Dette finnes det vel flere årsaker til. Jeg har slitt med det selv noen ganger, og da er det håndleddene som ikke henger riktig med. En øvelse som da har hjulpet meg er å svinge med 2 køller i hendene, da blir det tyngre og man får da et mer "riktig" svingplan. Man tvinger da også håndledden til å ta i litt eksra. Uansett så kan det vel smartest å rette det med en pro, da det fort kan være flere ting man gjør feil.

polly

over 18 år siden

polly

legg noe ( golfball) under tuppen av skoene, slik at du ikke klarer å tippe fremover, på den måten klarer du ikke å komme ekstremt mye utenfra og inn, noe som er en vanlig årsak til sha... (du må aldri si eller skrive det ordet). Hvis dette ikke holder så legg en golfball utenfor den du skal slå , prøv så å treffe kun den innerste ballen, og husk hold løst i køllen.

Det forsvinner ofte like raskt som det kommer.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg fikset min dustete shanck med å prøve å slå lange hooker. For min del traff jeg ballen med en veldig åpen kølle, og med skaftet. Det er merkelig at svingen kan bli helt fjern sånn helt uten videre. Jeg traff jo ballen med _veldig_ åpent køllehode.

Hjernen er en merkelig potet.

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Riktig som Flucker sier.
En metode som også Harvey Pennic anbefaler.

..

over 18 år siden

..

Hvis man shancker så er feilen ofte at man står for nære ballen. Dette er lett å teste ved å adressere ballen ved tåa på køllehodet istedet for i midten. Forsvinner problemet da så står du for nære ballen.

Til Golfdude...

over 18 år siden

Til Golfdude...

...både du og alle andre beskriver en shank. Du beskriver det samme som trådstarter.

Aha

over 18 år siden

Aha

Du har problem med LOFT..................

L - lack
O - of
F - ******
T - talent

:-)

bare tuller.....lykke til med spillet, det som er bra med shank er at du ser mye fint på veien rundt alle greener.........

Gamebreaker

over 18 år siden

Gamebreaker

Hehe, ja takk for det.

Den var borte dagen etter, har ikke hatt den siden............strange!!

Stian

over 18 år siden

Stian

Jeg hadde en periode i fjor hvor jeg hadde store problemer med dette som Gamebreaker beskriver. Forferdelig frustrerende. Nå har jeg mye høyere handicap enn Gamebreaker, men ser jo nå at det kan skje med en på 6,2 også. Skrekk og gru. Jeg trodde sånne ting skulle være saga blott når man begynte å bli litt bedre.

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Jeg trodde du hadde lagt opp Flucker....det er jo ikke mulig å be deg med på en liten runde på simulator engang!!! Du kan jo umulig ha noen shank-problemer da?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg har lagt opp så det smeller i veggene :) Nå skal jeg bli snooker-proff heller har jeg funnet ut. Ehm!

Det var en gang jeg kom til spania, og shanket hele den første kurven med baller. Da skjønte jeg ikke noe, prøvde å hooke noen baller for å få lukka facen litt - et voila! Problem fikset.

snappy

over 18 år siden

snappy

GolfDude:

Om man treffer ballen med påen kølle vil nok ikke ballene får lavt. Det har vel aldri skjedd i historien (uten en skinn da)...

Dette er helt klart en S. S'er kan komme å gå, og det er ikke lett å få S'ene til å forsvinne når man står å trener. Man blir mer og mer frustrert, svingen blir enda værre en det den var osv.

Det beste er å la noen filme deg med telefonen din eller lignende. Ta en pause, slapp av.. Se på andre som slår ballen bra.. Få en god tanke i hode osv.

Det beste er å ikke tenke på S'ene... Det er nemlig da de kommer... Første P4-Tourneringen min på Meland.. hmf.. Joda.. S'er på 1, 2, 3, ,4... Gikk over til å hakke ballen frem over i stede... Tror jeg kom inn på litt over 80.. Har kommet inn på værre en det mange ganger på den banen, selv når jeg slår ballen bra... Fytti den banen er vanskelig.

snappy

over 18 år siden

snappy

påen = åpen

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Snappy, jeg beskrev det muligens litt for enkelt. Men i mitt tilfelle som jeg har hatt et lignende problem som Gambreaker, har årsaken vært at hendene kommer for langt frem ved balltreff, samtidig som håndleddene ikke er tilbake i square ved impakt. Det er ikke da konstant at ballen går lavt, men det den gjør det veldig ofte fordi det ofte resulterer i en kant eller topp. Treffer man ballen i riktig høyde så vil den komme opp, men samtidig skru kraftig mot høyre.

Det rare i mine tilfeller er at dette ofte har kommet etter perioder der jeg har spilt veldig bra, og har hatt stor selvtillit.

Spilt veldig bra

over 18 år siden

Spilt veldig bra

og 15 i hcp.

Hvorfor skrev du deg ikke ned? ;-)

Nå var jeg stygg, men det var så fristende. Håper jeg ikke ødela selvtilliten din.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Neida, du var ikke stygg, ingen forventer mer av fjortisene på forumet her, så det går helt fint.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

En pro sa til meg at dette skjedde når man startet nedsvingen med skuldrene, da blir armene automatiskt flyttet lengre fra kroppen slik at man kommer veldig skjevt ned på ballen.
Men kan vel sikkert være 100 andre ting også.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Man kan teste om det er her feilen ligger ved å plassere en bøtte i samme posisjon som der man skal slå ballen, litt lengre unna ballen.
Da vet man at noe er feil hvis man treffer bøtta.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Eller man vet at man kommer utenfra og inn.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Er merkelig hvordan ting snur.
Jeg pleier også få kollapser etter å ha spilt bra i perioder.
Er mulig at man lett blir for ivrig når det går bra, og vil prøve å gjøre det enda bedre, også går det galt isteden.
Jeg vet igrunn ikke.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Fant dette sitatet og det stemmer nesten 100% på meg.

Many golfers consider "the shank" the worst shot in golf. In a shank (if you are right handed) the ball squirts almost straight right from the moment you hit it. The first time it happens, it comes as a complete shock. You were probably winning and/or about to shoot your best round ever, when it happened.

You were probnably playing "a safe" or "no brainer" shot when it happened. It was "the worst" --- "most unexpected" thing that ever happened to you in golf. The scene gets worse because --- you probably shanked your next shot as well.

Undertegnede

over 18 år siden

Undertegnede

Det er mange teorier om både årsak og kur for dette unevnelige problemet. En teori som jeg har tatt til etterretning er at dette er et psykologisk fenomen. Det er rett og slett hjernen som helt uten din viten ønsker at du skal treffe ballen med skaftet i stedet for med køllehodet. Det er derfor ikke sikkert at det er så mye feil med sving eller oppstilling, og da blir det gjerne feil å fokusere for mye på det.

For min egen del begynte jeg å bli mer bevisst på hvor på køllebladet ballen treffer. La merke til at jeg hadde mange treff mot hælen, da er det ikke lang vei til skaftet. Siden i fjor har jeg jobbet med å få balltreffet lenger frem mot tåen. Jeg gjør ingen endringer med svingen, men tenker bevisst på å treffe ballen lenger frem på køllehodet når jeg trener. Sakte men sikkert har jeg sluttet å s..... samtidig som balltreffet er blitt mye bedre.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Jeg opplever ofte hvis jeg har litt for mye kølle, og tar litt kortere baksving så går ballen rett ut høyre.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Mens alle ekspertene sier jo at det er lettere å treffe ballen bra med kortere baksving.

...

over 18 år siden

...

Hvis du korter ned baksvingen betydlig så kan det være lurt å åpne stancen litt slik at hoften er klarert. Mange slår f.eks. punch slag med åpen stance.

gamebreaker

over 18 år siden

gamebreaker

Jeg slo opp med dama neste dag, stor frokost(lørdag), dusjet litt legre......og hele tiden tenkte på gress(skjønn det dem som vil). Hadde dette i tankene, dro til Fornebu og slo ballen perfect 99%.

"I might need therapy" - Cha Cha Rodrueges

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her