Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye HCP regler

HCP

over 18 år siden

HCP

Ser at NGF nå har lagt ut de nye bestemmelsene for justering av HCP på nettsiden. Dette er vel og bra, men en del praktiske problemer dukker opp.

HCP tellende runder skal registreres på HCP kortet før man går ut. HCP kortet er forutsatt levert av klubbene til sine medlemmer før sesongen begynner.

I mitt hode begynner sesongen 1.1 hvert år mens de fleste klubber sender ut HCP kort etter de har motatt årskontigenten fra medlemmene. Med andre ord er det ikke uvanlig at vi skriver både mars og aprill før HCP kortet ligger i postkassen eller kan avhentes hos de respektive klubbene.

For alle de som spiller golf fra januar til mars/april (være seg om det er i utlandet eller på steder i Norge hvor forholdene muliggjør åpne baner) så kan men med andre ord ikke spille HCP tellende runder. Dette gjelder i hvert fall selskapsrunder. For konkurranser er ordlyden litt anderledes. Der står det noe slikt som at helst bør registrere runden som HCP tellende i HCP kortet før man slår ut, men hvis man ikke gjør det så må man gjøre det så snart som mulig etter runden. Så snart som mulig i dette tilfelle betyr da når HCP kortet måtte komme.

Spørsmålet blir da. Kan man bruke forrige års HCP kort til å registrere slike runder ? (gjelder de som kun leverer kopi inn til klubben).

Kan man hvis markør fortsatt er tilgjengelig føre inn runden i HCP kortet når kortet mottas ? Altså i etterkant ? Dette bryter jo tvert mot reglenes intensjoner, men når intensjonen ikker er mulig å følge så ...?

Eller er det slik at klubbenes rutiner ved utsendelse av nytt HCP kort medfører at det for mange umuligjør å spille HCP tellende runder i kanskje så mye som 1 av årets 4 kvartaler.

Forøvrig virker det litt rart at reglene er formulert slik at de gjelder fra 1.1.2007. Dette til tross for at reglene så vidt meg bekjent ikke var vedtatt før senere.

golfkongen

over 18 år siden

golfkongen

Du har ikke fått med deg at hcp kortet gjelder til 31.3 07. Står klart og tydlig på kortet Send kopi og bruk det andre i mens.

HCP

over 18 år siden

HCP

Så enkelt er det vel ikke ?

Hvis jeg hadde 20 i HCP per 31.12.2006. Jeg leverer inn kopi av mitt hcp kort. I januar spiller jeg en 38 runde og fyller denne inn i mitt gamle 2006 hcp kort. Nytt hcp blir 19,2.

1. april får jeg mitt 2007 hcp kort hvor det står at jeg har hcp 20. Det er jo dette hcp kortet jeg skal benytte fra nå av. På en eller annen måte må jeg føre inn den hcp regulerende runden fra januar inn i mitt nye hcp kort.

Er det meningen å fortløpende sende inn nye kopier av gammelt hcp kort for hver hcp tellende runde man har slik at klubben kan få satt korrekt hcp på 2007 hcp kortet ?

Uansett vil det være en periode antar jeg hvor det pga av trykking o.l. ikke vil være mulig for klubben å oppdatere det nye hcp kortet.

golfkongen

over 18 år siden

golfkongen

Er bare dra til klubben og oppdatere kortet.. værre er det ikke.

Olle

over 18 år siden

Olle

Det jeg synes er rart med de nye reglene er at det skal bli mer kontroll, men likevell så er det såre enkelt å få manipulert seg til det hcp man ønsker, i alle fall til 4,5.

Det blir som å plassere eksamensvaktene utenfor skolebyggningen.

Hva er vitsen????

HCP

over 18 år siden

HCP

Vitsen er at alle de som ikke jukser (det store flertallet vil jeg tro) etterhvert får et mer realistisk hcp slik at konkurranser blir mer fair. Forskjellen i spillestyrke mellom to personer med samme hcp vil bli mindre. Det vil likevel ta flere år før skjevhetene i det gamle systemet er helt borte.

De som jukser de kan fortsette å jukse. Man lager jo ikke regler for de som jukser heller.

H

over 18 år siden

H

Jeg tror ikke det store flertallet (alle de i kat 3 og oppover) får mer korrekt hcp.
Nå kan de skrive seg ned over 9 hull, men hva gjør vel det om de får for lav hcp da, men korrekt? Neppe.

Men, NGF får ned hcp-snittet i Norge, og det er nok et mål for dem.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da innlysene at når en nå skal justere i begge retninger uansett så vil en automatisk ende opp med riktig HCP.
Avviket fra dette vil komme i kat.1 hvor en nå får anledning til å justere på private turneringer dersom disse er godkjent i klubben.

HCP

over 18 år siden

HCP

Til H.

Korrekt at disse kan skrive seg ned etter kun 9 hull, men de må også skrive seg OPP.

Buffersone for 9-hullsrunder mindre enn for 18-hullsrunder. Alt er faktisk statistisk korrekt.

I snitt vil man skrive seg opp flere ganger enn man skriver seg ned.
Gjennomsnitt score er utenfor buffersone. Med andre ord vil de fleste hcp regulerende rundene være oppskriving.

De som leverer hcp kort for denne sesongen med f.eks. 5 hcp tellende runder og samtlige var over 36 poeng får problem med å bli trodd. Svært lite sannsynlig at noe slikt kan skje med andre ord.

De som leverer med 5 runder over 36 og f.eks. 10 runder i buffersone leverer også et resultat som er lite sannsynlig.

Eagle

over 18 år siden

Eagle

Det motsatte vil også skje i kat.1 når det tas med mange private turneringer på lette baner rundt omkring.

H

over 18 år siden

H

Den er grei du, Aagolf/HCP/Eagle.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er artig å se hvor mange det er som slenger ut personantakelser når de går tom for saklige argumenter. (H)
På denne siden er det ganske bra da nickene stort sett er beskyttet.
På den andre kanalen derimot.... Jeg selv har funnet 14 forskjellige IP adresser som har benyttet Aagolf som nick. Det er greit nok for meg.
Jeg er kun interresert i hva som skrives. Hvem som skriver under nick er totalt uinterresant. Men å registrere hvor fort en snur over til personforfølgelse er artig å følge med på,

Jeg tror jeg må være grossist i IP adresser etter hvert. Det kommer sikkert også flere. Tror du ikke H?

kopite

over 18 år siden

kopite

I fjor spilte jeg mange runder tidlig på morgenen (06.30 f.eks). Da er ikke pro-shop åpen. Er det mulig å få disse rundene handikapptellende? Jeg får jo ikke stemplet kortet så tidlig på morgenen...

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Du skriver inn runden selv. Stempel er ikke nødvendig.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det synes å være en utbredt oppfatning at kortet må stemples før runden. Dette er ikke riktig da det holder at runden registreres i hcp-kortet med bane, dato og event. 9/18 hull før starten på runden.
Registreres ikke score etter runden anses runden å være utenfor buffersonen og hcp justeres opp. Poenget er at du ikke kan vente til du ser hvordan runden har gått før du bestemmer deg for om den skal være hcp-tellende.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

helt riktig opplyst tilskuer, men det bør vel også opplyses at en må ha med godkjent markør. En kan liksom ikke gjøre alt selv. :-)

H

over 18 år siden

H

Helt korrekt Aagolf.

Man kan ikke gjøre alt selv, og derfor er vel Eagle eller hahaha markøren din. ;-)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Takker for saklig innlegg i HCP debattebn H.
Med ca 50 års erfaring og 90 turneringer i året + noen selskapsrunder er nok antallet markører godt over 80.
Du får bare ldrømme videre H så våkner du nok opp til slutt.........trur eg.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det har du selvfølgelig rett i Aagolf, men det trodde jeg ikke var uklart. En bør i tillegg informere medspillere/markør om at runden skal være hcp-tellende før start.

H

over 18 år siden

H

Nå skal du ikke ta fleipen min så alvorlig da., Aagolf
Også skal du ikke ta deg selv heller for alvorlig. Det er jo bare golf på amatør-nivå vi driver.
Men, du har hele tiden spark mot de i kat 1. Du skjærer jo klar med godt over 20 fra den kategorien, så det må vel kun være misunnelse som driver dine meninger mot akkurat dem.
Ha en fin dag.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Helt rett tilskuer, men skal en være helt korrekt så står det ikke BØR en informere, men at en MÅ. Pkt. 2,22 note 1.

H har tydeligt ikke noe å bidra med i saklig diskusjon.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her