Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driver skaft kvalitet??

Aroger

over 18 år siden

Aroger

Hvor gode er egentlig standard skaftene de store leverandørene leverer på driverne sine? kontra et skikkelig kvalitetsskaft påsatt de samme hodene?

Spørsmålet reise seg for meg etter å ha testet drivere på golf messen på fornebu i helgen. Jeg trodde i min naivitet at når man betaler 4-5.000 kr for en ny driver at man får det "beste av det beste" både når det gjelder hode og skaft. Stort var derfor sjokket når den ene nye superdriveren etter den andre viste de samme tallene som min 5 år gamle driver på launch monitoren de hadde satt ut. Riktignok hadde jeg noe høyere launch på de nye, men bakspinnantall og carry/lengde var overaskende likt, og ikke i nærheten av å forsvare en investering på 4-5.000 kr.

På meg virket skaftene på de nye driverne noe dauere enn mitt 5 år gamle custom fujicura vista pro skaft. Er det mulig? F.eks skulle skaftet på Nikes nye firkantdriver være et samarbeid med dinama og blant det beste som finnes. Er det slik at gjennom prosessen med masseproduksjon, prishensyn og allraound tilpassning til størst mulig kundegruppe, reduseres kvaliteten vesentlig?

Er det bedre for oss som ønsker mer lengde å kjøpe hode og skaft separat, slik at man kan velge det beste av det beste tilpasset svingen man råder over? Mye tyder på det for meg.

Jeg testet selvfølgelig køller med samme loft og omtrent samme stivhet som min gamle driver.

...

over 18 år siden

...

Skaft med nesten samme stivhet, kan gi veldig forskjellig resultat. Har du ett riktig montert gammelt skaft som passer deg, er det nok lite grunn til å skifte nå...

Et dårlig montert skaft er helt ubrukelig - sammenlignet med ett som er riktig montert. Ingen av kølleprodusentene spiner sine skaft, såvidt jeg "vet". Ingen påstår i alle fall at de gjør det....

Når det er sagt, likte jeg veldig godt følelsen Ping Rapture med ALDILA VS Proto. Men om importøren hadde håndplukket et godt eksemplar til "golfmessa" vites ikke....

Når det gjelder drivertilpassing, er jeg tilbøyelig til å være enige med mange her - det eneste som gjelder er å teste på bane med de ballene en vanligvis spiller med (ikke stol på launchmonitor!).

Skaftekpert

over 18 år siden

Skaftekpert

Callaway sine originalskaft har en verdi av ca 5 dollar!!

Ehhhh - NEI

over 18 år siden

Ehhhh - NEI

Skaft driver ikke kvalitet

Alter Ego

over 18 år siden

Alter Ego

Hehe. Jeg gremmes også når jeg leser så dårlig "norsk".

Til Aroger:

over 18 år siden

Til Aroger:

Hva som gjør et skaft bra er ikke hva som står på det eller hvilket hode det sitter på eller hvor gammelt det er. Det eneste som gjelder er å finne skaftet som passer best til DEG. F eks er ikke et bra skaft for Henrik Bjørnstad eller Ernie Els NØDVENDIGVIS et bra skaft for deg...

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Skaftexpert refererer nok til den første driveren Callaway lanserte, eller så er han dårlig orientert. Ser ikke helt hensikten med å sende innlegg når det er så gjenomført iditisk.
Jeg er selvsakt tilhenger av at skaftet skal passe til spilleren, ikke at spilleren skal tilpasse seg skaftet. Alikevell leveres de fleste drivere i dag med så mange forskjellige skaft, at de fleste vil finne ett som passer. Ikke nødvendigvis i proshopen, da det der er nødvendig å holde lagerbeholdning nede. De er uansett i stand til å skaffe det du trenger, vist ikke er nettet alternativet.
At ikke trådstarteren merket store forskjeller, overasker ikke meg. Utviklingen av skaft har gått så fort de siste årene, at det i samme prisgruppe er kun små forskjeller fra merke til merke med samme spesifikasjoner.
Nettogolf startet for 7 år siden med 6 ulike leverandører av skaft, i dag har vi 2 som fyller ett bredere spekter alene.
Uansett så er det hvordan du klasker til den lille plastklumpen som avgjør skaftvalget ditt, enten skaftet koster 300 kr. eller 3000 kr.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her