Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sving analyse

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Vurderer kjøp av nye jern. Har HCP på 10 og ønsker nå en skikkelig analyse av svingen min før jeg gjør en ny investering. Hvem er beste valg til en slik jobb?

Jeg bor på nordvestlandet, men er tidvis innom Oslo, så det vil også være en mulighet om denne rette finnes der.

Hjep! :-)

M04

over 18 år siden

M04

Skal du få skikkelige køller bør du dra til en køllemaker som vet hva han driver med.

Norges desidert beste køllemaker bor på Huglo (Stord, Hordaland).
(www.4mostgolf.com)

Jeg anbefaler deg å lese noen av artiklene til Matz:
http://www.4mostgolf.com/Produkter-artikler/Produkter-artikler.htm

Les f.eks. artikkelen om svingvekt og MOI - tror ikke det er noen andre som bygger MOI-sett (i Norge).

Tror ikke du noen gang kommer til å angre på å ha tatt en tur til Matz!!!

Børje Pedersen

over 18 år siden

Børje Pedersen

Matz er en kapasitet, men det er da andre som kan hjeltpe deg uten at du reiser langt og enda lenger. Ta kontakt med Lasse på Golftek, om du er i Osloområdet. Det er ikke lange biten opp til ham. Klikk annonsen hans til venstre, da får du hjelp.

doc

over 18 år siden

doc

langt? Huglo ikke langt for steintøff på n-vestlandet.

Tom

over 18 år siden

Tom

Det er et sving studio på Sangaker. har testet det og fant fort ut feilene. Hyggelig pro også. Han heter jan.

Steintøff

over 18 år siden

Steintøff

Takker for gode råd.

Huglo er nok dessverre mye lenger unna enn Oslo, spesielt i reise tid, doc.

Ser at Lasse har en del info knyttet til priser på sin hjemmeside. Hvordan er til sammenligning pris nivået hos Matz på lignende merker/modeller?

Hvordan oppfattes kvaliteten på merkene de leverer? Selv om jeg har hørt om både Maltby og Wishon, så er dette helt ærlig ikke veldig kjente køller for meg.

Jeg forstår at Matz setter av ganske mye tid og gjør omfattende målinger av dem som besøker han. Hvor jobber Lasse, er det stort sett på samme måten, eller?

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Matz tar 10.000 for tilpassingen og 3.500 for køllene som han som regel kjøper fra Golfworks (Maltby + +), og det er uten reisekostnader.
Ingen norske klubbgolfere trenger slik nøyaktig tilpassing, for ingen klubbgolfere har konsistent svingaksellerasjon og hastighet.

Tom Wishon er en som har jobbet for Dynacraft og Golfsmith tror jeg, og står bak utvikling av mange titalls patenter, og startet for seg selv noen få år siden. Se Wishongolf.com, han lager slike woods/drivers med zero bulge, at slagflaten er rett fra topp til bunn. Dette gir samme loft/slagflatevinkel uansett hvor høyt eller lavt du treffer på slagflaten. På andre drivere med bulge, så har man høyere loft enn oppgitt på øvre del av slagflaten og lavere loft enn oppgitt på nederste del av slagflaten. GRT Graduated Roll Technology heter dette.

Wishon er mannen Arnold Palmer ringte for å forberede seg til et intervju på he Golf Channel om COR og annen golfteknologi.
Han designet Lynx køller og Harvey Penick for Golfsmith, og tilpasset køller for blant annet Payne Steward og Ben Cranshaw, Scott Verplank..

Wishon er mannen bak den prisvinnende boken "The search for the perfect golf club". Alle aspirerende køllemakere/byggere MÅ lese denne boken! Her er bøtter og spann med kunnskap fra mannen som kanskje er den mest innovative og kunnskapsrike utvikleren i bransjen.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

http://www.wishongolf.com/firsts_pre_2003.php
http://www.wishongolf.com/firsts_post_2003.php

Her ser man hva slags teknologi han var først ute med. Så disse listene sier egentlig det meste om Wishon!

Stinger

over 18 år siden

Stinger

correction:
zero ROLL, kurven fra topp til bunn på driver/woods.

M04

over 18 år siden

M04

1) Stinger: Du er på bærtur med priseksempelet ditt. Matz har bare gode komponenter - alt fra rimelige alternativ til mer eksklusive.

2) Det hjelper ikke å velge bra komponenter dersom du ikke setter de sammen riktig. Mange køllemakere er fornøyd når en har funnet de riktige komponentene - og tror at det da bare er å lime i vei... Det eneste de justerer underveis er lie og lengde.

3) Et sett med køller som føles like gjennom hele settet (frekvensmatchede og med lik MOI) er noe ALLE klubbgolfere burde ha.

Til sist vil jeg anbefale alle som skal KJØPE køller å lese "The search for the perfect golf club". Da finner du fort ut om køllemakeren din vet hva han driver med.... (det eneste Wishon tar litt lett på i den boken er frekvensmatching, såvidt jeg husker)

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Hvem har sagt at ikke Matz har de beste komponenter???
Men gode komponenter er rimelige.....

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Er vel ingen tvil at Matz vet mest og kan mest kanskje, men ikke dermed sagt at det er nødvendig, de tilpasningene han gjør for nybegynnere.

Jeg har sett hva folk har fått fra Huglo, og det med over 25 Hcp, og ingen kan påstå at å tilpasse til de svingene man gjør den dagen på en 25Hcp'er, betyr at denne spilleren har fått optimalt tilpasset køller, for neste dag er svingen temmelig sikkert annerledes og ville gitt annet resultat om han var på Huglo dagen etter......

Poenget er at for folk flest, klubbgolfere som hakker rundt på 90-100 slag, så er det waste of money sammenlignet med å trene litt nærspill og ta en protime eller to, og bruke de køllene man allerede har!!!

M04

over 18 år siden

M04

Stinger: det var slik jeg leste det surmagede 10K/3500 eksempelet ditt.

Hele poenget mitt er det jeg skriver over om 2) og 3). Matz tar betalt for jobben i 3) - og siden ingen andre gjør 3), tar de heller ikke betalt for det...

Ang. konsistent svingaksellerasjon og hastighet: det er mye enklere å få MER konsistent svingaksellerasjon dersom alle køllene dine oppfører seg likt!

Jeg har ingen problemer med å si at jeg er utstyrgal, og en grei konsekvens av det er at jeg vil ha det beste. Det beste får en hos 4mostgolf etter min mening. (det siste var et PUNKTUM)

H

over 18 år siden

H

Jeg tror man kommer langt med korrekt lengde på skaftene, passe flex, noenlunde korrekt lie og rett tykkelse på grep.
Jeg tipper disse parameter er de viktigste. For meg har disse vært tilpasset på de to sett jeg har hatt fra hcp 28 og ned der jeg er i dag.
Jeg hadde ikke klart å spille med et std-sett. Nå vil sikkert noen hevde at jeg ikke spiller spes bra med tilpassede heller da ;-)

M04

over 18 år siden

M04

Stinger, ang. hva "folk får på Huglo".

Da jeg var på Huglo for første gang dro jeg derifra med blades, og da hadde jeg godt over 25 i hcp (lettspillte blades, Maltby M04). To sesonger senere spiller jeg til 11. Om køllene fremdeles passer? Som et skudd. Matz er ikke forutinntatt, og han byggde køller som passet mine behov perfekt - jeg ville ha køller til å "vokse" i. Så for meg er det enkelt, jeg fikk optimalt tilpassede køller (når Matz sier optimalt tilpassede køller, tror jeg han snakker i en bredere fostand enn deg Stinger).

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Jeg er klar over at Matz er fair med tanke på hvor spilleren har tenkt seg, det skal han ha. Jeg mente bare at han tar svingodt betalt for tilpasningen.
M04 er snille nok de, men den skafttilpasningen du hadde da du var 25Hcp og som du påstår funker like godt på Hcp 11, 2 år etter, beviser nettopp MITT poeng.

For om du hadde to år etter dratt til Huglo, så hadde du fått helt annen flex på skaftene, og dermed køller med helt annen oppførsel i forhold til din svingbevegelse. Dermed ville du per definisjon ha helt annet oppsett 2 år etter, men du påstår det funket like godt med de gamle som ble tilpasset 2 år før. Så køllehodene passer selvsagt 2 år etterpå, siden du blir bedre å spille etterhvert, og ikke dårligere!!!

Så ditt eksempel faller på din egen urimelighet, ser du det? :)

Så poenget mitt har du nettopp bekreftet til fulle, at du passer køllene 2 år etterpå, at skaftflex ikke er så crucial som man skal ha det til, og DET stemmer, for man tilpasser seg gjerne litt flexen!!! Har du for stive skaft og de virker døde om du svinger rolig, ja da svinger man fortere og får litt kick i dem. Er de for myke, så svinger man litt roligere.
DET er et faktum!

Det første poenget mitt var at i ditt eksempel hadde du nok også gått ned i Hcp fra 25 til 11, og kanskje gjerne enda lavere, om du hadde brukt 10.000 kr i protimer og trent mer nærspill og brukt de gamle køllene dine, samme hva de var for noe.

Men jeg er som deg, eksperimentere og er litt komponentfreak :)

M04

over 18 år siden

M04

Du har rett med tanke på at en tilpasser seg en flex, Stinger!!! En tilpasser svingen til det utstyret en har. For to år siden tilpasset jeg utstyret til svingen min, og fordi alle køllene føles like ble det lettere å få en mer konsistent sving (det at alle køllene skal føles like er et ofte oversett, og det jeg mener det ar alt for få køllemakere som tar seg bryet med å bygge inn i køllene de leverer - og da maser jeg om kjepphesten MOI og frekvens....).
Matz har justert køllene mine hvert år, og lie er ikke likt som da jeg startet. Det er fullt mulig jeg skal ha andre skaft på køllene etterhvert, og det skal jeg igjen sjekke når denne sesongen er på hell (da er kanskje den magiske singelhcpgrensen er nådd, er det på tide med en ny analyse av svingen - og eventuelt nye skaft eller køller. Jeg får se.)

Uansett er jeg veldig fornøyd med mine besøk til Huglo. Fra nå av kommer nok alle køllene mine derifra, med ett mulig unntak - det blir nok en putter fra Bernt etterhvert (har hørt MYE skryt, og det er i tillegg gøy å ha en lokal innovatør:-)

Klaus

over 18 år siden

Klaus

Hei!! Steintøff!!

Etter å ha sett svingen din i mange år tror jeg heller du skal slå flere baller på rangen.................Kødda!!

Fint å få vite hva folk der ute mener om andre kølletyper enn de merkekjente køllene.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

M04

Frekvensmatching er ikke så komplisert, er bare å kjøpe Rifle :)
Men MOI matching er ikke mange som gjør bortsett fra Matz!

Er enig i at det beste nok er å ha samme MOI på alle køllene, så de føles like. Mange tror lik svingvekt vil gjøre at køllene kjennes like.....

God reise til Huglo :) Blir nok mest sannsynlig nye skaft og nye hoder ++ og ny regning på 12.000 :)) DobbelGLIS

TullBall

over 18 år siden

TullBall

Tydlig mye folk som vill kaste pengene sine. Om du ikke er under 10 i hcp er det du driver med tullete. Bruk heller pengene på en bra trener og bruk mer tid på trening. Blir det mere igje kan du få et konto nr av meg. Du kan ikke kjøpe et lavere hcp. Men jeg skjønner om du er en "utsyr frik" med for mye penger mellom fingerene.
Sikkert morsomt. Blir oppgitt når jeg leser dette. :(

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Må nok si meg enig med TullBall og Stinger. Hvis du ikke 150 med orangutangarmer så er det ikke køllene fra hylla som er problemet ...

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Hei igjen,

Vil ikke være uhøflig, men jeg ba egentlig om råd. Hvilken køllemaker bør jeg oppsøke og hvorfor akkurat den?

Takk til de som har svart.

Langemann

over 18 år siden

Langemann

Prøv Lasse på Golftek , prøv et Mizuno sett og få det tilpasset .
Det er ikke noe bedre enn smidde køller .

søring

over 18 år siden

søring

Jeg var på huglo som helt fersk golfer hadde vært på vestlandet i forbindelse med en annen sport og stilte med kopi køller og typisk fersking. Ble kjempebra mottatt og Matz skjønte fort nivået og forklarte og viste forskjellen på ordentlige køller og det jeg hadde, Driveren min foreslo han å sette langt inn i et skap, Hadde odyssey 2 ball putter og den tilpasset vi og han fikk den til ombygging. Ble bra.
Han foreslo at jeg kom tilbake når jeg spillte jamt under 20 i hcp,
Tror likevel at han jobber kun med toppen av golferene når han sier på Matz svarer at 100mph med 7 jern er kun på den øvre halvdel av golfspillerene. Når jeg ikke klarer mer enn dette med en sv.vekt D3 driver har jeg nå kjøpt køller som sikkert koster det samme som hos Matz, men jeg ville følt meg for dårlig og utillpass med rundt 15 hcp og bare svinghastighet 95 - 100mph med driver og ca 80 85 med 7 jern.

*_*

over 18 år siden

*_*

jaja, da så. Jeg spiller sånn ca rundt 78-80. Med noen bedre og noen verre runder. Har målt driver hastighet, og den ligger på 95-100 mph... Ikke mye, og ikke bra, men jeg kommer da i mål. Standard driver.

SÅ, lykke til. Håper du finner riktig svingvekt, d2, og IKKE d3, for da sliter du med under 90 asså. ;)

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Ombygging av 2-ball putter betyr sikkert kapping av en tomme av lengden og bøye skaftet en grad eller to, skikkelig rocket science LOL Men det høres veldig flott ut og koster skjorta, på Hyglo altså ;)

Confusing den siste setningen din - søring......
Utilpass sier du med "bare" 95-100 mph med driver, hvorfor i all verden skulle du det. Mange slår langt med slik hastighet med driveren faktisk! Trenger du føle deg utilpass bare fordi du ikke har lavere Hcp enn 15. Skjønner ikke hva du mener egentlig, for Matz tilpasser så det suser for høy Hcp, ja han klarer faktisk mekke "perfekte" (?) sett til 30 Hcp'ere......

Aro

over 18 år siden

Aro

Som Peltz og andre har bevist er 80-90% av scoren avhengig av kvaliteter og slagene innefor 100 yards. Stort sett alt det blir snakket om i denne tråden er tilpassing av ustyr for slag over 100 yards. Ergo er det mindre spennende å diskutere tilpassing av settet. På et 40-50 meters slag er det mer følelsen som er avgjørende enn stivheten i skaftet eller svingvekten.

Det vi burde diksutere er tilpassing av wedgene og puttern. Her er kunnskapen i Norge lav og jeg opplever alle køllemakere inkl. Matz som mest opptatt av tilkpassing av helsettet.

Aro

over 18 år siden

Aro

Selvfølgelig bør settet være rimelig greit tilpasset høyde, hender, svinghattighet osv. Det å bruke 10.000 kr for å få en spesialist til å tilpasse køllene som påvirker 10-20% av spillet virker rimelig håpløst for 99% av alle golfere i norge....

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Aro.
AMEN :)

M04

over 18 år siden

M04

Aro: Da jeg var hos Matz første gang, ville han i utgangspunktet bare bygge ny putter og wedger til meg. Tror ikke noen køllemaker i Norge er så opptatt av nærspill og putting som Matz....

Og - å bruke 10000 på køller fra en spesialist er vel like greit som å bruke 9900 på "tilpassede" køller fra en proshop?

Julius

over 18 år siden

Julius

Dette blir som å sette en sjimpanse i cockpit på en F18.
Utstyret er supert. Brukeren er en, ja, apekatt

Aro

over 18 år siden

Aro

Nei, jeg er ikke enig .

Jeg har observert 2 stykker i min klubb som har vært hos Matz og begge har kommet tilbake med mye prat om tilpassing av helsettet. Jeg har forsøkt snakke om forskjellig lengde på wedge skaft for å dekke et større område, som Peltz snakker om, eller ulike bounce varianter og filing av bounce/flange for bedre tilpasse wedgen til sand/ruff på hjemmebanen, men det har ikke vært noe tema hos Matz. Mulig han kan mye om det, men det blir ikke fokusert mye hos den vanlig kunde som besøker han så vidt jeg kan forstå, mulig han har fokus på dette når bedre spillere kommer??

Begge de to som har fått spesialtilpasset settet hos Matz har hatt tilbakegang i hcp, om dette er settet eller spilleren kan ikke jeg svare på.

Men jeg stiller spørsmålstegn ved produktene han bruker. Han tar seg godt betalt for "kompetansen", men bruker samtidig billige ikke OEM produkter i settene. Jeg har prøvd begge deler og er ikke i tvil om at generelt er OEM utstyr mer lettspilt og har en bedre følelse og er mer allsidige.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Steintøff, både jeg og andre jeg kjenner har meget gode erfaringer med Lasse. I de tilfellene jeg vet om er resultatene meget bra for spillerne, og det gjelder både lav- og høyhcp'ere. Mizuno som han selger er meget bra køller. Wishon kjenner jeg ikke, men de er antakelig også bra.

Jeg vet for lite til hvordan Matz arbeider til å mene noe om hvordan Lasse arbeider i forhold til Matz.

:-)

over 18 år siden

:-)

Alle kølle tilpasserne gjør samme jobben, og de gjør den ca. like bra.
Det er de samme tingene de sjekker og du kan fint gjøre dette selv hvis du har enkelt utstyr.
Matz er et unntak, men da må du til Huglo og ender opp med maltby.

Hvilke køller de anbefaler er helt avhengig av hva de selv selger. Drar du til fornebu får du kzg. Mark på ballerud=PING, haga=taylormade(?) losby=callaway, hauger/sandaker=titleist osv. Miklagard=taylormade.
Det samme gjelder skaftene.

Kølle produsentene har jo stortsett like sett å tilby (blade, player , game improvement, supergame improvement) bare med litt forskjellig utseende. Ta en titt på golf digest "hot list 2007" så står det litt om de forskjellige køllene.

Det jeg har gjort er å teste ut forskjellige skaft på egenhånd. Kjøpt forskjellige skaft på e-bay og proshop. Monterer disse til 6'er jern og fyrer løs. Jeg tror nemmelig ikke at en pro som ser meg ta 10 svinger og måler hastigheten min har nok grunnlag til å velge skaft.

M04

over 18 år siden

M04

En liten korreksjon til deg :-) - Matz har mye mer enn Maltby. Kikker du på hjemmesiden finner du noen andre merker også, bl.a. Wishon.

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Hei igjen,

Etter å ha mottatt tilbakemelding fra så mange kompetente golfere trekker jeg følgende konklusjon:

Både Matz og Lasse vil kunne levere meg tilpassede køller som har langt bedre kvalitet enn min 10 hcp sving.

Enig?

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Bruker du pengene fornuftig, kan det hende du sitter på en 6 Hcp-sving i løpet av sesongen ;)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Kjøpt Stinger-pegger, da skal du se at du er scratchspiller på null komma niks... :)

Aro

over 18 år siden

Aro

Svingen din har lite eller ingen ting med hcp å gjøre, nærspillet derimot betyr 80-90% av scoren.........................

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Der tar du feil, Aro.

Jeg chipper og putter meget bra (litt selv skryt må tåles), men sliter mer jo lenger slagene blir. Brukbar på retning, men ekstremt dårlig på lengde. Jeg slår høyt og med en enorm back spin. Sist jeg ble målt så hadde jeg samme back spin med driveren som en normalt har med pw. Noe er selvfølgelig feil med teknikken, men ingen pro har til nå greid å rett lede meg.

Noen som har gode råd?

M04

over 18 år siden

M04

Ja, både Matz og Lasse kan nok hjelpe (selv om jeg sverger til Matz).

Mine andre råd: Sørg for å få et frekvensmatchet sett (Rifle har bra skaft). Ikke vær redd for å kjøpe komponentkøller, Wishon har gode komponenter! (Både Matz og Lasse har Wishon). Har du ennå ikke prøvd det, test grepet GolfPride Multicompound.

Ang. svingen. Få deg en videoanalysetime. Det er mye lettere å se feilene i svingen på video, også for en erfaren pro. Jan på golfsenteret.com kan sikkert hjelpe, han har et "svingstudio" (Oslo).

Og en liten ting til slutt. Du vil få mest ut av en tilpassning dersom du drar når svingen din er på topp (i slutten av sesongen?).

Lykke til:-)

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Hva pokker skal han med tilpasning når han slår så mye backspin med driveren. En protime er løsningen, og INGEN TING ANNET!!!

Blir som å ta Tuxi mot hodepine, GRRRRR

...

over 18 år siden

...

EN protime?

Sju

over 18 år siden

Sju

Steintøff, jeg kjenner meg helt igjen. Inntill i fjor drivet jeg sjeldent over 200m. Jeg målte svinghastigheten min til ca 110mph. Skjønte ingenting. (Hadde hcp 10,9)

Men, så fikk jeg målt spinn. Jeg hadde nesten 5000rpm. Ballen gikk himmelhøyt og daft. Problemet mitt - og ditt - handler om at man slår ned på ballen.

Jeg tok protime. Da fikk jeg verdens enkleste tips: Forsøk å topp ballen. Pegg gjerne litt høyt. Det føles ekkelt i starten, men etterhvert faller det seg helt naturlig.

Nå har driving blitt en styrke for min del. Hcp er nesten halvert.

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Hmmmmmmmmmmmmm,

Stinger, jo, jo, kan være enig i det, men dersom du leser mitt første innlegg så ser du at jeg ønsker å få tilpasset et jern sett. Med jernene slår jeg rimelig bra, men jeg ønsker et nytt tilpasset sett.

I dag benytter jeg TM rescues i 2, 3, 4 og 5 stiff. Disse går stort sett brukbart. Jeg slår f eks betydelig lenger med 2eren enn med driveren. Driveren går fra 170 - 200 alt etter dags form.

Finn en pro som kan kurere meg. Jeg kan love deg at jeg har prøvd en del av dem.

Går jeg tre år tilbake i tid slo jeg 50 - 80 m lenger med driveren. Elendigheten startet med en omlegging av svingen hos pro.

Forøvrig slår jeg ganske mange baller i løpet av et år. Jeg vil antyde rundt 50 000 på range (og nesten hver dag året gjennom). Jeg har ikke tenkt å gi meg før jeg finner ut av elendigheten. Om jeg ikke er gal så er det ikke langt unna.

Aro

over 18 år siden

Aro

Hva har driver spinn med hcp å gjøre??? Du bruker driver kanskje på 7-8 slag av 80-90 slag. Selvfølgelig er nærspillet mye mye viktigere.

Hvis dere ikke slår mer enn 220 meter med driver hvorfor bruker dere driver i det hele tatt når dere lett kan slå like langt med en 3 spoon, med mer wsikkerhet....???

Har møtt mange som steintøff opp gjennom årene som vet best selv og ikke ønsker å høre på gode råd. "jeg har meget bra nærspill, chipper veldig bra""........Nærspill er så uendelig mye mer enn en 7 chip fra fringen, det kan alle gjøre greit. Alle slag under 100 meter er pr def nærspill og det er her alle dere og jeg legger igjen desidert flest slag i forhold til proffene.

Å fokusere ekstremt på utstyrstilpassning blir derfor helt latterlig, jeg har selv gjort det når jeg var grønn, men etter hvert forstår man at det er andre ting som avgjør scoren. OK, det kan være morsomt å gå inn på et 500 meters par fem på 2 slag. Men de aller fleste vil 9 av 10 ganger komme bedre ut med en lay up, og da trenger man ikke driver på utslaget.

Selv med ekstremt tilpasset utstyr og masse protimer på svingen vil de fleste av oss slite med å få mer enn 6-7 GIR, på de resterende 11-12 hullen blir vi overlatt til nærspillet vårt. Klarer vi 50% up and down på disse 11-12 hull sliter vi fremdeles med å gå under 80 slag. Klarer vi 75% er vi helt sikkert under 80....

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Aro, Her tror jeg det må være en misforståelse.

Jeg er meget mottakelig for råd, mange mener altfor mottakelig og at det er bakgrunnen for at jeg sliter litt.

Jeg forsøker å beskrive min situasjon slik jeg selv oppfatter den. Ellers er jeg ikke uenig med det du skriver om hva som er viktigst.

Nå var imidlertid tiden kommet for å kjøpe et nytt jern sett og da velger jeg denne gangen å få det best mulig tilpasset(?).

Sju

over 18 år siden

Sju

Aro, driver er en scoringclub. For de som har ambisjoner om å gå lavt er det en stor fordel med lengde. Mye spinn gir dårlig lengde.

Ellers er selvsagt nærspill viktig. Putting er superviktig. Chip fra fringe med 7j er ikke noe alle mestrer. Snarere tvert i mot. De fleste får riktig nok ballen av gårde, men de færreste setter den påfølgende putten.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Sju.
Driver er alt annet enn scringsclub for Hvermansen med ambisjoner!

r7

over 18 år siden

r7

Det kommer helt ann på hullet. Hvis du ender opp med å pruke pw i stedetfor 5 jern på innspillet vil jeg si at driveren er en scoringclub. Hvis kosenkvesen av en slice/pull er skogstur, eller dyp ruff (som nesten ikke finnes på norske baner) vil jeg ikke karaktirisere den som en scoringclub.

Tendensen til proffene på de forskjellige tourene er at de for det meste trener drive eller putting/nærspill. Sier litt om hvor viktig driveren er.

Det er bare pga misunelse og janteloven at mange påstår at lengde ikke er viktig.
135 m til flagget- hvis du kunne velge, hvilken kølle ville du brukt? 9-jern eller 5-jern?

M04

over 18 år siden

M04

Etter å ha tatt en kikk i kalenderen ser jeg at jeg har spillt 2 år og 2 mnd på M04. Vil bare påpeke at jeg ikke mener fremgangen skyldes køllene, men at de hjelper.... At mange er MYE mer talentfulle enn meg, og fint kan gå net fra 26 til 11 på en sesong (med håpløse køller) er klart. Men før jeg dro til Matz (og tok endel protimer gjennom vinteren) hadde jeg strevet med å komme meg fra GK til 26 lenge, uten at det ga resultat. Det skal også sies at jeg har vært dum nok til å ikke prioritere nærspill, bl.a. fordi Kongsberg kan være slem med de som ikke har en viss lengde på slagene. Som nybegynner blir det fort mange slag når det lengste du slår er 120m....

Men altså. Etter jeg fikk køllene gikk jeg fra 26.2 til 22.0 på 2 mnd (den nedskrivingen var direkte relatert til bedre køller og ikke bedre sving).
Neste sesong gikk jeg ned til 15, hvorav mesteparten i starten på sesongen (etter god trening med gjennom vinteren med pro med konsistente køller).
I 2006 kom jeg meg ned til 11 (igjen mesteparten av fremgangen i starten av sesongen) men nærspillet hindrer meg i å bryte den magiske grensen for hobbygolfere...

Konklusjon: Nei, det nytter ikke med gode køller uten god trening. De fleste mener det er viktig med tilbakemelding når en trener, og det bør komme gjennom det en ser, føler og fra en pro... Konsistente køller hjelper.

anonym

over 18 år siden

anonym

Du glemmer det du har mellom øra.
At du bruker sinnsykt mye penger hos Matz og kommer hjem med "perfekte" køller gjorde nok heller at du droppet litt........ (forutsatt at dine gamle køller ikke hadde elementære feil som feil lie-vinkel etc....)

Har man lidenskap for det en driver med, vil man gjerne utstyret skal gjenspeile sine egne ambisjoner, klart det !!!
Det er nettopp det Matz lever av :)

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Hva er M04, da?

Du M04

over 18 år siden

Du M04

Hadde du fått Matz til å bygge deg cavityback-køller hadde du ikke slått så mange dårlige jernslag som du gjør. Og hadde du ikke slått så mange dårlige jernslag så hadde du sluppet unna det katastrofale wedgespillet ditt som ødelegger så mye.

Snart kommer dama di til å slå deg ned i støvlene med nytt hybridsett.

Gleder meg stort til å le av deg når du slår ballene dine i vannet på hull 10 med knøttedriveren du betalte en formue for hos Matz som du bruker bare fordi den er dyrere enn den andre driveren du kjøpte tilfeldig og brukt i fjor og som du slår 50 meter lenger enn du gjør med Matz sin.

Med så mye utstyr som du har fått spesialtilpasset fra hjelpemiddelsentralen på vestlandet bør du gå forbi meg i hcp før 17 mai. Men intil det skjer (tidligst om 2-3 år...glis) skal jeg bare le av utstyret ditt.

Lengde er sjelden viktig

over 18 år siden

Lengde er sjelden viktig

Ikke helt enig med "r7" som framhever at lengde er utrolig viktig.

Dette gjelder i så fall bare et fåtall "tour"-spillere som satser på scratch-golf. Dessuten er det bare noen få baner i Norge som har mange nok lange hull til at man trenger å bry seg noe særlig om lengde.

For Ola Hackedunk med gjennomsnittshandicap på 20-25 som slår utslag på 180-200m er det relativt bortkastet å trene med driver, og mye mer nyttig å trene jernspill, chipping og putting.

M04

over 18 år siden

M04

Vel "Du M04", her må jeg forsvare min ære:

Driveren jeg kjøpte brukt (heretter LANG), er et gøy sak - men ingenting som kan brukes når en spiller "seriøs" golf. Den er neste 47" lang (4 mer enn min Wishon, heretter KORT). Den går knappe 10m lenger enn den korte i snitt (det er akkurat nok til å komme forbi vannet på hull 10 på Kongsberg med "grei" margin). Men etter en god sesong med trening inne, tror jeg ikke "knøttedriveren" min skal ha problemer med å komme seg over vannet på hull 10....
Problemet med den lange er en spread på godt over 200m, mens den korte stort sett nøyer seg med rundt 20m (min lengste drive er forresten slått med "knøttedriveren", og det slaget var over 30 meter lengre enn jeg noengang har slått med noen annen driver).

Når det gjelder jern hjelper det ikke med cavity back når de fleste feilslag stort sett er rette - bare alt for korte (litt mye jord).

Men at wedgespillet mitt er katastrofalt er vel ingen hemmelighet. Det er fint at folk har noe å le av:-)

Og at folk med GK fremdeles kan banke meg er vel første runden av klubbmesterskapet ifjor et godt bevis på (var det 119 slag montro? - og da hadde jeg ca 12 i hcp. Andre runden gikk jeg på hcp....)

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Javel, ja, men hva står M04 for? Er dette en køllemodell fra Matz?

fleskesåle

over 18 år siden

fleskesåle

M04,

Hvis det største problemet med jernslagene dine er at du tar litt jord før ballen så vil jeg tro et køllehode med bredere såle vil kunne hjelpe. Kanskje ikke så pene besteandig, men so what ...

M04

over 18 år siden

M04

Steintøff: Maltby M04 er bladkøller fra Ralph Maltby9golfworks.com). De er gått ut av produksjon nå, men er erstattet av enda mer lettspillte blades - Maltby MMB.

Fleskesåle: Jo, men så fort en skal ha litt bounce (leading bounce) får en også ofte køllehoder som er lange fra tå til hæl og med mye offset. M04 er faktisk ganske runde i sålen, og graver mye mindre enn de fleste andre køller som jeg har prøvd (men det er ikke min fortjeneste at jeg valgte akkurat M04).
Dessuten er det nok når wedgene kommer ut av baggen at de verste gresstustene flyr rundt - og akkurat det finnes det køller som tilgir i større grad enn de jeg har nå (eidolon).

Men akkurat når det gjelder hvor jeg begynner å ta divot, tror jeg nok en justering av oppstillingen er mer effektivt enn nye køller:-)

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Takk for gode råd!

Da går turen til Oslo for testing/analyse til helg. Ønsk meg lykke til, da.

M04

over 18 år siden

M04

Har du fått tilpasset køller nå, Steintøff?

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Ja. men jeg har ikke fått muligheten til å prøve dem enda, fikk dem på skjærtorsdag. Det ble Tom Wishon, de ser bra ut.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Ifølge Ramnefjell så er det viktigere å tilpasse utstyret hvor dårligere man er.
Noe helt annet enn det som kommer fram her.
Han sier også at de som er virkelig gode kunne klart seg greit med dårlige utilpassede køller.

njaaa

over 18 år siden

njaaa

sier seg selv at en god spiller som nesten klarer og kopiere sin egen sving hver gang vil få mer ut av gode køller somer riktig tilpasset...! samme for en gk spiller hvordan køllene ser ut bare de er tilgivne!

steintøff

over 18 år siden

steintøff

Jeg er VELDIG fornøyd med den testingen jeg har fått gjort til nå. Køllene heter for øvrig Tom Wishon 550C. De ser nydelige ut, uten at det betyr så mye for meg.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Merkelig at folk på dette forumet skal ha så mye mer greie på dette enn golfeksperter?
Jeg tror dere tar feil.
Tror ramnefjell vet hva han prater om, de som er gode de klarer å tilpasse svingen sin til køllene sånn nogenlunde veldig fort.

M04

over 18 år siden

M04

Steintøff: Gratulerer med nye jern! Hyggelig å høre at du ble fornøyd. Får jeg lov å spørre om hvilke skaft du endet opp med? (Bare nyskjerrig)

Erik____: Jeg er faktisk helt enig i at en nybegynner nok har MYE igjen for tilpassede køller! Men, jeg tror nok at gode spillere også har mye igjen for å ha riktig utstyr - selv om de er gode nok til å tilpasse seg utstyret...

Når det gjelder "eksperter" og ikke på dette forumet, så trenger ikke de vite mer eller mindre enn Ramnefjell når det gjelder utstyr... Jeg tror faktisk det er flere som er innom dette forumet som vet betydelig mer enn Ramnefjell om utstyr (men ikke nødvendigvis om golf).

steintøff

over 18 år siden

steintøff

M04: Tusen takk. Skaftene heter Wishon series 5 steel bend profile engeneering, r-flex. Hva det betyr vet ikke jeg, men det vet kanskje du (eller Lars Chr.)?

Saken er at akkurat nå er jeg sinnsykt fornøyd, noe har skjedd. Jeg vet at det finnes en som sikkert vil bekrefte det. Hva sier du, Klaus?

Jeg har i perioden før jeg fikk jernene fra Golftek stått på range i Spania 2 x 3 timer pr dag i 14 dager, pluss tre timer med pro i perioden. Dette har nok også hjulpet, men køllene er kanon.

Klaus

over 18 år siden

Klaus

Jeg har i dag stått sammen med Steintøff på rangen.
Om det er kun de nye jernene eller litt bedre sving har jeg dessverre ikke kunnskap til å avgjøre, men Steintøff slår fantastisk mye bedre etter å ha fått nye jern.

Spesiellt merkes dette på selve ballbanen. Ballbanen var før, tidlig høyde og ballen " falt bratt mot slutten". Med de nye jerna har ballen en lavere utgangshøyde og flatere ballbane.

Spennende om dette skyldes de nye jerna.........da må muligens også flere handle..............

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her