Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf en sprø sport....

Mr.X

over 18 år siden

Mr.X

Noen ganger sitter jeg og funderer over hvorfor vi skal ha dette hcp systemet. Jag klarer ikke å finne en eneste sport hvor man må dokumentere hvor flink man er for å slippe ut på et spillefelt.

La meg med en gang si at selvfølgelig skal sikkerheten være ivaretatt, men utover det hvem i all verden bryr seg om hva andre får for resultater.

Det er noe absurd over at man på første tee kan bli spurt av ukjente hvor flink man er. Og får de ikke svar er det vondord å høre. Akkurat som om at det er helt greit å spørre ut fremmede om ting man ikke har noe med. Og nå vil jo noen si at man har noe med det. Og det er det værste ved hele greia. Det er en offentlig informasjon som man forplikter å meddele til de som spør.

La meg også si at jeg spiller golf selv og spiller mange runder i året, men altså så sliter jeg egentlig med å skjønne hva som er poenget med at man må sende inn bekreftelse på hvor flink man er 4 ganger i året og hvis ikke vanker det straff. Er ikke det sprøtt vet ikke jeg. Jeg har overhodet ingen interesse av å spåørre andre ukjente hvor flinke de er.

Så jeg har besluttet å ikke ha noe hcp lenger. Jeg får kortet mitt fra klubben og der står det tall, men so what? Det påvirker ikke meg og gleden ved å spille og det påvirker ingen andre heller. Og bare for å ha sagt det, jeg spiller ikke hcp turneringer.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Forstår veldig godt hvordan du tenker. Selv spiller jeg også bare for moro, og aldri turneringer. Har tidligere drevet med konkurranseidrett, og selve poenget med at man skal måtte kjempe med å slå en som er 15 slag dårligere, eller ha mulighet til å slå en som er 15 slag bedre, er bare teit.
Men å ha handikap for å slippe ut på et spillefelt, må man kunne dokumentere hvor god man er i golf, og det er jeg naturligvis for! Det er en selvfølge at man må oppfylle visse krav for å være en del av denne sporten, ellers ville man både være en stor fare for andre, og ikke minst skape mye kaos, frustrasjon, slik det allerede er nok av allerede!
At noen baner også har strengere krav til handikap enn grønt kort, er også helt greit. Dette vil uansett bare være et lite mindretall.

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Noen er konkurransemennesker, andre er det ikke. Det er antageligvis vanskelig å tilfredsstille begge parter ved å lage egne regler for de som ikke er interessert i å spille med hcp. Kanskje dere kan slå dere sammen å starte en egen "privat klubb" for golfere uten konkurranseinstinkt. Jeg hadde også en rødstrømpe av en mor på 70-tallet som forsøkte å få meg til å mislike å konkurrere, men hun mislyktes ...

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Konkuranse er da helt greit. Jeg en del andre spiller stadig konkuranser. Det er jo enkelt, den med minst slag til slutt vinner. Kan det bli enklere?

Horse

over 18 år siden

Horse

Kanskje vi skal ha trav uten tillegg også? Da blir det nok mange høye premier. Steinlager vinner hvert løp med 120 meter. Kult det..
Jeg har 18 i hcp, og min sønn har 5, artig å konkurere med ham i blant og slå ham på poeng (selv om jeg har noen flere mottatte slag).

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Ja bare lek konkuranse dere og vinn selv om dere bruker mange flere slag rundt banen. Skikkelig moro å vinne over en som har 79 slag rundt banen og selv har 110.Da er man konge gitt...

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Ja, og samtidig kan du Titleist knuse en som er noe svakere enn deg til å spille, og få en masse falsk selvtillit. Hvis du da ikke alltid spiller mot folk som er nøyaktig like god som deg da...

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Eru 5 år eller? buhuuuu

Stoon

over 18 år siden

Stoon

Nei jeg er 5 1/2 faktisk. Jeg begynner å gråte hver gang jeg bommer på en birdieputt, og synes det er artig å fyre opp slike som deg ...

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Bli fyrt opp av en som sutrer?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg koser meg når jeg spiller mot andre med forskjellig HCP. Enten jeg vinner eller taper.
Men.....
Det er mye hyggeligere å vinne over en med samme hcp. Det er fair.

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Det er slagspill som teller. Hcp har null å si for de med respekt for sitt eget spill.

Louvise

over 18 år siden

Louvise

Jeg er faktisk helt enig med de som synes handikapsystemet er en positiv "oppfinnelse". I hvertfall for majoriteten av folk som beveger seg på norske golfbaner. Dvs mange med høy og mellomhkp, mange barn/unge og eldre mennesker og husmødre som meg selv. Dette er jo en folkesport er det ikke? Jeg respekterer dere som kun "digger" slaggolf, men ikke rakk ned på oss som "leker" eller spiller noe som "ikke teller".

H

over 18 år siden

H

Den som har færrest slag er best.

Men, det hadde sannsynligvis vært færre turneringer på klubbnivå hvis alt var bruttospill.
Synes turneringskomiteer burde være flinkere med å premiere feks de 3 laveste bruttoscore i hver turnering + at det kan være hcp-klasse i tillegg. Da bør alle være fornøyd.
I min klubb dominerer stableford-turneringer for mye.

Anders

over 18 år siden

Anders

Jeg vet hvorfor enkelte i denne tråden gnåler om at alt annet enn slaggolf er tull som konkuranseform. Disse har sansynligvis tillagt seg et for lavt hcp gjennom å skrive seg ned på hjemmebaner eller på baner med lett slope. De faller derfor gjennom i stablefordturneringer og klarer ikke å hevde seg mot høyhcp'ere poengmessig. Derfor blir de sure og sutrete...

H

over 18 år siden

H

Anders. Jeg hadde 37 runder i fjor innenfor/ovenfor buffersone. Du kan tro hva du vil. Voksne mennesker som må ha kompensasjon for å "bli like gode" som de som er mye bedre er i min verden mer sutrete.
Sammenlign med gateløp. Anders løper 5 km og vinner på 29 min. Nr 2 blir Lars som løper 10 km på 29 min og 30 sek. Og Anders er så fornøyd, for han var "best".
Ja ja. Ikke rart at andre idretter lurer på hva vi holder på med med alle stableford-konk.

Skjønner du?

Olle

over 18 år siden

Olle

Jeg synes er det ligger i golfens historie, stableford. Golf er et spill med ære, du er tildels din egen dommer og kontrollør. De bedre gir de dårligere muligheter til å konkure på "likt" grunnlag. På samme måte som man gir barn et lite forsprang når man løper om kapp.

Dette er noe av sjarmen med golf, ære og gentlemanship.

Det er jo ingen som tror at de er best hvis de har vunnet en stableford konk med 32 i hcp, men det gir en stakkar litt heder å ære for å ha spilt bra for sitt nivå. Det er jo kun snakk om "Mikke Mus turneringer", så jeg skjønner ikke hva som er problemet. Det er vel snakk om noen med lavt hcp og lav selvtilit som trenger en egoboost ved å vinne klubbturneringen.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Har trådstarter og de andre verdensmestrene noen gang tenkt over hvor mange baner de ville hatt anledning til å spille på dersom stablefordsystemet ikke hadde eksistert?

Tror dere virkelig at en rekke mennesker ville bygge og vedlikeholde baner kun for at dere tre-fire skal få gå rund å være påfugler?

En må være fra et meget spesielt område i landet for å være så egoistisk.

Aaaaaah

over 18 år siden

Aaaaaah

kan du ikke finne på noe nytt, aagolf. vær så snill...

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

Man må være meget tolerant og fleksibel for å komme frem til en slik slutning Aagolf.
du fremstår som en fantastisk hyggelig person som virkelig gleder folk med sitt nærvær.
håper du stiller på Scangolfturneringen til høsten, siden du er så glad i oss alle, men klart. du orker vel ikke tanken på å gå sammen med så mange egoistiske østlendinger som ikke kan reglene.

men vent litt.... det må du jo gjøre, i og med at du har pint deg gjennom så mange runder med uvitende østlendinger at du faktisk vet alt som kan vites om de.

hmm, interessant.

gleder meg til alle regeltolkningene dine på SG turneringen i år. du bør stille dersom du har noe som helst ansvarsfølelse og selvrespekt.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det kunne sikkert vært interresant å delta på en slik turnering,men.........
Det avgjørende er jo hvor den eventuellt avholdes :-)

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

ja, jeg visste du ville komme med en reservasjon så du slapp å møte folk face to face.
litt artig at du tydeligvis føler deg truet av oss uvitende østlendinger da.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Har jeg nevnt noe om den landsdelen?

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

så nå går vi over på å spille dum ja..... smart trekk...

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nå spiller jeg normalt ca 90 turneringer i året, men Scangolfturneringen er ukjent for meg.
At jeg blir dum av den grunn får jeg vel bare leve med.

Aaaaah

over 18 år siden

Aaaaah

Aagolf spiller ikke dum, dessverre. Men som alle andre i hans kategori så tror han at han er kjeeeempesmart...

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Google har heller ikke noe på den turneringen. Kan det være dere andre som er dumme?

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Aagolf, spar oss.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Ikke nødvendig med Google. Det er en lenke øverst til venstre på denne siden (debatturnering). Det er tydelige at Aagolf er en newbie her på SG.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Det virker som det er flere som har fått handicapsystemet i vrangstrupen, og jeg er enig i at det spilles for mye Stableford. Men...

... man kanskje huske at det er et slags oddssystem (som 'Horse' er inne på ovenfor) som sannsynligvis har sin opprinnelse i matchspill der spillere veddet seg i mellom. Hadde det ikke vært noe handicapsystem, hadde det vært vanskelig for, si, en scratchspiller å få en som vanligvis får bogey på annenhvert hull til å vedde med seg. Hvis han derimot sier at "jeg gir deg ett slag på de ni letteste hullene", så kan det jo være en og annen 'dårligere' spiller som gjerne ville prøve å tjene noen kroner.

Handicapsystemet er en viktig del mht å gjøre og opprettholde golf som det gode sosiale spillet det er.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Takker for informasjonen. Synd at turneringen var i fjor. Jeg kunne virkelig tenke meg en runde med den fulle anden i Hakkadal

Adolf

over 18 år siden

Adolf

90 turneringer i året Aagolf?
Det var da voldsomt.
Gjennomsnittlig 2 i uken 50 uker i året.
Ikke rart du kan regler.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nåååå. Vi tar noen ukers pause ved juletider, men ellers blir det normalt 2-3 turneringer hver uke ja. Om sommeren blir det ofte 5 ganger dersom det passer inn.
Det er da bare hyggelig.

snappy

over 18 år siden

snappy

Prater vi om private turneringer da.. Med deg og kona.. Viner jeg tar du oppvasken etc.

HAhaha.. 90 turrneringer....Nå har jeg hørt det også...

Adolf

over 18 år siden

Adolf

Og i tillegg skal du ha tid til å jobbe.
Mulig Lyse ikke har styring på sine ansatte.

Pløye-per

over 18 år siden

Pløye-per

Aagolf: Du er hjertelig velkommen til Hakadal!

Adolf

over 18 år siden

Adolf

Pløye-per. Vær forsiktig med det du sier.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

3 måneder i året på Malta med 4-5 int. turneringer pr. uke.
2 måneder i Jomtien. 3-4 int. turneringer pr. uke.
1 måned i England med 3-4 int. turneringer pr. uke.
Så blir det jo også noen i Norge om sommeren.

Det blir lett tall av slikt.

Kos dere videre. Jeg skal prøve å få til Hakadal i Juni da må jeg dessverre østover.
Det høres ut til å bo noen hyggelige folk i den dalen.

Adolf

over 18 år siden

Adolf

Men jobb da Aagolf.
Du må vel tjene penger for å betale alle rundene.
Du er jo bare helt utrolig, med alle skrønene dine.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jobb????
Det har jeg da gjort et helt liv. Og det er da kun i Norge at golf er dyrt.
Jomtien på Phoenix.
Medlemskap 25000 B
Greenfee 200 B
Caddie 250B

Malta.
Medlemskap ca 250 ML
spill så mye du vil.

England
Pay and go baner fra 5 - 20 GBS

Dette er da til å leve med.

Resten tar børsen seg av.

Golf er da bare glede

doc

over 18 år siden

doc

det sitter et barn her og spør etter bestefar..

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Vi kjenner nok ikke det barnet. Våre barnebarn har fått egne golfsett

Javel

over 18 år siden

Javel

Så da er du den senior Aage som du før har nektet for.
Du er nok ikke den mest troverdige her

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg har da aldri nektet for at jeg er senior. Men far min er dyktig i golf :-)

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Hehe det skal du ha aagolf, du er en seig faen.. :)

Adolf

over 18 år siden

Adolf

Hvor gamle er dine barnebarn da Aagolf.
Pass på at de får med seg dine gode holdninger.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

en godnatthistorie til Aagolf:
Det var en gang en kar fra vestlandet/sørlandet som ikke likte østlendinger.
alikevel, var han under forbannelsen at han til alle døgnets tider måtte sitte og jabbe skit om østlendingene og erte på seg de fleste med ureflekterte utspill som generaliserte til de grader at noen av østlendingene ble trist og lei, og tok seg nær av dette.
Han spilte også svært ofte golf med østlendinger, men dette kun av analytiske årsaker for å underbygge sine teorier om at østlendingene var udugelige til det meste. de kunne ikke regler, var uhøflige, frekke og skjønte ikke at rød tee på ingen måte skulle kalles dametee, for det er det da kun østlendinger, skotter, engelskmenn, svensker, dansker, amerikanere, spanjoler, italienere, maltesere, portugiser og kanskje også noen franskmenn, som gjorde! "en veldig spesiell gruppe mennesker" som vedkommende kalte dem.

Så, når han en gang i blandt ble møtt av saklige, gode argumenter imot hans holdninger ang. østlendinger, så ble de dynket i hans sure svette og kastet tilbake som en bekreftelse på hvor udugelige og misforstående østlendingene var. Han tok aldri feil, trengte aldri å trekke en påstand, og levde lykkelig i troen på at han var en populær medspiller i hjemklubben sin på Malta, som kun kalte rød tee dametee under konkurranser, og golf har jo ikke noe med konkurranse å gjøre.... spesiellt ikke for en som spiller 90 turneringer i året.

Så ble han invitert til å spille på årets store kranglebegivenhet, nemlig Scangolf Turneringen, men satte sin troverdighet i tvil ved å si at han ikke kom dersom den ble holdt i en viss landsdel med et folkeslag han ikke kunne utstå, for så å nekte at dette hadde noe med østlandet å gjøre, i håp om at alle andre som leste på forumet hadde gått glipp av faktumet at vedkommende hadde en stigmatiserende torn i siden til østlendinger generellt.
var det skrekken, feighet, frykt for å få sin sjel blottet, eller rett og slett spill for galleriet fra en provokatør uten egne baller som lå bak mysteriet i denne personens hetsende innlegg?

finn ut selv i august/september 2007 når SG turneringen atter holdes, i år på ny lokasjon. hvem vet hvor? ikke jeg, ikke du, men antakelig holdes den på en bane på østlandet!

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nå har jeg kommet hjem fra en golfturnering og ser at innleggsproduksjonen fremdeles er på topp.
Turneringer er kjekt, selv om det i dag var en våt og vindfull opplevelse.
Men jeg er da en turnering nærmere de 90 enn jeg var i går.
Forøvrig bør enkelte få med seg at i NGF systemet skal alle begreper være kjønnsnøytrale.
Det er mulig at det ikke er så hyggelig i enkelte landsdeler mens andre nok kan leve godt med det.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Vant du?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Neida, men noen lange putter gikk i så jeg er meget fornøyd med greenene.
Både kaffen og vaflene smakte bra.

;)

over 18 år siden

;)

90 turneringer i året Aagolf?.
Det var da beskjedent.
Dersom du legger sammen turneringene du nevner lengre opp, runder du glatt 100.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg er da alltid beskjeden. :-)

doc

over 18 år siden

doc

..omtrentlig..

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Ja. Det må jo nødvenigvis bli omtrentlig så tidlig på året. Men nå er det ny turnering i dag i nydelig vårvær. Det er turnering nr 17 hittil i år så jeg er vel godt i rute da. :-)

Zogg

over 18 år siden

Zogg

Dette var vel i utgangspunktet en diskusjon rundt hcp-systemet, eller..? Det virker derimot som om det her blitt en tråd hvor en vestlending med lite å gjøre, forsøker å utøve sitt markeringsbehov ...

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

ja, og når man skryter av 90 turneringer, hvor 89 av dem er veddemål før start, så sier jo det litt om nivået også.
hcp 3 - 29 ja.... riktig. hvis det betyr at hcp har økt fra 3 til 29, så sier vel det litt om hvor ærlig han har vært også.
har du armprotese eller rullestol, så kan jeg gå med på den.....

:P

Etterlysning

over 17 år siden

Etterlysning

Hvor har det blitt av vår alles kjære venn Aagolf?
Har han skiftet nick ?
Eller er han så opptatt med turneringsgolf at han ikke har tid å skrive her inne?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hva legger du i "kjære"?

hp

over 17 år siden

hp

Han er vell i en eller annen verdensdel og spiller turnering.

Turneringsleder

over 17 år siden

Turneringsleder

Si meg en ting Aagolf; Tolker du turnering og konkurranse som ett og samme? En turnering er etter normale begreper en serie enkeltstående konkurranser. Hvordan du får til å spille to turneringer på 2 dager er meg en gåte. Definitivt om vi snakker om 5 turneringer i uken.
Ok.. jeg har gjort et stunt en uke jeg også på en guttetur til Skottland der vi spilte 2 runder hver dag i 5 dager, men da var vi ganske kjørt etterpå også. At du kjører 90-100 turneringer i året er skikkelig bra, særlig som senior.

!

over 17 år siden

!

Men kjære vene. Det er over 1 år siden han skrev det der! Hvorfor skal du dra frem det nå?? Er det så lite annet å skrive om?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Turneringsleder,
du må gjerne tilte på Aagolfs innlegg, men det er da ingen regel som sier noe sted at en turnering skal bestå av en serie med konkurranser?

en PGA turnering er EN konkurranse som går over 4 dager.

i klubben vår har vi medal-tournament 2 ganger i måneden, begge som går over EN runde. En gang i året har vi klubbmesterskap, som er EN turnering som går over 2 eller 3 runder.
I middelalderen gjennomførte man turneringer inne på stadion, og disse besto av mange konkurranser, som lanse, sverdkamp, spydkast, pil & bue, etc.
mange måter å gjennomføre turneringer på.

sosiale turneringer i golfklubbene går vel også stort sett over en runde.

alikevel, så kan man jo selvsagt skille mellom organiserte turneringer for amatører og profesjonelle, som vel er det opprinnelige begrepet, og private arrangementer som knapt kan kalles turnering.
begrepet er vel alikevel såpass fritt at man kan bruke det som man vil om en organisert konkurranse.
Når det er sagt, så er jeg nok enig med ! ang. relevansen i det hele, siden tråden har vært død i ett år.... hehehehe

;)

McKivre

over 17 år siden

McKivre

England for ca hundre år siden.
4 lorder er ute og slår ihel tiden med en runde golf. De har spilt mot hverandre mange ganger før ,men nesten alltid er det samme person som vinner, så det 3 andre begynnerå bli lei av å tape. Han som vinner har ikke så mange andre å spille med . For å unngå å måtte gå rundt alene så forslår han at de skal ta utgangspunkt i resultatene på de 10 siste rundene og tildele de andre får flere slag en han som har vært best. De 3 andre synes dette var en god ide og ble med han på flere runder.......

Daniel

over 17 år siden

Daniel

Morsomt at nesten ingen svarer på trådens topic.

Problemet er ikke hcp-systemet. Problemet er at folk ikke respekterer golfspillere som ikke gidder å bry seg om hcp-systemet og derfor ikke engang ser noen anledning til å fortelle til høyre og venstre hva han/hun har i handicap.

Jeg er helt enig med Mr. X.

Greit at dere spiller med hcp, men respekter den voksende gruppen av golfspillere som ikke spiller med hcp noen gang i det hele tatt (selv om de HAR et hcp men aldri bruker det).

Det er derfor en ikke ska spørre folk hva de har for hcp på første tee om dere ikke har bestemt du och den andre personen bestemt seg for å spille stableford eller lignende.

Hcp-honnøren på første tee er ikke en unnskyldning for å spørre hva folk handicap. Dere bør ikke spørre "Hva har du i handicap?" men "Skal du eller jeg slå først?" og la personen da få bestemme om han/hun vil si sitt handicap eller bare "Nei slå først du" eller "Jeg er allikevelkr å slå så..."

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Det er frivillig å etablere hcp i Norge, og de som aldri bruker hcp trenger ikke å gjøre dette. Så da bør jo ikke dette være et problem.
Jeg blir forvirret av denne debatten og blir sittende igjen med tusen spørsmål.

Hvem er denne gruppen med mennesker som synes det er så nedverdigende å bli spurt om hcp på første tee? Hva er det de vil skjule, og hva er det de er redde for? Er det flaut å ha 32 i hcp? Er det flaut å ha 10 i hcp, og spille til 32? Er det flaut å ikke ha etablert hcp? Sier disse folkene heller ikke hva de heter? Hvordan kan en ha etablert hcp uten noen gang å ha brukt det ? Kan en ikke bare svare at en ikke har etablert hcp uten å bli sure for at noen spurte? Hvorfor er det de som ikke er opptatt av hcp som er mest opptatt av hvor dårlig og tungvindt hcp-systemet er?

Rasheed

over 17 år siden

Rasheed

Tilskuer =>

Det er jammen ikke mye du skjønner her, alle er ikke akkurat som deg.

Veldig mange golfere vil ikke bli spurt om hva de har for handicap. Ikke fordi de synes det er "nedverdigenede" å bli spurt (som du av en rar grunn valgte å skrive) men rett og slett fordi det ikke er din business, med mindre dere skal spille markør for hverandre i stableford.

Så IKKE spør rett ut til en du ikke kjenner. Hvor vanskelig kan det være "tilskuer"???

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Men hvorfor blir en så hissig over noe som for de fleste er et helt vanlig spørsmål ? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er et problem og blir oppfattet som en fornærmelse? Det er jo bare å svare på en høflig og vennlig måte at en ikke har etablert handicap eller at en ikke ønsker å oppgi sitt hcp.

tilbuer

over 17 år siden

tilbuer

Enig med tilskuer. Jeg driter egentlig i hva folk har i hcp, det eneste jeg ønsker er å få vite noe om hva man kan forvente av dem. Har du en som sier han har hcp 10 så regner man jo med han kan slå sånn noenlunde. Og om en har 36 ja så er man nybegynner og man kan forvente en del hakking. Alle kan være hyggelige folk uavhengige av hcp. Selv synes jeg det er morsomt å spille med folk på omtrent samme nivå slik at man kan konkurrere litt uavhengig av hcp. Men jeg spiller gjerne med folk som er både dårligere og bedre. De som er bedre kan man dra lærdom av, og man forsøker gjerne å prestere bedre selv også da.

Rasheed

over 17 år siden

Rasheed

Det er kun du "tilskuer" som har brukt ordene "nedverdigende" og "fornærmelse" og det viser at du ikke i det hele tatt skjønner hvorfor en ikke bør gjøre det. Jeg gir opp å forklare det til deg tilskuer.

tilbuer

over 17 år siden

tilbuer

Jeg mener at å få vite hcp kan ha noe med sikkerhet å gjøre også. F.eks dersom jeg visste at en spiller hadde 5 i hcp så hadde jeg ikke vært redd for å stå f.eks litt foran han på høyre side. F.eks 15 meter foran i 45 graders vinkel til ham og der han skulle slå. Men derimot dersom personen hadde 25 eller kanskje enda høyere hcp. Ja da hadde jeg forventet en del "slag i hytt og pine" og ikke turd å stå samme sted. Da hadde jeg stått lenger bak og i trygg "sone" fra ham. Det bunner i forventet spillestyrke. Akkurat eksakt hva hcp personen har spiller ingen rolle for meg, men det har med forventninger og hvilke sikkerhetshensyn man må vise utifra dette.

Rasheed

over 17 år siden

Rasheed

Jeg har sett spillere med mye bedre handicap en 5, schanke mange hundre ganger på banen og sett fire alvorlige skader, så jeg synes du tar unødvendig stor risiko hvis du står i en slik posisjon når folk ska slå.

Og for å få en omtrenligt peiling på en spillers spillerstyrke kan du jo f.eks bare se på spillet och allle andre indikasjoner.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

sorry. Rasheed. jeg tror heller det er du som må forklare bedre.
jeg er helt enig med tilskuer, og fatter ikke hvorfor det er et problem at man spør om hcp før en runde.

det er normal etikette at den med lavest hcp slår ut først, og deretter i stigende rekkefølge.

ikke at dette nødvendigvis skal følges som en regel, men å lage et problem av det må være et personlig problem, som tilskuer antyder.

Olle

over 17 år siden

Olle

Er også enig her, ser ingen grunn overhodet til å nekte å oppgi hcp, eller svare at det bruker du ikke el.

Kan Rasheed prøve en gang til å forklare hva problemet er. Hvis man ønsker å holde hcp hemmelig så er det en grunn til det.

!

over 17 år siden

!

Hvis noen spør meg, så bestemmer jeg selv om jeg vil svare eller ikke! Ingen andre som har noe med det. Så lenge jeg har fått booket tid i shoppen, og det er godtatt der, så er det nok.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Norge er en ung golfnasjon, meget opptatt av eget og andres hcp, og ikke minst fokusert på å beregne stableford-poeng.

Og slik vil det nok være en del år.

Som en vis skotte sa for noen dager siden, noe modifisert: "det er da mye lettere å telle antall slag man bruker enn å vri hjernen sin for å finne ut hvor mange poeng man fikk."

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er greit det at mange teller slag, men skjønner fortsatt ikke hva som er feil med å spørre noen om hcp. Det er vel like harmløst som å spørre hva de jobber med eller hvor gamle de er.

Tror jeg hadde stått igjen som et stort spørsmålstegn hvis noen hadde nektet å svare, ikke det at det gjør noe virker bare rart. Det er greit hvis dem svarer at det aner de ikke fordi de ikke bruker det, men nekte å svare virker rart.

Det må jo være et eller annet som folk finner fornærmende hvis de ikke ønsker å svare.

olaw

over 17 år siden

olaw

Når jeg skal forklare noen som ikke har greie på golf dette med hcp pleier jeg å si noe slik: "Hcp-systemet er laget for veddemål". Dersom en god og en dårlig spiller skal spille om en hundrings eller lunsj i klubbhuset etter runden, er det gjerne slik at den gode spilleren gir den dårlige spilleren noen slag "å gå på". Å gi ham et forsprang. Det er naturlig at det er slik når konkurrenter på ulike nivå møtes til kappestrid.
Kan heller ikke si at det er noe galt i å spørre om handicap. Golfspillet er et ærlig spill. Selv den beste slår av og til elendige slag. Hvis du ikke ønsker at noen skal se at du av og til spiller dårlig, har du ikke noe på en golfbane å gjøre. Å måtte innrømme at en har et høyt hcp kan verken være krenkende eller ubehagelig. Forstår ikke dette!
For oss som ikke konkurrerer så mye i slagspill, er hcp-systemet genialt. Du kjemper mot deg selv hele tiden. Kjemper for å spille opp mot ditt beste. Uten mulighet til å konkurrere mot seg selv eller andre, kan jeg ikke se at golf er særlig interessant. Da vil jeg heller anbefale en fottur på fjellet, i skogen eller på stranda. God tur!

pirkete

over 17 år siden

pirkete

hadde noen i min ball nektet å si hvilket hcp de har ville jeg spurt pent om de kunne finne noen andre å spille med. Ikke fordi det gjør noe men fordi det er sært. Hvis nei ville jeg funnet en annen ball

***N

over 17 år siden

***N

Lykke til. Da hadde du måttet finne en annen ball/flight/gruppe hvis du hadde spilt med meg.
Jeg er dritt-lei høyhcpere som maser om hvilket hcp man har, og som ikke har peiling på gode og dårlige golfslag, men roper ut "BRA", "supert slag" osv, bare du treffer ballen! Hvis du i tillegg har en dårlig dag, og ikke alltid treffer slik du vil, eller trener på noe, og det dermed er litt ujevnt, så kan du formelig hør hvordan de ler bak ryggen din. For du skal jo spille som en pga-tour-spiller, når du har under 10...
Og nei, jeg driter i om de ler eller hva fa** de gjør, disse hackerene, men de har ingenting med hva slags hcp jeg spiller på. Det har klubben/proshoppen, som skal sjekke om jeg kan spille der, og ingen andre!

Rema1000

over 17 år siden

Rema1000

Handicap er uinteressant.
Antall slag sier det meste.
Klarer du ikke å holde deg på trippelbogey eller bedre har du ingenting på en golfbane å gjøre.
Da er din arena TRENINGSFELTET.

evergray - malaysia

over 17 år siden

evergray - malaysia

Noen foeler seg kanskje usikker naar de spiller i lag med ukjente. Selv er jeg ikke saa hoey i hatten naar jeg spiller med lavhcp ere, da jeg har over 30 selv.

Andre liker kanskje ikke aa spille med saanne som meg, men det faar de bare finne seg i hvis de blir satt opp i samme flighten.

Hvis jeg oppfoerer meg greitt og ikke maser eller sinker andre boer de andre gi blaffen i mitt HCP!

(Om noen spoer, svarer jeg, hvis de ikke oensker aa spille sammen med meg, kan de drite aa dra)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jajaja... her var det mange såre og forsmådde lavhandicappere gitt....

det må tyde på at jeg er en masete høyhandicapper selv.

personlig, så driter jeg i hvilket handicap folk har, men det går an å spille en liten intern konkurranse selv på en selskapsrunde, og man må ikke spille stableford for å konkurrere mellom forskjellige handicap.
hvis jeg, som stort sett får mellom 10 og 13 slag på en norsk bane, vil spille netto mot en med 5 mottatte slag, så får jeg jo en ganske klar indikasjon på hvilket handicap han spiller på.

er dere virkeligså sære at dere bruker enhver selskapsrunde på å gå rundt og være sure på medspillere, i stedet for å gjøre det til en hyggelig runde med litt konkurranse og syrlige kommentarer?

velvel, da er jeg glad jeg har de golfkompisene jeg har, for det ville blitt rimelig kjipt å være golfer med de holdningene dere har til andre spillere.

når du, ***N, i tillegg sutrer over at du er drittlei høyhandicappere, så er vel problemet ganske så åpenbart for i hvertfall noen av dere.

hp

over 17 år siden

hp

Jeg spiller stort sett men ukjente da jeg har ingen venner eller rettere sagt få kompiser som spiller golf, men veldig få er så sutrete som noen av dere gir inntrykk av her.
Men egentlig skjønner jeg ikke problemet, for når man bestiller starttid på scangolf så ser jo alle hvilket hcp de andre i ballen har,så da kan man jo bare velge hvilket nivå man vill spille sammen med

Etikette

over 17 år siden

Etikette

Hallo folkens. Slutt å surre. Det er vanlig høflighet å spørre om hcp.
'Grunnen er kort og godt at den med lavest hcp slår ut først på tee 1.
På tee 2 slår den med færrest slag på forrige hull ut først.
Minner også om at man alltid skal stå bak og i trygg avstand for den som skal slå ballen. Grunnen er som du kanskje husker; Sikkerhet for deg. Du skal følge med hvor makkeren din slår ballen og bli med å lete.
Når du står bak er det den beste plassen å ta ut siktemerkene fra.

Det spiller ingen rolle om du er god eller nybegynner - etiketten er lik for alle. En annen ting er at den med lavest hcp har ett hovedansavr i flighten. Sørge for å holde tempoet opp - delta i leting - være behjelpelig til veiledning INNENFOR REGELVERKET.

Men dette vet jo ALLE som har gått på kurs og lært å spille golf i Norge.
Beklager at jeg tar det opp, men det virker som om noen ikke har lært hva golfen handler om i tråden.

HM

over 17 år siden

HM

Til Etikette
Her tar mange feil, du inkludert.

Regel 10.2 sier at når det ikke er foretatt trekning så bør spille-rekkefølge fra første tee avgjøres ved at man trekker om hvem som skal slå først.
Og, du skal ikke stå bak den som slår. Du skal stå i trygg avstand og slik at han ser deg. Du skal aldri stå i spillelinjen, foran eller bak.

Hvis du har lært det du skriver på et kurs i Norge så sier det nok mye om opplæringen.
Håper ikke alle har lært det samme som deg.

hp

over 17 år siden

hp

Trekning på første tee gjelder ikke det bare i match spill.

HM

over 17 år siden

HM

Det trodde jeg også, helt til jeg bladde litt i regelboka. Det er akkurat samme for match og slagspill.

Men, det er jo en "bør"-regel og ikke en "må".

Sunn fornuft tilsier kanskje at den som slår kortest skal slå først.

hp

over 17 år siden

hp

Det er vell ingen som vill innrømme på første tee att de slår kortest,det gjelder og være macho da he he.

Hakke peil

over 17 år siden

Hakke peil

Det er komisk hvor sykelig opptatt ankelte er av andres hcp. Akkurat som det er noe å henge seg opp i.

Selv har jeg ingen peiling på mitt hcp, men har det like gøy på banen for det. Jeg er nøye med hvor jeg tråkker, forstyrrer aldri den som skal slå, går aldri i andres puttelinje osv.

Likevel opplever jeg de som gnåler om hcp så det er til å hyle av, selv om de ikke er så nøye med andre ting, tråkker glatt i andres puttelinje osv osv.

Virker som hcp blir mer og mer uinteressant jo lenger ned på skalaen man kommer. HCP systemet er sikkert greit hvis man spiller hcp turneringer, men hvor mange oppegående lav-hcp golfere ser det som en bra konkuranseform da?

Hva spiller det for en rolle om man har 3.2 eller 3.9 lurer jeg på.

hp

over 17 år siden

hp

Så når du bestiller starttid og de spør etter hcp så sier du att du ikke har peiling,lurt.

hakke peil

over 17 år siden

hakke peil

nei da bare sier jeg det som står på kortet fra mange år tilbake

hp

over 17 år siden

hp

hva når du spiller stableford turnering da.

Hakke peil

over 17 år siden

Hakke peil

stableford turnering???? Hvem pokker gidder være med på det tullet der. Lekegolf, hvor en hacker med 25,9 i hcp vinner...

hp

over 17 år siden

hp

Jeg veit ikke hvilket nivå du er på jeg,men for de fleste er slagspill turneringer uaktuelt, utenom klubbmesterskap da man må ha ett lavt hcp for og delta.Kjedelig og spille 1 turnering i året utenom kompis turneringer da.

hp

over 17 år siden

hp

Det blei vist stille i fjøset nå.

!

over 17 år siden

!

Vel Yngve, som vanlig skriver du bare for å se det du skriver. Det ble nevnt en spesifikk gruppe av høy-hcpere. Ikke dermed sagt at alle er like. Noen av de skjønner mer enn andre. slik er det.
Kanskje alle ikke er like "sosiale" som deg og "venne"-gjengen din, men kanskje vil spille golf i stedet for å høre på kjattring om hvem som leder, og hvor mange stblf-poeng man har?
Spill ditt spill, og la oss andre spille golf.

3,9

over 17 år siden

3,9

Det teiteste jeg veit er lavhandikappere som tror de er så usedvanlig flinke. Det er desverre en del av dem. ! er et godt eksempel på selvhøytidelig tulling som ikke tåler at noen sier "godt slag" når han ikke er fornøyd selv.

Hva er problemet ditt? herregud så latterlig du er.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

vel, !, som vanlig, så skriver du anonymt når du skal hakke på noen du ikke aner hvem er.

jeg spiller slagspill i 99% av tilfellene selv, men føler ikke spesiellt sterkt for å sutre over stablefordspillerne av den grunn.

ok, så skjærer du kanskje ikke alle over en kam, men det virker ganske stigmatiserende når man setter ordene "drittlei", "høyhandicapper" og "stableford" i en sammenheng, så jeg føler vel ikke at jeg er helt på jordet.
jeg skjønner ikke helt motivasjonen din for å skrive om hensikten bak mine utspill, men det er klart, en som må være anonym for hetse kan vel heller ikke forventes å forstå slike ting.

etikette

over 17 år siden

etikette

Takk skal du ha hp for presiseringen. 10-2 viser det vi gjør under turneringer. I selskapsrunder har jeg aldri deltatt i trekking på hvem som skal slå først. Det vanlige har vært at den med lavest hcp har slått først.
Jeg sjekket også i etikette heftet og der står det på side 18. "Stå minst 2 m fra spilleren og utenfor hans synsfelt"
Vi er på ingen måte uenige. Bare fint med diskusjoner rundt tolkningene. Heldigvis er det tillatt å bruke hodet. Men jeg håper ikke alle vil bruke Hakke peil sitt hode. Ut fra det du skriver er han for sta og virker lite løsningsorientert.

Hakke peil

over 17 år siden

Hakke peil

Fjøset? er det der du er? ser ikke noe grunn til å skrive noe mer om dette. det er vel bare sånn det er i norge at høy hcp spillere flyr å gnåler om hcp

god spiller

over 17 år siden

god spiller

Jeg er helt enig med andre lavhandicappere som ikke liker å gå med høyhandicappere.
Synd jeg ikke så ting like klart når jeg selv var håpløs høyhandicapper.
Er glad jeg slipper å gå en runde med meg selv i utgave 1990.
De som underviser på grønt kort kurs burde kanskje nevne at ikke alle er like begeistret for å havne i ball med nybegynnere, og oppfordre nybakte golfoptimister til å utvise respekt for dem som har kommet langt.
Dere kan håne og skjelle meg ut så mye dere vil, men det er ikke særlig inspirerende å se medspillere spille tilsammen 8-10 slag før man selv kan slå sitt andre.

hp

over 17 år siden

hp

Da kan du jo bare velge en annen ball.

Gunnar Bullklump

over 17 år siden

Gunnar Bullklump

Etter dette er det vel bare å akseptere at man neppe blir et bedre menneske av å bli en bedre golfspiller :-)

hp

over 17 år siden

hp

Lurer på når det inntreffer er det fra 4.5 hcp og lavere.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

god spiller:
Når vi underviser på grønt kort kurs prøver vi å reklamere for sporten på beste måte, og ikke å skremme flest mulig potensielle medlemmer unna. Vi prøver bl.a å fremheve det sosiale i sporten, men det fikk du visst ikke med deg da gikk på kurs.

god spiller

over 17 år siden

god spiller

Nettopp, ensidig (villedende) markedsføring heter det.
Og det er dessuten ikke høfilig å demonstrere sin motvilje mot dårlige spillere ved å velge en annen ball. De man spiller med forstår jo tross alt ikke sammenhengen (fordi ingen han forklart det til dem på GK-kurset) Golf er tross alt en gentlemanssport så man later bare som ingenting. Eller i det minste finner en "naturlig" vei ut av det ved f.eks. å ta en lengere pause etter hull 9
Finnes vel ingen handicapgrense hvor man begynner å bli mindre tolerant, men siste avsnitt i mitt forrige innlegg gir en god illustrasjon på hva jeg mener.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

For å være litt seriøs så er ikke dette ønsket om å eksludere andre noe som kun er forbehodt golfsporten. Dette ser du i de fleste sammenhenger.

De rike, de pene, de som er vellykket på et eller annet område, veldig ofte ser du at de helst mingler med sine "likesinnede".

I en større sammenheng kan vi bruke nordmenn kontra fattige i Afrika. Vi rike bygger hus med tykke vegger og store låser på døra, mens der nede bor de oppå hverandre.

Hvem har det egentlig best? Ikke så lett å svare på. Men man får sjeldent noe uten å betale for det. På et eller annet vis.

Og nei, jeg har ikke kommet dypt nedi flasken enda :-)

hp

over 17 år siden

hp

Det er jo bare og sjekke i golfbox nr man bestiller tid, oxo en grunn til og ha hcp.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

På den annen side, sett i en litt større sammenheng, er det vel ikke så mange gode golfspillere i Norge. Du kan faktisk telle dem på en hånd, selv om du har mistet en finger.

Og hupps, det er akkurat den hånden jeg lar være å rekke opp når jeg spør: Hvem tror at "god spiller" er blant disse fire-fem?

Noen tror de er halvguder når de har klart å spille en bane på par.

hp

over 17 år siden

hp

Hvor går grensa for god, par,+5,+10. De værste er vell de som akkurat har kommet med på c tur og tror de er konger.God spiller er du en av dem?.

Hakke peil

over 17 år siden

Hakke peil

Vel, regner med at jeg ikke er av de som er for "fine". Jeg spiller mye med spillere med grønt kort og nedover og de som er bedre enn meg. Har ingen problemer med det i det hele tatt. Bare fint om tempoet er sakte slik at man kan ha det sosialt i tillegg på runden.

Det er mange i norge som har hcp fra 7 og ned til 0 vil jeg anta.

Jeg bare skrev om hysteriet ang hcp og at jeg ikke gidder bry meg med det lenger.

hcp

over 17 år siden

hcp

Fint Hakke peil at du ikke er høyere på pæra. Tror dessverre hp er inne på noe at vi kanskje finner en del av blæringene i denne gruppa.

Spiller du vanligvis på hullets par og går sammen med spillere som stort sett må plukke opp blir det litt kjedelig. Det gjelder for begge - hvis dere ikke er godt kjente, venner, kjærester etc.

Uansett er det mest hyggelig, sportslig sett å spille med noen som er omtrent på ditt nivå. Siden jeg startet å spille har jeg spilt mye sammen med spillere som er litt bedre (ca 5 hcp poeng) enn meg. Det har jeg lært mye av. Men husker også noen runder med "gamle" 60-åringer og lavt hcp, som oppfører seg blærete. Faktisk har jeg opplevd flere av de gamle enn yngre, som har glemt etiketten og "børnelærdommen" Men de er jo så gamle og altzeimeren er framtredende - de har jo spilt golf i 40-50 år.

evergreen - Pangkor

over 17 år siden

evergreen - Pangkor

Heregud hcp, du maa vare en snoerrunge! Har du ikke foestaatt at mange begynner aa spille golf i 40-aars alderen i dag.

De "gamle" i dine oeyne er naadagene ungdom !!

Det er saakalta 'barn' paa 25 aar som har altzeheimer, grunnet sloevhet, dataspill og dop. Friske raske 60-aaringer som har levd livet og respekterer andre hoeflige mennesker, er nok noe ukjent for deg. Grow up.

Foersaar litt av redselen ved aa spille med lavhcp-ere, men fa....noen utfordringer maa man ta for selv aa bli bedre. Aa bare kunne knatte sammen med

med "likesinnede" til stadighet, stagnerer man.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg er glad i variasjon jeg. Spiller både med de som er bedre og dårligere enn meg selv, og det er uhyre sjelden jeg synes det er problematisk.

Jeg synes det er mye viktigere hvordan medspillerne oppfører seg enn hvor bra eller dårlig de spiller. Hvis de går jævlig treigt kan det være provoserende, men treiginger finnes både blant scratchspillere og høyhandicapere.

Det er ingen tvil om at noen inspirerer mens andre irriterer, men det er faktisk en del av utfordringen.

Jeg kjenner en som hater så forferdelig å spille med "dårlige" spillere at han har gått av banen i flere tilfeller. Men han er det ingen andre som liker heller, så noe forbilde vil jeg ikke si han er.

Vi får håpe han er det i sine egne øyne :-)

curious

over 17 år siden

curious

Tipper han har rosa bukser også!

hp

over 17 år siden

hp

Selvsagt.

hcp

over 17 år siden

hcp

evergreen - Pangkor hva mener du. Vis vas. våkne opp
Jeg er 53 år og fikk grønt kort for 10 år siden. I dag har 15,6 i hcp., og trives på golfbanen.
Dessverre er det de gamle gutta, som i dag er i 60 åra, som jeg har opplevd som de utrivligste på banen. Det er ikke de som begynte å spille for 10-15 år siden, men de gamle gutta fra tidligere tider. Faktisk værre enn unggutta, som spiller på tourene. Når de gamle gutta kommer i 70 åra begynner de å bli folkelige igjen.
Beklager evergreen - Pangkor når du stigmatiserer meg gjør jeg det samme med deg. Du er sikkert i 60 åra og har spilt golf i 40år.
Lykke til med trivelig golf

008

over 17 år siden

008

og nok en gang er daaakars syke TigerFan!, !, Jan ute med leppa si og prater tull....

IP Politiet henter deg inn, med eller uten paracet.

evergreen-pangkor

over 17 år siden

evergreen-pangkor

Beklager hcp, ble litt for mye vin til middagen her i gaarkveld (lokal tid).

Ellers er jeg langt fra 60 aar :-) Det er kanskje "snobbegolferne" du henviser til?? Noen av dem kan kanskje vaere utrivelige, men jeg har heldigvis ikke moett noen.

Sikkert mitt hyggelige og elskverdige vesen som smitter over paa surpompene ;-)

Tusen takk for lykkeoenskningen - og det samme til deg!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

er ! og TigerFan! samme person????

I så fall, har jeg spist av maten din TigerFan!? hvorfor i alle dager skriver du slikt til meg?

*såret og vonbroten*

! er en feiging

over 17 år siden

! er en feiging

han tør ikke engang svare på spørsmålene som kommer mot han. tydelig at ! og TigerFan! er samme mann....

patetisk...

?

over 17 år siden

?

Så vidt jeg vet har dette alltid vært, og vil være, et forum, hvor man har den retten å være anonym hvis man vil det.
Hva om jeg feks. velger å tro 007, 008, SS og Gunnar er samme mann? Skal alle drive slik? Hva er det for noe tull?
Forøvrig har jeg ikke sett TigerFan! her inne på lenge.

Skråstrek

over 17 år siden

Skråstrek

jeg tror du har rett.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her