Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forme slagene

pap

over 18 år siden

pap

Viss man kjenner på forskjellige køller kan man kjenne at de har forskjellig vekt. Jeg har alltid trodd at denne vekten spilte mye inn på evnen til å forme slag. Dvs lettere køller er lettere å forme slagene med.

Men jeg har etterhvert blitt fortalt at det er lettere å forme slagene med en litt tyngre kølle. Noen som kan hjelpe meg med hva som er rett.

Viss det er tyngre køller det er lettest å forme slagene med, hva er da fordelen med lettere køller?

snappy

over 18 år siden

snappy

Alle kølle hoder veier så og si det samme.. Men tyngde punktet er forskjellig, og skaft kan variere i vekt.

Køller som er lette å forme slag med er køller uten offset. Offset er til for å gjøre slagene rettere. Slår jeg med en offset kølle blir det en draw, prøver jeg å slå en fade blir det ofte helt rette slag. Prøver jeg igjen å slå en fade cutter jeg ballen og ender opp med en Slice eller push.

Skal man forme slag går man til innkjøp av køller uten offset, blads er en type uten offset (litt er det vel på alle, men her er det minst). Spiller selv med Titleist 735 nå. Disse er lette å forme slag med. Men blades osg lignende krever selvsagt et behaglig ball treff. Gjelder uansett når man skal forme slag.

...

over 18 år siden

...

Og et lite men - MIN erfaring er at du trenger forholdsvis høy køllehastighet for å konsistent kunne forme slag (du må ha myk ball og godt treff for å kunne kontrollere en draw/fade med f.eks en køllehastighet på 80mph på et 5 jern).

Eller har dette kun med køllebladene å gjøre? Spiller med blades uten offset...

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Spør King Ben - han kan forme slagene!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Vekt på køller har ingenting å si ift å "forme slag"....

Div vekt hjelper på svinghastighet. Altså er den for høy hjelper det ofte med tyngere køller og motsatt.

Forming av slag bestemmes i releasen.... og kan gjøres med alle køller... Phil M. gjør det med alt fra driver til lw..

Svein

over 18 år siden

Svein

King ben: forming av slag bestemmes helst av enten stance, eller svingplan. skal du forme ved hjelp av release eier du ikke kontroll. Men det vet du nok med ditt for høye hcp til å evne å forme slag MED kontroll ;)

king Ben

over 18 år siden

king Ben

I sine yngre dager når Tiger trente med sin far fikk han ofte beskjed om å slå draw eller fade når han var på toppen av baksvingen!! Lite sansynnelig at han da rakk å endre stance i tilegg for å få til dette.....

Det er mange veier til rom. Mange måter å skru ballen på, det du beskriver er en av dem. Åpen/lukket stance og svinge langs kroppen funker. Men, da får man ofte hook/slice.... og ikke draw/fade.

Uansett hvilken ballbane du får (bevisst) så er det å forme.........

M04

over 18 år siden

M04

Les denne artikkelen!

http://www.golfsiden.no/mm0105.html

Her forklarer bl.a. Matz Modeer hvorfor det er VANSKELIGERE å skru ballen kontrollert med blades enn det er med CB.

Vel verdt en liten kikk!

Svein

over 18 år siden

Svein

King ben: Jammen herregud. Han trente da på å korrigere svingen sin. Men det skjønner du heller ikke med ditt høye handicap :D

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Svein, ikke mobb King ben da. han har peiling altså. han har det!!

erling

over 18 år siden

erling

Ja, han har trøkk i kula! Han kanter wedsjene sine LAAANGT over greenen ass!!

Svein

over 18 år siden

Svein

Ja jeg får mye respekt av han når han sier man ikke burde slå fade med å justere på stancen, men å bruke bingo-release.

kaare

over 18 år siden

kaare

Hvis man bare skal gå utifra håndledd-justering når man skal slå fade/hoook/draw eller slice, så har man store problem!

Det kan gå bra nå og da, men som oftest vil man i beste fall bli ustabil, og i verste fall vil ballen fly akkurat dit den vil.... Som jeg ofte har sett andre spillere gjøre.

Sju

over 18 år siden

Sju

I 90% av alle artikler jeg har lest om emnet anbefales lukket stance og køllehode for draw, og da motsatt for fade. Kun release anbefales veldig sjeldent.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Svein: Jeg har da ikke sagt at man ikke burde slå med justert stance!?

Uansett hva man gjør er det køllehodets vinkel(lukket/åpen)+svingplan som bestemmer hvilken vei ballen skrur.

Jeg kan gjerne diskuttere dette i en tråd som handler om å skru ballen.

Denne tråden startet med spørsmålet om vekt på køller ift forme slag.
Noe JEG mener ikke har noen innvirkning i det hele tatt....

Svein

over 18 år siden

Svein

King ben: du sier jo "Åpen/lukket stance og svinge langs kroppen funker. Men, da får man ofte hook/slice.... og ikke draw/fade." Og dette er bare tull og tøys.

Selvsagt er det køllehodets vinkel og retning som bestemmer ballbanen. Den enkle fysikken kan vel alle. Saken er her å kontrollere dette. Evnen til kontroll får man ikke via en releasekompensasjon.

Vi er heller ikke interessert i hva du MENER om hva som har innvirkning. Vi vil diskutere fakta her, ikke meninger til noen som åpenbart ikke kan dette.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Sorry Svein!!
Jeg ber om forlatelse for min uvitenhet... ;-)))

Olle

over 18 år siden

Olle

Hva slags hcp har du Svein?

Ser at king Ben har 8,2 noe som indikerer at han er relativt god i golf. Hvis Svein har lavere hcp så velger jeg å tro på han, for han bryr seg kun om fakta, og de er det jo han som har :o)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

"Forme slag" er et begrep som vitner om at man gjør noe viljestyrt som resulterer i en på forhånd tiltenkt ballbane. Jeg har sett mange (meg selv inkludert) som setter vanvittig med sideskru i ballen uten at det har vært særlig tiltenkt. Dette er like lite "å forme" slag som det er kunst-håndverk du får av en epileptisk hav-oter med fingermaling og lerret.

Et godt tips når man ønsker å forme slag er å:

1. sikt køllehodet mot det punkt du ønsker at ballen skal lande
2. still kroppen i den retning ballen skal starte
3. sving vanlig

Svein

over 18 år siden

Svein

King Ben: takk :)

Olle: Har 3 jeg, men jeg former sjelden slag. Av og til for å unngå problemer, eller komme rundt trær og doglegs. Men jeg former aldri slag for innspill om ikke noe er i veien. Det håper jeg at jeg blir god nok til å tenke på en gang :)

Fjosoks oppskrift er den definitivt mest utbredte.

anonym

over 18 år siden

anonym

King Ben har spilt golf knapt 2-3 år påstår han, så det sier vel mer enn hans Hcp mener nå jeg da.

Teorien er at man ved set up lar facen peke mot der man ønsker ballen skal lande - target, og stiller seg litt åpen for en fade, og lukket for draw, og slår akkurat som vanlig. Resultatet er at face'n sin vinkel i forhold til bevegelsen ,lager skru på ballen siden den ikke treffes med vinkelrett kraft mot ballen. Ballen starter mot retningen man stiller seg opp (høyrehendt: åpen - altså til venstre for målet og ballen skrur mot target, der facen'n pekte ved oppstilling. Lukket - altså til høyre for target og ballen skrur mot target, der face'n pekte ved oppstilling.

Man bør ikke endre på svingen sin. Man endrer kun på hvor man ønsker ballen skal starte - stance'n, mens face'n skal peke mot målet!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

HVa mener du Bernt! sorry.. "Anonym"

Kan du utdype det enda engang for oss... To-tre ganger holder ikke for en høyhcp. som meg........

Hvordan gjør MOe det?

pap

over 18 år siden

pap

Ser veldig mange gode råd/fakta/forklaringer på hvordan man former ett slag. Og takker selvfølgelig alle som bidrar til min viten!

Men det jeg egentlig lurte mest på;

Hvilke innvirkning har køllene på evnen til å forme ett slag!?
Hvilke køller er best/dårligst til å forme slag?
- tenker ikke på merker
- ser at snappy nevner offset, noe jeg har forståelse for at di fleste mener spiller mye inn på evnen til å forme slag.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

En kølle med mye offset vil styre mer enn en kølle med lite offset. Det vil kjennes tyngre ut å komme inn i ball med et åpent eller lukket køllehode. Hensikten med offset er tross alt at det skal styre, og forming av slag er vanskeligere med slike køller. (Samtidig som det da er lettere å slå rett)

Lesehesten

over 18 år siden

Lesehesten

Leser du artikkelen som er nevnt lenger opp pap, konkluderers det med at:

- det er best uten offset på køllehodet
- cavity back er best til å kontrollert forme slag med (høy MOI er mest tilgivende enten du vil forme slag eller slå rett frem)

Matz skriver også indirekte at blades er best til å forme slag med - ukontrollert - men det var vel ikke det du spurte om.... Den eneste fordelen med blades er at de ofte er pene, gir bra tilbakemelding - og sjelden har mye offset.....

Med

over 18 år siden

Med

andre ord.
Blades er for JÅLEKOPPER

anonym

over 18 år siden

anonym

Blades er smykker, med andre ord - best som pynt :)

Svein

over 18 år siden

Svein

Også er det lettere å slå lave slag med Blades.. fint i vind. Ofte de spillerne som slår ballen veldig bra får mye ut av blades.

NBG GT

over 18 år siden

NBG GT

jamen svein, hvorfor spiller du med slike klumpete Taylor made da??
Stygge og ekle, og ingen feel eller flow når du slår?

Få deg noen køller som hjelper den rare kroppen din med å få ballen opp i lufta.

Lesehesten

over 18 år siden

Lesehesten

Bare en liten rettelse av meg selv:

blades har ofte lav MOI, men KAN ha høy MOI (f.eks. fra Maltby)

cavity back har ofte høyere MOI, men mange ar høyere MOi enn endel blades....

Det er derfor mulig å smykke seg med blades, som har forholdsvis høy MOI, lavt tyngdepunkt, ikke har offset og har bra bounce.

(Selv spiller jeg med blades og 7 wood....Noen som synes det høres rart ut?)

*

over 18 år siden

*

nei

Ja

over 18 år siden

Ja

Jeg synes det høres rart ut at noen i det hele tatt spiller med blades når det er utvilsomt lettere med game improvement køller

Svein

over 18 år siden

Svein

NBG: ?

Ja: Fordi det er smak og behag.

H

over 18 år siden

H

Ser at Goosen spiller TM R7 TP under JWC.
Han har gått fra Blade for to sesonger siden via smidde CB til skikkelig Game Improvement.

Svein

over 18 år siden

Svein

Ergo burde alle vi andre gjøre det?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Ikke noe er som å spille med blades og fortsatt gruse spillere som spiller med potet-Callaways og maser om game improvement ;)

Eller

over 18 år siden

Eller

for å snu det på hodet.
Ikke noe er mer latterlig enn å se en bladesspiller med Lindeberg-uniform hacke rundt, for så å mose ham med potet-Callaways.

anonym

over 18 år siden

anonym

og det siste eksempelet er det som er mest sannsynlig, men også oftest tilfelle......

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

hihi, jeg må kjøpe meg blades og motbevise det der :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her