Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dame eller Herre tee?

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Den som ikke bruker muligheten til å spille fra rød tee innimellom går glipp av mye egentlig. Jeg er 5 hcp og spiller fra rød tee rett som det er. Det er en fin mulighet til å spille banen sin på en annen måte og det gir bruk av andre køller enn de man vanligvis bruker. Plutselig er den en ny bane å spille, man må angripe banen annerledes enn det man er vant til og mange steder må man slå ut med lange jern i steden for driver. Bare det er jo fin trening.
Og det værste av alt er at jeg ikke scorer noe bedre heller. Dessuten er det fin avveksling fra de tee steder man som regel har spilt ut fra en million ganger.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Enig med du.

Jeg spiller ofte med samboeren, vi varierer mellom å slå sammen fra gul&rød tee.

Hun slår langt og jeg har ingen problem med min maskulinitet, så da funker det bra.

Og det gjør at man må spille banen annerledes.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er helt rett. Og ikke minst er det en utmerket mulighet til å trene på innspill fra 50 - 100 meter for de fleste menn. Det samme gjelder damer fra gult. De får da anledning til å øve på lange innspill.
9 hull fra rødt og 9 hull fra gult gir også en veldig interresant spilleform for mange.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det må være klinkende klart:

Rød, blå, gul og hvit er DAME-tee!
Svart er herre-tee!

Sånn er det med den saken

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Jeg er såpass god fra 100-50 meter, men såpass dårlig på 170 +, så derfor spiller jeg helst svart, hvitt og gult (i den rekkefølgen). Rødt får jeg ikke så veldig mye ut av for å være ærlig.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg er så dårlig til det meste at jeg blir forvirret som et ekorn som har fått nøttekroken støpt igjen hvis jeg bytter tee på en bane jeg kjenner.

altså, jeg driter i om de kaller det dame, herre, barne, fjortis, østlandstee, eller hva dere enn kaller det.

jeg spiller der jeg føler for, og har ingen fordommer mot den ene eller den andre.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg spiller også dame-tee noen ganger. Da føler en ellers kort-slående fyr seg litt tøffere, og kan gå under par. Livsløgn kalles det :)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg ser at flere og flere kaller dette dametee. Det er da ikke det. Jeg finner ingen plass i regelverket at det er noe som heter hverken dametee eller herretee. Selv om mange fra et spesielt område av landet har fortalt meg at det er slik.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

du lider av sterke tvangstanker Aagolf.
hvorfor må du på død og liv kverulere over alt som blir sagt av en østlending? har det falt deg inn at det KAN være deg som er spesiell, og ikke alle østlendinger?

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Siden Aagolf titulerer seg med medlemskap på Royal Malta - kan man kanskje ta en titt på scorekortet derfra...........LOL!!!

http://www.royalmaltagolfclub.com/scoreCard.aspx

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

"The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man."

kan det kanskje være ett passende motto?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

ah... så da er det kun østlendinger og resten av verden, inklusive Aagolfs hjemmeklubb som sier dametee.....

lol...

vi er dumme vi..

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Yngve må gjerne mene at østlendinger og resten av verden er dumme. Jeg har aldri hevdet det. Jeg hevder bare at jeg ikke har funnet uttrykket i regelverket. Jeg er selvfølgelig kjent med at det er vanlig i turneringer at damer spiller fra rødt utslag, men det gjør jo ikke dette til et kjønnsrelatert sted.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

eh, det er vel igrunn akkurat det det gjør..

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

NÅ DRITER DU DEG UT IGJEN ÅL!!

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Lake Placid: HAhahahahhaAHHAH!! noe så inn i helvette morro!

Aagolf: Hvorfor står det Ladies på rød tee på scorekortet til hjemmeklubben din? Du virker litt jentete også med denne firkanta og kverulerende tankegangen din. Hjemme i Nord sier vi også dametee. Rett og slett fordi folk flest sier det. Selv om det er rett som du sier at det heter rød tee i regelverket, så skjønner du vel selv at folkemunne er noe annet?

Vi slår sammen en masse tanker om deg og kaller deg dust, når vi heller burde kalle deg tvangstenkende kverulant med adferdsproblemer som spiller fra kjærringtee. Det er så mye lettere å bare kalle deg dust :)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hvorfor det står Ladies på scorkortet på Malta skyldes helt enkelt at banen er slopet slik at en kan benytte en klasse darsom damer spiller fra rødt og herrer spiller fra gult. Det samme prinsippet benyttes også av NSG her hjemme.
At en blir oppfattet som dust av enkelte høyprofilerte debattnick tar jeg da helt med ro.
Jeg kan også opplyse at det er menge menn på Malta som periodevis spiller fra rødt, på samme måte som at mange damer spiller fra gult. De fleste golfrunder er tross alt ikke oppsatte turneringer med fastlåste utslagssteder.

H

over 18 år siden

H

"Hvorfor det står Ladies på scorkortet på Malta skyldes helt enkelt at banen er slopet slik at en kan benytte en klasse darsom damer spiller fra rødt og herrer spiller fra gult. Det samme prinsippet benyttes også av NSG her hjemme."

Ja, det samme benyttes her hjemme fra rød og fra gul. Eller fra dame og herre, kjerring og gubbe.

Aagolf. Nå forsvarer du hjemmeklubben din på samme måte som du angriper østlendingene. Hva er det du rører om?

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Aagolf sier: "At en blir oppfattet som dust av enkelte høyprofilerte debattnick tar jeg da helt med ro."

Du kan ta det enda roligere, Aagolf. ALLE her inne oppfatter deg som dust, muligens med unntak av en viss lady som har fått startnekt på grunn av upassende oppførsel.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Aagolf sitter sperret inne i glasshuset sitt, og kaster svamper......

I England, Skottland, Spania, og sikkert mange andre land, så har de ladies tee, ladies championship tee, gentlemens tee og gentlemens championship tee på svært mange baner, uten at de skiller mellom øst og vest av den grunn.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Jeg kjenner mange østlendinger som spiller fra kjærringtee innimellom.
Jeg kjenner veldig få vestlendinger og trøndere som gjør det.

Fra nå av skal jeg stigmatisere vestlendingene og trønderne som vanskelige fordi de ikke tør spille fra rødt. Hurra for et fint liv jeg skal få nå.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Jajajajaja. Jeg blåser i om folk kaller det dame tee eller kjerringtee eller hva. Jeg tar det som trening. Vi har også lilleputt tee der jeg spiller, (grønn) for barn altså og den er knallgod å bruke med kun jern i bagen. Masse god trening og moro i tillegg.
Ja hva så, jeg har da ikke så liten selvtillitt at jeg ikke tør dette. De fleste av mine runder har jo mye trening i seg likevel så je gkunne spilt fra 100 meters merket også utne å få angst. Svart tee er jo også greit, det er bare lenger.
Macho-duster som tror at golf er en sport hvor man skal mæle ballen lengst mulig for å annerkjennelse av andre ler vi jo litt av. De har nesten alltid beste utstyr, er svære i kjeften og har høyt hcp.... Lykke til.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Alt under 6500 meter er kjerring-tee! ;)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Fjøs-sokk!

din nocturne-tøysesokk

Svein

over 18 år siden

Svein

Interessant at dette er en debatt der de tøffe tør å spille fra rødt, og skrytpeisene spiller fra svart. Men bevares, har dere ikke spillet å spille fra backtee, så la nå vær. Evinnelig sutring om at det er så kult å spille fra rødt, og at det er så god trening er passelig patetisk. For de fleste er gul tee nok. Hvit tee er god trening for midhandicappere innimellom. For å spille lenger bak og få noe ut av det samtidig, ja da må man ha litt ferdigheter

Kobayashi

over 18 år siden

Kobayashi

Står det ingenting om dametee i regelverket?
I de nye hcp-bestemmelsene (kap 3.4) sies det at rødt utslagssted er "standard utslagssted for damer"

Kanskje NGF tar helt feil også?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

det kan ikke stemme, for Aagolf kan reglene.....

Pande

over 18 år siden

Pande

Noen som spiller fra grønn-tee da? Da får man virkelig trent på nærspill.

Dough!

over 18 år siden

Dough!

Det er veldig spennende å variere tee-sted. Sen er det morsomt at Svein tror at alle som en eller annen gang for for seg å spille fra rød kun gjør det fordi de ikke har spillet for å spille fra back tee. La nå folk gjøre hva de vill, Svein uten å dømme alle. Du skjønner jo ikke va debatten handler om i det hele tatt. Vi diskuterer primært det at det er kjekt å variere tee-steder ettersom det gjør at hjemmebanen din blir annerledes

Harry

over 18 år siden

Harry

Nå er det vel sånn at det kun er damer og homser som spiller fra rød.
Ser du en "mann" spille fra rød er han garantert bøg.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

På mitt verste spiller jeg fra TO teesteder på samme hull :-)

(Først sort macho-tee så rød blush-tee)

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Det blir vel noe i denne stilen NGBGT...

Den vanskelige starten

A chap turns up at the golf course to have a knock round on his own. Gets
to the tee and starts warming up and gets to the first tee. A few minutes
later he hears an announcement from the clubhouse "would the gentleman on
the ladies tee please relocate to the gentleman's tee". He looks round and
carries on.
Another announcement comes from the clubhouse "would the gentleman on the
ladies tee please relocate to the gentleman's tee". He looks round again
but carries on.
This leads to another announcement "would the gentleman on the ladies tee
PLEASE relocate to the gentleman's tee URGENTLY".....on hearing this he
turns round and shouts back ....."would the wa**er in the clubhouse shut the f**k up and
let me play my second shot "

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Kobyashi og Yngve.
En NGF bestemmelse er ikke en regel.
Les også hva der sår i note 1til samme bestemmelse?
Dette betyr da at dette ikke er en påbudt dametee, forbudt for menn.

Olle

over 18 år siden

Olle

Aagolf, hvis du kjøper påhengsmotor så slipper du å ro så fælt.

Det er INGEN som har påstått, i denne tråden eller noen andre tråder, at rød er påbudt for damer og forbudt for menn (tror faktisk ingen i Norge tror det heller). Det alle påpeker er at dametee ofte brukes om rød tee.

Det noen påstår er at det er litt feigt, femi el å spille fra rød. Tror Aagolf sitt syn på østlendinger sitt syn, skyldes kulturforskjeller. Har ofte opplevd selv, at som østlending er man vant til å bruke mye mer ironi, tror ikke alle utenfor sentrale østland helt oppfanger at det.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Vist ikke rød tee kalles dame tee, hvor skal dame spille turneringerne sine på da? på baner som ikke har blå eller orange tee? synes at Damer burde spille fra gul og herrer fra hvit/svart jeg! slik folk ikke kan klage på at banene de spiller er for korte og for lette!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Ingen som har sagt at dette er påbudt nei, Aagolf.
derimot, så har du sagt at du mener det kun er østlendinger som kaller dette dametee.

MEN, så klart. det sitter vel bare østlendinger i styrene til de skotske golfklubbene, og i NGF også, så i stedet for at du skal innrømme at du dummet deg ut nå, så bør du stå på ditt og fortsette og prøve å finne noe mer å hakke på østlendinger for.

du kan jo begynne med at du har merket på alle østlendingene som du har spilt med at vi kler oss snobbete, for det gjør vi sikkert som en fellesnevner.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Dere dustinger måtte ødelegge denne tråden også?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her