Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Matte i golf

Bjarte Kvame Øvrevik

over 21 år siden

Bjarte Kvame Øvrevik

Hei. Det jeg lurte på var om det er noen som har noen tips til hvordan jeg kan finne stoff om matematikk i golf. Skal skrive en stor oppgave om dette og trenger hjelp. Håper noen har nokon gode tips.

Daniel

over 21 år siden

Daniel

Hva slags matematikk er du intressert av å bruke?

Bjarte Kvame Øvrevik

over 21 år siden

Bjarte Kvame Øvrevik

Jeg er intressert i alt så har med golf og matte å gjer

N. H. Abel

over 21 år siden

N. H. Abel

Hva med å basere oppgaven din på drivingrangenes bruk av UTSLAGSMATTE?

Må være midt i blinken...?

Lavida

over 21 år siden

Lavida

http://www.clubmaker-online.com/dt.fmatch.html
Her kan du lese om ulik frekvenstilpasning av køller, og matematiske beregninger som tar hensyn til relevante variabler (stivhet, geometri, lengde, material +++). Klikk videre inn til hovedsiden, og begynn å leit. Du vil finne mye mat til ditt prosjekt.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Det er en amerikansk matematiker som har skrevet en bok om emnet. Det dreier seg om alt fra hvor hardt du skal slå med en driver, hvor mange tommer forbi hullet du må sikte for å være sikker på å treffe med putteren, osv.
Han begrunner det hele matematisk.
Husker ikke navnet, men det må da være mulig å finne.
Jeg har bladd litt i boka - utrolig tørre greier.

Slopehater

over 21 år siden

Slopehater

Det kunne også kanskje være en idé å se på hvordan slope og baneverdier blir utregnet.

Sjekk:
http://www.popeofslope.com

Vet ikke om du får alle svar her, men det er vært et forsøk.

Sirandrew214

over 21 år siden

Sirandrew214

@ Swinger. Fysikeren/matematikerens og Golferens navn er Pelz. Har skrevet ihvertfall en bok om emnet. Han har også designet puttere og chippere.

mvh.

peer

over 21 år siden

peer

John Zumerchik har skrevet boken:"Newton on the tee. A good walk through the science of golf". Boken er visstnok "for alle som er interessert i å lære om fysikken bak golfsporten", og forklarer bl. a. hvorfor en golfball med dimples flyr mye lengre enn en ball med glatt overflate, hvordan høyde over havet, breddegrad, luftfuktighet og temperstur påvirker ballflukten etc. Den kan sikkert bestilles gjennom f. eks. Tanum, eller på nettet.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

R&A har kjørt noen symposier om Physics and Golf.
Disse er publisert i noen rapporter, som jeg så vidt husker finnes i den norske bibliotekskatalogen (NTNUs bibliotek?).
Søk på "golf" i BIBSYS.

SB

over 21 år siden

SB

Raymond Penner har blant annet skrevet artikkelen "The physics of golf".
http://www.iop.org/EJ/abstract/0034-4885/66/2/202

Dette er en veldig grundig artikkel, som vil passe som referanse på høgskolenivå.
Er det snakk om en oppgave i ungdomsskolen, så blir den nok litt for avansert.

Lykke til!

SB

over 21 år siden

SB

The Physics of Golf
by Theodore P. Jorgensen

Er en annen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her