Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Callaway X-20 og golf i Brasil

Magnus

over 18 år siden

Magnus

Hei

Jeg har spilt i 2 sesonger på et typisk nybegynnersett og har kommet meg ned i hcp 24,0 med de. Nå har jeg lyst til å bli mer solid og forhåpentligvis komme meg ned til hcp 10 i løpet av de neste 3 sesongene.

Er de nye Callaway X-20 jernkøllene et godt valg da? Jeg snakker selvfølgelig om standardversjonen og ikke proversjonen av køllene.

Hvor er det i så fall best å kjøpe dem? Er det best å prøve dem i en proshop og så kjøpe dem på nettet? Jeg skal også til Brasil på påskeferie, noen som har erfaring med priser på golfkøller der kontra Norge? Og, risikerer man å komme borti fake-køller i Brasil som i Kina?

mvh,

Magnus

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

XXL har Callaway X-20!

!881

over 18 år siden

!881

Du skal lete lenge etter mere lettspilte køller .

pap

over 18 år siden

pap

"Er det best å prøve dem i en proshop og så kjøpe dem på nettet?"

Ja, det er best å prøve dem i en proshop, men da kjøper man dem der!!
Å gå i proshop for å prøve og nyte godt av deres kompetanse, for så å kjøpe på nettet.. Det er vel i overkant kynisk etter min beskjedne mening!!

pappskalle

over 18 år siden

pappskalle

Kjære Pap,

Dersom proshoppen hadde hatt en fornuftig pris, kjøper jeg der. Dersom de skal ha mer enn 1000 kr mer enn på nett, får de klare seg uten.

Men det er ikke kynisk å prøve før du kjøper. Bare smart.

Snål joppe

over 18 år siden

Snål joppe

proen blir sikkert happy å se deg med de køllene neste gang. Om du synes det er vert at alle som jobber i proshoppen siser. " se, der kommer han i...." hver gang du skal spille der så versegod.

Om du spør en pro om råd og får testet forskjellige køller der for så å kjøpe på nettet da vet iallefall jeg hvem som er Pappskalle.
Skjønner ikke at noen får seg til å gjøre sånt.
Smart er man hvertfall ikke.

pap

over 18 år siden

pap

Kjære pappskalle,

Viss du synes det er for dyrt å handle i proshoppen, så kjøp gjerne på nettet for min del!!

MEN; ikke gå først i proshoppen for å dra nytte av deres kompetanse, for så å handle på nettet. Skal man handle på nettet, tar man saken i egne hender og holder proshoppen HELT utenfor!!!

b

over 18 år siden

b

Det må jo være lavmål å teste ut utstyr i Proshop og kjøpe andre steder. Dette blir å utnytte de som driver service for deg og bør vel bli siste gang du får den gode servicen.
Det neste blir vel da at proshoppen blir skjellt ut for svært dårlig service neste gang du kommer og ikke sjønner hvorfor de ikke gir deg like god service som når du testet køller. Selvfølgelig blir de da skjellt ut anonymt på nettet.

Lasse

over 18 år siden

Lasse

Da er du rett og slett bare dust hvis du gjør det. Greit å handle på nett
men ikke når man har testet og blitt forklart av noen i Proshopen. LAVMÅL !!!!!

Pappskalle

over 18 år siden

Pappskalle

Kjære allesammen,

Aller førts: De fleste i proshoppene i Norge har ikke greie på tilpassning av utstyr. Skal du ha skikkelige køller, dra til en køllemaker. I Norge er det knapt 2-3 som vet hva de driver med, og ingen av de finnes på Fornebu.

Og - det må være lov å teste nye køller i proshop uten å kjøpe i akkurat den proshoppen.

Dersom køllene i proshop er alt for dyre, er det helt greit å handle på nett (eller på utenlandstur).

Dersom du ikke vet mer om køller enn at noen i en proshop må hjelpe deg med å finne lie, lengde, skaft og greptykkelse - betal en pro for å gjøre tilpassningen til deg (og la han bruke skikkelig tid).

SMARTE proshopper tar betalt for en skikkelig tilpassning, og refunderer beløpet dersom du handler der. Da burde problemet være ute av veien.

Og - kjære proshopansatte - det kan være helt andre grunner til at en velger å handle andre steder enn hos dere etter at en har fått en ti minutters jeg-bruker-min-fantastiske-erfaring-og-gjetter "tilpassning".

Alter Ego

over 18 år siden

Alter Ego

Jeg var innom XXL i dag. Hadde dårlig tid, men rakk så vidt å kikke på dette settet. Mener de kostet 6995, eller noe rundt der. I så fall er det ikke store forskjellen i forhold til å bestille på nettet fra USA eller Sverige. På www.dormy.se koster settet 6.999, så da sparer man bare kursen.

1881

over 18 år siden

1881

6650 nok er prisen på køllenne om du velger å kjøpe de på f.eks E-bay.
100 dollar mer hos TGW.
Ikke mye å spare da , blir jo billigere på Dormy

ping g 5

over 18 år siden

ping g 5

Ping g 5 er det jernsettet som får flest poeng på de store annerkjente testene.

Hansen

over 18 år siden

Hansen

Pappskalle: Håper du er bedre til å spille golf enn å ro....

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg lurer på om dere proshopforkjempere er like lojale mot dagligvare og klesbutikkene deres som dere er mot proshoppene.

hvis jeg prøver et plagg i en butikk, og kjøper i en annen fordi det var billigere der, så får jeg VIRKELIG ikke dårlig samvittighet.

hvis jeg går på Elkjøp og ser på en TV som koster 17 990,00, og finner samme TV'en på www.netshop.no 1000 kroner billigere, så handler jeg også der, UTEN dårlig samvittighet.

hvis jeg kjøper en 3-pack med baller på en proshop, som jeg blir anbefalt av en som jobber der, kjører en runde med de, liker de og bestiller 24 dusin til en laaaangt lavere pris over nettet, så får jeg IKKE dårlig samvittighet da heller.

hvor skal grensen min til hva jeg bør få dårlig samvittighet gå?
jeg hater prinsipper og er for et åpent marked hvor kjøper sitter med valget.

Internett og nettbutikker har kommet for å bli, og da må man tilpasse seg en situasjon og ta et valg om hvordan man ønsker å handle.

jeg ønsker å velge selv, andre ønsker å være veldedig(eller dumsnill om du vil).

DagA

over 18 år siden

DagA

De fleste vil vel handle der det er billigst, men da oppsøker man ikke proshopen, prøver køllene og nyter godt av proens kompetanse når man vet allerede før besøket at man aldri har tenkt til å handle køllene der. Det er selvfølgelig ikke ulovlig, men jeg håper og tror alle ser den moralske biten her.

b

over 18 år siden

b

Problemet til Yngve er at når du neste gang skla handle køller så er det ikke noen Proshop å teste køllene i, du må derfor handle køllene ut fra bilder du ser på nettet. For å se denne problemstillingen så må man evne å se litt fremover og planlegge litt, ikke alle klarer det.

Snål joppe

over 18 år siden

Snål joppe

Yngve.
Når du er på Elkjøp regner jeg ikke med at du tar med tv hjem tester for så å levere tilbake for å kjøpe et annet sted?. Og gjør du det kommer du sikker ikke tilbake med tv en under armen 3 -4 dager senere.

Regner heller ikke at du LÅNER en 3 pack baller for en runde og leverer den tilbake for å kjøpe et annet sted.

nettbutikker har kommet for å bli men det har ingen ting med denne saken å gjøre. Bruker du en proshopp for å finne ut hvilken køller som passer. (Råd/teste/låne) en runde så kjøper du der. Går du på nette etter det vil jeg si du er en VELDIG spessiel person med ingen samvittighet i det hele tatt.

Pappskalle

over 18 år siden

Pappskalle

Snål joppe,

Sakse: "Bruker du en proshopp for å finne ut hvilken køller som passer. (Råd/teste/låne) en runde så kjøper du der. Går du på nette etter det vil jeg si du er en VELDIG spessiel person med ingen samvittighet i det hele tatt."

Oi. Her er nisselua trukket godt ned.

Hvordan gjennomsnittsgolferen handle køller (en representativ historie)
1) Finne ut hvilke køller en vil ha (teste)
2) Finne ut hva de koster
3) Kjøpe

I den rekkefølgen.

Tenk deg at jeg vil prøve X20 tour - får låne et 6 jern i proshop. Opplyser proshop om at de tar 3000 kr mer enn via en nettbutikk da, eller hva prisen er FØR jeg låner settet? (Nei selvsagt ikke, da hadde de ikke fått solgt ett eneste sett....)

Dersom proshoppene ikke evner å konkurrere på pris (og ikke kan tilby bedre råd og service enn utlån av et 6-jern i nesten riktig flex og en liten synsing av hvilke køller som passer) - er det ikke akkurat kunden som er grunnen til at proshoppen ikke overlever.

Og - dersom det eneste våpenet proshoppen er å henge ut fornuftige medlemmer, har ikke proshoppen livets rett uansett.

Snål Joppe

over 18 år siden

Snål Joppe

Pappskalle?? Passene navn.
Skal du kjøpe et sett i en prosjopp vet du sefølgelig prisen får du tester. Prislapper og samtale med pro. Om du er flink til å prute gjør du det etter du har testet. Finnes det butikkker som forteller deg priser på nettbutikker i USA??? Dummeste jeg har hørt. Ingen pro shopper har evne til å konkurere med nettbutikker i USA. betyr det at du ikke ønsker salg av Køller i proshooper??.
Hvor skal du teste og fø råd da??. Kjøp gjerne på nettet. Har gjort det selv også men ALDERI etter at jeg har testet i proshopp. Kan med god samvittighet snakke med proene i klubben min. Her er vi heldigvis veldig forskjellige. =;-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg kjøper køller over nett, men har ikke samvittighet til å prøve de i proshop før jeg kjøper. Man får ta med både fordelene (les pris) og ulempene (ikke anledning til å prøve) av å kjøpe av en billig nettbutikk kontra hos en pro. Dersom jeg har fått veldig mye hjelp av en selger på elkjøp så kjøper jeg også tv'en der selv om jeg kunne spart noen hundrelapper på å kjøpe et annet sted, men jeg registrerer at det er noen som ikke har samvittighet. Det som er dumt er at slike som deg gjør proshoppene enda dyrere fordi de må bemanne opp for å behandle slike lurekunder som deg.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Hvis jeg tar en tur til proshop for å titte på køller, er det opp til butikken om de klarer å selge meg produktet eller ikke.
Kan de ikke konkurrere prismessig, får de ta det igjen i sørvis. Klarer de ikke det, er min samvittighet ren og mild. Og da er det opp til meg å vurdere om sørvisen veier opp for de ekstra kronene. Argumentet om at man ikke skal dra til proshop overhodet er jo latterlig. Hvordan kan man da bli overtalt til å gjøre handelen der?
Gi den en sjanse er vel greit, men man behøver ikke å være naive allikevel.

Tenk å synes synd på den profesjonelle part..

Hilsen den "siste(eller i det minste ærlige) bevisste forbruker".

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nå er det vel forskjell på å gå inn i en proshop med et åpent sinn og å gå inn i en proshop for å prøve et sett med køller som man allerede har bestemt seg for å kjøpe på nett.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Om man så går inn med den tanken at man har bestemt seg for å kjøpe på nett, så er det ikke ulovlig for selgeren å forsøke å selge produktet sitt allikevel. Det er jobben hans. Et annet ord for "å selge" er; "å overtale". De er vel for dårlige selgere da.

Ikke forbrukernes problem.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Jeg kommer aldri, ALDRI til å ha dårlig samvittighet for å være bevisst forbruker. Åhh det er så deilig.. :)

Forbruker.

over 18 år siden

Forbruker.

Regner med at du også klager på maten etter du har spist opp 3/4.
Bevist forbruker??. Jaja med navn som Jesus er det vel bare å spørre pappa om penger?. lol

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Ja såklart. Som den østlendingen jeg er, oppfyller jeg alle de kjipe forestillingene du klarer å spinne sammen.

(lol= lobotomert overivrig løk??)

(bevisSt)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Problemet med dere som snakker om samvittighet og drar det ordet inn i setninger som inneholder "proshop" og "kjøpe annet sted" er at dere høyst sannsynlig er store dobbeltmoralister alle sammen.

Alt er ikke svart og hvitt, og det er ikke slik at den enes mening er den rette eller gale.
poenget er at vi må akseptere at noen handler over nett fordi de ikke har råd til å kjøpe utstyr til blodpris i proshoppen.

jeg synes det er usannsynlig snobbete og nedlatende holdning å fortelle disse at det de gjør er umoralsk, bare fordi de selv tørker seg i hekken med penger og kan handler der de ønsker.

personlig så handler jeg 95% i proshoppen, og dette inkluderer køller, men det er fordi jeg handler der det passer MEG, ikke der det passer hverken dobbeltmoraliserende netthandelfiender eller andre som tror de kan påvirke mitt handlemønster.

Jeg vil selvsagt ikke reise til en proshop, teste køller ved å låne de, få tilpasningsråd og kølleanbefaling for så å gå og bestille de samme køllene på nettet jeg heller.
MEN, jeg ville gjort det om jeg var nødt til å gjøre det for å få råd til de køllene jeg ønsket meg.

nå synes sikkert den snåle joppen at jeg er et dårlig menneske, men heller ikke det gir meg dårlig samvittighet, for jeg er vel temmelig overbevist om at dette ikke er en konsekvent holdning fra de, men derimot en valgt holdning som passer i dette tilfellet, mens i tilfeller hvor han/hun selv er i en situasjon hvor han//hun må gjøre noe på den eller den måten for å få mulighet til å sikre seg noe man ønsker seg, og dermed bryter egne prinsipper uten å gi det en eneste reflektert tanke.

nemlig..

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Yngve,
når du skal på hæljefest på grendehuset i bygda di, så går du vel ikke ned på samvirkelaget og prøver de steinvaska høyvannsbuksene fra Henry Choice som du har siklet på så lenge, for deretter å gå hjem og bestille dem på nettet?

Nei, tenkte meg det.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Faen, skal du blande deg inn også nå da!!

du vet like godt som meg at jeg ikke drikker alkohol når jeg har på meg de fineste Henry Choice buksene mine...

Pappskalle

over 18 år siden

Pappskalle

Snakker om å kaste stein i glasshus, Krutt.

Ingen klubb i Norge har vel hatt større problemer med handelslekkasjer fra proshop enn Miklagard.

Det skulle vel bare bevise at det ikke akkurat er bondeknøler som er de verste på det som omtales som ufyselig oppførsel. Eller har det bare med udugelige ansatte og idiotisk prising?

Krutt

over 18 år siden

Krutt

Hva i all verden er det du vrøvler om, Pappskalle?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

hihi.. :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Krutt, ikke bry deg om pappskallen. han skjønte ikke at du bare hugger på meg fordi du synes det er morsomt å krangle med meg.....

hihi... :)

hihi...:)

over 18 år siden

hihi...:)

jaja. Seriøst :(

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Stort sett så ligger det hos alle med "normal" tankegang dette med å spare penger/handle billgst mulig.

Ingenting feil med det! Ha dette klart. Det er helt naturlig og riktig.

Problemet er at man må skille snørr og bart her. Dette fordi man ikke sammenligner rettferdig.

Når man handler køller i en Proshop er det ikke bare selve køllene man betaler for, men en pakke ofte med "kunnskap", råd og veiledning....

Dette får man IKKE når man handler på nett. Ergo kan man ikke sammeligne priser heller....

Nå er det ofte slik at de som vet nøyaktig hva de skal ha bestiller dette over nett og utnytter ikke masse av proens/køllemakerens tid. Det er stort sett de som er usikre på hva de skal ha/trenger som gjør dette "kunstverket" av å stjele i en proshop!!!

Det har vært brukt mange samenligninger her, noen bedre enn andre. Men jeg håper inderlig dere som ikke eier samvittighet eller sosiale antenner tar ting til dere og prøver å forstå.

Blir veldig feil å prøvekjøre en bil med "ekstrautstyrspakke" og få pris på den for så å gå over veien å kjøpe samme bilen uten ekstrautstyr fordi den var "billigere"

makan.....

XXO

over 18 år siden

XXO

Jesus og Yngve ler av deg og synes du er idiot King Ben. De ser ikke fordelen av å ha en Proshop i klubben.... De kan handle alt på nettet.

Fornøyd nettkunde

over 18 år siden

Fornøyd nettkunde

Noen har behov for pro-shop, andre har det ikke.
De som har behov for råd er oftest så dårlige golfspillere at det er uvesentlig hva dem kjøper.
Personlig så tjener jeg ikke så mye penger at jeg har råd til å betale tusenlapper for ingen ting.
Jeg vet dessuten hva jeg vil ha, og bestiller på nettet til under halv proshop-pris.
Jeg bestiller også mobiltelefoner, datautstyr, klær, sportsutstyr, reiser, og andre ting på nettet. Biler kjøper jeg via bruktannonser på nettet.
Nettet er fantastisk, og jeg sparer flere ti-tusen kroner hvert år på å bruke søkemotorer for pris og produkter på nettet.
OK, det hender jeg kjøper ting som ikke er helt det jeg forventer, men garantier og bytterett er bedre etter nettkjøp enn om man kjøper produkter i butikken.
Erfaringsmessig er også leveringstiden kortest ved bestilling på nettet.
Å reklamere overfor de store golfutsalgene i USA er også a piece of cake. Har ved en anledning sendt bilder av et brukket driverskaft, og en annen gang av en raknet søm på en jakke, og begge ganger har utsalgsstedet i USA sendt meg ny driver/jakke uten at jeg trengte å sende inn det som var defekt.
Dessuten har proshopene sjelden det utstyret jeg vil ha. Jeg er en bedre spiller (topp 5 på de fleste klubbmesterskap) , bruker blades og krever stiff eller extra stiff flex på skaft, mens lagerbeholdningen i de fleste proshop'er består av nybegynnerutstyr med regular flex. Har opplevd at selv på demo-dager mangler importør utstyr som passer min sving, så jeg sliter ikke særlig med dårlig samvittighet etter å ha handlet golfutstyr på nettet.

Forbruker

over 18 år siden

Forbruker

Det er vel ikke en diskusjon om netbutikkers rett. det tror jeg vi alle er enige i at har kommet for å bli. det er den utingen med å gå inn i butikken, låne med seg køller på banen/rangen få gode råd av den lokale proen for deretter å kjøpe billigere på nettet. det synes jeg er trist og ville aldri gjort det selv. Ja, jeg har handlet på nettet men ikke etter at jeg har testet utstyr lokat først. Det får jeg meg ikke til å gjøre.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

vurderingen om å kjøpe andre steder er jo naturligvis gjort etter å ha tatt i betraktning denne "ekstrautstyrspakken" du snakker om KB.

Når det da allikevel ikke svarer seg, ser jeg ingen grunn til å gråte over at den profesjonelle part må gå i seg selv for å tiltrekke seg flere kunder.

Det eksempelet med prøvekjøring av bil traff meg ikke noe videre, men det er vel mine manglende sosiale antenner det da.. :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

problemet er at alt hele tiden settes på spissen her inne.
jeg har til og med sagt at jeg selv handler det aller meste i proshoppen, og vil absolutt ikke at den skal forsvinne på grunn av dårlig omsetning eller lekkasje til netthandel.

Poenget er, som også nevnt tidligere, at det må skilles mellom folk som kynisk utnytter dette fordi de er kjipe, og folk som har dårlig råd og ønsker å utøve sin favorittgesjeft, nemlig å spille golf.

Jeg er også 100% enig i at det ikke er særlig god oppførsel å først utnytte kompetansen til en kar for så å gå og handle et annet sted, men dette er satt på spissen, for jeg nekter å tro at det er det som er tilfelle i de fleste sakene.

jeg tipper de fleste som handler på nett går i en sjappe og ser på en kølle og vifter litt med den, for så å gå på nett og se at den er 2000 kroner billigere der. vips så er det bestilt, og ingen har gjort noen innsats som er verdt å putte på samvittigheten i dette tilfellet.

andre igjen vil sikkert mene at dette er helt forferdelig, men da er våre grenser forskjellige, og sånn vil det uansett være.

XXO: Du er en gjøk hvis du virkelig tror det du skriver. det betyr i det minste at du ikke kan lese. enten det er ironi mot KB eller angrep på meg og jesus maria.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg har ikke voldsomt belegg for å si dette, men såvidt jeg har fått med meg så tjener vel proshoppene mesteparten av pengene sine gjennom salg av pegger, spikes, baller og annet dill? Køllesalg blir bare bonus? Således er det sånne som meg som til og med handler stinger-pegger og baller over nett som virkelig er en trussel for shoppene, eller tar jeg feil? Kan jeg legge meg med god samvittighet fordi jeg ikke prøvde køllene mine hos pro før jeg bestillte over nett?

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Har snakket med flere proer som har hjulpet kunder. Gode råd og lånt ut køller uten at det ble kjøp/salg. Når disse personene kommer inn i shoppen neste gang med samme køller kjøpt på nette hvor de skryter av hvor billig de fikk settet skjønner jeg konflikten. Husk at proer må investere i køller som blir testet og selge billig pga brukt som testkølle.
proer tjener nok mest på pro timer. Om noen år er det nok alt de kommer til å gjøre også. Klubben selger pegger og tar imot bokking.
Ref: Miklagard

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg vil bare minne debattantene her om at den viktigste grunnen til at vi kan kjøpe billig på nett er at lønnskostnadene i de aktuelle landene vi handler fra er mye lavere enn her i Norge.

Det er ikke Proshop'ens skyld at de må tjene penger. De vil aldri kunne konkurrere mot privatimport fra "lavkostland" uansett.

Det er mye vi kan takke nettet for. Og det er fint at vi kan få ting billig. Men det er liksom noe som skurrer... Hva skjer med kjøpekraften vår hvis det går så langt at ingen vil kjøpe av nordmenn lenger?

.

over 18 år siden

.

Nei, vi gjør som foreslått idag. Vi stenger nettet, så blir alle happy!
En bonus er blant annet at man slipper å lese og skrive alle disse latterlige innleggene på denne siden...

JA!

Magnus

over 18 år siden

Magnus

Wow!

Jeg var ikke klar over at scangolf.no var en slik moralsk høyborg!

Nå fikk jeg tatt en 10-20 svinger med et X-20 6er-jern denne helgen uten at proen stod og så på. Det eneste proshoppen gjorde var å låne meg køllene, samt bekrefte at de er gode køller som passer til en spiller på mitt nivå (24hcp) og med mine ambisjoner (10hcp innen 3 år).

Køllene var forøvrig dritdigge og jeg gleder meg til å kjøpe dem, på nett eller ikke =)

Magnus

Tarzan

over 18 år siden

Tarzan

Magnus.
Tror du han var der gratis?.
Lønn? Husleie? Hvor kom kølla du testa fra osv.
Skjønner folk gjør hva de vil, men jeg syned det er dumt.
Er vel noe med å forsye seg med begge hender så lenge det går.
Synes det blir trist når shoppen kun er bokkin. Er du heldig får du kansje en pose pegg der.
Når butikkene ikke selger jern lengere sier du sikkert at det er dumt forde du ikke får sjekka dem før du kjøper?. Hva gjør du da?.
Jeg synes det er trist og håper ikke det skjer.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

er mange moralske borgere her, men få med lesekapasitet........

er nok ikke så mange som har skrevet at de helst snylter værst mulig, men heller ser muligheten til å spare penger ved å kjøpe annet sted enn egen proshop til tider.

Men, noen ønsker jo bare å trekke frem de negative ordene de leser, og skipper resten + sammenhengen, så det er vel derfor dette også sklir ut!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

De fleste mennesker med IQ høyere enn eget hcp. forstår problematikken rundt dette.
Jeg velger å tro at de som later som de ikke skjønner kun gjør det for å provosere. Og de klarer det til gangs!!!

Det finnes ingen unnskyldning for å bedrive dette. Er det slik at man ikke har økonomi til å handle utstyr i proshoppen så ikke gå inn der og lat som da!. Det er ikke vanskeligere enn det.
Har man fryktelig lyst å prøve køller før man kjøper er det alltid noen på rangen som har og lar deg prøve dem.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg kom plutselig på at Gerry ute i Asker jo fant en god løsning på denne problematikken. Istedenfor gratis utlån av køller til utprøving så måtte man betale 100 kroner for å prøve køllen på rangen. Dersom man kjøpte køllen gikk de 100 kronene til fradrag. Det gikk også å leie køller for en runde eller helg tror jeg. På denne måten vil jo proshoppen tjene penger på at folk prøver køllene, samt vi som kjøper over nett kan prøve med god samvittighet. For folk med min økonomi er det uansett ikke et alternativ å kjøpe i shop i Norge, men jeg betaler gjerne en hundrelapp eller to for å kunne prøve forskjellige køller med god samvittighet. Vinn vinn.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Hørtes ikke ut som noen god ide!

HVis jeg er på jakt etter ny driver. Kommer inn i shoppen og må metale 100 NOK p/driver jeg tester. Tester de 5-6 forskjellige de har og liker ingen av dem.
Hva da??

Boom-hook

over 18 år siden

Boom-hook

King Ben....du kan prøve så mange drivere du vil...men det hjelper bare ikke!!

Boooom-bastic!

over 18 år siden

Boooom-bastic!

King Ben....du kan prøve så mange drivere du vil...men det hjelper bare ikke!!

Det blir jo som når du stopper proen på rangen, HVER GANG, bare for å få ett lite tips, uten å betale for det...

Arnebjarne

over 18 år siden

Arnebjarne

Da tror jeg shoppen blir å selge endel mindre hvis man ikke får teste demodrivere gratis.

Solskinnsgolfer: Er ikke du advokat da ?!?!!? du kan da ikke ha så dårlig råd at 3-4 k er for dyrt for en driver?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Jøss det går fra at man ikke skal prøve køllene, til at man nærmest ikke får lov tilå gå inn å se på dem vettu..

J.M

over 18 år siden

J.M

Se på køllene??. har du ikke INTERNETT DA??

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

regner med at du glemte å sette på en ;) bak den der, ellers så er du like tjukk i nøtta som umoralske østlendinger som meg.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Arnebjarne: Selv om jeg er fantastiske juridiske utredninger en advokat verdig så er jeg fortsatt kun en fattig student.

King Ben: Det går jo an å være litt smidig, det var grunntanken jeg synes var interessant. La oss si at det koster 100 kroner å prøve alle driverene de har da, og at du får de trukket fra i prisen dersom du kjøper en driver i den aktuelle pro-shop. Jeg synes det er en god løsning. Hvis du synes noe annet så er pappa'n min sterkere enn pappa'n din!

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Sammenligningen med å stoppe proen på rangen for å få tips er veldig god!
Så lenge man aldri tar en protime, men kun "snylter" noen minutter hver gang man ser en pro er dette også en form for stjeling.
Men, bruker du derimot 20-30 tusen i året på en pro skulle det bare mangle om du ikke skla kunne stoppe ham for et tips når du trener.!!

For min del er jeg så heldig at min pro kommer bort til meg om han har anledning mens jeg trener for å spørre om det går bra. Det blir også på en måte en del av pakka av å ha en "personlig trener/pro"

De som stopper proen ofte på rangen og aldri tar en protime vil etterhvert ikke oppleve en pro som aldri har tid. forståelig nok....

Schmooo

over 18 år siden

Schmooo

du kler IKKJE den moralske hatten K.B.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jaja..... vi har alle våre meninger om dette, men nå må det snart kunne oppfattes i de fleste nøtter her inne at alle er forskjellige, og at det ikke finnes ETT konkret svar på dette, men mange...

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Riktig det Yngve!
Vi er alle ulike og har forskjellige meninger, men uavhengig av hvor ulike vi er og tenker så er fremdeles 2+2=4, Det er et faktum. På lik linje som det også er et faktum at om noen kynisk utnytter et system så går det utover andre.
Det at noen ikke har tilstrekkelig økonomi til å betale det ting koster rettferdiggjør ikke stjeling....

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Nå sitter du å skriver innlegg så stappfull av din egne entusiasme at du ikke ser bakken for bare oksebæsj,KB.

Har du tenkt på at konkurranse for shoppene kan føre til bedre tilbud, og lavere priser? Klart noen bukker under, men sånn er livet i en bransje avhengig av salg!

Dette kalles utvikling.
Det er ikke opp til meg som kunde å overtale butikken til å selge meg deres produkt, det er omvendt. På måten du argumenterer på, kan man få inntrykk av at du har interresser innenfor proshop-bransjen, for maken til naivitet trodde jeg ikke lenger var mulig å spore i dagens marked. Ja for det er altså et marked, ikke "kompis-butikker" dersom du trodde det. Det er selvfølgelig synd dersom din venns butikk har konket, men ikke legg skylden på normale, bevisste, empatiske, hederlige forbrukere er du snill.

Skal vi se, der spissformulerte jeg visst en smule, men det burde du være kjent med KB.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Problemet er vel kanskje nettopp at proshoppene ikke er særlig profesjonelle og at de ikke tåler bevisste forbrukere. Jeg ser for meg at en med litt i topplokket burde kunne klare å lage en proshop-kjede på samme måte som vi har kjeder for de fleste andre segmenter. En slik kjede vil kunne drive mer effektiv og gjøre innkjøp til lavere priser. Sånn sett er det kanskje ønskelig at proshoppene innser at de ikke har livets rett på den måten de drives idag. Derfor er jeg nå mer og mer inn i jesus-campen hvor vi må behandle proshoppene for det de er, og det er den profesjonelle selger som er avhengig av oss, ikke vi som er avhengig av dem.

Herregud

over 18 år siden

Herregud

"Det at noen ikke har tilstrekkelig økonomi til å betale det ting koster rettferdiggjør ikke stjeling...."

Har det rabla for deg King Ben, hvem stjeler ?

Du lever tydeligvis på en helt annen planet, eller har du kanskje fået et plaskort av pappaen din som du kan bruke som du vil uten å tenke på konsekvenserne ?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Hvem er det egentlig som bestemmer at man skal ha en mer eller mindre fullt utstyrt proshop i tilknytning til banen?
Er det klubbene som vil ha det, eller pro'ene?

Trodde pro'ene helst skulle tjene sine penger som instruktører.
Jeg tror også det er det de selv ønsker, men at de er pålagt i avtalen å serve spillere med smått&stort av køller og annet utstyr.

Men jeg kan ta feil, har gjort det før.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Her er det nå to debatter som går samtidig, og vi må ikke blande dem!

Den ene går på konkurransekraft i markedet og den andre på utnyttelse av proer/proshopper/køllemakere

Det er helt riktig som du sier JM ang. bransjer som er avhengig av salg. Her må det tilpasses på en eller annen måte for å møte konkurransen. Det som er viktig er at det konkurreres på lik linje. eller rettere sagt samme vare.
Det er det jeg reagerer sterkt på! At man sammeligner priser på forskjellige varer!
Skal du kjøpe en vare og du vet hva du skal ha så kjøper du det mest sansynelig der du får best pris. Helt normalt. Men, noen butikker (Proshopper) selger ikke bare den fysiske tingen! Varen består (som sagt tidligere) i en pakke, ergo noe dyrere enn andre butikker (nettet) som kun selger tingen!
Om du "tar" en del av den varen/pakken som proshoppen gir uten å betale for den og kjøper "tingen" kun, et annet sted (nettet) så har du snyltet noen! Det er et faktum og har ingenting med konkurransekraft å gjøre.

Til informasjon så har jeg ingen interesser knyttet til noen form for salg av golfprodukter. Har heller ingen nære venner som har proshopp eller lignende.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Til Herregud!

Når man tar noe uten å betale for det så kaller jeg det stjeling. Uansett hva det er man tar, som for eks. tid!

Til din info så døde min far for over 20 år siden og etterlot seg ikke mye å skrive hjem om. Og ihvertfall ikke noe plastkort.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

men du setter det temmelig langt ut på spissen selv KB, når du sammenlikner snylting med stjeling!

I tillegg så er det som snart alle har sagt, ikke så mange som gjør den ekstreme varianten du snakker om, så jeg nekter å tro at det er denne snyltingen som medfører konkurs hos proshoppene.

jeg nekter rett og slett å tro at flesteparten som handler på nettet først snylter tjenester, låner varer og drar den helt ut til å nesten handle, for så å kjøpe på nettet.

jeg kan godt tro at noen personer gjør dette, men du får det til å høres ut som om flertallet av netthandlere er snyltere som utnytter markedets svakheter til å få seg billig utstyr.

jeg vil fortsatt forsvare de som kjøper på nett fordi de ikke har råd til å kjøpe i butikk, men jeg tror de fleste er såpass bevisste at de ikke kynisk utnytter proshoppene på forhånd.

Noen, som sagt, er slik, men sånn er det i alle deler av alle markeder, ikke noe spesiellt med golfbutikker her.

du sier at 2+2=4, og det vet vi også alle, men at dine moralske grenser setter standard for alle andres, det er jeg ikke med på, og dermed så må du ikke snakke om fakta uten å ta med alle faktorer. da blir det politikk og det er ingen sannhet, men en subjektiv fremlegging av et synspunkt.
er langt fra dette til et faktum.

helt enig at dårlig råd ikke rettferdiggjør stjeling, men debatten handler ikke om stjeling, men derimot om hvor grensen går før det er kynisk utnytting av tjenester mellom det å se på varer i Èn butikk, for så å handle i en annen.
hva er forskjellen på å prøve varen i en butikk, prøve varen i en annen butikk, og så handle i den ene av de to, mot det å handle på nettet som butikk nr. 2?

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Jeg kjøper argumentasjonen din Yngve!

Og er på langt vei enig. Det er ikke meningen og fremlegge det slik at ALLE som handler på nett er snyltere. For slik er det jo ikke.

Men, på spørsmålet ditt om forskjeller så er svaret enkelt.

Prøver du for eks. et jernsett i tre-fire forskjellige proshopper og så bestemmer deg for å kjøpe i en av dem. Helt greit! Da forutsetter jeg at du har prøvd forskjellige sett! Ingen vits i å prøve de samme jerna i forskjellige butikker. (De er faktisk helt like...:-)) Da har du valgt et sett som du likte og sånn er det.
Men, gjør du samme prosessen for så å handle på nett! Da mener jeg du har utnyttet systemet litt for godt.....eller snyltet som jeg kaller det!

Den største forskjellen er at du får ikke prøvd noe på nett!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

helt riktig, så da er spørsmålet.

hvis en person vil handle på nett, men er usikker fordi han kun ser et bilde av produktene.
hvordan skal han da gå frem for å få køllene i øyesyn uten å bryte snyltegrensa?

nå skal det sies at jeg mener det er stor forskjell på det å gå i en butikk og se og kjenne på en kølle og det å bruke lånekøller i en time med tape på driving range.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Enig med Yngve her, hvor skal grensen trekkes?

Blir det feks det samme dersom man eliminerer mulige valg av køller ved å titte på dem i proshoppen?

Man prøver altså to tre forskjellige sett i forskjellige shops, med den tanken at dersom man finner noe man liker så skal det kjøpes der. Ingen av de faller i smak, man bestiller så et uprøvd av et annet merke fra nettet og blir kjempefornøyd. Faller det under samme snylte-problematikken?

Man har jo da benyttet seg av kompetansen til å finne hva som IKKE passer enselv. Dette har jo heller ikke kostet en krone..

t

over 18 år siden

t

Om ikke lenge er problemet borte.
Proshoppen i dagens form blir borte, så da blir det jo umulig å få prøvd, kjennt på nytt utstyr.
Da får vi det som vi vil.
Shopper som kun selger pegger.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Du svarte selv på spørsmålet ditt Yngve!

Jeg mener grensen går hvor du låner med deg køller på rangen og/eller får veiledning av kyndig person i shoppen.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Problemstillingen din er veldig lite reel jm.
Dette fordi jeg vanskelig kan tro at en person som tester en to-tre forskjellige sett i flere proshopper uten å finne noe han liker/ønsker. Plutselig skal kjøpe et sett han aldri har prøvd.. det rimer ikke.... hvorfor i huleste skulle han da bruke masse tid på å teste.....?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Herregud, ikke at det var noe for deg å spekulere i men ok:

Oddbjørn ønsker seg et nytt golfsett, han har hørt mye bra om bigshot-jernene. Han prøver disse og tenker at dersom de er like digge som det han har hørt, så skal han jaggu smelle til og kjøpe dem direkte fra den lokale proshop.

Dessverre, til Oddbjørns store skuffelse svarer ikke jernsettet til forventningene. Noe skuffet, titter han videre og finner et annet sett som gjennom tester og anmeldelser skal være meget bra. Han går på med nytt mot og åpen lommebok, men ønsker som naturlig er, å prøveslå også disse før han kjøper fra proshopen. (dette er forøvcrig i naboklubben, da hjemmeklubben ikke hadde disse på lager)

Oddbjørn blir smått betuttet da heller ikke disse jernene passer til hans sving, selv etter div anbefalinger hva gjelder oppsett.

Nå er tiden knapp, og Oddbjørns giv er noget redusert etter skuffende resultater. Ved en tilfeldighet, får han et tips fra en venn om å sjekke ut de nye powerchip-jernene. Han får en link til en nettbutikk, der de er til salgs for en rimelig penge. etter å ha lest div tester der disse jern får like bra score som de han allerede har prøvd ut, bestemmer han seg for å ta sjansen på en bestilling over nett. "jaja dette er jo 2000-tallet", sier Oddbjørn.

Så en knapp uke senere får mottar han sine nye køller, går sporentyreks ut og forsøker dem, og er strålende fornøyd! Dette var køllene han trengte til sin noe uortodokse sving!

Har Oddbjørn snyltet her?

(forøvrig godt fornøyd med historien :))

king Ben

over 18 år siden

king Ben

fin histrie jm.. ;-))

Nei. etter mitt syn har Oddbjørn ikke snyltet.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Oddbjørn har etter min mening ikke snyltet her.

Knut har derimot lyst på et sett nye jern og synes Callaway X-20 ser fine ut. En dag han står i pro-shopen og beundrer disse blir han kontaktet av proen og forteller som sant er at han har vurdert å anskaffe disse køllene. Som den gode selger proen er tilbyr han Knut å prøve køllene på rangen, noe Knut lykkelig takker ja til.
Knut prøver køllene og er veldig fornøyd med dem, men har litt kvaler i forhold til prisen. Kona har mast om opp-pussing av badet, og eldstejenta skulle hatt ny sykkel. Det blir derfor ikke noe køllekjøp i denne omgang. Seks uker senere finner Knut disse køllene på i en nettbutikk i England, og ser at han kan spare et par tusenlapper på å kjøpe dem der. Han kan da både kjøpe køllene og sykkel til jenta - badet og kona får nå bare vente ett år til - og kjøper køllene på nettet.
Har han fortsatt snyltet.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Knut har etter min mening ikke snyltet her

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Vi blir mer og mer kreative/hypotetiske her... fin historie.. ;-))

Etter mitt syn er han i grenseland. Når han ble kontaktet av selger og fått tilbud om å prøve køller burde han ha sagt " ja det vil jeg gjerne, men jeg kommer ikke til å handle her om prisen er mye høyere en på nett"

Lurer på hva selgeren hadde sagt/gjort da!! hmmmm....

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Da skulle jo selgeren i forsvar av sitt yrke forsøkt å selge ham produktet allikevel..

Yngve

over 18 år siden

Yngve

enig med deg der jesus, men også enig i at kunden da bør være ærlig nok til å si ifra at han kommer til å handle der han får best pris. det er ganske enkelt.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

For all del, det vil jo være et pressmiddel i forhold til betjeningen med tanke på å gjøre en god handel ikkesant.

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Altså, det KAN fungere som et pressmiddel og KAN føre til en produktiv dialog mellom forhandler og forbruker, hvilket KAN føre til en handel, dersom de møtes gjennom forhandlinger...

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Helt enig jm! Nå snakker vi.. ;-))

Da er det åpenhet/ærlighet rundt det hele......

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Dette er da enkelt...

Snylting er dersom du går i Proshoppen for å teste ut ett sett køller du ikke har tenkt å handle der, kun utnytte de ansatte og deres utstyr for så å handle utstyret på nettet. Man vet med seg selv at man ikke kommer til å kjøpe utstyret der hvor det er prøvet og man har fått hjelp. Hvor man kjøper det er uvedkommet, enten det er på nettet eller via telefon hos naboen, dersom tanken er å hgjøre handelen andre steder uansett.

På toppen av alt så drives det mange ganger svært aktiv reklame overfor alle andre om at det er så billig å handle på nettet slik at de som egentlig hadde tenkt å handle i Proshop svikter Proshoppen i tillegg.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Knut snylter litt, men er litt enkel i hodet. Han tror at en pris er en pris og forsøkte ikke å prute. Han var redd for å fremstå som litt fattig.... Hvis køllene nå viser seg å være en feilproduksjon må han til England for å reklamere. Stakkars Knut. Ikke alltid like enkelt med fjernkjøp.... Kanskje han hadde fått køllene til 1000 kr. mer i proshoppen - og hatt noen å klage til hvis noe gikk galt. Han kunne jo også risikere å etablere et godt kundeforhold til proshoppen... det er ordentlig farlig....

den det er mest synd på er selvsagt kona til Knut, som ikke fikk nytt bad, bare for at Knut skulle spare to slag på 18 hull....

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Ifølge din argumentasjon Smilende Sam er det jo Knut som gjør den dårlige handelen, og da kan det vel ikke være snylting ?.
Det jeg prøver å utforske er vel hvor grensene går. Jeg er i utgangspunktet enig i at det er litt "ufint" å bruke proens tid å ressurser på å teste ut utstyr som en uansett ikke har tenkt å kjøpe der. Samtidig kan det heller ikke være slik at en er tvunget til å kjøpe alt utstyr en eventuellt måtte finne på å prøve i proshopen?. Men hvor går egentlig grensen?.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Grensen går nok i hodet på den enkelte potensielle kjøper, spørsmålsstilling uten fasitsvar.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Det ser ut til at vi rett og slett er enige her, Fooore...

H

over 18 år siden

H

Smilende Sam

Knut må ikke til England for å reklamere hvis han har kjøpt merkevare.
Callaway, Titleist og Cobra har WW-garanti, og importør i det land bruker bor i plikter å rette opp feil som omfattes av reglene for reklamasjon. Flere har sikkert samme garanti.

Jeg kjøpte Driver i USA, da jeg spilte på den her hjemme løsnet det Epoxy inne i køllehodet. Leverte den til norsk importør og de skiftet køllehodet på rep-senter i UK uten kost for meg.

For ordens skyld. Jeg gikk ikke i noen norsk proshop og prøvde før jeg kjøpte, det ville i mitt hode vært sniking. Jeg tok en sjanse og bestilte over internet og fikk den sendt fra en kamerat i USA. Sparte ca 1900 kr på det.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her