Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lite penger på Kongsberg ?

over 18 år siden

Kongsberg selger andeler for Kr 5000 inkludert året kontigent !

Kampanje 2007
Nå er det mulig å kjøpe en spillerett (10 andeler) for kr 5 000,- og få gratis årskontingenten 2007. Vi må også få informere om at klubbkontingenten på kr 545,- påløper i tillegg. Er dette noe som er interessant for deg er det bare å ta kontakt på telefon 95 48 48 48 eller pr mail proshop@kongsberg-golfbane.no.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Det er isfåall en grom pris på en grombane. Men beliggenheten da...blir litt langt unna for meg:-)

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Tragisk!!!!

Blade

over 18 år siden

Blade

Dette er en måte å skaffe seg fremtidige faste kostnader... Hva er tragisk med det?
Det er ingen plassproblemer på Kongsberg, så flere medlemmer er vel strengt tatt positivt... Mer aktivt miljø etc..
Eneste det er surt for er vel de som prøver å selge, men som kjøpte dyrt... Men da er vel stikkordet oppmøte på årsmøte hvor slike ting blir vedtatt...

For oss som spiller og ikke har tenkt og selge ser jeg ingen ulemper med dette. For oss er det vel likegyldig om vi har betalt en høyere pris tidlig.. Dette er prisen for å være pioner i markedet... Og litt intertemporal prisdiskriminering er for oss helt topp, så lenge banen ikke blir overfylt. Dette tror jeg ikke kommer til å bli noe problem da de aktive spillerne møter opp på årsmøtet og sier i fra hvis de mener det nærmer seg et metningspunkt.

På lang sikt vil dette være med på å sikre Kongsberg en bedre økonomisk situasjon, nå som det ikke lenger er mulig å melde seg passiv. Disse nye medlemmene vil da til evig tid ha bidratt til faste inntekter til Kgk....

Får man fylt opp klubben med medlemmer, vil ledelsen kunne konsentrere seg om arbeidet med sponsorer og inntekter fra eksterne, noe som igjen vil sikre bedre driftsvilkår. Så lenge man ikke driver denne jobben for mye på akkord med medlemmers innteresser på banen tviler jeg på at noen vil klage for mye på det!

Så i disse tider hvor man omtrent setter odds på hvilke baner som skal gå dukken økonomisk først, ser jeg det som et sunnhetstegn at ledelsen prøver å komme med tiltak som forhåpentlig vil sikre banen best mulig øk.levekår for fremtiden. Hadde de bare sittet og sett på hadde jeg vært mer bekymret!

Jøss

over 18 år siden

Jøss

Har dette forumet blitt et reklamevindu for desperate baneselskaper ?

Lite lurt å kjøpe seg faste utgifter i en bane som kommer til å gå med underskudd i lang fremtid. Men andelsprisene på Kongsberg er nå så billige (les gratis) at en stor del av medlemmene som i lang tid har ønsket å kvitte seg med andeler nå har begynt å gi dem gratis tilbake til baneselskapet for å bli kvitt betalingsforpliktelser.
Ledelsen i Kongsberg Golfbane har i mange år gitt F... i medlemmenes investeringer for å bedre økonomien. Hvorvidt dette er lurt og nødvendig kan nok diskuteres, men faktum er at de gang på gang har kjørt kampanjer med "tidsbegrensede" tilbud på andeler men "glemt" å sette prisen opp til gammelt nivå når kampanjen har vært ferdig. Hver gang styreselskapet setter ned andelsprisene stjeler de penger fra andelseierne. Nå er heldigvis andelene i praksis gratis så man slipper å bekymre seg over verditap.

Ved at Kongsberg nå gir bort gratis andeler har de innført samme system som f.eks alpinanlegg og fitness-sentre; man betaler et beløp i begynnelsen av sesongen og står fritt til å avslutte medlemsskapet gratis etter endt sesong. Vet om flere spillere som spiller lite som kommer til å gi andelene sine tilbake til klubben etter endt sesong 2007 for å slippe betalingsforpliktelser ved årsskiftet. Skulle de få lyst å spille igjen neste vår er det bare å hente seg nye andeler"gratis".

Personlig håper jeg alle golfklubbene innfører dette systemet, så blir det lettere og billigere å skifte klubb. Uansett hvor fin banen er blir man lei av å spille samme bane år etter år, så det kan være fint å skifte på det. Siden jeg bor midt mellom Kongsberg og Drammen blir det Skoger på meg fra og med neste sesong. Og kanskje får vi etterhvert en OK bane i Hokksund også....

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Bra innlegg Jøss!

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Konkurs neste stopp!!!

Blade

over 18 år siden

Blade

Er vel ikke mulig å levere inn andelene etter endt sesong ved den "nye" andels avtalen... Du binder deg for et antall år...

Cavity

over 18 år siden

Cavity

Hvor mange år må man binde seg for ?
Da er det høl i hue å signere avtale så lenge halvparten av medlemmene i Kongsberg står i kø for å leie ut andelene sine.

Uansett kan de som har gamle andeler levere disse inn og få seg nye uten ekstra kost dersom de skulle ombestemme seg og ikke vil melde seg ut likevel.

Blade

over 18 år siden

Blade

Har hørt at det er binding på fem år, men det er ikke fra sikre kilder...

Vet faktisk ikke om det er mulig å levere inn andelene sine...Må Kongsberg ta i mot alle andeler som forsøkes levert inn? Høres i grunn veldig rart ut, hvis dette er praksis. Hva er da vitsen med omsettbare andeler, hvis klubben bruker pris som virkemiddel til å regulere markedet for salg?
Trodde det ville si at hvis man ikke får solgt dem så er man ansvarlig for årsavgiften inntil man får solgt. Hvis ikke kan må man jo betale årsavgift, og selge for markedspris som er ca 5000 kr. Da sitter man jo igjern med den nette sum av ca 765kr. Da er jo dette et alternativ, men et stort tapsprosjekt sett ut i fra hva man har betalt for andelene.

Det som kanskje er litt merkelig er at dette skjer før årsmøtet er avholdt. Det blir jo voldsomt markedsregulerende, og en effektiv stopper for omsetningen privat...Hvis det så er mulig å bare levere inn andelene sine til banen, ville jeg i såfall fra klubbens side vært rimelig skråsikker på hvor mange som eventuellt kommer til å levere dem inn. Ellers kan jo nettoeffekten av denne kampanjen komme dårlig ut. Og da er det vel kanskje en avgjørelse som burde vært gjort via flertall i årsmøtet. Fordi her er det helt klart grunn for missnøye blant de som vurderer salg. Og om folk som er missfornøyde taper 5000 kr eller årsavgiften minus de 5000 er vel ikke grunn nok til å få folk til å sitte på dem. En forskjell som blir liten i omfang....

Virker rart om banen åpner for omsettelige andeler for så å drive sterkt regulerende salg av samme andeler... Det blir jo som å åpne døren for omsetting og så slenge den igjen rett i trynet på folk.

Da det ble stemmt over åpning for omsetting av andeler, var dette for å tette igjen et "hull" i systemet via passivt medlemsskap. Denne muligheten gjorde at det kunne bli vanskelig med øk.planlegging av faste inntekter. Man kunne risikere at mange kunne melde seg passive.

Få hadde vel regnet med at dette vedtaket skulle kunne bli brukt som en måte å få markedsprisen ned mot 0, slik det i realiteten er blitt nå. Da er jeg enig i at det virker noe suspekt!

Sparess

over 18 år siden

Sparess

Hvis det er noe du lurer på ang. Kongsberg, hvorfor f... spør du dem ikke?

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Først fikk de mange til å tegne seg til høye priser, noe som var lurt. Så leverte de et dårligere produkt og folk var ikke fornøyde. Mange meldte seg passive, kanskje i påvente at noe skulle skje. Så gjorde de det umulig å melde seg passive, da begynte medlemmene å selge. Da dumpet klubben prisen. Da begynte medlemmene å leie ut sine andeler. Så vedtok klubben at utleie over 2 år ble forbudt og så dumpet de prisen til kr. 5.000.-. Forstå det den som kan? I tillegg er de sinte for at noen egang lurer.
Denne klubben styrer rett mot konkurs!!!! Hold dere unna, for maken til idiotisk behandling av sine medlemmer skal man lete lenge etter.
Det er som å pisse i buksa for å bli varm.
Ikke skriv at noen ønsker å ødelegge for Kongsberg, det klarer de helt fint selv!

Pøh

over 18 år siden

Pøh

Kongsberg er en bra bane og går ikke konkurs. Men de kommer nok til å få nedgang i medlemsmassen og dermed ytterligere økning i serviceavgiften. Det var også litt av en genistrek å kaste bort 4 millioner til nytt maskinlager når de kunne greid seg med det gamle, eller satt opp et billig lagringstelt. Heldigvis er bankene i Kongsberg veldig overbærende.

Og hva angår prisen på 5000kr for en andel så er denne misvisende. Ledelsens forslag på årsmøtet var gratis andeler og vanlig årsavgift, før et lyst hode i salen tenkte langt nok til at dette var et dårlig signal og det ble det gjort om til 5000kr for andelen og gratis årsavgift første året. Dermed tror man at halve bygda kommer løpende for å bli lurt til å betale serviceavgifter fra og med 2008.

Og hva angår innlevering av medlemsandelene så er dette selvfølgelig fullt mulig. Tidligere når man satt på andeler verdt 20-30000kr ville det selvfølgelig være dumt å levere dem fra seg gratis, og man anstrengte seg for å få solgt dem. Men nå når dem har negativ verdi (5000kr minus serviceavgift minus klubbavgift) ville det være idioti å sitte på dem for dem som ikke spiller golf.

Det er dessuten en del ikkespillende andelseiere som kjøpte som en investering fordi de trodde på baneselskapets lovnader om prisøkning som ville gi avkastning på sikt. Folk i Kongsberg har tapt mer penger på golfandeler enn på pyramidespill.....

king Ben

over 18 år siden

king Ben

Men det er vel slik at spiller man over 15 runder i året på Kongsberg så har man tjent på det!! eller tar jeg helt feil?

Men jeg forstår at medlemmer som har betalt masse tusen for andelene sine blir grinete...... ;-))

Yngve

over 18 år siden

Yngve

personlig kommer jeg aldri til å forstå de som kjøper golfaksjer i håp om å tjene penger på det.
det har ingen praktisk betydning, for en medlem som spiller golf, hva prisen på aksjen er når man allerede er medlem der man vil være medlem.

synker prisen i en klubb, så synker den antakelig i en annen også, så hvis det skal byttes klubb, så blir det bare mindre penger som byttes.

:O)

Relsafus

over 18 år siden

Relsafus

Strengt tatt er det bare Hauger og et par baner til som tilbyr aksjer med substans. Der eier klubben banen. Ellers er en aksje å regne som en inngang til spill på en bane hvis man betaler kontingenten.
Boomen er over, og det er i dag vanskelig eller umulig å tjene penger på golfaksjer. Og takk for det..

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Hva gjør man neste år? Betaler man folk for å bli medlem. Til de som ikke har fattet poenget, så blir det færre for hvert år som skal dele på utgiftene, da blir kassa tom til slutt. Det nytter ikke å drive medlemsfientlig politikk dersom man skal få flere til å dele på utgiftene.
Balansen endrer seg ikke selv om bankene ikke krever inn sine penger. Klubben drives nå av fulle sjømenn!

Jalla

over 18 år siden

Jalla

Det som er litt synd er at styret på Kongsberg ikke er helt på bølgelengde med medlemmene.
Dette er fordi bare de ivrigste golfspillerne (ca 15% av den totale medlemsmassen) stiller på møtene, og disse er villige til å betale ganske mye for golfspillet sitt.
De øvrige 85% møter man på byen eller på jobben, og noen av disse ser rødt når det diskuteres golfpolitikk. På en måte kan de ha det så godt siden de ikke møter opp og fremmer synspunktene sine, men på den andre siden utgjør disse det store flertallet som betaler serviceavgift. Når styret ikke evner å sette seg inn i flertallets synspunkter, men representerer en liten "elite" av golfspillerne vil mange av de andre sakte og sikkert miste interessen og forsvinne.

Så vidt jeg vet har aksjekursene tapt seg i alle golfklubbene i Norge, men det er vel ingen steder ledelsen aktivt har bidratt til verdikollapsen på samme måte som i Kongsberg.

Golfgal

over 18 år siden

Golfgal

løStyret i Kongsberg golfklubb (og bane) har desverre gang på gang bevist at de ikke har peiling på økonomi.

Styret har bevisst satt aksjekursen til 0. Dette er gjort med argumentet at en vil få flere medlemmer som betaler serviceavgift i klubben.

Det er en hel del spillere som har andeler og bare spiller noen runder i året (5-10 runder). For alle disse spillerne lønner det seg nå å kvitte seg med andelene, og betale greenfee isteden (fordi det ikke koster noe å kvitte seg med de eksisterende andelene).
Dette kan på sikt gjøre at det blir færre som betaler serviceavgift, og at de totale inntektene vil dale. Lojaliteten til banen vil forsvinne, og dersom banen skulle bli rammet av barfrost ett år - vil en mye større del av inntektene bortfalle.

To eksempler på manglende innsikt i økonomi er f.eks.
(dette kunne godt vært Moldbo-historier i en BI-bok....)

- For to sesonger siden hadde proshop'en avslutningssalg. Kl 10 var det 70% avslag, kl 11 var det 60% avslag, kl 12 var det 50% avslag. Så etterhvert som utvalget ble dårligere, ble også rabatten dårligere....
(Fasit er selvsagt å begynne med f.eks 30% avslag og øke utover dagen. Tar du det Callawaysettet til 50% eller tør du vente til det er 70% avslag).

- For to sesonger siden hadde det et tilbud med GRATIS greenfee før klokka 10 (eller var det 11?). En kunne bestille lenge i forveien, og mange møtte ikke engang opp. Det var også kompett umulig for medlemmene å få starttid tidlig på dagen. Det var heller ikke så attraktivt for gjestespillere å betale full greenfee senere på dagen, når de kunne fått det gratis tidligere (vente til en dat de får det gratis). Resultatet var mye mindre inntekter i sommermånedene enn vanlig.

Etter å ha vært medlem noen år på Kongsberg, har jeg en ting å si om ledelsen ved banen: De har ikke greie på økonomi og de har ingen respekt for medlemmene. Absolutt INGEN respekt.

Det finnes to grunner til at jeg ikke har sagt dette høyt på gen.fors. - og det er:
- Jeg har ikke hatt anledning til å stille.
- Det gavner sjelden en spiller å kalle ledelsen for komplette idioter, selv om de skulle være det.

(Dersom styret fikk en million eller to, ville de sikkert solgt gresset på alle greenene - selv om medlemmene i så fall måtte spille på provisoriske greener en hel sesong).

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Det er jo lett å kritisere diverse styrer og beslutninger fra sidelinja når det ikke går den vei en ønsker. Trasig for norsk golf at det er alle idiotene som sitter i styrene mens ekspertene med alle de riktige svarene står på sidelinjen.
For klubbene er det ønskelig å ha flest mulig spillere med andel/årsavgift da dette gir størst forutsigbarhet og best likviditet.
Andelssalget er vel viktigst i utbyggingsfasen og ved nyinvesteringer, mens det er årsavgifter/greenfee som er viktig for driften. Når andelssalget stagnerer er det vel ikke unaturlig at en vurderer å la inngangsbilletten bli billigere for å få flere medlemmer til klubben.
Så kan jo de som sitter på andeler som opprinnelig kostet 15 000 kroner vurdere om det er bedre om klubben går konkurs med opprinnelig andelspris.
Det generelle problemet for mange norske golfbaner er at konkurransen mellom banene er større, betalingsviljen til spillerne er mindre og lojaliteten til klubbene avtagende. Denne utfordringen tror jeg ikke det er lett å finne enkle løsninger på, hverken fra styrerommet eller fra sidelinjen. Før balansen mellom etterspørsel og marked er gjenopprettet vil det nok måtte bokføres mer enn ett smertelig tap.

Dømmekraft etterlyses

over 18 år siden

Dømmekraft etterlyses

Det er vel ikkel lurt å investere 4 millioner i garasje når økonomien går på ræva, for deretter å tigge medlemmene om mer penger så snart man har støpt sålen. Det virker ihvertfall rart fra tilskuerplass.

Er vel ingen som ønsker at klubben skal gå konkurs, men sløsinga til det nåværende styret får mange medlemmer til å riste på hodet.

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Den som tror at dette lønner seg for den lille klikken i Kongsberg som styrer banen må jo mangle enhver innsikt. Det er jo bedre å ha passive medlemmer som betaler for seg enn ingen medlemmer eller at de låner ut andelene sine til fullt betalende. Det er som å true noen med å rette en pistol mot eget hodet, for senere å trekke av hvis man ikke får viljen sin igjennom. Faciten kommer snart dessverre! Ingen bane har vært dårligere styrt i Norge de siste årene!!!

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Nå kjenner jeg ikke forholdene på Kongsberg så det kan være du har noen poenger her.
Men hvis det er slik at driftsinntektene ikke lenger dekker driftsutgiftene har en i utgangspunktet 3 alternative løsninger:
1. Redusere utgiftene - medfører som regel også redusert tilbud og misnøye blant medlemmene. Fare for å miste medlemmer.
2. Øke inntektene gjennom å få inn flere medlemmer - flere mulige tiltak, f. eks lavere pris på andeler, medfører misnøye blant medlemmene, fare for å miste medlemmer
3. Øke inntektene gjennom høyere årsavgifter/greenfee - medfører misnøye blant medlemmene og medfører større fare for å tape medlemmer i konkurranse med andre baner/klubber.

Hvis ingen kombinasjoner av disse tre tiltakene virker, er neste trinn kroken på døra.
Dette er problemstillingen mange klubber står overfor, og hvis man har klare og effektive løsningsforlag på denne utfordringen skylder en både seg selv og de andre medlemmene i klubben å formidle disse til styret. Da tror jeg årsmøtet er en bedre arena enn dette forum.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg kjenner heller ikke forholdene på Kongsberg, men registerer at det er en misnøye der som kommer frem hvert år på denne tiden.

Jeg er forsåvidt enig i punktene til tilskuer, forutenom at sponsorer også er en betydelig inntektskilde i mange golfklubber.

Dette har ingen ting med Kongsberg å gjøre, men om jeg kan få lov til å komme med en generell betraktning om priser og varer og tjenester, så måtte det være at man sånn i utgangspunktet får hva man betaler for.

I Norge er det en uttalt målsetting at golf skal være en folkesport. I det ligger det også at golf bør være tilgjengelig for alle som vil spille. Dermed blir golfklubben et spleiselag for 1000 mennesker med stor forskjeller i bakgrunn, økonomi og sportslige ambisjoner.

En golfbane koster forholdsvis mye penger å vedlikeholde, og i og med at klubbens medlemmer er så forskjellige i kultur og bakgrunn, så er nok også forventningene om hva man kan få for f.eks. 5000 kroner temmelig forskjellige.

Sett på dette grunlaget er det ikke så rart at det blir mye krangling i en golfklubb. Jeg er enig med tilskuer i at årsmøtet er rette sted for å løse problemet. Å gjøre alle medlemmene til lags er nok ikke mulig, men det bør jo være flertallet som får bestemme da...

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Et fjerde alternativ til tilskuers betraktninger er å samarbeide mer med næringslivet i regionen. Burde ikke kreve all verdens arbeid/initiativ, og kan bidra på inntektssida

Tror ikke alle klubber har gjort alt de kan på det området.

Svar søkes

over 18 år siden

Svar søkes

Ref innlegg fra Lurer (07.02.07 kl. 23:47)

"Først fikk de mange til å tegne seg til høye priser, noe som var lurt. Så leverte de et dårligere produkt og folk var ikke fornøyde. Mange meldte seg passive, kanskje i påvente at noe skulle skje. Så gjorde de det umulig å melde seg passive, da begynte medlemmene å selge. Da dumpet klubben prisen. Da begynte medlemmene å leie ut sine andeler. Så vedtok klubben at utleie over 2 år ble forbudt og så dumpet de prisen til kr. 5.000.-. "

Er det noen andre golfbaner i Norge som behandler medlemmene sine lige dårlig, eller som har like mange restriksjoner på spillerettene ?

Nei...????

over 18 år siden

Nei...????

tynt med svar her gitt, tyder på at Kongsberg er landets versting.
Da burde kanskje noen ta aksjon på neste årsmøte.

b

over 18 år siden

b

Problemet til Kongsberg kan vel være noe få av medlemmene som sutrer og klager og skriver innlegg årlig på Scangolf.

For alt man vet så er det tidligere medlemmer som ikke har fått det som de ville når de var medlemmer og bare er sure og skal skade klubben mest mulig - hva vet jeg.....

anonym

over 18 år siden

anonym

Jalla, trodde du var nestformann i Kongsberg????

Bernt

over 18 år siden

Bernt

Dårlig produkt sier dere, særlig.
Kongsberg er en meget trivelig klubb og ifjor var banen i upåklagelig stand fra første slag åpningsdagen!

Det eneste som ergret meg grenseløst året før var at det var gratis før klokken 10 i hele juli måned, det var høpløst å spille på dagtid som det ellers er meget god plass til. Så medlemmene måtte lide for den jippoen.

HEHE

over 18 år siden

HEHE

Jeg kan love deg at Jalla ikke er nestformann lenger...

Du kan jo spørre han hvorfor, og se hva han svarer!!

anonym

over 18 år siden

anonym

Hvorfor det???
Nysgjerrig nå ja :)

Jalla

over 18 år siden

Jalla

Jeg lurer fælt på det jeg også....

anonym

over 18 år siden

anonym

ser ut til at HEHE vet svaret hmm ??

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

Bra tiltak, vi har plass til mange flere på Kongsberg. Kanskje noen fra Berg og dalene banen i Skauer som blir medlem.

...

over 18 år siden

...

For en klubb som ligger litt avsides til (som Kongsberg) kan ikke rekruttere spillere fra naboklubber ved hjelp av gode tilbud.

Det som skal til er rekruttering av nye spillere.

Forutsetninger for å lykkes:
1) Skape et miljø der alle blir tatt vare på og blir ønsket velkommen. Det er opp til både ledelse, men ikke minst eksisterende medlemmer - at det skjer.
2) Det må avholdes nybegynnerkurs, videregående kurs og oppfriskningskurs - og legges til rette for mer sosial trening i klubben.

Det er flere 'klikker' i klubben, som er vanskelig å trenge inn i - og dette er med på å gjøre at nye spillere ikke føler seg velkommen i klubben.
Kanskje trenger klubben en fadderordning for nye spillere?
Jeg synest klubben skal arrangere flere kurs og samlinger, til sponsede priser - for å få mer fart på miljøet og gjøre det mer inkluderende.

Isteden for dagens ordning med kjøp av andeler, som i praksis gjør aksjene verdiløse - kunne en f.eks:

Når en arrangerer nybegynnerkurs, kan en tilby den nye GK spilleren å leie spillerett til f.eks. 2000 kr første året. Det påfølgende året kunne han fått tilbudet om å binde seg i 5 år mot gratis andel, eller kjøpe andel til markedspris (antagelig ca 6000?).

Jeg synes også spillere skal kunne leie spillerett, men bare ett år.

Og - klubben må håndheve kravet om at ikke flere enn 2 i en ball kan ha GK, og at en ball ikke kan ha over et visst hcp tilsammen.

I tilbudet om kjøp av andeler mot binding i 5 år er god, men utførelsen er dårlig. Kontrakten kan leses slik at andelen kan selges til markedspris før det har gått 5 år, men at inntekten da går til klubben. Problemet er bare at en slik andel antagelig vil ha minusverdi eller ingen verdi, og at det derfor i praksis ikke er en binding på andelen!

Det gjør at tilbudet om gratis andeler er nettopp det, gratis andeler - som kan kastes. Derfor er også verdien av andre andeler nesten satt til 0.....

Medlem

over 18 år siden

Medlem

Fy Faen jeg er sint( ha ha) jeg spiller for at det er moro.
Hvis jeg taper pengene mine, så får det være.
Jeg kan kose meg med de rundene jeg har gått på en av Norges fineste baner.
Jeg vet jeg tråkker noen blærer på beina med min rangering av banen,vi har hørt alle argumenter før "For lett/for åpen for mange tildelte osv.
jeg ser jo hvor gode dere alle er når det er konkuranse her.
i år skal jeg føre liste på score og hvor gode andre baner er når jeg går dem.
det skal legges ut her.
Norges mest oppskrytte bane må være Losby (vi tar i mot kjeft med en gang kjære Kongsberg hatere).

Moderator

over 18 år siden

Moderator

Innlegg er fjernet grunnet personangrep.

Minner om det som står under "Send svar"-knappen:

Useriøse innlegg eller angrep på enkeltpersoner eller menneskegrupper som kan virke krenkende eller støtende, vil bli fjernet fra diskusjonsforumet av Webmaster.

Peremannen

over 18 år siden

Peremannen

Til Medlem:
Du virker noe hissig du. Du synes Kongsberg er en av norges beste baner, og Losby er oppskrytt? Hva i all verden liker du ikke på Losby? Det er jo en praktbane deluxe. Hull 2 er vel det eneste rare der borte, men det er en kul green å slå inn på uansett.

GolfDude

over 18 år siden

GolfDude

Jeg er nok enig i at Losby i utgangspunktet er en bedre bane enn Kongsberg, bare så synd at Losby ikke ofte er i god stand når man kommer dit for å spille. Det er ihvertfall mitt inntrykk både for fjoråret og 2005. Uansett så liker jeg begge veldig godt.

Konsberg i fjor var forøvrig en nytelse å spille, og er en bane jeg sterkt kan anbefale.

anonym

over 18 år siden

anonym

Losby var bra de første årene, nå er det så mye gåsedritt der at jeg blir kvalm av å finne ballen i en klump "leire" etter et perfekt utslag ehhhh

"Gåselever er digg"

Peremann

over 18 år siden

Peremann

Golfdude: Jeg er så enig så enig. Begge banene liker jeg veldig godt å spille, men det er synd Losby sliter så mye som de gjør. Og den nye bunkersanda er bare totalt ubehagelig å spille i. Blir så altfor lyst når man stå oppi der og lurer på hvor ballen ligger.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Peremann: Etter en vinter eller to med møkkete snø så kommer den bunker-sanda (som ser veldig stilig ut) til å bli svartere og svartere. Inntil da, hold deg unna bunkerene :)

Peremann

over 18 år siden

Peremann

Fjosok, det hørtes lurt ut. Men du blir jo blind selv om du har dem i øyekroken også. La oss håpe på mye skitten snø, med gåselort og det som verre er.

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Kan det være slik at pris har en sammenheng med kvalitet? Etter å ha bodd bla. i England i en by på størrelse med Bergen, og 6 veletablerte baner innenfor 10 minutters kjøring hvor det ihvertfall virker omtrent slik: Billigste bane ca 250kr, helt grei 18 hulls, greit vedlikeholdt men heller ikke noe mer, passe antall medlemmer og greit å få spilletid, dyreste bane ca 750, utmerket vedlikeholdt, omtrent umulig å bli medlem, og vanskelig å få tid for gjestespillere; vi spilte vanligvis på de billigere banene pga tilgang og pris, og tro til en gang i blant med en dyr luksus runde. Klubbene der har dimensjonert utgiftene og ambisjonene etter inntektsgrunnlaget, og folk velger hvor de vil være medlemmer og gjestespille etter lommebok. Kan ikke helt se hvorfor noe som tydeligvis fungerer greit (uten konkurser osv) i England ikke skal fungere omtrent slik i Norge også.
Personlig liker jeg både Kongsberg og Losby, og synes t.o.m at Mikla er en meget god teknisk bane (selv om det ikke akkurat er ulidelig spennende å vake rundt på endeløse jorder) og velger som oftest etter lommebok (Oppegård, Tyrifjord osv), og innimellom en dyr tur på (Losby, Haga osv).
Blir vel kanskje litt dumt om ambisjonene(og investeringene) til samtlige klubber er at man skal være Norges Beste Bane. Markeds segmentering er jo ett fiiint ord.

Undrer

over 18 år siden

Undrer

Hvis du syntes det er ett så fint ord, hvorfor i alle dager skriver du det som to....?!

Peremann

over 18 år siden

Peremann

Ja la oss dra avgårde en skikkelig grammatisk diskusjon. For det er skikkelig interessant :)

Som Yorkie sier finnes det forskjellige baner, til forskjellig pris, med forskjellige ambisjoner. Er det ikke bare å velge den banen man vil spille?

Forsåvidt også gøyalt å lese at noen mener Miklagard bare er jorder, og så nevne Haga uten å nevne at DET er jorder. Hva er forsåvidt galt med å lage golfbaner på jorder? Det har da vært gjort i hundrevis av år.

Også er jeg helt enig med Yorkie om at det blir for dumt at alle baner, uansett antall penger, skal være "Norges beste bane". Man blir ikke Norges beste bane om man har avgifter til medlemmene som er for lave til å holde oppe kvaliteten.

Men nå er det jo slik i Norge at det eneste som teller er å være best.

b

over 18 år siden

b

For å bli best kan man ikke se på pris. Den beste banen bruker det som er nødvendig for å bli best og da koster det. Drar du inn pris i dette så få du en dimensjon til og ett helt annet regnestykke.

Du kan ikke sammenligen epler og appelsiner på noen annen måte enn at noen liker eplene og andre liker appelsinene med å sammenligne kvalitet på epler og appelsiner er og blir feil - og det gjøres her inne hele tiden......

Løkki luser

over 18 år siden

Løkki luser

Det startet som en diskusjon om Kongsberg, og plutselig kommer et innlegg som er en reklametekst for Kvinesdal. Pussig, men det er jo ikke første gang. Jeg liker Evje, jeg, kanskje noen syns det er interessant? Eller kanskje ikke. Trenger ikke engang å bo på hotell for å spille der!

Linkie

over 18 år siden

Linkie

Synes synd på Kvinesdal GK, som har folk som driver denne typen negativ reklame. Blir dette gjort av folk som vil ha banen sin i fred? Vet de som driver klubben om dette?

b

over 18 år siden

b

ser dette før jeg skal ut på jobben - mitt innlegg, RTTM, handlet ikke om en spesiell bane, skjønner ikke hvordan er det mulig å koble slik.

Du må slutte med dette tullet i alle mulige linker, skjønner du ikke at sånne innlegg ikke er ønsket overallt og dermed bare ødelegger for alt og alle og spesiellt for din kjære Kvinesdalsbane. De virker som kluten for oksen - alle blir terget og hissige. De er kun egnet til å ødelegge.

Moderator

over 18 år siden

Moderator

Brukeren RTTM er sperret ute fra forumet, og vil bli sperret ute kontinuerlig ettersom brukeren bytter IP-adresse. Innleggene fra brukeren vil også bli fjernet kontinuerlig.

Vi beklager dette.

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Peremann, ikke alle jorder er skapt like, det er tross alt forskjell på f.eks ett Haga jorde, og ett Borre jorde, mener å ha hørt noen kalle slikt kulturlandskap (kuer og sånt må vite).
Enig med b at dersom vil man bygge Green Monkey eller Emirates så koster det det koster, men tror vel at det kanskje er slikt at noen liker epler og noen liker datteren (eller hva det nå heter på Norsk) og da gjelder det vel å bestemme seg om man vil være eple eller banan og ikke prøve å være en kiwi

Lurker

over 18 år siden

Lurker

Gratulerer Yorkie med nok et intetsigende innlegg.

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Rykk tilbake til start!
Kongsberg er en utmerket golfbane, bare så synd at den styres rett i grøfta! Ingen kan vel mene at man skriver dette for å sverte banen. Alle i golf norge må jo ønske at en så bra bane skal overleve uten store underskudd hvert år på grunn av idiotisk styring. De som tror at noen skriver her for å ødelegge tar fullstendig feil. De som styrer må jo få hodet opp av sanden ellers er konkurs eneste mulige utgang!

Det er ikke for sent å starte en medlemsvennlig politikk!

Bernt

over 18 år siden

Bernt

Samma åssen det styres, bare grenkeeper får gjøre jobben sin som ifjor!
Kongsberg var i meget bra form fra åpningsdagen til siste slag på høsten.
Kongsberg er en meget trivelig bane, og på alle slike småsteder blir det klikker. Dessuten er klikken eller klikkene på Kongsberg trivelige folk!

Kongsberg er mitt førstevalg i Norge, mye pga forholdene, men også fordi jeg på dagtid kan ta 18 hull på 2 timer. Men klart jeg skulle gjerne vært medlem på Miklagard. Holtsmark er også meget lovende bane. Spent å se om Ulven blir en ordentlig bane, for beliggenheten er utmerket.

Lurer

over 18 år siden

Lurer

Saken er bare at dersom banen styres dårlig så blir det så mye dyrere for alle.... Banen er fin, folk på banen er trivelige, men dårlig drift koster på et eller annet tidspunkt, bare spør de som har vært igjennom det...

Bøya

over 18 år siden

Bøya

rart jeg aldri har sett noen ta 18 hull på 2 timer uten at svetten hagler og banen er tom for andre spillere før!
må være fordi banen ikke har gjester, eller fordi Bernt går ut klokken 0500 på morgenen. det kan vel knapt kalles dagtid!

Medlem

over 18 år siden

Medlem

2 timer?
Var det golf du drev med eller fri idrett.
skulle likt å se dette, vi går veldig raskt når vi spiller bruker 3 tiimer og 15 min på 1 runde i 2 flight.
Bernt slår du HIO på alle hull og løper som f... eller. jugg slik at du ikke blir "ferska"

Sporalis

over 18 år siden

Sporalis

Her har vi det igjen. Kongsberg er verdens kjappeste bane. Det er banen i Norge med best forhold, helt fra sesongstart, og til sesongslutt. Det er verdens hyggeligste klikker der.

18 hull på 2 timer. Javel ja. Da er det friidrett ja. Høres skikkelig koselig ut å løpe golf. Jeg synes også at alle baner i Norge burde legge forholdene til rette for at de aller ivrigste skal kunne spille 18 hull på 2 timer.

Bernt

over 18 år siden

Bernt

Bli med davel, med stoppeklokke.

Går ut midt på dagen om det er åpent foran meg. Om jeg må gå igjennom et par grupper går det fint på 2 timer.

Spiller gjerne på 2 baller på de fleste hull også, men da tar det gjerne et kvarter lengre.

Det er ikke sosialt å gå slike runder, men av og til strekker tiden ikke til å gå 5 timersrunder. Dessuten tar jeg det som trim da og går på godt tempo.

Sporalis. Tenk heller om alle andre også var like tilfreds med sin hjemmeklubb som jeg er!!! Det betyr ikke at Kongsberg er verdens beste bane, men jeg kan vel være kjempefornøyd for det....
Men jeg likte dårlig 2 år tilbake da det i juli var gratis før klokken 10, da var det håpløst å spille kjappe runder der på dagtid. På dagtid for meg er 1100-1400 tee off. Men da stanget jeg i alle disse gratisflightene som gikk ut før 10. Så det ble lite gold den måneden.

Skjønner ikke hva som er problemet med å gå en hvilken som helsyt bane i Norge på 2 timer. Å gå trenger ikike bety at mans soser seg på hvilepuls gjennom runden. Scoren min er alrdri dårligere når jeg går 2-timersrunder enn om jeg går i 4 gruppe ogspiller i 4-5 timer!!! Tror flere hadde vært tjent med å spille mer effektivt og i kjappere tempo, bare gå til b allen og slå den videre.

Bernt

over 18 år siden

Bernt

Og ja, jeg blir søkksvett :)
En trøblete rygg gjør at det er bedre å kjøre tempo i 2 timer enn å sose rolig avgårde i 4-5 timer, men det er nå bare slik det er for meg.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

ulvenvannet golfclub blir det ikke noe av, hvertfall ikke sånn som situasjonen er i dag. hvis du går inn på hjemmesiden så ligger det et dokument som avklarer situasjonen litt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her