Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hauger og Losby og spillerettgebyr

Kjell P.

over 18 år siden

Kjell P.

Jeg observerer at Hauger Golfklubb forlanger nytt etableringsgebyr hvert år selv om man leier samme golf aksje.

Losby har på sitt formular en setning som sier at om man leier spillerett fra samme person neste år betales inget etableringsgebyr.

Tydelig at ledelsen på Losby har et mer sundt syn på sine medlemmer og de som leier spillerett. Her har Hauger GK mye å lære.....

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dersom denne utgiften ikke ble betalt av de som leier så må inntektene som tapes dekkes av alle medlemmene. Er det mer rimelig synes du?

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg synes de burde betalt dobbelt for hvert år de leier. Kanskje de vil kjøpe tilslutt da...?

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Enig med NGB at det burde koste mer å leie enn å eie aksje. Hvorfor i all verden tror man at folk skal kjøpe aksje hvis prisen blir det samme - og man bare slipper å eie?

M6

over 18 år siden

M6

Dersom det skal være dyrere å leie enn å eie (dvs leiepris høyere enn årskontingenten) ved at klubbene tar gebyrer ved utleie, vil utleier få en tilsvarende lavere utleiepris. Enkle markedsregler.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hva er vitsen med å eien en aksje for utleie dersom det ikke skal gå i pluss.
Alle er tjent med at utleie av en rett gir et overskudd som både dekker rentetap og gir en rimelig fortjeneste.
Banen trenger aksjepengene for å kunne drive et godt anlegg og baneeier vil ha en viss avkastning på utleien.

Trippel

over 18 år siden

Trippel

Alle burde frivillig betale ca det dobbelte av det de nå gjør, både de som leier og de som eier. Da blir det mye mer penger til klubbene, og vi bør kunne få bedre baner. Vi kan ikke leve med det systemet vi har nå hvor det er markedet som bestemmer, for da ender vi opp med at det kun er de banene som driver riktig og er bygget på riktig grunnlag som overlever.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det finnes da utrolig mange eksempler på at det spiller ingen rolle hva premiene er. Det er alt for lite uansett for noen få profilerte østlandsbaner)
Så har vi alle de veldrevne banene som klarer seg fint med noen ører og et par dugnadstimer.
Dem er det langt flere av i landet en disse liker å tenke på.

McKivre

over 18 år siden

McKivre

Vi må gå utifra at klubben får inn årsavgiften fra utleier. Hvem som bruker spilleretten har vel ingen betydning for klubben. Utgangspunktet bør være , at har klubben utgifter ifm utleie av spillerett så skal klubben ha dekt desse kostnadene . Men klubben skal ikke tjene penger på det heller. Vedr. Hauger , så tar klubben kr 900,- pr år . Tviler på at koster så mye å registere et utleie

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

McKivre: Hvorfor skal ikke klubben tjene penger på utleie? De pengene som den ikke tjener på utleie må den jo tjene på andre måter (les melking av medlemmer).

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jammen godt vi har Aagolf med oss enda, så vi østlendinger får vite at heller ikke banene våre slipper unna å være uten folkeskikk.

lurer på hva som er den mest uhøflige banen her på østlandet jeg!

Vitsen med å leie ut er vel ikke definert noe sted?? poenget er vel at noen kjøper flere aksjer i en klubb for å støtte i utgangspunktet.
tviler på at det sitter noen "Røkker" der ute som blafrer i store sedler som resultat av spekulasjon i golfaksjer.

disse "veldrevne" banene som lever på dugnader og ikke medlemmer, har uansett ikke aksjepris og årsavgift som det går an å drive forretning med.

McKivre

over 18 år siden

McKivre

Har ikke klubben inntekter nok . bør greenfee og årsavgifter økes.
Når klubbene tar ublue gebyrer på utleie, så er dette en snikavgift
Dette er penger som kunne gå til utleier. Er det lett å leie ut så er også aksjen attraktiv ,som igjen fører til det er mer fristende å kjøpe aksjer

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det skal bli artig å få vite hvordan en bane kan være uhøflig.
Det er det da medlemmene som er.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Det er interessant å se at dere ønsker samme type marked på golfaksjer som vi har på boliger. Der utleier skal tjene gode penger på å leie ut, slik at aksjeverdien stiger. Er det ikke bedre om flere kunne ha råd å kjøpe aksjer for å støtte klubben, og gjøre det uinteressant med å lage et marked der utleier ikke tjente på utleiet sitt?

Aagolf drømmer nok om å bli en ny Røkke basert på utleie av aksjer til uhøflige østlendinger. Jeg er glad jeg bor her på østlandet og spiller på en skikkelig bane med 10-11 på stimpen, ja 12 noen ganger og, istedenfor å spille på en dugnadsbane med 7 i stimp, humpete greener, og en årsavgift som er halvparten.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nå er det alltid hyggelig å lese hva en som regjerer på østlandet tror hva jeg drømmer om.
Jeg tror nok at en rask runde rundt landet raskt vil gi svar på at stimpmåleren til Loddvart trenger justering.
Vi er da endel som har betalt sure penger for å trave rundt i humpene på Østlandet allt for ofte.
Nei takke meg til Nordlendingen. Han får da 13 på stampen.

McKivre

over 18 år siden

McKivre

Hva er det med Hauger og Drøbak ,forresten, "rotter og synkende skip" syndromet?
Desidert flest (28 og 31)på utleie og salg

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Skulle tro at antall aksjer til utleie og salg er knyttet til en rekke faktorer, bl.a. antall medlemmer. Tror ikke Drøbak er noe synkende skip (ikke Hauger heller) siden det så vidt jeg vet er venteliste på nye medlemsskap og banen hvert år har flere greenfeegjester enn noen annen bane i Norge.

Det er da bare sunt at det er litt omsetning på golfaksjer, siden det hjelper til å etablere en realistisk markedspris.

For øvrig har vel ikke en klubbs salg av akjser noe med inntekter å gjøre - snarere om gjeldsreduksjon (og dermed lavere renteutgifter). Dette med avgifter på utleie vil nok med tiden regulere seg selv. Som alle avgifter reduserer de verdien av det som leies ut (verdien av golfaksjene) og hvis klubben er interessert i størst mulig proveny fra salg av egne aksjer, vil nok slike avgifter snart finne et fornuftig leie.

Four

over 18 år siden

Four

Jeg har vert medlem på Hauger siden begynelsen og har også sett at det altid er mange aksjer til salgs. det har det vert hvert år de sisste 5 årene tror jeg. det er også den klubben i Oslo området med best økonomi så synkende skip er nok ikke det rette begrepet. I starten var det mange som solgte pga banen er tøff å gå. Men når de satt opp kontigenten fra 5500 til 6500 og banen var i dålig skikk et år da var det mange som skulle selge igjen. Siden har det vert slik selv om banen igjen er i bra skikk. Regner med at noen kjøper og selger da de synes banen rett og slett er for tøff å gå. Men det er jo de som ikke vil selge p.g.a lave priser på aksjen, 10.000 - 15.000 er jo veldig billig og heller leier ut spilleretten mens de håper prisen blir bedere. derfor kan det også være 1 person som har 2 anonser. Drøbakk vet jeg ikke noe om.

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Kan noen fortelle meg HVORFOR jeg skal kjøpe meg en aksje i dagens marked, kontra å leie en aksje? Det er jo direkte tapsprosjekt å kjøpe en aksje i dagens marked...se bare på Østmarka.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Så lenge noen er villige til å leie ut en spillerett for selvkost er jeg enig med deg Kubein. men det styrker jo ikke klubbene/banene.
Dette prøver endel klubber å gjøre noe med ved åæ innføre et "administrasjonsgebyr". Dette er da greit nok, men en kraftig økning av utleieprisen ville stoppet denne praksisen.
Min. utleiepris formidlet gjennom klubben er en grei måte å få skikk på uvesenet.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

tror det er noen som må ta seg et kurs i bedriftsøkonomi her nå.
det er ingen automatikk i at en justering medfører en konsekvens som sammenliknes med et helt annet marked.

hvis JEG eier en aksje og leier den ut, så hjelper det ikke om klubben prøver å gjøre butikk på å leie ut aksjen. den er min, og ikke klubbens, og skikk på "uvesenet" får du ikke ved å overlate leiemarkedet til klubben.

Det er som Loddvart sier ikke meningen at utleie av aksjer skal være bedriftsgrunnlag.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Å vurdere aksje kontra spillerett inneholder flere element, vil jeg tro.

a)prisen(ikke alle kan pælme inn NOK 15.000 e.l. for en aksje)
b)tilhørighet/deltagelse i klubben
c)hvor vil jeg spille neste år og om 2 år ++?
d)annet

Og noen klubber tillater ikke utleie av spillerett, de har sikkert sine grunner til det.

Uansett klarer nok de fleste å foreta et valg basert på sine egne tanker.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Problemet oppstår ved at det tillates utleie av spillerett. Når det gjøres så må en leve med det.
Men det er noe feil i et system som gjør at en leier skal slippe unna med en leieutgift som er lik utleiers kostnad.
Full stopp av dette uvesenet er det eneste rette. Imens, smell på et kraftig administrasjonsgebyr.
Det står enhver helt fritt å betale green fee.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvorfor?
hva er det som er så uvesen med dette?

gullmulighet for de som ikke har mulighet til å kjøpe, evt. som Foore sier, hvor man vil være i årene fremover.

klarer ikke å se problemet.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

"Kubein" :

Hvis du har bestemt deg for hvor du vil spille golf ,er valget om aksje eller ikke egentlig lett.

Spiller du bare noen få runder i året på denne banen vil det lønne seg med vanlig medlemskap i denne klubben eller fjernmedlemskap et annet sted.

Deretter løser du greenfee for hver gang du spiller.

Hvis du spiller la oss si 15 runder eller mer i løpet av sesongen vil det de fleste steder lønne seg med aksje/andel.

Enkelt regnestykke fra egen klubb 2006:

Vanlig medlemskap kr 1500 + 5 greenfee av 300kr (medlemsrabatt) = 3000kr.
Vanlig medlemskap kr 1500 + 15 greenfee av 300kr(medlemsrabatt) = 6000kr

Har du aksje : 23000kr for aksje deretter 3850kr årsavgift og spill så mye du vil.

Differanse 6000 -3850 = 2150. Ved spill av 15 runder i året vil det ta 11 år å "tjene" inn utlegget til aksje.

De to årene Hakadal har vært i drift har jeg mer enn 80 runder der . 80 ganger 300 = 24000kr. Jeg har "tjent" inn mitt utlegg til aksje allerede.

Jo mer du spiller, jo mer lønner det seg med aksje/andel.

Regnestykket bli forsjellig fra klubb til klubb, men prinsippet er likt.

Så som "fooore", sier : vet du hvor du vil spille i en god del år fremover og i tillegg vil spille mer enn ca 15 runder i året på den banen ,er aksje/andel den løsningen som gir minst utgifter til golf på sikt.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Aagolf: Jeg har ikke noe stimpmåler. Men ikke kom å fortell meg at banene rundt om i Norge ligger på noe kjappere enn 7-9. Jeg har spilt 60 av dem, deriblant din egen. Og den stinka. Det er her på østlandet vi har bra baner ;) Sorry mac. Med unntak av noen få.

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Mr. Fulland... Hva er vitsen med å betale 23000 kroner for en aksje, når jeg kan leie en aksje til kostpris og spille så mye jeg vil? På Østlandet så er det jo ikke akkurat overopphetet på golfaksjefronten, så sjansen er større for at du taper penger på din aksje, enn at du tjener penger på den....

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Tar med at jeg leier medlemskap på Losby til 6000 kroner (6500kr i fjor), og har gjort det i flere år...I de årene jeg har vært medlem der, så har aksjeprisen sunket betraktelig. Leier av samme personen og slipper dermed adm gebyret.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Jeg støtter Kubeinet i den der. Når prisene er slik de er, så er det ikke mye vits å kjøpe aksje. Blir prisingen endret slik at det blir dyrere å leie, ja da er det kanskje lurt å kjøpe aksje.

Det er ingen som sponser mitt firma med å kjøpe tjenester bare for å være patriotiske - så hvorfor skal man sponse golfklubben man er medlem i?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Kubein: jeg vurderte det samme som deg men på Grønmo, men fant ut at jeg heller ville delta aktivt i klubben. Og kjøpte aksje, basert på en pris som gjør at jeg er rimelig sikker på å ikke tape penger ved evnt salg.

Slik markedet er nå kan velge slik du gjør, null problem ift kostnader.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Sorry Mac Loddivart. Vi er nok endel fra Vestlandet som ligger har spillt langt over 60 baner i Norge.
Det du skriver er på godt norsk. LØGN med noen ytterst få unntak en godværsdag.
Banene på østlandet er generellt ikke det minste bedre enn resten av Norge. Her i Rogaland kommer vi tidligere i gang, men vi må også slite med stinkende østlendinger.

Vær så snill

over 18 år siden

Vær så snill

Aagolf, i denne tråden er det mange fornuftig betraktninger og påstander, inkludert noen av dine. Kan du ikke være så snill å kutte ut kommentarer ala "stinkende østlendinger", slik at tråden kan få leve litt lenger, før den sedvanlige usakligheten tar overhånd.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Vennligst ta det opp med Loddvart, jeg gav bare svar på hans velvalgte språkbruk om banene her vestpå som er åpen hele året.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Eie kontra leie vurderingen er jo også den samme ved boligkjøp. Fordeler og ulemper begge veier. Hovedfordelen med å eie en golfaksje er jo at man kan være med å bestemme hvordan klubben skal drives. Dersom man kun leier så er man prisgitt andres fornuft (eller mangel på sådan). Synkende aksjepriser bør gi en høyere leieutgift og motsatt.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Så lenge en kan ha et slikt system må en akseptere at det sklal være dyrere å leie en spillerett, kontra det å eie en aksje + spillerett.
Personlig synes jeg at hele leiesystemet stinker.
Det er ingenting annet enn rabatt på greenfee. (snylting???)
Kjøp en aksje, betal årsavgift og spill fritt.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Det er et problem, spesielt rundt Oslo-området, hvor det er etablert for mange golfbaner i forhold til etterspørselen. (Mulig det er slik i andre deler av landet også, men det vet jeg ikke)

Problemet er at man i noen tilfeler kan få leid spilleretter billigere enn hva aksjeeieren selv betaler for dem. Man kan selvfølgelig si at "sånn er markedet, det som skjer det skjer". Men man kan også lage restriksjoner for å gjøre det mer attraktivt å eie.

Det er vanskelig for en golfklubb å nekte aksjeeierne å leie ut aksjen, rett og slett fordi det - ihvertfall på kort sikt - går ut over klubbens medlemmer.

En mulighet som ihvertfall bør vurderes seriøst, er å nekte den som leier å leie mer enn ett år. Fordelene er etter min mening mange:

1) Klubben ødelegger ikke utleiemuligheten for sine egne medlemmer.
2) Klubben gir potensielle nye medlemmer muligheten til å prøve banen i ett år før de eventuelt bestemmer seg til å kjøpe.
3) Klubben setter press på seg selv: De MÅ ha fornøyde leietakere for at aksjene skal omsettes på et fornuftig prisnivå.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Enig med NGBGT.
Allt som kan gjøres for å få slutt på dette uvesenet er bra.
Med noen ytterst få unntak er alle golfklubber i Norge et resultat av et spleiselag. I slike systemer bør det rett og slett ikke være plass til snyltere.
De 2-3 rene forretnigsmessig drevne banene som er i Norge holder vi utenom.

T

over 18 år siden

T

Leiesystemet stinker vel ikke for de som eier aksje, men av en eller annen grunn ikke har mulighet for å spille et år eller to (skade/sykdom, utenlandsopphold etc.) Har man ikke mulighet for å leie ut straffer man disse etter min mening.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Aagolf: du er like lett å trekke opp som en 12-åring :) Jeg bruker ikke din type språkbruk som går ut på å skjelle andre med ord som "stinkende østlendinger". Du er så voksen du min lille venn.

Men til dette med kjappe greener så har jeg bare vært borti det på: Nøtterøy, Miklagard, Evje, Kr.Sand, Losby, Larvik, innimellom på Bogstad. Da snakker jeg 10+. Altså på 12% av banene jeg har spilt. Når det gjelder om banene i seg selv er bra, så er det som vi vet en smakssak.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Slik jeg ser det er ikke de som leier spillerett til NOK 5-6000 snyltere, helt unødvendig å forsøple diskusjonen igjen.

Noen som vet årsaken til at enkelte baner ikke har ordning med utleie av spillerett? Drøbak til dømes(såvidt jeg vet).

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg synes ikke at leietakere er snyltere, og mitt forslag går heller ikke på å straffe disse. Man har mulighet for utleie, men leietaker begrenses til å kunne leie i ett år...

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Nye Gunnarn er så glup. Og for en gangs skyld er jeg enig med Aagolf i at leie-systemet i bunn og grunn er et uvesen.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg tviler da ikke på at en utleir/leietaker ikke liker dette systemet.
Utleier får inn noen sine utlegg/leietaker får kraftig redusert greenfee.
Klubben som holder banene vedlike får ingenting.
Dette er helt enkelt å løse ved at en som ikke skal bruke sin spillerett gir beskjed til klubben og at en utleie går ut derfra på helt spesifiserte statutter. Alternativt aksje og spillerett SKAl gå på samme person.
Alle kan kjøpe sin greenfee om de vil og inntekten går dit de skal.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Ja som Aagolf sier burde klubben selv stå for hvordan utleie av spilleretten skal foregå. Da kan klubben sette de premissene de ønsker slik at de får inntjening på utleiet.

Jeg leier selv direkte fra klubben, men det er fordi jeg ikke vil være bundet til en aksje.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hyggelig at vi kan være enige om noe Loddvart. Hva gjelder kjappe greener så er dette også som kjent et resultat av når på året, været osv.
Jeg kan love deg at det er ikke mange greener som er så kjappe/trege som Solastranden i kuling fra nordvest.
Og da inkluderer jeg mange av mesterskapsbanene både i UK og Portugal

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Det har jeg også hørt :)

Jeg blir bare så ufattelig trist når jeg kommer til Kongsberg som har supergrønne og frodige greener, også er hastigheten 5,5 med ilagte humper. Å bomme på 10 halvmetersputter fordi greenene ikke er klipt skikkelig er kjipt. Ikke at jeg kan gress, men noe må da kunne gjøres når det vokser så bra. Sand og vals er en fin ting. Men ops nå fløy jeg vekk fra temaet.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til Aagolf. Stimpen måles fra mange vinkler, derfor gjelds det ikke om greenen bare er rask i medvind :-)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Hvor uvitene dere er dere som bor skjult av langfjellene. På Solastranden blåser nordvesten fra alle kanter. Kom bare hit en haustadag og lær.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til Aagolf. Jeg antar at denne segregeringen som du holder på med er ment for spøk. Jeg ser også at andre her har prøvd å forklare for deg at den virker mot sin hensikt, så jeg snakker kanskje for døve ører. Men jeg prøver likevel:

Det er IKKE morsomt, og det ENESTE du oppnår er å drite ut deg selv!

Dette vil være den eneste gangen jeg kommenterer slikt prat fra deg, og jeg prøver å komme med et godt råd som jeg håper du tar seriøst.

For øvrig kommer jeg fra Molde og har familie både der og i Sandnes.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg har mange ganger sett dine meninger og dem lar jeg deg da ha i fred.
Noen til ergrelse andre til lyst er en grei forståelse av det som foregår på debattsider.
Liker en ikke det så har an jo nabokanalen med viskelærsdiktaturet.
Jeg koser meg lystig videre.

Men Molde er da en nydelig by.........om sommeren.

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Mm det er deilig å ha ly fra deg Aagolf.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Takk i lige måte Loddvart. Jeg trives nok best med vind i håret, smil om munnen, blink i øyet og når det regner, så gjør det det.
Men jeg er ikke noe for utleie av spilleretter. Det blir feil for meg i solidaritetens ånd.

Her er forresten et skoleeksempel på hva det kan koste å spille golf på en fra 2007 18 hulls bane med 5 par 5 hull.

¤ Fjernmedlem kr 750

¤ Fjernmedlem UTEN Norsk Golf kr 630

¤ Junior kr 390

¤ Hovedmedlem kr 1800

Alt er mulig i Rogaland

Anti-Aage

over 18 år siden

Anti-Aage

Nå har du f..n meg klart det igjen Aage
Klarer du ikke å være med i en jævla tråd uten å forsøple den,så hold deg for pokker unna.

Fjernmedlem UTEN Norsk Golf

over 18 år siden

Fjernmedlem UTEN Norsk Golf

Hvor får man det, Aagolf?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Enhver kan lese her.

Det er en offentlig webside

http://www.preikestolengolf.no/

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Kan noen forklare meg hvorfor det er snylting å leie en spillerett???

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

NY INFO FRA PREIKESTOLEN.
18 HULLS BANEN UTSETTES INNTIL VIDERE.
DET BLIR 9 HULLSBANE VIDERE, MEN 2 NYE PAR 5 HULL ÅPNES I LØPET AV SESONGEN.

Beklager at jeg har fått feil info. Nå er det korrigert.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Nei Solskinnsgolferen. Ingen kan gi en saklig troverdig forklaring på at alle som leier kan kalles snyltere.
Men: hvert enkelt menneske er lite i den store sammenhengen, og derfor generaliserer vi i et fortvilet forsøk på å forstå verden.

Den store prøver å la være, den mellomste tenker ikke over det. Mens den minste anser det som en styrke og gjør det til en leveregel.
Skal vi se... Hvor er Aagolf i dette bildet tro...?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg sitter rolig og ser et program på fjernsynet :-)

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Aagolf: Du høres jo ut som en sjarmerende person i det virkelige liv. Hvorfor er du en gretten suring på forumene?

Alternativer

over 18 år siden

Alternativer

Alternativet til å leie er å eie.
Et annet alternativ er i ikke spille golf det hele tatt.
Noen enkle hjerner her tror at dersom man dobler prisen for å leie i forhold til å eie så kommer alle som leier til å kjøpe.
Sånn er det bare ikke.
Å kjøpe en golfaksje er noe av det dummeste man kan bruke penger på med dagens markedssituasjon.
For dem som ikke har nok penger til å bruke dem på dumme ting er det ikke aktuellt å kjøpe.
Så lenge antall spilte golfrunder er på nedadgående (selv om antall registrerte spiller stiger svakt) er det helt klart at det er vanskelig for klubbene å selge nye aksjer.
For å unngå at de som allerede eier aksjer ikke gir aksjene tilbake til klubben MÅ banene finne seg i utleie.
Daglig leder i min hjemmeklubb foreslo endog å sette aksjeverdien ned til null. Det ville gitt som resultat at en haug med spillere som egentlig har lyst å ta pause fra golfen ville ha gitt aksjene sine tilbake til baneselskapet og dermed sluppet serviceavgift. Men heldigvis var det et lyst hode som fikk mannen til å innse konsekvensene.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Lodolf. Jeg er da ikke det minste sur, men det har etterhvert kommet inn fryktelig mye egoisme i golfspillet.
Jeg var nede på 3 i hpc i min ungdom, men kroppen stivner jo etter hvert.
Nå skal jeg bruke mine siste 30 år til å sloss mot egoismen og jukseriet som er så populært nå.

Til Sunnyboy og alternativeren.
Uten ryggraden i golfsporten som står på med aksjer og dugnader så hadde dere kunne kost dere på minigolfbanene hvor dere hører hjemme.

MCKivre

over 18 år siden

MCKivre

Loddvart :"Jeg leier selv direkte fra klubben" går det an da , sikker på at det ikke var greenfee du betalte?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Aagolf: Det er vel ikke værre en at generalforsamlingen, der hvor alle aksjeeierene sitter vet du, bestemmer at de som også har leierett er pliktig til å være med på dugnad. Hvis det er dugnaden som er problemet altså. Men da blir det jo to personer som må på dugnad for én aksje. Er alle som leier leilighet også snyltere fordi det er eieren av leiligheten som må gå på dugnaden? Hvis boligmarkedet snur, er man da snylter hvis man leier?

TRTM

over 18 år siden

TRTM

Hvordan kan et aksjekjøp på 16800 kr. for 13 mnd. siden, med en verdistigning på 1200 kr i samme tid, være er dårlig kjøp?

Samtidig har jeg spillt for sa. 2500 - 3000 kroner i samme periode, om jeg hadde betalt greenfee i stedet. (tålig dyrt)

Velg klubb klokt, og vær stolt av å være aksjeeier!

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

MCKivre: Det kan hende det var greenfee, men den varte i en hel sesong.

Oij

over 18 år siden

Oij

TRTM, hvilken golfklubb snakker du om ?
Vedder på at jeg aldri får svar på dette spørsmålet.

Olle

over 18 år siden

Olle

I prinsippet så er det ikke noe forskjell på en golfbane som er organisert som et AS og hvilket som helst annet AS.

Mao man kan ikke vedta en aksjeverdi, som noen nevnte over her ei heller kan man vedta at noen som eier/leier aksjer skal delta på dugnad. Hva hvis Telenor vedtok at alle aksjonærene skal møte opp på Fornebu for å male?

Personlig så er hele leie/eie problemstillingen kun et spørsmål om hva jeg får ut av det. Er det billigere å eie vil jeg vurdere det, men så lenge man kan leie til dagens priser så er ikke det tema og kjøpe noe.
Kall meg gjerne en snylter av den grunn, men for meg så er bruk av en golfbane kun kjøp av en tjeneste. På samme måte som å leie en bil.

Avsluttningsvis så vil jeg be alle tenke gjennom en ting før de svarer på noen innlegg. "Tilfører jeg diskusjonen noe med dette innlegget, annet enn å rakke ned på andre"?

Greit

over 18 år siden

Greit

nok det Olle, men dette er vel i Norge isolert til Oslogryten. Jeg tror ikke det erf såmange andre plasser at vi snakker om rene AS. Klubber og andeler er nok det vanlige landet rundt.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Dersom generalforsamlingen bestemmer at alle aksjeeiere skal møte opp på Fornebu for å male så har de faktisk anledning til det.

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Den tror jeg nok du må ganske langt ut på landet med for å få folk til å bite på, Sg.... Aksjonærer er ansvarlig med den kapital de er gått inn med og ikke noe mer - punktum. De kan eventuellt bli enige om å utvide aksjekapital i stedet for å låne men ikke pålegg om såkalt dugnad i selskapet.
"Gratis" jobb er det slutt med for lenge siden. Dugnad i klubb og privat er jo ok.

klø

over 18 år siden

klø

Regner med at det er svært få som har råd til å betale det det egentlig koster å drive en golfbane og en golfklubb. Derfor er frivilligheten ett must i norsk idrett. Jeg vil tippe det koster mellom 3-6 mill. hvert år i gj. snitt å drifte en bane. I tillegg koster det betydelig å drive aktivitetene. jeg vil anta at klubbenes utgifter ligger mellom 1-3 mill til dette arbeidet. Klubber med høyt sportslig nivå helt sikker betydelig mer. Hvis disse aktivitene skulle driftes av ansatte ville kostnadene tredobbles. Derfor er frivilligheten ett must for golfen som for all annen idrett.

Fetter Anton

over 18 år siden

Fetter Anton

Kan jo være at mange av de som i dag leier spillerett, rett og slett blir borte fra golfmiljøet pga av at det er for dyrt. Det må jo regnes som dyrt så lenge mange ikke har råd til å kjøpe en aksje. Ikke alle har mulighet for å betale 15-20 000 kr uten videre, ja kanskje ikke 10 000 heller. Så er kanskje ikke leie-systemet bare negativt heller. Kanskje for dere rike, men ikke for oss som har lite midler, men gjerne vil spille golf.

Pooh

over 18 år siden

Pooh

Jeg ønsker rett og slett Solskinnsgolferen lykke til på generalforsamlingen/årsmøtet på Holtsmark. Tipper Skaaret/Hiort spiser deg til frokost dagen etter.

Pooh

over 18 år siden

Pooh

...noe som hadde vært befriende....

klø

over 18 år siden

klø

Nettopp Fetter Anton. Derfor må kostnadene fordeles på flere i hver klubb. Husker jeg ikke feil anbefales det ca. 1500 medl, for en 18 hulls bane. Dessverre er det flere 18 hulls baner som har hatt medl.flukt de to siste årene, og klubbene kommer inn i en ond spiral. I noen områder er det nå overetablering av golfbaner f.eks. rundt Oslo.

Klubbene må jobbe smartere og bli flinkere i å inkludere medlemmene og bygge trivelige klubbmiljøer med atraktive aktiviteter. Golfrundene må gå raskere enn noen steder - maks 4 timer i en firerball. Det er ikke tida for noen å øke prisene i år.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

"Fetter Anton":
Vår klubb har en finansieringsordning i samarbeid med bank for de som ikke kan trikse 23 glade lakser ut av lommeboken sånn uten videre. Dette kan løse problemet for endel av de som vil til oss og ikke kan betale alt på en gang

Over 3 år uten egenkapital:
Lån kr 23.000,-: mndl. innbet. kr 746,-, rte. f.t. nom. 8,00 %/eff. 12,53 % p.a. *
Lån kr 26.000,-: mndl. innbet. kr 840,-, rte. f.t. nom. 8,00 %/eff. 12,03 % p.a. *

Over 3 år, med egenkapital (kr 5.000):
Lån kr 18.000,-: mndl. innbet. kr 590,-, rte. f.t. nom. 7,30 %/eff. 14,07 % p.a. *
Lån kr 21.000,-: mndl. innbet. kr 677,-, rte. f.t. nom. 7,30 %/eff. 13,65 % p.a. *

Dette er et eksempel på hvordan man kan få råd til andel alikevel dersom man bor rett ved banen og ikke har råd/lyst til å betale alt på en gang.

Vet ikke om andre klubber har lignende ordninger, men dette kan jo være en løsning for folk som er "i fetter Antons" situasjon rundt omkring i golf norge.

Helt Feil, Olle

over 18 år siden

Helt Feil, Olle

Golfaksjer er ikke det samme som aksjer i et AS, og generalforsamlingen kan i aller høyeste grad vedta en aksjepris så lenge klubben/banen fortsatt har aksjer for salg.

Når det gjelder min klubb gikk de på slutten av 90-tallet ut med høy sigarføring og lovte gull og grønne skoger og oppfordret alle til å skynde seg å kjøpe aksjer mens de fortsatt lå rundt 30 000 kr for verdien kom til å stige kraftig når banen ble ferdig. Det ble vedtatt et tak på antall aksjer slik at de som kjøpte tidlig skulle få verdistigning når alle aksjene var solgt ut.

Men når aksjesalget begynte å stagnere og de første medlemmene gikk lei og prøvde å selge aksjene videre satte banestyret ned aksjeprisen i step på 10000kr i året samtidig som de fjernet taket på antall aksjer, og plutselig er nå aksjeverdien lavere enn årsavgiften. Mange har nå begynt å gi aksjene sine gratis tilbake til banen for å slippe å betale service-avgift, og enda flere har lagt aksjene sine til utleie.

Dette ser ut til å være begynnelsen til slutten på banen som nå har budsjettert med underskudd de neste 5-7 årene.

Våkne

over 18 år siden

Våkne

Noen later til å tro at klubbene ved enkle vedtak kan styre markedskreftenen slik at de som kjøpte svindyre aksjer for noen år siden skal kunne selge til samme pris i dagens marked. Slik fungerer det selvfølgelig ikke.

Det er positivt for alle parter at utleie av spilleretter er mulig. Hvis ikke ville folk blitt enda mer skeptiske til å kjøpe aksjer. Verdien på en aksje hvor man ikke har mulighet til å leie ut spillerett er selvfølgelig mindre enn en aksje hvor dette er mulig.

Men bare fortsett å drømme dere tilbake til tider der man betalte 100.000 kroner for en aksje i en populær gollfklubb. Den tiden kommer neppe tilbake.

McKivre

over 18 år siden

McKivre

simen fulland:Ja, vi må huske å sponse banken også. 14,7 % p.a!!!!!

Anette

over 18 år siden

Anette

Det er jo en fordel med leie også. Man kan variere litt og spille en bane et år og en annen et annet år. Kanskje det burde bli et mer flexibelt system slik at man ikke bare måtte spille en bane resten av livet. To som er medlemmer i hver sin klubb kunne f eks bytte spillerett et år. Ja det finnes mange muligheter..

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til Våkne. Nå vet jeg ikke hvem du kaller for "noen", men hvis du mener meg, så har du i tilfelle misforstått.

Jeg mener også at utleie av spilleretter må være mulig, rett og slett fordi det i utgangspunktet er positivt både for utleier og leier. Men hvis det blir slik at markedet generelt vurderer leie som MER positivt enn å eie, så vil dette - på lang sikt - undergrave muligheten for sunn golfbanedrift.

Derfor går det an å innføre tiltak som gjør det mer attraktivt å eie, og som en følge av det mindre attraktivt å leie.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

McKivre : Jeg sa ikke at dette totalt er billigere, kun en måte å finansiere et andels kjøp med lite eller ingen egenkapital.

Det rimligste er naturligvis å betale hele summen med en gang, men som fetter anton var inne på er ikke dette mulig for en del golfere.

Draw

over 18 år siden

Draw

Jeg forstår enda ikke hvorfor det er negativt med utleie. Mulig jeg er litt treg, men slik ser jeg det;
A eier en aksje til en verdi av kr.50.000,- (just for the case of argument), med en årsavgift på kr.10.000,-. A bestemmer seg for å nyte det følgende året på horehus i Pataya, og kommer dermed ikke til å benytte seg av retten til å spille golf på banen hvor han er medlem. Som en følge av dette leier han ut spilleretten sin til B (som egentlig har mest lyst til å være med til Pataya, men som ikke har råd). Klubben hvor A er medlem, og hvor B leier spillerett, får inn sine kr.10.000,- for sesongen uansett.
Alternativet er at A selger aksjen sin til C (som har nok penger til horene i Pataya, men som ikke liker seg i så varme strøk), A blir kr.50.000,- rikere (mer horer), og C blir kr.50.000,- fattigere (ikke ny snøfreser i år), og må ut med ytterligere kr.10.000,- i årsmedlemsskap til klubben.
Uansett hvordan man snur og vender på dette regnestykket med horer, snøfresere, aksjer og spilleretter, så sitter altså klubben igjen med kr.10.000,- i årsavgift.
'Hvor ble det så av B?' spør dere nå. I skammen over å ikke ha råd til å kjøpe en aksje, og etter at Aagolf satte en stopp for muligheten til å leie så reiste han til Pataya allikevell.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her