Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Barnevogn på golfbanen

Tommy Nergård

over 21 år siden

Tommy Nergård

Det pågår en diskusjon i Danmark på golfonline.dk vedr barnevogner på banen (ref. nedenforstående utklipp).
Noen som vet noe om holdninger til dette på norske baner? Hva mener dere?
Har pappa-permisjon i mai og skulle jo gjerne brukt tiden til å spille litt...
/Tommy

Diskusjon fra Danmark:

Barnevogn med på banen
- forfatter: charlotte 06-03-04 20:26
7 svar
----------------------------------
Kan nogle oplyse mig om hvilke klubber i nærheden af Storkøbenhavn, der tillader at man tager barnevogn med ud på banen?
------------------------------------------
Det vil jeg også gerne vide.
- forfatter: Morten Sandorff 06-03-04 20:45
------------------------------------------------
Desværre aner jeg ikke om det generelt er tilladt eller ej.
Jeg håber der er nogle der kan svare?
Så kan vi også inkludere det i kluboplysningerne.
Husk venligst at der ikke spørges om holdninger til barnevogne på banen.
Hej,
Morten Sandorff
Udgiver
GolfOnline.dk
---------------------------------------
Det er vist kun
- forfatter: Ups 08-03-04 11:04
Københavns.... så vidt jeg ved...
---------------------------------------------
Hos dgu.org kan man
- forfatter: joerfe 08-03-04 11:09
i princippet se om klubben har opgivet om det er tilladt eller ej. Ellers er det vist bare at ringe. Men følge dette link:
http://www.dgu.org/klubber?landsdel=48
derefter vælg klub, klik på linket 'banen' og scroll ned i bunden af siden. Der er et pkt der hedder barnevogne. Vælger du eks. Gilleleje, kan du se at det er tilladt at have barnevogne med.
----------------------------------------------
Specialvogne
- forfatter: Jon 08-03-04 16:51
Er der nogen der ved om der findes en kombineret golf/barnevogn? Jeg ved ikke lige om jeg selv ville turde tage en almindelig barnevogn med på banen. "Lille-tingen" har jo lidt svært ved at dukke sig, hvis der er nogen, der råber fore og jeg ville meget nødigt være den der skal forklare konen, at barnet har fået en golf-bold i hovedet.
Jon
------------------------------------
Net
- forfatter: Henrik 08-03-04 20:52
Mon ikke en almindelig barnevogn med et myggenet over skulle løse problemet? Men selv om chancerne for uheld vel nærmest er afsindigt små, forstår jeg godt din bekymring.
----------------------------------------------
Barnevogn i kbh.
- forfatter: Svend Jørgensen 08-03-04 21:02
Det er rigtigt at man må have barnevogn med i Københavns Golfklub fordi det er en del af Dyrehaven.
---------------------------------------------
golf/barnevogn/sikkerhed
- forfatter: Charlotte 08-03-04 22:04
Tak for svar. Mht til sikkerheden kan man vel lave en eller anden kontruktion i noget trådnet, så hverken hoved eller ben bliver ramt...
Til lidt større børn, der gerne vil "gå caddie" men som ikke kan trave 6-7 km, findes der en en vogn der har en ståpind og et sæde så de kan hvile benene lidt undervejs. Jeg kender ikke fabrikanten.

Espen Hauan

over 21 år siden

Espen Hauan

På Randsfjorden ar vi tillatt å ta med barnevogn på golfbanen en del år nå og det har gått meget bra. Man bør nok være oppmerksom på risikoen. Et sramt nett beskytter ganske bra, men det kan være lurt å holde seg unna på de mest traffikerte tidene.

Randsfjorden åpnjer de 6 siste på 18 hulls baneen 1.juni kun 1 t 15 min fra Oslo sentrum.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Men.. kan ikke huske å ha sett noe forbud mot barnevogn. Jeg har hatt med både barnevogn og guttepjokken på sykkel når jeg har spilt golf. Noen ser rart på oss, men ingen har sagt noe. Det ville heller ikke ha nyttet.......

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Har heller aldri møtt noe forbud mot barnevogn.... og har for den saks skyld ikke brukt noe nett. Vet ikke hva oddsene er for at en ball skal smyge seg inn under kalesjen og treffe barnet, men jeg tror vel at risikoen er større for meg som står der ute på banen..... Livet er fullt av ukjente farer for disse danskene....

Nybakt pappa

over 21 år siden

Nybakt pappa

Er i samme situasjon selv....har nettopp fått en nydelig datter som jeg kommer til å ta med iblant når jeg skal spille. Tror ikke de vil nekte det på min klubb! Når det gjelder sikkerhet for den lille så er det vel viktig å bruke sunn fornuft i forhold til hvor og i hvilken retning man plassere vognen....

Nick

over 21 år siden

Nick

Risikoen for å bli truffet, tror jeg er minimal hvis man bruker sunn fornuft. Men jeg tror garantert det vil føre til saktere spill, og det trenger vi absolutt ikke. Spillere med barnevogn bør i såfall styre unna travle perioder på banen, ellers er jeg redd det kan skape mye misnøye.

Kvinne

over 21 år siden

Kvinne

Jeg vil ikke la min man ta med vårt barn ut på golfbanen! Er det en viss fare for å bli truffet er det for risikabelt.
Rangen får holde :)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Kjære "Kvinne",

Hvis du ikke tør å la barnet være på en golfbane i en barnevogn tror jeg du har et risikobedømmelsesproblem. Tør du å ta vognen med deg i trafikken ? På fortauet ? Krysser du noen gang veien ? Da tar du en langt større sjanse. Nei... la barnet bli hjemme....eller var det slik at det var der de fleste ulykker skjer... ?

Kvinne

over 21 år siden

Kvinne

Kjære smilende Sam.

Hvorfor har jeg et problem og ikke du? Dette likner på god gammel mannlig hersketeknikk...
Jeg spiller selv golf, og forbeholder meg retten til å selv være med på å bestemme hva mitt spedbarn skal utsettes for. Range og klubbhus får holde foreløpig. Om hun vil spille golf da hun vokser til skal hun nok få lov til det!
Min mann og jeg er skjønt enige om dette.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Oj.... der ble jeg jammen kritisert for å være mannssjåvinist også. Men å svare på realiteten i det jeg skrev det holder du deg for god til. Snakk om hersketeknikk.... Jeg får fortsette å være en ekkel mann og stille deg spørsmålet i klartekst: Hva er det ved golfbanen som øker risikoen for barnet sammenlignet med bilkjøring og andre aktiviteter du utsetter det for ? En titt på ulykkesstatistikker viser trolig at golfbanen er et ganske trygt sted.

Selv har jeg trillet barnevogn på mange golfbaner og det har kun avstedkommet hygge for både meg og barnet. En perfekt aktivitet når barnet våkner alt for tidlig om morgenen og dets mor gjerne vil sove. (...og det er jeg og min kone helt enige om :-) )

Kvinne

over 21 år siden

Kvinne

Som sagt så spiller jeg selv golf. Min oppfatning er at det er en risiko, jeg har selv blitt truffet på banen, og det er det som teller i min verden.

Om statistikkene du har sett gir deg et annet syn, vær så god.

Og har jeg kallt deg ekkel? Ikke etter det jeg kan se.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Selv er jeg tatt ut av avl p.g.a. dårlig gemytt, men har ett deilig barnebarn. Om jeg ville ta med henne på banen, så ser Nick det som en mulighet for litt forsinking i spillet, med derpåfølgende irritasjon. Greit, den iritasjonen er uvesentlig i forhold til gleden med å ha med seg ett barn en er glad i. Det er blitt så jævlig fokus på at alt som kan forsinke spillet det minste,er negativt , uansett hva årsaken er.Foresten så tror jeg at alle som har med barn på banen er vel så opptatt med dette selv, da det ikke er trivelig med noen kjeftesmeller i bakgrunnen. Det er vell heller ikke store faren for bleieskift på fairway uten å slippe gjennom.
Hvorfor ikke begynne å se gleder og muligheter i stedet for å fokusere på mulige problemer og tidsspille.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Dette er nesten rart. Jeg har vel heller ikke sagt at du har kalt meg ekkel. Det var en fortolkning idet jeg antok at du ikke anså menn som bedrev hersketeknikker for å være de mest sjarmerende innslagene i livet ditt.

Hvis du selv har blitt truffet av en ball har jeg en større forståelse for ditt syn. Litt synd. For det er ordentlig moro å gå morgentur på banen med barnevogn, det er noe jeg unner også andre. Dessuten - på den tiden av døgnet er det nesten ikke folk der heller ergo lavere risiko.

Joje

over 21 år siden

Joje

Det går jo an å være enig med begge to her.

På den ene siden er det vel ingen tvil om at risikoen for å bli truffet av en golfball er veldig liten.

På den annen side... Skulle det faktisk skje, så ville det nok være vanskeligere å tilgi seg selv enn om det skjedde en ulykke i trafikken.

Jeg mener - å ferdes i trafikken anses nok fortsatt som en større nødvendighet enn å ferdes på en golfbane.

Synd, men...

No comprende

over 21 år siden

No comprende

Du skjønner det Børje:
Din personlige glede er ikke nødvendigvis andres glede. Det blir vel litt sært å opphøye seg til navlen i universet.

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og ellers kan man gjøre som man vil...lyder dette kjent?

Om du og ditt deilige barnebarn ikke er i veien for noen - fint! Kos dere!
Om dere er i veien, er det ikke sikkert vi synes at hverken du eller barnebarnet ditt er så deilige.

Nei vi får vel bare vente til Børje er ferdig med å dulle, for Børje koser seg med det deilige barnebarnet sitt????!

Kanskje greit at du er tatt ut av avl...

Husk at

over 21 år siden

Husk at

Bagger og traller blir truffet oftere enn folk på banen, fordi de førstnevnte ikke kan dukke eller flytte seg. Hører du "Fore" når du står midt på greenen rekker du ikke å flytte barnevogna.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Men har du kalesje på den vognen og den står med "ryggen" mot spilleretningen så skal det mye til for at skade skjer. Men for all del; jeg skjønner at det er delte meninger om risikoprofilen og at jeg stiller i "Michael Jackson med barn over balkongkanten"-klassen :-)

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Jeg har også fått meg en datter. jeg kan dessverre ikke si at hun er nydelig, jeg er mer objektiv og sier hun ser ut som babyer flest.

Moren derimot, gir jeg terningkast fire. (falt fra fem til fire etter fødselen).

SNART ER GOLF SESONGEN I GANG IGJEN!

Kvinne

over 21 år siden

Kvinne

Hei Sam! Tro ikke på alt kvinner sier... Det er jo ikke så mange kvinner i dette foraet vet du ;)

skremmende

over 21 år siden

skremmende

En del baner har blinde eller parallelle hull hvor det fra tid til annen oppstår farlige situasjoner. Jeg har iløpet av min 22 år lange erfaring både truffet andre og blitt truffet selv. Blitt truffet 8 ganger faktisk! (spiller mye) De jeg har truffet har alle hatt anledning til å begrense skadeomfanget, jeg har ropt FORE! Ett barn i en vogn har ikke den samme muligheten til beskyttelse, det er ihvertfall et faktum i min verden.

Jeg skal ikke utsettes for en risiko for å treffe ett ubeskyttet barn når jeg er på golfbanen. Som forelder vil jeg påstå at det er direkte uansvarlig å ha med ett barn på banen. Tror ganske sikkert en hypotetisk ulykke vil kunne få rettslige konsekvenser. Vær klar over at det har omkommet spillere i Sverige, med påfølgene forslag til debatt om hjelmpåbud.

Støtter også oppunder eventuell heftelse av spillet som tidligere nevnt. Hva med støynivået? Tror neppe ungen vil være helt stille gjennom en hel runde. Tenk på medspillerne også!

Jeg kan kanskje oppfattes som litt negativ i dette innlegget. Det eneste tilfellet jeg kan være mer medgjørlig er hvis banen er tilnærmet lik "tom".

Gurk

over 21 år siden

Gurk

Som golftrener må jeg si meg enig i motstanderne.
I min hverdag ser jeg i tillegg mye uvettig barnepass av de som har kommet seg ut av vogna også. Bekymringen min er alle de foreldrene som lar barna stå på matta BAK deres egen rygg på treningsfeltet. I iveren av å slå kan barna lette glemme sikkerheten når de skal frem å fortelle mamma eller pappa om det siste slaget. Mange ganger hver sommer ser jeg ungene ta snarveien og det er ren flaks at vi har vært skånet for ulykker hittill.

Ikke misforstå meg slik at jeg ikke ønsker barn på golfbanen. Jeg syns det er strålende at de begynner å spille tidlig, og jeg oppfordrer også til det.

Jalla

over 21 år siden

Jalla

Med golfbag og barnevogn, blir ikke det tungt og brysomt da ???
Hva når den lille lyserøde begynner å hyle etter halvgått runde ??
Jeg tror ikke småttiser og golf er særlig forenlig. En og annen barnevogn dukker sikkert opp på golfbanen, men det blir nok aldri et problem som trenger å debatteres.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Jeg synes "kravet" om å kunne ferdes på golfbanen med barnevogn er udelt egoistisk. Barnet har såvisst ingen glede av det, og medkonkurrentene får opphevet konsentrasjonen. Jeg støtter "Kvinne" fullt ut. Legg heller turen til skogsveiene utenom banen, eller sett utfor Vikersund-bakken med poden på ryggen. All statistikk viser at ingen før har tatt skade av dét. Så trenger du ikke barnevakt den dagen.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg har spilt golf i 28 år. Har aldri blitt truffet av en golfball. Har aldri truffet noen med mine og har en gang på alle de årene sett et menneske bli truffet, og han sto midt i en slaglinje. For moro skyld spurte jeg en god engelsk venn av meg det samme spørsmålet - hans svar var det samme, men som han sa tilskuere under turneringer var da unntatt. Hvordan det er mulig å bli truffet 8 ganger skal jeg ikke spekulere i.....

Til alle dere som er skeptiske; selvsagt skal man ikke vasse rundt med barnevogn i den mest trafikkerte tiden. Selvsagt skal ikke barnet ut av vognen på spillefeltet. Og begynner poden å gråte - så går vi av. Alle hensyn skal selvsagt tas. Men barnet sitter ganske beskyttet i en vogn med kalesje... Men som sagt over - jeg har stort sett gjort dette på tidlige morgenrunder og på fredelige danske baner.... Og det har aldri vært et problem, tvertimot, ganske så hyggelig.

En liten parallell; Såvidt jeg vet forbyr man ikke døve mennesker å spille golf. De hører ikke noe "fore" og vil altså ikke reagere. Er det så å forstå at "skremmende" ovenfor ikke vil ha dem på banen ?

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Kan det være meg du så ble truffet av en golfball på Losby for et par år siden? Jeg stod også i slaglinjen da en kvinne skulle ut av en greenbunker. Jeg stod riktignok på den andre siden av greenen, men innspillet ble en knallsuser som satte høyre skulder ut av spill for resten av runden. Jeg har ofte spurt meg selv om jeg egentlig var i slaglinjen, all den tid i hvert fall en puttelinje oppheves etter hullet. Det samme kunne jo gjelde slaglinjen?:-)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hr. Laps, antar at du kalles Pro blant venner ? :-)

Klart et tilfelle av slaglinje..... men tror ikke det var deg jeg så. Den ene gangen jeg så noen få en golfball på kroppen var en caddy kollega som løp ut for å se om spilleren hans hadde slått...han fikk ballen i munnpartiet... det smalt godt og oljeselskapet spilleren jobbet for betalte visstnok caddyen en god "ti stille sum" selv om det ikke var tvil om at det var hans feil....

Ink Lu Derende

over 21 år siden

Ink Lu Derende

Holdningen som presenteres fra Knurrik er ikke unik i Norge. Jeg vil kanskje påstå at "jeg gjør som vil uansett hva du måtte mene og uansett hva slags regler vi har" er normen. Jeg er sikker på at det er fler med undertegnede som er uttrygg når det svirrer unger ute på banen. Selv om disse kan ha "full kontroll" så vet ikke vi spillere dette, og blir derfor forstyrret. Det som er skuffende er naturligvis at mange ikke evner å se at noen spillere blir vesentlig forstyrret i sitt spill når det ferdes barnevogner, barn på sykkel, løse hunder og annet som oppfattes som en sikkerhetsrisko på banen. Noen av oss har ikke den nødvendige egenskap som gjør oss i stand til å ignorere et slikt forhold, og blir derfor forstyrrret.

ILD

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Jeg har aldri ment at det skulle "virre" unger ute på banen. Når jeg har med småtten holder jeg han langt unna andre's spill, og det må være en forutsetning når det gjelder både unger, dyr og hva annet man måtte drasse med seg utpå banen.
Min holdning er at jeg gjør som jeg vil så lenge det ikke er til sjenanse for andre spillere. I golf er det altfor mange som skal ha en mening om hva andre skal gjøre, si, ha på seg og tro.
Pass på dere selv, så passer jeg på meg. Da går det best.

Ink Lu Derende

over 21 år siden

Ink Lu Derende

Nettopp Knurrrik. Du setter normene og reglene i Kardemomme by. Men i golfuniverset er et ikke dine regler som gjelder. Velkommen er du allikevel.

ILD

sånn er det bare

over 21 år siden

sånn er det bare

Enig med Ink! Det er så forbanna irriterende med alle ultraegoistene som tror at "jeg lar deg gjøre som jeg vil, så gjør jeg som jeg vil, og så blir alt bra" virker. Problemet er at sånne som Knurrik aldri vil forstå hva som er til sjenanse for andre. Og om han spør på banen, "er den nyydelige ungen min til sjenanse", så vil han aldri få "ja" til svar, fordi folk ofte er høfligere enn det han er i stand til å fatte. (Kanskje med unntak av tilfeller hvor han treffer en av sin egen type.)

Det er for å løse dette problemet at vi har etikette-regler, som faktisk ikke akkurat er "uskrevne". Vanlig høflige folk med folkeskikk skal slippe å oppdra alle idiotene.

Nick

over 21 år siden

Nick

Se mot scotland.
Der har de spilt golf i flere hundre år. Sakte spill , noe som er det mest drepende for golfen, eksisterer omtrent ikke. Det er fordi folk respekterer etikette og regler, og ikke hele tiden prøver å uthule dem. Jeg har spillt utallige runder golf på de britiske øyer, og har enda tilgode å bruke mere enn 4 timer på en runde. Ei heller sett hverken barnevogn eller sykkel utpå noe bane. Noe som er interessant å merke seg, er at selv om man bruker kun 3,5 timer, på en runde, noe som er helt vanlig, trenger man overhode ikke stresse rundt. Gamle som unge holder et fint tempo spiller den golfen de kan og koser seg. De få gangene jeg har opplevd noe negativt der, er det amerikanere, tyskere og nordmenn som har stått for.
Nei skottene har forstått det. Skal hudrevis av mennesker oppholde seg samtidig på et begrenset område, må man ha regler og rette seg etter dem
Så se mot Scotland

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Egentlig er jeg fristet til å si at det finnes mange spillere som forstyrrer spillet mitt mye mer enn 10 barnevogner, tre hunder og en katt.... så jeg håper inderlig at hr. Derende er en av de som spiller ytterst effektivt og aldri tråkker i noens puttelinje.

Et stykke på vei er jeg enig med Knurrik, men man skal være sikker på at "fremmedelementene" ikke forstyrrer før man bringer dem med.

Nick, deg er jeg ofte enig med - men her er du litt på bærtur. Jeg har spilt golf i 28 år og nesten hvert av de årene har jeg spilt en eller flere runder i Skottland. Det er ingen andre land jeg vet om der det er med så mange små sønner og døtre på banen som der. Nettopp derfor er interessen så stor for golf og de har juniorspillere av høy kvalitet. Skal man få rekruttering må ungene en gang i ny og ne få være med for å se på. MEN; selvsagt skal de ikke løpe rundt og forstyrre spillet.....

Det var kanskje bare denne debatten som manglet.... vekk med barn, dyr, koner og etterhvert GK spillere også.....

Nick

over 21 år siden

Nick

Sam, jeg vil overhode ikke ha barn vekk fra banen, tvert imot. Jo flere dessto bedre.
Jeg har drevet med juniorarbeide de siste 15 år, og det jeg erfarer, er at unge ikke bare har lett for å lære spillet, men de har også mye lettere for å innordne seg i det systemet man må ha på en golfbane.
Hadde voksne golfspillere hatt den samme innstillingen som de unge, hadde vi vært spart for mye.
Og Sam, jeg tviler fortsatt på at du har sett mange barnevogner på banene der borte.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Nick, barnevogner ser man sjelden på Cruden Bay.... jeg sa vel ikke det heller :-), men det er mulig jeg misforsto deg når det angår barn. (Men mødre med barn i sele på magen har jeg sett følge sin mann rundt i Skottland. DET kaller jeg familieidyll !!

Men jeg garanterer at den dagen jeg forstyrrer noen med barnevognen - så er jeg vekke fra banen med vognen. Det er egentlig så enkelt.

Nina (15)

over 21 år siden

Nina (15)

Hallo alle sammen!

Jeg er åsså sånn mamma, og syns det er skummelt med harde baller i hodet på barna. Alle menn bruker herjeteknikk, så det så!

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Barnevogn på golfbanen er i overkant ego i forhold til barnet. Golf er en sosial syssel, men hvilken glede har småen i vognen? I min verden handler golf om fokus og utestengelse av resten av verden i fire timer (det er selve terapien med hele spillet). Slik er det for mange andre. Motstykket er å dasse rundt og klaske noen baller. Uansett blir det feil både for den lille, men også for far eller mor. Ta heller en tur i parken og gi ungen den oppmerksomhet den fortjener. Hilsen tobarnsfar.

Ink Lu Derende

over 21 år siden

Ink Lu Derende

Enig med Nick, juniorene i vår klubb er overlegende i forhold til oppførsel på banen. Faktisk også i klubbhuset. Det var aldri meningen å kritisere de unge spillerene på banen. De på sykkel er som regel med mor og far eller i med i en annen voksens regi. De i vogn er garantert ikke på banen av egen vilje.

Til Sam: Jeg skal ikke garantere at min ferdsel på banen er plettfri. Jeg føler allikevel at det blir en anne diskusjon i forhold til debattens utgangspunkt. Jeg ser også at sakte spill nevnes. Det blir også litt på siden av denne debatt selv om tema er av største viktighet.

ILD

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

jeg tror jeg skal avslutte denne debatten for min del, siden jeg nå ikke bare blir beskyldt for å utsette barnet for fare fra andre spillere (ikke mye av det mellom kl. 0600 og 0900 på de golfbaner jeg bruker) men i tillegg kommer Lavida og hevder at barnet umulig kan like å være med - gå en tur i parken sier han/hun. Det er selvsagt mulig at jeg er så tjukk i hue at jeg sleper med meg et barn ufrivillig.... men når min to åring sist sommer våknet 0530 søndag morgen, gliser til meg fra sengen og sier "pille goff" så er det neppe fordi at han har opplevde de morgenturene som noe grusomt. Men Lavida ville da tatt barnet med i parken - istedet for å gjøre noe både barn og voksen syntes var moro... Jeg synes faktisk litt synd på deg som bare kan spille golf med fullt fokus i fire timer flatt og er glad for at jeg har lært å fokusere på slagene men slappe av mellom dem.

Og til hr. Derende - når du er så bastant på noen former for opptreden på banen som du er over - så er det helt naturlig å minne om at man skal ta en titt i eget øye og se om det sitter en bjelke fast der inne - det var egentlig ikke noe annet jeg mente.

Nikker

over 21 år siden

Nikker

Tror kanskje smilende Sam skulle prøve med noen lette sovemedikamenter til to-åringen. Kan umulig være normalt å våkne på den tiden.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Sitat: "i tillegg kommer Lavida og hevder at barnet umulig kan like å være med"

Jasså, sa jeg det?? Etter manges erfaring er de fleste småbarn takknemlig for det meste av aktiviteter. Poenget mitt er at det finnes mer givende måter (for den lille) å tilbringe tid sammen med ungen enn å gå på golfbanen. Er du i stand til å respektere det synspunktet?

Sitat: "Men Lavida ville da tatt barnet med i parken - istedet for å gjøre noe både barn og voksen syntes var moro".

Igjen, det er mulig toåringen din synes det er moro å se pappa sine kunster. Toåringer flest synes det er mer moro å delta i leken selv.

Sitat: "Jeg synes faktisk litt synd på deg som bare kan spille golf med fullt fokus i fire timer flatt og er glad for at jeg har lært å fokusere på slagene men slappe av mellom dem".

Bevaremegvel! Ditt storsinn og medynk rører meg!

Men du skulle prøvd full innlevelse i spillet en gang. Det er fantastisk. Både smil og glede, faktisk.

Til slutt:
Ser ikke bort fra at det finnes mandagsmorgener uten press på banen, der det fint lar seg gjøre å ta med seg barnevognen. Men ærlig talt, jeg har aldri sett en barnevogn ute på banen, og det faktum tror jeg har med folk flest sin sunne fornuft å gjøre.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Nikker...du har neppe barn :-)

Lavida, jeg har drevet mye konkurranseidrett på nasjonalt nivå og vet en hel del om fokus, konsentrasjon og innlevelse. Men det betyr ikke at jeg ikke OGSÅ kan ha glede av de aktuelle idrettene, golf inklusive uten å være i "sona" hele tiden. Jeg gjentar at jeg synes synd på deg som ikke kan ha det moro med golf uten å være 100 % konsentrert hele runden. Jeg vet hva jeg "går glipp av", men erstatter det med noe som er minst like bra. Det gjør åpenbart ikke du.

Jeg har jobbet med unger som trener siden jeg var 16 og har både erfaring og trenerutdannelse gjennom mange lange år. Dine dårlig skjulte insinuasjoner om at jeg er en ego som lar barnet lide i barnevognen/evt. har et svært unormalt barn er hentet ut fra den løseste luften. Du baserer deg dessuten på feil faktum siden begge mine barn tidlig har lekt - ikke trent - med golfkølle, men ikke på noen fairway eller green.

Så får jeg leve med at du ikke tror meg når det her helt normalt at et barn kan synes det er morsomt å se på at far spiller. Mulig vi kan være enig om at de vil hate det hvis de aldri ble aktivisert selv....... men et sunt barn som får utfolde seg fysisk kan faktisk ha glede av å se på.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Jeg tror ikke vi er så langt fra hverandre som du legger opp til. Vi prøver å selvsagt å tegne karikaturer av andre meddebattanter. Jeg er ikke et asosialt monster med skylapper på golfbanen, og jeg tror ikke du er en ego dritt som lar barnet lide i vognen. Det er mer nyansert enn som så.

At barn som utfolder seg ved å bli med på en golfrunde kan ha glede av det, er jeg med på. Jeg har to gutter selv, og de har glede av å gå 9 eller 18 hull. De har gjerne med seg ryggsekk, og plukker opp mistede baller som de selger til far etter runden. Noen ganger (på dager uten press) har vi gjerne med et 7'er-jern og en putter som de spiller med på noen hull.

Men unger i barnevogn, som denne tråden egentlig handler om, klarer jeg ikke med min beste vilje å se som noe berikelse på golfbanen - hverken for store eller små.

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Det litt morsomt å se at dette langt på veg har utartet seg til en diskusjon om hva som er best/morsomt for barna. Jeg vil anta at barnevernet ikke rasler med sablene selv om poden får fire timer frisk luft i en barnevogn.. Jeg har full tillit til at Smilende Sam og andre entusiaster ikke er de som er de mest plagsomme mhp sakte spill.

Vurderer å ta patent på kombinasjon barnevogn/golftralle, og håper på fine runder med egne barn i nær fremtid :)

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Som om det skulle være noe galt i å komme inn på hva som er bra de for små i en slik diskusjon...

Jeg synes det er kommet mange gode innspill her, bare så synd at enhver diskusjon på dette forum ender opp med at alle skal latterliggjøre motdebattanter med andre meninger. Her må mange skjerpe litt, undertegnede inkl. ;-)

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Det var da svært - denne tråden må vel være innenfor smerteterskelen.

Jeg er litt usikker på om det var mitt innlegg som utløste irritasjonen, noe som i så fall var utilsiktet. Jeg forsøkte kun å få frem mitt syn, som er at det er ok med barn på golfbanen.

Når det gjelder valg av fritidsaktiviteter for barna er det mitt syn at dette er opp til de enkelte forleldre å vurdere. Jeg liker å tro at de fleste foreldre vet best hva som er best for egne barn. Dette enten det gjelder golf, alpint, kampsport eller bondesjakk. Jeg mener det lukter overformyndersk å mene mye om hva som er best for andres barn - med unntak av der det er tale om omsorgsvikt. Dette er mitt syn, og jeg er således åpenbart uenig med Lavida. Dette forhåpentligvis uten forsøk på å latterliggjøre Lavida eller andres meninger.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Helt enig, besserwissere liker vi ikke.

Men ikke kall det overformynderi å bringe til torgs ens egen mening i et forum der man faktisk spør etter andres meninger!

I min verden er det elendig etikette å be om andres mening for deretter å hetse dem man inviterer til debatt.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Klodrik takk for støtten. har ikke vært mye av det her.... :-)

Lavida fair and square det sier over, men jeg ber om forståelse for at du virker skikkelig irriterende når du betviler min enkle påstand om at junior koser seg glugg ihjel når vi tasser av gårde på banen gjennom morgenduggen og soloppgangen. I slike situasjoner kan man velge å tro på sin meddebattant eller å la være å tro. Men det siste alternativet innebærer en ganske kraftig fornærmelse - og da må du tåle spissformuleringer tilbake. Retorikk er en del av debatt, påstander om løgn er mindre akseptert :-).

Tror ikke vi er uenige når det gjelder unger på banen. Bare om barnevogn...

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Jeg tror deg 100% - du virker da som en oppegående kar :-) Vi er vel enige da. Om at vi er uenige. Om barnevogn. Da er vel det meste sagt.

Nick

over 21 år siden

Nick

Sam, jeg synes du skal fortsette med dine runder i morgenduggen.
Det tror jeg ingen har noe imot.
Problemet derimot er særinger som Knurrik og Børje P som tydeligvis blåser i alle andre og gjør akkurat som det passer dem.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her