Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF's TERMINLISTE

snappy

over 18 år siden

snappy

Noen som har peil på når terminlisten kommer?

Dette spurte jeg om i fjor også, men...

Felix

over 18 år siden

Felix

Vi begynner på Meland med P4-tour.

are

over 18 år siden

are

lurer på det samme....... helt utrolig. sverige og danmark er klare.
meland??? hvordan vet du det. og hvorfor står ikke det på ngf

Z

over 18 år siden

Z

Hva er hyenenes pers på Meland?
Min er 76

snappy

over 18 år siden

snappy

74 på meg

snappy

over 18 år siden

snappy

Er jo tragisk å starte sesongen på Meland.. Gå rundt i den sorpa der så tidlig på sesongen.. Husker i 2005 startet også P4-Touren på Meland.. Herregud.. Vått å grappse.. Ingen god golfopplevelse. Bedre i fjor da Meland var i midten av sesongen.. Da er banen fin.. Mener Sola burde tatt på seg turneringen jeg.. Det fungerte veldig bra i fjor.

Men at Onsøy får NM er dårlig.. Burde være andre bedre baner å velge mellom i Norge nå.. Miklagaard, Losby, Hauger ??, Nøtterøy (har vel ikke organisasjoenen på plass), Oslo... nai, dette forstår jeg ikke noe av..

snappy

over 18 år siden

snappy

Oi glemte Larvik, det ville vært bra det!!!

Pepper

over 18 år siden

Pepper

NGF's foreløpige terminliste er datert 9. oktober og har påskriften "Terminlisten vil bli oppdatert jevnlig." Ingen ting har skjedd i mellomtiden. NGF's service overfor spillerne er elendig.

I tillegg kommer det Snappy skriver, det er neppe mange spillere som er fornøyd med sesongåpning på Meland. Sola ifjor var bra, og Meland i juli er mye bedre enn i begynnelsen av mai.

Det er antakelig vanskelig å få klubber med gode baner til å arrangere større turneringer.

Det ryktes at Lag NM skal gå på Skoger, noen som vet noe mer om det?

Felix

over 18 år siden

Felix

NGF var ikke fornøyd med Sola i fjor.
Derfor Meland i år.
For å si det sånn, Meland er bedre i mai enn i juli.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Da ville det vært interessant å få vite hva NGF ikke var fornøyd med på Sola. Jeg var tilstede både på Sola og Meland ifjor, og har et visst grunnlag for å sammenligne selv, så hvis Felix har noe å bidra med for å oppklare dette hadde det vært fint.

Riktignok var jeg ikke på Meland i 2005, men så vidt jeg forstod var det flere som opplevde at ballene plugget midt på fairway. I juli ifjor var det ihvertfall bedre enn som så.

are

over 18 år siden

are

sende ut spillere på Meland som ikke er i form i starten av mai er heller ikke noe særlig. Det er jo en av de tøffeste banene i norden

Pingler!

over 18 år siden

Pingler!

Spillere som satser har ingen grunn til å frykte Meland. Er du i form så er vel den banen overkommelig også. Takler du ikke Meland har du ikke noe på P4 Tour å gjøre.

Aagolf-2

over 18 år siden

Aagolf-2

Pers på Meland? Alt over 69 er for pingler fra Østlandet....

Felix

over 18 år siden

Felix

Jeg vet ikke noen grunn for at Sola ikke var bra.

Meland og Sola er mye det samme værmessig og har vel nokså like forhold i mai.

fred

over 18 år siden

fred

Når kommer den JÆVLA listen da? skjønner ikke hva de driver med på ngf. sverige og danmark er jo klare

Pingler!

over 18 år siden

Pingler!

Er det noen av dere syterne her inne som har ringt for å høre hos NGF?

Bert

over 18 år siden

Bert

Tidligere erfaringer med oppringing til NGF om P4 gjør at man fristes ikke akkurat til å ringe dit for å spørre mer enn høyst nødvendig.

Pingler!

over 18 år siden

Pingler!

Huff da Bert, var de ikke snille mot deg?

Me2

over 18 år siden

Me2

Meland, Sola??
Nei folkens skal det spilles golf på baner av HØY standard er det kun østlandet og delvis sørladet som holder mål!
Det er jo nok av baner her, hva skal de rote borte i gjørma på vestlandet etter!!?? Nei, kom til fornuft!

Jånn Deilig

over 18 år siden

Jånn Deilig

Lista kommer neste fredag.

nei?

over 18 år siden

nei?

ossen veit du det?

snappy

over 18 år siden

snappy

Å si at Meland og Sola har samme værforhold er feil..

At Meland er bedre i Mai en i Juli er også feil..

Ballen plugget i 2005 rett utenfor greenen! og man fant den ikke igjen om man slo høye innspill. fra 8i og over.

NGF var fornøyd med turneringen på Sola i fjor. En kompis av meg var dommer der da, og etter turneringen sa han at det var et kjempe arrangement.

Var mange klager på Meland i 2005. et eksempel var flaggplassering på hull 3 2'dre dag. verken NGF eller turneringskomitee ville ta på seg skylden. Dårlig følte vi som spilte. kan vel legge til at det ikke var så bra at det ble mørkt for enkelte spillere når de hadde 3 hull igjen, og måtte fullføre.

Er vel bare en turnering som har fått like mange klager fra spillerne som Meland 05 fikk. Nes 05 fikk også en del, selv om det var en person som hylte veldig høyt der. Men dette hadde han rett til føler jeg.. Skal ikke være slik..

Killer

over 18 år siden

Killer

At forbundet dummer seg ut og gir feil flaggplasseringer ikke klubben sin feil.

snappy

over 18 år siden

snappy

På Nes var det greenkeeperene som hadde bestemt dette i samarbeid med bane komiteen

På Meland kom det aldri frem hvem som var ansvarlig

bobo

over 18 år siden

bobo

Jånn du skrev at lista kommer neste fredag.... det var vel nå fredag det, ikke sett noe liste....

XXXO

over 18 år siden

XXXO

Lista ligger ute nå - bare å se etter......

Alan

over 18 år siden

Alan

Hvorfor har ikke de såkalte "toppbanene" som Hauger, Miklagard, Vestfold, Larvik, Borre og Oslo tatt noen store turneringer???

Latterlig at Titleist-tour for gutter skal gå på Narvik og Stjørdal!! Blir spennende å se hvor de plasserer de resterende P4-tourene:)

haha...Elendig terminliste!

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Bortsett fra at Larvik har P4 tour i september er jeg enig med Alan, men det er jo fortsatt noen P4 turneringer og Lag NM som ikke er plassert. Vanvittig dyrt for østlandsklubbene å sende spillere til Narvik. Men det er kanskje ikke så lett å få klubbene til å ta disse turneringene?

Alan

over 18 år siden

Alan

Har noen av dere spilt Narvik eller Stjørdal???

Helt OK baner i Norge, men er bare tull og tøys å legge store turneringer dit...vi kommer aldri til å klare oss i internasjonale turnerninger hvis juniorene våre skal spille slike Donald-Duck baner!!

Dette straffer bare rekrutteringen av unge spillere... darlig jobb av NGF! Skuffende!

perry

over 18 år siden

perry

Er vel like dyrt for de nord-norske klubbene å sende spillerne sine til østlandet. Dere østlendinger er noen store sytpaver.

nordlendinghelvete..

over 18 år siden

nordlendinghelvete..

er vel det at østlandsklubber sender ganske mange mens de mikkemusklubbene dere har sender en som har gulla seg inn via en liten b-tour ved å gå 78-82..

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

--- og plutselig ble det tydelig for meg at Aagolf har et poeng ----

Loddvart

over 18 år siden

Loddvart

Jeg synes det er ganske så fjernt at dem legger store turneringer til Narvik. Den banen vedlikeholdes ikke i det hele tatt og framstår som en vinterslagmark selv i august.

Dog det er ikke noe lett bane. Jeg tipper det blir høyere scorer der enn sammenlignet med veldig mange baner her på østlandet.

Respect for Skjomentrollet!

Jånn Deilig

over 18 år siden

Jånn Deilig

Som en sytete, snobbete østlending med ambisjoner om P4-Tour var denne lista ganske trist. Første Amatour av interesse er Mikla i slutten av juni. Nøtterøy gidder jeg ikke for det er kval til Meland som jeg ikke orker tanken på å spille en gang til.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

oi, enda en som klarer å se et poeng i Aagolfs uttalelser om østlendinger basert på et snodig lite antall anonyme tullinger på et debattforum...
ENDA EN!!!

dette betyr at dere nå er MINST 2...

Greit nok at det er like dyrt for norlandsklubbene å sende folk sørover, så jeg er i prinsippet enig i at den begrunnelsen er tynn, men husk at golf ikke er noen subsidiert sport, så det handler jo selvsagt om økonomi for klubbene.
Når spillere i tillegg ikke er særlig positive til banene som det spilles på, så blir det vanskelig å dra folk til akkurat de arrangementene. det har ingenting med hvorvidt man er østlending eller ikke.
er jo nok av vestlendinger som ikke gidder å reise til Miklagard og spille bare fordi de mener at banen er oppskrytt... og dette uten å ha vært der selv engang...
er det bedre?

anyways... lykke til med både amatour og P-4 alle sammen. for min del blir det selskapsrunder, trening og KM i år også.... alt annet er for de som har tid og råd til å spille massssse...

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Heldigvis har jeg ett litt bredere erfaringsgrunnlag med østlendinger enn diverse debattforum på nettet, så jeg prøver å generalisere litt mindre enn Aagolf. Men det er vel ikke nødvendig å prøve å bekrefte våre fordommer hele tiden heller..
Hvis man mener at det vil være ødeleggende for norsk golf's fremtid om en turnering legges til Narvik, trenger en etter mitt syn å få rettet fokus bort fra egen navle en stund.
Kanskje kan det være positivt for den samlede rekrutteringen til golfsporten at en tar ibruk hele landet, også til nasjonale turneringer.

svartilloddvart

over 18 år siden

svartilloddvart

Narvik i August er som regel bra. Det er helt klart at du ikke vil få den kvaliteten på greener som man har på sørpå, men det er ikke så ille som loddvart vil ha det til. I år var banen meget bra. Banen er veldig krevende, or den slope'n som den er tildelt er ikke korrekt i mine øyne.

De som tar turen opp vil ikke bli skuffet. Jeg skjønner argumentet med at de fleste juniorer kommer sørfra, men dere må huske på at golf er en ny sport i Nord og selvfølgelig er det færre juniorer pga av antall folk som bor her oppe også. Men det er noen gode juniorer som vil hevde seg. Jeg synes det er meget positivt at det tildeles turneringer over hele landet, og det kommer til å hjelpe på rekrutteringen.

p4tour

over 18 år siden

p4tour

Ser Nes har fått den tredje p4 touren. kult :)

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Ser imidlertid ut til at NGF har problemer med å plassere Lag NM både for damer/herre og junior. Er det ingen bra baner som ønsker å ta utfordringen?

golfer

over 18 år siden

golfer

lag-nm er jo satt da.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Og Challenge Tour å Miklagard :-)

Det blir gøy!

Pepper

over 18 år siden

Pepper

I Lag NM er 1., 2. og 3. divisjon fastsatt, men ikke Lag NM (Elitedivisjonen) ifølge terminlisten. Det samme gjelder for juniorene. Så vidt jeg har hørt har NGF helt opp til nylig spurt klubber om å ta Lag NM junior, så arrangørene står ikke i kø.

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

Hørt rykter om at Bjaavann er en kandidat til Lag-NM herrer..

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Ser ut til at NGF fortsatt har problemer med å plassere Lag NM og Lag NM junior. Bjavann blir det neppe pga Mid Amatør. Noen andre/ rykter?

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Så er de siste brikkene falt på plass. Lag NM skal arrangeres på Østmarka! Mange år siden jeg har spilt der, men det var ikke noen stor opplevelse. Som sagt før, åpenbart at NGF har hatt problemer med å finne en arrangør.

Lag NM junior skal spilles på Losby, de får ihvertfall en bra bane og en proff arrangør.

?

over 18 år siden

?

østmarka stiller sikkert som vanlig med bra bane og og et supert arrangement! pepper kan dra dit pepper gror, gjerne også under lag-nm....!!!!

!

over 18 år siden

!

Spilte turnering (NM mid amatør) på Østmarka i fjor. Suverent arrangement og meget hyggelig betjening. Absolutt en verdig NM-arrangør.
Banen var over middels "spennende", men på noen hull var fairwayene mildt sagt stubbete og vonde. Hull 8 så ut som ei steinrøys, og alle var forundret over at det ikke var ballplassering.
Uansett så er Østmarka en bane som skiller de gode fra de dårlige. Flere par-4 hull som spiller som par-3, og greit å nå greenen på alle par-5-hull på 2 slag. Gode spillere vil få en orgie av birdier og distansere seg fra den store "par-"massen. Over-optimistiske spillere kommer derimot til å tryne stort på back 9.

irritert!

over 18 år siden

irritert!

Østmarka er en drittbane! End of story! man kan ikke spille turnering der, det er ingen ordentlig bane, bare dritt og litt skog og idiotiske hull.... Greenene suuuuger der og, men men, det skal bli morro med Lag-NM der i år! kjempeflott!!

haha

over 18 år siden

haha

høresikke ut som om du akkurat er god nok til lag-nm.....
er nok du som suuuuuuuuger....

telio

over 18 år siden

telio

Vet ikke helt hvem så bryr seg men,
grunnen til at Sola ikke har turnering i år er pga greenkeeperen ikke mener banen blir bra nok i år.

.

over 18 år siden

.

hvis noen sier at greenen på østmarka er verdig et NM, da er det noe feil!

Den banen er lagd for pensjonister og høyhcpere som like gjerne kan putte med en spade. Greenen er trege, ujevne og dårlige!

Desverre har man da altså ikke klart å få en av de 5 bra banene i Norge til å ta NM... Det er trist!

deltager

over 18 år siden

deltager

og alle her er på klubb laget allerede ?

H

over 18 år siden

H

Jeg har ved flere anledninger vært i Sverige og spilt på baner med omtrent samme kvalitet som Østmarka. På to av disse så jeg startfeltet for Distriktsmesterskapet.
På den ene var høyeste hcp var 3, laveste var +1,7 og å den andre var det 3,4 og +2.
Hva er snitthcp for deltakere i lag- NM? Husk at de svenske turneringer jeg refererer til er DM. I en klubb i Stockholm var kvalgrense for å delta i klubbmesterskap 3,5.
Er banene i Norge problemet, eller kan de være at vi er litt dårlige i å spille golf.

Men, det blir vel som Kim Ronny sier; Kan du skylde på noen, så er problemet løst. Så skyld på banene og på greenene.

Latterlig å si at Østmarkas greener ikke er verdige et NM. Tipper prikken over neppe er verdig å delta.

.

over 18 år siden

.

Nei, er nok kanskje ikke verdig eller god nok, det til tiden vise...

Og hvis man mot formodning kommer med, så gjør man selvsagt så godt man kan, også får man ta greenen som de er.
Og kanskje det blir bedre enn forventet; når man påtar seg ett så stort arrangement legger man nok naturlig inn litt flere ressurser i vedlikeholdet..

Time will show.

Men, jeg står fortsatt på at Østmarka ikke er noen mesterskapsbane..!

snappy

over 18 år siden

snappy

Østmarka er ikke en god nok bane for Lag-NM.. Miklagard i 2005 (meget bra), Arendal (2005) trist, Østmarka (2007) Tragisk..

Godt jeg skal spille på Borre i år... Hihi

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Vil tro at de fleste baner i Norge er gode nok for lag -NM.
De beste vinner også der hvor det er trege ujevne greener, smale fairways lite gress osv.

Enkelte baner er bedre kvalitetsmessig og noen flinkere på arrangørsiden enn andre, men når det er konkurranse stiller alle likt.

Det er sjelden vanskelig å kose seg når man spiller golf. Klarer man ikke det på Østmarka får man heller la være å delta......

haha

over 18 år siden

haha

snappy er ikke god nok.... hahaha

tipper det blir et bra lag-nm med en super bane!!!

duckslice

over 18 år siden

duckslice

Tipper snappy er sur fordi han og laget hans spilte så dårlig på lag-NM på Arendal, mens han hang på når laget hans dro han til medalje på Miklagard (hvis jeg tipper rett hvilken klubb han er fra).

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

Fulland,
tror kanskje du misoppfater det nasjonale mesterskapet lag-NM står for!!

når det arrangeres NM i friidrett, tror du de kunne lagt det hvorsomhelst? nei, de må velge en arena som har bra nok kvalitet til å dekke arrangementet!både når det gjelder publikum, øvelser, og kvalitet på teknisk utstyr etc.

hvorfor skal man da ta til takke med 4 divisjons golfbaner til LAG-NM i golf? for at man kan kose seg hvor som helst? det handler ikke om å kose seg, men å konkurrere!

Lake Placid

over 18 år siden

Lake Placid

Der tar du - etter min mening - feil, Indek Såtte. Du kan ikke sammenligne NM i Friidrett med LAG NM i golf. I friidrett - så har alle baner (med noen veldig få unntak) et dekke som tilfredstiller de kravene. Dvs at NM kan kjøres nesten over hele landet. Hadde Østmarka hatt grus eller betong fremfor gress som underlag - da hadde jeg vært enig. I friidrett er banen ALLTID 400 meter og du har ingen avvik slik vi har i golfen. Hadde du hatt rett - så hadde ikke et dårlig 3.divisjonslag i fotball - med sin lusne bane - fått lov å være med i NM (cupen) - men det får de - og de får til og med - møte lag fra øverste divva - på sin dårlige hjemmebane... At du mener Østmarka (jeg har aldri spilt der selv) er en dårlig bane er greit nok - men det er som herr Fulland skriver - likt for alle lagene. Det med kos - tar jeg forøvrig stor AVSTAND fra....lol...

.

over 18 år siden

.

Takk Indek Såtte.

Det var det jeg mente.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

jeg er nok delvis enig med deg ja LP.
var kanskje et dårlig eksempel, men vi kan kanskje sammenlikne med det å gå fra første divisjon til eliteserien i fotball!
du får ikke arrangere hjemmekamper uten at hjemmebanen din har en gitt standard.

Når det gjelder kvaliteten på Østmarka, så synes jeg ikke den er så dårlig som enkelte her inne skal ha det til, men jeg snakker litt generellt.
de fleste ønsker jo å komme til en plass hvor man føler at det kan spilles golf og i hvertfall hvor man kan sette en putt i en retning og regne med at den følger linjen den skal, i stedet for å hoppe rundt og havne på en tilfeldig plass på greenen.
sånn har jeg aldri opplevd greenene på østmarka i allefall.

kos er tull. golf er gull.....

:D

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Duckslice skriver:

Tipper snappy er sur fordi han og laget hans spilte så dårlig på lag-NM på Arendal, mens han hang på når laget hans dro han til medalje på Miklagard (hvis jeg tipper rett hvilken klubb han er fra).

Hmmm, rykket Losby, Stavanger eller Oslo ned i fjor... Nope.. Det var de som fikk medalje på Miklagard.

Og nai.. Jeg har skiftet klubb.. Og denne klubben skal opp i Eliten i år :)

Nai da.. Kan si at vi ikke har spillere som holder mål i Eliten, så 1.Div er nok godt nok for tiden.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Indek Såtte, Hvis du ikke synes det er artig å konkurrere..hvorfor gjør du det da?

Det var det jeg mente med å "kose" seg.

Egentlig burde vi jo være glad for at noen i det hele tatt gidder å arrangere lag NM i golf i Norge.

Man kan forøvrig fint spille golf på Østmarka. Man kan faktisk spille golf på alle golfbaner i hele Norge. Alle har ikke like høy standard. men så lenge den gitte standard er lik for alle bør det ikke by på problemer.

Putten som hoppet og spratt vil jo hoppe å sprette for nestemannn også....

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

jeg tror jeg gir opp før dette blir enda dummere. du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. lag-NM er ikke helt den samme konkurransen som Scangolf turneringen. vi snakker om folk som prøver å få noe mer enn bare "kos" ut av golfen!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Vel, jeg regner med at 99.99999% av golferene i lag NM er amatører som synes det er artig å spille golf og at de synes golf er enda mer morsomt når de konkurrerer.

Hvis du prøver å få noe "mer" ut av golfen er det vel fordi du finner sporten så morsom og interresant at du er villig til å trene masse for å bli god?

Hvis du gidder dette uten at det innebærer noen som helst form for underholdningsverdi for deg i positiv retning er du i beste fall glad i mental selvpining.

Så indek såtte, enten velger du å misforstå hva jeg legger i "kos" som jeg har forsøkt å forklare over. Ellers så er du norges tristeste golfer som hater å spille golf og liker å plage deg selv ved å spille konkurranser......

Uten sammenligning forøvrig, da jeg i spilte fotball for mange år siden og fortsatt hadde ambisjoner ,var det gøy på trening men kamp var desidert kulest.

Se på banestandarden i fotball norge på våren fra tippeligaen og nedover..ikke bra. Men jeg tror spillerene klarer å ha det moro og KOOOOOOSE seg når det er kamp alikevel. Spesielt når de vinner........... ;-)

ikke helt oppdatert

over 18 år siden

ikke helt oppdatert

Simen jeg tror ikke du er helt oppdatert på hvem som deltar i lag-NM (nå snakker jeg om elitedivisjonen). Selvsagt deltar de beste for hver klubb her, alle har jo lyst til å bli norgesmestere og man må stille med sitt beste lag og spille opp mot sitt beste for å kunne greie det. Og jeg tipper det er omtrent 25% av deltagerne som er proffer (medlem i PGA Norge), kanskje flere. For å nevne det så har jo både Jan Are Larsen, Henrik Bjørnstad med flere deltatt for sine hjemmeklubber, kanskje ikke i 2006 men iallefall året før.
Forøvrig er jeg noe enig med Indek Såtte at baneforhold har jo noe å si. F.eks dersom greenene er vertikalskjært så er det j o en fordel å enten ligge slik til at man putt over vertikalskjæringene på tvers ellers vil man veldig lett få ballen ut av linjen fordi den følger vertikalskjæringene. Her er det da snakk om flaks og uflaks alt etter hvor man lander på greenen. Kanskje ikke det beste eksemplet men det illustrerer hva jeg mener.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Takker for oppdateringen. Jeg tenkte egentlig på alle deltagere i alle divisjoner. Men jeg liker å tro at alle deltagerene uansett ferdighetsnivå (og divisjon) har det morsomt når de spiller lag NM.

Vi snakker ikke akkurat om helvetesuka på befalskolen her...

Tipper de 25% av deltagerene fra PGA Norge (om de deltar) kommer til å koooooose seg under NM de også selv om det spilles på Østmarka.

Majoriteten av de som driver idrett gjør dette fordi de synes det de holder på med er det artigste de vet om. Og konkurranser er toppen av kransekaka.

Dette gjelder både hobby spillerene og de med ambisjoner om å erobre verden.

Forøvrig; i elitedivisjonen bør det ikke være flaks eller uflaks som avgjør hvilken side av greenen man havner på , men dyktighet.

Poenget er uansett av banen er lik for alle og igjennom hele konkurransen jevner flaks og uflaks seg ut slik at det beste laget står igjen som vinnere...

helt oppdatert nå

over 18 år siden

helt oppdatert nå

Nettopp Simen...da er vi enige!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg har aldri spilt Østmarka, så den banen vil jeg ikke uttale meg om. Derimot vil jeg si noe generelt om "likt for alle"-tankegangen som brukes, og forklare hvorfor jeg mener dette ikke stemmer.

Hvis man ser for seg en hypotetisk situasjon, at Tiger Woods er flinkere til å putte enn Fjosok. (veldig hypotetisk mao)

1. På en perfekt green vil Tiger Woods senke 9 av 10 putter fra 3 meter, mens Fjosok senker 3 av 10.

2. På en dårlig green vil en ball i mye større grad påvirkes av greenens ujevnheter enn av spillerens evne til å putte bra. Så der vil Tiger Woods senke bare 5 av 10 putter mens Fjosok som uansett putter i hytt og vær senker 2 av 10. Fjosok vil derfor ha en relativ fordel av dårlige greener i forhold til Tiger Woods, dyktighet spiller mindre rolle fordi mer vil bli avgjort på tilfeldigheter.

Målet med en turnering hvor man skal kåre de beste er at man minimerer tilfeldighets-faktoren så mye som mulig. Slik at det faktisk ikke blir likt for alle, men derimot en fordel å være god. Min påstand er derfor at det på dårlig designete baner med dårlig spilleflate, er en relativt sett større fordel for den dårlige kontra den gode.

Igjen vil jeg understreke at dette er en generell beskrivelse av hvordan spilleflate påvirker spillet og ikke relatert til Østmarka.

pro

over 18 år siden

pro

Er ikke gode golfspillere gode for de de mestrer alle underlag ?
Driver vi ikke å spiller golf ute da, husk at spilleflaten forandrer seg i løpet av dagen. Nei dette er flisespikkeri, da for Tiger spille tidlig på dagen og fjosok på ettermiddagen så kanskje de senker like mange putter. Hvis dette skal ha innvirkning på hvor lag NM skal spilles her til lands tror vi for godt om oss selv når det gjelder ferdigheter i spillet golf.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Helt enig med deg Fjosok: For å kåre de beste i landet, må man spille på en bane som gjør tilfeldighetene minst mulig!

På jr. Lag-NM i fjor spilte vi på Larvik uka etter Challenge Touren var der, og vi fikk faktisk Bedre forhold! ihvertfall det arrangøren sa! men greenene var utrolig treige, og ikke var de jevne, kanskje derfor det ble ganske spennende til siste dag om 3. plassen.. Selv om bærum var suverene, var det litt tilfeldigheter ute å gikk! Men må si at banen var utrolig bra stand! håper Losby og Stavanger klarer å opprettholde det de har hatt at kondisjon før, slik at vi får to bra arrangement! må sies at stjørdalen var i utmerket stand den også selv om mange ikke trodde det!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Pro: Man kan tenke seg en skala fra 1-10:

10 er biljardbord, ballen følger akkurat den linje du slår den. Bommer du så har du slått ballen i feil retning. Den beste putteren vil alltid putte flere baller enn den som er litt dårligere.

1 er spikerspill (hvis noen har sett sånne kulespill med hull i, og spikere som gjør at kulene spretter hit og dit helt tilfeldig, populært under krigen...). Den beste putteren vil ha akkurat like stor sannsynlighet for å sette putten som den dårligste.

Dess nærmere 10 på skalaen en bane befinner seg, dess større sannsynlighet er det for at den som spiller best golf vinner. Det tror jeg alle kan være enige om.

I den grad det er mest ønskelig at man skal kåre det beste laget, så holder jeg på at man burde velge baner som ligger nærmere 10 enn 1.

db

over 18 år siden

db

tror østmarka stiller med en bane som er mer enn god nok til å skille mellom plassene!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det tror jeg også, jeg bare kommenterte "det er likt for alle"-klisjeen

Hvem

over 18 år siden

Hvem

Østmarka er en fin bane det, når den er i bra stand vell og merke. Litt utpå sommeren, når greenene er på sitt beste, er den vel helt ok. Noen hull sliter de med å få i god stand, sånne som 1, 8, 13, 14 og 16.

Greenen på 1, har jeg aldri sett bra. (Den gamle, jeg vet ikke om den nye er tatt i bruk) Fairwayen på 8 får de aldri helt skikk på av en eller annen grunn. Fairwayen og greenen på 13 kommer vel aldri til å bli bra, uten å bygge om hele hullet. Fairwayen på 14 har alltid vært rufsete. Fairwayen etter ombyggingen av hullet har aldri kommet seg. (Så den ikke i fjor høst).

Så håper de bare får satt den i god stand, og at det beste laget vinner.

pro

over 18 år siden

pro

Den er helt grei fjosok.
Men biljardbordet ditt vil være i samme forfatning igjennom hele dagen, golfbanen vil ikke det. Det jeg vil få frem er at skal du bli en god golfspiller må du takle alt du måtte møte som nedtråkket green - oppslått spillefelt - banedesign - vær/vind osv. De som ikke klarer å slå ballen ifra et dårlig lie vinner heller ikke, den er jeg sikker på.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Og det har med saken å gjøre???

snappy

over 18 år siden

snappy

Vil først si at jeg er helt enig med fjosok.

Pro sier at banen forandrer seg iløpe av dagen. Noe som stemmer, men det er ikke dette det er snakk om her. En hvilken som helst bane vil ikke forandre seg fra Augsta National til eksempel Halden i lpet av dagen. Her er det snakk om at banen er i så dårlig forfattning at det er tilfeldigheter som skal tilsie at en putt følger den linjen du har bestemt deg for, om du utfører et godt stroke.

Det viser seg gang på gang at mindre gode spillere (meg selv inkludert)faller fra mot bedre spillere på gode, raske greener. På raske greener må man ha mye bedre følelse for å ikke stå igjen meg en lang retur e.l.

Oppslått fairway fra en dags spill medfører ikke noe problem.. Da er det iallafall en liten fairway.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Hvis jeg ikke husker feil var det en amerikansk putte guru som hadde forsket på putting.

I følge hans undersøkelser var det kun 1 av 5 putter som gikk i fra distanse om de var slått helt perfekt med tanke på linjevalg og hastighet.

Om en og annen kortere putt detter av linjen pga av ujevnheter er ikke uvanlig. Heller ikke at en dårlig satt putt pga en ujevnhet faktisk finner veien til hullet.

Av og til spretter du fra fairway inn i skogen og andre ganger fra skogen inn i fairway.

Etter en turnering over flere dager jevner det seg ut , og det er nesten alltid den beste spilleren eller det beste laget som vinner. Slik vil det alltid være i golf så lenge alle spiller under like værforhold...

Husk at flaks over tid = dyktighet....

enig med Fjosok

over 18 år siden

enig med Fjosok

Jo, men Fjosok har et meget godt poeng. En god spiller vil tape mere på dårlige greener enn en dårlig spiller. Rett og slett fordi godt slåtte putter ikke faller i hullet pga ujevnheter. En dårlig spiller merker ikke så mye til dette fordi han er så ustabil at han bommer flere uansett. Jeg kan ikke tenket meg noe mere frustrerende å spille bra fra tee til green men få scoren ødelagt pga åpenbare ujevnheter på greenen som gjør at ballen forandrer retning og man bommer. F.eks amatour på Arendal i fjor....greenene var ikke bra da, veldig ujevne og ballen spratt ut av linja flere ganger...men derimot under lag-NM var det ikke så mye å klage over. De var blitt utrolig mye bedre på den halvannen måned det var mellom disse turneringene.

snappy

over 18 år siden

snappy

Simen:

Vil gjerne at du legger en link til denne undersøkelsen hvor en putt er slått perfekt på perfekte greener ikke faller i.

For meg er en perfekt slått putt en putt som faller i hullet. Om denne undersøkelsen er gjort med en maskin som stroker ballen alla driver test maskinen så vil jeg si om at masnkinen har en feil margin på 80%, og en nøyaktighet på 20%. Eller at maskinen er stillt inn feil og at den har en feilmargin på 20% og at den som ble slått feil som gikk i hullet..

Men for å avslutte vil jeg si at jeg ikke tror noe på denne teten du prater om.. Legg ut en link, så kan vi lese rapporten

Snappy

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Snappy: Dette var noe jeg leste ifjor. Husker ikke om det var i Norsk golf, golf digest eller en golfside på nettet.

Poenget var at alle greener har små ujevnheter uansett hvor flotte de er. Dette er nok til at ballen forandrer litt retning underveis til hullet selv om den er slått riktig.

Slik jeg husker det var det snakk om midlere til lengre putter. Sier seg selv at jo lenger unna ,jo mindre skal til for å dytte ballen litt av linjen og dermed utenfor hullet.

Hvis jeg klarer å finne artikkelen/notisen lover jeg å legge inn linken.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Snappy tror det var Peltz det ble siktet til. Se bl.a denne linken :

http://www.usatt.org/rseguine/Pelz/

"The true roller" som det refereres til er et verktøy/apperat for å finne linjen og kunne gjenta "slaget" gang etter gang med samme styrke.

"What makes a good putt? Can a machine or a perfect putting device like the True Roller make 'em every time?
(Fig - page 14) A good putt does not necessarily always go in the hole. Even the True Roller can't make every putt - at least not on the greens :-) The True Roller has better luck putting on a pool table though.
Does the golf ball matter?
How round is the ball you're using? How balanced is it?
(Fig - page 20) An egg won't roll straight and neither will an out-of-round golf ball. Also, you may be surprised to learn that many brand new golf balls have a "light" and "heavy" side to them (which can be determined by the salt water test) and this flaw tends to make them wobble off line.
How "hard" or "soft" is the ball you are using?
A surlyn covered ball (like a Rock-Flite) will go almost 3 feet farther on a 30 foot putt than a balata covered ball (like a Titleist.) Distance balls off the tee are also distance balls on the green.
Why don't we make more putts?
How many putts do the pros really make from 6 feet? ...from 12 feet? ...from 25 feet?
(Fig - page 38) The pros only make 50%, 20%, and 10% respectively. Be realistic in your expectations.
How many putts can the True Roller make from 12 feet?
Out of 1800 putts attempted from 12 feet, the True Roller made only 48% due to many factors that most golfers never consider.
What is the lumpy doughnut?
(Fig - pages 33,35) The lumpy doughnut is the congregation of footprints within a radius of 6 feet from the hole. The last 12 inches is almost footprint free and form the doughnut's hole. This creates a volcanic like entrance ramp that can have significant impact on a ball's line relative to its speed. The average 500+ footprints a foursome makes in the green take up to 2 hours to spring back up to normal shape. Fresh footprints are to the golf ball like a curb is to a pedestrian crossing the street... in other words, your ball can "trip" on its way to the hole.
What are some other factors that affect your putts?
Spike marks (aka Christmas trees), unfixed ball marks, diseased or poor greens, loose impediments, wind, etc. Half of all missed putts are not your fault!
What then... is putting all luck?
No. The golfer who makes the highest number of mechanically sound good strokes will make the most putts.

Detaljene er i boken hans.

Så vi har nok litt rett begge parter. Jo jevnere overflate jo større sannsynlighet for at den gode putteren setter puttene sine, Dette gjelder imidlertid også på de ujevne greenene av dårligere kvalitet.

En god putter vil statistisk fortsatt sette flere putter en en dårligere putter også på greener av lavere standard.

I tillegg må man også huske at spillet frem til og opp på greenen er minst like viktig for å sy sammen en god score.

Gurk

over 18 år siden

Gurk

Simen: Boka du har lest er skrevet av Dave Pelz og heter Putt like the pros. Han har gjort tester som bekrefter det du sier.
Det kan være flere grunner til at en perfekt slått putt ikke går i hullet.

1. Alle golfballer er ikke sentrerte. Gjør følgende test: Fyll en stor kopp med vann og ha i nok salt til at golfballen flyter. Ha oppi noen få dråper zalo (ballen roterer friere), slipp så ballen i vannet med en god spinn. Ballen vil da holde danse rundt i glasset en stund, naturlig da at dersom ballen ikke har sentrum av tyngden i kjernen vil det punktet på ballen havne ned når ballen har sluttet å bevege seg. Løft så opp ballen, tørk og marker med en prikk punktet som var over vannflaten. (obs.. ikke for mye salt i vannet, kun en liten del av ballen skal være over skorpa). Gjenta deretter samme forsøk med nytt spinn på ballen, stopper ballen med prikken over skorpa igjen er det bevist at ballen ikke er perfekt.
Ganske innlysende at dette kan ødelegge en perfekt slått putt.

2. En annen faktor er fotavtrykk. På en middels stor green (USA) i en 4-flight blir det i gjennomsnitt satt 500 fotavtrykk (Pelz sine tall). Avtrykkene kan selvfølgelig sende en god putt på avveie.
For å bevise hvilket utslag dette utgjør foretok Pelz en test på en "moderat" vedlikeholdt bane en bra vedlikeholdt bane og på en mesterskapsbane. Begge de førstnevnte banene besøkte Pelz på en ettermiddag(mange fotavtrykk), testen viste at fra 12 fot gikk henholdsvis 48 og 54 prosent av forsøkene i hullet. På mesterskapsbanen, rett etter klipping gikk 84 prosent i hullet fra samme 12 fot. Testen foregikk ved 100 forsøk på hver av de 18 greenene på hver bane.

Snappy: Noen moderasjon å spore?

Trenger noen flere unnskyldninger for hvorfor dere misser putter, eller ønsker å forbedre teknikken? Kom til meg(instruktør), eller til deres loklale pro å ta en time!

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

Simen,

du trenger ikke forklare meg hva det vil si å kose seg på golfbanen, for det gjør jeg alltid når jeg spiller.

poenget er at du kan ikke sitte og tro at du snakker for alle Lag-NM deltakere når du sier at folk driter i hvilken bane de spiller på, for det er selvsagt ikke riktig.
De fleste elitespillere liker best å spille på "elitebaner" vil jeg tro(ja, nå gjetter jeg også) rett og slett på grunn av det som Fjosok beskriver over.

det hjelper ikke å komme med vitenskapelige fakta om hvor liten sjanse det er for at ballen triller i hullet ved en perfekt putt, for ingen tenker vitenskapelig og statistisk når de er ute og spiller seriøst konkurranser. da tenker man golf, og sitt eget spill.

Det er sikkert helt greit for deg, men ut fra det jeg leser fra deg stort sett, så representerer du nok gjennomsnittet av spillere i landet, og ikke gjennomsnittet av elitespillere, og da snakker jeg ikke prestasjon og handicap, men holdning og kunnskap.

sorry, men sånn er det bare.....

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Finnes det forskjell på greener? Ja

Kan man vurdere overflaten på en green som jevnere enn andre? Ja

Vil man noensinne få en perfekt green? Nei

Er det likevel en fordel for en god putter med en best mulig overflate? Ja

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Gurk: Lærer du bort Pelz sin putte-stroke også???

snappy

over 18 år siden

snappy

Gurk

Snappy: Noen moderasjon å spore?

Hva mener du med dette.. Tar ikke denne jeg

Gurk

over 18 år siden

Gurk

Snappy:

Du skrev tidligere: "Men for å avslutte vil jeg si at jeg ikke tror noe på denne teten du prater om.. Legg ut en link, så kan vi lese rapporten"

Du trodde ikke noe særlig på testen som Simen beskrev. Lurte bare på om de faktorene jeg beskrev var nok til å overbevise deg om at ikke alle perfekte putter går i hullet?

Noen som forresten har testet en ball i "saltbad"?

Gurk

over 18 år siden

Gurk

Snappy:

"Vil gjerne at du legger en link til denne undersøkelsen hvor en putt er slått perfekt på perfekte greener ikke faller i."

Hadde du lagt til "med en perfekt sentrert ball" hadde du fått min støtte!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

"indek såtte", akkurat hvor har jeg skrevet at "folk driter i hvilken bane de spiller på".?

Dette er dine ord ikke mine. Selvfølgelig foretrekker majoriteten å spille på de beste anleggene om de får mulighet til det, men det er ikke det det er snakk om her.

Jeg tror imidlertid at flere av dere er furtne fordi dere ikke får spille på deres favorittbaner og derfor blåser ut litt damp her. Det fortjener ikke Østmarka som har påtatt seg dette arrangementet.

Min spådom er at dere kommer til å få fine dager på Østmarka med mer enn gode nok forhold til at det beste laget vinner...Kanskje noen av dere innimellom vil trekke litt på smilebåndet også. Til og med deg "Indek såtte"..

Og jeg er ikke elitespiller og kommer aldri til å bli det heller, og det er helt greit:-)

I Norge har vi en på Europa touren ,noen på challenge og Bjørnis hakket under PGA. I tillegg til en del "up and comeing" ungdommer.

Det er eliten her til lands.

Elite lag NM i golf : Det blir som for langrenn og sykkel, de beste norske mosjonistene holder et meget høyt nivå men derifra til verdenstoppen ,eller reelt elitenivå er det langt igjen.....

Bevares dere er flinke og det er gøy å se hva dere får til av flotte slag og godt spill,men la oss stikke fingeren i jorda....

Hvor mange her til lands trener golf 8 timer hver dag og tjener sine penger i helgene med turneringsspill som proff og kan leve av disse inntektene?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Det det er snakk om her, er at man prinsippielt burde ønske å minimere tilfeldighetsfaktoren for å øke sannsynligheten for at de som spiller den beste golfen vinner. Artikkelen viser jo nettopp dette, at dess ujevnere greener dess færre putter går i, så det underbygger akkurat det jeg har sagt lenger opp.

Igjen, da jeg aldri har spilt Østmarka så har jeg ingen forutsetninger for å kommentere banen. De kommer sikkert til å gjøre alt de kan for at banen skal fremstå best mulig. (Nettopp fordi det vil øke sannsynligheten for at den beste vinner).

Når det gjelder nivået på Elite-NM lagene så tror jeg at man vil se en samling av våre challenge-tour spillere, junior-verdensmestere og en del listefyll. Sistnevnte kategori ligger fortsatt scoremessig nærmere Tiger Woods enn de ligger nærme den gjennomsnittlige scangolfer. Hvem det sier mest om skal jeg ikke kommentere...

Pepper

over 18 år siden

Pepper

I et Lag NM bør det være mest mulig like forhold for alle. Det innebærer også at greenene skal være så jevne som mulig for i størst mulig grad å forhindre tilfeldigheter. Fjosok's Tilfeldighetsfaktor skal være så liten som mulig.

Jeg har ikke spilt Østmarka på noen år, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan forholdene er der, men et slikt arrangement er en utfordring for enhver greenkeeper. Jeg tror også at Østmarka kan arrangere en fin turnering, det er tross alt ikke noen "rocket science."

Østmarka fremstår ikke som en "mesterskapsbane", men designmessig er den ihvertfall lik for alle.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

nei, det ble som jeg sa, Fjosok. diskusjonen ble dummere og dummere for hvert innlegg Simen "verdens mest kunnskapsrike høyhandicapper" Fulland kom med. så jeg gir opp, og gidder ikke kommentere hans utspill i denne saken mer. han vinner alltid diskusjonen, selv når han taper, så det er vel ingen vits å argumentere hverken den ene eller den andres fordel.

Til slutt vil jeg si at jeg ikke har noe i mot at det arrangeres Lag-NM på Østmarka, men er tilhenger av tilfeldighetsfaktoren som Fjosok kommer med jeg også. dette gjelder både i og utenfor konkurranse.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok : Så fint at du ikke kommenterer hvem det sier mest om.......

Tror du må lese utdraget en gang til : "What are some other factors that affect your putts?
Spike marks (aka Christmas trees), unfixed ball marks, diseased or poor greens, loose impediments, wind, etc. Half of all missed putts are not your fault!
What then... is putting all luck?
No. The golfer who makes the highest number of mechanically sound good strokes will make the most putts."

Så Fjosok den beste putteren setter flest putter også på dårligere greener. Blir du psyket ut av dårlige greener er du neppe en god spiller.
En dyktig spiller angriper banen som den er og gjør det beste ut av det...

En presis jernspiller legger seg på riktig side av flagget og nærmere enn andre slik at han/hun får lettere putter og dermed muligheten til å sette flere putter.

Det vet selv en gjennomsnittelig scangolfer.....

Kjell

over 18 år siden

Kjell

Gjeeeeesp....
du glimrer med dine reflekterte innlegg Fulland. godt du har nok at selvinnsikt.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

"Kjell", jepp jeg er en gjennomsnittelig scangolfer med nok selvinnsikt til at jeg faktisk kommer med argumenter når jeg diskuterer.

Dette er en uvane jeg håper å kaste av meg i løpet av 2007 slik at jeg kommer opp på ditt høye nivå......

Kjell

over 18 år siden

Kjell

"Simen",

du virker nokså irritabel og eplekjekk spør du meg. det virker ikke som om argumentene til andre debattanter sklir særlig inn hos deg da, når du til stadighet langer ut mot folk som har temmelig mye lengre erfaring enn deg fra golfspill.
vitner det om selvinnsikt synes du?

(NB! håper det var et bedre argumentert innlegg enn det forrige som du tydeligvis disset i stedet for å tenke litt gjennom ditt eget ego)

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Simen Fulland er som den svære ødeleggelsesmaskinen i "De Utrolige" - det eneste som kan trenge gjennom det harde skallet er den selv.
Først når (hvis...:-) SF finner ut at han bare ødelegger for seg selv, så vil han finne ut at det kan være smartere å holde kjeft.

Dette gjelder for øvrig maaange av debattantene her inne, sikkert også inkludert meg selv.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Kjell, og NGB GT. Jeg er eplekjekk, ikke irritabel.

Dessuten i stand til å høre på gode argumenter. Og er de gode nok hender det til og med at jeg skifter mening.

Jeg er imidlertid ikke enig med Fjosok eller indeks åtte i dette tilfellet.

Jeg kaller dem ikke dumme av den grunn. Det går faktisk ann og være saklig uenig.

En god diskusjon med argumenter kan være lærerik, man blir presentert for andre synsvinkler som kan være med på å utvide egen horisont.

Jeg har faktisk lært en god del fra flere her inne de siste årene. Ikke om folkeskikk men om golf...he he:-)

Tror forøvrig at ingen her inne er interessert i at vi skal holde hverandre i hendene ,være enige hele tiden, å synge "kombaya"....

Mvh den særs provoserende høyhandicaperen som er gal nok til å diskutere golf med bedre spillere en ham selv:-)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Ikke skjønner jeg hvorfor jeg må lese den sekvensen nøyere, og ikke skal jeg be deg om å forklare meg det fordi jeg tror ikke det vil gjøre saken noe bedre. Isteden skal jeg ta deg med på følgende tanke-eksperiment:

A)Jeg definerer en perfekt putt:

En perfekt putt vil alltid gå i hullet på en perfekt green.

En perfekt putt vil ved ytre tilfeldig påvirkning (ujevn green grunnet spike-merker, småstein whatever) kunne oppleve to ting:

Alt1. Påvirkningen gjør at den misser linje, men går i hullet
Alt2. Påvirkningen gjør at den misser linje og går IKKE i hullet

Konklusjon: En perfekt putt kan kun oppnå et like godt eller et dårligere resultat enn hva den ville gjøre på en perfekt green = tilfeldigheter er IKKE BRA for en perfekt putt.

B) Jeg definerer en mislykket putt:

En mislykket putt vil ALDRI gå i hullet på en perfekt green.

En mislykket putt vil ved ytre tilfeldig påvirkning (ujevn green, spike-merker, småstein whatever) kunne oppleve to ting:

Alt1. Påvirkningen gjør at den misser linje, og går IKKE i hullet
Alt2. Påvirkningen gjør at den misser linje, men går i hullet

Konklusjon: En mislykket putt kan oppnå et like godt eller et bedre resultat enn hva den ville gjøre på en perfekt green = tilfeldigheter er BRA for en mislykket putt.

OK?

Neste trinn:
En god spiller slår flere perfekte putter enn en dårlig spiller, følgelig vil det være verre for en god spiller å spille mot en dårlig spiller på greener med høy tilfeldighetsfaktor kontra greener med lav tilfeldighetsfaktor (relativt sett, fordi en perfekt spiller ville på en perfekt green senket 10 av 10, mens en mislykket spiller ville på en perfekt green senket 0 av 10).

Den edgen en god spiller har over en dårlig vil mao bli mindre dess mer tilfeldig banen opptrer.

Dette er alt jeg har uttalt meg om, og jeg tror alle med ståkarakter i Ex-phil klarer å følge logikken i dette uten å måtte slå opp i en bok.

(Og beklager til alle de som har skjønt dette for leeeenge siden)

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Mener enda at et perfekt utført slag alltid går i hullet jeg...

Simen har cut and pastet noe fra Pelz..

Her sier han at tour proes setter 50% av alle 6 fots putter... NOPE

Dette finner jeg ikke sannsynlig. Stemmer sikkert dersom man regner ut hva de snitter i turneringer osv. Men skal man teste et stroke må man gjenta den samme putten mange ganger. Legger du 100 baller fra 6 fot til Tiger W ville han nok sette mellom 80 og 90 av dem. Mens i turnering, med forskjellige linger, oppover/nedover osv.. Da stemmer nok dette med 50%.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Når en leser all denne svadaen så er det umulig å forstå at det ikke er bare Scangolfspillere på PGA touren.
However.
Både mine og søt og liten sine sisteputter er alltid perfekte

Torturisten

over 18 år siden

Torturisten

Nå ser det ut som om tråden har ramlet ut. De siste innleggene har ikke så mye med trådstarten å gjøre. Kanskje på tide å starte en ny snart?

snappy

over 18 år siden

snappy

Fantastisk bra skrevet Fjosok... Dette bør forklare det meste...

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Takk, det er jo lov å håpe, skjønt jeg har mine tvil... ;)

pro

over 18 år siden

pro

Jeg er faktisk litt enig med Fulland her jeg. Prøvde bare en litt enklere måte å forklare det på lenger oppe her.
Tilfeldighetsfaktoren vil vel alltid være til stede i en utendørs idrett og om det gavner en dårlig putter eller en som er god for så være. Det er enkelte golfere her til lands som tror de er så gode at Norske greener er for dårlige for dem for at de skal kunne score bra, og hvis de ikke har Lindeberg klær så går scoren oppover. Slutt å klag å syt over forholdene , tren i stedet og spill på det underlaget som turneringen har å tilby deg... sånn det var deilig.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Greit at vi bør ta forholdene som de er og gjøre det beste ut av situasjonen. Det forhindrer imidlertid ikke at (særlig) i større turneringer som NM bør greenene være jevnest mulig for å skape mest mulig like forhold, og unngå tilfeldigheter.

Ser ut som det er 2 debatter som går her samtidig og med kryssende svar. Da blir det så morsomt at selv ikke Aagolf klarer å holde seg unna.

Hvem

over 18 år siden

Hvem

Hmm, jeg og. Uansett hvordan du vrir og vender på det: En dårlig putt kan gå i hullet, og en god putt kan misse hullet. Og i lengden(over 18 hull) vil sansynligvis flere gode putter gå i hullet enn dårlige putter. Selv på Østmarka.

Logikk på skyhøyt nivå

over 18 år siden

Logikk på skyhøyt nivå

Den logikken er like holdbar som logikken som tilsier at haren aldri kan ta igjen forspranget til skilpadda. En putt kan ikke bare gå i eller ikke gå i, en mislykket putt kan gå mange meter for langt eller for kort og utvikle seg til en treputt og det som verre er. Jeg sier ikke at der er greenenes feil, men dårlige (og varierende) greener gjør mine allerede ganske dårlige putter enda mye verre.

Pløye-per

over 18 år siden

Pløye-per

Alle baner er like bra!
Å ønske gode forhold er sutrete! (slutt å rake bunkere, og reparere nedslagsmerker)
Det er uansett likt for alle!
Spiller du i Lindeberg-klær så er det mye rart som er gæernt med deg!
Golf burde være mer som bingo!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, takker for at jeg fikk bli med på ditt tanke eksperiment:-)

Du glemmer imidlertid en ting. Den perfekte green finnes ikke. Det finnes derimot gode greener og dårlige greener.

Selv på Augusta vil du få fotavtrykk ,sandkorn,insekter, små ujevnheter i gresset som kan påvirke ballen nok til at putten som ble slått perfekt (linje og hastighet) bommer på hullet.

Så inntil den dagen kommer da golf spilles innendørs på filt med steinplate underlag ala biljard bord kvalitet, tror jeg at du ,jeg og andre må leve med at tilfeldighetene rår i større eller mindre grad.

Den gode putteren har bedre lengdefølelse evne til å lese riktig fall/oppover/nedover/sideveis og kommer så nær at det blir 2 eller 1 putt selv under ujevne forhold. Den mindre gode putteren får en og annen 3 putt uansett om greenen er jevn eller ei...

Ergo ,og det uten et eneste tanke eksperiment, vil den beste putteren uansett hvilken kvalitet det er på greenene, bruke færre putter totalt sett....(forutsetter da at de spiller på samme bane med like værforhold)

Så om jeg må velge mellom din og Peltz hypotese, velger jeg Peltz.

Kjell

over 18 år siden

Kjell

jaja, problemet er nok da som det er nevnt tidligere her, at noens hjerner ikke er i stand til å forstå at kompetanse øker forståelse.
Simen Fulland tror han må velge mellom Peltz og Fjosok, og det bevitner vel bare min mistanke om at herr Fulland ikke kan så mye om golf.
Det er fullt mulig å kombinere teorien til Fjosok med Peltz tanker om putting, og du forstår tydeligvis fortsatt ikke at du driter deg ut når du sier at tilfeldighetene rår uansett bane og greener.
jeg tror jeg har sett ørten ganger nå at det står "poenget er", men det sklir ikke inn hos deg.
jeg gjør et nytt forsøk.
Poenget er:
1. jo færre tilfeldighetsfaktorer i banens favør, jo bedre blir spillet, og jo mer rettferdig blir spillet.
2. dyktige spillere liker å spille med lavest mulig innflytelse fra tilfeldigheter, med andre ord, på gode baner med gode greener.
3. når dyktige spillere spiller NM, som altså betyr NORGESMESTERSKAP, og ikke Hakadalmesterskap, så ønsker man seg best mulig forhold, for å lage en best mulig konkurranse for de GODE spillerne. ikke for hackerne fra hackadal(ingen generalisering ment, kun et ordspill)
det betyr ikke at en dyktig golfspiller ikke kan kose seg på en bane med mindre god kvalitet, men at han/hun i en setting som er rangert som NORGESMESTERSKAP, så ønskes det å være den beste mulige settingen.
Disse gode spillerne, eller en del av de i hvertfall, tror ikke det kan skapes et slikt miljø på Østmarka, rett og slett fordi grunnlaget kanskje ikke er helt til stede!
så kan du snakke om kosegolf til nordavinden tar deg, men du kommer ikke utenom faktumet at når det er såpass store konkurranser, så er det faktisk en del som deltar for å vinne, og ikke bare for å vise frem den siste driveren sin, eller breafe med å klare longest drive.
Så, for å joine noen andres konklusjoner, så er det kanskje på tide å legge saken død, og være enige om at enige kan vi ikke bli, for vi har forskjellig erfaringsgrunnlag, kompetanse, spillestyrke, samt ambisjoner.
lykke til med kosegolfen din, og selvsagt, Fjosok tar jo feil, han har 1/4 av handicappet ditt av ren flaks, blandet med bingogolf på norges dårligste golfbaner. har ingenting med at han makter å spille bra på lange gode baner med rettferdige greener.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Hvis du hadde vært en smule etterettelig så hadde du fått med deg at jeg lenger opp sier at den perfekte green ikke finnes. Like fullt våser du om at jeg "imidlertid glemmer en ting, perfekte greener finnes ikke".

Modellen jeg skisserer viser en skala fra det absolutt perfekte til det absolutt tilfedlige, dette for å klargjøre hva som skjer når man beveger seg fra en ende av skalaen til den andre. Til tross for en meget pedagogisk og lettfattelig beskrivelse (også kalt mocca-skje-metoden) så går det ikke inn.

Selv om det perfekte ikke finnes, så kan man (vi andre) tenke oss at greener kan rangeres på en skala fra 1-10. Det rare er at du tilsynelatende oppfatter det selv (muligens ubevisst) når du skriver: "må leve med at tilfeldighetene rår i større eller mindre grad" <---- Der er skalaen jeg snakker om!

Det er da vel absolutt ingen motsetning i det Pelz (det skrives ikke "Peltz "by the way) sier og det jeg sier. (Et lite tips i anledning Pelz: ikke bruk putting-stroken han prediker!)

Til opplysning så er min tilfeldighetsmodell like gjeldende for hele spillefeltet, men det tror jeg er like greit å la ligge.

.

over 18 år siden

.

ja, for det finnes jo ikke perfekte fairwayer... :)

Men tee-steder, DE kan man klare å få perfekte.

PS. IKKE bruk putting"stroket" mitt heller....

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Kjell, takker for alle dine ektefølte lykkeønskninger......Masse koz og klemz til deg også.....:-)

Så til dine poenger.

Til Poeng 1 : Godt mulig at færre tilfeldighets faktorer gir bedre spill for gode spillere, jeg antar at det også gir bedre spill for de mindre gode. Her er vi uenige. Eller er vi ikke uenig?

Til poeng 2: Naturligvis liker gode spillere å spille under gode forhold. Det jeg har sagt er at gode spillere sikkert klarer å ha det gøy å koooooooose seg under lag NM på Østmarka også, selv om de skulle være misfornøyd med standarden/banekvaliteten.
Hvis du leser det jeg har skrevet over vil du se at jeg antar at det artigste for de fleste av dere er å spille turneringer ,og jo høyere nivå på turneringen ,jo større underholdningsverdi er det. Eller spiller du turneringer for å plage deg selv? Å konkurrere er jo det morsomste som finnes.

Til poeng 3 : Frytelig langt og lite konsist poeng, jeg registrerer igjen at "jo lavere handicap du har jo mer rett har du" filosofien er still going strong...

Poeng 3 er vel egentlig bare en lengre versjon av poeng 2 med innlagt tyn av meg.

Jeg hevder uansett gal som jeg er følgende poenger:

1 :De beste golferene er best om det er gode eller dårlige forhold.

2 :De beste til å putte vil putte best også på Østmarka.

3 :Putter som er perfekt slått (tempo,linje) blir påvirket av fotavtrykk,nedslagsmerker,insekter,sandkorn,vind osv . Dermed kan de dette av linjen også på en god green. Sansynligheten er større for at den detter av linjen på en dårlig green. Men den gode putteren med god linje lesing og god lengdefølelse og godt stroke vil sette flere og komme næremere koppen om han bommer enn en dårligere putter.

4 :Den gode putteren vil derfor ha et lavere antall putter enn den dårligere på samme bane. Både om greenene er flotte eller mindre flotte.

Min påstand er derfor :
Ved like værforhold for alle på Østmarka vil vinnerene være det beste laget etter flere dagers tvekamp.

Lykke til til de som skal delta og måtte det beste laget vinne:-)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, jeg vet at du skrev at det ikke finnes perfekte greener lengre opp.

Jeg svarte på ditt tanke eksperiment. Der brukte du begrepet perfekte greener for å tydligjøre ditt poeng.

Mitt svar deretter var til ditt eksperiment. Jeg var derfor etterettelig.

Hvis du leser artikkelen en gang til vil du se at konklusjonen er :

"No. The golfer who makes the highest number of mechanically sound good strokes will make the most putts. "

Dette er konklusjonen både på gode og dårlige greener.
Ergo den beste bruker putteren minst uansett forhold.

Forøvrig god natt til alle debattanter :-)

Jalla

over 18 år siden

Jalla

Den mest sannferdige greenen jeg puttet på i fjorårssesongen var Norefjell. 5-meters putter var peanuts.
Skjønner nå at det sannsynligvis var fordi det hadde gått lite folk der den dagen jeg gikk runden min, men jeg kommer uansett til å dra opp dit mange ganger til sommeren.
Banen var utrolig naturskjønn. Hyggelig betjening var også et pluss.
De som hadde Norefjell i vrangstrupen for noen år siden bør prøve igjen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hear hear, Jalla.
Jeg spilte Norefjell i september i fjor, og var tårevåt etter runden.
frontnine er fortsatt en bunke med rare hull, men backnine er en herlig opplevelse å gå, samt at de som du også sier, hadde utrolig bra greener.

Sannferdige greener må være det rette ordet her, for hvorvidt greenene er perfekte eller ikke er veldig subjektivt, mens rettferdighet i form av jevnhet, må være et ønske man må kunne fremme foran et såpass viktig arrangement som NM.
nå vet jeg overhode ikke om Østmarka får til det, men lykke til uansett.

Simen,
siden vi har ca. samme handicap, så tipper jeg vi er ca. like dårlige på putting også. jeg henger meg alikevel over teorien til Fjosok, rett og slett på bakgrunn av de opplevelsene jeg hadde på golfbaner i fjor, hvor jeg virkelig fikk se hvor dårlig jeg var til å putte når jeg tidlig i sesongen spilte på bra baner med rettferdige greener. jeg spilte mye tettere oppunder mine lav-hcp kompiser på Tyrifjord enn jeg gjorde på Miklagard for eksempel, og samme gjaldt andre baner jeg sammenliknet med. resultatet var det samme hver gang. og samme resultat opplevde jeg motsatt vei i mot mine høy-hcp kompiser også.

ikke dermed sagt at alt er sant eller usant, men det må være lov å stille krav eller i hvertfall fremme klare ønsker foran NM.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: OK, da er vi enige. Dårlige greener skiller mindre mellom gode og dårlige spillere enn gode greener. Ergo er dårlige greener en relativ fordel for den dårlige spilleren. Og det er vel det jeg har prøvd å få frem hele tiden... *sukk*

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, det vi muligens er uenige om er hvor mye disse tilfeldighetene på en ujevn green vil påvirke slutt resultatet på Østmarka. (Håper forøvrig at Østmarka har flotte greener under turneringen)

Jeg ser poenget ditt og Pelz resultater understøtter at på en god green vil flere putter gå i om de er godt slått en på en dårlig green.

Min teori er imidlertid at i et Norgesmesterskap med de beste spillerene her til lands vil alle være gode til meget gode puttere. Dermed vil ikke tilfeldighetene på green påvirke resutatene nok til å være utslagsgivende.

Viktigere vil nok spillet fra tee til green være. De beste her får kortere putter og scorer vanligvis best.

Og det mener jeg helt uten sukk:-)

Kjell

over 18 år siden

Kjell

hvorfor snakker du på vegne av deltakerne, Simen? det er din største feil i denne saken.
du har NULL grunnlag for å uttale deg på den måten, og lanserer bare en teori ut fra eget hode, uten spilleerfaring fra det nivået og tydeligvis uten kjennskap til hvordan konkurranser avvikles på det nivået.
du snakker som om det skulle vært en gjeng med tantegolfere som skal ut og spille stableford på en tilfeldig søndag.
Men, hva annet er vel å vente. du er vel som mange andre, et sofagolfgeni, og de som virkelig har kunnskap kommer nok til kort uansett ja....
minner litt om Aagolf og Leif Osvolf egentlig.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Kjell hyggelig at du har valgt meg som tillitsvalgt for Lag NM spillerene....Mulig resten av feltet vil ha et ord med i laget også he he.

Hva med å bruke motargumenter i stedet for personangrep om du er uening?

Kjell

over 18 år siden

Kjell

Hva med å HA argumenter å motargumentere mot?
du snakker mot bedre vitende, og da trengs det ikke stort med motargumenter.

snappy

over 18 år siden

snappy

Hei Simen Fulland:

JEg sjønner at du mener det du mener. Men måten du presenterer dette på er galt. Du skriver lengre opp at du ønsker å lære noe fra diskusjonene her på ScanGolf. Om det er dette du er intressert i burde du ilalefall prøve å høre på spillere som Fjosok med flere.

Om jeg ikke tar helt feil så skrev jeg et innlegg til deg i 2006 om at du måtte være litt ydmyk mot andre, og ikke fremstå som en bedreviter.

Jeg har værrt som deg selv, trodde jeg kunne alt om golf, og det dette innebærer. Men år for år sjønner jeg at jeg ikke kan så mye om golf likevel, men at jeg lærer mer hvert år. Golf lærer man hele tiden.

JEg er faktisk flau over enkelte av mine innlegg som er skrevet for noen år tilbake. Disse er skrevet på en slik ufordraglig måte, og av en Snappy som trodde han kunne mye om golf.

Jeg har lært, blitt mye bedre og prøver hele tiden å bli enda bedre.

Når jeg leser innlegg skrevet av deg kontra Fjosok er det klasse forskjell mellom det faglige i disse. Fjosok er mange golfbaner lengre fremme en deg når det gjelder kunnskaper.

Så Simen, jeg vil oppfordre deg til å trene mye golf, få erfaring fra slike turneringer, og deretter gi din mening. Da vil du se at det du skriver her er noe galt, og at du kanskje la det frem feil. Virker som du brenner for sporten, så hvorfor ikke satse litt mot å nå toppen i Norsk Golf. Du er enda ung, tror jeg.. Så fremtiden ligger fremfor deg.

Og Simen: Det er ingen tvil om at jevne greener kårer den beste vinneren med større sannynlighet en dårlige greener. Men du sier med største selvfølgelig at NM på Østmarka GK vil kåre den beste uansett greener.... Hvordan kan du si noe slikt? Det kan verken jeg, Fjosok eller NGF si noe om. Men vi kan alle håpe.

Mvh
Snappy

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Jeg er fullstendig enig med Fjosok. Jeg har spilt i 20-25 Norgesmesterskap (vanlig NM og lag-NM) og har erfaring både fra dette og P4Tour, Norgescup osv. En god spiller taper flere slag på dårlige greener enn det en dårlig spiller gjør, dette er FAKTA. Det er jo nettopp på nærspillet den gode spilleren alltid skal komme nærmere på både chipper, putter og innspill. Men ved ujevnheter i greenen har det flaks og uflaks å gjøre om ballen blir påvirket der den lander/blir slått. Jeg skal gjerne demonstrere dette for deg en gang til sommeren på en dårlig green kontra en bra green.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Snappy, takker for et godt innlegg og at jeg i en alder av 34 fortsatt er regnet som ung og lovende:-)

Jeg kan ikke alt om golf ,ikke tror jeg at jeg kan alt heller.

Synes ikke at jeg har noe å være flau over i denne tråden.

Fjosok er en bedre spiller en meg og kunne sikkert lært meg masse om teknikk og gitt gode råd under turneringsspill.

Golf omfatter imidlertid mer enn som så. Diskusjon av disse temaene har ikke et handicap system. Der kan i prinsippet den meget interesserte kunskapsrike pensjonisten med GK komme med like gode eller bedre argumenter enn scratch spilleren. (satt på spissen).

Så dersom noen her vil "ta meg", så gjør det utifra mine argumenter gode eller dårlige , ikke utifra handicap...

Snappy : Skjønner ikke helt hva du mener med "den beste vinneren" .

I min verden er vinneren vanligvis den beste og en verdig vinner om forholdene var like under konkurransen.

Pelz mener den beste putteren setter flest putter uansett green kvalitet ved like spilleforhold på samme bane.
Han har brukt vitenskapelig analyse for å understøtte sine teorier.

Det er med bakgrunn i dette at jeg antar ar vinneren av lag NM blir en fortjent vinner uansett hvilken kvalitet det er på Østmarkas greener under konkurransen.

Hvis det at jeg mener dette gjør meg dum i enkeltes øyne får heller være. Det kan jeg ,og antagligvis de også, leve fint med:-)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

En digresjon: En gang jeg var gruppeleder for konfirmanter ga jeg dem en oppgave hvor de måtte velge bort 3 av 10 menneskerettigheter. Noen av dem foreslo å fjerne retten til utdanning, og argumentet var at de ikke kunne se for seg at det var mer å lære...

pelly

over 18 år siden

pelly

tror ikke noen her er ute etter dine bravader på golfbanen Skrens Petrus. En god spiller slår vel ikke ballen dit ujavnheten er ? Da finner man vel ett annet landingspunkt ? Lese spillet er vel litt viktig, om det gikk slik man tente seg er en annen historie.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

dette begynner å bli litt patetisk.
her prøver faktisk Skrens Petrus og Fjosok å komme med gode argumenter til deg, Simen, og så disser du de med å snakke om Peltz og at handicap ikke har noe med saken å gjøre....

du mangler fullstendig perspektiv og ydmykhet i denne tråden nå. du gjentar og gjentar de samme tingene om og om igjen, og det kan knapt kalles argumentering.

så belærer du Skrens og de andre med denne "Golf omfatter imidlertid mer enn som så!"

les hva du skriver her om 3 år, så tror jeg Snappy får rett i at man blir flau av å lese sine bastante innlegg etter å ha tilegnet seg litt mer kunnskap etter hvert.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Pelly, jeg synes det er veldig bra at Skrens Petrus med sine erfaringer fra mange NM og andre større turneringer kommer med sine synspunkter. Jeg har med glede og beundring sett han spille. Det er nettopp slike typer som kan hjelpe enkelte her inne med å få litt perspektiv på tingene.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

vel, Pepper, noen her inne er jo smittet av janteviruset, så det gjelder jo å ikke si noe positivt om seg selv.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Enig med Pepper, det er mer interessant å høre de som har noe å fare med uttale seg, enn de som har slicet seg ut på feil jorde. Om det er mangel på ydmykhet, mangel på evne til faktisk å forstå, eller om det er en standhaftighet mot de som ikke har en viss bane øverst på sin favoritt-liste skal jeg ikke spekulere i.

Personlig synes jeg det er interessant og nyttig å høre om hva folk med bred turneringserfaring fra høyt nivå har og si om spillet. Derfor bør vi høyhandicappere heller være glad om noen som faktisk kan dette spillet gidder å dele sine erfarfinger med oss.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hihi... den satt Fjosok.......

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Hva har egentlig dette med NGF's terminliste å gjøre? bare lurer!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Superlavhandicaper : enkelte mener at Østmarka ikke holder bra nok standard til at NM for lag bør arrangeres der.

Jeg mente at banen holder mål ,er lik for alle og det beste laget vinner til slutt om værforholdene er like.

Dette ledet til diskusjon om greener.Spørsmålet er hvor mye flotte eller ujevne/mindre flotte greener påvirker totalscoren.

Jeg mener at blant gode golfere vil den beste putteren putte best også på de dårligere greenene. (jfr Pelz undersøkelser)

Andre mener at tilfeldighetsfaktoren ved dårlige greener blir for stor slik at den dårligere spiller kan ende opp med å slå en bedre som resultat. Dermed kan vi risikere å få feil lag som vinner på Østmarka.(hvis jeg har forstått tankegangen riktig)

Sånn, da kan du henge deg på hylekoret du også og slakte denne superduperhøyhandicaperen for hans provoserende meninger :-)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Og der beviste Fulland at han ikke har fått tak i noen av poengene.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg trekker det tilbake... for nå er Liverpool videre og da driter jeg i alt som heter Fulland, Hakadal, høyhandicappere og tilfeldigheter. You`ll never walk alone!

.

over 18 år siden

.

FAEN!!! Var det HER av alle steder jeg skulle få vite resultatet, som jeg hadde klart å unngå å få vite, helt til nå!
Jeg hadde jo tapet programmet og gledet meg til å se en spennende kamp, for i motsetning til ANDRE her inne, så var nemlig jeg på TRENINIG idag!!! ;)

FJOSOK; jeg skal KNUSE deg i chipping-konkurranse neste gang, som straff!!!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det beklager jeg inderlig. Men, jeg ligger hjemme med feber og hadde faktisk gyldig fravær fra treninga.

Vi kan si det sånn at jeg kan la deg vinne neste chippe-konkurranse, ok?

.

over 18 år siden

.

La meg?? hahahahaah! ;) jaja.... :D

God bedring forresten! ;)

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Ok, jeg skal enda en gang forsøke å beskrive hva jeg mener. F.eks når en green har vært isbrann på og man forsøker å få noe liv i den igjen ved å så på nytt så kommer det gjerne noen grasstuster her og der som etterhvert vil gro sammen til en fin god green igjen. Men når man har disse tustene så klarer iallefall ikke jeg beregne på millimeteren med en chip om ballen lander rett før en tust, dvs ballen stopper med en gang. Om den lander i nedoverbakke, ballen skyter ekstra fart og ruller lenger. Eller om den lander midt oppå og ruller slik jeg har beregnet. Det er nettopp dette jeg snakker om når jeg snakker om ujevne greener. Det har å gjøre med hvor man treffer denne ujevnheten.
Det samme gjelder putting. Ballen kan gjøre et hopp, treffe motbakken på en tust og miste masse fart med den følge at putten blir altfor kort. Dette har med flaks og uflaks å gjøre og ikke med dyktighet.

Vil gjerne høre dine kommentarer på dette Simen om du fortsatt ramser opp de samme tingene.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Skrens Petrus. I cenarioet du beskriver er jeg helt enig. Du kan slå et godt slag som blir påvirket statistisk mer på en ujevn green en på en god.

Dette understøttes av Pelz undersøkelser.

Mitt poeng er at totalt over 18 (eller flere som i NM) spilte hull på greener av lavere kvalitet under like værforhold ,vil den spilleren med den beste putte teknikken/nærspillet forstsatt bruke færre slag en den mindre gode.

Pelz konkluderte slik angående putting på mindre gode greener: "The golfer who makes the highest number of mechanically sound good strokes will make the most putts. "

I elite lag NM regner jeg med at majoriteten er meget gode spillere i norsk målestokk. Majoriteten er antagelig også gode i putting/nærspill.

Forskjellen mellom meg og deg er sikkert stor og jeg vil tjene mer på dårligere forhold enn deg.

I NM elite er alle, hvis jeg har forstått det riktig, gode spillere og da blir det "likt for alle" for å bruke den klisjeen Fjosok ikke liker.

Samtlige vil oppleve at ballen spretter litt hit og dit, men når alle hull er spilt vil ballen ha godt oftere i eller nærmere hullet for den/de beste spillerene.

Det mentale spiller også inn. De beste golferene angriper banen som den er og lar ikke det som er utenfor deres kontroll påvirke eget spill. F.eks baneforholdene. I alle idretter og golf spesielt er fokus ekstremt viktig.

Det er med bakgrunn i dette og det jeg har lest av Pelz undersøkelser at jeg hevder at vinner laget i NM lag er det beste laget i den konkurransen uansett forhold.

Så kan de som ble nr 2 og 3 klage over at det var forholdene sin skyld at de ikke vant denne gangen.
Man må jo alltid ha en unskyldning:-)

Fjellboer

over 18 år siden

Fjellboer

Det er nå engang slik at noen har sin styrke på utslag, andre på innspill, og atter andre på putting.
Det er bittert for dem som vanligvis putter bra å se at ballen gang på gang hopper ut av puttelinja.
Argumentet om at den som vanligvis putter best også putter best på dårlige greener er ikke relevant. Her er et eksempel:
På perfekte greener putter A 20 ggr og B 30 ggr i løpet av en runde.
På dårlige greener derimot putter trenger A 28 putter og B 32 putter.
A har fortsatt færrest putter, men bruker 8 slag mer mot B som bare bruker 2 slag mer.
Dermed er det innbyrdes forholdet dem imellom endret med 6 slag pga dårlige greener.

Når det er sagt så opplevde jeg i løpet av 3 runder på Østmarka i fjor at greenkvaliteten var upåklagelig. Flaggplasseringen derimot kan spille en stor rolle, spesielt på hull 18...

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Du kan gjerne tro og håpe at det er det beste laget som vinner. Fakta er at jo flere tilfeldighetsfaktorer som spiller inn, dess mer vil sannsynligheten for at det ikke er det beste som vinner øke. Det er derfor ingen kan bli bedre enn andre i Lotto, men golf må forsøke å ikke bli lotto.

Gode spillere liker ikke baner som bærer i seg høy grad av tilfeldighet i hvordan de belønner slag. Dårlige spillere har med seg tilfeldighetsfaktoren i sin egen sving og i sine egne slag, så for dem er det ikke så nøye fordi dårlige baners tilfeldige belønning av slag faktisk kan hjelpe dem til et godt resultat.

Et eksempel:
Jeg spilte en gang en bane hvor et hull (og det var ikke det eneste) hadde et blindt utslag , og jeg lurte på hva som var riktig linje. En lokal kjentmann sa: "sikt på det treet der, det er den rette linja". Her var det altså plassert et tre midt i linja. Alternativet til å ikke slå mot treet var å ikke slå mot fairway... Jeg slo en god drive rett mot treet, var heldig som ikke traff noen av greinene og ble liggende i fairway. Jeg kunne ha slått en tilnærmet identisk god drive, truffet en grein og havna hvor som helst. Dette treet var en tilfeldighetsfaktor som ikke kunne gjøre annet enn å straffe gode slag.

Så vil noen si: "Jammen traff du treet så var det ikke et bra slag". Poenget er at her var det ikke noe alternativ om man ønsket å treffe fairway. Man måtte sikte på det idiotiske treet, og håpe at man ikke traff det man sikta på.

Det Pelz skriver om er statistikk basert på gjentatte repetisjoner, og i golfsammenheng så er 1800 veldig mange. Med den variansen som elendige greener innfører er den gode spillerens edge spist opp av tilfeldighetene, fordi de ikke skal 1000-putte greenene.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, er ikke alle gode spillere i lag NM elite?

Angående ditt eksempel :

Vet ikke hvilken bane du sikter til. Hakadals hull 17 par 5. (492m gul tee) har et lignende scenario. Hvis det ikke er det hullet du refererer til er det uansett et godt eksempel på spillestrategi.

Treet står i fairway litt mot høyre ca 190m fra tee. Hullet er blindt fra ca 225m.

Treet angir linjen for de som slår langt. Jeg driver høyt og har aldri vært i nærheten av og treffe det treet. Ideal linjen for de som vil lengst er forøvrig ca 5m til høyre for treet.

Driver du lavt bør du sikte venstre for bjørka. Der er det god plass med mindre du vil 280+. Du får imidlertid dårligere vinkel om du vil inn på 2.
Alternativt kan du bruke en annen kølle enn driveren og dele opp i 3.
Eller hvis du er en god spiller, og kan variere ballbanene dine , ta ballen mer på opptur slik at du slår godt over treet med driveren.

Ergo tilfeldigheten er deg selv dersom du slår lavt med driver å velger å bruke treet som siktelinje.....

Grunnen til at pelz brukte store tall er for å få statistisk solide data som er troverdige:

"Testen foregikk ved 100 forsøk på hver av de 18 greenene på hver bane."
Hadde han brukt 10 i stedet for 100 sier det seg selv at grunnlaget for hans "funn" om du vil, ville vært rimelig tynne....

Tallenes tale var klar. Slår du korrekt (hastighet og linje) setter du flere putter også på dårligere greener. Du mister litt edge ja, men du vil fortsatt ha færre putter på runden enn en som er dårligere enn deg selv...

I tillegg kommer utslag, innspill ,bunkerslag og redningslag. Golf er ikke bare putting, men det hjelper helt klart å putte godt:-)

Kjell

over 18 år siden

Kjell

Problemet ditt, Simen, er at du ser alt fra en høyhandicappers ståsted, og det er DET som er skillet mellom høy og lavhandicappere.
hva du kan OM golf, eller OM regler, eller andre ting, er helt uvesentlig.
når du snakker som høyhandicapper om elitekonkurranser som du umulig kan ha egenkjennskap til, så hjelper det ikke å referere til Peltz i mente så lenge du ikke har noe erfaring på området selv.
Nei, det har ikke direkte med hcp å gjøre, men får det automatisk siden hcp definerer spillestyrke og dermed også erfaring fra skikkelige konkurranser.
Det er ikke så veldig mange som er enige med deg nå, Simen, men jeg tror mindre og mindre på deg når du skriver tidligere at du "tar lærdom fra de erfarne" fra det du leser her inne.
Du gjentar de samme argumentene gang på gang, og når de som faktisk har erfaring prøver å forklare deg virkeligheten, så svarer du som en bedreviter uten noe som helst grunnlag. det blir bare dumt.

Når det er sagt, så skal du vite at jeg selv driter i om greener er gode eller dårlige når jeg spiller selskapsrunder med mine kompiser, og jeg driter i det når jeg går morgenrunder alene for å få litt golf i kroppen før jobb.
derimot, så driter jeg IKKE i det når jeg spiller konkurranse, for da er jeg, som så mange med meg, ute etter den beste golfopplevelsen, rent spillemessig, og blåser i både det sosiale og det "hyggelige" ved golfspillet. da konkurrerer jeg, og da vil jeg ha forhold som gir meg best mulig sjans til å vise hva JEG er god for,, selv om det stort sett er elendig.
Dette har ikke du skjønt, og det vil du kanskje heller aldri skjønne, selv om du nå svarer med det ene svadasitatet etter det andre, og gjentar atter en gang at du skjønner alt og at det er jeg som er usaklig og blablablabla....
poenget er at du ikke klarer å se fakta, for du er for opphengt i en setning i en bok som er skrevet av en kar! tenk litt sjæl og la være å prøve å snakke på vegne av noen, for det passer du ikke til.

Idiotisk Tre

over 18 år siden

Idiotisk Tre

Hørt om å skru ballen, Fjosok ?
Høres ut som et hull designet for å skille de gode fra de virkelig gode.
Få litt flere slag i bagen så blir treet borte.

ting

over 18 år siden

ting

Bra innlegg kjell! Jeg er og drittlei at han tror han vet alt!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Idiotisk tre: Jeg er ikke veldig god til å beregne at jeg vil ha skru i ballen som skal slå inn etter 190 meter nei.

Fulland: Fordi de som spiller lag-NM er veldig gode og man ønsker å kåre det beste laget, så stiller det enda høyere krav til rettferdig bane. Dess mindre edgen er, dess mer avgjørende blir tilfeldigheter.

Med det syn som legges for dagen vedrørende banedesign og tilfeldigheter så er det ingen hull i verden som er dårlige fordi spilleren kan alltid skylde seg selv for hvor ballen havner. Ei heller kan man definere et godt slag, fordi et godt slag er det som til enhver tid gir et godt resultat, og den beste spilleren vil alltid være den som har vunnet.
(Og en lotto-vinner er også synsk)

Det finnes derfor heller ingen på forhånd definert idè om hva som er en god ballbane, en god sving, og visualisering er helt bortkasta. Man kan ikke si noe om hva som er bra eller dårlig, riktig eller feil før man ser resultatet. Slår man en drive midt i fairway og treffer en siktepinne så ballen spretter OB så er det et dårlig slag fordi man selvfølgelig må passe på ikke å treffe siktepinnen. En putt som går rett mot hullet og treffer en tue og spretter ut er også dårlig fordi man burde ta tua med i beregningen. Rettferdighets-begrepet er herved forkastet, Hakadal for nasjonalanlegg og Fulland for landslagstrener!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Og forresten Fulland: Når du oppsummerer Pelz i ditt innlegg, tror du da inne i ditt eget hode at du kommer med motargumenter til det jeg har sagt? Det er jeg litt nysgjerrig på nemlig.

Jeg kan ta et eksempel som kanskje er deg litt mer nærliggende enn golf:

Hvis jeg sier at en ku har fire mager, og du har lest i en bok at en ku har jur. Tror du at det at en ku har jur er motargument mot at en ku har fire mager?

Pløye-Per

over 18 år siden

Pløye-Per

Fjosok: Det heter ei ku og ikke en ku, dessuten har ikke kua fire mager, den sier "mø".

Miklagard

over 18 år siden

Miklagard

Jeg opplevde noe under lag-NM på Miklagard som føltes veldig urettferdig. Jeg klarte det kunsstykket å slå en drive på hull 18 som landa akkurat på forkanten av vanningsanlegget midt i fairway. Da spratt ballen rett til høyre og ned i bunkeren på høyre side...følte jeg hadde maksimal uflaks på et godt slag. Kunne spilt det hullet 1000 ganger og ikke klart det der igjen... men men man må nesten bare le av slikt.

Har ingenting med en god eller dårlig bane å gjøre, men rett og slett tilfeldighetenes spill!

Indek Satten

over 18 år siden

Indek Satten

Fulland skriver "Putten som hoppet og spratt vil jo hoppe å sprette for nestemannn også...."

Nå har blant annet Asbjørn Ramnefjell og Nick Faldo flere ganger på TV nevnt at det er de som er gode til å putte som blir hardest rammet av dårlige hoppe-sprett-greener.

Jeg velger å høre på de to sistnevnte kontra Simen Fulland fra Hakadal Jump & Bounce Club.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Kjell, du skrev : "poenget er at du ikke klarer å se fakta, for du er for opphengt i en setning i en bok som er skrevet av en kar! tenk litt sjæl og la være å prøve å snakke på vegne av noen, for det passer du ikke til."

Jeg tenkte selv (og snakker ikke på vegne av noen, jeg diskuterer.) Deretter forsøkte jeg å finne dekning for min tanke og fant Pelz som har forsket på dette.

Hans forsøk viser at ved dårlige greener går færre perfekte putter i.

Det er vi alle enige om.

Hans forsøk viser at den gode putter vil forsatt sette flere enn en dårligere putter.

Det er jeg enig i og dere ikke ,eller?

Ergo vil den beste putteren fortsatt sette flest og putte best, men miste grader av sin "edge" , som fjosok kalte det.

!*

over 18 år siden

!*

hm. Er det en ny Bernt på gang her??

Kjell

over 18 år siden

Kjell

Neida, jeg er sikker på at dersom Simen Fulland Gjentar det fra Pelz boka en gang til, så kommer jeg nok til å forstå det.

Fulland for president!

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Jeg tror nok også det først og fremst er de aller beste som har en ulempe, men det er nok snakk om veeeeeldig marginale forskjeller her.
Poenget til Simen med den mentale delen om å akseptere de rådende forhold, har nok vel så mye å si.
Det er en del av golfen det også.

Indek Satten

over 18 år siden

Indek Satten

Simen Fulland: du klarte altså ikke å lese hva jeg skrev?

Pløye-Per

over 18 år siden

Pløye-Per

Har dere sett de feite neger-damene og trailer-trash-folka på Ricky Lake? De som tror selv at de er skikkelig deilige, og viser fram de kvalme kroppene sine i programmer kalt: "I`m a sexy hoochie mama, and I want to show it" osv? Og du klarer ikke å bestemme deg om det er det jævli stygge utseendet eller om det er den defekte selvinnsikten som er mest provoserende?

Fulland, jeg har en trist beskjed til deg... Du har blitt golf-intelligentiaens svar på disse! :D

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

indek satten, nei hva skrev du ? Jeg har bare 12,8 så det er fryktelig vanskelig for meg å forstå det du skriver.

Til neste år på samme tid håper jeg at jeg har mye lavere handicap.
Dermed vil jeg forstå bedre alle de gode argumentene deres. De om at jeg må spille turneringsgolf på høyt nivå før jeg kan uttale meg om baneforholds påvirkning av spillet.

Eller de om at jeg har for høyt handicap til å uttale meg om golf relatert strategi, design,layout, baneforhold og hvordan det påvirker en score osv.

Får jeg lavt nok handicap skal jeg til og med :

1. Lage egne morsomme tilfeldighets teorier som ikke er etterprøvet,og hvis de har en kilde utover selvkonstruert, skal jeg ihvertfall ikke oppgi kilden slik at andre kan vurdere teoriene på selvstendig grunnlag.

2.Kalle folk dumme når jeg er uenig og fortelle dem at de egentlig bør holde kjeft siden de ikke er like flinke som meg til å få ballen i hullet.

3.Være slem og disse de jeg diskuterer med og banene deres.

4. Helst ikke komme med motargumentasjon, men heller komme med "Pløye-per" karateristiker.

Hmmm.... ufordragelig lavhandicapper med bedreviterholdning til det meste og lite eller ingen argumentasjon.

Eller blid og hyggelig høyhandicapper med bedreviterholdning og muligens dårlig argumentasjon.....

Vanskelig valg dette.......:-)

PS : Det ville ikke falle meg inn og fortelle noen som er flinkere enn meg til å slå til en golfball hvordan de skal bli bedre til akkurat det.
Teknikk kan dere forhåpentligvis mye bedre enn meg.
Resten trenger man ikke nødvendigvis være på elitenivå for å diskutere.

SuperLavHandicaper

over 18 år siden

SuperLavHandicaper

Som en god norsk forsker sa en gang: "det er ikke teknikken på puttingen som avgjør om den faller i! det er greenlesningen". så da er det vel opptil den godegolfer og lese ugjevnhetene og sette putten i riktig rettning? en god golfer vil alltid lese green bedre en en dårlig, det er derfor han/hun er bedre!
Og den mannen som sa det var Jon Karlsen, for de som lurte!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Simen, du nevnte for noen innlegg siden at du passet på å bruke argumenter og ikke svare med usakligheter.
foreløpig så er ditt siste innlegg det klart mest usaklige i hele diskusjonen. har det bikka for deg?

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Yngve, nei da :-)
Hvis du orker å lese hele tråden vil du se at jeg bare prøver å heve meg opp på nivået til enkelte av mine meddebattanter.....

Gå f.eks noen hakk opp til "Pløye per's" siste, så ser du en som slår meg......lett.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Har lest hele tråden, og ser ikke det du sier der nei.....

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Jeg vil først og fremst si at jeg for min del ikke mener det er handicappet ditt som gjør at jeg ikke klarer å ta deg alvorlig. De som sier at handicap skal være en begrensende faktor for hvorvidt man kan uttale seg eller ikke avsporer debatten.

Verre er det kanskje at det er hva du skriver som gjør at jeg ikke klarer å ta deg alvorlig. (Jeg sier ikke dette for å være slem, virkelig ikke).

(Jeg tror du er typen som kunne gått opp til Vegar Kristiansen og gitt velmenende råd om biljard, på bakgrunn av dine erfaringer fra pub-biljard).

Hvis folk ikke tar din argumentasjon alvorlig så forklarer du dette med at de er intolerante overfor uttalelser som kommer fra en med høyere handicap. Jeg ber deg for ditt eget beste også å se på muligheten for at du kanskje ikke har oppfattet ting helt og holdent.

Når folk debatterer køllebygging, golfresultater og baner i Thailand, så vet jeg at jeg ikke har peiling på MOI, hvem som vant Masters i 1985, eller hvor du får de beste horene i Thailand. Derfor velger jeg ikke å involvere meg i den debatten, og hvis jeg skulle ha gjort det så ville jeg nok valgt å ikke være belærende overfor noen som jeg mistenker har mer erfaring om temaet.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok, først : jeg er ikke den typen du skisserer.
Dernest, jeg tror nok flere enn meg kaster stein i glasshus her inne.

Til saken :
Det er mitt inntrykk at enkelte her mener følgende :

Hvis greenene på Østmarka (eller andre konkurranse steder) ikke holder samme standard som på din hjemmebane. F.eks "bare" vanlig norsk standard, så er det ikke sikkert at det beste laget vinner. Dvs at dårligere spillere fort kan slå bedre over flere konkurranse dager.

Dette da greenene vil gi så store utslag tilfeldighetsmessig at forskjellen mellom den gode og dårlige putteren blir utlignet.

Så hvis jeg har forstått dere riktig, så er det dette jeg er uenig i.

Jeg mener at på greener av vanlig norsk standard vil den beste putteren miste litt "edge" som du kalte det i forhold til den mindre gode putteren.

Alikevel vil den bedre putteren sette flere og bruke færre putter enn den som er dårligere. Det jeg har sett av forskning underbygger dette.

Så, har vi bare snakket forbi hverandre i kjent scangolf stil?

Eller er det reel uenighet her?

Mener ikke å fremstå som en bedreviter eller belærende.
Har jeg blitt oppfattet slik i denne tråden beklager jeg det.
Jeg snakker definitivt ikke på vegne av andre en meg selv.
Jeg forsøker rett og slett å finne ut om enkelte virkelig mener at Østmarka ikke vil skille mellom gode og dårligere spillere under lag NM?

Samt om noen frykter at "feil"lag vil vinne pga at nettopp Østmarka ble valgt fra NGF.

Jeg har forøvrig full forståelse for at spillerene ønsker å spille på så gode baner som mulig.

Jeg tror imidlertid at når konkurransen starter så vil spilleren klare å ha det morro og kose seg. Dette selv om han/hun spiller f.eks Østmarka.
Nettopp fordi det og konkurrere er det største en idrettsutøver opplever. Og på jo høyere nivå jo større er utfordringen og dermed gleden det gir å konkurrere.

Slik funker et i andre idretter og jeg regner med at det er slik for golfere på høyt nivå også.

Er det uenighet om dette også?

Håper jeg nå har utrykket meg så klart og lite eplekjekt at jeg ikke blir misforstått.

Hvis noen er uenig hadde det vært fint med noen argumenter andre veien slik at jeg forstår hvorfor dere mener det dere mener.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Ydmykhet er en fin egenskap, men når personer som ordlegger seg slik i debatten som Kjell, Pløye-per m.fl ber om at andre skal utvise ydmykhet overfor sin egen argumentasjon kan jeg ikke annet enn trekke på smilebåndet. Jeg mener fortsatt at det kunne være bra for diskusjonene her på forumet om man tok med seg litt av etiketten også inn hit.
Faglig sett synes ikke uenigheten å være så stor. Det er etablert enighet om at på dårlige greener utjevnes forskjellen mellom en god og en dårlig putter noe. Merk at det står putter, ikke spiller. Dette kan vi vel nå nesten slå fast. Men står man nå overfor den utfordringen at en må spille en turnering på noen litt dårlige greener, kan dette takles på to måter.
En kan bite tennene sammen og ta det som en mann, gjøre det beste ut av det, og regne med at de andre gode putterne også vil plages litt med greenene.
Eller en kan før turneringen begynne å beklage seg over verdens urettferdighet, syke seg selv ut og ha alle unnskyldningene klare for hvorfor det gikk så dårlig.
Hvem tror dere som har erfaring fra turneringsspill på høyt plan vil det gjøre det best i turneringen?
Jeg skjønner jo at golfspillere, som alle andre toppidrettsutøvere, vil utøve sin idrett på best mulig baner. Fotballspillere vil jo også helst spille på jevne, fine gressmatter, men jeg tror aldri jeg har hørt om noen som ikke ville dra til Ullevål for å spille cup-finalen fordi gressmatta kan være litt våt og ujevn på sein-høsten.
Det jeg er forholdsvis sikker på er at det laget som takler forholdene best også vil vinne lag-NM. Jeg tror dessuten at det sannsynligvis vil være en del gode puttere også på dette laget.
Beklager at jeg har så lite ydmykhet at jeg kan mene dette uten å ha deltatt i golfturneringer på høyt nivå.

Indek Satten

over 18 år siden

Indek Satten

Jeg er så lei av laaaaaaaaaaaaaaaaange intetsigende innlegg med evinnelig repetering av det samme dumme flåseriet man har sagt før. Den som driver forbikjøring her er du Fulland. Du klarer bare ikke å høre på andres argumenter, og du får deg flere uvenner på forumet enn de fleste. Ja det er faktisk de som har flere uvenner enn deg.

At du ikke forstår at dårlige greener straffer de som er gode å sette ballen på rett linje er jo humoristisk. Men det bevitner mer om at du har dårlig erfaring innen god putting.

Jeg har aldri sett på deg som eplekjekk. Men sta og med skylapper - det er vel en oppfatning jeg har hatt lenge.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fulland: Det kommer an på hvem du argumenterer mot, det kommer ikke frem. Hvis det er meg, så er Østmarka-pratet helt unødvendig, da jeg aldri har beskrevet Østmarka. Derfor er det en fordel om du adresserer argumentasjonen din. Istedenfor kommer du med en selvfølgeligheter som ikke er mulig å vite om er myntet på den ene eller andre. (Eks. avsnitt om konkurransen starter så osv....)

Det jeg har sagt er at dess mer tilfeldig en bane er, dess større relativ fordel har den dårligste spilleren (ordet "relativ" er det sentrale her). Dette kan ikke bestrides, og er heller ikke gjort. Ei heller i det Pelz-eksempelet du trekker frem, som ikke omhandler det jeg snakker om i det hele tatt. (Igjen fint om du hadde adressert argumentasjonen).

Du gjentar at du tror den beste vil vinne på Østmarka. Tro er ikke så veldig interessant så fremt du ikke er prest eller tilsvarende. Fakta er at sannsynligheten for at det beste laget vinner øker dess flinkere Østmarka (i dette tilfellet) er til å minimere tilfeldighetene.

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

tilskuer. Veldig bra.
Dette er flisspikkeri i ytterste konsikvens.
Simen har mange gode poenger, det har forøvrig resten og.
Dette gjelder kun om å ha rett, og det blir for dumt

Ivrig

over 18 år siden

Ivrig

De angrepene dere har mot Fullan her må være ett resultat av andre debatter enn denne. Fjosok, Indeksatten, Yngve, Kjell osv må ha fått Fullan i vrangstrupen fra tidligere, og takler ikke at han våger å være uenig med dem. Det er min eneste forklaring på hvorfor dere angriper dette på måten dere gjør. At dere har rett gjør det egentlig ikke noe bedre.

Som LunaDN sier: Dette gjelder kun om å ha rett, og det blir for dumt. Jeg er også enig med det "tilskuer" sier.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg har ingen gruff når det gjelder Simen Fulland fra tidligere diskusjoner, men skrev ganske enkelt at han må passe seg så han ikke tråkker over samme streken som han beskylder sine mot-debattanter for å gjøre. er det så ille så beklager jeg sterkt. visste ikke at forumet var så sart at man ikke kunne skrive i så milde former.
Synes kanskje "Ivrig" er litt vel ivrig å dømme mot-debattanter her nå.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Ivrig: Når man erfarer at det kartet en debattant tegner ikke stemmer med terrenget så er det naturlig at man blir skeptisk også til debattantens videre uttalelser. Så ja, du har rett, oppgittheten jeg opplever kom ikke over natten.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Fjosok og resten har sikkert rett i sin teori om greenene,
men det oppleves som rent flisespikkeri.
At et er avgjørende for hvilket lag som vinner NM er vel heller tvilsomt.
Laget som vinner er de som som har de spillerne som presterer best under de rådende forhold.
Det er såpass mange andre forhold som spiller inn under en så lang turnering at den ulempen de beste spillerne eventuellt får på greenene er helt marginal og uten innvirkning på resultatet

Vi snakker tross alt om norsk laggolf og ikke PGA tour

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Det første du sier er helt korrekt, Luna. men diskusjonen trenger ikke disses av den grunn.
Uten flisespikkeri så hadde vær antakelig 95% av alle diskusjonene vært døde og udiskutert.

Henke

over 18 år siden

Henke

Denne diskusjonen handler forsåvidt ikke om NM på Østmarka lenger, men vi kan jo styre den tilbake på det. Hva med at vi som spilte Østmarka i fjor diskuterer hvordan dette NM'et kommer til å bli?

Først og fremst: Greenene på Østmarka i fjor var blandt de bedre jeg spilte, så all den kaklingen fra hønene lenger opp her er forsåvidt ikke relevant i denne sammenhengen. Videre syns jeg absolutt Østmarka har noe for seg. Det er ikke en bane av internasjonal standard, men det bygges og utbedres stadig. F eks mener jeg hull 15 er et bra golfhull, som krever godt spill fra tee til green (og den greenen er det hvertfall ingenting å utsette på).

Hvilke hull mener dere kommer til å avgjøre?

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Fjosok. I mitt forrige innlegg ,var de 2 første linjene myntet på deg.

Klargjøring i forhold til det du har skrevet :
Jeg deler ditt syn om tilfeldighets teori på green når ballen triller langs bakken. Hvor utslagsgivende dette er for totalscoren over en lang konkurranse på greener av vanlig norsk standard ,er vi kanskje mer uenig i.

Pelz undersøkelser viser det du sier. Nemlig at på en mindre bra green vil flere gode putter gå utenfor hullet statisktisk sett en på en god green.
Der er tallene klare.
Tallene viste imidlertid også at den beste putteren fortsatt vil putte best. Men forskjellen blir mindre.

Tilfeldighetsteorien din andre steder på banen er jeg meget tvilsom til. Når ballen er i luften er det kun spilleren selv som påvirker den samt vær og vind. Er værforholdene like er det spillerens valg av køller, slagtype,spillestrategi utifra hindringer (trær i fairway inkludert) plass og lande på ,hvor godt utført slaget er teknisk sett,lengdekontroll og forundersøkelser som avgjør hvor ballen lander.
Er fairway dårlig, er dette "likt for alle" og over tid vil dårlige lies bli jevnt fordelt.
Den spillern som mestrer de overnevnte faktorer best er normalt vinneren om han/hun ikke har dårlig form på green i forhold til resten av feltet.

"Til saken" og nedover i mitt siste innlegg,var mer en oppsummering/klargjøring/til og med en LITEN UNSKYLDNING (sånn, der ser de som ikke gidder å lese alt ihvertfall den:-) hvis jeg har provosert noen med min debatt stil.

Det om konkurranse er myntet på "indek satten" spesielt for å forklare ham hva jeg mener med det å kose seg under en konkurranse. Ordet kos sammenhold med konkurranse finner han tydlig provoserende.

"Indek satten" : Du skriver : "At du ikke forstår at dårlige greener straffer de som er gode å sette ballen på rett linje er jo humoristisk. Men det bevitner mer om at du har dårlig erfaring innen god putting."

Har du lest det jeg har skrevet i det hele tatt?
Jeg er ikke uenig i dette. Det vi muligens er uenige om, er hvor utslagsgivende denne "straffen" er.

Til sist Fjosok : oppgittheten er gjensidig. Ikke pga uttaleser i sak, mer på maglende evne blant enkelte til å argumentere.
Enkelte takler ikke at andre har forskjellige meninger enn en selv og tar kun mannen i stedet for ballen.

Dette er et debatt forum. Hadde alle vært enige hele tiden kunne vi fjernet ordet debatt og bare kalt det "alle som er enige skriver her forum"

Tipper det hadde blitt realtivt uinteressant:-)

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Luna DN:

Vet du egentlig vinner scoren på lag-NM var i 2006. Ingen tvil om at disse gutta kan putte, og at puttinge har mye å si.. Hmf...Halvparten av slagene blir brukt på green.. Under lag-NM noe mindre..

En ting er sikkert.. Luna DN har nok med å få ballen på greenen ("Skal trene driveer i dag.. Må jo det, ingen vits å trene putting om driven ikke sitter slik at ballen er i spill"..) Putting er ikke viktig.. Ikke chipping heller, hos deg er det nok ikke nærspillet eller puttingen som skiller en god eller en dårlig runde..

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Var selv med på lagNM på Oppegård i 2002 tror jeg det var.

Har spilt golf i snart 20 år med hcp 6,4 som best
Så litt peil om hva det dreier seg om tror jeg at jeg har.

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

og Snappy. Den begrensede tiden jeg har til trening, bruker jeg nok ca 90 % på nærspill

snappy

over 18 år siden

snappy

Da burde du vite at kaliteten på green har mye med om putter ruller i eller ikke.

Merkelig at man kom med på et Lag-NM lag med hcp 6,4

Gj. snitt nå vil jeg anta er mellom 0,5-1,5... Stort differanse det..

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Du får lese hva som står før du buser ut snappy.
Det jeg sier er at greenene kun har marginal innvirkning på hvem som vinner lagNM.

Jeg tipper Østmarka stiller med akseptable greener.

putte

over 18 år siden

putte

pelz er statistikk og ikke noe annet. utrolig at man kan bli millionær på sports- statisikk, men sånn er nå en gang golf- verdenen.
det største hemsko for norske golfere er vår korte sesong. forholdene er optimale kun i noen usle sommermåneder.
svensk golf ligger (dessverre) noe foran oss, men i det store og det hele sliter de også med den samme seongproblematikken som oss. det som er interessant i denne sammenhengen er at ALLE svenske autoriteter hevder det samme m.t.p putting; for å bli god til å putte må man putte,trene og konkurrere på RASKE OG GODE (les: jevne) greener.
skal ikke ta standpunkt til banetilstanden på Østmarka, men bemerke at det er mange år siden sist jeg spilte der.
etter mitt syn er det vesentlige å tilby våre elitespillere muligheten til å utvikle seg iforhold til andre elitegolfere (svensker,spanjoler engelskmenn osv)
poenget mitt er at det blir smått absurd å arrangere lag-nm på en bane med dårlige greener.
kort sagt er det ødeleggende for norsk golf hvis så skulle være tilfelle.
utfra denne synsvinkel driter jeg i om vinneren av lag-nm på østmarka er "verdig" eller ikke, hvis det viser seg at greenene har vært dårlige.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

putte.

"ødeleggende for norsk golf om lag-nm skulle arrangeres på en med dårlige greener". - en turnering !!!. Da vil jeg påstå at norsk golf balanserer på en meget tynn knivsegg.
Lenger opp i tråden ble det spurt om vi trodde lag-nm bestod av noen tante-golfere som skulle spille søndagsgolf. Hvis en er blitt så fin på det at en ikke kan spille èn turnering på en bane som ikke har perfekte greener, synes jeg faktisk det er litt "tantete". Jeg har stor forståelse for at en ønsker å spille mest mulig på de beste banene, men dette blir litt vel ekstremt for meg. Hvis dette er holdningen hos elite-spillerne, som skal være ambassadører for Golf-sporten i Norge, er også jeg bekymret for norsk golfs fremtid.

snappy

over 18 år siden

snappy

LunaDN:

Med MARGINAL tolker jeg at du mener at greenenes kvalitet har en liten eller nærmest ingen betydning på spillerne når de putter. Noe jeg mener er helt galt. Jeg mener at greenene har stor innvirkning på puttingen. Om Østmarka har bra greener vet jeg ikke.. Har aldri spilt banen, og kommer nok aldri til å gjøre det heller..

Simen Fulland:

Du bruker gjentatte ganger påstanden fra Pelz at den beste putteren bruker minst putter samme hvordan greenen er over tid.

Vi er endelig blitt enige om at den beste putteren har et hcp i forhold til den litt dårligere spilleren.

Ok.. Men hvor mye dårligere må denne ene spilleren være for at dette ikke skal skje. Og hvor lang tid er det snakk om her? Er det over 18 hull, eller er det over en uke, en mnd, et kvartal, en sesong eller er det gjennom et helt liv med golf.

Som du ser Simen er det mange usikre elementer her som gjerne burde vært kjent. Men vi kan jo bare anta at det er over 18 hull. Men da vil jeg si at det er overveiende sannynlighet for at den mindre gode putteren kan vinne med bedre score. Om dette gjelder for Østmarka er jeg usikker på.. Se over.

Tilskuer:

Er fantastisk å lese ditt innlegget over. Du gjør det så enkelt med å ikke tenke litt lengre frem eller på det jeg tenker på som det store bildet.

Jeg tror/tenker ikke at putte mener at det er kun dette lag-NM som ødlegger for Norsk "topp" golf, men en kombinasjon over at vi som spiller på de respektive tourene i Norge blir satt til å spille på baner som er av relativt dårligere standard en det man kan forvente av et gitt turnering.

Om denne trenden fortsetter vil dette selvsagt gi utslag på nivået i Norsk golf. Om Elite golf spillere er det rett ordet er usikkert, men turnerings spillere er kasnkje det rett ordet på gj. snittet av spillerne på eks P4-Tour. Disse spillerne, meg selv inkludert spiller meget sjeldent golf. Men vi trener mye på putting, chipping , range osv. Om vi gang etter gang skal måtte spille turneringer på greener som ikke holder standarden sm våre nabo land har på sine turneringsbaner vil dette gi utslag på Norske spillere som prøver seg på utlanske turneringer.

Så jeg ber deg ikke se så utrolig enkelt og snevert på ting som blir sagt her.

Et nytt eksempel er vel P4-Tour på Meland i starten på Mai. Denne turneringen burde kasnkje ikke vært på denne banen så tidlig i sesongen av erfaringer i 2005. NM 2006 på Onsøy er det også naturlig å nevne. For meg som ikke ligger helt i toppen er det en fordel at NM går på en slik bane, men jeg mener at slike turneringer bør gå til baner som faktisk har en bane i Norges toppen, når man skal kåre Norges beste spiller/lag...

Mvh

Snappy

Yngve

over 18 år siden

Yngve

utfordringen vår er vel kanskje at det ikke er nok topp-anlegg i Norge, og at vi dermed sliter med å få lagt de store turneringene til de virkelig gode banene.
jeg mener at Østmarka har grei kvalitet, så den diskusjonen skal jeg ikke dra noe lengre, men jeg vet at mitt syn på kvalitet garantert skiller seg fra elitespillernes syn på kvalitet!

det er her vi må respektere at det handler om syn, og ikke absolutte verdier!

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Andre idretter (eks hopp) har vel nasjonal-anlegg som de gjerne bruker når de skal arrangere NM? Det er vel sjelden at NM i hopp går i en skråning med lite snø, eller? (Følger ikke så godt med på hopp)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Her går gjengangerne seg vill igjen. Som vanlig. Et hovedmål for NM er jo nettop at dette spres på så mange klubber og landsdeler som mulig. At enkelte spillere fra en spesiell del av landet ikke liker dette er da ikke noe å bry seg med. En god spiller takler alle slags underlag.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Greit at NM spres på forskjellige landsdeler hvis det er baner av en viss kvalitet i de landsdelene. Valg av bane og arrangør bør imidlertid veie tyngre enn å bruke geogrrafien som mål.

Tror også de fleste er enige om at de beste spillerne normalt vinner enten banen er god eller dårlig. Gode spillere gjør så godt de kan enten banen er god eller dårlig.

Det må imidlertid tilstrebes så få tilfeldighetsfaktorer som mulig, enten det er flekkete greener, fairway med dårlig gressvekst eller andre ting. Da blir det mest rettferdig for alle, og sannsynligheten for at de beste vinner øker. Å relatere dette til spillere fra østlandet blir bare tåpelig.

Kommentarene over om gode greener på Østmarka ifjor er hyggelig å lese, og jeg håper greenkeeperen får til flotte greener i år også. Jeg er også sikker på at Merete Mohn og hennes mannskap kan lage en flott turnering.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg tror nok at det kun er østlendinger som mener at det er viktigere å ha NM på Østlandet enn at det spres over landet.
Eller har vi jo god erfaring i at når en bane er tildelt et NM så fremstår banen som bare nydelig når datoen kommer.
Ingen medlemsbasert bane vil akseptere noe annet.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

En annen ting er at turneringer normalt ikke er veldig god butikk for banene, så man får være glad at noen i det hele tatt gidder å ta på seg arrangementet.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det har du helt rett i Fjosok. I tillegg medfører et slikt arrangement uendelig mange dugnadstimer i forkant.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Snappy har du så vanskelig for det.

Jeg er er selvfølgelig enig i at greenenes kvalitet har noe å si på hvordan man putter, men det har marginal betydning for hvilket lag som vinner

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Jeg tror Fjosok setter fingeren på problemet i sitt siste innlegg, nemlig at mange klubber kvier seg for å påta seg større turneringer, og da blir de arrangert hos de klubbene som har kapasitet og vilje til å gjøre det, uavhengig av banens tilstand. Skulle likt å vite om NGF har krav som anleggene må oppfyllle. Hopp er vel kanskje ikke en god sammenligning, men i de større lagidretene stilles det jo f.eks. krav til bane/arena for at klubbene skal få 'lisens' til å spille i de øvre divisjonene (fotball, håndball, basketball).

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Helt enig i at Fjosok har et poeng her. En klubb jeg kjenner ble i vinter spurt av NGF om de kunne arrangere lag NM junior for elitedivisjonen. Banen var opptatt den helgen så da det var ikke aktuelt, men banen er heller ikke av en slik kvalitet at et slikt arrangement bør legges der. Det var derfor noen i klubben som reagerte med undring på at de ble spurt. Det tyder på at mange klubber kvier seg for å arrangere slike turneringer, og det ser heller ikke ut til at NGF stiller særlige krav.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

skjønner ikke hvor Aage Larsen har det fra at Østlendinger mener at Lag-NM må arrangeres på østlandet, men det bekrefter jo bare hans forvridde syn på mennesker generellt.

Er vel ingen her som har sagt at Lag-NM må arrangeres på det ene eller det andre stedet? Det som blir sagt er at Lag-NM bør arrangeres på en bane med høy kvalitet.

Aagolfs mindreverdighetskomplekser begynner å bli patetiske. arranger gjerne lag-NM på nordkapp for min del, bare pass på at det er såpass bra at tilfeldighetene ikke blir den overveldende faktoren i spillet.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

At den selvutnevnte sjefsmobber Yngev ikke skjønner noe er det da helt unødvendig å skrive.
Den ser alle vi andre som kan lese uten problemer.

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Aagolf: til informasjon er snappy vestlending. Kan du slutte med denne barnslige stigmatiseringen din snart?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Aagolf,
kan du svare på spørsmålene i stedet for å komme med de barnslige utbruddene dine?
hvem er "alle vi andre" for eksempel?
Jeg har ikke utnevnt meg selv som mobber. det er det du som har gjort. du sier du er senior, men du oppfører deg som en bedrevitende tenåring.
nok nå!

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Snappy.
Jeg mener det kan være gjenstand for diskusjon hvem som er mest snever i denne debatten. Argumentet om at de beste spillerne må spille/trene på gode greener for å heve seg aksepterer jeg fullt ut. Jeg regner derfor med at de beste spillerne trener på slike greener og spiller de fleste turneringene på veldig gode greener. Om en da spiller et fåtall turneringer på litt mindre perfekte greener, eller om en så spilte lag-NM på et jorde hvert år, hvordan kan dette være en "fare for norsk golf"?. Hvis alle turneringene hadde blitt spilt på jorder og det ikke fantes gode greener å trene på er jeg enig i at det ville sett mørkt ut. Når debatten startet med en diskusjon om baneforholdene på Østmarka som arrangør av lag-nm, synes jeg en har mistet perspektivene totalt når en beskriver følgene av dette valget.

Sitat Putte:
"utfra denne synsvinkel driter jeg i om vinneren av lag-nm på østmarka er "verdig" eller ikke, hvis det viser seg at greenene har vært dårlige."
Dette utsagnet synes jeg vitner om lite respekt både overfor klubben som har påtatt seg arrangementet og overfor de lagene som deltar i mesterskapet. Mulig jeg er snever når jeg reagerer på dette, men jeg synes altså denne holdningen er utslag av et visst trangsyn.

!

over 18 år siden

!

bra at ingen av dere skal delta i lag NM!

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Jeg tror elitespillerne er fornøyde dersom arrangøren gjør sitt beste for at forholdene skal bli så gode som mulig.

Det er det som gjør de beste bedre enn de gode.
De lar i minst mulig grad forhold de ikke kan gjøre noe med påvirke spillet deres, enten det er vind, regn, greener eller hva det måtte være.

Derfor vil de som takler forholdene best vinne.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Helt riktig Luna DN
Så enkelt er det.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Jeg tror at det laget som bruker færrest slag vinner.... DOH!

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Der har du fullstendig rett Fjosok.

snappy

over 18 år siden

snappy

Tilskuer:

Det var ikke Østmarka debatten startet med..

Jeg bryr meg ikke om at lag-NM blir arrangert på denne bane. Jeg spiller i 1. div.. Se over...

LunaDN:
Du sier igjen at green kvalitet har marginalt å si for den gode putter... hehe.. Følger deg ikke helt her desverre..

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Snappy.
jeg tror du startet omtrent slik: "østmarka er ikke en bane god nok for lag-nm" - og det var vel slike utsagn som startet debatten om putting og greenens beskaffenhet.

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Siste forsøk snappy. legg godvilja til
Mener du virkelig at event. noen dårlige greener vil være utslagsgivende for hvilket lag som vinner NM?
Er de ikke omtrent like gode?
Jeg ler meg ihjel av selvhøytidlige wannabes

Pløye-Per

over 18 år siden

Pløye-Per

Luna: Er det et løfte?

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

I tilfelle du har glemt hva du har skrevet snappy
snappy (01.03.07 kl. 11:40)

Østmarka er ikke en god nok bane for Lag-NM.. Miklagard i 2005 (meget bra), Arendal (2005) trist, Østmarka (2007) Tragisk

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Pløye-Per.
Halveis ihjel

bobo

over 18 år siden

bobo

tror det blir gøy på østmarka jeg, man kan gå for mye, men slår du dårlig så sliter du maks...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Snappy:

Først en liten presiering. Du skrev :

"Vi er endelig blitt enige om at den beste putteren har et hcp i forhold til den litt dårligere spilleren."

Det vi er enige om er at den beste putteren mister litt "edge" eller handicap i forhold til den dårligere PUTTEREN.

Den beste putteren er ikke nødvendivis den beste spilleren totalt sett.

Pelz tall er ren statestikk og viser sansynligheten for at en ball går i eller ikke ,dersom den er riktig slått ,utifra kvaliteten på greenene.
Om det er 1 putt eller 100 som skal slås er irrellevant, sansynligheten er lik før hvert slag hvis slaget er slått perfekt.

Med tanke på tilfeldighetsfaktoren på green sier det seg selv at jo flere putter slått, jo mindre får tilfeldighetsfaktoren å si ,og den bedre putteren vil dra i fra den dårligere. (putte bedre)

Jeg har snakket med tanke på lag NM. Det er en konkurranse som går over flere dager .Dermed nok hull til at tilfeldighetene ikke blir avgjørende på green. Jo flere hull spilt, jo mindre "risiko" for at tilfeldighetene blir utslagsgivende.

Forøvrig er jeg uenig i at det er "overveiende sansynlighet" for at den mindre gode putteren kan vinne over 18 hull.

De andre delene av spillet er vel så viktige.
En god putter/nærspiller bruker f.eks 25 putter. Er det par 72 har han noen å 40 slag til i løpet av runden om han skal gå på par eller bedre. Disse foretas utenfor green og har vel så mye, om ikke mer å si for totalscoren.

Den beste spilleren/spillerene er den/de som behersker alle slag best under hel runden. I tillegg er sterk psyke en klar fordel.

Puttingen er bare en del av spillet, en viktig del bevares ,men hele runden gir totalscoren.

Eksempel : Jeg regner med at du er en bedre putter en meg (håper ihvertfall det for din skyld he he)
Vi spiller i samme konkurranse. Jeg har dagen på og rundt green og tangerer min pers på 26 putter. Du har en vanlig dag og går på snittet ditt som er f.eks 28(håper ikke det valgte tall er en fornærmelse)
Mitt snitt er rundt 33 (ifjor)

Så ja ,på en god dag for meg og en vanlig dag for deg , kan jeg bruke færre putter en deg. Du er såpass mye bedre enn meg alikevel, at jeg totalt sett får grisebank.
Jeg blir tross alt i min iver etter å dra til bl.a kalt "Simen slice Fulland" i egen klubb og innehar klubbrekorden på hull 18 med 19 slag he he :-)

Du vil sikkert slå meg minst 9 av 10 ganger på green. Av og til glimter imidlertid den dårligere putteren til og har dagen. Sånn er det i alle idretter.

Siden golf er mer enn putting er det ikke nok å putte godt ,du må også spille godt for å vinne......

Spiller Tiger noen hakk under eget potentiale er resten mer enn kapable til å slå ham. Han vinner ikke hver gang selv om han er best....

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Jeg legger til en ekstra v
jeg mener halvveis.
sorry

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Og Pløye-Per.
Jeg heter faktisk LunaDN og ikke Luna.
Jeg krever RESPEKT

LunaDN

over 18 år siden

LunaDN

Har ikke så mye å gjøre akkurat nå, men her kommer
Pløye-Knut sine bidrag til denne tråden:

Golf burde være mer som bingo!

Fjosok: Det heter ei ku og ikke en ku, dessuten har ikke kua fire mager, den sier "mø".

Luna: Er det et løfte?

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Et lite spørsmål:

Spiller A er litt bedre enn spiller B på innspill til green, spiller A legger ballen 2 meter fra pinnen, og spiller B legger ballen 4 meter fra pinnen.
Begge er gode til å putte, hvem vil være best tjent med gode greener?

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Jeg vil tro A. Siden man alltid har en rimelig god sjans på å sette 2-metringer hvis man tør å gå for den. Men er greenene dårlige kan alt skje. 4-metringer går man ikke så hardt for, og da 2-putter man altså de oftere.

Litt Sliten

over 18 år siden

Litt Sliten

Husk at golf er mer enn bare putting.
Driver man en utendørsidrett må man regne med at elementene virker inn.
Enkelte roere/padlere er bedre i vind og bølger enn andre, så været vil virke inn på resultatet.
Det samme gjelder i langrenn, forskjellige skiløpere er best på forskjellig føre. Noen er også best på 1km sprint skøyting og andre på 50km klassisk.
Blant seilerne får man ofte andre resultater i sterk vind enn i laber bris.
I fotball er Tromsø bedre enn Chelsea på snø i Norge mens styrkeforholdet er omvendt på gress i England.
Noen syklister er best på fjelletapper mens helt andre vinner sprint på flatene.
Sånn kunne jeg fortsette i det uendelige.
Felles for dem som er nevnt i eksemplene over er at utøverne i samme gren oftest deltar på distanser og under forhold som er i deres disfavør.
UTEN Å KLAGE OVER DET.

Nå er jeg grundig lei enkeltes surving over at greenene på Østmarka kommer til å endre styrkebildet mellom forskjellige lag og spillere. Synest å ane en kontur av at enkelte Miklagardere med sine supergreenere synest det er livsviktig å få frem at dårlige greener ødelegger styrken i laget. Selvfølgelig gjør de det. Vindstille på Østmarka ødelegger også styrken til de fra sørvestlandet som alltid spiller i vind, de brede fairwayene (og nabofairwayene) på Østmarka ødelegger styrken til dem som kommer fra trange baner, de korte hullene på Østmarka reduserer styrken til dem som slår langt, og blinde utslag og doglegs ødelegger styrken til dem som kommer fra flate rette baner, osv osv.
På tide at Simen Fjosok og Simen Fulland tar en pause, helst en lang en. Ser ikke at diskusjonen deres fører noe sted.

Pedro

over 18 år siden

Pedro

Må si meg enig med "Litt Sliten"

H

over 18 år siden

H

Litt Sliten

Beste innlegg jeg har lest på lenge.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Litt Sliten:
Hvis du ett eneste sted i denne tråden klarer å finne at jeg har sagt noe negativt om Østmarka og noe positivt om Miklagard så vis meg gjerne det. Jeg har diskutert prinsippielt hvordan baneforhold kan ha effekt på spillestyrke, basert på at noen påstod at uansett forhold så vil det alltid være likt for alle. Når du i tillegg ber folk ta en pause i en debatt basert på din egen feilaktige tolkning av deres innlegg så er det en lite redelig måte å opptre på. Som regel så er det den som er sliten som burde ta en pause, og kanskje du hadde blitt mindre sliten hvis du brukte energi kun på det som ble skrevet. For at du skal slippe å tolke meningen i dette innlegget så kan jeg opplyse om at jeg nå er: 30% oppgitt, 40% trøtt (tidlig på en lørdag morgen men det er jo golfmesse) og 30% nødt til å pisse.

Det spørsmålet jeg stiller 00:59 er interessant fordi hvis det er sånn som Pedro sier (og som jeg også tror), så viser det at det ikke bare er den beste putteren som drar nytte av gode greener, men også den som er best på innspill. Og tross alt, så var det bare et spørsmål.

Luna DN

over 18 år siden

Luna DN

Nå er det ofte de nest beste som syter over dårlige forhold og bortforklarer dårlige resultat.
De som aldri nå helt opp.

De liksomgode har allerede tapt før de går ut når de ergrer seg over tilfeldigheter som alltid forekommer under en runde
De beste bruker ikke energi på ytre forhold, men aksepterer at sånn er det og tar situasjonen som en utfordring.

Derfor hører du sjelden at de beste klager og bortforklarer.

Teorien din Fjosok er sikkert riktig, men neppe utslagsgivende på resultatet i en turnering hvor de aller fleste er stort sett på samme nivå

Pedro

over 18 år siden

Pedro

H: Synes også det var det beste innlegget på lenge. Det er visse folk her inne som ikke klarer å føre debatten til en løsning. Man må hardnakket stå på sine egne ideer, og må hele tiden poengtere hvis noen har misforstått dem. Istedenfor å møte de andre i diskusjonen, står man på sitt og lager enda flere problemer. Til slutt er det like mye fuzz som det er nå i denne tråden, og ingen vet hvor de andre står.

Noen _tror_ at putting er så og så viktig. Andre _vet_ at putting er så og så viktig. Ergo har vi en disputt mellom de dypt religiøse og vitenskapsmennene. Interessant.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Det er ikke noe som er mer provoserende enn folk som har rett :) Jeg skal la dere få ha forumet deres i fred jeg. Adios! :D

haha!

over 18 år siden

haha!

Nå ler jeg.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Wow! Her var det mye "saklig" som handlet NGFs Terminliste...
Jeg er også noe skuffa over 2007-kalenderen, men slik jeg ser det, med erfaring fra P4-Tour, både som arrangør og spiller, er at det er vanskelig å få gode klubber til arrangere de beste turneringene år etter år. Det er veldig belastende for klubben og ikke noe økonomisk insentiv.
Skulle gjerne hatt en "kvalifiseringsliste" hvor 10-12 av landets beste baner var øremerket f.eks. P4 og roterte på disse, men da måtte det være noe mer i det enn 0,- i fortjeneste og et utslitt arrangørkorps. Det blir nemlig feil at kun rettighetshaverne til turneringa skal tjene noe penger på dette.
Det kunne kanskje vært noe mer å tjene om NGF hadde hatt en mer oppegående organisasjon mot media som kunne selge golf bedre inn.
Nå føler jeg NGF er mer opptatt av å ansette utslitte ex. "nesten gode golfere" i apparatet sitt enn dialog mot klubbene for å gjøre golf mer akseptert som en stor idrett og synlig i media.
Ja, det er mye varierende kvalitet på norske baner, men vi bor der vi bor og folk vil ikke betale mer for å spille og da får vi de banene vi fortjener. Amatour kan være som "FA-cupen" hvor det er mulig at de nest beste får spille med de beste av og til, på egen bane. Bare slik kan man rekruttere flere rundt i landet. F.eks. er ikke Narvik en topp bane mht. fairways og greener, men en fantastisk vakker og god bane med utrolig personale, samt at veldig mange har mye å lære av de hva gjelder antisnobberi og klubbmiljø. En opplevelse!
Ellers er det vel fritt valg om hvor man vil delta? For fri meg fra "trikkeserie" for sytete østlendinger...

Kåring

over 18 år siden

Kåring

Av alle dustete tråder her inne kan denne enkelt og greit kåres til den dummeste. Dusteforbundet åpner side dører!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her