Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

driver-loft

klodrik

over 21 år siden

klodrik

I svensk Golf Digest nr 1 då fremgår det at en med fordel kan velge høyere loft på driveren. Som eksempel kan nevnes at svinghastighet på 95 mph gir følgende tall

9 g 183 meter carry
11 g 192
14g 186
16 181

Ved 105 mph gir 9 grader 213 m og 11 grader 217 meter.

Testen er utført med robott, kølle/skaft er ikke oppgitt, men tendensen synes klar - du skal ha forholdsvis høy svinghastighet før du bør ha under 11 graders loft.

Testen sier imidlertid ingen ting om meter med rull. Har noen synspunkter på hva som gir best lengde med rull?

(Har selv ca 100 mph i svinghastighet m driver og bruker 9,5 graders driver med stiff skaft (Taylor Made). Mitt inntrykk er at når jeg treffer godt så utgjør rullen ganske mange meter..)

BP.

over 21 år siden

BP.

Stemmer det, ja - så en tilsvarende test i golfdigest.com.
En viktig ting å ta i betraktning er den "reelle" loften; grunnen til at proene spiller med 9 graders drivere er at de treffer ballen på vei opp - grunnen til at en nybegynner bør bruke 13-14 grader (kanskje tom 3-wood) er at de treffer ballen på vei ned.

Dr. Leadtape

over 21 år siden

Dr. Leadtape

Lavere loft gir alt annet likt lavere ballbane og noe mer rull. Lengdene burde vært målt på total lengde for å få et realistisk svar. Men det virker som om det er enighet blant proffesesorene om at amatører og oss med medium til lav svinghastighet profiterer på høyrere loft.

Det vi diskuterer her er i realiteten hvilken backspinn (antall omdreininger) ballen forlater køllehodet med. Dette igjen er et resultat av flere faktorer. Køllens loft, køllehodets hastighet, køllehodets utforming og COR, svingplan/vinkel inn i ballen og type ball blant annet. Alt dette kan endres for å få mer eller mindre backspinn i ballen i utgangen........ Mer backspinn gir mer lengde på driven opp til en viss svinghastighet............

Ved å teste dine verdier på en såkalt launch monitor kan du følgelig finne ut om du trenger mer eller mindre loft ved å sammenholde med det optimale backspinn tallet for din svinghastighet.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Er dette den vanlige Leadtape som vet litt om det meste??
Denne Leadtape er i alle fall helt på jordet.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Helt på jordet - med rull (så sant ballen ikke har for mye backspin, da). Jeg vurderer å sende faktura til Kvakksalver Blylimbånd som kompensasjon for å ha kastet bort minutter av mitt liv.

Blytape

over 21 år siden

Blytape

Det originale Leadtape kaller seg MR. Leadtape og ikke DR. Leadtape!

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Kom med konkret feedback på hva som er galt i mitt innlegg.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Vi kan begynne med at vi ikke skal slå ned på ballen med driveren. Ergo ingen backspin. Du har for øvrig rett i at de fleste av oss kan legge bort driveren til fordel for en mer loftet kølle. Avhengig av loft slår du da suksessivt mer ned på ballen, som får backspin og holder seg lengre tid oppe i luften. Når ballen lander vil selvfølgelig rulldistansen bli kortere, fordi ballen lander i en brattere vinkel og kanskje fremdeles har litt backspin i seg. Den beste formelen som Klodrik etterlyser synes for meg å være et slag med en kølle han får opp farten på og treffer ballen rent med.

Som en kuriositet kan nevnes en iakttakelse jeg ofte har gjort: Når jeg treffer ballen tynt med wedgen i et innspill til green, går ballen omtrent like langt (med rull) som om slaget var vellykket. Ut fra dette kunne man tro at summen av luftflukt og rull er konstant med samme kølle, uansett hvordan du treffer ballen:-)

Tore

over 21 år siden

Tore

Til Pro Laps
Det er riktig at du ikke skal slå ned på ballen, men ballen vil få ett "spin". Hva man kaller det er opp til hver enkelt. Jeg er blitt fortalt at optimal spin ved utslag er ca. 2000 rpm.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Pro Laps, hvis du først skal legge deg på den den tøffe tonen, foreslår jeg at du kommer med kunnskap som holder vann.
Hvis man skal slå uten backspin må man i prinsippet ha 0 grader loft, eller gjøre noe rart i svingen for å delofte den køllen man spiller. Når man med driver slår opp på ballen - gitt at svingen er korrekt - øker man den effektive loften tilsvarende antall grader man svinger oppover i trefføyeblikket. Summen av grader på kølleretning i trefføyeblikk + loft = launch angle (eff. loft). Og det gir for alle praktiske formål det vi kaller BACKSPINN. Skjønner?

Det er ikke som du insinuerer nødvendig å slå ned på ballen for å få backspinn, men det hjelper, særlig inn til green :)

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Prolaps er helt på jordet, alle golfballer må ha backspinn for å kunne fly særlig langt. Som Tore er inne på finnes det et optimalt backspinn antall eller RPM som gir best lengde hvis det er målet med slaget. Dette kan måles på en lounch monitor.

Pro Laps

over 21 år siden

Pro Laps

Lavida - du har rett. Takk for korreksjonen. Klodrik har dog ennå ikke fått svar på hvilken kølle som for ham gir beste lengde inkl rull. Den formelen skal altså helst inneholde den beste kombinasjonen av effektiv loft og backspin. Kan du hjelpe ham?

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Tror neppe jeg kan hjelpe, kan knapt hjelpe meg selv :) Men utfra svinghastighet og handicap kan ingen si noe fra skrivebordet. Det er så mye annet som spiller inn når det gjelder en persons beste kølle at skrivebordsløsninger sjelden stemmer i praksis. Men i prinsippet tror jeg at de fleste spiller med for lav loft i driver (vi tror vi er bedre enn det vi er, eller så tror vi at vi blir bra nok ganske snart).

Jeg vet at 9.5 loft er for lavt for de fleste høy/middelhandicappere. Har prøvd en sesong sjøl med 9.5 og kan vel konstatere at en skal komme godt til under/bak ballen samt ha solid trøkk for å komme skikkelig avgårde. Det skjedde ikke ofte nok for meg.

Men det er vel strengt tatt bare å prøve ulike skaft og hoder som gir svaret. Det er slett ikke enkelt å få gjort en slik test, de fleste kjøper det første som føles ok, eller det som proen sier du skal ha. Da blir det vel sånn halvbra for mange av oss, og etter et år blir vi et lett offer for en ny kølle som kjennes bedre.

Med høyere loft får du en høyere ballbane og kortere rull. Altså bedre kontroll. Det er jo også noe å ta med ...

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

>Men i prinsippet tror jeg at de fleste spiller med for lav loft i driver

Jeg leste et sted om at en av de store produsentene med vilje merket driverne med lavere loft enn det køllene faktisk hadde. Om det stemmer er en helt annen sak..

Noe jeg derimot vet, er at flere bekjente som har observet proffene på PGA touren (dvs stått ved tee eller ved fairway) sier at disse har veldig høy ballbane på utslagene i forhold til det de trodde var vanlig.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Min peronlige erfaring er at type skaft jeg spiller med er mye mer avgjørende enn loften på køllehodet. Jeg har en rolig sving med en moderat hastighet på ca 100 mph på køllehodet. Bruker jeg et skaft med mer fleks og mer torque går det definitivt betydelig lengre enn med stivt skaft og lite torque...

SB

over 21 år siden

SB

Denne artikkelen kan hjelpe.
http://www.iop.org/EJ/abstract/0034-4885/66/2/202
(Kun abstract her, men hele artikkelen i pdf-format kan kjøpes nede på siden.)

Hvis det tilfeldigvis skulle være noen interesserte som inkluderte e-mailadressen sin i tråden, så kan det være at filen plutselig blir mottatt...

Her er noen resymeer av artikkelen.
http://www.nature.com/nsu/010510/010510-3.html
http://www.newsday.com/sports/golf/ny-dsspdn2742220jun11,0,6988160.story

af

over 21 år siden

af

Jeg vil anbefale alle som skal kjøpe driver et besøk hos køllemaker med moderne måleutstyr. Ta med din driver og lån med evt noen andre drivere du vurderer. Da kan du får du er godt egnet svar på hvilke kombinasjon(loft, skaft, drivermerke) som gir deg optimal lengde. Selv prioriterer jeg lengst mulig carry da mange av banene jeg spiller(miklagard, losby etc) har hinderet rundt 190-220 meter. Lang carry gir meg mulighet til å fly over disse hinderene, samtidig som ballen raskere kommer til ro på fairway. Etter ha sett mye på gutta boys (viasat)i vinter synes jeg også tendensen er helt klar: drivene flyr høyt og ruller ofte ikke mer en noen meter.

Bor du i oslo kan jeg anbefale customgolf på fornebu. Måleutstyret vil også gi deg tilbakemeldinger på svingen din eks v om du treffer ballen square, utenfra-inn eller innenfra-ut, svinghastighet, ballbane, carry m.m

Lykke til...det lir mot vår

TGE

over 21 år siden

TGE

Til klodrik, ja jeg du og mange med oss mener å observere at vi får lengre lengde på grunn av rull. Det gjør vi også faktisk. Når banen er tørr og kortklipt og det heller litt nedover blir lengden av og til fantastisk. Det er imidlertid verre når vi trenger et slag over en hindring og forventer at ballen faller til ro på enbestemt lengde i nærheten av maks. På din annen side, jeg har mange andre problemer også i tillegg til høyt hcp.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Fin debatt, men vanskelig å anbefale.
Loft på driver er en individuell sak som ikke nødvendigvis kan henges opp mot en spesiell svinghastighet.
Det som er viktigst er utgangsvinkelen på ballen, og den følger ikke alltid loftet på kølla. Forskjellige skaft kan gi 2-3 graders variasjon på utgangsvinkel i samme køllehode.

Spørsmålet om hva som er en optimal driver kan vi diskutere i evighet uten å bli enige. Skal den gå langt eller skal den gå rett ? Den ene egenskapen går på tvers av den andre.

Er hensikten å få ballen til å falle til ro lengst unna tee-boksen vil det som oftest lønne seg å bruke en lavt loftet driver (7-8*)som kan gi 30-40m rull. Faren er her at den gir liten backspinn og er mer utsatt for slice.

Ved å velge en høyere loftet driver (10-12*) oppnår man både bedre retningsstabilitet og lengere ballflukt, men ballen triller lite og den totale lengden blir kortere.

Jeg har lagt merke til at TOUR-proene bruker mer loft nå enn de gjorde for 6-8 år siden, og har nesten ikke trill på ballen. 9.5* ser ut til å ha blitt en "standard" for proene som banker ballen opp mot 300m.

Sammenligner man en ny jumbosized driver med en 15 år gammel driver med samme loft vil dagens drivere gi høyere ballflukt og mindre backspinn. Dagens langtslående spillere må slå med en høyere utgangsvinkel for å holde ballen oppe i lufta lenger pga mindre bakspinn. De oppnår dermed større ballfluktlengder, men ballene treffer bakken i en brattere vinkel og triller ikke.

For Ola gjennomsnitt med 20 i hcp vil det i de fleste tilfeller lønne seg å gi avkall på noen meters lengde for å ha bedre kontroll og holde seg på fairway. Ca 50% av driverne jeg solgte i fjor hadde mid-flex skaft og 12* loft, og tilbakemeldingene var meget positive både fra fjortiser, oldiser og Herkules'er i tredve-åra.

Gurk

over 21 år siden

Gurk

En viktig ting som er blitt utelatt i mange av inleggene er relasjonen mellom grader og valg av ball. Min teori på hvorfor gradene har økt de siste årene er utviklingen av ballene. Tidligere typer balataballer (myke skall) spant svært mye på harde slag hvor kjernen ble komprimert. En ball som har mye underskru vil ha lettere for å løftes. Dagens baller spinner like mye, men det er kun i de tilfellene hvor slagene ikke er så harde så kjernen komprimerer seg mye. Nå gir harde slag med driver lite spinn på ballen, derav trengs mer vinkel for å bringe ballen til "marshøyde". Valget av vinkel må dermed stå i relasjon til valget av type ball.

RE

over 21 år siden

RE

Her er en link til en mer vitenskapelig tilnærming til problemstillingen
ang. loft enn bare synsing:
http://www.golfsiden.com/Matz%202901%20optimal%20driverloft.html

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Her var det flere gode innspill, spesielt fra Køllekalle som vel tør konkludere med at lavere loft som regel gir best samlet lengde. Ellers synes det som om at det er enighet om at høyere loft kan gi bedre carry. Er forøvrig skeptisk til tester som jeg refererte til i mitt første innlegg, da det ikke oppgis hvilket skaft som benyttes.

I en tidligere sammenligningstest av drivere (gjengitt i VG for en tid tilbake) viste det seg at man hadde brukt forholdsvis myke skaft ved forholdsvis høye svinghastigheter, noe som selvsagt ikke ga driverne rettferdighet. Jeg vil anta at samme feilkilde kan gjøre seg gjeldende i testen over ideell loft. Det høres spesielt ut at en 16* skal gi samme carry som en 9* ved svinghastighet på 95 mph, men hva vet vel jeg..:)

BP.

over 21 år siden

BP.

Hvorfor har dagens tour-spillere mer loft på driveren nå enn før?

Dagens banedesign setter "target-golf" i høysetet. Dette innbærer at en drive må ha mye lengde og lite rull, slik at golfspilleren kan med stor presisjon "plassere" ballen ift. banens hindre (vann, fairway bunkere osv.).

I tillegg er tilsier fysikkens regler at for å oppnå maksimal lengde kreves en høy utgangsvinkel og lav rotasjon på ballen (jfr. golfdigest). Det er bare å se på spydkast.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her