Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Idrettsgallaen '07

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Må bare få det ut. Greit med alle prisene til Ketil André Aamot for det han har prestert som alpinist gjenno årene, ære være han for det. Men må innrømme jeg ble ganske så sjokkert over forbigåelsen av Marius Thorp i åpen klasse! Noen andre med synspunkter i saken?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da selvfølgelig fordi han ikke har fortjent den :-)

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Jeg hadde ærlig talt blitt meget overrasket hvis Marius Thorp hadde fått prisen. I mine øyne var det ingen forbigåelse av Marius, men det var en fortjent honnør til ham at han ble nominert.

Alter Ego

over 18 år siden

Alter Ego

Ærlig talt, ble du sjokkert over det?

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er godt av Marius å bli nominert av å trave etter en ball på en plen, men å være i verdensklassen i orientering år etter år står det unektelig mye mer respekt av.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Idretten handler om titler. Og Holger Hott Johansen er Verdensmester. Thorp er mest kjent for at han gjorde en hederlig innsats i The Open. Vinner han The open stiller selvsagt saken seg helt annerledes.

Kjære golfidiot WiBo

over 18 år siden

Kjære golfidiot WiBo

Idrettspriser blir gitt til vinnere, det blir ikke gitt noen priser for 70ende-plasser og nedover.
Hva er i veien med dere golf-knøler som synest nedrykkskandidater og drop-outs i golf skal komme foran OL- og VM vinnere i andre idretter?
Slike som dere bidrar sterkt til at golfspillere blir sett på som raringer og særinger, og at slike holdninger gjør ikke annet enn å skade golf.
Det vil vøre fint om dere kan gå til psykolog når dere trenger å "få ting ut" i stedet for å drite det ned på åpne forum.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Nå er ikke dette bare et golf-fenomen. De som er casting-fantaster er akkurat like indingnert over at deres utøvere ikke vant noe. Og fotballidiotene skjønner ikke vits med sånne idrettsgallaer i det hele tatt, for det er kun fotball som kan defineres som idrett.

22,5

over 18 år siden

22,5

Ble nummer 48 i British Open - og vant sølvmedaljen for beste amatør i turneringen.

Spilte på det norske laget som vant EM for juniorer.

Vant lag-NM for juniorer på Larvik GK.

Vant junior-VM individuelt og junior-VM lag i Japan.

Sterk tredjeplass i Sherry Cup i Spania.
Vant pro-am i Spania.

Kubein

over 18 år siden

Kubein

Hæ? Kødder du nå eller?? Thorp sammenlignet med Aamodt.....veldig artig innlegg.

Jeg er selv stor golf entusiast, men det får da være grenser.

nettopp

over 18 år siden

nettopp

Les hva 22,5 skriver!

En annen ting man må ta i betraktning er hvor stort golf er internasjonalt. Det skjønner ikke folk flest, derfor deles prisen ut til O-løpere...

Dustete

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Tull og tøys nettopp. Det får da være grenser på å gå rundt med skylapper.

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Thorp er god og blant de beste amatører i verden, ja.
Men det er veldig mange hundre proffer som blir rangert over på prestasjoner, det må du huske 22,5.

undrende

over 18 år siden

undrende

er det ikke ca "127" som driver med orientering i verden ?
ved siste oversikt var det ca 30 mill som driver med golf........

Aamodt kan ingen rokke ved, men tre priser for å "handse" er vel i drøyeste laget ?

alpin, sykkel og golf er monsteridretter ifht de nordmenn elsker å elske....

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Og av disse undrende er det ca 80 % som er ute for å få tiden til å gå, ca 15% som har etablert HCP og ca 5% som er dyktige.
En må være rimelig tett mellom ørene når en sammenligner en sport som går ut på å rusle en tur og finne et hull på en plen med en 2 meter høy flaggstang i, med å løpe til en spyr for å finne et frimerke langt inne i sgogen gjemt under en busk.

Kjøtthue

over 18 år siden

Kjøtthue

Nå er det nå sånn engang Aagolf, at det er en god del som er tette mellom ørene, og som trenger slike som deg til å fortelle hva som er galt og riktig.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Bare spør du kjøtthue. Det er det du lærer av.

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Til Aagolf. Det er ikke tidligere års prestasjoner som skal legges til grunn ved denne prisutdelingen, men når du først er inne på det så må man jo da kunne dra fram Marius seier i EM 2005 for amatører. NM-gull for juniorer og sølv EM lag samme år. I 2004 vant han Junior Ryder cup for Europalaget. Det er jo ikke Marius skyld at han er noen år yngre enn Holger Hott Johansen. Jeg trodde da i min enfoldighet at man vurderte sportsutøverens pretsasjoner også sett i forhold til sportens utbredelse og status i verdensmålestokk, men der ser det ut til at jeg tok grundig feil. Forøvrig vl jeg bare si at Aamot fortjente hver eneste pris han fikk.

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Og nei, jeg er ingen golfidiot. Men kan nok snarere karateriseres som en generell sportsidiot;-)

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Du tok nok grundig feil der ja WiBo. Der også :-)

Alter Ego

over 18 år siden

Alter Ego

Jeg syns det er skandaløst at Gunder ikke ble nominert engang. Han klarte cuten i årets KM med glans.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Thorp har hatt en godt år og fortjente nominasjonen. Men bortsett fra British Open så har han vel stort sett bare prestert i amatør- og junior turneringer. Han klarte jo tross alt ikke ET kvalet...

Jeg er forøvrig enig at du skal være bra suveren i orientering før du begynner å nærme deg norges beste fotballspillere.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Enig i at Thorp fortjente nominasjonen. Ære være hen for det. Det kan også lett gå godt et annet år dersom han presterer.
Men vi snakker om en norsk pris målt mot norske deltakere og da er det nok slik at for de fleste nordmenn er golf en form for selskapslek.

undrende

over 18 år siden

undrende

hvem har sagt at det er en pris målt mot norske deltakere ?

prestasjonene må vel ses opp mot hva man konkurrerer mot !

at i det hele tatt lagspillere vurderes for slike priser er latterlig.....de har jo en hurv å "gjemme" seg bak.....

Aagolf skriver som en middels lokalavisreporter :-)))

Til 22,5 og netopp

over 18 år siden

Til 22,5 og netopp

Dere er jammen ikke sanne. Blåse opp en 48ende plass og junior-resultater.
Skulle vi ta med aldersbestemte resultater i andre idrettsgrener er jeg redd Thorp og golfgutta blir ganske anonyme i suppa.
De som vinner priser har utmerket seg på HØYESTE nivå internasjonalt i GJÆVESTE klasse. Comprende ??!! Thorp ble amatør-Europamester i golf i fjor. Det er bare golf i 2. divisjon og blir ikke nevnt i golfmagasinene engang. Juniorresultater er enda en divisjon ned.

Og du som hevder at golf er en slik kjempeidrett internasjonalt må dra huet opp av sanden. Det går ikke an å ta med andre enn de som satser på scratch-golf som konkurranseidrett, og da blir blir det ikke så mange igjen. Det er like dumt som å ta med alle ski-turistene som leier ski en ferieuke når man måler bredden i idretten til Aamodt, og da er jeg stygt redd for at golf taper. Er nok adskillig flere på verdensbasis som har kjørt ned en slalombakke enn som har spilt en 18-hulls golfrunde. Teller man dessuten antall golfspillere som har spilt en individuell scratchturnering andre steder enn KM på hjemmebane så blir golf en knøtteidrett.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da helt i orden undrende. De fleste lokalavisreportere går langt utenpå de landsdekkende tabloidtullinger.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Idrettsprisene er ikke utdelt kun målt mot norske deltakere, men det er jo sett fra norske øyne.
som det blir sagt her av ganske mange nå, så er ikke golf noen stor idrett i norske øyne.
skal vi begynne å dele ut priser til synkronsvømmere og polospillere også?
hva med baseball og Amerikansk fotball?

i Norge, så er skisport og "folkevennlige" lagsporter som fotball og håndball stort, og når en nordmann er best i verden på noe(ref. Andreas T. i spydkast) så er det stort uansett bredde og antall deltakere.

dette er jo sett fra mine øyne da, så det kan jo være at det også er feil, i dine eller noen andres øyne.... dæven så mange øyne det er. kan det være derfor vi aldri vil få alle fornøyd med en prisutdeling?

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Klart det er stort når Thorp blir beste amatør i the Open. Klart golf er en mye større idrett en orientering. Men; å bli nr. 48 skal sammenlignes med å bli verdensmester.....

Norge er ca. nr 50 på Fifa rankingen i fotball - det kvalifiserer neppe til å bli årets lag ? Damehåndball er en mindre idrett - men de er EM vinner .....

Draw

over 18 år siden

Draw

Da har vi sammenlignet vinneren, Holger Hott Johansen mot Marius Thorp -som nesten ikke har startet karrieren enda. Det sier seg vel selv at Marius ikke har en sjanse der...
Men hva med å sammenligne vinneren mot en annen nominert, Mette Solli, som driver med kickboxing.

Holger Hott Johansens meritter:

VM - gull mellomdistanse, 2006
VM - gull stafett, 2005
VM - bronse langdistanse, 2004 og 2005
Verdenscup - Sammenlagtseier 2004
Nordisk mesterskap - sølv mellomdistanse 2003 og 2005
Nordisk mesterskap - bronse mellomdistanse 2001, bronse langdistanse 2005
NM individuelt - 5 gull, 3 sølv, 3 bronse
NM stafett - 5 gull, 1 sølv, 2 bronse

Mette Sollies meritter:

2006:
Proff verdensmester tittel (-54 kg)
EM bronse
World cup gull
World cup gull
Nordisk mester
NM gull

2005:
VM bronse
World cup gull + "Best Fighter"
World cup gull
NM gull
Kåret til årets kickboxer
Sort belte 2. mestergrad

2004:
EM gull
Norway open gull
World cup gull
World cup sølv
NM gull

2003:
VM bronse
Nordisk Proff tittel (-52 kg) fullkontakt
NM gull
World Cup Gull
Sort belte I. mestergrad
Kåret til årets kickboxer

2002:
EM bronse
World cup gull
NM gull
Nordisk gull
Nordisk tittel (-52 kg)
Finish open gull

2001:
VM gull (lettkontakt)
NM gull
Nordisk tittel (-56 kg)
World cup bronse

Jeg er ikke helt sikker på om Marius Thorp er den med størst grunn til å føle seg forbigått....

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Draw, du har et poeng der.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Uten at det akkurat ødelegger Draw sine meget gode poeng var det vel kun år 2006 som ble lagt til grunn.

Men det vil alltid være ulike oppfatninger.

Jeg håper Marius blir nominert senere også! Basert på sine resultater.

Våkn opp

over 18 år siden

Våkn opp

Tror ikke Marius føler seg særlig forbigått.
Tror derimot det er noen her på forumet som er helt bortreist og i sin sneversynthet ikke får med seg annet enn det det som skjer i deres egen lille golfverden, og tror de sitter i verdens sentrum.
Vi så det i fjor på denne tida når Henrik fikk et par brukbare plasseringer. Da var det ikke måte på hvor fantastisk alt var. Gutten var årests idrettsnavn selv om han hadde mange hundre foran seg på verdensrankingen. Patetisk.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Ifjor på denne tiden storspillte jo Henrik. Han klarte cutene og snuste ofte på topplasseringer. Han ledet jo sågar en turnering med 9 hull igjen å spille. Dersom Henrik hadde fortsatt storspillet og vunnet et par turneringer så er det klart at han ville ha aspirert til årets idrettsnavn, men når nesten viste seg å være maksnivået den sesongen så ble det ikke noe mer moro og heller ikke noen nominering til årets navn. Men på denne tiden ifjor så jo alt så mye lysere ut.

Grusomme Ape

over 18 år siden

Grusomme Ape

Jeg er enig med "Våkn opp".

Solskinnsgolferen mener det er årets idrettsnavn hvis man klarer å komme blant topp 20 på PGA, eller å klare å få én topp 5 plassering eller to.

Når vi har andre idrettsutøvere som ultradominerer med flere VM-titler år etter år, så klarer man å dra Henrik opp til å være bedre enn disse. Vel vel. Det er fint dere ikke står for kåringen av Årets Idrettsnavn i alle fall.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Nå må du lese hva jeg skriver da monkeyboy. La meg sakse ut et sitat: "Dersom Henrik hadde fortsatt storspillet og vunnet et par turneringer så er det klart at han ville ha aspirert til årets idrettsnavn". Det står ikke her topp 20 på PGA eller én topp 5 plassering eller to, det står VINNE ET PAR TURNERINGER, og ASPIRERT til årets idrettsnavn. La meg si det slik at du lever godt opp til nicket ditt... Apegutten...

Grusomme Ape

over 18 år siden

Grusomme Ape

Vinne ettpar turneringer? Hadde han vunnet British Open, eller en annen Major, så er vel DET nesten en VM-tittel. Det holder bare ikke å komme på en 20-40 plass på PGA stigen som han ville gjort med ettpar seiere og semi-bra spill på resten.

Lever jeg opp til å være grusom? Tull og tøys. Jeg er en god ape, bare litt grusom innimellom.

Smilende Sam

over 18 år siden

Smilende Sam

Så så gutter.....

Å vinne Funai Disney Classic er neppe på samme nivå som OL gull i Super G, som var det Aamodt skilte med for å bli Årets idrettsnavn. Alpint er faktisk en relativt stor idrett, selv om noen land dominerer toppen.

Om en PGA seier eller to er like stort som VM gull i O-løp (kriteriet for å vinne Åpen klasse) er mer sannsynlig, men trolig ikke nok. 48 plass i the Open er ikke et VM gull. Ikke 10 eller 12 plasser i enkeltturneringer heller. Slike priser deles ut av en jury fra Norge. I Norge er O-løp ganske stort og golf en ganske ny sport. Da må man finne seg i at det er det perspektivet som benyttes.

Thorp burde kanskje fått en pris ifjor - for EM gullet og vinner han US Amateur eller en annen stor tittel som ikke er junior - så kan kanskje det holde. Hvis Tutta og Skarpnord vinner World Cup så vil det være en prestasjon som gir et napp i en slik kule - men ikke om de blir nr. 4.... Sånn er det bare - det er gull og medaljer som teller - ikke om vi her i forumet synes det er en bra prestasjon - smlgn med hva norske spillere har klart før..

Grusomme Ape

over 18 år siden

Grusomme Ape

Fornuftig skrevet Sam

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Hei Smiling Sam. Godt å se at noen her i forumet har hodet på riktig plass og har evnen til å se ting i et større perspektiv. En eller annen her dro frem at vinneren i åpen klasse hade vært i toppen i orientering i flere år, men det er jo litt utenfor poenget med prisen. Den er jo for prestasjoner i året som har gått. I og med at Marius tross alt "bare" er junior så kan man jo da spørre seg om juryen gjorde det riktig å nominere Marius. I alle fall når man ser reaksjonene her inne på at hans prestasjoner er ikke verdt en dritt, unnskyld uttrykket, i følge enkelte. Jeg vil i alle fall påstå at Marius 48-plass og premie for beste amatør er en usedvanlig sterk prestasjon av en nordmann, som på toppen av det hele bare var 18 år når det skjedde. Det gir i alle fall større gjenklang ute i verden enn Hott Johansens VM-gull.

Hull2

over 18 år siden

Hull2

Så det du sier er at det er det som får størst kommersiell verdi og mest internasjonal oppmerksomhet som etter din "mal" skal få prisen?

merkelig vurdering spør du meg.

les kriteriene for prisen, eller lag en egen pris, men slutt med dette svåset.....
Ja, for det er det det er! du er som Erik______ og mange andre som aldri får folk med seg.... så snart EN person er LITT enig, så er dere sjeleglade og mener at dere har erobret verden.... imponerende!!

Skudd utenfor cornerflagget

over 18 år siden

Skudd utenfor cornerflagget

Sitat fra WiBo: "Marius 48-plass og premie for beste amatør er en usedvanlig sterk prestasjon av en nordmann, som på toppen av det hele bare var 18 år når det skjedde. Det gir i alle fall større gjenklang ute i verden enn Hott Johansens VM-gull." sitat slutt.
Joda, en 48-plass i the Open gir nok litt av en gjenklang ute i verden. Skal vedde på at spør du 1000 personer på gata finner du kanskje EN som vet hvem som vant. Hvis du er heldig. Hvor mange personer tror du at du må spørre før du finner en som vet hvem Marius Thorp er ???

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Gjenlyd ute i verden?

Søkte opp noen navn på google, og her er så mange treff jeg fikk:
Holger Hott Johansen 23 100
Marius Thorp 55 600
Henrik Bjørnstad (inkludert henrik Bjornstad) 86 400
Phil Mickelson 1 010 000
Ernie Els 1 050 000
Tiger Woods 3 200 000
Paris Hilton 19 900 000
Saddam Hussein 31 000 000

Flere

over 18 år siden

Flere

Bill Gates: 34 000 000
George Bush: 26 100 000

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Hva har Google-oppslag på Paris Hilton og Saddam Hussein med en norsk idrettsgalla å gjøre?

Jeg tror også Andreas Thorkildsen har større grunn til å føle seg oversett enn Marius Thorp.

Jørgen Bøhle

over 18 år siden

Jørgen Bøhle

Meg selv: 9

PS: Sett navnet i "" ellers får du alle med samme etternavn eller fornavn

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Hilton og Hussein har overhode ingenting med idrettsgallaen å gjøre. Det var kun for å sette ting litt i perspektiv. Spiller forresten noen av de golf? Vel SH gjør det ikke lenger, men tidligere?

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Fikk "bare" 7 treff på meg selv, f... Må visst finne på noe så jag i alle fall kommer opp i tosifrede treff;-).
Til Hull2: Hvis du leser innlegget til Sam, så ser du at hann alldeles ikke er enig med meg. Men hans måte å argumentere på er i alle fall saklig, og det setter jeg pris på. Slike innlegg fortjener svar i motsetning til noen andre. Til Pepper så må jeg si meg enig i at kanskje Thorkildsen har større grunn til å føle seg forbigått enn Thorp. Men han var nominert til en annen pris, og å fighte mot bl.a. Aaamot vet vi alle nesten blir rått parti.

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Forøvrig har orientering og golf mye til felles. Det handler om å være ute i naturen og bomme når man helst skal treffe.

WiBO

over 18 år siden

WiBO

Den hadde jeg faktisk ikke tenkt på Jørgen. Godt poeng:-D.

Hull2

over 18 år siden

Hull2

WiBo,

du siler bort de som er uenige og slipper inn de som du selv mener er saklige, siden de argumenterer på en måte som passer deg.

klassisk for forumtullinger som ikke skjønner at utgangspunktet er helt på trynet....

WiBo

over 18 år siden

WiBo

Hull2.
Selvfølgelig siler jeg de jeg ikke synes er spesielt saklige. Det er vel enhvers rett å svare/ikke svare de man vil, er det ikke det da? Tror heller ikke du synes debatten blir spesielt konstruktiv når man "trenger psykologhjelp" etc. Har så definitivt ingen problemer med å akseptere at andre mener jeg tar feil, men jeg ser gjerne at ikke sakligheten blir kastet ut av vinduet av den grunn.
God bedring:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her