Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Callaway kopier - vær obs!

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Jeg har kjøpt et sett Callaway køller, X-16 fra Kina, med driver og wooder, grafitt skaft. Med "på kjøpet" fulgte også en oddysevs to-ball putter (eller hva den heter), Callaway bag samt reisetrekk.

Pris var kr. 2000,-

Dette er ikke orginalt utstyr, tydeligvis... Spørsmålet er; hvor gode er kopiene? Er det bare utseendet som kan sammenlignes?

Det som i allefall man bør være på vakt ovenfor er brukt annonser hvor man selger utstyr av samme type. Får du tilbud om en Big Bertha II+ til 1.200-1.500 - så bør bjellene ringe... Eller et X-16 sett til et par tusen kroner...

Mitt råd, be om informasjon/kvittering på hvor utstyret er kjøpt.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Det var jo billig!
Selv om det er kopi mener jeg. Du kan jo kaste alle køllene og likevel har du gjort et godt kjøp på bag og reisetrekk!
Når det gjelder denne typen kopier så er ikke dette noe vanlig fenomen.
Det som er vanlig er såkalte kloner. Køller som likner på Calloway etc, men som ikke heter Calloway. De frekkeste produsentene forsøker seg riktignok med navn som likner (eks:Galloway), men ingen tør å kalle det Calloway (av dem som selger fra land med copyright-lover). Nå er det en del land i østen som ikke har copyright-lover eller har begrensede copyright-lover. Det er land der man kan kjøpe kopier av det meste. Rolex, (eller som jeg kaller det; Lollex, fordi folk i østen uttaler R som L), Lacoste, Levis, ja CD'er, programvare etc også. Thailand, Indonesia og Kina er land jeg har opplevd dette. Salget forgår som oftest fra boder på gata. I Beijing er det som oftest "silkemarkedet" som selger slike kopier. Nå er det en del som påstår at det ikke alltid er kopier. Det meste produseres jo i østen (inkludert golfkøller) og noen mener at det forsvinner noe ut bakdøra hos produsentene. Dette selges så på det "grå" markedet. Tingene trenger ikke være tyvgods, men feilvare, modeller som har gått ut etc, Om dette er sant vet jeg ikke! Det gjelder i alle fall ikke Lollex. Rollex kopiene er billige "drittklokker" som holder til batteriet er flatt. Som oftest er det nikkel i dem også, så etter en tids bruk får man nikkelallergi.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Dette er rene kopier, med Callaway logo og Callaway bag.
Historier med at dette er orginaler som "arbeiderne" tar ut bakdøre, eller B vare er bare røverhistorier for å få folk til å sluke agnet rått!

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Før du kaller det røverhistorier så tror jeg at du må sette deg inn i hvordan merkevarer produseres. Når det gjelder klær så produseres de som regel i østen. Stoffene produseres i en fabrikk i østen og videreselges til diverse merkeprodusenter, som får sydd plaggene i østen (ofte det samme landet). I praksis er det samme stoff i en billigskjorte som det er i en dyr merkeskjorte. I beste fall står merkeprodusentene for design (det vil si mønsteret), men ofte kjøper de ferdig sydde klær hvor kun deres merke sys på. Slik er det stort sett med golfkøller også. Køllehodene kjøpes et sted (som oftest i Kina eller Taiwan), skaftene kjøpes et annet sted, og grep det tredje sted. I beste fall setter de dem sammen selv, men ikke alltid.
Jeg sier ikke at disse kopiene er like bra som orginalene, men i prinsippet kan de være det. Det koster ikke mange kronene å støpe et køllehode, heller ikke å kjøpe et orginalprodusert skaft. Så da er det monteringen det står på, det er vel ofte her det svikter.
Men, hvis du sitter på et ulovlig kopiprodukt så kan du straffes hvis du forsøker å videreselge det i Norge.

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Joda Holthe, du har rett i dette. Hadde vært moro å testet disse køllene i forhold til køller med langt høyere pris.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Holthe, det der er en kraftig forenkling av kvaliteten på kopi produkter, men jeg skal ikke hindre deg i å kjøpe fake-Rolex og tro at den er like god som ekte vare..... Når produsentene kjøper fra Østen så spekker de kvaliteten på råstoffet som brukes noe mer nøyaktig enn de aller aller fleste kopiprodusentene. Har akkurat gjort en bestilling fra Sør Korea av noen varer - og fikk fra produsenten over en spekk som hadde vært brukt av en kopiprodusent. Det var en så betydelig forskjell fra vår standardspekk at selv du ville latt være å kjøpe :-) Men at det finnes noen standardkomponenter i visse bransjer - javisst.

humbygg

over 21 år siden

humbygg

Relatert til klonekøller kan jeg ihvertfall advare mot en aktør som ligger i Marbella(ligger langs hovedveien 5-10min før marbella) Tror butikken heter MR Golf shop. her selges det callaway kopier i alle varianter og innehaver er en troverdig Skotte. Jeg var close på å kjøpe en 3 wood, men endte heldigvis opp med en golfhanske. Da det på hull 3, samme dag var hull tvers igjennom var jeg glad min begestring for pris og design ikke endte i kjøp.

Dette var som sagt en advarsel...stay away!!!!!! from MR GolfShop
a

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Bare for å spesifisere;

Køllene jeg har fått fra Kina har Callaway navnet/logoer/cover heads og alt mulig. De fremstår som orginal-køller.

Even

over 21 år siden

Even

Eller svindel som det også kalles....

Apropos kopier

over 21 år siden

Apropos kopier

Det er heldigvis sjelden man kommer borti eksakte kopier som utgir seg for å være originaler. De fleste er såkalte kloner.
Og kloner skal man ikke bare le av. Noen av dem som står bak klone-køllene er ganske dyktige kølledesignere. De lager lettslåtte meget gode køller som ofte er mye mer tilgivelige enn originalene.

Ta for eksemple pro-combokøllene til Nike. De er pene å se på, men vanskelig å spille med for spillere med hcp over 10. Det finnes en rekke kloner av disse på markedet, og noen av den (bl.a. V+ og T+) har større køllehoder og bredere såle som gjør den mye mer tilgivelige og lettslåtte. Det samme kan sies om de fleste Taylor Made kloner og Ping-kloner, mens Callaway satser sitt kølledesign på tilgivelighet så her er det lite å hente, annet en en betydelig prisreduksjon.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Om man ser på Callawaykøller fra de siste 10 årene, eller lengre tilbake, så er det samme design som går igjen med noen små forandringer. Hvilke forandringer som er utført i vektfordeling og innstøpning av andre metaller er det ikke lett for vanlige folk å se. Denne designen er så gjennomført spillbar, at det skulle være merkelig om ikke andre også benyttet den. Har i løpet av det siste året sett det meste av det som er av køller på markedet, og har i alle fall kommet over denne designen i langt borti hundrede tilfeller. Det er kun noen meget få av disse som er i det en kan kalle kopibransjen. Ta for eksempel Dynacraftgolfs DFS II, designmessig meget lik, men på langt nær noen kopi. Derfor er det synd når mine kunder ser en slik kølle, og sier at de er blitt advart mot kopier/kloner. Det er skapt ett inntrykk av at alt som det ikke står ett kjent merkenav på er kopier og/ eller useriøst. Er selvfølgelig helt imot firmaer som driver svindel og bedrag med kopier som markedsføres som orginaler. Så en annonse her om dagen " ODYSSEY TWO BALLPUTTER" (kopi) 1495,-kr.
Det blir ganske mye for drygt. Slike ødelegger ikke bare for merkevareinnehaveren, men også for oss som driver seriøst.

Børje Pedersen
www.nettogolf.com

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her