trippel
Jeg tar meg friheten til å legge inn svarene på problematikken her også, som jeg allerede har gjort på golfsiden.com:
Pkt 1: "jukser du?" I konkurranse: Nei, på treningsrunde JA!
Så noen gode råd:
Pkt 2: Når du står på første tee bør du si ifra dersom du er usikker på regler, og opplyse de andre i gruppen om at du gjerne tar imot gode råd (NB: om regler, for spilleråd er ikke lov. Du bør kanskje si at det er fint om man opplyser om mulighetene i de forskjellige situasjonene før du har pådratt deg straff, og ikke pålegges 0-72 straffeslag etter runden er over.
Pkt 3: Dersom man spiller med en som ikke har gjennomført pkt 2, holder man kjeft om regler til etter runden. Dersom man etter runden blir bedt om, som markør, å undertegne kortet, kan man dersom man har tatt vedkommende i feil/juks (husk: dette vet du ikke forskellen på, for du vet ikke om det er bevisst eller ubevisst), si at det kan du ikke undertegne, og forklare vennlig hvorfor. Dersom personen sier han har 40 poeng, men du har sett at han glemte/lot vær (du vet fortsatt ikke) å notere et straffeslag, kan du f.eks si at du kan undertegne med rettet score på gjeldende hull og med 39poeng. (Husk at i Match må feilen rettes opp før neste hull, så da gjentas prosedyren etter hvert hull helt til vedkommende skjønner at han kanskje trenger regelhjelp)
Pkt 4. Dersom du har tenkt å gå en treningsrunde, kan du på første tee si ifra om dette, og at du derfor bare fører et scorekort for egen del. For å klargjøre litt kan du f. eks si: " dette kan bety at dersom jeg lander i dype fotspor i en bunker så kan det hende jeg tar ballen ut av disse, for det burde ikke skje. Dette er ikke noe for dere andre å få hjerteinfarkt av, og jeg ser helst at dere ikke anmelder meg til hcp-politiet. Jeg skal sørge for at dere andre ikke blir skadelidende av dette, f.eks med hensyn på tempo". Man kan så tilføye: " jeg kan dessuten mange vitser og gode historier, og konverserer gjerne om de fleste emner, så jeg håper vi kan få en hyggelig runde likevel".
Dersom en av personene du møter på første tee presenterer seg som Aagolf bør du bruke denne varianten: " jeg har bare tenkt å spille en jukserunde i dag." Dette er bare et annet navn på det samme, men mye lettere å få aksept for.
PS: Dersom den ventede nye regelen om stempling av alle hcp tellende runder før start kommer på plass, faller dette punktet bort.
Til lav-hcp`ere:
Jeg pleier å legge til på 1. tee: "siden jeg nå har fortalt dere at jeg har 5,2 i hcp, og dere bare har 11, 14,8 og 29, vil jeg bare si fra at jeg betaler like mye i kontigent som dere, og jeg får ingen ting ekstra tilbake." "ja," sier jeg "kanskje jeg til og med betaler mer til golfnorge siden jeg er medlem i 3 klubber" Dette gjør jeg for å sikre at det blir god stemning i gruppen under hele runden.
Lykke til alle sammen!