Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfregler. Bryter du dem?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

En liten uskyldig spørreundersøkelse her.
Svar: Ja, Nei, innimellom eller har gjort

1. Dropper du rett når du havner i vannhinder?
2. Benytter du Mulligan med venner?
3. Endrer du lie på ballen om den ligger dårlig (f.eks i en divot på fairway)?
4. Dropper du ned en ny ball og later som du fant den du leter etter?
5. Angrer du etter runden hvis du har tatt en Mulligan?

Svar for min del:
1. Ja
2. Innimellom
3. Har gjort (aldri i turnering)
4. Har gjort (aldri i turnering)
5. Ja

Truls

over 18 år siden

Truls

1. Ja
2. Veldig sjelden
3. Har gjort (aldri i turnering)
4. Nei
5. Nei

Giraffen

over 18 år siden

Giraffen

1. Nei. Passer på at jeg ikke må gå lenger enn nødvendig, og slår fra et fint sted.
2. Klart jeg gjør, ellers hadde det jo blitt alt for mange slag rundt på banen.
3. Selvsagt, åssen skal man klare å slå med fairwaywood eller driver fra bakken om ballen ligger dårlig.
4. Alltid, er jo dumt å lete når man har en i lomma.
5. Nei, er jo standard å ta mullies!.

Indek Såtte

over 18 år siden

Indek Såtte

1. Ja
2. innimellom
3. har gjort(aldri i turnering)
4. Nei(men hvis jeg spiller for å trene, så gjør jeg det for å spare tid)
5. Innimellom

Pepper

over 18 år siden

Pepper

1. Ja
2. Nei
3. Innimellom, men ikke i turneringer
4. Nei, men av og til hvis jeg spiller en treningsrunde
5. Nei

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

1. Ja, jeg tror det
2. Jo, av og til med venner. Men regner den alltid med hvis jeg justerer handicapet.
3. Det hender hvis jeg spiller ræva uansett i selskapsrunder.
4. Nei.
5. Nei, for jeg regner den inn uansett hvis jeg må justere hcp.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

1. Havner aldri i vannet
2. Har ingen venner
3. Ligger alltid bra
4. (se pkt 3)
5. Hvis du har tatt mulligan og angrer så legg på 2 slag for svarte.

useriøs

over 18 år siden

useriøs

1. Kommer an på underlaget jeg dropper på! Som regel skråner det til vannet og gjør det vanskelig å droppe rett.
2. Pulte ei veninne en gang. Hun var ikke så veldig imponert så jeg tok en mulligan og da gikk det bra.
3. HVis den kommer i klem så veier jeg litt ja....
4. Nei. Dropper ikke. Det er så lett at andre ser det da. Pleier å leggen forsiktig ned.
5. Innimellom. Er ikke sikkert jeg får det til da heller og da blir det pinlig......

seriøs

over 18 år siden

seriøs

1. Nei, jeg svømmer ut i vannet og slår ballen som den ligger, på bunnen av vannet!
2. Ja, og i turnering!
3. Hele tiden, pegen er fin til slikt, og ja, også i turnering!
4. JA! Gjerne i turnering også!
5. Nei hvorfor skulle jeg det?

Golfnarkis

over 18 år siden

Golfnarkis

1. Jeg dropper der det passer havner i vannhinder?
2. Jeg benytter Mulligan når jeg ikke kan eller gidder å spille videre på forrige ball.
3. Jeg flytter alltid på ballen om den ligger dårlig (f.eks i en divot på fairway)?
4. Jeg dropper ned en ny ball men later aldri som jeg fant den jeg lette etter?
5. Jeg angrer aldri etter runden hvis jeg har tatt en Mulligan, men jeg angrer som faen på at jeg begynte med golf, for det er det teiteste spillet jeg noen gang har bedrevet og jeg møter så mange typer mennesker på golfbanen som jeg helst ikke vil ha noe å gjøre med. Likevel er jeg narkotisk avhengig av å dunke den faens lille ballen rundt i naturen nesten hver eneste dag.?

704

over 18 år siden

704

1. ja
2. nei
3. kan være hvis jeg trener, ellers nei
4. nei, men dropper hvis jeg trener og ikke gidder gå tilbake der jeg slo fra, eller det er folk bak meg. later aldri som jeg fant ballen.
5. ikke noe tema (jf. punkt 2)

(justerer ikke hcp hvis jeg gjør punkt 3 eller 4)

Lost ball

over 18 år siden

Lost ball

1. Ja, med enkelte latskapsunntak på runder som ikke er hcptellende/turneringsrunder.
2. Nei
3. Nei, med enkelte latskapsunntak på runder som ikke er hcptellende/turneringsrunder.
4. Nei, men igjen med enkelte latskapsunntak på runder som ikke er hcptellende/turneringsrunder. Mine medspillere er da aldri i tvil om hvilken ball jeg "fant".
5. Ikke aktuell.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

1. Jeg tror det iallefall :)
2. Vi følger golfregel 99 (står helt bakerst opp ned i liten skrift mellom to linjer i rulleteksten bakerst i heftet) i golfreglene som sier at det alltid er tillatt med mulligan på første utslag, særlig dersom man slår ut før 0800 og man ikke har fått varmet opp.
3. Nei, faktisk ikke.
4. Stadig vekk, men jeg later ikke som om jeg fant den. Blir for dumt å gå tilbake å slå en ny dersom det er press på banen. Tildeler meg selv et straffeslag riktignok. (Dette er forøvrig en mye bedre regel og burde blitt vedtatt som faktisk regel. Samme regler burde forresten gjelde for OB som for ball i sidevannshinder).
5. Nix.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

1. Ja
2. Aldri. Hva er vitsen med det? Vise at en eier mer enn en ball?
3. Nei. Enten slår jeg som den ligger eller så er den uspillbar.
4. Nei. Er det risiko for at den er "lost" spiller jeg automatisk en
provisorisk eller ny ball av annen farge før jeg forlater utslagstedet.
5. Har aldri vært aktuellt.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Aagolf er enten en løgner eller har aldri spillt golf på de samme banene som meg hvor baller forsvinner både i kort røff og fairway. Eventuelt så slår han alltid to baller fra tee, noe som jeg ikke tror er veldig sannsynlig...

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg spiller da golf hver dag. Jeg kjøper baller som går dit jeg vil og kan se dem.
Det vil nok hjelpe deg dersom du slutter å spille med sneballer i denne varmen.

trippel

over 18 år siden

trippel

Til Aagolf!

Etter å ha lest de fleste av innleggene dine i diverse tråder i det siste kunne jeg tenke meg å be deg om en tjeneste? Hver gang du møter ukjente spillere på 1. tee på en eller annen bane, kan du presentere deg som AAgolf? Dette er i tilfelle jeg er den ukjente, og jeg da kan trekke meg fra runden. Dette ønsker jeg fordi du virker som en fyr jeg absolutt ikke har lyst til å tilbringe tid med.

PS: Selv om du tror du har fantastiske evner til å kjenne igjen "de mange" jukserne ut i fra nick eller hcp, kan jeg opplyse at dette innlegget ikke holder som bevis i retten på at jeg er en juksemaker. Dette innlegget er bare fordi jeg, og utifra det jeg har lest: et par til, ikke liker typen du gir intrykk av å være.

Takk.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da ingen fare for at du vil treffe meg på en bane. Jeg spiller om dagen når det er lyst. Det er en forutsetning for at jeg skal kunne se hva jeg gjør og hvor alle de andre som er på banen oppholder seg.

PS. Du trenger ikke overnatte på banen for å hilse på meg. Det er meg som slår på lyset.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Interessant regeltolkning Solskinnsgolferen !

Siden jeg vet at jeg jukser tar jeg ihvertfall litt av straffen. Hvis du først skal jukse bør du vel gjøre det skikkelig. Jeg tror også at det ville blitt færre regelbrudd hvis alle hadde fått spille med de reglene som passet dem best.

Men går man en ren treningsrunde uten å føre scorekort må en vel få kunne gjøre hva en vil hvis en ikke er til hinder og fare for andre. Fører en scorekort skjønner jeg derimot ikke vitsen med å prøve å lure seg selv på denne måten. Det værste er jo hvis en klarer det også :)

theNuts

over 18 år siden

theNuts

Trippel:
Det er da lett å kjenne igjen Aagolf, hvem andre spiller konsekvent provisorisk/ny ball av annen farge, faktisk. Tror dette vesenet sliter mer en gjennomsnittet med det meste, både på og utenfor golfbanen.

LOL

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det må da være vanskelig å løper rundt å sjekke alle spillerne for å unngå meg Nøttet.
Jeg presenterer meg alltid for dem som jeg spiller sammen med / mot.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Tilskuer: Problemet med tapt ball er at man da må løpe tilbake å spille en ny ball. Istedenfor å stryke hele hullet, som hadde vært alternativet (sjelden man har tid til å løpe tilbake) så anseer jeg i prinsippet ballen for uspillbar og dropper en ny i røffen der jeg tror den første ligger. Det har litt med at jeg også ikke gidder å bruke særlig lang tid på å lete etter ballen. Når man bare spiller for gøy så kan man like gjerne droppe en ny, men man fortjener jo straff, så ett slag ekstra må man ta. :)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Solskinnsgolferen : Spiller du ikke etter reglene, hva er da poenget med å ta straffeslag ved regelbrudd?

Når du spiller for gøy (treningsrunde) ,gjør hva du vil så lenge du ikke sinker andre eller de du går sammen med. Scoren teller ikke alikevel, så da er det jo ett fett.

Spiller du handicaptellende runde slå provo. Værre er det ikke.

Det kan imidlertid være en ide å si ifra til de du går sammen med på første tee om du er på treningsrunde (gøy), eller tellende runde (gøy og spennede).

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Nå må du ikke glemme simen fulland at for noen ligger spenningen i å ikke informere.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Jeg ser at seriøs svømmer ut i vannhindrene for å slå ballen som den ligger. Jeg kunne tenke meg å lære å svømme på en slik måte at en ikke berører vannet hverken med kølle eller hånd. Er det muligens et annet verktøy han benytter til å slå med?

Pjoder

over 18 år siden

Pjoder

Hehe good one Aagolf. Blir det da straffeslag pr svømmetak? Hva er et svømmetak i så fall? 2 straffeslag for hver arm, eller er det 2 straffeslag for høyre OG venstre?

Realist

over 18 år siden

Realist

Golf er å slå en ball dit man ønsker.
Jeg konsentrerer meg bare om det neste slaget på selskapsrunder.
Får jeg lyst å slå en annen ball eller en ny balll eller en ball fra et sted enn der ballen min ligger så slenger jeg en ball på bakken og dæljer til den.
Regler er for tullinger eller for bruk i turneringer, og da mener jeg scratchturneringer.
Handicap og handicapturneringer er er for nybegynnere og kløner.

Ccgolf

over 18 år siden

Ccgolf

Fulland: Du er ikke så kjapp nei. Solskinnsgolferen snakker nå om en ball som du ikke finner. Dvs når du har slått utslaget ditt så antar du at du finner den, men kommer frem til stedet og finner ikke ballen. Dette skjer. DA kan han legge ned en ball og bare slå videre. Selvsagt betyr antall slag på runden null når du gjør dette, men du sløser ikke bort masse tid med å løpe tilbake til tee'en.

t

over 18 år siden

t

Men da er det heller ikke handicap-tellende runde.
Det høres ut som Sol har det som egen regel.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Pjoder. Det er et godt spørsmål.
Det er et klart brudd på regel 13-4b som gir generell straff på 2 straffeslag. Hvor mange svømmetak en må ta er egentlig uinterresant da gjentatte brud på 1 regel skal behandles som 1 brudd. Dec 1-4/12
Hvis en derimot bruker en ikke godkjen kølle bryter en jo også
regel 4-1 og skal da ha dobbel straff, men den er jo sannsynligvis umulig dersom det er kaldt i vannet.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Ccgolf, og hvor i det jeg skrev kom du frem til at jeg syntes han skulle løpe tilbake under en treningsrunde?

Treningsrunde : gjør hva du vil. Dropp ved mistet ball og OB,legg ballen fint,knekk kvister og trær i veien osv osv.
Jeg ser bare ikke poenget med å bryte reglene ved å droppe ved mistet ball og anvende feil regel (28) for å gi seg selv straff når scoren ikke teller.

Gjøres dette for å kunne si at jeg fikk ca 5 slag på hull 6? Dermed spilte jeg på ca nitti slag i dag?

Er runden tellende er alternativene : stryk eller løp tilbake.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Men Simen, Solskinnsgolferen gjorde jo hva han ville...? Om ikke du ser poenget ved å gi seg selv straff når scoren ikke teller, så kan vel han gjøre det?

Du må bestemme deg: Hvis du sier til folk at de skal gjøre det DE vil, så kan du ikke etterpå forlange at de skal gjøre det DU vil...

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hmmm (tenker :-)

Noe av "problemet" med golf er jo at en golfrunde kan være trening for noen, trim for andre, konkurranse mot seg selv, konkurranse mot andre...

Man kan ikke forlange at en sykemeldt pensjonist som spiller for helsas skyld skal følge de samme reglene som gjelder i en konkurranse.

Kanskje det blir litt mer orden på det når/hvis de nye reglene kommer?

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

NGB GT (Grattis med nitt navn:-), Jeg har bestemt meg. Jeg forlanger ingenting, på en treningsrunde kan du gjøre som du vil så lenge du ikke sinker spillet.

Jeg stiller imidlertid spørsmål ved tankegangen rundt det han gjør angående straff.

Jeg ser ikke poenget med Solksinnsgolferens kreative bruk av regel 28 .At han får noe fornuftig ut av en slik fremgangsmåte under en treningsrunde er det helt greit det.

Men : Faren er tilstede for at en del som tenker slik lett tar dette med seg over i handicaptellende runder. Det tror jeg vi alle har sett mer en en gang.

(Vil understreke at jeg ikke mistenker Solskinnsgolferen for å gjøre dette)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Kanskje er det irrasjonelt. Jeg gjør det nå iallefall og er godt fornøyd med det. Jeg fortjener straff når jeg ikke finner ballen min. Straff meg! STRAFF MEG!

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Solskinnsgolferen: Ja du må gå tilbake å slå ny ball, eller få en spade i huet.

Giraffen

over 18 år siden

Giraffen

Dere diskuterer nå så forbanna mye teit. Dere er jo aldri enige med noen andre enn dere selv + at tråden sklei veldig ut.

La nå folk gjøre hva de vil, de betaler jo tross alt for å få lov til å jukse, spille etter regler eller hva det måtte være.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Hvis jeg synes det er morsommere å spille golf med tilpassede regler så er vel det for svarte svingende min sak og ingen andres. Dette gjør man da hele tiden i andre idretter også. Det er bare i golf at dette er noe å diskutere.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg synes Solskinnsgolferen viser sunt bondevett jeg. Personlig synes jeg det er viktigere å unngå kø på banen enn at han - i en selskapsrunde (må jo presisere det ellers ligger jeg tynt an :-) - holder seg til regler som gjelder for handicaptellende runder.

Rent personlig ville jeg vel gitt meg to straffeslag, men for noen år siden ga jeg meg ett...

t

over 18 år siden

t

Jeg har enda ikke fått det med meg.
Er en selskapsrunde en ikke-hcp.tellende runde.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Enig med Solgutten om at man må for svarte svingende fiskekake få lov å spille med de reglene man vil.

Nå beregnes jo handicap ut fra stablefordpoeng, og ikke antall slag på banen. Gi deg nå ett eller to straffeslag, så har man litt "feel" på hvor mange slag man går på sånn cirka. Men stryk nå bare hullet hvis man ikke finner ballen da, og spill videre med en ekstra en. Man er jo ute for å kose seg, ikke bare plukke opp ballen fordi man har mistet den. Hvis alle skulle gå tilbake til forrige sted når dem mista ballen (og glemte provisorisk) ja da hadde det blitt 5 timers golfrunder hele tiden.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

En selskapsrunde KAN være hcp-tellende, hvis du spiller så bra at du må skrive deg ned.

Nå kommer jo nye regler tydeligvis, og da bestemmer du på forhånd om runder er hcp-tellende eller ei. Hvorvidt det da fortsatt vil bli kalt en selskapsrunde gjenstår å se...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Solskinnsgolferen og Giraffen, igjen så lenge en gjør dette i ikke tellende runder handicapmessig er det fritt frem og ens egen sak.

Solskinnsgolferen :Hvis jeg forstår deg riktig er det i ikke tellende runder du spiller "kreativt" i forhold til reglene. Og det er helt greit det.

Hvis dette gjøres i handicaptellende runder derimot blir det :

1 : Flaut hvis en spiller turnering og er milevis unna handicap poengmessig fordi en har jukset seg lenger ned i handicap en reel spillestyrke. Forsåvidt opptil hver enkelt men kan bli flaut.....

2 :Juks og dårlig gjort hvis en har så lavt handicap som følge av dette at en kvaler inn til turneringer en ellers ikke er god nok til å spille i. F.eks amatour. Da tar man plassen fra andre. Ikke bare din sak

3 : Juks hvis det gjøres i turnering med den følge at en får poeng/score bedre en man skulle hatt , og dermed vinner en premie eller får en plassering en ikke skulle hatt. Ikke bare din sak.

4 : Holdninger, spesielt viktig at barn og juniorer lærer gode holdninger tidlig slik at de spiller ærlig når de konkurrerer. Bør oppta en om en spiller med barn/junior.

Med andre ord 4 gode grunner til at dette kan diskuteres.

Så "Sunny" og "Mr Giraff", gjøres dette i tellende runder er det "for svarte singende" andres sak også, og ikke bare ens egen:-)

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Helt enig Simen. Men det er nettopp i IKKE-TELLENDE runder vi har snakket om her.

For øvrig takk for at du likte mitt utvidede nick :-)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Bare hyggelig NGB GT. Nicket ditt gir nå både racing og fest assosiasjoner:-)

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

En perfekt kombinasjon, hihi. Feigt å kjøre for fort i edru tilstand :-)

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg vet dette er fryktelig dumt av meg, men jeg har en innrømmelse å komme med. Jeg har skrevet meg ned etter å ha brukt "kreativ" ballfinning. Som dere ser av hcp'et mitt så hindrer jeg på ingen måte noen å delta på amatouren. Jeg klarte også cuten i klubbmesterskapet på Holtsmark. Jeg mener mitt hcp gjenspeiler min spillestyrke (som ikke er særlig sterk... :)) Jeg mener at ett straffeslag i en situasjon hvor man ikke finner ballen og dropp i tykk røff er det nærmeste man kommer å gå tilbake å slå en ball på ny. Jeg ser at NGB GT's praksis om to straffeslag også kan ha noe for seg. Gjennomsnittlig vil det imidlertid være en for streng straff da man på andreslaget som regel vil legge seg i fairway og således ligge bedre på slag nummer 3 enn det man ville gjort dersom man droppet i røffen og ga seg selv 2 straffeslag. Kall meg gjerne juksemaker pipelort, men jeg kan iallefall stikke fingeren i jorda å si at jeg er dønn ærlig i denne diskusjonen.

Bare for å nevne det så gjøres dette ikke i turneringer. Under KM på Holtsmark måtte jeg løpe tilbake å slå en ny ball ved to anledninger i løpet av helgen.

t

over 18 år siden

t

Sol. Stryker du hullet du har brukt denne praksisen på i en handicap-tellende selskapsrunde, eller gir du deg poeng?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg tar et straffeslag og dropper ny ball i røff. Dersom jeg da skulle klare å få poeng selv etter å ha fått straffeslag og ligget i røffen (jeg legger ikke ballen pent til) så får jeg poeng. Det hender også at jeg får putter på hcp tellende runder. Jeg er mao en juksemaker. Dessuten så praktiserer vi jo også mulligan på utslaget på hull 1. Men jeg lurer jo som sagt bare meg selv. Jeg bryter ingen av simens regler.

Torturisten

over 18 år siden

Torturisten

Do as you please Sunny.... Var bare en ting jeg lurte på: Var det moro å løpe tilbake i KM? ;-)

Giraffen

over 18 år siden

Giraffen

simen fulland: tror de fleste forstår forskjellen på å turnering som du skriver og en koserunde.

Men jeg forstår jo at golf er så seriøst at det er ikke lov til å ha det gøy, det er ikke lov til å trene, det er ikke lov til å gjøre noe som helst som faktisk ikke står i en regelbok. Drittkjedelig å lese diskusjoner med side opp og side ned om akkurat det samme pisset om hva man kan og hva man ikke kan. Det er nettopp grunnen til at jeg ikke lenger gidder å følge med på disse sidene enn hvert jubel år.

God Jul og Godt nytt år sier jeg til dere.!!!

t

over 18 år siden

t

Hva med markøren som signerer kortet.
Har du en fast markør, eller signerer du selv?

Torturisten

over 18 år siden

Torturisten

Opp med hånden de som aldri har gjort noe de ikke burde ha gjort, og den/de som nå rekker opp hånden (Per du) lyver. Bla annet det å gi litt ekstra gass på motorveien/ bygdeveien ( ja det bor noen i bygdeNorge fortsatt vet jeg ).

PS! God lovlydig helg

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Tortur: Ja, kjempegøy. Derfor forbeholder jeg slik løping til høytidelige anledninger. Blir ikke like gøy dersom man gjør det hele tiden.

t: Spiller stort sett med de samme vennene mine. De er skruppelløse slik som jeg og signerer med et smil. At jeg lurer meg selv med for lavt hcp får bli mitt problem er vel deres tankegang.

t

over 18 år siden

t

NGB GT og Flucker.
Er dere fortsatt enige i Sols sunne bondevett?

Frank Sommer

over 18 år siden

Frank Sommer

Giraffen da. Selvsagt får du lov til å gjøre hva du vil. Det er bare andre mennesker som har andre meninger, og som ytrer at de spiller på en annen måte. De mener at din måte er feil, men nekter deg jo ikke å holde på som du gjør :) Jeg er jo helt enig med deg da. Det må sies.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Til t. Jeg tar meg den frihet og kopiere et innlegg fra Golfsiden.com angående omgåelse av golfregler og hvem det eventuelt går ut over. Jeg synes dette er en god formulering...

"FriDropp (05. jan - 12:37) * IP

- Spiller en konkurranse og ikke kan reglene så lærer en kjapt at det er dumt.
- Spiller en stableford-turneringer så er det bare en selv som blir straffet ved for lavt hcp (etter juks).
- Spiller en ikke konkurranser så spiller ikke handicap noen rolle.
- Da står en igjen med de som måtte jukse seg til å kvale inn på turneringer som har handicap-krav som er høyere enn 4.4.

Jeg forsvarer ikke juks, men synes bare at dette blir irrelevant for 99% av spillerene. (så lenge en ikke snakker om direkte juks i turneringer).

Skulle en først jobbe med holdninger til den gemene hop så ville jeg sett mye mer på oppførsel på banen enn om en dropper seg ut av OB. Legge på plass divot, rep. nedslagsmerker, slippe gjennom, være stille/rolige når noen i nærheten slår for å nevne noe."

Så ja - fortsatt synes jeg Sol utviser sunt bondevett. Jeg vet av erfaring at jo lenger ned han kommer i hcp, jo mer naturlig blir det å følge reglene ordentlig. Hvordan han plasker er for meg forholdsvis likegyldig så lenge han plasker i sin egen andedam.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Et lite tillegg: Han må gjerne tisse i dammen også for min del, så lenge han ikke lokker meg uti der :-)

t

over 18 år siden

t

Jeg ser heller ikke problemet med de som jukser seg ned i hcp.dersom det ikke er andre muligheter,
men det hadde vel vært like greit å si at der ble det null poeng gitt.
Men for all del.
Ikke noe problem

704

over 18 år siden

704

Jeg gleder meg noe så utrolig til jeg får viljen min og hele handicapsystemet blir kastet på søpla. Fikk det ikke tl jul i fjor (hadde tydeligvis ikke vært snill nok), men satser på bursdagsgaven.

t

over 18 år siden

t

704.
Du er antageligvis ikke snill nok

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Jeg skriver meg alltid opp på selskapsrunder og ned i turneringer, det fungerer kjempefint!

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

1. Dropper du rett når du havner i vannhinder?
2. Benytter du Mulligan med venner?
3. Endrer du lie på ballen om den ligger dårlig (f.eks i en divot på fairway)?
4. Dropper du ned en ny ball og later som du fant den du leter etter?
5. Angrer du etter runden hvis du har tatt en Mulligan?

1. Stort sett!
2. Ja, men kun på første hullet.
3. Ja, på selskapsrunder.
4. Nei!
5. Nei

trippel

over 18 år siden

trippel

Jeg tar meg friheten til å legge inn svarene på problematikken her også, som jeg allerede har gjort på golfsiden.com:

Pkt 1: "jukser du?" I konkurranse: Nei, på treningsrunde JA!

Så noen gode råd:

Pkt 2: Når du står på første tee bør du si ifra dersom du er usikker på regler, og opplyse de andre i gruppen om at du gjerne tar imot gode råd (NB: om regler, for spilleråd er ikke lov. Du bør kanskje si at det er fint om man opplyser om mulighetene i de forskjellige situasjonene før du har pådratt deg straff, og ikke pålegges 0-72 straffeslag etter runden er over.

Pkt 3: Dersom man spiller med en som ikke har gjennomført pkt 2, holder man kjeft om regler til etter runden. Dersom man etter runden blir bedt om, som markør, å undertegne kortet, kan man dersom man har tatt vedkommende i feil/juks (husk: dette vet du ikke forskellen på, for du vet ikke om det er bevisst eller ubevisst), si at det kan du ikke undertegne, og forklare vennlig hvorfor. Dersom personen sier han har 40 poeng, men du har sett at han glemte/lot vær (du vet fortsatt ikke) å notere et straffeslag, kan du f.eks si at du kan undertegne med rettet score på gjeldende hull og med 39poeng. (Husk at i Match må feilen rettes opp før neste hull, så da gjentas prosedyren etter hvert hull helt til vedkommende skjønner at han kanskje trenger regelhjelp)

Pkt 4. Dersom du har tenkt å gå en treningsrunde, kan du på første tee si ifra om dette, og at du derfor bare fører et scorekort for egen del. For å klargjøre litt kan du f. eks si: " dette kan bety at dersom jeg lander i dype fotspor i en bunker så kan det hende jeg tar ballen ut av disse, for det burde ikke skje. Dette er ikke noe for dere andre å få hjerteinfarkt av, og jeg ser helst at dere ikke anmelder meg til hcp-politiet. Jeg skal sørge for at dere andre ikke blir skadelidende av dette, f.eks med hensyn på tempo". Man kan så tilføye: " jeg kan dessuten mange vitser og gode historier, og konverserer gjerne om de fleste emner, så jeg håper vi kan få en hyggelig runde likevel".
Dersom en av personene du møter på første tee presenterer seg som Aagolf bør du bruke denne varianten: " jeg har bare tenkt å spille en jukserunde i dag." Dette er bare et annet navn på det samme, men mye lettere å få aksept for.

PS: Dersom den ventede nye regelen om stempling av alle hcp tellende runder før start kommer på plass, faller dette punktet bort.

Til lav-hcp`ere:
Jeg pleier å legge til på 1. tee: "siden jeg nå har fortalt dere at jeg har 5,2 i hcp, og dere bare har 11, 14,8 og 29, vil jeg bare si fra at jeg betaler like mye i kontigent som dere, og jeg får ingen ting ekstra tilbake." "ja," sier jeg "kanskje jeg til og med betaler mer til golfnorge siden jeg er medlem i 3 klubber" Dette gjør jeg for å sikre at det blir god stemning i gruppen under hele runden.

Lykke til alle sammen!

kubein

over 18 år siden

kubein

Hadde du sagt det til meg så skal jeg love deg at det ikke hadde blitt god stemning...makan

704

over 18 år siden

704

hva i all verden menes med dette her:

"siden jeg nå har fortalt dere at jeg har 5,2 i hcp, og dere bare har 11, 14,8 og 29, vil jeg bare si fra at jeg betaler like mye i kontigent som dere, og jeg får ingen ting ekstra tilbake. ja, kanskje jeg til og med betaler mer til golfnorge siden jeg er medlem i 3 klubber"

jeg tror jeg bare hadde sett rart på deg hvis jeg hadde 14,8 i hcp og du sa noe sånt, for jeg skjønner ikke hva du vil frem til.
tror jeg hadde sett rart på deg angående de andre punktene også, he he...

Flucker

over 18 år siden

Flucker

704: da har du gått glipp av noen innlegg i det siste hvis du ikke skjønte trippel :)

TFR

over 18 år siden

TFR

Jeg forundres stadig over at så mange golfspillere gidder å lure seg selv? Alle former for "kreativ" tolking av regler, dvs. juks betyr jo faktisk bare at man TILLATER seg selv å spille dårlig! Man trenger jo ikke å skjerpe seg og prøve å gjøre sitt beste når en feil aldri får noen konsekvenser? Personlig synes jeg at spillet blir mer spennende og morsomt når det også spilles "på alvor" i selskapsrunder.

Så derfor gjør jeg mitt beste for å droppe korrekt overalt, jeg tar ikke "Mulligans" selv om de andre gjør det, jeg flytter bare ballen hvis det er lovlig, og jeg har aldri sluppet ned en ball og latt som det var min mistede ball. Og siden jeg aldri tar "Mulligans" har jeg jo ikke noe å angre på!

Og som en positiv følge av at jeg alltid spiller etter reglene, så blir jeg aldri nervøs når jeg spiller i turneringer.

Men bevares, hver sin smak....

Jesus

over 18 år siden

Jesus

Amen

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her