Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kan andre køller hjelpe meg?

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Er ganske ny i gamet, kjøpte derfor et halvsett med Olyo, siden det var de først jeg så i prosjappa.

Spillet mitt er det så som så med. Enten går det bra, eller helt på trynet ingen middelvei.

Leser ofte at andre ber om råd når det gjelder valg av køller, og svarene er omtrent like mange merker som hjelpere. Selv tenker jeg at det er personen som bruker køllene og ikke merket som gjelder.

Spørsmålet må da bli, er Olyo liv laga, eller står de på utstilling til nybegynnere uten et snev av peiling, eller er de lettspilte så en nybegynner ikke mister motet helt ??

Ellers prøver jeg meg på et spørsmål om hva slags instrument jeg trenger for å slå ballen langt fra tee?? (syntes det er viktig, samt en god putter)

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Hmmmm, snålt, er det virkelig ikke er noen som vet bedre en meg. Det er en unik prestasjon !

Uansett. Godt nyttår til alle golfere (du også kjære Yngve!)

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Hmmm, snålt. Jeg forventet vel et svar fra Killer Queen om ikke annet...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Var det forsøk på en provokasjon, Under Pressure?
har du enda ikke lært at det går an å være høflig uten å være dønn idiot?
vel, siden jeg er så lett å trekke opp, så skal jeg ikke sende hilsnen tilbake......

:P

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Olyo køller er så vidt jeg vet helt greie køller for en nybegynner. Har hørt mange som anbefaler disse da de er lettspilte og fine for en billig penge.

Du sier du ønsker å slå langt fra tee...de er da ikke snakk om utstyret. De et egentlig små forskjeller på de forskjellige køllene. Det viktigste er å få en teknikk som utnytter dine fysiske egenskaper best mulig. Bruk heller noen kroner på protimer enn på en ny driver. Personlig mener jeg man ikke har så mye bruk for driver før du er kommet under 10 i hcp. De fleste over 10 i hcp slår sin 3 wood like langt og ofte med bedre resultat.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Takk for svaret Skrens Petrus!

(Et spesielt godt nyttår til deg Yngve, du trenger det nok spesielt ;-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hmmm.... kan noen fortelle meg hvordan jeg skrur på ignorer irriterende kråker-filteret?

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Prøv med den knappen nede til venstre for hypofysen. (links skrue)

snappy

over 18 år siden

snappy

Makan til type skal man lete lenge etter..

Skal man slå langt bør du bruke vinteren til å lære deg å cutte ballen.. Dvs å komme utenfra og inn med kølle hodet. Lær deg dette så får du så fortjent.. Da vil du slå langt fra tee ;)

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Snappy, hvis du cutter, går ballen kortere. Utenfra og inn skaper underskru, altså jobber skruen "feil vei". Men slår du innenfra og ut, derimot, får du toppspin, og ballen flyr lettere gjennom luften og ruller også lenger når den lander.
Det betyr ikke nødvendigvis at det er bedre å toppe ballen. Syns selv det ofte gir ukontrollerte hook'er, og det er neppe å anbefale. Prøver for tiden å legge om til utenfra og inn, men det er altså ikke for å slå lenger, men litt mer kontrollert. Gjenstår å se om det lykkes.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Toppspin faktisk!? Hva slags loft har du på køllene dine? - 10 grader?

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Takk både snappy og Snedd, men jeg forstår ikke uttrykkene dere bruker. Har prøvd to proer. Den ene mente at jeg skulle slå "nedover" på ballen, og ta torv, mens den andre mente deg skulle slå rett under ballen (kanskje det var "cut").

Selv klarer jeg ikke å formulere det anderledes enn en sammenlikning ved å kappe gresset ved bakken med en ljå, altså treffe ballen helt nederst.

Kan det være den siste metoden dere mener?? I tilfellet er dette metoden jeg bør trene mer på (har brukt den metoden mest da det er lettest) for å få ballen til å gå lengst mulig?

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Haha. Ja det skal ikke være lett å skjønne ironien til snappy.

Jeg anbefaler også cutting av ballen. Da flyr den enda enda lengre. Slår du draw med toppspin burde du nok skaffe deg en driver slik som Fjosok kan skaffe. Du må bare sørge for å ha en pegg på 1 meter sånn at du får slått skikkelig opp på ballen.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Flucker, kan du forklare forskjellen på draw og cutting??

FIucker

over 18 år siden

FIucker

ikke til deg.......

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Ja, Fjosok, det blir toppspinn av å slå innenfra og ut. Ikke å anbefale, mener jeg. Under pressure, det er lurt, som du har hørt fra pro, å cutte ballen ja. Gir litt mer kontroll med en antydning til fade (lett høyreskru) enn en draw (lett venstreskru), mener nå jeg. Men jeg er slett ingen pro, derimot tidligere tennisspiller, der spinn var veldig greit å beherske!

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

:-) - tror nok jeg kan finne ut av det likevel-du hjalp meg jo. Takk for det!

Brøøøl HaHaHa !!!!!

over 18 år siden

Brøøøl HaHaHa !!!!!

Toppspinn av å slå innenfra og ut ????
Nå vet vi hvor seriøst vi skal ta "Snedd"
Burde kanskje holde seg til tennis.

king Ben

over 18 år siden

king Ben

hehe...
alltid like morsomt å høre de som tror det er "toppspinn" i en draw...

Snedd! Prøv å legge tennisballen din på gress å slå den så over nettet med "toppsinn"!!! Lykke til

Truls

over 18 år siden

Truls

Man kan aldri klare å få topspin på en golfball med en "normal" golfkølle så lenge man treffer UNDER ekvator på ballen! Da vet vi alle hvordan det går! Ja, den lander FØR dametee! :-D

Truls

over 18 år siden

Truls

... hvis man da altså treffer OVER ekvator...

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Det er hyggelig med modne reaksjoner. (Jeg er over 30 år. Tror kanskje jeg er en omtrent en generasjon over gjennomsnittsalderen her.)
King Ben, jeg skal prøve. Kan bli vrient ja. Men jeg mener nå stadig at det er litt toppspinn i en draw, og i hvert fall underskru når man cutter. For eksempel for å skape backspin, utenfra og inn.

Til Brøøøl HaHaHa !!!!!: Jeg tror kanskje ikke jeg er opptatt av å bli tatt seriøst av deg. Kunne holdt meg til tennis ja. Men det er altfor slitsomt.

Truls

over 18 år siden

Truls

Jeg kan ikke fatte at du tror det er topspin (overskru) på en draw! Hvis en ball har den minste antydning til overskru, vil den duppe med en gang. Man er NØDT til å ha undeskru på en golfball for at den skal bære igjennom lufta!
Det er nok slik at det er MER underskru på en fade enn en draw. Grunnen er jo at køllebladet er mer åpent i trefføyeblikket.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg fikk litt lyst til å bli med i gjengen som uttaler seg om ting de (kanskje) ikke har greie på.

Som gammel BORDTENNISSPILLER (hehe - joda, det er sant) vil jeg si at køllen må treffe ballen på vei oppover hvis det idetheletatt skal være mulig å få til topspinn. Men i og med at driveren har normalt opp mot 10 graders slagflate, så vil det i praksis være klin umulig å få topspinn med et vanlig balltreff.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

gå på golfsiden og spør Aagolf, han/hun kan reglene....

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Tror det er mulig som Gunnar GT turbo sier å få til toppspinn på den måten han skisserer.

Ballen får en veldig duppende ballbane og går kort da den treffer bakken fort.

Hvis jeg pegger høyt og slår en meget dårlig drive der mye går galt på en gang, kan dette skje.

Det minner ihvertfall mistenkelig om en "bordtennis backspinn"

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Snedd: du er litt ned-snedd om du mener det er litt toppspinn i en draw. Det kan jeg konstatere at det ikke er, med mindre du treffer den slik som Truls sier. OVER ekvator. Da genererer du toppspinn. Dette er da enkel fysikk.

Jeg har spilt både tennis og bordtennis, og der må jeg si at "loften" på rackerten sjelden er positiv som på en golfkølle når jeg slår toppspinn :D Men kanskje Snedd har en helt spesiell teknikk.

Jeg har dog sett NGB GT slå mange driver med toppspinn - men det er fordi han er så jævla dårlig det... Hoho

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Hyggelig at tonen er snudd til mer konstruktiv her...
Ok, jeg gir meg. Ikke noe toppspinn i en draw. Da fikk vi klarhet i det. (Jeg i hvert fall, dere andre var jo klar over det allerede...)

Peder Vannklosett

over 18 år siden

Peder Vannklosett

Snedd, beklager men jeg må bare få lov til å le litt først!

HAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAH... *hiskt* *host* *gulp*... HAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAH......

*tårke vekk tårene*

Sånn!

Draw, rett frem, fade, hook eller slice, ballen har backspinn uansett ved (som andre sier over) treff over ekvator.

Ønsker du litt grafisk forklaring fra noen du kanskje stoler mer på enn de som ler av deg, så skal jeg driste meg å linke denne siden:

http://www.golfsiden.com/matzbackspin.html

God bedring i det nye året :o)

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

All honnør til Snedd for faktisk å gå tilbake på den lille glippen! Det er nok av de som ikke vil gi seg uansett hvor feil de tar...

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Takk Fjosok. Ikke takk til Peder Vannklosett.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg støtter honnøren mot Snedd. Det har vært altfor mange eksempler på det motsatte der man hardnakket forsvarer sine meninger selv om man innser at de kan være feil ;)

Peder Vannklosett trenger også en god bedring. Ikke svelg tunga di nå :)

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Enig med Snedd her.

Yngve-jeg prøvde ikke å provosere deg, men antok at du ikke ville tro at jeg ønsket deg et godt nyttår, (noe du kanskje ikke gjorde heller??)

Jeg framhevet deg, fordi tonen mellom oss ikke har vært helt som den burde, selv om vi ikke kjenner hverandre i det hele tatt.

Lover å gjøre mitt ytterste for at ikke misforståelser oppstår igjen. Utstråling fra øyne og kroppsspråk som vi går glipp av her, sier så mye om hvordan en person egentlig føler med det som kun blir skrevet her på forumet.

Legger meg flat for at jeg fulgte opp måten du tolket mine ord på. Det var latterlig dumt. Jeg burde gjort det klart for deg at jeg virkelig mente godt nyttår med en gang, i stedet for å våse videre. Ha det bra! :-)

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Jeg henger meg på honnøren, det er gledelig å registrere at Snedd gir seg og innrømmer tabben. Det er det ikke mange her på forumet som ville gjort.

Og godt nytt golfår til hele bunten!

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Nammis! La oss spre smil!

Godt nyttår til:
Pepper, Under Pressure, Snedd, Fjosok, Peder, Simen Fulland, Yngve, NGB GT, Truls, King ben, snappy, Skrens og Jezus!!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Ditto......

Grått nytt hår til alle sammen.... uansett legning og tidligere krangler.. uansett hårfarge, hudfarge og holdninger... uansett om dere liker golf, eller bare liker å krangle om det.....

overskru og underskru... godt nyttår til dere også.. hehe...

:O)

Truls

over 18 år siden

Truls

Der kan man se hvor mye hyggeligere det blir når noen faktisk bøyer seg og akspeterer at man tok feil! Det er slik man oppnår respekt!

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Dette må være scangolfs blideste tråd så langt ..................i år he he.

Godt nyttår til hele hurven:-)

er dere så sikre!!!????

over 18 år siden

er dere så sikre!!!????

http://en.mimi.hu/golf/topspin.html

hmmmmm.......

Peder Vannklosett

over 18 år siden

Peder Vannklosett

Vanskelig å tro kanskje, men innlegget mitt var ikke skrevet eller ment å komme etter ditt glimrende "dementi" Snedd, men det hender ting tar tid på jobb....

Konstruktivt var det jo også ment - i siste del ;o)

Kox og klemx og godt nytt år til alle mann alle!

Truls

over 18 år siden

Truls

Snakker om vranglære (fra linken over):

"To induce topspin onto the ball causing in to move from outside to in on your swing. Opposite is slice."

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Hehe. Ja her var det mange dumme påstander.

"He will play it far back in his stance, with his hands way ahead to bump it. On the other hand, I have seen Corey Pavin using a 5-iron around the green. He just "taps" it and the ball goes scurrying across the green with a lot of topspin."

Den der var interessant :D Greit nok at når du chipper med et 5 jern så er det ikke mye vinkel. Men du skal tross alt delofte kølla 25 grader for å få den vinkelrett på ballen. Hvis du ikke delofter mer enn 25 grader er det umulig å starte ballen med topp-spin. Med mindre du treffer den over ekvator.

Fordummende artikler på den linken der. Dette er enkel fysikk. Slutt å slurp i dere julegløgg med OH-grupper i hvis dere tror det blir topp-spin av et vanlig golfslag.

snappy

over 18 år siden

snappy

Hehe utrolig at en på stand som min kan produsere så mye morsomt..

Det var vel en person tror jeg som tok ironien min.. Hehe..

t

over 18 år siden

t

Jeg tror heller det var en som ikke forsto den.

Flucker

over 18 år siden

Flucker

snappy: du har kanskje for snappy humor ;) Jeg tror også det var én som ikke tok den, men jeg syns innlegget ditt var årets beste :D

Ikke at det er så stort å ha årets beste etter bare 2 dager da. Men det teller jo litt!

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Klart snappy har snappyhumor! Hvem som forstår seg på ironien kan det gjerne diskuteres om. Skjønner/skjønner ikke :-) fifti/f.....

Tror snappy klarer å finne ut det uten å mukke. Han vet det nok folkens, men hva de øvrige? Jai ikke fårstå :-(

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her