Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hva er det som skjer med proene

pga

over 18 år siden

pga

Nå i høst så er det veldig mange proer som sluter med golf eller ikke får fornyet sin kontrakt.

Er ikke det lønnsomt å være golf pro lenger?

Ensom vet

over 18 år siden

Ensom vet

Tror dette skyldes en justering i markedet. mange "nye" hoppet på bølgen i slutten eller midten av 90 tallet og det viser seg at yrket ikke er bare champagne og roser. Fristelser fra andre yrker samt at de sikkert er lei av å være utsatt for forhold de ikke kan styrer (banekvalitet, været, kort sesong, styret og ledelse i klubbene etc.)

Lønnsomheten er, tror jeg delvis skyldig, resten er at jobben er langt tøffere enn det ser ut, lange timer og lite fritid om sommeren. Ikke så kult med desember og januar fri når en ikke har inntekt fra det de driver med.

Survival of the fittest kommer inn her, og evne til å fornye seg og utvikler seg med tidene er nøkkelen.

Mange golfere som ikke bidra til å utvikle klubbene og behandler klubben som en leverandør hvor de er kunde. Dette blir aldri bra! Klubben din er ett lite samfunn hvor alle skal bidra på hver sin måte samt ta vare på andre. Dette gjelder miljø, restaurant, proen, admin osv. Akkurat dette er noe som må forandres elelrs vil det fleste klubebr etterhvert være som å gå tur i marka, hvor produktet er tilgjengelig for alle, uten noen medlemsfordeler samt lite infrastruktur rundt. Bare en parkeringsplass ved enden og starten til runden. Alle kjøper utstyret i utlandet via nett og baguettene på bens'ern. Koselig det!

Kom igjen folkens....hvis alle sette i like mye som de tar ut blir klubben din ett mye hyggeligere sted å være....og "proen din" kan kansje være der lenger enn bare en eller to sesonger.

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Tilbud&etterspørsel i mine øyne.

Er du en god pro som kommuniserer godt med dine kunder vil du alltid ha nok jobb, vel og merke dersom kundemassen er stor nok.

Om flere klubber hadde aktive herregrupper med organisert trening, tror jeg det kan være en vei å gå. En forutsetning da er at folk faktisk har lyst til å bli bedre ved bruk av pro, og da må man ha tro på pro'en! Her kan jo proene selv markedsføre et slikt tilbud.

Har selv nettopp meldt meg inn i en klubb med aktiv herregruppe, gleder meg til 2007 i så måte!

Men hva vet jeg.....

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Personlig har jeg ikke den helt store overbevisningen om at en pro er alfa og omega for en klubb. Ihverfall ikke for meg , jeg bruker ikke pro og har kun hatt en halv time med pro en gang og det ga veldig lite synes jeg. Jeg kjenner to stk som er pro i Norge og de er flinke, men om spillerne får så mye ut av en halv time i ny og ne er jeg ikke sikker på.

Mange hører på proen der og da, og gjør det som instrueres, men forstår ikke egentlig hva proen snakker om. Derfor er de like hjelpeløse med problemet etter en kort stund. Så er det tilbake til pro igjen. Jeg mener man må anstrenge seg litt for å skjønne hvordan man skal svinge for å holde det man en gang har lært. Les litt om golfsvingen, tren kvalitetstrening, se kritisk på det du gjør og tenk tempo og ro i bevegelsene så er man et langt stykke på vei. Og det gratis.

Teitdust

over 18 år siden

Teitdust

"jeg bruker ikke pro og har kun hatt en halv time med pro en gang og det ga veldig lite synes jeg".
Kanskje du som du selv skriver ikke skjønte hva proen mente.
Men jeg er enig i at man må anstrenge seg for å skjønne hvordan man skal svinge.
Det kommer ikke av seg selv.
Utover det; Jeg vil vel ikke legge for mye vekt på et råd fra en som har hatt en halv time med pro én gang og som i tillegg kjenner kun to proer i Norge. Hvordan vet du at disse to er flinke når du ikke kjenner flere

Luna

over 18 år siden

Luna

Å lese seg til en god sving er utrolig vanskelig.
Man tror man gjør de rette tingene, men det viser seg ofte at det er helt feil.
En pro ser feilene og kan rette på disse umiddelbart.
Å bruke pro regelmessig er den beste måten å bli bedre på.
Så støtt opp om din lokale pro.
De fungerer også ofte som det sosiale limet i klubbene.
Det ville være utrolig negativt om proene og shoppene forsvinner fra banene

704

over 18 år siden

704

Hvis man vil bli god må man gå til pro (ofte).

Hvis målet er å hangle rundt fra midt på singelhcp og oppover (alt etter hvor mye man spiller) og bare ha det gøy så er det ikke spesielt vanskelig å lese seg til det (evt. ta litt video av seg selv). Dette er jo gratis, og da kan man heller bruke propengene til å spille de fine banene vi har rundt oss.

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Snakk for deg sjøl, 704. Ikke alle som har like mye talent som deg. Jeg har brukt kloss på en million kroner bare i protimer for å slite meg ned til singelhcp idetheletatt.

Hadde jeg brukt de pengene på å spille de fine banene vi har rundt oss hadde... hmm, da hadde ingen av de hatt problemer med økonomien kanskje...?

Hmmm. Må tenke. Noe er gærent her :-)

..-..-..-

over 18 år siden

..-..-..-

Joda, det er jo bare å spille 50 runder på hjemmeklubben sin i løpet av året, så klarer man jo til slutt å samle sammen nok gode runder til at man roter seg ned på middelhcp. Gjør jo ikke noe om man slår en ball eller 5 i vannet da, når man kun spiller stableford!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Personlig synes jeg det blir feil at du, Titleist, snakker om hvor lite du får ut av en pro etter å ha hatt EN liten halvtime med en pro EN gang!

er nok mange som har langt bedre basis for å uttale seg om det temaet der.
alle er forskjellige, men noe som er likt for alle, er at repetisjon medfører fremgang. en annen ting er at vi legger til oss uvaner, som vi ikke klarer å rette selv, men kompenserer gjerne med å legge til en ny feil som gjør dobbel skade, uten å forbedre noe, så blir vi kjempefornøyde bare fordi det ikke forværrer noe!!!

paradoksialt i grunnen..

NB! Jeg har hatt 11 protimer i år, med målrettet trening og målrettet "lekse" før neste time.
dette har gjort undre for min stabilitet, og jeg er klar for store nedskrivinger neste år.... hvir jeg bare har tid til å spille da.... ;D

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Hehe, jeg viste jeg kom til å få kommentarer på den uttalelsen der. Det beste av alt jeg leste var at jeg da er en av de som "hangler" rundt på 7 i hcp og har det gøy. Og jeg som trodde golf var gøy. Skal skjerpe meg der folkens. Hva gjør de på 20 tallet da? Dingler?
Synes det er morsomt å bli kalt for Teitdust, (for det var vel jeg som fikk den)? Og det bare fordi jeg hadde en mening. Ja, på dette diskusjonsforumet skal man passe seg for å ha en mening om noe.

Men jeg står likevel for at jeg ikke har tro på pro timer, men som 704 sa, man trenger maaange pro timer for å bli god og med en timepris til 450,- kan man jo forstille seg hva totalkostnaden blir.

Plucker

over 18 år siden

Plucker

Titleist da. Har du lite tro på at en pro kan hjelpe deg med svingen, eller har du liten tro på at kostnadsnivået er lavt? Jeg blir noget forvirret når du skriver, men det virker for meg som om du har liten tro på at det er økonomisk forsvarlig for deg å ha protimer. Så da konstaterer jeg med det.

For min del har pro vært utrolig viktig for golfutviklingen. Har ikke hatt veldig mange timer, tipper 10 stk pr år, og det har virkelig ført til resultater. Men nå er jo jeg så jævla god at jeg spiller på 4 da, så jeg vet jo hva jeg prater om. Sånn er det her på forumet - har du under 5, ma da har du peil. Og jeg ville ikke hatt sånn peil uten pro ;) Det er sikkert og visst.

Selvsagt kan man lære seg å spille golf uten pro, men det hjelper å ha noen som kan golf til å undervise deg. Titleist hadde sikkert klart å blitt ingeniør alene uten forelesere, men det er ikke sikkert han hadde blitt en så flink ingeniør ;)

Jeg har forsåvidt sett og opplevd Yngve før og etter protimene hans. Og jeg må si jeg liker spillet og teknikken hans mye bedre nå, enn med den jævlige selvkonstruerte svingen han hadde før. Hohohoho. Nå var jeg morsom.

704

over 18 år siden

704

NGB, det var ikke meningen at det skulle være noe selvskryt, for jeg syns ikke jeg er spesielt god til å spille golf. Poenget mitt var at hvis man spiller en del, trener litt om vinteren, ser seg selv litt på video og likevel trenger bruke veldig mange protimer for å komme seg ned på et noen lunde stabilt nivå rundt 80 (over en periode selvsagt) så vil man trolig aldri bli særlig god. Det finnes selvfølgelig unntak, men jeg undres likevel litt over de fleste som går veldig mye til pro for å ende opp på 4-5 i hcp (eller 15 for den saks skyld). Golf er jo så fantastisk moro at da har man enten veldig god råd, eller så burde man bruke pengene på å spille alle de morsomme banene rundt omkring.

Må likevel få understreke at dette er bare min mening om saken. For jeg mener det samme om andre idretter også. Jeg kjenner f.eks. ingen som tar massevis av timer med trener for å bli en midt på treet snowboardkjører hvis man har anlegg for å bli veldig god. Da bruker man pengene på dagskort (eller på afterski...). Så hvorfor gjør man det med golf?

Jeg syns bare ikke det ser ut til å være verdt det. Men nok en gang, MIN mening :o)

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

No harm done, 704. Tenkte bare jeg skulle overbevise med mine kompetente selvironiske evner, men lyktes ikke med det heller.

Men for å være litt seriøs og holde meg til tema, så er MIN erfaring at fremgang - eller ihvertfall FØLELSEN av fremgang - det som gjør golf morsomst. Derfor tar jeg som regel mellom 5 og 10 protimer per år, av og til også flere.

Hvis jeg IKKE tar protimer, begynner jeg å eksperimentere på egenhånd, og det bærer oftest veldig galt avsted... Så jeg tar protimer fordi jeg liker å merke at jeg blir bedre, og har ikke noe spesielt hastverk med å nå "toppen" av "karrieren". Jeg håper jeg kan bli litt bedre hvert år i kanskje 10 år til - da er jeg 57 og vil sikkert ikke se meg selv verken i speilet eller på video lenger.

God jul, eller Härtzligen Weinachtsgrüsse som de sier i Tyskland. (Brrrr)

Plucker

over 18 år siden

Plucker

NGB: Wo bist deine schlüsselangebot?!

Sving uten pro

over 18 år siden

Sving uten pro

Retief Goosen har ingen pro mog har aldri hatt en heller.
Svingen er 100% selvlært.
Betydningen av pro er sterkt overdrevet. Man kan lære like meget av andre spillere, spillere som ikke trenger å være spesielt gode engang. Er lettere å se feil i andres sving.

Er også helt enig i det "En som vet" skriver i første innlegg her. Markedet har kollapset fullstendig. Golfboomen er over. Det er færre grønt-kort kurs, hovedmassen fra raset på 90-tallet begynner å se på seg selv som utlært, golfaksjene raser i verdi og årsavgiftene stiger. Dunadsånd og ressurspersoner er erstattet av leid arbeidskraft og dyre usympatiske ledere.

Dette skaper en negativ aura rundt alt som har med golf å gjøre, og det blir mye mindre penger i omløp. I mange klubber finnes det ikke grunnlag for å lønne en pro, så enkelt er det.

Plucker

over 18 år siden

Plucker

Ja og ergo funker det ikke å trene med trener. Jeg forstår ikke hvorfor alpinlandslaget skal bruke trener. Det finnes sikkert en flink alpinist som aldri har brukt trener. Man kan klare det selv nemlig!

fred

over 18 år siden

fred

Tror dere virkelig dere kan bli bedre ute trener ? Retief Goosen?
beklager å måtte si det til dere, men dere har nok IKKE like mye talent som han...........

Danseper

over 18 år siden

Danseper

fred: der tror jeg nok du har rett ;) Klart man kan gjøre alt mulig rart uten trener, men det hjelper da vitterlig å få instruksjon av noen som kan dette. Men kanskje noen er så full av ego at dem ikke tror noen kan hjelpe :D

F22

over 18 år siden

F22

Opplagt at en dyktig pro vil hjelpe deg langt raskere en det man måtte få til ved hjelp av lesing og videofilming av seg selv.

Dessverre så er min erfaring at kunnskapsnivået blandt proer er mildt sagt variabelt.

Så hvordan finner man en dyktig pro uten utstrakt bruk av prøv og feil tenikken ?

704

over 18 år siden

704

Plucker, Danseper og fred,
selvfølgelig finst det mange gode proe som kan hjelpe folk med svingen. Det er ingen her som har sagt at en (god) pro IKKE kan hjelpe folk å bli bedre.

Å sammenligne med aplinlandslaget blir jo bare tull. Da er man på høyt nivå og må bruke trener stort sett hele tiden. Det som er diskusjonen er de som spiller rundt på et middels nivå (og med det mener jeg fra hcp 4 og oppover) og som har innsett at de ikke blir den neste Adam Scott. (ekskluderer også de som har nok av penger til å bruke dem på alt mulig rart)

Er det ikke bedre å bruke sine sårt opptjente midler til å spille golf og ha det moro?

Mulig jeg er helt på jordet her, men min erfaring (både med meg selv og venner) er at hvis man spiller 10 runder i året og ikke trener på egen hånd så hjelper det ikke med pro, man blir ikke scratchspiller uansett. og hvis man spiller 50 runder i året så klarer man stort sett karre seg godt ned på handicapstigen med litt selvinnsikt og videohjelp over et noen år.

Eller kanskje jeg må spørre litt et spørsmål. Hva vil dere med golfspillingen? Ha det moro, eller et desperat forsøk på å bli best mulig? Med tanke på hvor glad de fleste her inne ser ut til å være i å spille hcp-turneringer så burde jo ikke det være noe poeng. Det blir vanskeligere og vanskeligere å score over 40 poeng jo nærmere 0 man kommer. trust me...

Draw

over 18 år siden

Draw

Helt enig 704!! Hva vil man? Satse eller kose seg, eller begge deler kanskje? -men det går vel nesten ikke an lengre?
Personlig tror jeg at protimer gjør godt for de fleste som ønsker å bli bedre -enten det er for å justere drawen en meter eller kurere super slicen som gjør livet utrygt på fairwayen ved siden av.
Når det er sagt, jeg har et velmenende råd til proer rundt om kring; se an personen når dere får inn en ny kunde. Ikke ta for gitt at 'her skal vi starte på bunnen bygge opp alt riktig'. Dette tror jeg fører til at mange forsøker pro, men holder seg unna etter et forsøk. Hvor mange ganger har man ikke hørt "etter at jeg var hos proen har alt gått til h***". Man kan ikke støpe alle i samme form. Alle har 'sin' sving -den som er naturlig for dem i forhold til fysikk. For oss hobbygolfere er det kanskje nok å jobbe med å få denne så riktig som mulig i stedet for å forandre helt på alt??

PS: Goosen har fått seg trener i år, så det er tydeligvis aldri for sent....

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Tror de fleste hobby golfere i Norge har godt av pro. Jeg tror imidlertid at en del proer underviser for komplisert i forhold til eleven.

Høy til middel handicapere som tar en time her og der uten å trene seriøst trenger en sjekk av grep, oppstilling og svingplan. En korrigering av dette gjør underverker for mange.

Begynner man å snakke om å sette hender og annen finmekanikk i svingen blir det fort mere trøbbel en fremgang for disse. Rett og slett fordi de ikke trener nok eller tar nok timer til å forstå hva proen egentlig sier.

De som trener mye og vil langt ned i handicap (mot scratch) og tar mange timer i løpet av året vil derimot ha godt nytte av detaljert sving undervisning.

Jeg tror at hvis proene hadde vært litt flinkere til å se ann sine elever og legge opp undervisningen deretter, så ville langt flere være fornøyd med sin pro.

Til proenes forsvar skal det også nevnes at mange nok har urealistiske forventninger til hva en en protime skal fikse. Man blir ikke helt Tiger av 2 timer i året.

Det er derfor viktig at proen kartlegger elevens mål, treningsiver, ferdighetsnivå og hvor mange timer undervisning han/hun vil ha, og legger opp undervisningen utifra dette.

I tillegg er det lurt av den som skal ha en protime og gå til timen med et bevisst forhold til hva han/hun ønsker å oppnå med sin sving. Bli mer stabil, slå lenger, kurere slice osv.

God kommunikasjon er helt vesentlig for undervisningen skal bli vellykket. Hadde både proene og de som lar seg undervise vært mer bevisste på dette tror jeg at mange golfere ville vært mere fornøyd med sin pro i hele golf Norge.

Jeg har vært på 4 gruppe innetreninger med pro siden grønt kort for mange år siden, så mitt personlige erfarings nivå er lavt når det gjelder pro undervisning.

Merk derfor at jeg her snakker helt på generelt grunnlag med bakgrunn i de golfere jeg har pratet med om temaet. Samt de observasjoner jeg har gjort av andre mens de har hatt protimer rundt omkring i de årene jeg har spilt golf.

TingeLing

over 18 år siden

TingeLing

Glem pro. Kjøp nytt utstyr. lol. God jul.

Pro eller ikke pro

over 18 år siden

Pro eller ikke pro

Mye bra i flere innlegg ovenfor. Ikke minst Ensom vet, som griper fatt i noen kjenepunkter.

Tullprat om at vi ikke trenger veiledning i vårt spill og PRO-ene er de som ser dette best for de fleste av oss. Derfor bør alle ta flere timer ilp. av sommeren. Ikke minst for egen del og spillet blir mer artig.

I Norge er ikke markedet større enn at jeg tror skal du være PRO må du ha flere ben å stå på. Man kan ikke forvente at inntekta fra de korte sommermnd. skal tilsvare ei årslønn. Noen har attåtnæring med å drive proshop, trening på vinterstid, reisevirksomhet etc. Men skal alle klubbene i landet ha egen pro må de finne seg nye attåtnæringer. Skoleverket har for noen vært fornuftig kombinasjon.

Ett annet moment er at det stilles større krav til proene i dag enn for bare 3-4 år siden. Derfor trenger de fleste proene å videreutvikle seg hvis de skal beholde jobben. De beste proene er etterspurt av klubbene. De nest beste vil få kortere opphold inntil de blir bedre.

Plucker

over 18 år siden

Plucker

Jeg har vært innom veldig mange forskjellige proer, og jeg er av den oppfatning at alle sammen er flinke på sine områder. Har alltid fått hjelp og resultat av dem alle. Jeg har nå funnet en som jeg synes er ekstremt dyktig, men å si at proene ikke kan sakene sine blir for dumt. Tror jeg har hatt timer med 15 forskjellige i og med at jeg har flyttet mye, og alle har hatt bra peiling.

Jeg er litt uenig med 704 med tanke på de som bare spiller noen få runder i året. Hvis dem starter sesongen med en protime vil de hele tiden ha noe å fokusere på, på de få rundene de spiller. Går man ikke til pro kan det føre til at man plages mye og tilegner seg uvaner som ikke er så lette å kurere. Men folk er så forskjellig også. Noen liker å trene med proer, andre ikke.

Ole Gregert terjesen

over 18 år siden

Ole Gregert terjesen

hei

Jeg har meget god erfaring med proer både i Norge og utlandet. Sats på en utfordring av gangen til det sitter og så ta neste.

God jul alle sammen

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Jeg observerer at mange er fornøyd med sin pro, og det er jo bra. Jeg er altså livredd for å gå til en pro for at han skal klusse med ting og alt går til hel...
Det har skjedd mange, at de har mistet helt taket på sporten etter at en pro har gjort endringer. De værste endringene er de som ikke er naturlige.

Ja så er vi forskjellige, og det kommer vel til å være delte meninger om dette inn i fremtiden også, som det jo er med alt annet.

Luna

over 18 år siden

Luna

Det er din erfaring Titleist.
Jeg tror derimot at de aller fleste har mye å hente hos en pro.

Antipro

over 18 år siden

Antipro

Noen som har opplevd at de har kommet ned på et bra handicap og egentlig føler seg tilfreds med svingen sin men likevel tar en prodtime blir fortalt at de har en helt håpløs sving ?
FOr deretter å snu alt på hodet og ikke få til noe som helst lenger ???

Jeg har ihvrtfall opplevd det. Hadde aldri vært nærmere en pro enn å si hei men likevel kommet meg ned i 9 i hcp. Den gang var det megabra i Norge, og klubben skulle på død og liv ha meg med på "laget" som betydde fellestreninger med pro et par ganger i uka.

Det ble katastroferunder på 90-tallet i 2 år, og ut av laget. Godt utenfor proens rekkevidde tenkte jeg bakover og tok frem "gamlesvingen" og gikk fra 12 rett ned på 4 i hcp på de to neste årene UTEN pro.

Jeg vil si det slik at er du novise og mangler talent kan nok en pro gjøre mye for deg, men de som har talent, kroppsbeherskelse og ballfølelse klarer seg godt uten.

Skulle vært morro å høre hva mange proer ville si dersom de fikk Jim Furyk til elev uten å vite at det var Jim Furyk.....

Luna

over 18 år siden

Luna

Faren til Jim Furyk er pro

kake

over 18 år siden

kake

proen ville sagt at Jim har en skrekkelig baksving men en fantastisk impact,

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Selv faren til Furyk klusset ikke med hans sving. Så det med å trene med eller uten pro kan bli ett fett tror jeg, på klubb nivå.

De som skal bli veldig gode, må nok bruke pro mye, men da kommer vi inn på økonomi også. Det koster en formue å trene regelmessig med pro. Og en gang i uka er ikke regelmessig. Skal man få en "riktig" sving med pro, må man trene hver dag med pro.

Hvordan svingen ser ut er ikke viktig så lenge man har bra balltreff og kan gjenta svingen til det kjedsommelige.

Luna

over 18 år siden

Luna

Å, jeg tipper nok at Jim har lært et og annet av sin far.
Jeg mener nå en gang i uka er foholdsvis regelmesig da.
Selv går jeg til pro 3-4 ganger i sesongen.
Mest for å luke vekk snikende uvaner ved oppstilling, sikting,svingplan etc.
Spiller stort sett bedre etter en tur til doktorn.

Ingen

over 18 år siden

Ingen

mening i at alle skal finne opp kruttet på nytt. Bedre å få oppskriften av en som kan det.
Tull å snakke om en egen sving som noen gjør når de omtrent akkurat er begynt med golf.
Et golfslag har en komplisert teknikk og det er forsket i årtier på hva som er mest effektivt og riktig utførelse av et golfslag - oppstilling - grep - baksving osv. Den riktige måten er også den letteste, men det blir skikkelig mye jobb om du har holdt på i årevis med gal teknikk og skal forandre på dette. Det går an å spille golf med gal teknikk , men fremgangen stopper fortere jo galere teknikken er. Ved gal teknikk får du ikke ut din optimale spillestyrke. garantert.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Ingen!
Hvis du tro at noen pro timer fixer en golfsving har du selv mye å lære. Det er jo nettopp det at en sving er veldig komplisert som du selv skriver, at mange ikke prøver å forandre den.
De fleste av oss har jo allerede en sving og den kan selvsagt endres til det bedre, med mange protimer, eller man kan la den være der den er og konsentrere seg om selve spillet. Har man bra balltreff og slår rimelig langt er det ingen idè å begynne å klusse med svingen.

fred

over 18 år siden

fred

Herregud. Her kommer det i gjenn! Som jeg sa om Goosen, Jim Furyk
har en DEL mere TALENT en de fleste her. Slutt å sammenlign med de beste i verden

Hjelp

over 18 år siden

Hjelp

Hva mener du en pro gjør da Titleist, bortsett fra å ødelegge golfsvinger

prikken

over 18 år siden

prikken

Jeg tror flere hadde tatt protimer hvis prisen pr. time var lavere.
F.eks. kr 1.000 for 10 timer.

Vår klubb satte opp fellestreninger m/12 spillere pr. økt. og vi betalte kr 30 for timen. Proen hadde 2 grupper hver uke fra slutten av mai til juli. Og i en gruppe hver uke i aug.

Over 50% av deltakerne tok vanligvis ikke protime. Tilsammen var det ca 120 forskjellige deltakere. Det ser ut til at 2/3 av deltakerne senket hcp. sitt i sommer.

Ide til etterfølgelse. Spesielt for oss middelmådige med ca. 15 i hcp og dårligere.

Derten

over 18 år siden

Derten

Til prikken:
Da må i så fall klubben inn å sponse utgiften for å ha en pro. Hvor mange klubber i Norge har råd til det? Ønsker dere at alle medlemmene skal være med å spleise på dette i form av årsavgift?

Fjerten

over 18 år siden

Fjerten

Derten,
du er så flink til å regne....

Prikken;
9/10 av alle golfspillere som ikke tar protimer senker hcp hver sesong.
Hvis bare 2/3 greide det i klubben deres håper jeg proen har fått sparken for lenge siden. Han har tydeligvis negativ effekt på elevene sine.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Fjerten: Omtrent halvparten av alle norske golfspillere har grønt kort. De fleste av disse får aldri se det hvite kortet. Altså er det ikke mulig at ni av ti golfspillere senker sitt handikap hver sesong!

Fjerten

over 18 år siden

Fjerten

Les det en gang til Snedd:
"9/10 av alle golfspillere som ikke tar protimer senker hcp hver sesong"
GK-spillere her ikke hcp. Forstår du ?????
Men på den andre siden er nok GK-spillerne de som forbedrer spillet sitt raskest uten bruk av pro selv om de ikke kan måle det i hcp.

Derten

over 18 år siden

Derten

Fjerten: Hvor kommer disse tallene fra?

MCS

over 18 år siden

MCS

Jeg er en av de som tar mange protimer og har mye glede av det. Jeg er en teknisk spiller , mens andre er mer "feel" spillere.

Det jeg har sett er at det er stor forskjell på å ta enkelt timer hos pro med quick fix og det å ta flere timer hvor man jobber mot et mål.

Når man tar en enkelttime med pro må han løse det verste feilen man har slik at forhåpentligvis f.eks slicer man litt mindre enn tidligere.

Når man jobber for å bygge en ny sving lærer man f.eks å komme i riktig posisjon i baksvingen og starte gjennomsvingen med beina. Bye bye slice!!!.

Selv har jeg jobbet med pro de siste to sesongene og har nå en betydlig bedre sving og slår mye lenger. Omleggingen har dessverre ført til en del frustrasjon på banen til tider men jeg merker at jeg er på rett spor.

Hcp messig har jeg bare gått ned fra 16,8 til 12,4 noe som er omtrent det jeg antar jeg hadde spillt med ned til uten disse protimene. Den store forskjellen blir når den nye svingen begynner å sitte (sving omlegging tar tid og jeg får ikke trent like mye som Tiger).

Forhåpentligvis får jeg også mer glede av rundene i årene fremover når jeg spiller med en liten draw isteden for en latterlig slice.

Lefty

over 18 år siden

Lefty

Jeg også synest det er helt latterlig at flere av top 10 PGA spillerne har begynt å spille med fade fordi det er lettere å kontrollere enn draw.
Men de har sannsynligvis ikke tatt så mange pro-timer som foregående innlegger....

MCS

over 18 år siden

MCS

Stor forskjell på fade og slice!!!
De spillerene har også en helt annen lengde enn den norske gjennomsnittsgolferen.

Lefty

over 18 år siden

Lefty

Hva skal man med lengde i Norge hvor par-4 hullene ikke er lenger enn 300m i snitt ??

Vel

over 18 år siden

Vel

Det er nå like vanskelig å slå stabile fader som å slå stabile draw'er. Og ja, fade er mye enklere å kontrollere for oss amatører. Draw'er man har man større avstand mellom hver kølle, som gjør at man må lære seg å "ta av litt" på slagene for å finne pinnen.

Fade er fint som gull. Slice er et slemt dyr. Hook er et enda slammere dyr.

MCS

over 18 år siden

MCS

Uansett mener jeg at det er mye å hente på å bruke pro. Draw eller fade er uvesentlig da begge deler er greit. En pro kan derimot hjelpe med at det blir færre misser og at disse blir mindre.

Min største aha opplevelse var når jeg lærte å bruke bena riktig i svingen. Jeg slo MYE lengere, rettere og hele svingsporet endret seg.
Dette er ikke noe man lærer på en enkel protime, men må jobbe med over flere timer.

Det er klart en stor sving endring er ikke for alle og man må være interesert i å trene.
Å holde seg til en trener/pro er også viktig da det begrenser seg hvor mye hjernen klarer å ta imot av info.

Jeg vil heller bruke noen kroner ekstra på protimer enn å hele tiden kjøpe meg en ny driver.

Vel

over 18 år siden

Vel

Helt enig med MCS

Titleist

over 18 år siden

Titleist

MCS ! det du sier er sikkert riktig for mange, men det er de som har mye penger. Utvidet bruk av pro er jo kjempedyrt og de fleste kan kun koste på seg en pro time i ny og ne, og etter min mening er det lite å hente av sånt.

Bedre å spare pengene og jobbe hardt med å få en naturlig sving som fungerer, og som man kan stole på i konkuranser.

Jaja, det er jo et valg man må ta, satse mye på bruk av pro og invistere relativt mye penger, eller trene selv og skaffe seg innsikt i en golfsving, og spare pengene til andre viktigere ting.

Kosegolfer

over 18 år siden

Kosegolfer

Har man naturtalent og ikke satser på tour-karriere trenger man ikke pro.
Men mange har så lite talent og så dårlig ballfølelse at jeg fatter ikke hvorfor de i det hele tatt setter sine bein på en golfbane. For slike er nok en god pro alfa og omega.

Øyvind

over 18 år siden

Øyvind

Jeg begynte med golf sommeren 2005, og tok da et par pro-timer for å unngå unødvendige feil fra begynnelsen. Dette fungerte kjempbra for meg.
Også brukte jeg vinteren 2006 inne med pro for å stablisere svingen. Brukte mye tid i denne perioden på golfsvingen, og spilte så kun på bane i sommer. Bortsett fra oppvarming og noe avslutning på rangen.

Så får vi se hvor mye tid jeg skal bruke med pro videre. Men jeg tror nok at proen har bidratt til en større glede og mestringsfølelse rundt spillet for min del. Og det er det viktigste for meg.

Belinda

over 18 år siden

Belinda

Titleist: Koster pro så veldig mye da? Vi som er sånn passe seriøse i treningen tar kanskje en protime annenhver uke. Det blir cirka 10 i seseongen. Det blir altså 750 pr måned, eller som i min klubb en rabbatt som fører til 600. Ikke kom å si at 600 pr måned kun er for de med mye penger, for jeg er ikke blant dem.

Hva mener du med en naturlig sving da? Når man starter å spille gjør de fleste veldig mye rart. Mener du man heller burde stabilisere denne rare svingen, eller får man mer igjen for å trene litt med pro for å få på plass grunnleggende teknikk?

Øyvind sier mye klokt. Man får mye igjen for å ta _litt_ protimer, sammenlignet med å ikke ta i det hele tatt. Vennene mine som ikke tar sliter stort sett mye mer med golfen enn vi som tar timer.

Jeg anbefaler de fleste å ta 3 timer helt i starten av sesongen, og trene litt de to første ukene på å få de nye tingene på plass. Da kan man godt holde sesongen ut hvis man er nøye med å følge opp det nye :)

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Må si meg enig med Belinda. Selv har jeg hatt godt utbytte av å gå 9 hull sammen med proen på begynnelsen av sesongen, med noen timer umiddelbart etterpå der vi fokuserer på de tingene som det er størst behov for å trene på.

Det er også fint å ta en protime når ting 'går i stå' - det er ofte bare små justeringer som skal til. For meg er protimer et middel til å få mer glede av golfen.

Luna

over 18 år siden

Luna

Det er det som er poenget Dilter.
Hvorfor gå runde etter runde med møkkatreff, når en tur til proen
ofte løser problemet.
Jeg for min del synes det er mye morsommere å spille god golf en dårlig.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Helt enig Luna...

Jeg synes også det er morsommere å spille god golf, derfor går jeg aldri til en pro....

Luna

over 18 år siden

Luna

Da sier vi det Titleist

Tudlidu

over 18 år siden

Tudlidu

Titleist: Det kan jo tenkes at du ikke er flink å ta til deg lærdom innen koordinasjon da. Kan det ikke? :) Jeg har hørt fra flere proer at jeg har god følelse for golf og klarer å endre svingen veldig kjapt. Ergo funker svingtrening med pro bra for meg. Det er deilig å skryte under hemmelig nickname.

pga

over 18 år siden

pga

Det virker som ingen har skjønt spørsmålet mitt.
Hvorfor slutter så mange proer nå i høsten?
Er det sunt eller ikke?
Er proene behandlet dårlig av klubbene?
Er proene for dårlig?
Spørsmålet er ikke om det er noe vits i å ta protimer, mer trenger en golfklubb en pro?
En pro gjør mye mer en å stå i shoppen og selge utstyr eller gi undervisning.

Jezus

over 18 år siden

Jezus

Jezus...
Vet ikke
Vet ikke
Vet ikke
Vet ikke

Sånn. Godt nytt år :)

Eller

over 18 år siden

Eller

Vet ikke
Nei
Mulig
Kanskje
Noen

Håper du ble litt klokere pga

Eller også

over 18 år siden

Eller også

Gjør de?
Godt spørsmål
Litt generelt kanskje?
Ja alle sammen ;)
Ja og nei

Nå må du vel være fornøyd!

Pepper

over 18 år siden

Pepper

1. De fleste proene slutter om høsten fordi det er da kontrakten deres går ut/skal reforhandles. Hvorfor det er flere enn normalt som slutter med golf i år enn tidligere skyldes nok flere forhold. Svak/usikker økonomi og at noen har lyst til å gjøre noe annet er ihvertfall 2 årsaker.
2. Sunt eller ikke? Tja, begge deler antakelig, avhengig av årsaker og øyet som ser. Det er imidlertid mangel på gode proer.
3. Som i de fleste andre yrker er noen gode og noen mindre gode. Min erfaring er at det er høyst blandet. Det er vel imidlertid knapt noen proer som er gode til å drive proshop/butikk.
4. De fleste klubber trenger en pro, ihvertfall til å undervise folk som skal ta grønt kort og (forhåpentligvis) gi forholdsvis gode råd om kjøp av utsyr.

Dessverre, jeg har ikke mange klare svar på spørsmålene dine.

Pellen

over 18 år siden

Pellen

Det er fordi spørsmålene er ganske fjerne

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

En pro er den som får klubben til å fungere faglig og sosialt. Et stort problem er selvfølgelig at for liten del av medlemsmassen forstår at de også må kunne ha en lønn å leve av.
Det skal lite til dersom en bare husker på å benytte dem av og til.
Men det er egentlig som nærbutikken som forsvant. Alle vil ha den, men det er mye kjekker å handle på nettet. (diskutere på forum)
En blir neppe dyktigere i golf av det, men en kan jo kose seg med å vinne diskusjoner :-)

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Enig med deg der Aagolf. Jeg tror det er utrolig viktig å ha proer i klubbene våre rett og slett for å få interesse og inspirasjon til å bli flinkere i golf. Jeg har selv vært medlem i nord-norske klubber der dem ikke hadde råd å ha pro, og det var jammen kjipt. Vi som liker å trene litt og som har lyst å bli bedre i golf sliter mer og mer med inspirasjonen uten pro. Er jo greit å kunne forske på svingen selv da, det lærer man mye av, men vi savnet virkelig pro. Er glad for jeg bor i sør der vi har mange å velge mellom.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her