Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

X-out

H

over 18 år siden

H

Kjøpte Callaway-baller som er merket XXX. Dette fordi det er logo-feil eller kanskje noen lakk-feil.

Er disse lov å bruke i konkurranser?

pekka

over 18 år siden

pekka

Du kan bruke x-out baller i turnering

golfern.

over 18 år siden

golfern.

trodde det var forbudt? nylig regelendring??

unifix

over 18 år siden

unifix

Dette er lov i klubbturneringer, men ikke i turneringer der du skal spille med godkjent ball. DVS. B-tour eller høyere eller ama-tour eller høyere.

H

over 18 år siden

H

Takk for svar.
Høres fornuftig ut unifix.
Ballene fungerer jo like bra som de til dobbel pris. Eneste "feil" jeg ser er at logo er litt dårlig trykket på.
Kommer nok til å kjøpe flere av disse.

Unifix er helt på jordet

over 18 år siden

Unifix er helt på jordet

Godkjent ball skal brukes i ALLE turneringer som følger golfreglene.
X-out er baller med feil, dvs de kan enten ha kosmetiske feil som ikke betyr noe for spillet, eller de avvike så mye fra prototypen som har blitt godkjent av R&A eller USGA at de faller utenfor regelverket mht rundhet, vekt, størrelse, aerodynamikk, etc.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Ball som tilfredsstiller "kravene" skal brukes i alle konkurranser.
Komiteen kan stille krav til at baller som brukes i en turnering skal stå på "list of conforming golfballs", og da kan du ikke bruke "X-out" baller.
Hvis komiteen ikke har stilt et slikt krav kan du bruke "X-out" baller så lenge du ikke har mistanke om at ballen har alvorlige feil som gjør at de ikke oppfyller kravene.
Disse opplysningene er hentet fra "Rules of golf - USGA"

latterlig

over 18 år siden

latterlig

x-out baller har en slik feil som gjør at den kun skal brukes til trening.... det er derfor det blir skrevet x-out på den......!
den er enten litt for stor, litt for tung e.l. ..... og er derfor ikke lov i konkuranser!

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Latterlig.
X-out baller har en eller flere kvalitetsfeil som gjør at produsenten ikke vil selge den ut som en av sine baller. De fleste av disse feilene er kun av kosmetisk art og påvirker ikke spilleegenskapene. Hvis du mener at reglene til USGA er latterlige bør du ta det opp med dem. Dette er hva de sier.

5-1/4 Status of an ‘X-out’ Ball

Q. ‘ X-out’ is the common name used for a golf ball which a manufacturer considers to be imperfect and has, therefore, crossed out the brand name on the golf ball. What is the status of an ‘X-out’ ball?

A. The vast majority of ‘X-out’ balls are rejected for aesthetic reasons only, i.e., paint or printing errors. In the absence of strong evidence to suggest that an ‘X-out’ ball does not conform to the Rules, it is permissible for such a ball to be used. However, in a competition where the Committee has adopted the condition that the ball the player uses must be named on the List of Conforming Golf Balls (see Note to Rule 5-1), an ‘X-out’ ball may not be used, even if the ball in question (without the X’s) does appear on the List.

H

over 18 år siden

H

Hei
jeg sendte en mail til Callaway Customer Service og der fungerer servicen. Kjapt svar får en si.
Her er svaret som bekrefter mye av det tilskuer skriver:

"Tack för ditt e-mail.

Den informationen vi har fått från USA är att våra X-Out bollar har "skönhetsfel" och har inget med fel vikt eller dylikt. Skalet kan vara lite ruggad eller att vår logga sitter lite snett. Så de ska fungera som vanligt bara det att du inte kan använda dem på tävling."

Jeg tipper at Callaway som en seriøs produsent kun sender ut X-outs som kun har kosmetiske feil.
Da kommer i hvertfall jeg til å bruke dem og tipper at jeg ikke taper noen slag på grunn av kvalitet på ball ihvertfall.

Du vet aldri hva du får.

over 18 år siden

Du vet aldri hva du får.

jeg kjøpte noen Titleist pro v1 x-out's som jeg trodde var helt fine. Det viste seg imidlertid at jeg slo MYE kortere, jeg trodde ikke det kunne være ballen, men da jeg byttet til en ny ball var alt ok igjen. Etter runden tok jeg alle x-out's og puttet dem i salt vann og det viste seg at nesten halvparten av ballene var i ubalanse. Det var siste gang jeg brukte x-out's både til trening og spill.

haha

over 18 år siden

haha

trodde duvirkelig callaway vile si noe annet enn det???!?!??
NAIV......

H

over 18 år siden

H

Til haha

Nei jeg er ikke naiv, men jeg hører på fornuft.
Jeg tror ikke Callaway vil selge produkter som er direkte dårlige og som kan ødelegge deres rykte. De har råd til å vrake et parti med dårlige baller, men de har neppe råd til å pushe drittprodukter på oss som bare ødelegger deres omdømme. Hvis de sier at feilen ligger i logotrykk og litt lakk så er det nok sant.

Jeg tok saltvannstest på 9 baller i går kveld for å sjekke litt mer rundt det med vektfordeling. Ikke det at jeg tror at det betyr allverden for meg, men alltid artig å teste enkle ting.
Oppdaget ikke at noen stoppet å rotere på et fast punkt så det betyr vel at de var rimelig balanserte.

Og tilslutt haha. Dette er vel et diskusjonsforum, du viser en merkelig oppførsel. Unødvendig med slike innlegg som du kommer med

du vet aldri hva du får

over 18 år siden

du vet aldri hva du får

H:
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg bruker såpass mye tid og enegi på å bli en bedre golf spiller at jeg ikke tør å bruke utstyr som jeg ikke vet hva/hvordan er. Jeg kjøper inn masse baller før hver sesong slik at jeg vet at det er meg og ikke ballen som det er noe feil ved.
Jeg har utolig mange tanker i løpet av en golf runde, og det siste jeg vil bruke enrgi på er å være usikker på om ballen jeg bruker er ok.

Det kommer selvfølgelig ann på hva du vil med golfen din, men slik er jeg.

GodJul!

Ensom vet

over 18 år siden

Ensom vet

X-outs er baller som ikke er i henhold til reglene. De er stortsett innenfor 99% av det som skal kreves......men ikke bra nok.

Ikke glem at noen av dem går lengere enn de skal, og ikke bare kortere. Stortsett er det kvalitetsproblemer med siste lakkering som er årsaken, ballen i seg selv er det lite sjans for at den kan lages så veldig feil.

Hvis noen av dere slår kortere med Pro V1 x-outs enn normalt så er dette stortsett fordi Pro V1 er ikke ballen for deg........
ballene som har vesentlig feil smeltes ned og blir kastet.

H

over 18 år siden

H

du vet aldri hva du får

Hei

Jeg respekterer ditt valg, men, dagens baller er veldig lette å serieprodusere med samme kvalitet i forhold til de som var for 10 år siden med væskefylte kjerner med gummibånd spunnet rundt. De ballene kunne jo bli ovale etter et kanttreff og de var ikke alltid runde når de kom fra fabrikk heller.
Med dagens produksjonsmetoder har de kvalitetskontroll i hvert ledd av prosessen og de hadde neppe sendt baller med store feil videre til lakkering eller trykk. Jeg blir mer og mer sikker på at X-out ballene kun har lakk/logo-feil og at de er bra nok og gidder ikke å tenke på at det skal gjøre min score noe dårligere.

Bare tenk på de ballene som de beste spillerne fikk for 10-20-30-40 år siden. Det var nok litt av hvert som ble spilt med. De gikk banene på flere slag under par.
Da er en moderne ball med en liten kosmetisk feil mer enn bra nok for en middelhcper som meg.

God Jul

haha

over 18 år siden

haha

x-out er en ball som har en såpass stor feil ved produksjon at den ikke vil oppføre seg som en vanlig ball... derfor er det ikke lurt å spille med disse ballene...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her