Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

I gjeld for livet - Østmarka

Molemei

over 18 år siden

Molemei

Siden ingen vil kjøpe eller overta min golfaksje gratis, så sitter jeg altså med en rettighet til å betale en årsavgift til Østmarka golfklubb resten av livet. Selv om jeg aldri får muligheten til å spille der. Kjøpte i sin tid denne rettigheten til gjeld, for 16000 kroner.

Årsmøtet bestemmer hvor mye jeg må betale hvert år, men det ser ut som min rettighet til gjeld blir øket hvert år.

Jeg levde i den tro at jeg kunne overføre eierandelen gratis til klubben før nytt år startet, og dermed melde meg ut av klubben, men der tok jeg feil.

Hvordan kan egentlig noen klubber gå konkurs med ett slikt system? Så lenge de har solgt nok andeler i starten, vil de jo alltid få inn nok penger til drift? Eneste måten å komme seg unna en slik gjeld er vel når man dør? Eller går den videre som arv uansett?

Nå er det vel neppe noen vits å skylde på andre enn seg selv, siden reglene sikkert fantes når jeg kjøpte denne gjelda, og at jeg nok ikke leste alt med omhu, eller tenkte på alt dersom atte, hvisomatte.

Så om du vurderer å kjøpe deg en eierandel i en klunn, så anbefaler jeg deg å la være slik golfnorge er nå. Lei deg heller en rettighet.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Jeg har også en andel i Østmarka, men jeg betaler ikke årsavgiften. Ingen grunn til at du skal gjøre det heller. Meld deg ut av klubben og si at de skal selge din aksje. Du får ikke spille der og ingen penger før aksjen er solgt, men du betaler ingenting heller.

Molemei

over 18 år siden

Molemei

Jeg var i kontakt med Østmarka pr mail, og har spurt om jeg kan gi fra meg aksjen/melde meg ut. Svaret er "Kontingenten er hengt opp mot andelen slik at alle andelsinnehavere plikter å betale kontingent."

Men sin de tydeligvis behandler folk forskjellig skulle jeg gjerne brukt ditt eksempel som argumentasjon, hvis det stemmer slik du sier. Hvor lenge er det siden du ga aksjen til klubben og meldte deg ut?

Snappy

over 18 år siden

Snappy

Ville nok gjort som Titleist her ja...

Negativ verdi

over 18 år siden

Negativ verdi

Er situasjonen slik du beskriver så har aksjen en negativ verdi. Dvs. at du må betale noen for å overta din aksje. Er da prisen høy nok, så vil garantert noen overta din aksje. Hvis du betaler meg 20 000 kr så vil jeg vurdere å overta din aksje.

Under Presure

over 18 år siden

Under Presure

For en klubb, de skremmer jo kundene bort, og derfor tviholder på dem de har.(sikkert i arv også, etter deres mening)

Er nokså sikker på at du kan gi dem skriflig besjed om at du ikke ønsker å være medlem av klubben lenger, det vil holde i retten, uansett grunn)!

Med denne praksisen, de prøver å dra ned over hodet til folk, taper de uansett på. Takk for opplysningen, og eiene kan dra rett øst. "Folk er kjeltringer til det motsatte er bevist"(-lokal lensmann)

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Klubben må jo gjøre noe fundamentalt galt, sjekk disse tilbudene da:

http://www.scangolf.no/marked/marked.asp?page=aks&klid=52&form=

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Det må da være noe galt et sted når enkelte klubber kan ha aksjepriser på 10 og 20 tusen tallet og i andre klubber får ikke medlemmene en gang gitt bort sin aksje.

Jeg har allerede regnet min aksje som totalt tap og må vel innse at jeg blir sittende med den for alltid. Betalte 8000,- for noen få år siden og i dag er den ikke verdt en krone engang.

Klubben har en liste over aksjer som de skal selge for medlemmene sine men ingen på den lista har fått solgt sin aksje, det vet jeg med sikkerhet. Om klubben har solgt ledige aksjer de selv sitter på, for å fylle opp medlemstallet mer vet jeg ikke.

Personlig burde de selge medlemmers aksjer først for å unngå et slikt rykte som Østmarka etterhvert har fått. Jeg tror ikke klubben kommer til å forsøke å selge medlemmers aksjer før de har solgt de resterende de selv har, og det skjer vel aldri. Så har de jo inntaktene å flyte på likevel da. Til folk til slutt begynner å melde seg ut og ikke betale årsavgiften.

Nå er det ikke vanlige aksjer i Østmarka, men andelseierskap. Jeg kan lite om medlemmers rett til å få igjen pengene etter endt medlemskap, men jeg er sikker på at det ikke er noe automatikk i det.

Dette må sikkert opp i rettssystemet før det kan avklares. En klubb som har mange medlemmer som vil vekk vil sikkert tviholde på inntektene så lenge de kan.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Juridisk tviler jeg på at de kan tvinge deg til å betale årsavgift. Er ikke helt stiv på foreningsrett, men dersom det hadde vært et vanlig a/s så kreves det enstemmighet for å tvinge personer til å spytte mer kapital i selskapet. I ansvarlige selskaper så kreves enstemmighet for alt. Ta en telefon til en advokat, kanskje bruker han et par timer og fakturerer deg noen tusen, men da slipper du iallefall å betale de samme tusen i årsavgift... :)

Advokater er snille, advokater er til for å hjelpe deg ;)

Magga

over 18 år siden

Magga

Forbrukerrådet !!!!!!!

Wagga

over 18 år siden

Wagga

Welcome to Norwegian golf.
Østmarka er ikke den eneste. Vær obs på årsmøtene, det er flere klubber som sakte men sikkert prøver å vri regelverket i samme retning som Østmarka. Kjenner minst en annen klubb som har satt aksjeverdien til null for å lure flere til å påta seg betalingsforpliktelser samtidig som de innfører at kravet for å få gratis aksje er at man ikke kan kvitte seg med den før om X antall år.
Norsk golf er på vei mot samme system som i mange klubber lenger sør i Europa, medlemsskap uten aksjer med årsavgifter fra 7-8000kr og oppover. Samme system som alpinbakkene.
Mitt råd til nye golfspillere er å ikke kjøpe aksjer andre steder enn økonomisk godt etablerte i klubber i sterke pressområder.
Gjeldstunge klubber nær mindre steder er livsfarlig å knytte seg til.
Lurer på hvordan tilstanden er for klubber som Mjøsen, Kongsvinger, Norsjø, Kongsberg, Randsfjorden etc...
En ting er ihvertfall sikkert, golfaksjer har gått ut på dato og vil aldri stige igjen.

Minst1

over 18 år siden

Minst1

Østmarka er innordnet av Norges idrettsforbundets lover og regler. Disse reglene sier at man kan fritt omsette sin andel eller levere andelen tilbake til klubben. Klubben plikter da å selge denne andel etter tur. D.v.s at hvis du er nr 10 så selges den som nr 10. Dette er klubben pliktig til. Østmarka har satt ett nedre tak på 4000,-. Det betyr at klubben ikke kan selge dandelen for under denne summen.

Andelen må leveres før 31/12 for at man skal fristilles for påflg årsavgift.
Nå skal det sies at Østmarka har en meget sunn økonomi og det er ingen fare for noen form for konkurs eller høyere årsavgift. Neste sesong går ryktene om at Losby skal øke sin årsavgift til 6750,-.Dette er helt i øverste prisklasse i Norge. Banen åpner hvert år rundt 17.mai og stenger i begynnelsen av mai

Hvis Østmarka mener noe annet så ble dette bestemt på årsmøtet i februar 2006. Disse reglene gjelder alle andelslag.
Men lykke til med salget. Ikke lett å kvitte seg med aksjer/andeler i golf Norge.
Vet om flere som ikke får solgt sine andeler i forskjellige klubber så Østmarka er nok ingen unntak.

God jul!

snabela

over 18 år siden

snabela

Var da veldig så kort sesongen på Losby har blitt da.....:-)

St. Able Ford

over 18 år siden

St. Able Ford

Kort sesong? ... på Losby?
Ser ut som den er på 11,5 måneder...
;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her