Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Strengere hcp justering i 2007

Hooker

over 18 år siden

Hooker

Til neste sesong (leser jeg i nyeste NG) vil reglene ang opp/nedskriving strammes inn.Redaktøren skriver i sin leder bl.a at man MÅ ha stempel FØR man går ut for at det skal være en handikapptellende runde.Dvs at du også MÅ skrive deg OPP også hvis det går til h..

Blir nok mange som får bakoversveis når de oppdager sitt "egentlige" hcp neste år,når også alle "kollapsrundene" skal regnes med:)

Eller hva tror dere forumvenner..?

H

over 18 år siden

H

Jeg tror faktisk at mange dropper å stemple, at rundene derved blir mindre høytidelige og at rundetidene derfor kan gå ned. Flere gitte putter, mindre alvor, mer morro for mange og mindre stress.

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Må ha stempel? Er dette sant? Høres sykt slitsomt ut.

Lost ball

over 18 år siden

Lost ball

Etter som jeg forsto, så kan man likevel ikke gå opp mer enn 2,0 pr sesong, så det vil ikke nødvendigvis slå ut mye på nedskriving. Det er vel heller slik at det blir færre nedskrivinger.

Desto større kollapsen blir, desto mindre mindre følges ofte golfreglene, og dersom man ikke følger golfreglene, er runden uansett ikke hcptellende.

TigerFan!

over 18 år siden

TigerFan!

Ja, KJEMPESLITSOMT... Det er så tungvint å få et stempel i proshopen når du registerer deg før runden. UFF, hvordan skal det gå, når man må huske DÉT i tillegg til baller, køller, hansker, scorekort og baneguide?

Husk, dette gjelder jo evt. bare de rundene du har PLANER om å prøve å skrive deg ned (evt opp).

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Det må vel nødvendigvis bli flere både ned- og oppskrivinger, hvis man da velger å stemple rundene sine og gjøre det som NGF ønsker å oppnå med regelendringen.

Nå vet jeg ikke om disse reglene gjelder alle hcp-kategorier. Hvis så, tipper jeg at dette fører til en generell hcp-økning på 2 til 5 poeng, og det beste med forslaget er vel at vi bør ha regler som fører til at hcp er nogenlunde likt med resten av verden.

Jeg reagerte litt på lederen i Norsk Golf som først og fremst fokuserte på jålehandicapere. Dette har jeg aldri forstått. Hvis noen påstår de har 8 i hcp men spiller til 20, så er det vel bare dem selv det går utover...?

Jeg tror uansett at både jålehandicapere og sandbaggere vil eksistere uansett.

Mitt mål for neste sesong er uansett å kose meg med hobbyen min. Og klarer jeg å holde meg under 9, så er jeg storfornøyd :-)

H

over 18 år siden

H

Den nye ordningen vil gjøre det lettere/mer legalt for sandbaggerne.
Nå kan de jo bare la være å skrive seg ned, uten å få sure blikk.

Jeg reagerte også på leder i NG. Hva gjør det om noen har for lav hcp?

Sol

over 18 år siden

Sol

Jålehandikappere er ett stort problem for de som ikke kvalifiserer seg til å delta i turneringer fordi andre har bedre handikap - som egentlig er bare jåleri. Etter som det kommer til å bli flere og flere gode spillere (helt klart) så kommer problemet til å bli større.

De som har skrevet seg ned kommer jo ikke opp igjen heller på en stund (pga maks 2 pr år regelen)

H

over 18 år siden

H

Jeg ser den ja.

Er nok litt ulike problemstillinger i de ulike kategorier.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

De av oss som ofte går ut før proshop åpner da? Blir det ulovlig å spille hcp tellende runder tidlig på morgenen? Hva hvis noen gir det en putt. Hvordan går det med oppskrivingen da? Skal man bare skrive "jukset" i antall poeng? skal man skrive seg opp da? Og hvor mye isåfall? Virker lite gjennomtenkt. Problemet med at folk har "feil" hcp er overvurdert.

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

Ett glimrende forslag, høyere hatt til NGF. Å være ens egen dommer må jo slå feil ut, for selv den mest samvittighetsfulle sjel. Har man kolaps, ja så er det en del av gamet.Sorry, men sant. Du var ikke var bedre den dagen.(Dårlig form= snooork, for svingende golf eller heksekost)

Feiginger og sleipinger dropper nok å stemplt,,hmmmm ugler i mosen eller sumpmyra?. Hvis det er slitsomt å gå i proshopen, hvordan i h... orker man en hel runde på banen?(ni-hulls knøtttebane?)Hyggelig fleip?

Kan ikke jåle-hcp`ere sminke og style seg hjemme(masse glamour og glittrt nå mot juletider)?

Tror faktisk at jeg og Yngve kan dele( ) noe likevel. (klokt inlegg?). Ellers H, hvile klubber sender deg sure blikk, det må jo være en sur bane eller sure folk som ferdes der? Dropp dem i dassen- om det ikke er du som er dassen da:-)

Solskinn:Nyt mordenstunden din med sengetrim(les:jogging), eller bøy og tøy, om du vi. Du kan jo også bli baneheks nr 2,(verre en nr 1 kan du neppe bli?) med å be pro-folket få ræva si i gir tidliger "opp av senga er sunt". Disse folka må jo også forstå at glorie og ære står på(golf) spill :-) De er jo ikke bare til pynt,selv om noen er til å (.....) opp.

Awaw

over 18 år siden

Awaw

Flott forslag!
Jeg bare ignorerer det som jeg har gjort med alt det andre tullet om hcp. Bryr meg ikke filla om jeg spiller til 10 under mitt hcp på kortet. Jeg bare spiller i vei som før.

Ingen vet noe likevel, hverken om mitt hcp er riktig eller ikke. Hvordan skal noen finne ut om mitt spille hcp tilsvarer det som står på kortet. Ingen vet hva jeg har i hcp heller, så good bye systemvås....

Dr.

over 18 år siden

Dr.

Under Pressure.
Jeg skjønner at presset har vært sterkt en stund.
Prøv å ta det med ro

Tommy tom

over 18 år siden

Tommy tom

Under pressure, det kan virke som om du har tatt pillene dine i feil rekkefølge denne gang (dessuten håper jeg at du ikke lever av å uttrykke deg skriftlig).

www.ffgolf.fr

over 18 år siden

www.ffgolf.fr

Skjönner ikke at dette er et problem for noen som helst , vil noen fikse handicapet sitt er det fritt frem vha falske underskrifter og falske scorer. Selv har jeg aldri stemplet hcp kortet för en selskapsrunde, og siste sesongene har jeg bare justert hcp i turneringer. Det har jeg intrykk av at de fleste andre gode spillere ogsaa gjör.
NGF lever helt i sin egen verden sammenlignet med andre golfnasjoner. Annerledeslandet Norge med alle sine forstaasegpaaere slaar til igjen med nok en idiotisk regel. Ikke rart man trives bedre som golfspiller bosatt i et annet land der golfforbundet har kommet over barnesykdommen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Hva babler du om "Under Pressure"?

ikke trekke meg inn i ditt psykotiske utbrudd er du snill. ønsker ikke å assossieres med andre enn mitt eget sosiale lag, snobbene, som kun spiller på og snakker om de flotteste banene og kjører de laveste sportsbilene og har de høyeste lønningene.

nemlig...

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Hvis du kunne spiller på de flotteste banene så er det jo pussig at du er medlem på Tyrifjorden... ;)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

den fikk du klem på... er du ferdig med eksamen allerede?

jeg synes Tyrifjorden har en flott snobbete klang over seg...

er ikke samme schwungen over "holtsmark"

høres liksom litt "ku" ut....

hihi....

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

Hva med Ballerud og Fet?

"kegt" over hele linja.. ;)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hehehe.....

De eneste som egentlig har litt fin klang(sånn rent snobbete sett) er vel Båkksta og Miklagard... sistnevnte med litt Valhall-klang i tillegg...

vel, for de som ikke tok den, så er jo dette ren ironi da... :O)

Pittulf

over 18 år siden

Pittulf

Østmarka låter da bra...?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Ingen slår vel Oustøen når det gjelder god klang.

Under pressure

over 18 år siden

Under pressure

Tommy tom, nå var du slem :-) Er det ikke lov å ta litt jegermaister en kveld i helga?

Det ble kanskje litt mye, men det var jo litt gøy. Ellers kan jeg jo med litt fantasi lure på om tom står for tom (sprit) flaske?.

(ellers lever jeg tålig bra, men av hva?)

Yngve: Slutt med flørtinga, selv om du kanskje er pen.

God natt alle sammen, som får sove!

Klang i navnet

over 18 år siden

Klang i navnet

Mulig Miklagard har Valhallklang i navnet, men slik enkelte medlemmer derfra driter seg ut her på dette forumet minner nok livet i veikrysset på Kløfta mer om Ragnarok.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Solskinnsgolferen; litt om gitte putter som du nevnte over:

Det å gi en putt hører kun hjemme i match play.

Spiller du slag, tenk over dette:

Mange gir/tar i mot korte putter for å spare tid. Tap ins tar ikke tid. Opp til 50 cm går stort sett rimelig unna det også. Det samme med putter opptil 1 meter om det ikke er fall i linjen.

Man tjener med andre ord minimalt med tid på å gi/ta i mot korte putter i løpet av en runde. I tillegg er det helt feil med tanke på handicap justering.

Er putten over 1 meter begynner man å spare tid ved å gi/ta i mot en putt, men da er man så langt unna at det å gi en putt i slag spill er , om mulig ,enda mer meningsløst, og enda mer i strid med reglene og spillets intensjon.
Dvs å spille en ball med en kølle fra utslagstedet ned i hullet med ett eller flere slag i henhold til reglene. (regel 1-1)

Spiller du kose golf der du ikke har tenkt til å skrive deg opp eller ned, eller stemple (fra 1 jan 2007), gi og ta i mot så mange du vil.

Er du ute på en handicapjusterende runde er det juks å ta i mot en putt og du tjener nesten ikke tid på det.

Dessuten vil nok noen og en hver ,om de slutter å ta i mot putter ,oppdage at de får litt færre poeng (flere slag) på runden enn de er vant til...

Skal rundene gå fortere må folk trene inn raskere rutiner før lange slag nærspill og putting, men det er en annen skål.....

GAMEBREAKER

over 18 år siden

GAMEBREAKER

Dette blir jo bra for "sandbagger'n".
Det blir nok voldsomme høye poeng ved stableford turneringer.

Jeg syntes klubben skal ha orden på hcp'en vår. Etter hver runde må kortet leveres og klubben "keeps score".

Da kan man ikke spille en 42 poengs runde med venner og si at han ikke hadde stemplet!!(eller hun).

Mitt syn er herved gitt!

MCS

over 18 år siden

MCS

Ny regler gir enda flere sandbaggere!!!. Enten registrer man alle rundene sine eller så lar man være å registrere dem. Jeg antar at det blir enten eller. For alle de som ikke registrer rundene sine kan de nå på "lovlig" måte beholde et hcp som er altfor høyt.

Jeg spillte 9 hull i Spania med en nederlandsk dame. Hun var meget god og gikk 2 over par. Da jeg spurte om hcp'et hennes fikk jeg til svar 22!!!
Hun fortalte at hun kun skrev seg opp og ned i konkuranser men hun spilte kun sosiale lagkonkuranser så hun fikk aldri en individuell score som regulerte hcp'et.

704

over 18 år siden

704

Jeg STORKOSER meg over slike situasjoner som dette, for det viser bare hvor meningsløst hele handicapsystemet er. Og for egen del er det helt fantastisk. Jeg har justert hcp i henhold til reglene (uansett hvor dumt jeg syns det er) fordi jeg syns det er greitt med tanke på andre som jeg spiller med, men nå kan jeg bare tusle rundt med god samvittighet. Spiller for øvrig også ofte på baner som ikke er betjente så da har jeg jo ikke noe valg.

Beste nyheten på lenge, dette. Ingenting blir handicaptellende :o)

Under Pressure

over 18 år siden

Under Pressure

He, he Yngve. Alle vet hvilke folk du prater om. De uten drag på damene/gutta og må gå med gull og glitter høyhælte sko og pels. De eier ikke rattet på bilen og golfkøllene tilhører banken.

H

over 18 år siden

H

Jeg sakset dette fra Golfregler.no :
Det blir nå lov med handicapregulerende 9-hullsrunder også i kategori 3 og 4. Runden må registreres i kortet før utgang (man må informere markøren, og skrive dato, bane og 9 eller 18 hull).
Dette er en del av nytt forslag som skal godkjennes i neste styremøte i NGF.
Men hva er vitsen? Vil NGF at alle skal ha korrekt hcp eller hva vil de.
Skulle likt å vite hvor mange runder de spiller selv de som sitter der og tar avgjørelser.
Vet at noen av dem har hcp over 30, kanskje de nå vil ned fort. he he

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Flere spiller vel kun 9-hulls runder ila sesongen, tidsfella osv, så NGF vil vel øke andelen spillere med såkalt "riktig" hcp.

Men i praksis: so what?

OB

over 18 år siden

OB

Jeg har ikke HCP kortet med meg...men fra/til hvilket HCP går kategori 3 og 4?

bla bla

over 18 år siden

bla bla

stempling/ikke stempling osv. ser ikke helt stresset for å være ærlig. I løpet av en sesong kan man uansett max skrive seg opp 2? poeng, 0.1 pr runde. Sandbaggere som ikke gidder å skrive seg ned - dem om det. Hvis det er så syyykt viktig for dem å vinne noen krus og lysestaker i stableford turneringer - la dem få ha den gleden....

Personlig så ønsker jeg å sikte mot et så lavt hcp som mulig. Er jo ikke no moro å bare gå rundt å "dasse" på golfbanen uten noe mål og mening. Regner med at selv de som sier at de kun spiller for moro er opptatt av at man spiller bra. Er vel ikke no moro å spille hviss man hele tiden lusker rundt i kratt og kjerr for å finne div baller???

JOBB!!

over 18 år siden

JOBB!!

Hvordan er det med oss i kategori 1? Kan vi gå handicaptellende runde uten at det er turnering? Eller det som før?

Ole Gregert terjesen

over 18 år siden

Ole Gregert terjesen

OB HCP katagori 3 starter på 11,5 og oppver til GK

Z

over 18 år siden

Z

Jobb!!
Bestemmelsenes paragraf 5.2.3 gir svar på dette.

Gratulerer

over 18 år siden

Gratulerer

med nytt nick Aagolf,
men du kunne vel ha funnet på noe bedre enn Z

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her