Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dumdristig satsing i Son?

Judy

over 18 år siden

Judy

Leser at det satses på byggestart av bane i Son neste år. Trodde det var opplest og vedtatt at det var helt på trynet å satse på nye baner i østlandsområdet nå, etter flere år med stagnasjon og sviktende golfinteresse. Kanskje ligger dette området så attraktivt til at det vil skape mange nye golfspillere, og ikke bare flytte litt rundt fra andre klubber i området. Risikoen er at det vil påvirke andre klubber og baner negativt, slik at vi sitter igjen med flere baner, men jevnt over elendig kvalitet.
Jeg tviler litt på at dette er lurt. Noen som mener noe annet, eller liknende?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Lykke til Son!

Tror ikke det vil skape all verdens masse flere spillere, en del vil kan hende ha doble medlemsskap, men generelt tror jeg de vil "ta" medlemmer fra andre klubber.

Med bra drift og vedlikehold vil banen bli populær.

Lykke til!

Alt som er opplest og vedtatt av et lass eksperter er ikke nødvendigvis riktig av den grunn.

Luna

over 18 år siden

Luna

En bane med god layout og godt velikehold er det alltid et marked for.

Problemet er at Mosse-området allerede en toppbane, så medlemsmassen må hentes annet steds fra.

Dersom det blir nok en middelmådig bane, er jeg redd de kommer til å få store problemer

;)

over 18 år siden

;)

Enig med Luna

Jeg tror ikke Evje (Moss&Rygge GK) har så mye å frykte, og Drøbak er også en fin bane med en solid medlemsmasse. For Mørk GK derimot ser det stygt ut dersom det blir en fin bane i Son.

Jeg ønsker også Son GK lykke til!

... men jeg tror de får en tøff tid frem til de har etablert en fullverdig 18-hulls bane.

sorry

over 18 år siden

sorry

Beklager Son, men det er allerede overetablering med baner på Østalandet. Kutt ut planene - det samme bør alle andre i nærheten av Oslo gjøre. Hvis det er riktig så er det planlagt baner nesten i alle kommunene i Akershus og det er tull. I tillegg er det overetablert i både Øst- og Vestfold. Mitt råd er at dere legger planene på is i minst 5 år til før dere planlegger videre. Så får vi se hva som skjer med interessen.

Tull

over 18 år siden

Tull

Tror det blir bare 9 hull og det kommer til å bli billig. Son er et sommer sted + at det bor ganske mye folk der. Tror heller det kommer til å bli bra med en bane ikke alt for fin men "folkeilig" bane der. Mye grønt kort og 9 raske hull for ferigestene. Ønsker dem lykke til.

Todd H.

over 18 år siden

Todd H.

Tror Son GK allerede er ganske etablert med en medlemsmass som spiller mye på Mørk nå. De har ihvertfall hatt egne KM der tidligere.

sorry 2

over 18 år siden

sorry 2

Det er nok ikke grunnlag for noen bane og klubben har jo selv etter hardt arbeide kun klart å "skrape" frem ca 150-170 som mulige kjøpere av spillerettigheter.
Noen toppbane kan det ikke bli med de driftsutgiftene medlemmene kommer til å få.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Er ikke dette litt likt diskusjonene som verserte rundt Holtsmark og Hakadal da?
Jeg er kanskje litt naiv, men å dømme et prosjekt nedenom og hjem bare fordi det er "for mange" golfbaner i området kan fort vise seg feil.

husk at hvis det kommer et produkt som er bedre enn et annet produkt, så er det det sterkeste produktet som vinner, ikke nødvendigvis det nyeste.....

:O)

Judy

over 18 år siden

Judy

Holtsmark var jo et godt eksempel. Ikke spesielt betryggende.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Min teori er at så lenge banen annlegges der det bor masse folk, vil den ha gode forutsetninger for å klare seg godt.

Tror ikke vi i Hakadal har tatt noe særlig fra andre nærliggende baner.
Vi har derimot hatt meget god rekrutering fra lokalmiljøet. Spesielt nordre del av Nittedal (kjent som Hakadal) .

Nå vet ikke jeg hvor mange som bor i Son, men er det minst like mange som bor innenfor 1 mils radius der som i Hakadal ,tror jeg at de har livets rett uten å utkonkurrere ekstisterende annlegg i Son's nærområdet.

Jeg ønsker de lykke til. Flere baner gir flere golfere og det er bra for golf Norge:-)

Nye Gunnar Bull

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg er ikke helt enig i Fullands teori, selv om det nok er mye sant i det. Jeg mener at etterspørselen etter golfaksjer er alt for lav, spesielt i områdene rundt Oslo.

Blant annet på grunn av muligheten til å leie spilleretter, har overetableringen av baner ført til at stadig flere velger å leie istedet for å eie, noe som har gitt aksjeprisene et kunstig lavt nivå.

På kort sikt er ikke dette så farlig. Mange får en rimelig inngangsbillett til golfen, og det er jo bra i seg selv. Men på lang sikt fører dette med seg at en del golfbaner vil gå konkurs og trolig også legges ned. Dette kan igjen føre til at enda flere blir redde for å "binde seg", og så lenge golfspillerne er vant til å få mere igjen enn de faktisk betaler for, så tror jeg investeringsinteressen vil synke ytterligere.

En eller annen gang vil det forhåpentligvis bli bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel. Da vil markedet være sunnere til beste for alle parter. Forhåpentligvis har de trange tidene ført til kreative løsninger fra golfklubbene, slik at det vil være plass til både "fattig og rik".

Men så lenge det popper opp flere golfbaner enn det faktisk er etterspørsel etter, vil tiden for Eureka bare skyves lenger og lenger inn i fremtiden.

Trygve M

over 18 år siden

Trygve M

400 aksjer solgt er greit nok. Men når vi vet at Son Marina (grunneier Tor G.) har kjøpt 80 av dem, må jo det bety at årsavgift på disse aksjene blir en massiv kostnad. Lykke til Tor G.
Hvis Son Marina mot formodning ikke må betale årsavgift for alle disse aksjene - er da finansieringen "trygg"? Og skal resten av aksjeeierne belastes for denne kostnaden?
Her lukter det svidd gummi...

Oscar

over 18 år siden

Oscar

I følge hjemmesiden http://www.soongolf.com/html/hovedside.htm
har han kjøpt 150 aksjer.
Det lukter mer enn svidd gummi........

Trygve M

over 18 år siden

Trygve M

Da har vi svaret på hvordan de kom opp i 400 aksjer...
150X20000=3 000 000
+ 150x årsavgift på ca 5000= 750 000

Dette blir dyrt Tor.

Maks 251 personer har kjøpt aksje. Blir et intimt og koselig klubbmiljø...

Tarzan.

over 18 år siden

Tarzan.

Bygg range og 6 hull og du har en bra start. Husk at Son har masse Oslo folk hele sommern. Tror det er større sjanse for at dette lykkes en mange andre.

Trygve M

over 18 år siden

Trygve M

Moderasjon er nok riktig, men planene nå er vel i første omgang range, 6 hulls treningsbane og en 9 hulls fullsize...

Virker ikke som noen har tenkt til å moderere seg heller.

Oj-da

over 18 år siden

Oj-da

Her ser det ut til å være høy risiko. Men, for all del.... lykke til....

sonny

over 18 år siden

sonny

hvorfor skal det alltid være folk fra oslo som er er son da.. Er sikkert en del trøndere der også

pytt-pytt

over 18 år siden

pytt-pytt

En aksje må jo være årets julegave!
ref. tråden "I gjeld for livet - Østmarka"

Marina

over 17 år siden

Marina

Åssen går det med Son Marina og betalingene ?

Son

over 17 år siden

Son

Redd at Son må stjele medlemmer fra andre klubber for å få det til å gå rundt. Hvorfor søle bort penger til en ny bane - når man i stedet kunne spyttet inn tilsvarende for å ruste opp de banene man har i Follo/Østfold.
Kanskje flere gjestespillere ville spille hos dere istedet for i Sverige.

Som golfspiller fører denne "golfkrigen" til at vi får mange baner med dårligere og dårligere kvalitet. Vedlikeholdet av ett anlegg koster flesk.

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Hva gjør klubben og øvrige aksjonærer nå?

Konkurs allerede nå?

http://www.moss-avis.no/article/20080822/OKONOMI/161179251/1044/ABON

Koll

over 17 år siden

Koll

Har dere ikke skjønt det? Henrik Bjørnstad - som er fra Son - blir ansatt som leder og/eller headpro i den nye klubben (muligens også som snekker når klubbhuset skal bygges). Det vil trekke mange spillere og medlemmer. HB annonserer dette når han ikke klarer kvalet til PGA i november.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

En båtbutikk er konkurs, Oscar? Hører det en båtklubb med? Hva er du bekymret for?

Ooo

over 17 år siden

Ooo

Eieren av båtbutikken har jo bare kjøpt(?) 150 av ca 400 aksjer i golfklubben.
Se innlegget til Trygve M. 08.12.06 i denne tråden!

c

over 17 år siden

c

Kan vel kanskje betrakte innbetalingen for aksjene som en engangsinvestering da..

HB

over 17 år siden

HB

Koll får rett. HB begynner å kjøre ballplukkemaskinen påtil uken.

langt og hardt

over 16 år siden

langt og hardt

Hansen med 150 aksjer.Hmmmmmm, skal høre mye rart. Left legg sir?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her